Hormonikierukan poiston vaikutus akneen?

h31di80

Mirena hirmonikierukka ollut käytössä nyt reilu 6 vuotta ja akne vaivannut oikeastaan kokoajan enemmän tai vähemmän. Nuorempana ollut ongelma pahempanakin ja kaikki mahdollinen tullut kokeiltua roaccutan kuuria myöten. Lopulta diane nova e-pillerit toi avun moneksi vuodeksi. Mutta tosiaan lasten teon jälkeen päädyin tuohon kierukkaan ja kätevähän tuo on ollut, kun ei ole tarvinnut menkkoja murehtia. Mutta nyt alkaa todella tulla mitta täyteen tätä finniongelmaa. Ikää lähemmäs 40 ja tuntuu, ettei sellaista päivää olis, etteikö tuota finniä puskis. Ja nimenomaan erityisesti tuohon leuan ja suunympäryksen alueelle, mikä mitä ilmeisimmin hormonaalista aknea. Kaikki mahdollinen tullut kokeiltua: yltiöterveellinen ruokavalio, maidottomuus, sokerittomuus, sitruuna niin ulkoisesti kuin sisäisesti, erilaiset ihonhoitotuotteet, mineraalimeikit, D-vitamiinit, sinkit... you name it... aivan kaikki kokeiltu! Nyt sitten ajattelin testata tuota kierukan poistoa kokonaan, josko auttaisi. Toki pelottaa tän aknehistorian kanssa, että naama alkaa rehottaa entisestään.😕 Mutta pakko kokeilla ja pyytää sitten vaikka diane nova reseptiä. Ikävä tosiasia, että iän vuoksi armonaikanoiden pillereidenkin kanssa alkaa käymään vähiin.😔 Aivan karsee tää vaiva. Syö itsetuntoa niin helvetisti! Nyt olis tosi kiva kuulla muiden kokemuksia tuosta hormonikierukasta ja sen vaikutuksesta akneen. Ja ennenkaikkea, onko sen poisto tuonut helpotusta? Olis niin kiva kuulla positiivisia kokemuksia! Vaikka itse ei uskalla toivoa liikoja, ettei tarvi pettyä... taas!😒

3

2408

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pattitilanne

      Itselläni kun tuota näppyvaivaa on ollut koko ikäni, niin osasin kieltäytyä tuosta hormoonikierukasta. Lääkäri ymmärsi hyvin, kun kerroin syyn miksi sitä en halua. Voi olla, että ihosi rauhoittuu kun poistat tuon kierukan.

    • h31di80

      Eipä paljon vastauksia tullut. Mutta nyt on pakko tulla itse kommentoimaan, jos joku sattuu tätä joskus lukemaan ja kaipaa apua samaan ongelmaan. Eli hormonikierukan poistosta nyt vajaa puoli vuotta aikaa ja tilanne aknen kanssa todella helpottanut huomattavasti! Kuparikierukan vaihdoin tilalle 2-3kk sitten ja tilanne pysynyt edelleen hyvänä. Lisäksi tuo hormonaalisen ehkäisyn lopetus vaikuttanut merkittävästi myös seksuaaliseen halukkuuteen. Eli omalla kokemuksella voin todellakin tuota poistoa suositella, jos mietityttää!;)
      Mutta uskon myös, että tuon aknen parantuminen on myös monen tekijän summa ja teenkin vielä yhteenvedon omista rutiineista, jotka varmasti yhdessä auttaneet... Kannattaa kokeilla:
      1. Olen lisännyt ihonhoitorutiineihin mainebase suolahoidon 2x vko. Otan suolaa purkista sormenpäähän ja hieron kämmenien välissä hienoksi. Taputtelen/hieron kevyesti kosteisiin kasvoihin ja annan saunomisen ajan vaikuttaa. Hieron samalla myös muualle vartaloon ja huuhtelen suihkussa.
      2. Kaverin vinkistä otin kokeiluun luontaistuotekaupan O-live oxy cream voiteen, jota laitan iltaisin kasvojen puhdistuksen jälkeen kasvoille. Aamuisin myös sipaisen sitä ohuelti päivävoiteen alle.
      3. Meikkinä käytän vain bare mineralsin mineraalipuuteria, joka antaa ihon hengittää ja samalla hoitaa. Oon ollut siihen todella tyytyväinen, koska peittää myös yllättävän hyvin vanhoja punaisia arpia kasvoilta. Puuterisiveltimen pesen vähintään joka toinen päivä.
      4. Syön joka päivä sinkkiä 22mg (zink picolinate luontaistuotekaupasta) sekä D-vitamiinia 50ug.
      5. Juon vettä n. 2,5-3 litraa päivässä. Maidon juomisen ja maitorahkat oon jättänyt kokonaan. Yritän välttää kovin sokeripitoisia ruokia ja syödä muutoinkin mahdollisimman terveesti. Tottakai pitää toki välillä herkutella. Mutta kyllä itse huomaan erityisesti tuon sokerin huonon vaikutuksen. Aika pian esim. kunnon karkkimussutuksen jälkeen puskee näppylää jonnekin. Toki edellä mainitsemilla konsteilla saan tilanteen tuolloinkin aika pian rauhoittumaan.;) Juon aamuisin tyhjään vatsaan vesilasin, johon puristettu puolikkaan sitruunan mehu. Varoitellaan kiilteen heikentymisestä, joten juon veden pillillä. Kivasti piristää muutoinkin aamulla ja pistää aineenvaihdunnan liikkeelle.;)
      Mutta tässä mun vinkkejä. Jos saman ongelman kanssa taistelet, niin suosittelen kokeilemaan! Mulla ainakin tilanne parantunut ja itseä huojentaa ainakin tieto, ettei tarvi sisuksiin työntää mitään myrkkyjä!

    • Anonyymi

      Hei! Vastailen tänne vaikka kysymyksestä on aikaa, mutta jos joku muu saa tästä apua.
      Itse olen 37v ja käytin hormonikierukoita melkein 9v. Finnit leuassa olivat vähän väliä riesana. Ja ne olivat kipeitä, tulehtuneita "paiseita". Kärsin liian monta vuotta TURHAAN! En halunnut menkkoja takaisin, joten en aikaisemmin poistattanut hormonikierukkaa vaikka epäilin varsinkin viimeiset vuodet että syy täytyy olla siinä. 2018 elokuussa mitta oli täynnä. Poistatin kierukan ja reilun puolen vuoden päästä iho alkoi rauhoittua. Nyt (toukokuu 2020) en edes muista milloin viimeksi olisi ollut niitä kipeitä finnejä. Jo yli vuoden ajan olen nauttinut hyvästä ihosta! En edes muista että elämässäni olisi koskaan ollut aikaa ettei ole finnejä. Olen täysin varma että ainakin omalla kohdallani ne leuan finnit johtuivat hormonaalisesta epätasapainosta. Ei ole luonnollista että menkkoja ei ole! Uskon että monet nykypäivän oireet ja ongelmat johtuvat meidän "luonnottomista" valinnoista. Itselläni ruokavalio tai ihonhoitorutiinit eivät ole muuttuneet paitsi että jätin myös kahvin pois pari vuotta sitten. Mutta toki kun iho on nyt hyvässä kunnossa, ei tarvitse meikata niin paljon tai ollenkaan.

      Suosittelen lämpimästi kaikille jotka kärsivät aknesta ja käyttävät hormonikierukkaa testaamaan sen poistamisen ja odottamaan n. vuoden ajan että OMA hormonitoiminta tasaantuu. Uskon että monilla jää finnit unholaan! Ja vielä vinkki menkka kammoisille: testatkaa ihmeessä kuukautiskuppia eli kuukuppia!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1915
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      50
      1836
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1363
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1121
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1099
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1098
    Aihe