DOMUS vai FENESTRA????

rakentaja-05

Kertokaahan kommentteja ko ikkunavalmmistajista!
Olemme tekemässä ikkunavalintaa näiden kahden välillä ja mielelläni kuulisin teiltä joilla on kokemusta ko ikkunoista, mielipiteitä...

kiitos etukäteen

56

24022

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iida

itsekin pyysimme kesällä molemmilta tarjouksen, mutta kun olimme käyneet kauppakierroksella molemman luona päätyimme nopeasti ja puolison kanssa yksimielisesti fenestraan. kyseiset ikkunat ovat olleet nyt puoli vuotta talossa ja tyytyväinen olen ollut. fenestralta saimmen vielä todella hyvän ja nopean jälkipalvelun, kun huomasimme yhden ikkunan ulkokarmissa pienen naarmun.
      kannatta käydä ikkunakaupassa paikan päällä katsomassa tuotteita, niin on paljon helpompi tehda päätöstä :))

• Jore

kun 3v vanhoista ikkunankarmeista lohkeili maali.
        Fenestran edustajalta tiedustelin heidän jälkihoitoaan hän sanoi vaan että paklaa ja maalaa ite ikkunas,ei kuulu heille.Minun täytyy vastata talostani 10v ja Fenestran ei ollenkaan.Olin tehnyt juuri talopakettikaupat ja valinnut siihen Fenestran ikkunat mutta edustaja myötä auttoi minut vaihtamaan Domuksen ikkunoihin. t.Jore
        -näin hoitaa Fenestra jälkihoitonsa

• prat

Fenestrat. Tyytyväinen olen ollut. Ero oli kylläkin tosi huikea edellisiin 50 vuotta vanhoihin. Sain hyvää palvelua ja parhaimman tarjouksen Fenestralta.

• Q66

Oliko pelkät ikkunat vai myös asennus ?

Ihmettelen näitä Fenestran edullisuutta kehuvia, sillä itse olen saanut *ylivoimaisesti* kalleimman tarjouksen juuri heiltä !

• prat
        Q66 kirjoitti:

Ihmettelen näitä Fenestran edullisuutta kehuvia, sillä itse olen saanut *ylivoimaisesti* kalleimman tarjouksen juuri heiltä !

asennus oli mukana sekä uretaanitäyttö karmin alle (kohteena -56 rakennettu omakotitalo, jossa puru eristeenä). Näin naisihmisenä en ajatellu ite alkaa opettelee asennusta... Lisäksi yhdeksässä ikkunassa tuloilmaventtiili. Yhteensä 19 ikkunaa. Esim. Tiiviin verrattuna hintaero oli noin 3.000 euroa. Ihan järkky ero. Kyllä mä sitten tinkasin vielä aika paljon. Halvimmaksi olisi tullut ottaa vastaavat ikkunat puusepältä, mutta kun heille ei kuulunut asennusta, otin Fenestralta. Olen kyllä kuullut huonoakin palautetta Fenestrasta, mutta minä olen tyytyväinen. Asennus kesti pari päivää, listoituksineen ja pellityksineen. Nopeaa vielä hyvän palvelun lisäksi. Ystävättäreni rakentaa omakotitaloa, en nyt muista mikä talopaketti, mutta pakettiin kuuluu aina vuoroviikoin joko Domus tai Fenestra. Talomyyjä oli kertonut, että Fenestran ikkunoista on tullut huomattavasti vähemmän valituksia. Tiedä sitten onko totta... Samalla palstalla on muuten aiemmin käyty keskustelua myös Fenestran ikkunoista. Kannattaa lukea niitä kans läpi. Siellä on esim. negatiivistakin palautetta.

• iida
        Q66 kirjoitti:

meilläkin oli fenestralata kallein tarjous, mutta eipä mun mielestä niin kauhean "ylivoimaisesti". muistaakseni loppulaskuun tuli eroa noin 200 euroa seuraavan ikkunatoimittajaan.

• <z
        Q66 kirjoitti:

Otin aikanaan 5 eri toimittajalta tarjouksen ja Fenestra oli toiseksi kallein. Tiivi ylivoimaisesti kallein. Kuitenkin olin yhteydessä kaikkien valmistajien edustajien kanssa ja annoin heidän itse esitellä ja kertoilla ikkunoistaan. Näin opin paljon uutta ja valitsin itselleni parhaan vaihtoehdon. Päädyin Fenestraan ja ikkunana olen ollut tyytyväinen. Mielestäni hinta ainoana valinta kriteerinä kertoo että ei ymmärrä asiasta mitään.
        Yleensäkin ihmetyttää se että kun talo monen elämän isoin projekti, niin siitä ollaan valmiita tinkimään jokaisesta mahdollisesta paikasta mutta esim. auto, niin se pitää olla parempi mitä välttämätttä tarvitaan. Ainakin minä vietän ajastani suurimman osan kotonani.

• uhriko
        <z kirjoitti:

Otin aikanaan 5 eri toimittajalta tarjouksen ja Fenestra oli toiseksi kallein. Tiivi ylivoimaisesti kallein. Kuitenkin olin yhteydessä kaikkien valmistajien edustajien kanssa ja annoin heidän itse esitellä ja kertoilla ikkunoistaan. Näin opin paljon uutta ja valitsin itselleni parhaan vaihtoehdon. Päädyin Fenestraan ja ikkunana olen ollut tyytyväinen. Mielestäni hinta ainoana valinta kriteerinä kertoo että ei ymmärrä asiasta mitään.
        Yleensäkin ihmetyttää se että kun talo monen elämän isoin projekti, niin siitä ollaan valmiita tinkimään jokaisesta mahdollisesta paikasta mutta esim. auto, niin se pitää olla parempi mitä välttämätttä tarvitaan. Ainakin minä vietän ajastani suurimman osan kotonani.

Ihan oikeasti pientalon ikkunoilla on kolme oleellista ominaisuutta:

1. Lämmöneristävyys
        2. Maalin pysyvyys ulkopuolella
        3. Hinta

Jos hieman karrikoidaan, niin kaikki muu on sitten ikkunavalmistajan markkinointihöpöä. Esimerkiksi mekanismien kestävyys on ihan toisarvoinen asia, kun ikkunoita avataan keskimäärin kerran-kaksi vuodessa, jos kaikkia silloinkaan.

Ikkunatehtaiden hinnoittelu perustuu sitten sivistyneeseen arvaukseen myynnin kehityksestä seuraavalla rakennuskaudella ja voi vaihdella tuntuvastikin ostoajankohdan mukaan.

• hkv
        uhriko kirjoitti:

Ihan oikeasti pientalon ikkunoilla on kolme oleellista ominaisuutta:

1. Lämmöneristävyys
        2. Maalin pysyvyys ulkopuolella
        3. Hinta

Jos hieman karrikoidaan, niin kaikki muu on sitten ikkunavalmistajan markkinointihöpöä. Esimerkiksi mekanismien kestävyys on ihan toisarvoinen asia, kun ikkunoita avataan keskimäärin kerran-kaksi vuodessa, jos kaikkia silloinkaan.

Ikkunatehtaiden hinnoittelu perustuu sitten sivistyneeseen arvaukseen myynnin kehityksestä seuraavalla rakennuskaudella ja voi vaihdella tuntuvastikin ostoajankohdan mukaan.

joku saattaisi ajatella myös ikkunan kestävyyttä (eli vaihdetaanko taas 20 vuoden sisällä), puitteitten laatua (pysyykö suorana vai käyristyykö, milloin oksat ja jatkokset alkaa irvistellä), aukeaako tuuletusikkuna vielä ensi vuonnakin...

oikeasti edellisen ainoa kriteeri on ollut hinta - todennäköisesti ei kuitenkaan uskaltanut ostaa halvinta, vaan maksoi kiltisti muutaman satasen turhaan samasta laadusta ja perusteli sen vielä itselleen 'asiallisesti' jollain 0.02 U-arvoerolla.

ei nämä ikkunat poikkea mistään muustakaan tuotteesta: halvalla saa vain halvalla tehtyä. laadusta pitää maksaa.

• <z
        hkv kirjoitti:

joku saattaisi ajatella myös ikkunan kestävyyttä (eli vaihdetaanko taas 20 vuoden sisällä), puitteitten laatua (pysyykö suorana vai käyristyykö, milloin oksat ja jatkokset alkaa irvistellä), aukeaako tuuletusikkuna vielä ensi vuonnakin...

oikeasti edellisen ainoa kriteeri on ollut hinta - todennäköisesti ei kuitenkaan uskaltanut ostaa halvinta, vaan maksoi kiltisti muutaman satasen turhaan samasta laadusta ja perusteli sen vielä itselleen 'asiallisesti' jollain 0.02 U-arvoerolla.

ei nämä ikkunat poikkea mistään muustakaan tuotteesta: halvalla saa vain halvalla tehtyä. laadusta pitää maksaa.

juuri samaa mieltä. Niin ihmeelliseltä se kuin kuulostaakin niin ikkunoissa on yllättävän suuria eroja. Kaikki on kyllä tarkoitettu samaan tarkoitukseen. Tietenkin taitava myyjä pystyy vaikuttamaan kaupan syntyyn yllättävän paljon ja sen kyllä tietää valmistajatkin. Se on yksi syy minkä takia yleensä myyjillä on provisio palkka.
        Usein myös myyjät ovat itsenäisiä yrittäjiä, ei valmistajan palkkalistoilla.
        Tärkeintä on tietenkin että itse on tyytyväinen valintaansa.

• sama käsitys
        hkv kirjoitti:

Myös hänellä oli vahva mielipide, että käytännössä vain hinnalle kannattaa antaa painoarvo. Kaikki markkinoilla olevat ikkunat kestävät "riittävän" kauan.

• MaijaM

Saimme juuri Siporex talon valmiiksi ja meillä on 34 Domuksen ikkunaan. Meihin teki vaikutuksen Hkin;n Domus centerin palvelu/ammattitaito, hemmot osasivat asiansa. Toimitukset tuli ajallaan ja täydellisenä. Lisäksi Domuksen ikkunat on meistä parhaimman näköiset.

• kokemuksella
        MaijaM kirjoitti:

Saimme juuri Siporex talon valmiiksi ja meillä on 34 Domuksen ikkunaan. Meihin teki vaikutuksen Hkin;n Domus centerin palvelu/ammattitaito, hemmot osasivat asiansa. Toimitukset tuli ajallaan ja täydellisenä. Lisäksi Domuksen ikkunat on meistä parhaimman näköiset.

Odota 2-3 vuotta niin virolainen hapero puu näyttää ominaisuutensa. Sormijatkokset ja oksat loistaa karmista. Onnekas jos olet niin sisäpuitteessa voi mennä muutama vuosi enemmän. Toivo viileitä kesiä.

• mgm

jos joku oikeasti löytää noista kahdesta eroja, niin aika hyvin haettu.laatuluokka kakkosen ikkunoita molemmat.

eli: tingi loppuun asti ja ota se halvempi.

• ei ketään

mainitse mitään skaala ikkunoista?onko kokemuksia?

• paras

Meillä on kolmen vuoden kokemus Karelia ikkunoista. Ylivoimainen hinta/laatu suhde.
        Suosittelen.

• kokemusta on

ketään tosissaan ajattele noita 2 merkkiä?Toinen on täysin konkurssikypsä yhtiö joka tuo tuotteita virosta ja toinen tekee ikkunansa sodanaikaisessa tehtaassa jossain loimaalla.No jossei takuut ja rakenteet kiinnosta niin tsemppiä vaan!

• Pohjois-Karjalalassa
        paras kirjoitti:

Meillä on kolmen vuoden kokemus Karelia ikkunoista. Ylivoimainen hinta/laatu suhde.
        Suosittelen.

Niin on Ladallakin. Halpa ja kulkee. Kyyti ei tosin oo hyvä, paitsi jos ei paremmasta tiedä.

• laatu on in

jos et itsellesi rakenna. Jos itsellesi rakennat niin etsi joku muu ikkuna toimittaja.

• sitten

tarkkana tarjousten suhteen. Ikkuna vahvuudet, sääskiverkot, sälekaihtimet kaasu lasit, u arvot ym, ym. Viime kesänä tarjouksia pyytelin ja fenestran peruslasit olivat hinnaltaan muiden kaasulaseja jopa kaliimmat. Asennuksen hinta oli tolkuton. Päädyin Domukseen ja olen tyytyväinen valintaani. Fenestran asennuksen hinta oli 47 eskoa / aukko. Tuttu kirvesmies teki koko homman 100 eurolla (28 ruutua).

• Julle

Paljonko noiden ikkunoiden asentamiseen meni aikaa?

• Ikkunat

meillä myöskin Fenestran ikkunat ja partsin ovetkin...hyvän näköisiä, hyvin on toiminut ja kaikinpuolin hyvä palvelu & toimitus (itse tosin asensimme).

Kävimme Porras-messuilla tutustumassa "heihin" parivuotta sitten ja samalla näimme tuotteet. Hyvä valinta näin jälkikäteenkin ajateltuna!

• ihmettelen 2

ja toivottavasti jatkossakin , vaikka epäilen auvosi kestävyttä ikkunoiden osalta.

• P A

Moi,

meillä on Fenestra ja vaikuttaa
      tähän asti aika hyvältä.

Pinta tasoitusten jälkeen, kun taloon tuli
      sisään kosteutta jonkin verran, on nuo kulmissa
      olevat jiirit alkaneet irvistää kiusallisesti.
      Toivottavasti menevät umpeen kunhan kuivuvat
      taas ?

• janne

Tämän keskustelun perusteella on olemassa vain kaksi ikkunatyyppiä: domus ja fenestra. Saattaisi olla järkevämpää hakea sitä oikeaa ikkunarakennetta ja hyviä omnaisuuksia esimerkiksi lämmöneristyskyky, mikä on minusta tärkeintä. Molemmat valmistajathan myyvät ikkunoita minkä tahansa kokoisina tai näköisinä eli ominaisuuksista kannattaisi lähteä ottamaan selvää..

• Pate

Meillä tuntui talo lattiavalun jälkeen aivan turkkilaiselta saunalta. Ulko-ovet kun avasi tuuletusta varten niin sumupilvet vaan pöllysivät:

http://koti.mbnet.fi/patrick/talo/149_4990_tuuletus.JPG

Ikkunoiden puitteiden jiirit irvistelivät jonkin verran, olisikohan ollut parinkin millin rakoja. Emme tehneet ohjeiden mukaisesti raoille mitään, niinpä ne sitten umpeutuivatkin siitä itsekseen. Aikaa umpeutumiseen taisi mennä useampikin kuukausi.

• ???
        Pate kirjoitti:

Meillä tuntui talo lattiavalun jälkeen aivan turkkilaiselta saunalta. Ulko-ovet kun avasi tuuletusta varten niin sumupilvet vaan pöllysivät:

http://koti.mbnet.fi/patrick/talo/149_4990_tuuletus.JPG

Ikkunoiden puitteiden jiirit irvistelivät jonkin verran, olisikohan ollut parinkin millin rakoja. Emme tehneet ohjeiden mukaisesti raoille mitään, niinpä ne sitten umpeutuivatkin siitä itsekseen. Aikaa umpeutumiseen taisi mennä useampikin kuukausi.

kauan teillä oli talo kuin turkkilainen sauna ja kuka antoi ohjeet ettei kannata tehdä mitään?

• Pate
        ??? kirjoitti:

kauan teillä oli talo kuin turkkilainen sauna ja kuka antoi ohjeet ettei kannata tehdä mitään?

Talo höyrys varmaankin jokusen vuorokauden lattiavalun jälkeen. Ikkunoiden aukeaville saumoille ei kuulemma saa tehdä mitään, pahin mahdollinen idea on tunkea auenneisiin rakoihin kittiä tms. Kun ikkunan puitteet sitten kuivuvat ja raot on tilkitty umpeen niin jotain paukkuu...

Ohjeet olla tekemättä mitään antoi talon pystytyksestä vastannut porukka.

• rakennusinsinööri

ikävä ilmoittaa mutta ikkunoittesi kosteus on ollut liian suuri jo valmistusvaiheessa. Raot eivät missän nimessä ummistu kuivuessa vaan kostuessa. Eli raot syntyvät puun kuivuessa. Kannattaa ottaa yhteyttä toimittajaan ennen takuuajan loputtua. Sillä olen täällä lukemassa kommentteja kun olen itsekkin kallistumassa Fenestraan. Rakenneratkaisut on mielestani todella fiksut ja hintakin pärjää.

• puuseppää tarvitaan
        janne kirjoitti:

Tämän keskustelun perusteella on olemassa vain kaksi ikkunatyyppiä: domus ja fenestra. Saattaisi olla järkevämpää hakea sitä oikeaa ikkunarakennetta ja hyviä omnaisuuksia esimerkiksi lämmöneristyskyky, mikä on minusta tärkeintä. Molemmat valmistajathan myyvät ikkunoita minkä tahansa kokoisina tai näköisinä eli ominaisuuksista kannattaisi lähteä ottamaan selvää..

Alut. ulkopuitteessa on kaikilla. lasit on lasia. Eristävyys on tärkeä pointti, ei tosin tärkein asia ikkuna valinnassa. Liian pieni lämmonjohtavuus ulos aiheuttaa uloimman lasin huurtumista jopa jäätymistä kovalla pakkasella. Se tosin on aika pieni ongelma jos sulamis vesi reijät on oikein porattu ulkopuitteeseen.

Painoarvoa ikkunan valintaan laittaisin eniten puuosien laatuun. Karmin osalta asia ei ole niin tärkeä ,
        koska se on vain vähän näkyvillä. Ei tosin ole mukavaa kun harvasyisen puun vuosilustot nousee esille
        muutamassa vuodessa.(esim. Domus karmit Baltiasta ) Pintakäsittely tehdään nykyisin vesiohenteisella, eikä sillä saa liimattua haperon puun syitä liikkumattomaksi.

Ikkunan sisäpuite on se mikä ratkaisee ikkunan laadun vuosikymmeniksi eteenpäin.
        Useilla valmistajilla sisäpuite tehdään sormijatkamalla seksta laatuista sahatavaraa. Ko. laatu on heikoin
        sahatavaralaatu. Puun tiheydelle ei ole vaatimuksia , joten oksat poistamalla siitä saadaan tehtyä ns.
        oksatonta aihiota. Sisäpuitteessa voi olla peräkkäin kappaleita joissa puun tiheys vaihtelee 350 kg/m3 -
        550kg/m3 . Suhteellisen ilmankosteuden muuttuessa 40% ( Suomessa näin käy joka vuosi monta kertaa. pakkanen / kesäkeli) ed. mainittujen kappaleiden kosteuden aiheuttama tilavuuden muutos on sisäpuitteen paksuudessa jopa 0,7 mm. Aivan varmasti parissa vuodessa näkyy sahalaita kuvio maalipinnassa,
        joka aiheutuu sormijatkoksesta. Iän myötä se vain korostuu.

No, onhan se sisäpuitekkin useimmiten verhojen alla piilossa . Mutta jos samalla rahalla saa oksattoman ja jatkamattoman sisäpuitteen, niin ainakin minä tuntisin itseni idiootiksi jos jos en sellaista hankkisi.
        Kuitenkin kannattaa huomioida että syvyys suunnassa on ainakin yksi liimasauma kieroutumisen välttämiseksi . Parempi jos saumoja on kaksi .

KOROSTAN VIELÄ : KYSELKÄÄ IHMISET IKKUNEN OSIEN PUUTAVARAN LAATUA.
        MUISTUTAN: HENKILÖ JOKA TEILLE MYY IKKUNOITA EI TIEDÄ KO. ASIASTA MITÄÄN.

Kysykää josko haluatte lisää tietää. Eli jatkoa tähän keskusteluun.

• onko noin
        puuseppää tarvitaan kirjoitti:

Alut. ulkopuitteessa on kaikilla. lasit on lasia. Eristävyys on tärkeä pointti, ei tosin tärkein asia ikkuna valinnassa. Liian pieni lämmonjohtavuus ulos aiheuttaa uloimman lasin huurtumista jopa jäätymistä kovalla pakkasella. Se tosin on aika pieni ongelma jos sulamis vesi reijät on oikein porattu ulkopuitteeseen.

Painoarvoa ikkunan valintaan laittaisin eniten puuosien laatuun. Karmin osalta asia ei ole niin tärkeä ,
        koska se on vain vähän näkyvillä. Ei tosin ole mukavaa kun harvasyisen puun vuosilustot nousee esille
        muutamassa vuodessa.(esim. Domus karmit Baltiasta ) Pintakäsittely tehdään nykyisin vesiohenteisella, eikä sillä saa liimattua haperon puun syitä liikkumattomaksi.

Ikkunan sisäpuite on se mikä ratkaisee ikkunan laadun vuosikymmeniksi eteenpäin.
        Useilla valmistajilla sisäpuite tehdään sormijatkamalla seksta laatuista sahatavaraa. Ko. laatu on heikoin
        sahatavaralaatu. Puun tiheydelle ei ole vaatimuksia , joten oksat poistamalla siitä saadaan tehtyä ns.
        oksatonta aihiota. Sisäpuitteessa voi olla peräkkäin kappaleita joissa puun tiheys vaihtelee 350 kg/m3 -
        550kg/m3 . Suhteellisen ilmankosteuden muuttuessa 40% ( Suomessa näin käy joka vuosi monta kertaa. pakkanen / kesäkeli) ed. mainittujen kappaleiden kosteuden aiheuttama tilavuuden muutos on sisäpuitteen paksuudessa jopa 0,7 mm. Aivan varmasti parissa vuodessa näkyy sahalaita kuvio maalipinnassa,
        joka aiheutuu sormijatkoksesta. Iän myötä se vain korostuu.

No, onhan se sisäpuitekkin useimmiten verhojen alla piilossa . Mutta jos samalla rahalla saa oksattoman ja jatkamattoman sisäpuitteen, niin ainakin minä tuntisin itseni idiootiksi jos jos en sellaista hankkisi.
        Kuitenkin kannattaa huomioida että syvyys suunnassa on ainakin yksi liimasauma kieroutumisen välttämiseksi . Parempi jos saumoja on kaksi .

KOROSTAN VIELÄ : KYSELKÄÄ IHMISET IKKUNEN OSIEN PUUTAVARAN LAATUA.
        MUISTUTAN: HENKILÖ JOKA TEILLE MYY IKKUNOITA EI TIEDÄ KO. ASIASTA MITÄÄN.

Kysykää josko haluatte lisää tietää. Eli jatkoa tähän keskusteluun.

Johan oli aikalailla pehmeää tesktiä.

• tämä

Klas1, kätevä tuuletuskallistus, laadukas.

• rakentaja -00

Fenestra oli ylivoimaisesti kallein vaikka oli tutunalennusta mukana. Ominaisuuksissa pitää olla tarkkana. Itsellä oli ainakin kuusi eri ikkunatarjousta (siinä mukana yksi saksalainenkin rimpula talotoimittajan kautta...). Fenestra jäi kakkoseksi hinta/laatu/ominaisuus kamppailussa.

• <z

ykkönen ja mikä oli ratkaisevin asia ??

• remppaaja
        <z kirjoitti:

ykkönen ja mikä oli ratkaisevin asia ??

onko kenelläkään kokemusta Pihla ikkunoista?

• Johto
        remppaaja kirjoitti:

Meille asennettiin juuro Pihlat. Ikkunoiden/ovien laadussa ei valittamista. Asennus oli ulkoistettu ja heidän työn jäljessä sekä erityisesti työmaan siisteydessä oli kyllä huomautettavaa.

• ossi k.
        remppaaja kirjoitti:

Laitatin remontin yhteydessä Pihlat. En ole tyytyväinen! Asennus kesti 15 (!) päivää, vaikka oli luvattu päivässä. Kaksi ulko-ovea ja kaksi ikkunaa. Tämänkin jälkeen toisessa ikkunassa oli vielä lähes kaksi kuukautta rikkinäiset lasit (olivat menneet rikki tehtaalla). Ehjät lasit sain sitten itse asentaa, vaikka maksoin asennuksesta. Ja minkäänlaista hyvitystä en saanut. Älä osta Pihlalta.

• SP
        remppaaja kirjoitti:

Olin valitsemassa erääseen taloyhtiöön lasitettuja parvekeovia ja ikkunoita(4-kerrosta).
        Päädyimme Pihlaan sen kotimaisuuden eräiden muiden ominaisuuksien vuoksi.
        Asuntoja on nelisenkymmentä.
        Pääkadun varressa oli eräänä kriteerinä ääneneristys.
        Enpä olisi uskonut, miten paljon tuli valituksia!
        Itse en asu talossa, mutta kuulen valituksia joka kokouksessa.
        Pihlalla ei ymmärretä raikkaan tuloilman virtausta, jotta ilma lämpenisi ruudun välissä(alhaalta raikas ulkoilma sisään ja ylhäältä huoneilmaan), lämpeneminen tapahtuu matkalla ja vedon tunne jää pois.
        Jos käytetään Pihlan suunnittelemia suoran tuloilman aukkoja, on kylmää ja verhot heiluvat, eikä ratkaisu vähennä energiankulutusta
        On jouduttu korjaamaan ja korjauttamaan. On myös huomautettavaa parvekovien narinasta ja kahvasta vedettäessä joudutaan ovea nykäisemään (rynkyttämään).
        4-kerroksisuudesta en osaa sanoa mitään. Alkuun epäiltiin, että argon-kaasu puuttuisi niistä umpioväleistä, mihin se kuuluu. Mittaus osoitti, ettei näin olisi. Kaasuhan on hajuton, mauton ja näkymätön ja laminattielementit tehdään kaiketi yhdessä ainoassa tamperelaisessa lasitehtaassa kaikille valmistajille.
        Paljon pitää 'ikkuna-ovi'tehtaan skarpata toimintojaan saadakseen asiakkaat tyytyväisiksi!
        Hinta ja kotimaisuus/läheisyys ei ole ainoa kriteeri!

• RaksaRaili

Ostimme Domukset - oli ainakin paremman näköiset... Meille tuli paljon isoja ikkunoita ja osa niistä kiinteitäkin - ja ne oli paljon paremman näköiset Domuksella.

• tyytyväinen

Ilman muuta Domus, paras hinta-laatusuhde ja ainakin PK-seudulla erinomainen palvelu.
      Homma toimii niin kuin on sovittu.

• Armi

Mulla ja mun ystävillä on kans vaan hyviä kokemuksia Domuksen tuotteista ja laadusta - olkoon kyseessä sit ikkunat, ovet, keittiöt, kylpyhuoneet vai tilajärjestelmät. tosin kylpyhuoneisiin kaipais vähän enemmän vielä valikoimaa (mitä on tulossakin).

• Pettynyt
        Armi kirjoitti:

Mulla ja mun ystävillä on kans vaan hyviä kokemuksia Domuksen tuotteista ja laadusta - olkoon kyseessä sit ikkunat, ovet, keittiöt, kylpyhuoneet vai tilajärjestelmät. tosin kylpyhuoneisiin kaipais vähän enemmän vielä valikoimaa (mitä on tulossakin).

Olemme tilanneet useita ikkunoita ja muutamia ovia Domukselta ja niistä suurimmassa osassa on ollut jotakin vikaa, mm. rikkonaisia puitteita, lasivaurioita, sälekaihdin rikki, toimitus useita viikkoja myöhässä (asentajat olivat tulossa asentamaan ikkunoita sovittuna päivänä, mutta tehdas ei ollut muistanut toimittaa ikkunoita paikalle), puutteellinen informointi ennen tilausta asioista, joita asiakas ei välttämättä osaa itse tiedustella. Kaikkia ongelmia en viitsi edes mainita. Jos jotakin hyvää pitää sanoa, niin ikkunat ovat kauniit ja virheet on korjattu, mutta kaikkineen lopullisten ja laadukkaiden ikkunoiden saamiseen on mennyt lähes kaksi vuotta.

• Rakentaja Tapsa
        Pettynyt kirjoitti:

Olemme tilanneet useita ikkunoita ja muutamia ovia Domukselta ja niistä suurimmassa osassa on ollut jotakin vikaa, mm. rikkonaisia puitteita, lasivaurioita, sälekaihdin rikki, toimitus useita viikkoja myöhässä (asentajat olivat tulossa asentamaan ikkunoita sovittuna päivänä, mutta tehdas ei ollut muistanut toimittaa ikkunoita paikalle), puutteellinen informointi ennen tilausta asioista, joita asiakas ei välttämättä osaa itse tiedustella. Kaikkia ongelmia en viitsi edes mainita. Jos jotakin hyvää pitää sanoa, niin ikkunat ovat kauniit ja virheet on korjattu, mutta kaikkineen lopullisten ja laadukkaiden ikkunoiden saamiseen on mennyt lähes kaksi vuotta.

Oman kokemukseni mukaan ikkunoita, olipa toimittaja kuka hyvänsä, ei pidä ostaa kuin asennettuna. Syy tähän on se, että silloin ei tule epäselvyyttä kuka korjaa, jos aihetta on reklamoida. Toisaalta ikkunatehtan asentajat tekevät pelkästään ikkuna-asennusta ja heiltä se sujuu tehokkaasti verrattuna vaikkapa satunnaisesti ikkunoita asentavaan kirvesmieheen. Tämän ovat minulle vahvistaneet myös monen rakennusliikkeen mestarit.

Ikkunoissa, kuten kaikissa muisssakin tuotteisssa, on hinta- ja laatueroja ja kyllä niistä osan havaitsee tavallinenkin ihminen. Jos epäilet kykyäsi, ota asiantuntija mukaan äläkä luota pelkästään myyjään.

Niin sitten yksi asia näistä eristekaasuisista ikkunaelementeistä. Millä valmistaja osoittaa, että lasien välissä on tarvittava määrä kaasua? Kuulemani mukaan kaasu vähenee n 5% vuodessa, joten näiden ikkunoiden lämmöneristävyys joka tapauksessa huononee ajan mukaan.

Itsellä on kekemusta yli 20 vuotta alumiini-ulkopuitteisista ikkunoista. Itse en suosittele kenellekään mitään muita. Niiden jälkihoito erityisesti ulkopuitteen osalta on verrattoman yksinkertaista verrattuna puisiiin ulkopuitteisiin; se rajoittuu vuosittain tehtävään pölyjen pyyhkimiseen.

Monellä näyttää olevan ongelmia ikkunatoimitusten laadussa ja asennuksen loppuunsaattamisessa. Tässä neuvoni on, että älä missään tapauksessa maksa toimitusta ennenkuin olet sen hyväksytysti vastaanottanut! Tämä koskee kyllä kaikkea muutakin rakentamista. On huomattavasti helpompi odottaa toimituksen korjaamista tai lopuunsaattamista, kun rahat ovat omalla tililla!

• Ei Domusta
        Rakentaja Tapsa kirjoitti:

Oman kokemukseni mukaan ikkunoita, olipa toimittaja kuka hyvänsä, ei pidä ostaa kuin asennettuna. Syy tähän on se, että silloin ei tule epäselvyyttä kuka korjaa, jos aihetta on reklamoida. Toisaalta ikkunatehtan asentajat tekevät pelkästään ikkuna-asennusta ja heiltä se sujuu tehokkaasti verrattuna vaikkapa satunnaisesti ikkunoita asentavaan kirvesmieheen. Tämän ovat minulle vahvistaneet myös monen rakennusliikkeen mestarit.

Ikkunoissa, kuten kaikissa muisssakin tuotteisssa, on hinta- ja laatueroja ja kyllä niistä osan havaitsee tavallinenkin ihminen. Jos epäilet kykyäsi, ota asiantuntija mukaan äläkä luota pelkästään myyjään.

Niin sitten yksi asia näistä eristekaasuisista ikkunaelementeistä. Millä valmistaja osoittaa, että lasien välissä on tarvittava määrä kaasua? Kuulemani mukaan kaasu vähenee n 5% vuodessa, joten näiden ikkunoiden lämmöneristävyys joka tapauksessa huononee ajan mukaan.

Itsellä on kekemusta yli 20 vuotta alumiini-ulkopuitteisista ikkunoista. Itse en suosittele kenellekään mitään muita. Niiden jälkihoito erityisesti ulkopuitteen osalta on verrattoman yksinkertaista verrattuna puisiiin ulkopuitteisiin; se rajoittuu vuosittain tehtävään pölyjen pyyhkimiseen.

Monellä näyttää olevan ongelmia ikkunatoimitusten laadussa ja asennuksen loppuunsaattamisessa. Tässä neuvoni on, että älä missään tapauksessa maksa toimitusta ennenkuin olet sen hyväksytysti vastaanottanut! Tämä koskee kyllä kaikkea muutakin rakentamista. On huomattavasti helpompi odottaa toimituksen korjaamista tai lopuunsaattamista, kun rahat ovat omalla tililla!

Jos nyt tekisin kaupat. Ostaisin ikkunat ilman asennusta tai ainakin toiselta yritykseltä kuin Domus.
        Keväällä piti olla asennus, vieläkin tavaraa seisoo pihalla odottaen asennusta.

• EXMENET
        Ei Domusta kirjoitti:

Jos nyt tekisin kaupat. Ostaisin ikkunat ilman asennusta tai ainakin toiselta yritykseltä kuin Domus.

IHAN PITÄÄ PAIKKANSA... MAHTAAKO OLLA SINUSSA ITSESSÄ VIKA ??

• Ei Domusta
        EXMENET kirjoitti:

IHAN PITÄÄ PAIKKANSA... MAHTAAKO OLLA SINUSSA ITSESSÄ VIKA ??

Kyllä se vain näin on.
        Pitääkö oikein valokuva ottaa, että Herra Domuslainen uskoo.
        Oma vika tietysti, kun menin Domukselta tilaamaan enkä ole itse asentanut loppuja.

• Suuresti pettynyt
        Ei Domusta kirjoitti:

Kyllä se vain näin on.
        Pitääkö oikein valokuva ottaa, että Herra Domuslainen uskoo.
        Oma vika tietysti, kun menin Domukselta tilaamaan enkä ole itse asentanut loppuja.

, tai ainakin aikaisemmin piti , että domuksen asentajilla on niin paljon reklamaatio korjauksia
        etteivät aina ehdi uus kohteita asentamaan.
        Ihmekkö tuo kun puutavara hankitaan Virosta tai Latviasta. Mistä nyt vain halvinta ja harvasyisintä saa.
        Ajatelkaa nyt isoa olkkarin ikkunaa , painoa sisäelementillä jopa 100 kg. Muutama hassu
        sarana kannattamassa moista painoa haperossa puussa. Johan se kohta jonkun akan päälle kaatuu, kun ikkunoita pesee.
        Älkää nyt ihmiset vain valmistajan kokoon katsoko. Tuotemerkkikin on toisarvoinen.
        En ainakaan minä toista kertaa paskaa osta.

• ...
        Suuresti pettynyt kirjoitti:

, tai ainakin aikaisemmin piti , että domuksen asentajilla on niin paljon reklamaatio korjauksia
        Ihmekkö tuo kun puutavara hankitaan Virosta tai Latviasta. Mistä nyt vain halvinta ja harvasyisintä saa.
        Ajatelkaa nyt isoa olkkarin ikkunaa , painoa sisäelementillä jopa 100 kg. Muutama hassu
        sarana kannattamassa moista painoa haperossa puussa. Johan se kohta jonkun akan päälle kaatuu, kun ikkunoita pesee.
        Älkää nyt ihmiset vain valmistajan kokoon katsoko. Tuotemerkkikin on toisarvoinen.

Sinulla kun selvästi on kokemusta kaikista muistakin ikkunanvalmistajista koska osaat yhden haukkua paskaksi saranoiden lukumäärän perusteella, niin mikähän sitten olisi hyvä ja kenen tuotteessa on enemmän saranoita???

• Ei Domusta kirjoitti:

domukset ostettiin 2005, koska ulkonäkö paras ja hintakin ok.
        valinta nykyään ulkonäkö ja hintakysymys. kunnon selektiivilasit kun ostaa,
        niin kaikissa merkeissähän on samat lämpöarvot suunnilleen. ikkunat tuli juuri silloin,
        kun pitikin ja asennuskin hoitui tosi hienosti pellityksineen ja juuri sovittuna päivänä! lisätä täytyy
        vielä, että ikkunoissa oli kivat mekanismit, jotka toimii hyvin! joten tyytyväisiä on oltu!!
        siispä domuksia suosittelen!

• -
        garonne kirjoitti:

domukset ostettiin 2005, koska ulkonäkö paras ja hintakin ok.
        valinta nykyään ulkonäkö ja hintakysymys. kunnon selektiivilasit kun ostaa,
        niin kaikissa merkeissähän on samat lämpöarvot suunnilleen. ikkunat tuli juuri silloin,
        kun pitikin ja asennuskin hoitui tosi hienosti pellityksineen ja juuri sovittuna päivänä! lisätä täytyy
        vielä, että ikkunoissa oli kivat mekanismit, jotka toimii hyvin! joten tyytyväisiä on oltu!!
        siispä domuksia suosittelen!

On näköjään vähän asentajasta kiinni.
        Pirkanmaalla homma ei toimi.
        Meillä on 10 kuukautta Domuksen asennuksesta. Vieläkin puuttuu esim. kolmen ikkunan pellitykset.

• trelainen
        - kirjoitti:

On näköjään vähän asentajasta kiinni.
        Pirkanmaalla homma ei toimi.
        Meillä on 10 kuukautta Domuksen asennuksesta. Vieläkin puuttuu esim. kolmen ikkunan pellitykset.

talomiljöö asialla!

• without name
        Suuresti pettynyt kirjoitti:

ja avaa tuettaessa. Onpa niitä tyhmempiä jääny vielä suurempien klasien alle

• 661326

Älä vain osta Fenestralta!

Taloyhtiömme osti ja ikkunoissa ei ole ollut kuin vikoja. Tässä muutamia: Ikkunapellissä 3 m. pitkä naarmu, silikonia pursui ikkunoiden saumoista, ikkunoista vetää, asunnustöiden yhteydessä betoniseinä onnistuttiin ilmeisesti purkuvaiheessa halkaisemaan osittain naapurissa. Ikkuna Vuodot talossa yleisiä. Hinnat ovat kuitenkin alansa korkeimmat. (Vuoto on karmin välistä vuotoa joko ikkuna asennus tai valmistus on mennyt täysin mettään.)

Takuu huolto: Kolmetta vuotta olen ikkunoista valittanut sekä isännöitsijälle että ikkunatehtaalle ja asennus yrityksen johdolle ja asentajille jo lieneekö 30 kertaa täynnä. Aina on tullut saman tyyppistä palautetta:
      esim:
      Emme ehdi kun korjattavaa on niin paljon meillä
      Ei ole paha kun päivä ei paista läpi
      Korjaa itse
      Korjaajaa pitää sääliä kun tulee kaukaa
      Meillä ei ole varaa maksaa asentajalle päivärahoja
      Vika on verhotangossa
      Takuu aika on jo ummessa (takuu on 3-5 vuotta 1. valituksen tein viikko asennuksen jälkeen)
      Emme tule
      On korjattu jo (olen silloin 3 viikkoa sairaslomalla sänkypotilaana kotonani enkä käynyt muualla kuin vessassa. talossa on myös äkäinen susi koira) Joten olisin varmaan huomannut jos joku olisi käyttänyt yleisavainta.
      - Kun asiaa sitten tiedusteli niin asentajan mukaan hän oli käynyt sitten muualla taloyhtiössä ja vain ilmoittanut isännöitsijälle että kaikki oli korjattu. Kehtasi minullekin valehdella ja jänkätä että korjattu on. 2 asunnossa oli kuulemma käynyt mutta oli käynyt vain yhdessä. Kun asiaa rupesin tarkemmin selvittämään asentaja rupesi suoraan sanoen vittuilemaan minulle huutamaa että hän ei ainakaan huolto töitä tule koskaan tänne tekemään. (työnjohto niin asennuspäälikkö kuin myyntipäälikkökin oli asiasta samaa mieltä, ettei heidän kuulu valtavaa vuotoa korjata vaikka takuu aikakaan ei ole vielä ummessa.)
      Tää Fenestran toiminta on ollut niin kummalista alusta lähtien että oikein hirvittää ajatellakin että olet aikonut heiltä jotakin edes ostaa. Osta ihmeessä jostakin muualta säästät sekä rahaa että hermojasi, sekä saat sellaiset ikkunat jotka eivät vuoda ja jos vuotavat takuu korjaus toimii heti eikä tarvitse kuunnella valheita tai vittuilua.
      Et sillee... Osta vain paskaa kalliilla hinnalla ja tiedät saavasi paskaa niskaasi seuraavat 15 vuotta kunnes taas päätät vihdoin ostaa uudet ikkunat muualta.

• skippadippa

taidat olla itse. Usein syynä on täysin sekopää asiakas...luultavasti tälläkin kertaa..

• Huonot asiakkaat
        skippadippa kirjoitti:

taidat olla itse. Usein syynä on täysin sekopää asiakas...luultavasti tälläkin kertaa..

Asenne on ainankin kuin Domuksen Tamperelaisilla myyjillä.
        Tunnistaa tuosta haukkatyylistä. Asiakas on aina väärässä

• joopa joo

Ei hel....i Eihän takuu tarkoita että huoltomies asuu ja on käytettävissä 24h 7päivää viikosssa.
        Oletko kenties itse haukkunut? koska olet saanut haukut takaisin....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3306
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1658
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1513
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1419
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1354
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1286
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1218
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      942
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      872
    Aihe