Alaikäiset kesätöihin / Lukekaa ensin

LUKEKAAEnsin

Koska kohta alkaa tällekin palstalle ilmaantua viestejä joissa 11, 12, ja 13 vuotiaat haluavat kesätöitä, niin totuus on se, että Suomen laki kieltää lapsityövoiman käytön.

Ennen kuin laitatte tälle palstalle mitään viestiä, ja olette alle 15-vuotiaita, niin lukekaa tämä ensin.

"Kuluvan kalenterivuoden aikana 14 vuotta täyttävä nuori voi tehdä työtä vain huoltajan luvalla. Työsuojeluviranomainen voi myöntää poikkeusluvan alle 14-vuotiaan työskentelyyn tilapäisesti esiintyjänä tai avustajana esimerkiksi taide- tai kulttuuriesityksissä. Työhön pitää olla erityinen syy, ja se ei saa vaarantaa lapsen turvallisuutta eikä haitata hänen terveyttään, kehitystään tai koulunkäyntiään."

Ikäistenne lapsien, sillä lapsiahan te vielä olette, pitää leikkiä kesällä, eikä tehdä töitä.

Jos muutaman kympin haluatte taskurahaa, niin kysykää vaikka naapureiltanne koiran ulkoilutusta, tai mattojen tamppausta. Mitään "oikeata" työtä ette lain mukaan saa tehdä.

Tosin alle 18-vuotiaankin on vaikea saada kokoaikaista kesätyötä, koska ikä asettaa määrättyjä rajoituksia, mitä työnantaja voi teettää, ja kuinka kauan.

3

193

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei_stressiä1991

Täysin samaa mieltä! Taskurahatyöt tai joku kerhoapulaisen pesti (leikkiä nuorempien lasten kanssa) on hyvä tuon ikäiselle, mutta mitään työtä ei ole pakko tehdä tuossa iässä. Ette tule olemaan mitenkään huonompia isona! Eka työsuhteeni oli rippileirin isosena 16-17 v, eka oikea työ 19-vuotiaana. Eikä haittaa tai harmita yhtään. Olen oppinut taloudenhoidon ja vastuun muutenkin kuin poimimalla mansikoita. Älkää siis lapset ainakaan itse itseänne patistako töihin! Tai vähintäänkin, älkää pettykö tai kokeko itseänne surkeaksi jos ette saa työtä. Viettäkää kiva kesä!

• Tuulavm59

70-luvulla meidät kaikki muksut patistettiin kesätöihin, isä sanoi ettei katsele laiskoja kotona makaamassa. Olin 11- tai 12-vuotias kun Korkeasaaressa olin töissä Primulan kahvikioskissa, en tosin yksin vaan aina oli joku vastaava. Mutta tein ihan täyttä työpäivää ja siitä eteenpäin sitten joka kesä. Olin Pukevassa myymässä leluja pari kesää (14 ja 15-vuotiaana ja olin osan viikoista yksin koko osastolla kun vakituiset oli lomalla) ja Stockmannin kangasosastolla ainakin yhden kesän.

Yhtenä kesänä taisi jäädä osa kesää ettei töitä ollut niin isä ilmoitti minut ruotsin ehtolaiskurssille vaikka ei ehtoja ollutkaan.

Kesätyöt oli aina mukavia minusta ja sai omaa rahaa, jonka sai itse pitää ja kerrankin ostaa uusia kivoja vaatteita ja kenkiä.

• AsiatOliToisin

70-luvulla oli moni muukin asia toisin. Mm. lakia lapsityövoiman käytöstä ei ollut.

Onneksi enää ei lapsia saa käyttää työelämässä hyväksi, kuten vielä 70-luvulla.
        Muistan itse jopa sellaisen tapauksen ollessani armeijassa 70-luvun alussa Upinniemessä, että patruunalaatikoita oli varastoon kantamassa yhden kapiaisen noin 10-vuotias poika. Sai siitä muutaman markan palkaksi.

Onneksi nykyään ei enää 10 - 14 vuotiaita lapsia saa käyttää työvoimana.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      61
      7820
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      133
      4504
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      32
      3757
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      3118
    5. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      23
      2662
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      28
      2586
    7. Vielä me saadaan toisemme

Uskotko kulta siihen?
      Ikävä
      50
      2296
    8. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      2170
    9. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      392
      2123
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      2059
    Aihe