Onko kokemuksia kuolaimettomasta

Säälittävähaha

Ex-ravuriruunallani on kova suu ja se on aloittaessani ollut aikalailla sokea avulla. Nykyään sitä voi oikein hyvin ratsastaa istunnalla, ym, eikä tarvi käyttää kuolainta mitenkään suuresti. Herra hyväksyy kuolaimen, ja suitsimisen, ja muutenkin hyväntuulinen hevonen. Eli meillä ei oo ongelmaa, paitsi että jos hän huomaa jotain hyvää mitä vois laittaa suuhun niin on oitis pusikossa. Kiskoahan ei kannata, mutta mikä muu auttaa kun yhtäkkiä se ei yhtään kuuntele. Oon ajatellut ottaa käyttöön kuolaimettomat, koska kun oon joskus riimulla mennyt, ja silloin sen saa helpommin kuuntelemaan apuja. Minkälaiset kuolaimettomat on parhaat? Oon kuullut että horzella on hyvät.

Oisko jostakin vastaamaan mun säälittäviin kysymyksiin? :D ja siis mitä mun pitäis tehdä?

4

2551

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luminenturpa

      Kannattaa ostaa kuolaimettomat, jos siltä tuntuu. Voit mennä pari kertaa hevosella riimu päässä ja riimussa ohjat kiinnitettyinä ennen kuin ostat/tilaat kuolaimettomat. Muista, että riimun "turpaosan" täytyy olla riittävän ylhäällä, koska muuten paine tulee hevosen herkälle nenäpiille!! Jos hepo toimii hyvin, niin tilaa sovitettavaksi aluksi sidepull -suitset. Horzen suitsia ei kannata ostaa, sillä niissä on ristikkäiset hihnat leuan alta, mikä luo paljon painetta eikä paine vapaudu helposti vaikka ohjat löysäisikin. Kokeile aluksi sidepulleja ratsastuksessa. Jos hevonen tuntuu edestä raskaalta, se on normaalia ja sen pitäisi hävitä kuolaimettomien käytön jatkuessa. Jos näin ei ole, kannattaa ostaa eri kuolaimettomat. Mutta jos sidepull suitset eivät ole hyvät, kannattaa kokeilla jotain muita. Mutta älä osta siis ainakaan niitä Crossunder -nimisiä suitsia äläkä BB -suitsia eli Bitless Bridlejä. Niissä on just ne hihnat leuan alla ristikkäisesti. Orbitless Bridlet on hyvät. Nii on myös LG Bridlet, Star Wheel yms. En suosittele ostamaan vipuvartista hackamorea, sillä se aiheuttaa painetta niskaan ja sen vaikutus on yhtä kova kuin kuolaimella. Eli LG, Star Wheel, Orbitlessit on hackamoreja, mutta niissä ei ole vipuvaikutusta normaalissa tilassa, mutta niihin saa kyllä vipuvaikutusta. Mutta laitan tähän listan erilaisia kuolaimettomia: micklem multi suitset, bosal, kapsonit, naruriimut, Crossunder, erilaiset kärrynpyörähackamoret ja perus hackamoret. Eli siis kärrynpyörä hackamoret: LG, Orbitless, Star Wheel, kukkahackamore yms
      Ja perus hackamoret ovat ne missä on se vipu, esim. Hööksin verkkokaupassa oleva hackamore. Sano jos et ymmärtänyt jotain tai jos tarvitset apua yms niin autan mielelläni:) Nettikaupasta markusholst.com löytyy star wheel hackamoreja, flowerhackamoreja sekä perus hackamoreja. LG Bridlet täytyy tilata Saksasta, Suomessa niitä ei ole tällä hetkellä myynnissä. Orbitlesseja saa Päivölän Tila -nimisestä nettikaupasta. Lue myös jostain blogeista arvosteluita noista suitsista, esim. Kaktu ja Futura. Heillä on käytössä LG. Sori pitkä teksti:D.

      • Luotahevoseen

        Sain itseasiassa aiemmin viestiäsi kokeiluun ne horzen kuolaimettomat ja tuntu kyllä musta ainakin aika hyvältä. Mutta vähän kummallisesti ne tuli ulos ne hihnat niistä renkaista ja hihnat veteli missä sattuu. Jos tosiaan tuo paine ei leuasta vapaudu, niin en ehkä jatka noilla. Hepposet viritelmät ja helposti luisuu hihnat ihan silmään, joka ei siis ole hyvä juttu. Mikäköhän niissä mättää? Paljonko hintaa on sidepulleilla ja minne paine niissä vaikuttaa ?


      • Minäminäminäminä
        Luotahevoseen kirjoitti:

        Sain itseasiassa aiemmin viestiäsi kokeiluun ne horzen kuolaimettomat ja tuntu kyllä musta ainakin aika hyvältä. Mutta vähän kummallisesti ne tuli ulos ne hihnat niistä renkaista ja hihnat veteli missä sattuu. Jos tosiaan tuo paine ei leuasta vapaudu, niin en ehkä jatka noilla. Hepposet viritelmät ja helposti luisuu hihnat ihan silmään, joka ei siis ole hyvä juttu. Mikäköhän niissä mättää? Paljonko hintaa on sidepulleilla ja minne paine niissä vaikuttaa ?

        Sidepullit maksavat n. 60€ ylöspäin, mutta saa halvemmallakin. Paine tulee pääosin nenäpiille. Horzen suitset eivät ole kovin laadukkaat, joten johtuu varmaan siitä tuo hihnojen luisuminen yms. Tässä on mielestäni hyvät sidepull suitset:
        https://www.viljarshop.com/tuote/Sidepull,-kuolaimettomat-suitset/GL448920-0/?gclid=CKiOur3Sq9ECFcbgGAod_6AMPQ


    • minäjälleen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4519
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe