Vähättelyä ja arvostelua

Nöyryytetty

Olen ollut uudessa työpaikassani kohta puolisen vuotta, ja heti alussa minulle oli tullut yhdestä työntekijästä hieman huono olo. Hän on aina erittäin negatiivinen, kovaääninen ja ylimielinen. Ikäänkuin työpaikan kovis.

Alusta asti hän haukkui jokaisen minulle chatin kautta, niin työntekijöitä, pomoja kun koko yritystä. Ihmettelin mitä hän ylipäätään täällä teki, jos kaikki on niin huonoa. En ollut kovin halukas lähtemään mukaan hänen haukkumisiin ja oli hieman vaikeaa saada hänet ymmärtämään, että tuollaista käytöstä en tue. Olenhan täällä tekemässä töitä enkä juoruamassa.

Hänen negatiivisuus on erittäin raskasta, asiakkaiden mollaamista ja haukkumista, suunsoittoa ja joustamattomuutta. Hän joutui jo melko pian puhutteluun huonon asenteensa vuoksi ja ajattelin, että ehkä hän nyt vähän heräisi ja ymmärtäisi miten töissä kuuluu käyttäytyä. Hetken hän olikin hieman varpasillaan, mutta vain hetken...

Itse sain hyvää palautetta työstäni ja minusta tuntuu, ettei se ollut hänen mieleen. Että uusin tulokas pärjäsi ja hänet "nolattiin". Hän päätti nuhdella minua epämielyttävällä sarkastisella tavalla chatissa, viitaten kuinka hän on seurannut minua jonkin aikaa ja teen kaiken eritavalla kuin muut. Hänen kommenteillaan sain sen käsityksen, että olin ulkopuolinen ja tein kaiken väärin. Kävi kuitenkin ilmi, että hän haukkui väärää puuta, enkä ollut se joka oli ko. "virheellistä" työtä edes tehnyt, josta minua nuhdeltiin. Enhän minä tietenkään silloin pahoitellut mitään, vaan rennosti sanoin että näitä sattuu. Hän ei tainut ilahtua, koska en nöyrtynyt ja alentunut hänen nuhtelulleen. Miksi ihmeessä ottaisin syyt niskoilleni? Ja jos olisin toiminut väärin, myöntäisin sen ehdottomasti. Olen työntekijänä todella avoin ja joustava, enkä ikinä kehtaisi käyttäytyä ylimielisesti.

Aikaa kului, emme jutelleet. Minua ei kutsuttu mihinkään ja huomasin kuinka hän kirjoitteli toiselle työntekijälle minusta. Se tuntuu todella pahalta, että levitetään negatiivisuutta muista noin.

Pariin kertaan hän taas koki tarvetta nuhdella minua ja tekikin niin, yhtä ärsyttävällä ja alentavalla tavalla kun ennen. En ole huomannut hänen tekevän niin kenellekkään muulle. Kritiikkien anto oli kaukana hyvänhenkisestä ja kannustavasta, sen antamisella hän halusi ainoastaan muistuttaa minua paikastani, vaikka olemme työntekjöinä aivan saman arvoisia, ei kumpikaan toista korkeatittelisempi.

Lopulta kyselin, onko jotain sattunut, kun hän käyttäytyi näin. Sain vain vastaukseksi että voidaan jutella kahvitauolla.... Tiesin jo silloin mitä oli tulossa. Kahvitauolla sain kuulla kuinka huono asenne minulla on, kuinka osaamiseni ei riitä tähän paikkaan, en pyytele anteeksi, minusta puhutaan eikä minusta pidetä. Sekä kaikkea siltä väliltä. Olin aivan järkyttynyt ja sanaton, kuinka hän kehtasi istua siinä ja kovaan ääneen arvostella kaikkea minussa, saada minut tuntemaan itseni riittämättömäksi ja epäpäteväksi, vihatuksi ja yksinäiseksi. Itkin keskustelumme jälkeen vessassa yksin silmäni punaiseksi....

Kuka hän oli pitämään minulle tuollaista puhuttelua, haukkua kaikkea minussa? Hänen ylimielisyytensä oli aivan liikaa. Hän halusi yksinkertaisesti näyttää minulle kaapin paikan, laittaa ruotuun ja sylkäistä päälleni. Mietin, miksi edes jouduin hänen kohteeksi. Koska en madellut? Koska pärjäsin? En tiedä. Olin silti häntä kohtaan aina kohtelias niin kuin kaikille. Ei ole minun tapaista harrastaa draamaa ja tuollaista käyttäytymistä niin työssä kun vapaa-ajalla.

Koska yksi pomoistani oli nähnyt minun itkevän, minun oli pakko kertoa kokemuksistani, vaikka pelotti... seuraavana aamuna keskustelin yhden pomon kanssa ja hän oli aivan järkyttynyt. Tämä kyseinen ihminen on puhuttelunsa jälkeen todistanut kuinka ilkeä hän voi olla, ja hänestä on ennenkin valitettu. Pikkujouluissa hän haukkui ihmisiä ja vielä tämä minun tapahtuma kirsikkana kakun päällä.

Tapahtumasta on kulunut 2 viikkoa ja voin edelleen huonosti. Hän todella satutti minua, hän nöyryytti minut työpaikalla ja sai minut tuntemaan itseni riittämättömäksi ja ulkopuoliseksi. Hän on kuin koulukiusaaja mutta aikuismuodossa. Toivon todella, että asiaan vihdoin puututaan ja hän saa ansaitsemansa seuraamuksen....

Minkälaiset kokemukset teillä on ollut, kun olette puhuneet asioista ääneen? Minkälaiset seuraamukset kiusaajille on tullut ja miten työpaikalla olo on ollut sen jälkeen?

12

363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wäärttiä

      "Psykologien mukaan työn vieminen vapaa-ajalle pahentaa stressiä. Teknologian ansiosta työntekijän tavoittaminen myös työn ulkopuolella on helppoa."
      Työelämästä luopuminen voi olla vaikeaa, muttei mahdotonta. Nyt ei tarvitse keekoilla epämääräisen tekmiikan kaa.

      • 109876935

        Pomon lahja oli vähentää henkilökunta minimiin..Tuli toisiin ajatuksiin kun asiakkaat alkoi välittäjän huonosta palvelusta. Kyllä oli naama näkkärillä, kun joutui perumaan säästönsä.Ei myönnä virheitä virheitään, koska ei kunnalla olla tulosvastuussa.


    • 21432564

      Vanhat kunnan vahtimestarit nöyryttävät työpaikallamme nuorempia ja yleissivistyksen puuttuessa, eivät huomaa korjata tapojaan.Eräässäkin laitoksessa työskennellään pelonsekaisin tuntein,kun alkoholisoitunut vakši nälvii duunareita.Pomon (huom.nainen 50v.)kauhuissaan nähdessään tämän vanhalle homeiselle varastolle haisevan örkin kassalla.

    • 666666999999

      Pomomme tuli pa(e)kkaslomalta ja näkkäriä tuli saman tien.Jokakerta sama juttu .Ei koskaan kiitä eikä kannusta vaan samoista asioista jaksaa valittaa. Ja jos joku asia missä voi säästää ,vaikka pitkittyessään viat tuppaa pahentumaan,säästetään.
      Sitten kun ongelma on äitynyt jo vakavasti hän syyttää työntekijöitä velvollisuuksien laiminlyömisestä.
      Kunnan paperitiikeri kulkee hameen helmat heiluen tekemättä mikään mikä johtaisi parempaan asiakaspalveluun ja työyhteisön jaksamiseen.

    • Nakki45678

      Kuulostaa todella ikävältä, ap! Minun on kuitenkin vaikea kuvitella etteivätkö muut näkisi tuon ihmisen läpi. Vaikea uskoa, että hän saisi ajatuksilleen oikeasti kannatusta muilta. Sinun "huonoutesi" on hänen paskapuhettaan, ei yleinen totuus. Hän on varmasti itse ollut 100% äänessä silloin kun sinua on muka "porukalla vihattu", muut vain turhautuneina nyökkäilleet, kuten aina tämän henkilön seurassa. Kuulostaa niin läpinäkyvältä draamakuningattarelta(?), joka yrittää primitiivisillä aivoillaan puolustaa paikkaansa "haaremissa". Hän kokee pätevyytesi uhkana ja "pomon mielistelynä", kun on itse niin patalaiska louskuttaja. Tuollainen asenne EI kuulu työpaikalle, olet aivan oikeassa. Toivottavasti henkilö pääsee vaikka työterveyteen juttelemaan, mikä helvetti häntä vaivaa. Onneksesi ainakin tarinasi perusteella kuulostaa enempi vain hätääntyneeltä idiootilta kuin oikeasti kierolta pelurilta. Itkukohtauksesi oli täysin ymmärrettävä, onhan tuo järkyttävän absurdi tilanne. Älä kuitenkaan anna tuon ihmisen määrittää omaa itseäsi!

      • Nöyryyretty

        Voi kiitos kommentistasi, tuo todella piristi mieltäni! Vaikka sisimmissäni tiedän, että tällä ihmisella todennäköisesti on omia ongelmia, niin silti tuollaiset sanat sattuu todella paljon. Tapahtumasta on kulunut kohtapuolin kuukausi, ja edelleen löydän itseni joskus iltaisin itkien koska hän sai minut epäilemään ja oloni yksinäiseksi.... Onneksi tämä kuitenkin lopulta vaan vahvistaa minua.

        Hän on pelkkää uhmakkuutta ja puheita. Lämmin kiitos <3


    • Ikävätervettäilmapiiriä

      Olen kokenut saman. Mitään en osaa tehdä ja sanoa oikein. Kiitoksia saan muilta ja asiakkailta, mutta hänen mielestään teen kaiken väärin ,näytän väärältä ,pukeudun väärin, jopa hiukseni ovat vääränlaiset .
      Odotan toukokuuta, että saisin toiseen työtiimiin siirron. Joulun aikaan olin töissä toisessa tiimissä missä hyväksyttiin omana itsenä ja työpanostani arvostettiin. En tarkoita jatkuvaa kiitosta ja huomiota vaan tervettä työilmapiiriä missä ei ketään paineta alaspäin sanoilla, kohtelulla,teoilla ja ilmeillä. Siellä oli hyvä olla ja hengittää. Pystyin olemaan kaukana tästä ailahtelijasta.

    • Mittatäynnä

      Itse vedän liinat kiinni kiusaajien kanssa. Myötätuntoa on heidän turha odottaa vaikka apua tarvis. Hoidan työni ja lähden kotiin. Keskustelen jatkossa vain pakolliset ja jos tämä ei työrauhaa tuo vien kiusaamisen hoidettavaksi työsuojeluun todisteiden kera.

    • apatia

      Täällä kohtalotoveri, vaihdoin työpaikkaa vajaa kaksi vuotta sitten. Siinä työpisteessä, jossa työskentelin ensimmäisen vuoden arvostettiin nuoruutta ja kuulin jatkuvasti ettei yli 40-vuotiailla ole uusia ja tuoreita ajatuksia. Viime keväänä tarjottiin mahdollisuutta vaihtaa työpistettä ja päästä perehtymään eläköityvän henkilön tehtäviin hyvissä ajoin. Tietysti vaihdoin. Voi mikä virhe. Perehdyttäjä ei halunnut luopua yhdestäkään tehtävästään koska kukaan muu ei osaa mitään tehdä, eli en saanut lainkaan työtehtäviä häneltä. Perintönä edellisestä pisteestä tuli kuitenkin töitä, alkuun aika menikin niiden töiden kanssa. Kesälomien jälkeen se sitten alkoi. Yhtenä päivänä sain varoituksen ettei ilmeeni miellytä kaikkia, seuraavalla viikolla pukeutumiseni ei miellyttänyt ja kolmannella viikolla asentoni oli väärä. Töitä en edelleenkään saanut ja eläkkeelle jääntiäkin lykättiin koska en kuulemma osannut mitään. Sitten tämä ihastuttava henkilö yhtenä aamuna tuli työhuoneeseeni ja sanoi että minulla on varmaankin vähän vikaa ja naputteli päätään. Yllättäen pysyin rauhallisena ja sanoin tekeväni ilmoituksen työpaikkakiusaamisesta, hän poistui paikalta. Esimieheni ei ollut paikalla, joten laitoin viestin että pidän vapaapäivän ja lähdin täristen ja itkua pidätellen kotiin. Jatkossa sain olla rauhassa tämän henkilön eläkkeelle jääntiin asti, en tosin saanut mitään perehdytystä. Luulin kaiken olevan nyt paremmin, kun vihdoin pääsin itse tekemään työtäni, ja mitä vielä. Tämä edeltäjäni oli panetellut minua ja vähätellyt osaamistani joka puolelle. Myös työpaikan ulkopuolelle. Nyt tekemisiäni vahditaan ja tarkistetaan koko ajan. Tänään väitettiin valehtelijaksi kun sanoin että toimin saamieni ohjeiden mukaan, ne vähät ohjeet joita sain on siis annettu väärin. Tarpeellista tietoa on hävitetty ja tiedostoja poistettu. Esimies ei ota kantaa, koska tuo edeltäjäni oli kuulemma paikan tukipylväs. Kovin kauan en tätä enää jaksa, uutta työpaikkaa ei vaan tunnu kovin helpolla löytyvän.

      • Gfhtfjfhj

        Kerro liittoon, että et saanut asianmukaista perehdytystä. Tai jos kyseessä on ketju / konserni, niin emoyhtiölle tms., että"Tässä Suomen / Peräkylän konttorissa ei noudateta perehdytysohjelmaa" (jos sellainen on).

        Anna tarkkailla, voit vain voittaa. Joko he huomaavat sinun osaavan tai irtisanovat sinut (ei karenssia). Läksiäistervehdykseksi voit huikata, että sinua ei edes kiinnosta työskennellä yrityksessä, jonka tukipylväs on mätä.


    • SiinäsOotte

      Itse törmäsin samanlaiseen henkilöön eräässä työpaikassa. Oli tosiaan isoääninen ja jatkuvasti kiusaamassa muita, semmoinen "vilkas poika". Toisten haukkuminen on kyllä huonoa. Ennenpitkää kaikki tajuaa, että tyyppiin voi luottaa yms. mutta kukaan ei paljoa siitä välitä ehkä puhua. Todennäköisesti asiasta vaietaan, mikä tiestysti ei ole hyväksi tilanteelle. Tyyppi elää omassa narsistisessa kuplassaan, jossa muut ihmiset ovat kuin pahviukkoja. Uusille työntekijöille vaikea tilanne, koska käyttäytyy niin odottamattomasti, esim. tulee huutamaan huvikseen. On silti niin pitkään ollut töissä että juurtunut firmaan. Paljon kuulin että jätti työt tekemättä, valehteli, temppuili.

      • kirotusvire

        siis "Ennenpitkää kaikki tajuaa, että tyyppiin EI voi luottaa"


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2635
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2233
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      87
      1971
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1695
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1681
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1636
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1626
    8. 91
      1563
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1437
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe