Jos saa karenssin, saako mistään mitään rahaa?

Elämän_loppu

Te-toimisto pyytää selvitystä ja uhkaa katkaista työmarkkinatuen maksun.
Jos selitys ei kelpaa ja tulee karenssi, saako silloin mistään mitään rahaa? Perheessä on kolme lasta ja nytkin jo eletään kädestä suuhun, niin miten ihmeessä pärjätään jos karenssi tulee? Ja onko sossuun toimitettava molempien puolisoiden tiliotteet jos sieltä meinaa jotain saada? Tiedän että mies ei siihen suostu.
Olen nyt muutaman päivän vaan itkenyt ja stressannut asiaa todella paljon. En uskalla edes lähettää sitä selvityspyyntöä kun pelkään vastausta. :,(

29

20679

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 524687

Sossusta voi saada rahaa, jos perheen yhteiset tulot jäävät turhan pieniksi. Perheen KAIKKI tulot pitää selvittää. Olet kyllä hienon miehen valinnut lapsille isäksi, kertakaikkisesti.

• Elämän_loppu

Mies on lapsille hyvä isä, vaikkei tilitietojaan haluakaan muille levitellä. Enpä itsekään semmoiseen syyniin halua, sen takia ei ollakaan sossusta mitään haettu vaikka laskurien mukaan sieltä saataisiinkin..

• hoit_su
        Elämän_loppu kirjoitti:

Mies on lapsille hyvä isä, vaikkei tilitietojaan haluakaan muille levitellä. Enpä itsekään semmoiseen syyniin halua, sen takia ei ollakaan sossusta mitään haettu vaikka laskurien mukaan sieltä saataisiinkin..

Jos olet noin tarkka yksityisyydestäsi, niin ei sieltä ole pakko hakea rahaa. Jos minä olisin pyytämässä jotain etuutta, niin tasan tarkkaan laittaisin just ne paperit ja tiedot jotka tarvitaan. Jännää ajattelua joillakin☺

• ei_koskaan_sossurahaa

Minä vien tämän astetta pidemmälle ja ajattelen, että jos sossusta tulee jotain rahaa - tämä on vääryys. Rahat jotka sossusta tulee pitää siis "puhdistaa" jollakin tavalla. Itse käytän tähän tapaa, jossa sossurahan eteen lyödään kerroin ja sitten ulosmitataan valtiolta materiaa em. summan verran. Kerroin on muuten aika iso..

• kysynpävaan

Sinulle on siis tarjottu töitä, mutta olet kieltäytynyt?

• Elämän_loppu

En ole töistä kieltäytynyt. Jokaiseen tarjottuun paikkaan olen hakemuksen laittanut ja enempäänkin, mutta eipä niistä ole mitään kuulunut.
        Suunnitelmassa oli että haen työpaikkoja ja osallistun työharjoitteluun ja nyt vaativat selvitystä miksei nämä ole toteutuneet. Tyhmänä odottelin työkkäristä yhteydenottoa asian tiimoilta ja omilla sivuilla oli päivämääräkin milloin ottavat yhteyttä, mutta eipä sieltä mitään kuulunut. :(

• hidason

Onko ne tosiaan työpaikat tarjottu sinulle henkilökohtaisesti vai onko siellä omilla sivuilla vain listaus, että hae sopivia työpaikkoja joita olet ilmoittanut että mistä voisin olla kiinnostunut.. Jos työpaikka on henkilökohtaisesti ilmoitettu, niin sitä on pakko hakea ja ilmoittaa jälkeenkin päin mikä on tulos. Parhaiten sen ilmoittaa, että jos tulee sähköpostiin viesti, että et ollut valittujen joukossa, niin kopio viestin ja liittää sen liitetiedostona. Jotkut vuokrafirmat eivät kyllä ilmoita valinnan lopputuloksesta. Joten olen joutunut soittamaan kyseiseen vuokrafirmaan ja ovat kieltäytyneet lähettämästä tietoa kirjattuna joten olen vaan sitten ilmoittanut te toimistolle käydyn puhelinkeskustelun .kun piti ilmoittaa tieto lopputuloksesta te keskukselle. Samaten työpaikkoja joita olen oma alotteisesti hakenut vuokrafirmojen sivuilta, niin niiden sivuilta näkee mitä työpaikkoja olen hakenut ja jos haku on päättynyt jo kuukausi sitten, niin voi olettaa että ei päässyt. Silti tuon tiedon voi tallentaa ja liittää siihen oma asiointi sivustoon. Eli tärkeintä tuossa on se että pystyy todistamaan että on hakenut työpaikkoja. Samaten tuo työharjoittelu, oliko pakko hakea mutta eikö firma huolinut, siitä kanssa todistus että on ainakin yrittänyt päästä työharjoitteluun. ja lopuksi rasti ruutuun että olen hakenut työpaikkoja ja harjoittelupaikkoja.

• käsiveikkonenlotto

se on nyt vuoden vaihteessa ollut yleinen maan tapa että annetaan aika mutta ei lähetetä sitä enenn minkäänlaista kirjettä!

• TeSikaVastuuseen

Vastaat, että olet hakenut suunnitelman mukaan soittamalla ja sähköpostiyhteyksillä satoja työpaikkoja.
      Toiseksi kysyt miksi he eivät ole ohjanneet työharjoitteluun, eivätkä ole olleet yhteydessä.
      Tulosta sivuilla olevat päivämäärät, koska ne voivat "hävitä" yllättäin.

Vaadi vastaus kirjepostitse.

• sj123

Jos tulee karenssi, rahaa saa Kelasta, työmarkkinatuen sijaan toimeentulotukea. Toimeentulotukea haetaan 2017 lähtien Kelasta, tulot ja menot selvitetään, sekä oma ja puolison pankkitiliote. Tukea voi hakea netin kautta, samoin kuin liitteet lähettää sähköisesti. Se ei ole mikään häpeäluukku enää se Kela, eikä muutenkaan hankala, kun asioinnin voi hoitaa sähköisesti: http://www.webtieto.com/p/selko-opas-kelan.html
      Katso myös: http://www.webtieto.com/p/tyopaikat.html

• menoja-asumista

Toimeentulotuessa etuna on se, että Kela maksaa myös asumisenkin menot. Eli vuokrat ja vesimaksut, tai vastikekulut, vesimaksut ja asuntolainan korot jos asuu omassa asunnossa tai sitten jos asuu omakotitalossa, Kela huomioi lämmityskulut, vesilaskut, vakuutusmaksut, sähkölaskut, kiinteistöverot ja muut asunnon omistamiseen ja siinä asumiseen liittyvät laskut, jotka muistaa Kelalle toimittaa.

• Anonyymi

Mutta jos olet joutunut irtisanotuksi omasta syystäsi ja sinulle on maksettu lopputili, niin saat 2 kk. karenssia ja mistään et saa rahaa sillä aikaa. Sillä yhden kuukauden lopputilipalkalla on pärjättävä kaksi kuukautta. Lisäksi, jos sen jälkeen rahattomana yrität hakea toimeentulotukea ja omistat sisarusten kanssa yhdessä perityn kesämökin, teidän on myytävä mökki ja sinun on elettävä sillä rahalla mikä osuudeksesi tulee. Mistään et saa mitään, ennen kuin kaikki vähänkin rahaksi muutettava omaisuus on muutettu rahaksi ja käytetty. Tämä tietysti vain, jos olet kantasuomalainen. Jos olet Afrikasta tai Lähi-idästä, saat kaiken ja vielä harkinnanvaraista mielin määrin.

• Sossupummi-

Ai että jos saat karenssin. Saat karenssin 100% varmasti vaikka jalkasi olisi poikki etkä pystyis kävelemään. Sain karenssin koska en mennyt työkokeiluun yhdeksi päiväksi katsomaan sopiiko työ minulle. Olin silloin palkkatöissä ja se oli 2006. Karenssini loppui 1.1. 2017

• Toivotontilanne

Saanko karenssin jos mulla on lääkärin B-lausunto työkyvytön mutta kela ei hyväksy sairaslomaa? On niin paha masennus etten pääse ees aamulla sängystä enää ylös kotona.

• työt.on.tehtävä

Masennus se tässä on yhdellä jos toisellakin. Nälkä auttaa nousemaan sängystä ja lähtemään duuniin.

Pimeässä pakkasessa kun menee, unohtuu se masennus. Töissä kova tahti, ei ehdi masentua. Työkyvytön tai ei, työt on saatava valmiiksi. Ei tarvitse miettiä, tuleeko karenssia.

Lääkärin B-lausunnot saa vaikka polttaa, ei niillä mitään tee.

• ToivotonTilanne

Se on vaan niin etteivät firmat halua sairaita ihmisiä töihin kun terveitäkin on saatavilla

• Raviolio

Herran pieksut, että työttömältäkin vaaditaan nykyään aika paljon työnhakuun liittyvää ammattitaitoa tai vähintään tarkkana olemista. Pitäs seurata omia tietoja, pitäs ilmottaa sitä ja tätä. Kun sitten unohtaa, sitä ei anneta anteeksi.

• tetoim

Kokemusta on..lähdin pois työpaikasta 2 kk jälkeen ja karenssi tuli..tein valituksen, ei mennyt läpi..uusi valitus kelaan ja edelleen odotan vastausta. Kyseinen työpaikka oli todella hirveä..paikka ryöstettiin minun siellä olo aikana..omistaja ei välittänyt koko asiasta,ei liioin paikastakaan..työskenteli muutaman aamupäivä tunnin itse ja minä aina iltavuorossa,sekä lauantait. Lisäksi päivittäin niin sanotusti huomautteli kaikesta tekemästäni, eli koin sen työpaikka kiusaamisena.Sitkistelin kuitenkin 2 kk ja sitten lähdin.Tiesin kyllä,että tulee karenssi,mutta en henkisesti enää jaksanut. Tämähän ei työvoimatoimistoa hetkauta, jos työpaikkalla kiusataan, ynnä muuta taaphtuu..eli olin shokissa sen ryöstön jälkeen ja kävin tuttava lääkärin luona hakemassa apua, koska aloin kovasti pelkäämään olla siellä...no, ei auttanut, koska en ottanut saikkua. Mutta asiaan..sinulla on oikeus toimeentulotukeen. Hain sitä ja sain. Nyt kuitenkin jo uudessa työssä ja toivottavasti paremmalla onnella..ei muuta kun hae toimeentulotuke..tsemppiä!

• näin__

Masennusta vaan valittelemaan ja Kelan sairaspäivärahalle, niihin ei karenssit yms. työvoimapoliittiset lausunnot pääse käsiksi.

• Elämänloppu

Karenssihan sieltä sitten tuli, ei ole pätevä syy odottaa työkkärin yhteydennottoa. Ja muutama työpaikkailmoitus/osoitus pätkätöihin, ja aika ensi kuun alkuun keskustelemaan. Mitäköhän sekin hyödyttää, eipä sillä elä..
      Tuli vielä mukavasti kaikki isot laskut, joten eipä niitä maksella, ja lapsilta jää hartastuksissa pelit väliin jne, no laskut vaan perintään, ja muutaman kuukauden laihis :( Mieskin sai veronpalautuksia, joten noinkohan edes toimeentuloa saadaan.
      En yhtään ihmettele että perhesurmat ovat lisääntyneet, itselläkin päässä pyörii vaikka mitä. Tosin perheelle en ikinä pystyis mitään tekemään, mutta ehkä nuo pärjäisivät paremmin jos olisi yksi suu vähemmän ruokittavana :,(

• tähäneliittipyrkii

Suomi on nykyisin enemmänkin pahoinvointiyhteiskunta vaikka muuta väittävät. En yhtään ihmettele että tällä kyykytyksellä itsemurhat ja perhesurmat lisääntyvät, siihen tämä raharikas persereikä eliitti suomessa pyrkiikiin että köyhät ja vähäosaiset tekisivät itsemurhan tms

• Siihenhännepyrkivät

Siihenhän ne pyrkii. Kiusaavat, vainoavat ja savustavat kunnes ihminen tekee itsemurhan ja tadaa! Yksi ihminen vähemmän taas kortistosta pois!

• silmä_silmästä

Yksi ihminen vähemmän, mutta korvaussumma valtiolta kasvaa. Tämä tullaan ulosmittaamaan jos joskus tulee rahalle tarvetta.

• järkimenee

Sain karenssin koska en muistanut vastat työpaikka ilmoitukseen,siis ihan täysin unohdin vaikka sieltä tammikuussa soitettiinkin. Putkiremppa on käynnissä ja kaikkee pitäis järjestellä, hirvee stressi ollu päällä kaiken kanssa ja nyt tulee karenssi :( voiko tukea saada jostain karenssin ajaksi?

• 86451

Kelasta voi hakea perustoimeentulotukea (sossusta tarvittaessa täydentävää). Siinä huomioidaan talouden kaikki tulot ja säästöt. Näillä tiedoilla ei voi sanoa oletko siihen oikeutettu.

• eiainaooreiluaei

Toimeentulotukea ei mitenkään automaattisesti saa, jos mies on töissä tai asut omistusasunnossa. Asunnon myynnin ajalta voi saada harkinnan varaista toimeentulotukea, joka voi olla myös velkamuotoista takaisin maksettavaa. Toimeentulotuki on se viimeinen tukimuoto.

• ÄLÄlevitä

Asuntoa ei tarvitse myydä, jos itse siinä asuu.

Saatko jotain kiksejä kun saat ihmiset epätoivon partaalle väärillä väitteillä?

• lukutaitoinen

Aloittaja osaa käyttää laskuria ja kertoi, että he saisivat sitä, mutta ongelma on, etteivät halua toimittaa tiliotteita sossuun/kelalle.

• Anonyymi

Aina saa jostain rahaa jos oikeasti ei ole rahaa. Näin päästään siihen, että karenssi iskee pahiten niihin joilla on ns. omaisuutta joka estää toimeentulotuen jne. Itse joudun juuri kaikkeni tekemään, että en saa karenssia kun on kuitenkin omaisuutta ja tiedän, että en toimeentulotukea saisi. Sitten on tuttuja jotka ei pelkää karenssia yhtään kun ei se heidän toimeentuloaan hetkauta mihinkään.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      30
      5537
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      170
      2039
    3. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      160
      1631
    4. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      14
      1344
    5. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      30
      1321
    6. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      8
      1277
    7. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      64
      1274
    8. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      70
      1174
    9. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      94
      1165
    10. viekää miehet naiset kunnon treffeille

Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      212
      1098
    Aihe