Tässä olen katsellut näiden uusien menopelien levyjarruja ja olen tullut siihen tulokseen,että on pakko ihmetellä,onko levyjarru parempi,kuin se tavanomainen vannejarru?
Tulee vaan mieleeni monenlaista,kun niitä ihmettelee.
Meikäkin,yli 100-kiloinen karpaasi kun hyppää semmoisen päälle,jossa on levyjarrut,niin mitenkähän mahtaa olla pysähtymisen laita?Samoin taitaa olla niin,ettei ainakaan ensiasennuksena asennettu joustokeula välttämättä kestä?
Onko syytä alkaa harkita joustavaa kaatumista ja terveysaseman keikkaa,kun polvi on ruvella,vai voiko siihen luottaa,ettei tekniikka petä?
Jos täällä palstalla sattuu liikkumaan joku raskaan sarja karpaasi,niin voisi kertoa hiukan kokemuksia...
Onko levyjarru parempi,kuin tavallinen vannejarru?
13
5417
Vastaukset
- Kiki
Jos jarru on sellainen mikä painaa vain toiselta puoleta niin sillä ei tee juuri mitään, esim. bilteman jarrut.
Jos on sellanen mikä painaa kummaltakin puoleta niin se käy jo todella hyvin ja jos on vielä hydraullinen niin voi käyttää kevyemmin sitä.
Jos mun matematiikka yhtään toimii niin keulaan tulee aiavn yhtä suuri rasite pysäytettiin se sitten ulko tai sisäkehallä, ainut miin tulee tuhansien kilojen veto on ne silmukat. - ongelmitta
Jos jarrut ovat kunnolliset, niin miksi levyjarrut eivät toimisi? Kyllähän autokin pysähtyy levyjarruilla vaikka liike-energiaa on huomattavasti enemmän. Miksi pyörään olisi laitettu levyjarrukorvakkeellista (jousto)keulaa, jos levyjä ei ole asennettu? Jos keulassa on korvakkeet, niin kyllä se on pitänyt mitoittaa riittävän kestäväksi.
- on siinä
Että talvella tulee vannekehään loskaa ja paskaa ja sehän syö paloja ja vannetta, levy taas maksaa 8€ ja palat 7€ eli ei ole väliä vaikka kuluisikin välillä vähän
- Pyöräilijä
on siinä kirjoitti:
Että talvella tulee vannekehään loskaa ja paskaa ja sehän syö paloja ja vannetta, levy taas maksaa 8€ ja palat 7€ eli ei ole väliä vaikka kuluisikin välillä vähän
Levyjarru on joka tilanteessa parempi kuin vannejarru,ainoa negatiivinen puoli on paino ja hinta.
Tuosta hinnasta päästäänkin itse asiaan,edullisiin pyöriin on viimeaikoina ilmaantunut noita levyjarruja,kaikkein edullisimpiin toki vain eteen.
Noiden halpiskamojen puolesta en kyllä ääntäni anna ja järkevämpi valinta silloin onkin kunnollinen V-jarru.
Jos on varaa sijoittaa "kunnolliseen" levyjarruun niin silloin se kyllä puolustaa paikkaansa.
Tuossakin pitää muistaa pyörän käyttötarkoitus,ainakin itse olen pärjännyt työmatkapyörälläni noilla vannejarruilla oli keli sitten mikä tahansa. - agbgsds
Pyöräilijä kirjoitti:
Levyjarru on joka tilanteessa parempi kuin vannejarru,ainoa negatiivinen puoli on paino ja hinta.
Tuosta hinnasta päästäänkin itse asiaan,edullisiin pyöriin on viimeaikoina ilmaantunut noita levyjarruja,kaikkein edullisimpiin toki vain eteen.
Noiden halpiskamojen puolesta en kyllä ääntäni anna ja järkevämpi valinta silloin onkin kunnollinen V-jarru.
Jos on varaa sijoittaa "kunnolliseen" levyjarruun niin silloin se kyllä puolustaa paikkaansa.
Tuossakin pitää muistaa pyörän käyttötarkoitus,ainakin itse olen pärjännyt työmatkapyörälläni noilla vannejarruilla oli keli sitten mikä tahansa.Pelkästään viime talvena olen kaksi kertaa työmatkalla liukastellut jumalattoman jyrkän mäen alas kiertoliittymään ilman jarruja kun loska ja sohjo meni vanteen ja v-jarrujen palan väliin. Nyt on levyjarrut ja turvallisempi mieli. Työmatkaa on noin 15 km yhteen suuntaan.
- on levyjarru
Levyjarru on paljon parempi Suomen olosuhteissa. Ajajan paino ei paljon jarrutehoa hukkaa. Palat purevat levyihin hyvin ja hallitusti eri olosuhteissa. Ison ajajan pitää ehkä vähän varoa äärimmäisiä täysjarrutuksia, mutta muuten voi jarruttaa ihan reilusti.
Joustokeula on paha isolle ajajalle, mutta kyllä sen kanssa pärjää. En ottaisi joustokeulaa jos löytyy vastaava pyörä ilman.
Terveellä järjellä kun säästelee pyörää niin ei iso ajaja laatupyörää riko ja kaikki toimii oikein.
Itsellä on hydrauliset levyjarrut ja pakkopahana joustokeula, painoa reilusti yli 100 kg. Ei mitään ongelmaa painon vuoksi. Joustokeulakin toimii kohtuullisesti. Hajoamista en pelkää, mutta jousto ei ole sellaista kuin sen on tarkoitettu olevan. Merkkiä en mainosta, mutta pyörä ei ole halpis jos ei kalliskaan.- Börje 321
Se on vaan hirveän hankala löytää hyvä laatuista hybridiä ilman joustokeulaa. Tiedän toki, että niitä on olemassa melko hyvin. Ongelma on vaan se että 90% niistä perus-/hybridipyörien hakijoista haluaa sen joustokeulan "mukavuussyistä". Vaikka vieressä olisi muuten vastaavan tason pyöriä jäykällä keulalla. Onneksi näissä paremmissa on lukittavat keulat. V-jarrujen pito-ongelmia voi korjata myös laadukkaammilla jarrupaloilla.
- alkup. Maantiepyöräi
Börje 321 kirjoitti:
Se on vaan hirveän hankala löytää hyvä laatuista hybridiä ilman joustokeulaa. Tiedän toki, että niitä on olemassa melko hyvin. Ongelma on vaan se että 90% niistä perus-/hybridipyörien hakijoista haluaa sen joustokeulan "mukavuussyistä". Vaikka vieressä olisi muuten vastaavan tason pyöriä jäykällä keulalla. Onneksi näissä paremmissa on lukittavat keulat. V-jarrujen pito-ongelmia voi korjata myös laadukkaammilla jarrupaloilla.
"...Ongelma on vaan se että 90% niistä perus-/hybridipyörien hakijoista haluaa sen joustokeulan..."
Sitähän varten tietoa levitetään mm. tällaisilla palstoilla, että yhä harvempi tekisi virheen. Ikävä juttu oli se keväinen TM:n vertailu, joka oli ihan puhdasta skeidaa. Laittoi lehden muutkin vertailut uuteen valoon. Laitoin vastineen lehteen ja sain vastauksen, jota voisi kuvata kiemurteluksi.
Mitä levareihin tulee, niin pysäytysvoimaahan levyjarruissa on, mutta ko mainittujen heikkouksie lisäksi on hydraulijarrujen huolto jonkin verran aikaa, osaamista ja erikoistyökaluja vaativaa. Kun viitsii uhrata aikaa, opetella työn ja hankkii työkalut, niin hydraulilevarit ovat hyvä vaihtoehto maastopyörässä.
Mekaanisillakin levareilla tulee toimeen. Ne eivät ole yhtä tehokkaat kuin hydraulit. Niiden kanssa ei tarvitse mitään erikoistyökaluja, mutta ne vaativat jatkuvaa säätämistä. Työ sinänsä ei ole vaikea, mutta täytyy tehdä melkein joka lenkin alussa. Kun sen hyväksyy, ne ovat ihan kivat vähäisessä käytössä olevassa maasturissa. - Börje 321
alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
"...Ongelma on vaan se että 90% niistä perus-/hybridipyörien hakijoista haluaa sen joustokeulan..."
Sitähän varten tietoa levitetään mm. tällaisilla palstoilla, että yhä harvempi tekisi virheen. Ikävä juttu oli se keväinen TM:n vertailu, joka oli ihan puhdasta skeidaa. Laittoi lehden muutkin vertailut uuteen valoon. Laitoin vastineen lehteen ja sain vastauksen, jota voisi kuvata kiemurteluksi.
Mitä levareihin tulee, niin pysäytysvoimaahan levyjarruissa on, mutta ko mainittujen heikkouksie lisäksi on hydraulijarrujen huolto jonkin verran aikaa, osaamista ja erikoistyökaluja vaativaa. Kun viitsii uhrata aikaa, opetella työn ja hankkii työkalut, niin hydraulilevarit ovat hyvä vaihtoehto maastopyörässä.
Mekaanisillakin levareilla tulee toimeen. Ne eivät ole yhtä tehokkaat kuin hydraulit. Niiden kanssa ei tarvitse mitään erikoistyökaluja, mutta ne vaativat jatkuvaa säätämistä. Työ sinänsä ei ole vaikea, mutta täytyy tehdä melkein joka lenkin alussa. Kun sen hyväksyy, ne ovat ihan kivat vähäisessä käytössä olevassa maasturissa."Sitähän varten tietoa levitetään mm. tällaisilla palstoilla, että yhä harvempi tekisi virheen."
Täydennän hieman alkuperäistä viestiäni. Minä en suinkaan ole näyden joustokeulahybridien puolesta, pikemminkin vastaan. Viestin pointti on se, että kauppiaat ottavat niitä joustokeulilla varustettuja koska niitä peruspulliaiset ostavat. Eli kiinteitä keulia ei paljon muissa kuin perusmalleissa kaupoissa näe. - alkup. Maantiepyöräi
Börje 321 kirjoitti:
"Sitähän varten tietoa levitetään mm. tällaisilla palstoilla, että yhä harvempi tekisi virheen."
Täydennän hieman alkuperäistä viestiäni. Minä en suinkaan ole näyden joustokeulahybridien puolesta, pikemminkin vastaan. Viestin pointti on se, että kauppiaat ottavat niitä joustokeulilla varustettuja koska niitä peruspulliaiset ostavat. Eli kiinteitä keulia ei paljon muissa kuin perusmalleissa kaupoissa näe.Olimme aika pahassa kierteessä Suomessa. Kauppiaat ovat myyneet viimevuonna hybridejä, koska asiakkaat kysyvät niitä ja taas toisin päin. Nyt näyttäisi siltä, että huono kehitys on taittumassa ja crossarista on muodostumassa seuraava yleispyörä. Se on monessa suhteessa parempi kuin hybridi yleispyöränä.
Itse olen jo muutaman vuoden omistanut useamman fillarin ja vähitelllen ostettuna en pidä taloudellista uhrausta kovin suurena. Kallein pyärä on ollut tähän asti 1600€ ja halvin käytetty 200€. Muut siitä välistä. Nyt on varastossa yleisimpiin taroituksiin sopiva fillari. - DIRTTI POIKA
alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Olimme aika pahassa kierteessä Suomessa. Kauppiaat ovat myyneet viimevuonna hybridejä, koska asiakkaat kysyvät niitä ja taas toisin päin. Nyt näyttäisi siltä, että huono kehitys on taittumassa ja crossarista on muodostumassa seuraava yleispyörä. Se on monessa suhteessa parempi kuin hybridi yleispyöränä.
Itse olen jo muutaman vuoden omistanut useamman fillarin ja vähitelllen ostettuna en pidä taloudellista uhrausta kovin suurena. Kallein pyärä on ollut tähän asti 1600€ ja halvin käytetty 200€. Muut siitä välistä. Nyt on varastossa yleisimpiin taroituksiin sopiva fillari.Kyll lewyjarrut sulle parempia on . Suosittelen nestemäisiä! Jos oot hommaammassa dirttii jarruja nii laita vaa jos laitat en suosittelis olleenkaa jarruja
- kokemusta on
Vannejarrut ovat kevyempiä,helpompia huoltaa ja säätää, sekä halvempia.
- Kokemus-K
Ei kukaan olekaan sanonut että vannejarrulla ei olisi hyviäkin puolia. Ne vain eivät vain useinkaan ole niin painavia että ne kallistaisivat vaa'an kokonaisuudessaan siihen suuntaan. Ne ovat toki keveitä mutta muutaman kymmenen tai sadan gramman erolla ei normaalipolkijalla ole mitään väliä kun yleisesti siinä polkijassa olisi varaa vähentää ainakin 5 kg. Vannejarrut ovat myös helpompia säätää mutta sen vastineeksi niitä sitten saakin olla säätämässä, puhdistamassa ja huoltamassa varsin usein. Samoin kun niitä vanteitakin jotka ne kuluttavat lopulta loppuun. Hyvät hydrauliset levyjarrut voivat toimia vuosiakin ilman mitään suuria säätötoimenpiteitä. Toki sitten säätö ei ole ihan niin helppoa ja vaatii eri taitoja kuin vannejarujen säätö.
Ja lopuksi hinta. Vannejarrut ovat varmasti halvempia joten se on oikea etu. Suuremmalla rahalla saa kuitenkin yleensä myös parempaa ja toimivampaa kuten on asian laita juuri levyjarrujen kanssa. Joten jos raha on tiukalla niin vannejarrut, jos on varaa niin levyjarrut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997780- 1075587
- 2754861
- 494793
- 753564
- 502828
- 602531
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222448Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292392- 412274