Onko levyjarru parempi,kuin tavallinen vannejarru?

Harmaakarhu.

Tässä olen katsellut näiden uusien menopelien levyjarruja ja olen tullut siihen tulokseen,että on pakko ihmetellä,onko levyjarru parempi,kuin se tavanomainen vannejarru?
Tulee vaan mieleeni monenlaista,kun niitä ihmettelee.
Meikäkin,yli 100-kiloinen karpaasi kun hyppää semmoisen päälle,jossa on levyjarrut,niin mitenkähän mahtaa olla pysähtymisen laita?Samoin taitaa olla niin,ettei ainakaan ensiasennuksena asennettu joustokeula välttämättä kestä?
Onko syytä alkaa harkita joustavaa kaatumista ja terveysaseman keikkaa,kun polvi on ruvella,vai voiko siihen luottaa,ettei tekniikka petä?
Jos täällä palstalla sattuu liikkumaan joku raskaan sarja karpaasi,niin voisi kertoa hiukan kokemuksia...

13

5417

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiki

Jos jarru on sellainen mikä painaa vain toiselta puoleta niin sillä ei tee juuri mitään, esim. bilteman jarrut.

Jos on sellanen mikä painaa kummaltakin puoleta niin se käy jo todella hyvin ja jos on vielä hydraullinen niin voi käyttää kevyemmin sitä.

Jos mun matematiikka yhtään toimii niin keulaan tulee aiavn yhtä suuri rasite pysäytettiin se sitten ulko tai sisäkehallä, ainut miin tulee tuhansien kilojen veto on ne silmukat.

• ongelmitta

Jos jarrut ovat kunnolliset, niin miksi levyjarrut eivät toimisi? Kyllähän autokin pysähtyy levyjarruilla vaikka liike-energiaa on huomattavasti enemmän. Miksi pyörään olisi laitettu levyjarrukorvakkeellista (jousto)keulaa, jos levyjä ei ole asennettu? Jos keulassa on korvakkeet, niin kyllä se on pitänyt mitoittaa riittävän kestäväksi.

• on siinä

Että talvella tulee vannekehään loskaa ja paskaa ja sehän syö paloja ja vannetta, levy taas maksaa 8€ ja palat 7€ eli ei ole väliä vaikka kuluisikin välillä vähän

• Pyöräilijä
        on siinä kirjoitti:

Että talvella tulee vannekehään loskaa ja paskaa ja sehän syö paloja ja vannetta, levy taas maksaa 8€ ja palat 7€ eli ei ole väliä vaikka kuluisikin välillä vähän

Levyjarru on joka tilanteessa parempi kuin vannejarru,ainoa negatiivinen puoli on paino ja hinta.

Tuosta hinnasta päästäänkin itse asiaan,edullisiin pyöriin on viimeaikoina ilmaantunut noita levyjarruja,kaikkein edullisimpiin toki vain eteen.
        Noiden halpiskamojen puolesta en kyllä ääntäni anna ja järkevämpi valinta silloin onkin kunnollinen V-jarru.
        Jos on varaa sijoittaa "kunnolliseen" levyjarruun niin silloin se kyllä puolustaa paikkaansa.
        Tuossakin pitää muistaa pyörän käyttötarkoitus,ainakin itse olen pärjännyt työmatkapyörälläni noilla vannejarruilla oli keli sitten mikä tahansa.

• agbgsds
        Pyöräilijä kirjoitti:

Levyjarru on joka tilanteessa parempi kuin vannejarru,ainoa negatiivinen puoli on paino ja hinta.

Tuosta hinnasta päästäänkin itse asiaan,edullisiin pyöriin on viimeaikoina ilmaantunut noita levyjarruja,kaikkein edullisimpiin toki vain eteen.
        Noiden halpiskamojen puolesta en kyllä ääntäni anna ja järkevämpi valinta silloin onkin kunnollinen V-jarru.
        Jos on varaa sijoittaa "kunnolliseen" levyjarruun niin silloin se kyllä puolustaa paikkaansa.
        Tuossakin pitää muistaa pyörän käyttötarkoitus,ainakin itse olen pärjännyt työmatkapyörälläni noilla vannejarruilla oli keli sitten mikä tahansa.

Pelkästään viime talvena olen kaksi kertaa työmatkalla liukastellut jumalattoman jyrkän mäen alas kiertoliittymään ilman jarruja kun loska ja sohjo meni vanteen ja v-jarrujen palan väliin. Nyt on levyjarrut ja turvallisempi mieli. Työmatkaa on noin 15 km yhteen suuntaan.

• on levyjarru

Levyjarru on paljon parempi Suomen olosuhteissa. Ajajan paino ei paljon jarrutehoa hukkaa. Palat purevat levyihin hyvin ja hallitusti eri olosuhteissa. Ison ajajan pitää ehkä vähän varoa äärimmäisiä täysjarrutuksia, mutta muuten voi jarruttaa ihan reilusti.

Joustokeula on paha isolle ajajalle, mutta kyllä sen kanssa pärjää. En ottaisi joustokeulaa jos löytyy vastaava pyörä ilman.

Terveellä järjellä kun säästelee pyörää niin ei iso ajaja laatupyörää riko ja kaikki toimii oikein.

Itsellä on hydrauliset levyjarrut ja pakkopahana joustokeula, painoa reilusti yli 100 kg. Ei mitään ongelmaa painon vuoksi. Joustokeulakin toimii kohtuullisesti. Hajoamista en pelkää, mutta jousto ei ole sellaista kuin sen on tarkoitettu olevan. Merkkiä en mainosta, mutta pyörä ei ole halpis jos ei kalliskaan.

• Börje 321

Se on vaan hirveän hankala löytää hyvä laatuista hybridiä ilman joustokeulaa. Tiedän toki, että niitä on olemassa melko hyvin. Ongelma on vaan se että 90% niistä perus-/hybridipyörien hakijoista haluaa sen joustokeulan "mukavuussyistä". Vaikka vieressä olisi muuten vastaavan tason pyöriä jäykällä keulalla. Onneksi näissä paremmissa on lukittavat keulat. V-jarrujen pito-ongelmia voi korjata myös laadukkaammilla jarrupaloilla.

• alkup. Maantiepyöräi
        Börje 321 kirjoitti:

Se on vaan hirveän hankala löytää hyvä laatuista hybridiä ilman joustokeulaa. Tiedän toki, että niitä on olemassa melko hyvin. Ongelma on vaan se että 90% niistä perus-/hybridipyörien hakijoista haluaa sen joustokeulan "mukavuussyistä". Vaikka vieressä olisi muuten vastaavan tason pyöriä jäykällä keulalla. Onneksi näissä paremmissa on lukittavat keulat. V-jarrujen pito-ongelmia voi korjata myös laadukkaammilla jarrupaloilla.

"...Ongelma on vaan se että 90% niistä perus-/hybridipyörien hakijoista haluaa sen joustokeulan..."

Sitähän varten tietoa levitetään mm. tällaisilla palstoilla, että yhä harvempi tekisi virheen. Ikävä juttu oli se keväinen TM:n vertailu, joka oli ihan puhdasta skeidaa. Laittoi lehden muutkin vertailut uuteen valoon. Laitoin vastineen lehteen ja sain vastauksen, jota voisi kuvata kiemurteluksi.

Mitä levareihin tulee, niin pysäytysvoimaahan levyjarruissa on, mutta ko mainittujen heikkouksie lisäksi on hydraulijarrujen huolto jonkin verran aikaa, osaamista ja erikoistyökaluja vaativaa. Kun viitsii uhrata aikaa, opetella työn ja hankkii työkalut, niin hydraulilevarit ovat hyvä vaihtoehto maastopyörässä.

Mekaanisillakin levareilla tulee toimeen. Ne eivät ole yhtä tehokkaat kuin hydraulit. Niiden kanssa ei tarvitse mitään erikoistyökaluja, mutta ne vaativat jatkuvaa säätämistä. Työ sinänsä ei ole vaikea, mutta täytyy tehdä melkein joka lenkin alussa. Kun sen hyväksyy, ne ovat ihan kivat vähäisessä käytössä olevassa maasturissa.

• Börje 321
        alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

"...Ongelma on vaan se että 90% niistä perus-/hybridipyörien hakijoista haluaa sen joustokeulan..."

Sitähän varten tietoa levitetään mm. tällaisilla palstoilla, että yhä harvempi tekisi virheen. Ikävä juttu oli se keväinen TM:n vertailu, joka oli ihan puhdasta skeidaa. Laittoi lehden muutkin vertailut uuteen valoon. Laitoin vastineen lehteen ja sain vastauksen, jota voisi kuvata kiemurteluksi.

Mitä levareihin tulee, niin pysäytysvoimaahan levyjarruissa on, mutta ko mainittujen heikkouksie lisäksi on hydraulijarrujen huolto jonkin verran aikaa, osaamista ja erikoistyökaluja vaativaa. Kun viitsii uhrata aikaa, opetella työn ja hankkii työkalut, niin hydraulilevarit ovat hyvä vaihtoehto maastopyörässä.

Mekaanisillakin levareilla tulee toimeen. Ne eivät ole yhtä tehokkaat kuin hydraulit. Niiden kanssa ei tarvitse mitään erikoistyökaluja, mutta ne vaativat jatkuvaa säätämistä. Työ sinänsä ei ole vaikea, mutta täytyy tehdä melkein joka lenkin alussa. Kun sen hyväksyy, ne ovat ihan kivat vähäisessä käytössä olevassa maasturissa.

"Sitähän varten tietoa levitetään mm. tällaisilla palstoilla, että yhä harvempi tekisi virheen."

Täydennän hieman alkuperäistä viestiäni. Minä en suinkaan ole näyden joustokeulahybridien puolesta, pikemminkin vastaan. Viestin pointti on se, että kauppiaat ottavat niitä joustokeulilla varustettuja koska niitä peruspulliaiset ostavat. Eli kiinteitä keulia ei paljon muissa kuin perusmalleissa kaupoissa näe.

• alkup. Maantiepyöräi
        Börje 321 kirjoitti:

"Sitähän varten tietoa levitetään mm. tällaisilla palstoilla, että yhä harvempi tekisi virheen."

Täydennän hieman alkuperäistä viestiäni. Minä en suinkaan ole näyden joustokeulahybridien puolesta, pikemminkin vastaan. Viestin pointti on se, että kauppiaat ottavat niitä joustokeulilla varustettuja koska niitä peruspulliaiset ostavat. Eli kiinteitä keulia ei paljon muissa kuin perusmalleissa kaupoissa näe.

Olimme aika pahassa kierteessä Suomessa. Kauppiaat ovat myyneet viimevuonna hybridejä, koska asiakkaat kysyvät niitä ja taas toisin päin. Nyt näyttäisi siltä, että huono kehitys on taittumassa ja crossarista on muodostumassa seuraava yleispyörä. Se on monessa suhteessa parempi kuin hybridi yleispyöränä.

Itse olen jo muutaman vuoden omistanut useamman fillarin ja vähitelllen ostettuna en pidä taloudellista uhrausta kovin suurena. Kallein pyärä on ollut tähän asti 1600€ ja halvin käytetty 200€. Muut siitä välistä. Nyt on varastossa yleisimpiin taroituksiin sopiva fillari.

• DIRTTI POIKA
        alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

Olimme aika pahassa kierteessä Suomessa. Kauppiaat ovat myyneet viimevuonna hybridejä, koska asiakkaat kysyvät niitä ja taas toisin päin. Nyt näyttäisi siltä, että huono kehitys on taittumassa ja crossarista on muodostumassa seuraava yleispyörä. Se on monessa suhteessa parempi kuin hybridi yleispyöränä.

Itse olen jo muutaman vuoden omistanut useamman fillarin ja vähitelllen ostettuna en pidä taloudellista uhrausta kovin suurena. Kallein pyärä on ollut tähän asti 1600€ ja halvin käytetty 200€. Muut siitä välistä. Nyt on varastossa yleisimpiin taroituksiin sopiva fillari.

Kyll lewyjarrut sulle parempia on . Suosittelen nestemäisiä! Jos oot hommaammassa dirttii jarruja nii laita vaa jos laitat en suosittelis olleenkaa jarruja

• kokemusta on

Vannejarrut ovat kevyempiä,helpompia huoltaa ja säätää, sekä halvempia.

• Kokemus-K

Ei kukaan olekaan sanonut että vannejarrulla ei olisi hyviäkin puolia. Ne vain eivät vain useinkaan ole niin painavia että ne kallistaisivat vaa'an kokonaisuudessaan siihen suuntaan. Ne ovat toki keveitä mutta muutaman kymmenen tai sadan gramman erolla ei normaalipolkijalla ole mitään väliä kun yleisesti siinä polkijassa olisi varaa vähentää ainakin 5 kg. Vannejarrut ovat myös helpompia säätää mutta sen vastineeksi niitä sitten saakin olla säätämässä, puhdistamassa ja huoltamassa varsin usein. Samoin kun niitä vanteitakin jotka ne kuluttavat lopulta loppuun. Hyvät hydrauliset levyjarrut voivat toimia vuosiakin ilman mitään suuria säätötoimenpiteitä. Toki sitten säätö ei ole ihan niin helppoa ja vaatii eri taitoja kuin vannejarujen säätö.
        Ja lopuksi hinta. Vannejarrut ovat varmasti halvempia joten se on oikea etu. Suuremmalla rahalla saa kuitenkin yleensä myös parempaa ja toimivampaa kuten on asian laita juuri levyjarrujen kanssa. Joten jos raha on tiukalla niin vannejarrut, jos on varaa niin levyjarrut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      99
      7780
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5587
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      275
      4861
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4793
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      75
      3564
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2828
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      60
      2531
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2448
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2392
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2274
    Aihe