Älkää antako mitään liirumlaarumejanne ja raamatullisia aikalaskelmia Jeesuksen pyhäköstä ja siitä koskevasta vuodesta 1844.
Lyhyet täsmävastaukset
1. Mistä Jeesus meni Taivaalliseen Pyhäkköön v. 1844?
2. Miksi Jeesus meni Pyhäkköön v. 1844?
3. Miten käy uskoville ennen vuotta 1844 kuolleille?
4. Missä Jeesus jakaa viimeisen tuomion kun hän tulee maan päälle noutamaan adventisteja, jehovan todistajia yms. (lopunajan jäännösseurakunta oppi)?
Huom. Ei pitkiä selityksiä vaan lyhyet täsmävastaukset.
Jeesusta koskeva v.1844
48
405
Vastaukset
- adventisti
1. Jeesus meni taivaalliseen pyhäkköön kun hän nousi kuolleista. Adventistit uskovat, että hän meni kuolemansa jäljeen pyhimpään ja mutta vasta 1844 pyhäkön kaikkein pyhimpään eli esiripun taakse suorittamaan taivaallista temppelipalvelusta. Tosin itselleni on jäänyt vähän epäselväksi, että kun temppeliuhraukset loppuivat silloin kun esirippu repesi maallisessa temppelissä ihmiskäden koskematta, niin miksi erottelu pyhimmän ja kaikkein pyhimmän välille olisi enää käytössä taivaallisessa pyhäkössä. Ehkä joku fiksumpi osaa vastata tähän.
2. Käydäkseen läpi koko ihmiskunnan pelastettujen tilanteen eli siis julistaakseen heidät omikseen. Hän esittelee kaikkein pyhimmässä maapallon ulkopuolisille luoduille uskovien vapauttavan tuomion ihminen kerrallaan, jotta nämä voisivat todeta Jumalan tuomion olevan oikeudenmukainen ja hyvä. Itse sovitustyö tehtiin jo ristillä. Pyhäkköpalveluksessa ei ole siis kyse syntien anteeksi antamisesta.
3. He pelastuvat. Itse kaikkien uskovien pelastuminen koko maailmanhistorian aikana ei varsinaisesti liity mitenkään vuoteen 1844.
4. Jeesus jakaa tuomion tullessaan toisen kerran maan päälle pelastamaan omansa. Tutkivassa tuomiossa, jota kohdassa 2 käytiin lyhyesti läpi, ei julisteta varsinaisesti tuomiota kenellekään, eikä varsinkaan syntisille. Tutkiva tuomio-nimitys on harhaanjohtava nykyajan ihmiselle. Raamatun ajan tuomio annettiin vapauttaakseen jonkun syytteestä kun me olemme taas tottuneet, että tuomio annetaan tuomitakseen syylliset. Tutkivassa tuomiossa Jeesus antaa vapauttavan tuomion omilleen.- hölynpölyy
1844 on vain laskelmallisen virheen selittelyä tutkivalla tuomiolla, kasvojen pesu operaatio. Valhe valheen perään. Eksytys eksytyksen perään.
- kerettiläinen-
>> 1. Jeesus meni taivaalliseen pyhäkköön kun hän nousi kuolleista. Adventistit uskovat, että hän meni kuolemansa jäljeen pyhimpään ja mutta vasta 1844 pyhäkön kaikkein pyhimpään eli esiripun taakse suorittamaan taivaallista temppelipalvelusta. <<
Tuohan on helppo osoittaa Raamatulla harhaopiksi.
Hebr.9:12 kerrotaan selvästi, että Jeesus meni kaikkeinpyhimpään kuolleista nousemisensa jälkeen, eikä vasta 1844.
Hebr.9
8 Näin Pyhä Henki osoittaa, että tie kaikkeinpyhimpään vielä on ilmoittamatta, niin kauan kuin etumainen maja vielä seisoo.
9 Tämä on nykyistä aikaa tarkoittava vertauskuva, ja sen mukaisesti uhrataan lahjoja ja uhreja, jotka eivät kykene tekemään täydelliseksi omassatunnossaan sitä, joka jumalanpalvelusta toimittaa,
10 vaan jotka, niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset pesotkin, ovat ainoastaan lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti.
11 Mutta kun Kristus tuli tulevaisen hyvän ylimmäiseksi papiksi, niin hän suuremman ja täydellisemmän majan kautta, joka ei ole käsillä tehty, se on: joka ei ole tätä luomakuntaa,
12 MENI, ei kauristen ja vasikkain veren kautta, vaan oman verensä kautta kerta kaikkiaan KAIKKEINPYHIMPÄÄN ja sai aikaan iankaikkisen lunastuksen. Tässä taivaallisen pyhäkön tulkinnassa minua kiinnostaa tämä: Mitä käytännön elämän merkitystä on tuollaisella opilla?
Ja toisekseen, onko tuollaiseen näkymättömään tai tekisi mieli sanoa kuvitteelliseen tapahtumaan jossain "taivaassa" uskominen jotenkin merkityksellinen asia ihmisen hengellisen tilan kannalta?- Cycl0ne
kerettiläinen- kirjoitti:
>> 1. Jeesus meni taivaalliseen pyhäkköön kun hän nousi kuolleista. Adventistit uskovat, että hän meni kuolemansa jäljeen pyhimpään ja mutta vasta 1844 pyhäkön kaikkein pyhimpään eli esiripun taakse suorittamaan taivaallista temppelipalvelusta. <<
Tuohan on helppo osoittaa Raamatulla harhaopiksi.
Hebr.9:12 kerrotaan selvästi, että Jeesus meni kaikkeinpyhimpään kuolleista nousemisensa jälkeen, eikä vasta 1844.
Hebr.9
8 Näin Pyhä Henki osoittaa, että tie kaikkeinpyhimpään vielä on ilmoittamatta, niin kauan kuin etumainen maja vielä seisoo.
9 Tämä on nykyistä aikaa tarkoittava vertauskuva, ja sen mukaisesti uhrataan lahjoja ja uhreja, jotka eivät kykene tekemään täydelliseksi omassatunnossaan sitä, joka jumalanpalvelusta toimittaa,
10 vaan jotka, niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset pesotkin, ovat ainoastaan lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti.
11 Mutta kun Kristus tuli tulevaisen hyvän ylimmäiseksi papiksi, niin hän suuremman ja täydellisemmän majan kautta, joka ei ole käsillä tehty, se on: joka ei ole tätä luomakuntaa,
12 MENI, ei kauristen ja vasikkain veren kautta, vaan oman verensä kautta kerta kaikkiaan KAIKKEINPYHIMPÄÄN ja sai aikaan iankaikkisen lunastuksen.Heb 9:12 sanoo että Jeesus meni τὰ ἅγια. Jos temppelin pyhä osa, silloin Bushmannin vertauksen mukaan Jeesus alkoi katselemaan kynttilää ja leipäpinoa kuolemansa jälkeen. Jos kaikkein pyhin, silloin Jeesus on ollut arkkia kiillottamassa viimeiset 2000 vuotta.
Eli jos adventismi on tässä oikeassa että Heb 9:12 Jeesus meni vasta lamppu- ja leipä osastolle eli τὰ ἅγια:aan, silloin lukijaa ainakin mietityttäisi että miksi tuo kaikkein pyhin on ikäänkuin suljettu osasto ja miksi. - omalehmä
>>1. Jeesus meni taivaalliseen pyhäkköön kun hän nousi kuolleista. Adventistit uskovat, että hän meni kuolemansa jäljeen pyhimpään ja mutta vasta 1844 pyhäkön kaikkein pyhimpään eli esiripun taakse suorittamaan taivaallista temppelipalvelusta>>
Siis Hän oleskeli pyhäkön pyhä-osassa 1800 vuotta odottaen vuotta 1844, jolloin voisi mennä ennustusten mukaan Kaikkein pyhimpään, vai? Luulisi tulleen aika pitkäksi.
Minkä vuoksi siellä taivaassakin pitää suorittaa temppelipalvelusta? - omalehmä
v.aari kirjoitti:
Tässä taivaallisen pyhäkön tulkinnassa minua kiinnostaa tämä: Mitä käytännön elämän merkitystä on tuollaisella opilla?
Ja toisekseen, onko tuollaiseen näkymättömään tai tekisi mieli sanoa kuvitteelliseen tapahtumaan jossain "taivaassa" uskominen jotenkin merkityksellinen asia ihmisen hengellisen tilan kannalta?Niinpä! Ja, mitä käytännön merkitystä oli pitää kiinni milleriläisen opetuksen vuodesta 1844? Voitettiinko Millerin laskelmien oikeellisuudesta kiinni pitämällä jotain, mitä olisi menetetty hylkäämällä humpuukina kaikki milleriläiset laskelmat?
- kerettiläinen-
Cycl0ne kirjoitti:
Heb 9:12 sanoo että Jeesus meni τὰ ἅγια. Jos temppelin pyhä osa, silloin Bushmannin vertauksen mukaan Jeesus alkoi katselemaan kynttilää ja leipäpinoa kuolemansa jälkeen. Jos kaikkein pyhin, silloin Jeesus on ollut arkkia kiillottamassa viimeiset 2000 vuotta.
Eli jos adventismi on tässä oikeassa että Heb 9:12 Jeesus meni vasta lamppu- ja leipä osastolle eli τὰ ἅγια:aan, silloin lukijaa ainakin mietityttäisi että miksi tuo kaikkein pyhin on ikäänkuin suljettu osasto ja miksi.>> Eli jos adventismi on tässä oikeassa että Heb 9:12 Jeesus meni vasta lamppu- ja leipä osastolle eli τὰ ἅγια:aan, silloin lukijaa ainakin mietityttäisi että miksi tuo kaikkein pyhin on ikäänkuin suljettu osasto ja miksi. <<
No Paavalin mukaan jo sen ajan uskovaisilla oli pääsy Jeesuksen veren kautta kaikkeinpyhimpään, joten hieman ihmetyttää, että miksi itse Ylipappi ja Uhrikaritsa Jeesus sai sinne pääsyn vasta 1844?
Hebr.10
19 Koska meillä siis, veljet, on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkeinpyhimpään,
20 jonka pääsyn hän on vihkinyt meille uudeksi ja eläväksi tieksi, joka käy esiripun, se on hänen lihansa, kautta,
Vai onko tuokin kohta käännetty väärin? - kerettiläinen-
v.aari kirjoitti:
Tässä taivaallisen pyhäkön tulkinnassa minua kiinnostaa tämä: Mitä käytännön elämän merkitystä on tuollaisella opilla?
Ja toisekseen, onko tuollaiseen näkymättömään tai tekisi mieli sanoa kuvitteelliseen tapahtumaan jossain "taivaassa" uskominen jotenkin merkityksellinen asia ihmisen hengellisen tilan kannalta?>> Tässä taivaallisen pyhäkön tulkinnassa minua kiinnostaa tämä: Mitä käytännön elämän merkitystä on tuollaisella opilla? <<
Sehän sinetöi nimenomaan Adventtikirkon "lopunajan jäännöskirkoksi"...kasvattaa siis Adventtikirkon auktoriteettia seurakuntalaisten silmissä.
>> Ja toisekseen, onko tuollaiseen näkymättömään tai tekisi mieli sanoa kuvitteelliseen tapahtumaan jossain "taivaassa" uskominen jotenkin merkityksellinen asia ihmisen hengellisen tilan kannalta? <<
Saahan sillä Adventtikirkko pidettyä ainakin ne adventistit, jotka siihen uskovat "varpaillaan" itseään tarkkailemassa ja kunnioittavan pelon vallassa Adventtikirkkoa kohtaan...
Vähän samaan tapaan kuin tuo karismaattisten hihhulien "salaisen tempauksen-oppi", jolla pelotellaan siihen uskovia...
Lapsiparatkin ovat kauhun vallassa pelätessään, että jonain päivänä huomaavat jääneensä tänne maan päälle, kun uskovaiset vanhemmat on temmattu taivaaseen ja "tuhmat" lapset on jätetty tänne...
Joka kirkolla ja lahkolla on jokin aivan ikioma pelottelukeinonsa... - Cycl0ne
kerettiläinen- kirjoitti:
>> Eli jos adventismi on tässä oikeassa että Heb 9:12 Jeesus meni vasta lamppu- ja leipä osastolle eli τὰ ἅγια:aan, silloin lukijaa ainakin mietityttäisi että miksi tuo kaikkein pyhin on ikäänkuin suljettu osasto ja miksi. <<
No Paavalin mukaan jo sen ajan uskovaisilla oli pääsy Jeesuksen veren kautta kaikkeinpyhimpään, joten hieman ihmetyttää, että miksi itse Ylipappi ja Uhrikaritsa Jeesus sai sinne pääsyn vasta 1844?
Hebr.10
19 Koska meillä siis, veljet, on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkeinpyhimpään,
20 jonka pääsyn hän on vihkinyt meille uudeksi ja eläväksi tieksi, joka käy esiripun, se on hänen lihansa, kautta,
Vai onko tuokin kohta käännetty väärin?Heb 19:19 on τῶν ἁγίων, eli samaa kantaa kuin tuo ta hagia. NRSV kääntää 'the sanctuary'.
Eli jos tässä tarkoitetaan taaskin sitä leipä- kynttiläosastoa, tekstin mukaan uskova pääsee käppäilemään temppeliin Jeesuksen veren tähden. Jos tarkoitetaan kaikkein pyhintä, pääsy on arkkia kiillottamaan.
Ilmestyskirja 11:19 tekee kuitenkin ison numeron siitä että taivaan temppeli avautui ja siellä näkyi liitonarkku. Tämä helpottaa lukijaa merkittävästi, koska liitonarkku oli kaikkein pyhimmässä. Eli tässä ei ole epäselvyyttä, että lukijaa johdatellaan kaikkein pyhimpään.
En tiedä sitten miten Heprealaiskirjeen kohdalla missä lukijaa johdatellaan. Voi olla kumpi vaan. - kerettiläinen-
Cycl0ne kirjoitti:
Heb 19:19 on τῶν ἁγίων, eli samaa kantaa kuin tuo ta hagia. NRSV kääntää 'the sanctuary'.
Eli jos tässä tarkoitetaan taaskin sitä leipä- kynttiläosastoa, tekstin mukaan uskova pääsee käppäilemään temppeliin Jeesuksen veren tähden. Jos tarkoitetaan kaikkein pyhintä, pääsy on arkkia kiillottamaan.
Ilmestyskirja 11:19 tekee kuitenkin ison numeron siitä että taivaan temppeli avautui ja siellä näkyi liitonarkku. Tämä helpottaa lukijaa merkittävästi, koska liitonarkku oli kaikkein pyhimmässä. Eli tässä ei ole epäselvyyttä, että lukijaa johdatellaan kaikkein pyhimpään.
En tiedä sitten miten Heprealaiskirjeen kohdalla missä lukijaa johdatellaan. Voi olla kumpi vaan.>> Ilmestyskirja 11:19 tekee kuitenkin ison numeron siitä että taivaan temppeli avautui ja siellä näkyi liitonarkku. Tämä helpottaa lukijaa merkittävästi, koska liitonarkku oli kaikkein pyhimmässä. Eli tässä ei ole epäselvyyttä, että lukijaa johdatellaan kaikkein pyhimpään.
En tiedä sitten miten Heprealaiskirjeen kohdalla missä lukijaa johdatellaan. Voi olla kumpi vaan. <<
2. Moos.26
33 Ja ripusta esirippu hakasten alle ja vie sinne esiripun sisäpuolelle lain arkki. Ja niin olkoon esirippu teille väliseinänä pyhän ja kaikkeinpyhimmän välillä.
Esirippu oli siis väliseinänä pyhän ja kaikkein pyhimmän välillä ja UT:ssa kerrotaan, että esirippu repesi kahtia Jeesuksen kuollessa, joten voiko tuota Hebr.10:19,20 ymmärtää muuten kuin yhdellä tavalla...? Ei minun mielestäni...
Hebr.10
19 Koska meillä siis, veljet, on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkeinpyhimpään,
20 jonka pääsyn hän on vihkinyt meille uudeksi ja eläväksi tieksi, joka käy esiripun, se on hänen lihansa, kautta,
Ei "pyhään" menty esiripun kautta, vaan "kaikkein pyhimpään" mentiin esiripun kautta...
Ei tuolla "tutkivalla tuomiolla" ole mitään muuta virkaa kuin korostaa Adventtikirkon merkitystä "lopunajan jäännöskirkkona"...pelkkää itsekorotusta siis...
Jos noilla laskelmilla, joilla päädytään vuoteen 1844, on jotain merkitystä, niin ei tuo Adventtikirkon tulkinta ainakaan ole oikea. Cycl0ne kirjoitti:
Heb 19:19 on τῶν ἁγίων, eli samaa kantaa kuin tuo ta hagia. NRSV kääntää 'the sanctuary'.
Eli jos tässä tarkoitetaan taaskin sitä leipä- kynttiläosastoa, tekstin mukaan uskova pääsee käppäilemään temppeliin Jeesuksen veren tähden. Jos tarkoitetaan kaikkein pyhintä, pääsy on arkkia kiillottamaan.
Ilmestyskirja 11:19 tekee kuitenkin ison numeron siitä että taivaan temppeli avautui ja siellä näkyi liitonarkku. Tämä helpottaa lukijaa merkittävästi, koska liitonarkku oli kaikkein pyhimmässä. Eli tässä ei ole epäselvyyttä, että lukijaa johdatellaan kaikkein pyhimpään.
En tiedä sitten miten Heprealaiskirjeen kohdalla missä lukijaa johdatellaan. Voi olla kumpi vaan.>> Ilmestyskirja 11:19 tekee kuitenkin ison numeron siitä että taivaan temppeli avautui ja siellä näkyi liitonarkku. >>
Minua kiinnostaisi paljon, että missä ihmeessä tämä fyysinen paikka, taivaan temppeli, mahtaa sijaita, jossa on erilaisia mystisiä puukippoja ja laatikoita, joissa jumalat tai niiden sukulaiset säilyttävät itselleen tärkeitä kapineita?
Nuo taikauskoisten paimentolaiset ja kamelikuskit olettivat sen sijaitsevan tuolla yläpuolella, pilvien takana noin suunnilleen, mutta kuten tiedämme, he olivat tässä asiassa väärässä ja oletettavaa on, että niin monessa muussakin asiassa, jota uskovaiset eivät omassa elämässään keinotodellisuudessaan kykene koskaan myöntämään.
Tietenkin minua kiinnostaa sekin, että miten jumalatkin ovat tavaroista kiinnostuneita ja ne säilyttelevät niitä omissa "autotalleissaan", ihan kuin jokin yliluonnollinen henkiolento olisi fyysisestä tavarasta kiinnostunut meidän ihmisten lailla.
Mutta asiahan on tietenkin niin, että nämä jumalien mieleen olevat purnukat, kipot ja muu roina muuttuu fyysisestä vertauskuvalliseksi ja toisinpäin yli valon nopeudella aina tarvittaessa. Joten ihmeitä maailmassa on ja niitä tapahtuu ja tämä lienee niistä yksi, eli jumalille mieluisan roinan muuttuminen fyysikseksi/vertauskuvalliseksi aina tarvittaessa.- kerettiläinen-
bushmanni kirjoitti:
>> Ilmestyskirja 11:19 tekee kuitenkin ison numeron siitä että taivaan temppeli avautui ja siellä näkyi liitonarkku. >>
Minua kiinnostaisi paljon, että missä ihmeessä tämä fyysinen paikka, taivaan temppeli, mahtaa sijaita, jossa on erilaisia mystisiä puukippoja ja laatikoita, joissa jumalat tai niiden sukulaiset säilyttävät itselleen tärkeitä kapineita?
Nuo taikauskoisten paimentolaiset ja kamelikuskit olettivat sen sijaitsevan tuolla yläpuolella, pilvien takana noin suunnilleen, mutta kuten tiedämme, he olivat tässä asiassa väärässä ja oletettavaa on, että niin monessa muussakin asiassa, jota uskovaiset eivät omassa elämässään keinotodellisuudessaan kykene koskaan myöntämään.
Tietenkin minua kiinnostaa sekin, että miten jumalatkin ovat tavaroista kiinnostuneita ja ne säilyttelevät niitä omissa "autotalleissaan", ihan kuin jokin yliluonnollinen henkiolento olisi fyysisestä tavarasta kiinnostunut meidän ihmisten lailla.
Mutta asiahan on tietenkin niin, että nämä jumalien mieleen olevat purnukat, kipot ja muu roina muuttuu fyysisestä vertauskuvalliseksi ja toisinpäin yli valon nopeudella aina tarvittaessa. Joten ihmeitä maailmassa on ja niitä tapahtuu ja tämä lienee niistä yksi, eli jumalille mieluisan roinan muuttuminen fyysikseksi/vertauskuvalliseksi aina tarvittaessa.>> Mutta asiahan on tietenkin niin, että nämä jumalien mieleen olevat purnukat, kipot ja muu roina muuttuu fyysisestä vertauskuvalliseksi ja toisinpäin yli valon nopeudella aina tarvittaessa. Joten ihmeitä maailmassa on ja niitä tapahtuu ja tämä lienee niistä yksi, eli jumalille mieluisan roinan muuttuminen fyysikseksi/vertauskuvalliseksi aina tarvittaessa. <<
No näinhän se on, sillä ne yksinkertaiset beduiinit tarvitsivat jotain konkreettista, jonka avulla hahmottaa asioita, mutta meidän "sivistyneempien" pitäisi jo ymmärtää vähän abstraktisempia juttuja, kuten esim. että se Raamatussa kuvattu "kultainen kaupunkikin" on vain vertauskuva Jumalan kansasta eli seurakunnasta.
Moni ei taida ikävä kyllä ymmärtää sitä vieläkään, vaan odottaa, että tuolta taivaalta laskeutuu jokin kultainen kaupunkijärkäle tänne maan päälle. :)) kerettiläinen- kirjoitti:
>> Mutta asiahan on tietenkin niin, että nämä jumalien mieleen olevat purnukat, kipot ja muu roina muuttuu fyysisestä vertauskuvalliseksi ja toisinpäin yli valon nopeudella aina tarvittaessa. Joten ihmeitä maailmassa on ja niitä tapahtuu ja tämä lienee niistä yksi, eli jumalille mieluisan roinan muuttuminen fyysikseksi/vertauskuvalliseksi aina tarvittaessa. <<
No näinhän se on, sillä ne yksinkertaiset beduiinit tarvitsivat jotain konkreettista, jonka avulla hahmottaa asioita, mutta meidän "sivistyneempien" pitäisi jo ymmärtää vähän abstraktisempia juttuja, kuten esim. että se Raamatussa kuvattu "kultainen kaupunkikin" on vain vertauskuva Jumalan kansasta eli seurakunnasta.
Moni ei taida ikävä kyllä ymmärtää sitä vieläkään, vaan odottaa, että tuolta taivaalta laskeutuu jokin kultainen kaupunkijärkäle tänne maan päälle. :))<<<No näinhän se on, sillä ne yksinkertaiset beduiinit tarvitsivat jotain konkreettista, jonka avulla hahmottaa asioita, mutta meidän "sivistyneempien" pitäisi jo ymmärtää vähän abstraktisempia juttuja, kuten esim. että se Raamatussa kuvattu "kultainen kaupunkikin" on vain vertauskuva Jumalan kansasta eli seurakunnasta.
Moni ei taida ikävä kyllä ymmärtää sitä vieläkään, vaan odottaa, että tuolta taivaalta laskeutuu jokin kultainen kaupunkijärkäle tänne maan päälle. :)) >>>
Tämä on mennyt kylläkin niin että nämä beduinien satujen taivaasta laskeutuvat kaupungit olivat aivan totisinta totta vielä 1500-luvulle, jopa 1600-luvulle saakka, ennen kuin tiede osoitti, että näin ei voi tapahtua ja tulkintaa oli muutettava pakon edessä.
Eivät nuo pöljät sadut olleet vertauskuvallisia tuon ajan ihmisille, vaan heidän fyysinen jumala-ukkelinsa lakanaansa pukeutuneena asui pilvien yläpuolella olevassa fyysisessä paikassa enkelin ja muiden satuhahmojen kanssa. Siellä oli sitten laatikoita joissa jumala säilytti dementiansa varalle muistoesineitä kuin miten ihmisetkin tekevät jne.
Sitä mukaa kun tiede osoitti asiat saduksi, on uskovien ollut pakko muuttaa tulkintaa, asia kerrallaan ja mitä on jäänyt jäljelle?
Kasa homeisia tarinoita, joilla ei ole mitään annettavaa nykyajalle. Jumalilla ei ole enää piilopaikkoja, vaikka kuinka vertauskuvallistetaan, vaikka joka jae.- Cycl0ne
bushmanni kirjoitti:
>> Ilmestyskirja 11:19 tekee kuitenkin ison numeron siitä että taivaan temppeli avautui ja siellä näkyi liitonarkku. >>
Minua kiinnostaisi paljon, että missä ihmeessä tämä fyysinen paikka, taivaan temppeli, mahtaa sijaita, jossa on erilaisia mystisiä puukippoja ja laatikoita, joissa jumalat tai niiden sukulaiset säilyttävät itselleen tärkeitä kapineita?
Nuo taikauskoisten paimentolaiset ja kamelikuskit olettivat sen sijaitsevan tuolla yläpuolella, pilvien takana noin suunnilleen, mutta kuten tiedämme, he olivat tässä asiassa väärässä ja oletettavaa on, että niin monessa muussakin asiassa, jota uskovaiset eivät omassa elämässään keinotodellisuudessaan kykene koskaan myöntämään.
Tietenkin minua kiinnostaa sekin, että miten jumalatkin ovat tavaroista kiinnostuneita ja ne säilyttelevät niitä omissa "autotalleissaan", ihan kuin jokin yliluonnollinen henkiolento olisi fyysisestä tavarasta kiinnostunut meidän ihmisten lailla.
Mutta asiahan on tietenkin niin, että nämä jumalien mieleen olevat purnukat, kipot ja muu roina muuttuu fyysisestä vertauskuvalliseksi ja toisinpäin yli valon nopeudella aina tarvittaessa. Joten ihmeitä maailmassa on ja niitä tapahtuu ja tämä lienee niistä yksi, eli jumalille mieluisan roinan muuttuminen fyysikseksi/vertauskuvalliseksi aina tarvittaessa."missä ihmeessä tämä fyysinen paikka, taivaan temppeli, mahtaa sijaita, jossa on erilaisia mystisiä puukippoja ja laatikoita, joissa jumalat tai niiden sukulaiset säilyttävät itselleen tärkeitä kapineita?"
Luin, tai ainakin selasin, akateemisen kirjan siitä mistä taivas-ajatus tulee. Taivas on siellä missä on iloa.
En pidä sitä mahdottomana ajatuksena että Jumala oli vertauskuva kuninkaasta ja palatsista temppelistä. "Mutta asiahan on tietenkin niin, että nämä jumalien mieleen olevat purnukat, kipot ja muu roina muuttuu fyysisestä vertauskuvalliseksi ja toisinpäin yli valon nopeudella aina tarvittaessa. Joten ihmeitä maailmassa on ja niitä tapahtuu ja tämä lienee niistä yksi, eli jumalille mieluisan roinan muuttuminen fyysikseksi/vertauskuvalliseksi aina tarvittaessa."
Ei minun mielestäni Jumalaa koskaan pitänytkään ottaa kirjaimellisesti. Tosissaan kyllä, mutta ei totisesti. Jumala ei itsessään ole olemassa sanan varsinaisessa merkityksessä, ainoastaan suhteessa toisiin, kuten mekin. Juutalaisuus ei ollut aiheesta kiinnostunut, eikä kukaan muukaan sen jälkeen. Jumala on vain olemassa jos häntä tarvitaan johonkin. Ei hän yksin vietä aikaansa jossain temppelissä kippojen keskellä. - Cycl0ne
kerettiläinen- kirjoitti:
>> Ilmestyskirja 11:19 tekee kuitenkin ison numeron siitä että taivaan temppeli avautui ja siellä näkyi liitonarkku. Tämä helpottaa lukijaa merkittävästi, koska liitonarkku oli kaikkein pyhimmässä. Eli tässä ei ole epäselvyyttä, että lukijaa johdatellaan kaikkein pyhimpään.
En tiedä sitten miten Heprealaiskirjeen kohdalla missä lukijaa johdatellaan. Voi olla kumpi vaan. <<
2. Moos.26
33 Ja ripusta esirippu hakasten alle ja vie sinne esiripun sisäpuolelle lain arkki. Ja niin olkoon esirippu teille väliseinänä pyhän ja kaikkeinpyhimmän välillä.
Esirippu oli siis väliseinänä pyhän ja kaikkein pyhimmän välillä ja UT:ssa kerrotaan, että esirippu repesi kahtia Jeesuksen kuollessa, joten voiko tuota Hebr.10:19,20 ymmärtää muuten kuin yhdellä tavalla...? Ei minun mielestäni...
Hebr.10
19 Koska meillä siis, veljet, on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkeinpyhimpään,
20 jonka pääsyn hän on vihkinyt meille uudeksi ja eläväksi tieksi, joka käy esiripun, se on hänen lihansa, kautta,
Ei "pyhään" menty esiripun kautta, vaan "kaikkein pyhimpään" mentiin esiripun kautta...
Ei tuolla "tutkivalla tuomiolla" ole mitään muuta virkaa kuin korostaa Adventtikirkon merkitystä "lopunajan jäännöskirkkona"...pelkkää itsekorotusta siis...
Jos noilla laskelmilla, joilla päädytään vuoteen 1844, on jotain merkitystä, niin ei tuo Adventtikirkon tulkinta ainakaan ole oikea."Esirippu oli siis väliseinänä pyhän ja kaikkein pyhimmän välillä ja UT:ssa kerrotaan, että esirippu repesi kahtia Jeesuksen kuollessa, joten voiko tuota Hebr.10:19,20 ymmärtää muuten kuin yhdellä tavalla...? Ei minun mielestäni..."
Joo, näin minäkin aluksi luulin. Mutta edellinen luku puhuu kahdesta väliverhosta. Heb 9:3 puhuu toisesta esiripusta. Niitä oli kaksi. Eli Heb 9:12 sanoo että Jeesus meni ta hagiaan.
Adventistitutkijat ovat puhuneetkin tästä jo pitkään että tässä on kyseessä temppelin vihkiminen, ei suuri sovituspäivä. Jos tämä pitää paikkansa, silloin kysymyksesi siitä että mitä Heb 10:19-20 merkitsee, on juuri mitä se sanoo sen merkitsevän eli "pääsyn hän on *vihkinyt* meille uudeksi ja eläväksi tieksi, joka käy esiripun, se on hänen lihansa, kautta". - Yksi-usko
kerettiläinen- kirjoitti:
>> Tässä taivaallisen pyhäkön tulkinnassa minua kiinnostaa tämä: Mitä käytännön elämän merkitystä on tuollaisella opilla? <<
Sehän sinetöi nimenomaan Adventtikirkon "lopunajan jäännöskirkoksi"...kasvattaa siis Adventtikirkon auktoriteettia seurakuntalaisten silmissä.
>> Ja toisekseen, onko tuollaiseen näkymättömään tai tekisi mieli sanoa kuvitteelliseen tapahtumaan jossain "taivaassa" uskominen jotenkin merkityksellinen asia ihmisen hengellisen tilan kannalta? <<
Saahan sillä Adventtikirkko pidettyä ainakin ne adventistit, jotka siihen uskovat "varpaillaan" itseään tarkkailemassa ja kunnioittavan pelon vallassa Adventtikirkkoa kohtaan...
Vähän samaan tapaan kuin tuo karismaattisten hihhulien "salaisen tempauksen-oppi", jolla pelotellaan siihen uskovia...
Lapsiparatkin ovat kauhun vallassa pelätessään, että jonain päivänä huomaavat jääneensä tänne maan päälle, kun uskovaiset vanhemmat on temmattu taivaaseen ja "tuhmat" lapset on jätetty tänne...
Joka kirkolla ja lahkolla on jokin aivan ikioma pelottelukeinonsa...kerettiläinen kirjoitti:
"Joka kirkolla ja lahkolla on jokin aivan ikioma pelottelukeinonsa"
En näkisi tuota 1844 mitenkään pelottelukeinoksi. En ole sitä niin tarkkaan edes ajatellut, siitä kun on eri teorioitakin. Tärkeintä on usko Jeesukseen Kristukseen. Uskon myös sen, että Jeesus rukoilee minunkin puolestani. Se riittää minulle. Yksi-usko kirjoitti:
kerettiläinen kirjoitti:
"Joka kirkolla ja lahkolla on jokin aivan ikioma pelottelukeinonsa"
En näkisi tuota 1844 mitenkään pelottelukeinoksi. En ole sitä niin tarkkaan edes ajatellut, siitä kun on eri teorioitakin. Tärkeintä on usko Jeesukseen Kristukseen. Uskon myös sen, että Jeesus rukoilee minunkin puolestani. Se riittää minulle.>>> Uskon myös sen, että Jeesus rukoilee minunkin puolestani. Se riittää minulle. >>
Tässä kiteytyy näiden taikauskoisten kamelikuskien uskon järjettömyys ja taikauskoisuus todella loistavasti.
Jeesus rukoilee puolestani! Siis henkilö, joka on se rukoilujen kohde, jolta siis rukoillaan, rukoilee itse itseltään jotain taikajuttuja jollekin taholle. Voi hyvää päivää mitä loogisuuden kukkasta.
Sama toisin esitettynä, eli näet että lastasi kiusataan ulkona. Sen sijaan, että tekisit jotain, alat hokea, että rakas minä, mene tuonne nyt auttamaan lastasi. Rakas minä, mene tuonne nyt auttamaan omaa lastasi.
Olisitko oikeasti niin käsittämättömän tyhmä, että et kykenisi tekemään mitään, ennen kuin alkaisit rukoilla itse itseltäsi apua lapsellesi?
Sillä sitähän se tarkoittaa, että Jeesus rukoilee puolestasi, koska Jeesus on se kohde jota rukoillaan ja hänkö ei siis todellakaan ymmärrä ilman itseltään pyytämistä, että sinä tarvitset jotain taikavoimia puolellesi, että zimzalabim.
No siinäpä odotatte sitä taikuria takaisin, mutta en sitten odottaisi siltä hepulta liikoja, jos se joskus edes saa piikkarit telineistä, jos se on niin saatanan tyhmä, että se rukoilee itse itseään auttamaan teitä taikauskoisia, jotta taikoisi teille suojelusta.
Onhan jumalat yleisesti aika tyhmiä, mutta minusta tämä alkaa olla jo tyhmyyden huippu.- Yksi-usko
bushmanni kirjoitti:
>>> Uskon myös sen, että Jeesus rukoilee minunkin puolestani. Se riittää minulle. >>
Tässä kiteytyy näiden taikauskoisten kamelikuskien uskon järjettömyys ja taikauskoisuus todella loistavasti.
Jeesus rukoilee puolestani! Siis henkilö, joka on se rukoilujen kohde, jolta siis rukoillaan, rukoilee itse itseltään jotain taikajuttuja jollekin taholle. Voi hyvää päivää mitä loogisuuden kukkasta.
Sama toisin esitettynä, eli näet että lastasi kiusataan ulkona. Sen sijaan, että tekisit jotain, alat hokea, että rakas minä, mene tuonne nyt auttamaan lastasi. Rakas minä, mene tuonne nyt auttamaan omaa lastasi.
Olisitko oikeasti niin käsittämättömän tyhmä, että et kykenisi tekemään mitään, ennen kuin alkaisit rukoilla itse itseltäsi apua lapsellesi?
Sillä sitähän se tarkoittaa, että Jeesus rukoilee puolestasi, koska Jeesus on se kohde jota rukoillaan ja hänkö ei siis todellakaan ymmärrä ilman itseltään pyytämistä, että sinä tarvitset jotain taikavoimia puolellesi, että zimzalabim.
No siinäpä odotatte sitä taikuria takaisin, mutta en sitten odottaisi siltä hepulta liikoja, jos se joskus edes saa piikkarit telineistä, jos se on niin saatanan tyhmä, että se rukoilee itse itseään auttamaan teitä taikauskoisia, jotta taikoisi teille suojelusta.
Onhan jumalat yleisesti aika tyhmiä, mutta minusta tämä alkaa olla jo tyhmyyden huippu.Ainahan me ei edes muisteta rukoilla. Emme tiedä, mitä pitäisi rukoilla. Joskus ei jakseta rukoilla. Jeesus muistaa, tietää ja jaksaa rukoilla.
Tietenkin menen apuun, jos näen, että joku kiusaa lastani. Valitettavasti kiusaajat eivät koskaan kiusaa silloin kun vanhemmat ovat näkemässä. Niinpä on hyvä rukoilla sitäkin, että Jumala varjelisi lapsia kiusaajilta. Yksi-usko kirjoitti:
Ainahan me ei edes muisteta rukoilla. Emme tiedä, mitä pitäisi rukoilla. Joskus ei jakseta rukoilla. Jeesus muistaa, tietää ja jaksaa rukoilla.
Tietenkin menen apuun, jos näen, että joku kiusaa lastani. Valitettavasti kiusaajat eivät koskaan kiusaa silloin kun vanhemmat ovat näkemässä. Niinpä on hyvä rukoilla sitäkin, että Jumala varjelisi lapsia kiusaajilta.>>> Ainahan me ei edes muisteta rukoilla. Emme tiedä, mitä pitäisi rukoilla. Joskus ei jakseta rukoilla. Jeesus muistaa, tietää ja jaksaa rukoilla. >>>
Niin. Jeesus on se taikasetä, jota rukoillaan, niin jos sinä et muista rukoilla, niin Jeesus taikasetä rukoilee puolestasi, eli siis itseään toimimaan taikavoimillaan sinun hyväkseni.
Etkö osaa kuvitella tilannetta, että joku pitää tuollaista täydellisen taikauskoisena ja typeränä ajatteluna?
>>> Tietenkin menen apuun, jos näen, että joku kiusaa lastani. >>>
Olet fiksumpi kuin jumalasi, niin miksi ihmeessä palvot itseäsi tyhmempää jumalaa, koska taikasetä Jeesus vain rukoilisi itseään toimimaan lapsesi puolesta, eikä kuitenkaan tekisi mitään tai sitten ehkä yhtä lasta auttaisi, mutta tuhatta ei. Arpapeliä on minusta tuo jumalien apuun luottaminen.
>>> Niinpä on hyvä rukoilla sitäkin, että Jumala varjelisi lapsia kiusaajilta. >>
Yhtä hyödyllistä kuin rukoilla Hämähäkkimiestä suojelemaan lapsia tai Supermiestä. Tai lottokonetta, jos niikseen tulee.- kerettiläinen-
Cycl0ne kirjoitti:
"Esirippu oli siis väliseinänä pyhän ja kaikkein pyhimmän välillä ja UT:ssa kerrotaan, että esirippu repesi kahtia Jeesuksen kuollessa, joten voiko tuota Hebr.10:19,20 ymmärtää muuten kuin yhdellä tavalla...? Ei minun mielestäni..."
Joo, näin minäkin aluksi luulin. Mutta edellinen luku puhuu kahdesta väliverhosta. Heb 9:3 puhuu toisesta esiripusta. Niitä oli kaksi. Eli Heb 9:12 sanoo että Jeesus meni ta hagiaan.
Adventistitutkijat ovat puhuneetkin tästä jo pitkään että tässä on kyseessä temppelin vihkiminen, ei suuri sovituspäivä. Jos tämä pitää paikkansa, silloin kysymyksesi siitä että mitä Heb 10:19-20 merkitsee, on juuri mitä se sanoo sen merkitsevän eli "pääsyn hän on *vihkinyt* meille uudeksi ja eläväksi tieksi, joka käy esiripun, se on hänen lihansa, kautta".>> Adventistitutkijat ovat puhuneetkin tästä jo pitkään että tässä on kyseessä temppelin vihkiminen, ei suuri sovituspäivä. Jos tämä pitää paikkansa, silloin kysymyksesi siitä että mitä Heb 10:19-20 merkitsee, on juuri mitä se sanoo sen merkitsevän eli "pääsyn hän on *vihkinyt* meille uudeksi ja eläväksi tieksi, joka käy esiripun, se on hänen lihansa, kautta". <<
Eikö sovitus tapahtunutkaan ristillä, vaan vasta 1844?
Yrittävätkö adventistitutkijat kieltää Jeesuksen ristillä antaman uhrin merkityksen todistaakseen omat vuosilukulaskelmansa oikeiksi...?
Siltä se ainakin minusta näyttää...
2. Kor. 5:18
Mutta kaikki on Jumalasta, joka *o n s o v i t t a n u t* meidät itsensä kanssa Kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen viran.
Kol. 1:21
Teidätkin, jotka ennen olitte vieraantuneet ja mieleltänne hänen vihamiehiänsä pahoissa teoissanne, hän *nyt o n s o v i t t a n u t*
1. Joh. 2:2
Ja hän *on* meidän syntiemme *s o v i t u s*; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien. - kerettiläinen-
bushmanni kirjoitti:
<<<No näinhän se on, sillä ne yksinkertaiset beduiinit tarvitsivat jotain konkreettista, jonka avulla hahmottaa asioita, mutta meidän "sivistyneempien" pitäisi jo ymmärtää vähän abstraktisempia juttuja, kuten esim. että se Raamatussa kuvattu "kultainen kaupunkikin" on vain vertauskuva Jumalan kansasta eli seurakunnasta.
Moni ei taida ikävä kyllä ymmärtää sitä vieläkään, vaan odottaa, että tuolta taivaalta laskeutuu jokin kultainen kaupunkijärkäle tänne maan päälle. :)) >>>
Tämä on mennyt kylläkin niin että nämä beduinien satujen taivaasta laskeutuvat kaupungit olivat aivan totisinta totta vielä 1500-luvulle, jopa 1600-luvulle saakka, ennen kuin tiede osoitti, että näin ei voi tapahtua ja tulkintaa oli muutettava pakon edessä.
Eivät nuo pöljät sadut olleet vertauskuvallisia tuon ajan ihmisille, vaan heidän fyysinen jumala-ukkelinsa lakanaansa pukeutuneena asui pilvien yläpuolella olevassa fyysisessä paikassa enkelin ja muiden satuhahmojen kanssa. Siellä oli sitten laatikoita joissa jumala säilytti dementiansa varalle muistoesineitä kuin miten ihmisetkin tekevät jne.
Sitä mukaa kun tiede osoitti asiat saduksi, on uskovien ollut pakko muuttaa tulkintaa, asia kerrallaan ja mitä on jäänyt jäljelle?
Kasa homeisia tarinoita, joilla ei ole mitään annettavaa nykyajalle. Jumalilla ei ole enää piilopaikkoja, vaikka kuinka vertauskuvallistetaan, vaikka joka jae.>> Sitä mukaa kun tiede osoitti asiat saduksi, on uskovien ollut pakko muuttaa tulkintaa, asia kerrallaan ja mitä on jäänyt jäljelle? <<
Silloin kun minä vielä olin jäsenenä adventtikirkossa, en edes miettinyt sen kummemmin koko "kultaista kaupunkia/uutta Jerusalemia", enkä oikeastaan tiedä, mitä siitä noin yleisesti ottaen uskottiin...enkä tiedä vieläkään...
Oma käsitykseni sen vertauskuvallisuudesta aukeni minulle vasta paljon myöhemmin omien tutkistelujeni perusteella, eikä tieteellä tai minkään uskonlahkon käsityksillä ollut asiaan mitään vaikutusta. - Cycl0ne
kerettiläinen- kirjoitti:
>> Adventistitutkijat ovat puhuneetkin tästä jo pitkään että tässä on kyseessä temppelin vihkiminen, ei suuri sovituspäivä. Jos tämä pitää paikkansa, silloin kysymyksesi siitä että mitä Heb 10:19-20 merkitsee, on juuri mitä se sanoo sen merkitsevän eli "pääsyn hän on *vihkinyt* meille uudeksi ja eläväksi tieksi, joka käy esiripun, se on hänen lihansa, kautta". <<
Eikö sovitus tapahtunutkaan ristillä, vaan vasta 1844?
Yrittävätkö adventistitutkijat kieltää Jeesuksen ristillä antaman uhrin merkityksen todistaakseen omat vuosilukulaskelmansa oikeiksi...?
Siltä se ainakin minusta näyttää...
2. Kor. 5:18
Mutta kaikki on Jumalasta, joka *o n s o v i t t a n u t* meidät itsensä kanssa Kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen viran.
Kol. 1:21
Teidätkin, jotka ennen olitte vieraantuneet ja mieleltänne hänen vihamiehiänsä pahoissa teoissanne, hän *nyt o n s o v i t t a n u t*
1. Joh. 2:2
Ja hän *on* meidän syntiemme *s o v i t u s*; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien.Ei kyse siitä että ristin merkitystä vesitettäisiin, mutta nämä lainaamasi tekstit ovat ristin jälkeen kirjoitettuja kirjeitä. Mistä Hebrealaiskirje puhuu liittyy temppelin vihkimiseen. Jeesus menee (taivaan?) temppeliin vihkimään paikan käyttöön. Ja sitten kun temppeli on vihitty, tehdään sovitusmenot. Tuo sovitus on kertakaikkinen. Sen jälkeen Jeesus rukoilee, kuten papit, seuraajiensa puolesta siihen asti kunnes tulee takaisin.
Tässä siis tämä perusmalli.
- AukkoUskossa
Mikä on v. 1844 johtuva Jeesuksen taivaallinen temppelipalvelus?
- tahagia
Suomalaisessa Raamatussa on käännösvirhe Hep.9:12. Kreikan kielessä ei sanota Jeesuksen menneen kaikkein pyhimpään. Lue kirja "Tuomion ilosanoma" , niin asia selviää Raamatun mukaan.
Jumalillakin voi olla tylsää siellä elinpaikoissan, niin tokihan Jeesuskin kaipasi tuhansien vuosien yksinkökkimisen jälkeen hieman vaihtelua, joten hän päätti toikkaroida toiseen telttaan syntejä ynnäilemään.
Tämä on täysin loogista ja järkevää toimintaa, kun jumalista on puhe.
Lokakuu on yleensä masentava ja harmaa kuukausi niin sitä se on varmaan taivaassakin, joten 22.10 1844 Jeesus kyllästyi totaalisesti kökkimään vanhassa paikassaan, jonka jokaisen lampun, kynttilän ja seinän likatahran hän oli laskenut jo miljoonia kertoja ja hän kaipasi vaihtelua.
Siispä hän könysi toiseen telttaan kyttäilemään syntejämme, joka on jumalien älykkyydelle sopivaa puuhaa. Aamen.- JiesusTulloo
Kannatan busmannin tulkintaa. Taivaan Tosi.
- kyttähän.se.hirvitys
Ei Jeesus mennyt kyttäilemään muutakuin Bushmannin syntejä, varsinkin makuuhuoneeseen. Varo vain, kun alkaa illalla kaksi makaamaan ja yksi seisomaan, niin jo kytätään.
Mutta, siinähän se bushmannin heikko kohta onkin. Ei muutavoi ,kún nounsta ylös ja alkaa kirjoittamaan. Se meni jo, se tilanne ohi.
Lerppuuntuhan se järkikin bushmanni polosella. - ja muillakin.
On se mukavaa - kun adventistien tietolaari antaa pojille ajankulua - uutta innoitusta. Kukahan viimekädessä on täällä pöljä?
Taitaa ateismisessa uskovaisuudessa ja ateistisessa ateismissa olla omat vaivaisensa . Kahleessa kyttäykseen, tälläkertaa.
"""""""1. Mistä Jeesus meni Taivaalliseen Pyhäkköön v. 1844?
2. Miksi Jeesus meni Pyhäkköön v. 1844?
3. Miten käy uskoville ennen vuotta 1844 kuolleille?
4. Missä Jeesus jakaa viimeisen tuomion kun hän tulee maan päälle noutamaan adventisteja, jehovan todistajia yms. (lopunajan jäännösseurakunta oppi)?"""""""
Vastausta;
"1. Mistä Jeesus meni Taivaalliseen Pyhäkköön v. 1844?"
- Mistä Jeesuksen pitäisi mennä taivaalliseen pyhäkköön v. 1844?
- Eikö Jeesus ole mennyt taivaaseen ristinsä jälkeen ihmisten nähden; Matt 28-.
- Eikö Jeesus ole ollut ennen aikojen alkua, ja toiminut Luojana? _Kol 1:16, Joh 1:1-.
Tuleekin pyhäköstään; Ilm 1:7-8.
Sinulla on hiffaamatta iso teologia?!__Sen tutkimisessa voi mennä kuukausia aikaa, ennenkö teologia on ymmärryksessä.
Harva "adventisti" osaa selittää teologian Dan 8:12-14, 26 -2300 vuoden aikajaksosta joka tuo vuoteen 1844.
"2. Miksi Jeesus meni Pyhäkköön v. 1844?"
- Että pyhät erottuisivat akanoista!
Teologiassa on kyse suuren babylonian ja Jumalan pyhien välisestä erotustyöstä.
Maanpäällinen pyhäkkö oli esikuvaa oikeasta pyhäköstä. Maatelttapyhäkössä oli
kaksivaiheinen palvelus; pyhä ja kaikkein pyhin. Kerran vuodessa ylipappi meni kaikkein pyhimpään- temppelin toiseen huoneeseen, ja suoritti temppelipalveluksen toisen vaiheen kun puhdisti kansan kaikesta vuoden aikana kertyneestä saastasta.
- Vastaavasti on pakko olla oikeassa pyhäkössä mistä maallinen oli vertauskuvaa, -pakko olla kaksivaiheinen palvelus. Ylipappina on Jeesus Kristus; Hebr 8:1-2, luvut 7-9., 4:14-16, 3:7-8.
3. Miten käy uskoville ennen vuotta 1844 kuolleille?
- Ovat samassa lystissä mukana, ja heitä koskee sama armon aika- ihmisen elämän pituus. Taivaan kirjoissa on merkintä missä tilassa ihminen on armonaikansa päättänyt; Ilm 20:15. Lue koko luku. Enkelit ovat kaikessa ajassa tarkkailemassa; Hebr 1:14.
Taivaan kirjasta on Raamatussa opetusta, jota en laita tähän nyt.
__1844 on ajankohta enkelin sanan mukaan siihen hetkeen milloin alkaa temppelipalveluksen toinen vaihe josta "kaikkien pyhin" huone telttamajassa oli esikuva, ja vertaus, -
Suuren sovituspäivän palvelus.
"4. Missä Jeesus jakaa viimeisen tuomion kun hän tulee maan päälle noutamaan adventisteja, jehovan todistajia yms. (lopunajan jäännösseurakunta oppi)?"
- Viimeinen tuomio on jo päätetty taivaassa sillä hetkellä kun Jeesus tulee.
Hetkeä ennen Jeesuksen tuloa, on taivaan kirjojen kirjanpidon kaikkien aikojen työ on valmistunut ihmiskunnan osalta.
Taivaan kirjaan on merkitty se tila missä tilassa ihminen päättää armonaikansa; Herrassa Kristuksessa, vain maailman jumalattomuudessa: Room 6:22-23.
Jeesus tulee "palkka mukanaan" "maksaa tullessansa sen palkan...." -en nyt etsi jakeita mihin nuo sanat on asiayhteydessä kirjattu Raamatussa.
"- Ylipappi Jeesus Kristus kaikkein pyhimmässä. Hebr 7-9. Dan 8:12-14;"
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/3.10
Siunauksia
T. jarinhotelli- nomitäskuuleluulet
Aloittaja ei tiedä mitään.
1. Jeesus meni taivaan pyhäkköön vuonna 31. Hän siirtyi Isän kanssa pyhäkön pyhästä pyhäkön kaikkeinpyhimpään vuonna 1844.
2. Koska hän on uuden liiton ylipappi.
3. Heidän asiansa otetaan esiin samalla tavalla kuin kaikkien muidenkin.
4. Jako on suoritettu jo ennen kuin Jeesus tulee. Se toteutuu siinä kuka otetaan ja kuka jätetään, kun Jeesus tulee.- Ei.mitään.merkitystä
Mitä se tieto hyödyttäisi ketään, vaikka se Jeesus olisikin mennyt johonkin, paikasta A paikkaan B? Eihän sillä ole hevon vitun väliä, kun kuitenkaan emme sitä millään tavalla huomaisi.
Silläkään ei ole mitään seksuaalista merkitystä, että kuka otetaan tai jätetään mihinkin. Joku aina jää ja toinen lähtee. Niin se on aina ollut. - nomitäskuuleluulet
Ei.mitään.merkitystä kirjoitti:
Mitä se tieto hyödyttäisi ketään, vaikka se Jeesus olisikin mennyt johonkin, paikasta A paikkaan B? Eihän sillä ole hevon vitun väliä, kun kuitenkaan emme sitä millään tavalla huomaisi.
Silläkään ei ole mitään seksuaalista merkitystä, että kuka otetaan tai jätetään mihinkin. Joku aina jää ja toinen lähtee. Niin se on aina ollut.Kyllä sillä on väliä, koska Jeesuksen välitystyössä tapahtuu muutos ja sillä on merkitystä sinun PELASTUMISESI kannalta. Se, joka otetaan, pelastuu. Se, joka jätetään, joutuu kadotukseen.
- pieleen_meni
nomitäskuuleluulet kirjoitti:
Kyllä sillä on väliä, koska Jeesuksen välitystyössä tapahtuu muutos ja sillä on merkitystä sinun PELASTUMISESI kannalta. Se, joka otetaan, pelastuu. Se, joka jätetään, joutuu kadotukseen.
Nyt meni pieleen. Kaikkein pyhimmässä tehtävä työ ei vaikuta ihmisen pelastukseen millään tavalla. Pelastus on saatu lahjaksi jo Jeesuksen ristinkuoleman perusteella. Sillä ei ole mitään merkitystä kenenkään pelastumisen kannalta vaikka Jeesus kävelisi ympyrää pyhimmän ja kaikkein pyhimmän väliä.
nomitäskuuleluulet kirjoitti: «4. Jako on suoritettu jo ennen kuin Jeesus tulee. Se toteutuu siinä kuka otetaan ja kuka jätetään, kun Jeesus tulee.»
Miten ajattelet käyvän niiden lasten, jotka syntyvät noiden hetkien "jako on suoritettu" ja "Jeesus tulee" välillä? Lapsia syntyy koko ajan. Nykyinen tahti on keskimäärin noin neljä vauvaa sekunnissa.
Katolisilla ainakin joskus oli oppi limbosta eli haaleasta helvetistä näille rajatapauksille.- nomitäskuuleluulet
pieleen_meni kirjoitti:
Nyt meni pieleen. Kaikkein pyhimmässä tehtävä työ ei vaikuta ihmisen pelastukseen millään tavalla. Pelastus on saatu lahjaksi jo Jeesuksen ristinkuoleman perusteella. Sillä ei ole mitään merkitystä kenenkään pelastumisen kannalta vaikka Jeesus kävelisi ympyrää pyhimmän ja kaikkein pyhimmän väliä.
Kyllä vaikuttaa.
- Cycl0ne
Itse olen tässä samalla kannalla kuin vaari, että tämä 1844 ei selvästikään ole keskeinen UT:n eikä VT:n opetus. Ei siitä kukaan puhu. Viimeinen tuomio taasen on jatkuvasti raamatun kirjoittajien mielessä. Teot punnitaan viimeisenä päivänä. Siinä mielessä ei ole juurikaan asiakkaan näkökulmasta lainkaan merkityksellistä mitä Jeesus tekee tässä väliajalla paitsi että häneltä saa uuden tsänssin kun mokaa ja hän rukoilee puolestasi. Tässä se peruspaketti on. Mutta koska UT:n kirjoittajat on romaaninkirjoittajia joilla oli paljon aikaa, niin he kehittelivät ekstrajuttuja joilla saada tarinaan mausteita. Mut pärjää ilmankin tuota 1844.
- adv_poika_adventisti
Minä en luota adventistien aikalaskelmiin. Jehovan todistajilla on omansa. Adventisteilla on omansa. Ja varmasti muillakin kirkkokunnilla omansa. Mulle on ihan sama mitä kukakin noista ennustuksista keksii. Adventisteistakin löytyy sellaisia, jotka eivät usko noihin vaan ovat laskeneet, että Jeesus tulee takaisin vuonna 2022.
- Cycl0ne
adv_poika_adventisti kirjoitti:
Minä en luota adventistien aikalaskelmiin. Jehovan todistajilla on omansa. Adventisteilla on omansa. Ja varmasti muillakin kirkkokunnilla omansa. Mulle on ihan sama mitä kukakin noista ennustuksista keksii. Adventisteistakin löytyy sellaisia, jotka eivät usko noihin vaan ovat laskeneet, että Jeesus tulee takaisin vuonna 2022.
niin siis nämä aikalaskut ovat Danielin sepittämiä. Daniel kertoo romaaninsa luvussa 8 ihan kummia aikamääreitä. Nyt, olisi kiva jos Paavali tai Jeesus olisi palstalla kommentoimassa koska hekin lukivat ja tunsivat tuon Danielin kirjan tekstit. Minä kysyisin Jeesukselta, "Mitä tuo Daniel meinaa noilla luvuillansa?" Ja koska Jeesus ei ole tässä vastaamassa, niin asia jää ontoksi. Mutta nämä luvut ovat Raamatun lukuja, ei adventistien.
adv_poika_adventisti kirjoitti:
Minä en luota adventistien aikalaskelmiin. Jehovan todistajilla on omansa. Adventisteilla on omansa. Ja varmasti muillakin kirkkokunnilla omansa. Mulle on ihan sama mitä kukakin noista ennustuksista keksii. Adventisteistakin löytyy sellaisia, jotka eivät usko noihin vaan ovat laskeneet, että Jeesus tulee takaisin vuonna 2022.
Jep, tuolla vuoden 2022 laskelmalla on kannattajansa. Tosin he eivät halua sanoa, että tämä olisi ehdottomasti oikea tulkinta tai että tällä olisi kenenkään pelastukselle merkitystä. Se on vain "mielenkiintoista".
Itse laskelman tekijä ehti kuolla jo eikä jäänyt todistamaan seuraavaa pikku pettymystä.Cycl0ne kirjoitti:
niin siis nämä aikalaskut ovat Danielin sepittämiä. Daniel kertoo romaaninsa luvussa 8 ihan kummia aikamääreitä. Nyt, olisi kiva jos Paavali tai Jeesus olisi palstalla kommentoimassa koska hekin lukivat ja tunsivat tuon Danielin kirjan tekstit. Minä kysyisin Jeesukselta, "Mitä tuo Daniel meinaa noilla luvuillansa?" Ja koska Jeesus ei ole tässä vastaamassa, niin asia jää ontoksi. Mutta nämä luvut ovat Raamatun lukuja, ei adventistien.
On hyvin, hyvin luultavaa, että Danielin kirja on koottu vasta noin 160 eaa useammasta lähteestä eikä siksi suinkaan ole jonkun profeetta Danielin kirjoittama pakkosiirtolaisuuden aikaan 600–500-luvulla eaa.
Tälle päätelmälle on perustelunsa, joista löytyy tietoa vaikkapa Helsingin yliopiston eksegetiikan laitoksen tuottamista tutkimuksista.- Cycl0ne
Vaikka Danielin kirja olisikin kirjoitettu n. 150 eaa (joka ei ihan aukoton päätelmä sekään ole) se ei siltikään pois sitä tosiasiaa että niitä lukuja on siellä ja että Jeesuksen ajan juutalaiset niitä kovasti laskeskelivat.
- adv_poika_adventisti
v.aari kirjoitti:
Jep, tuolla vuoden 2022 laskelmalla on kannattajansa. Tosin he eivät halua sanoa, että tämä olisi ehdottomasti oikea tulkinta tai että tällä olisi kenenkään pelastukselle merkitystä. Se on vain "mielenkiintoista".
Itse laskelman tekijä ehti kuolla jo eikä jäänyt todistamaan seuraavaa pikku pettymystä.Puhutko suomalaisesta laskelman tekijästä vai australialaisesta? Ilmeisesti molemmat ovat kuolleet jo.
adv_poika_adventisti kirjoitti:
Puhutko suomalaisesta laskelman tekijästä vai australialaisesta? Ilmeisesti molemmat ovat kuolleet jo.
Suomalaista tarkoitin.
Onhan näitä yksittäisiä laskelmien tekijöitä varmaan moniakin.- nomitäskuuleluulet
1844 alkanut tuomiotoimi on osa viimeistä tuomiota.
Yksi on varmaa. Nimittäin se, että Raamattu ja sen tarinat on kusetusta alusta loppuun, joten se on ihan sama, kuka mitäkin on Raamatun pohjalta laskenut. Niillä laskutoimituksilla voi pyyhkiä pastorin persettä, jota toimitusta se pastori itsekin tekee samalla nauraen makeasti sille, että löytyy vielä sellaisia, joihin pastorin edustaman liikelaitoksen=adventtikirkon sepitykset uppoavat. Eräät ovat jopa valmiita maksamaan niistä sepitelmistä, kunhan saavat niitä kerran viikossa käydä kuulemassa. Jotkut käyvät kuuntelemassa samoja sepitelmiä vuodesta toiseen.
- pyhpyhjapyh
Ainoa mikä on varmaa on se, että sinä olet kusettaja ja valehtelija.
Kirjoitin vain karun totuuden uskonnoista ja uskoivaisiksi itseänsä luokittelevista ja sekös sinua pyhpyhjapyh suunnattomasti sapettaa.
- pyhpyhjapyh
Adventtiairut kirjoitti:
Kirjoitin vain karun totuuden uskonnoista ja uskoivaisiksi itseänsä luokittelevista ja sekös sinua pyhpyhjapyh suunnattomasti sapettaa.
Valheesi ei hetkauta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.734976Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.113369Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j212669Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet
🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.571727- 471566
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441336- 941332
Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa
Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.2201139Hiljaisuus
Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.711015IS Viikonloppu 29.-30.11.2025
Antti Skytältä 3-tasoinen ristikko. Pääkuvassa on harhauttava elementti, mikä saattaa hidastaa myös muiden kuin minun ra51889