Uusi laihduttaja esittäytyy

FatBozo

Siirrän tämän keskustelun tähän tukiryhmään, koska on varmaan oikeammassa paikassa silloin. ELI:

Pituutta 160cm, painoa 84,7kg. Tavoite 75kg tai alle.
Päivitän tähän keskusteluun päivän ateriat ja tuntemukset aina kuin suinkin ehdin. Kommenttia saa laittaa jos siltä tuntuu.

Sunnuntai 22.1.
Aamupala: 125g jogurtti-rahkaa, 3 ruokalusikallista hedelmäcocktailia (mehussa).
Lounas: 5kpl MiFu-kasvispihvejä, keitetty kananmuna, maitoa.
Välipala: appelsiini.
Päivällinen: isohko pala kasvispitsaa, maitoa.
Iltapala: 1 annos puuroa.

En syö paljon lihaa, oikeastaan en juuri ollenkaan lihaa, vaikken olekaan mikään vegaani. Mutta kananmunia, maitotuotteita, ja kalaa syön kyllä, leivänpäällisiäkin voin käyttää, ja joskus jos minullekin kelpaavaa liharuokaa on, syön kyllä ilman omantunnontuskia. Ei siis ole kyse periaatteesta vaan siitä, etten lihaa ruokavaliooni kaipaa.

Liikuntana tänään ihan normijutut eli 2x reipas kävelylenkki (30min 60min) koiran kanssa, ja hyötyliikunta (lasten kanssa kelkkamäessä).

45

537

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 23.1. maanantai

      Aamupala: annos kaurapuuroa pienellä voisilmällä (ainoa tapa, jolla suostun puuroa syömään).
      Lounas: kasvissosekeittoa, maitoa.
      Välipala: appelsiini.
      Päivällinen: 5kpl MiFu-kasvispihvejä, keitetty kananmuna, maitoa.
      Iltapala: appelsiini, pala ruisleipää, jonka päällä margariinia ja paprikaa.

      Liikunta se tavallinen (2x koiran lenkit 30min 60min ja hyötyliikunta töissä).

      Ihan kiva fiilis. Aamulla tuntui jo kevyemmältä, kun ei edellisenä iltana mussuttanut telkkaa katsellessa paketillista voileipäkeksejä :D

      • Edelleen 23.1.

        Ei ole nälkä ollenkaan, mutta ilta tulee olemaan vaikea. Nyt tekee nimittäin mieli pikkupussillista sipsejä ja Fizz-tölkillistä. Kun en hae niitä kaupasta, säästyn kiusaukselta.


      • vinkkiä

        Kaurapuuron päälle voi laittaa esim. raejuustoa,sinappia, kalkkunasiivuja tms. Itsellänikään ei mene oikein alas enää pelkkä kaurapuuro. Ajattelin vain laittaa vinkkiä jos puuronsyönti tökkii. :)


      • Kiitos vinkistä! Mitään makeaa en voi syödä puuron päällä, enkä syö kauheasti lihaa, edes tuota kalkkunaa. Kalaa kyllä. Raejuustoa voisi kokeilla! Enpä ole tullut ajatelleeksikaan, että se puuroon sopisi, mutta ehdottomasti voin lähteä tuota testaamaan.


    • 24.1. tiistai.

      Aamupala: annos puuroa pienellä voisilmällä.
      Lounas: siivu itse tehtyä kasvispitsaa (kevyttä), maitoa.
      Välipala: appelsiini.
      Päivällinen: annos tummaa riisiä, keitetty kananmuna, salaatti.
      Iltapala: siivu ruisleipää margariinilla, juurstolla, ja paprikalla.

      Liikunta: kuten edellisinä päivinä.

      Eilen sujui iltakin ihan hyvin. Turhaan jännitin etukäteen. Jos saan 1-2kg tippumaan nyt ensimmäisellä viikolla, olen tyytyväinen.

    • 25.1. tiistai.

      Aamupala: annos puuroa voisilmällä.
      Lounas: nuudelia, maitoa (en yleensä tykkää nuudelista, mutta nyt on saatava nuo pois kaapista, kun ei niitä lapsetkaan näköjään syö).
      Välipala: appelsiini.
      Päivällinen: 2 kalapuikkoa, sekasalaattia, maitoa.
      Iltapala: siivu ruisleipää margariinilla ja paprikalla.

      Ihan hyvin sujunut. Nälkä ei ole yhtään. Eilen söin listattujen ruokien lisäksi Snickers suklaapatukan, kun minulle sellainen tarjottiin, mutten usko siitä mitään harmia koituvan.

      Vatsassa on aika normaali tunne, ei ole nälkä yhtään, eikä nestettä poistu mitenkään valtoimenaan. Jalkoja palelee, mutta niitä palelee aika herkästi muutenkin. Ruokavalioni ei ole muuttunut normaalista mihinkään suuntaan, ainoastaan iltanapostelu on jäänyt pois ja annoskoot joiltakin osin kutistuneet. Iltaisin minuun on yleensä uponnut koko päivän edestä snäksejä sun muuta, joten jotain hyötyähän tästä täytyy olla, vaikkei se kropassa mitenkään tunnu.

    • 26.1. torstai.

      Aamupala: annos puuroa pienellä voisilmällä.
      Lounas: pieni papu-MiFu-salaatti, raejuustoa, maitoa.
      Välipala: puoli kourallista pähkinöitä ja 1dl maustamatonta jogurttia.
      Päivällinen: pinaattikeittoa kananmunalla.
      Iltapala: appelsiini.

      • Lounaalla muistin taas syyn siihen, miksi syön aika harvoin pavuista tehtyjä ruokia. Avattu purkki ei kestä jääkaapissa kuin kolme päivää ja yhdestä purkista riittää kolmeen ateriaan. Toisin sanoen, minulla on tiedossa ainakin kolme papuruokapäivää peräkkäin. Muutenkin muutin ruokalistaani sen verran, että teinkin papu-MiFu-kasvispadan salaatin sijaan. Eikä annoksesta tullut kovin pieni, kuten listassa lukee, koska aineita oli niin monenlaisia. Tuhti ruoka tuli, vaikka laittoi kaikkea vain vähän. Onneksi loppu päivä menee kevyemmin.


      • Olenkohan kuitenkin kutistanut energiamäärän liian pieneksi. Nyt on kello 16.30 ja ensimmäistä kertaa huomaan, että on nälkä ja vähän vapisuttaakin. Annoskoot ovat mielestäni ihan hyviä, sellaisia mitä ennenkin olen päivän aikana syönyt, mutta voisin varmaan lisätä vielä jotain extraa.

        Iltasyömiset olivat ennen dieettiä sitä luokkaa, että niistä luopuminen saattoi kertaheitolla pudottaa saadusta energiasta 1000-1500kcal. Pelkästään sidukasta tai kahdesta tulee jo noin 250-500kcal ja siihen päälle hirveä määrä kaikkea törkyä. Voileipäkeksit popsin kyllä kuiviltaan, mutta leffan aikana niitä kului tuhottomasti, sen kaverina karkkipussi tai pieni sipsipussi tms. Tämä melkein jok'ikinen ilta. Ei ihme, jos niistä luopuminen jossain tuntuu. Yllättävän helppoa se luopuminen silti oli.


    • 27.1. perjantai.

      Aamupala: noin 1,5dl annos puuroa voisilmällä.
      Lounas: noin 3dl annos katkarapukeittoa (itsetehtyä), lasi maitoa.
      Välipala: siivu ruisleipää, jonka päällä margariinia ja keitetty kananamuna viipaleina.
      Päivällinen: puolilautasellista papu-MiFu-vihannessalaattia, vähän raejuustoa ja paprikaa, lasi maitoa.
      Iltapala: 3rkl maustamatonta rahkaa, kourallinen saksanpähkinöitä.

      MITEN NÄILLÄ RUUILLA EI PUTOA PAINO!!! Laitoin määrätkin tuohon listaan, koska tahdoin hahmottaa, syönkö tosiaan liikaa. Olen jo luopunut noin 1000-1500 kalorista per päivä, kun lopetin iltamässäilyt ja siiderin litkimisen, mutta paino ei ole viime sunnuntailta pudonnut kuin noin 0,3kg (kävin aamulla puntarilla, koska olin utelias näkemään onko mitään tapahtunut).

      En ole tehnyt juurikaan muita muutoksia. Ateriat ovat olleet tuota kokoluokkaa (päivisin) aina, enkä ymmärrä, mistä muualta kuin iltamässyistä voin luopua, koska mielestäni syön ihan terveellisesti.

      Mikä pettymys! Mutta ei auta kuin yrittää vielä tämä viikko loppuun. Olisiko lähestyvät kuukautiset syynä...

    • Monarck

      Huoli pois, luota siihen että paino putoaa kyllä kun vajeella menet. Ihan hyvältä tässä kohtaa tuo sun ruokavalio näyttää. Voit ehkä vielä ihan laskea kalorimäärät, että mikä on todellinen vajeesi, koska siitä tiedät paljon on odotettavissa pudotusta.
      Vaakan lukema on suuntaa antava eikä sen päälle kannatakaan pomppia kuin kerta viikkoon. Juurikin siksi, että semmoinen kilon, joskus kahdenkin nesteheittely on vielä aivan normaalin rajoissa, etenkin naisilla. Nyt sitä malttia vaan.
      Mä aloitin silleen, että tähtäsin 3. viikon tulokseen, eli tein tiukat muutokset ruokavalioon ja todellinen tsekkauspoint oli 3. viikon kohdalla. Siinä kohtaa voi jo hyvin laskea viikkokeskiarvoa että mikä on suunta. Eli ota vähän pidempi pätkä kuin tämä viikko loppuun, tämä on sitkeiden sielujen hommaa.

      • Kiitos kannustuksesta! Yritin vielä harkinnan kanssa miettiä tuota ruokavaliotani, mutten oikein löydä siitä mitään karsittavaa. Kyllä taidan noudattaa neuvoasi ja mennä näillä tuo kolme viikkoa ennen radikaalien muutosten tekemistä. Sitten nähdään, onko edistystä tullut. Sunnuntaina käyn ensimmäisen kerran ihan 'virallisesti' puntarilla. Tsemppiä sinullekin!


      • FatBozo

        Lisään vielä, että yritin laskea kaloreita, mutta se on älytön työ, koska teen kaikki ruuat itse. En käytä mitään eineksiä, joista näkisi heti, kuinka paljon niissä on energiaa. Jos joudun laskemaan jokaisen sipulin, paprikan, papulusikallisen ym. erikseen, menee aika vaikeaksi. Täytyy katsoa josko energiaa jonain päivänä riittäisi, mutta ei työpäivisin ainakaan jaksa ruveta, kun vatsa kurnii ja tekee vain mieli päästä ruokaan käsiksi.


      • Monarck

        Ei sovi einekset laihduttajalle muutenkaan... en syö minäkään kuin poikkeuspäivinä joskus harvoin.
        Minä en oo alkanut pipertämään esim. kasviskaloreiden kanssa, vaan niille tulee semmoinen vaikka 100-200 kcal "könttälisä". Netissä on laskureita apuun. Perusasiathan on kertalaskulla selvät. Esim. paljonko menee päivittäin vaikkapa kahvimaitoihin, leipä päälliset ja puuro tai rahka/jugu-annokset mitä joka päivä syö; nuo perusjutut ei tarvitse kuin kerran laskea ja noista muodostuu se ns. "peruslukema" jonka päälle sitten tulee varioiden mitä syökään muuta sinä päivänä.
        Vaaran paikkanahan myös itse tehdyssä ruuassa se ns. piiloenergian määrä. Mitä enempi ainesosia (eli vaikeasti laskettavissa), sitä todennäköisemmin arvioi annoksen energiasisällön ihan pieleen. Mutta en mäkään tiedä tarkkaan miten paljon töissä lounaalla linjastosta syön, käyn siellä joskus, mutta valitsen fiksusti mitä otan.

        Eihän se niin tarkantiukkaa olis muuten, mutta mä en enää tässä iässä ja näillä liikunnoilla oikein saa oikein mitään tulosta ellei vaje ole jotain 800-1000 kcal luokkaa eli sillä saan sen noin -1 kg painonpudotusta viikossa joka on tässä painossa täysin ok ja minimaalinenkin tahti ainakin mulle tuolta sadasta kilosta alas tullessa. Mun peruskulutus on n. 1800 kcal kokemukseni mukaan, joten päivän ruuat on mahdutettava tuohon samaan 800-1000 kcal haarukkaan; puolet siis vajetta ja puolet otan ravinnosta. (Liikunnasta tullutta vajetta en ainakaan tässä vaiheessa syö.)
        Tuosta mun päivittäisestä kalorimäärästä jo puolet menee noihin ns. perussapuskoihin mitkä tietää jo laskemattakin, joten saahan siinä jo vähän miettiä mitä päivälliseksi tai lounaaksi pistää suuhunsa, ettei vahingossa käy niin, että vaje jää niin matalaksi, et laihtuminen on tyyliä 200 g viikossa :D.

        Mut tää on mun tyyli, muilla ehkä toinen :). Tseppiä tähän päivään!


    • 28.1. lauantai.

      Aamupala: siivu ruisleipää margariinilla ja keitetyllä kananmunalla.
      Lounas: täytetyt paprikat MiFu-kasvistäytteellä, maitoa.
      Välipala: 3rkl maustamatonta jogurttia ja kourallinen saksanpähkinöitä.
      Päivällinen: kasvissosekeitto, raejuustoa, maitoa.
      Iltapala: annos puuroa voisilmällä.

      Lueskelin tuolla, kuinka joku jolla on 20kg ylipainoa (eli vain hiukan enemmän kuin minulla) pudottaa kilojaan nutrauksella, mikä siis on mielestäni ihan kauheaa kehonrääkkäystä. Hän pudotti ensimmäisellä viikollaan 3kg. On nähnyt nälkää ja vaikeaa on ollut, pieniä lipsahduksiakin sattunut. Hyvin epämukavan kuuloista.

      Tuon luettuani minulta kaikkoni huoli samantien. Jos onnistun ensimmäisellä viikolla pudottamaan yhdenkään kilon, olen valinnut oikean linjan. 'Maksan' mieluusti ne kaksi kiloa hintaa siitä, että saan pudottaa painoa mukavasti, sen verran mukavuudenhaluinen olen. Huomenna sitten katsotaan, mitä on tippunut...

      • painokontrollivajaa

        Olen ihan samaa mieltä, tuosta 3 kg viikko pudotuksesta. Lasketaan, että 1 kg painonpudotukseen pitäisi olla 7000 kcal vaje eli vaja päivässä 3000 kaloria ja se edellyttää kyllä mieletöntä kulutuksen lisäystä.
        Itselläni paino on vuosikymmenten myötä kovasti vaihdellut. Olen pudottanut enimmillään 40 kg (107-62) ja pitänyt painoni sen jälkeen nelisen vuotta alle 65. Karvaasti olen saanut kokea, että jos muutan ruokatapani paino nousee vuosienkin jälkeen kauheaa vauhtia takaisin. Minulle on pudotuksessa parhaiten sopinut semmoinen 1-1,3 kg reipas tahti-- joka ikinen päivä aamupuuro ja lounas, kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Minulle leipä, kuuluisa juuripaistettu savolainen rieska on se heikko kohta-- se jää nyt kauppaan ja aamupalalla syön yhden pienen palan leipää.
        Niin oli nytkin käymässä, pari v sitten paino karkasi 80 ja lokakuun lopussa jopa 93 kg. Nyt on taas kaikki hallinnassa ja paino on vaihtelevaa tahtiaan laskenut 83 kg:aan- tavoite on 72 kg tavoitteen lähestyessä pikku hiljaa lisäilen energian saantia.
        Jos sitä ylipainoa on tosi paljon, se puoli kiloa viikko oli minulle tuskallisen hidas tahti. Minusta on tärkeää ollut maltti siinä tavoitteen lähestyessä-- laihduttaminen ei minulle ole mikään kuuri vaan kurinpalautus terveellisiin elintapoihin, joihin tietenkin kuuluu runsas liikunta, tällä hetkellä olen löytänyt nuoruuteni kuntouintiharrastuksen uudestaan ja avomieheni kanssa tanssimme useita tunteja erilaisilla tanssikursseilla ja tansseissa. Senkin liikunnan on oltava kivaa.
        Minulla on ollut tapana punnita itseni joka aamu ja kirjata ylös. Itsessäni huomaan, että jos tulee tunne, että sitten huomenna-- takana on lipsumista- ei se paino tietenkän ole tasainen joka aamu, mutta sillä keinoin oppii tietämään omat vaihtelurajansa-- viikon tai pitempi punnitusväli veisi harhaan. Olen tunnustanut, että tämä syömisen kontrollin heikkous on sairaus ja se tarvitsee hoitoa joka päivä.
        Olen joskus miettinyt etteikö itselläni olisi taustalla 18 v ensimmäinen laihdutus 50 kg:aan eli heilusti alipainoon, sitä ennen en koskaan edes ajatellut normaalia 60 kg painoani.


      • Minä olen myös ikilaihduttaja. Painoin joskus alle 50kg, koska aiemmassa 55 kilon painossa tunsin oloni lihavaksi. Siitä itseni rääkkäämisestä se lihominenkin varmaan lähti. Vasta nyt aikuisena olen ymmärtänyt, että tervehtyäkseni jatkuvasta laihduttamisen tarpeesta on korjattava ensin päänuppinsa, sitten vasta huomioitava kroppansa. Ihan oikeassa olet, kyllä tätä vääristynyttä ajattelutapaa ja ruokaa koskevaa kontrollinpuutetta voi sairauteen verrata.


    • 1. VIIKON PUNNITUS
      Vaaka näytti 83.3kg eli pudotusta on tullut lähtöpainosta -1,4kg. Olen tyytyväinen. Yhtään en ole kärsinyt, enkä aio kärsiä jatkossakaan.

      29.1. sunnuntai
      Aamupala: annos puuroa voisilmällä.
      Lounas: kylmä sekasalaatti, tummaa riisiä, ja sipulin kanssa paistettuja sieniä, lasi maitoa.
      Välipala: 0,5dl turkkilaista jogurttia ja pieni kourallinen saksanpähkinöitä.
      Päivällinen: kasvissosekeittoa, raejuustoa, lasi maitoa.
      Iltapala: omena.

      Hyvillä mielin kohti toista viikkoa!

      • Laihduttaja84

        Moikku, olisko kiva saada vertaistukea vaikka whatsappin kautta? Itekkin kevennän juuri, edessä vielä opettelua uusiin elämäntapoihin 11 viikkoa (olen Kiloklubissa). Lähinnä jos haluat ajatuksia vaihtaa tai mieliteon hetkellä saada tsemppiä, tai jakaa iloisia kokemuksia niin mä olisin innokas tsemppaan ja toki jakaan omiakin ajatuksia.


      • Kiitos hienosta ehdotuksesta! Minä vaan en käytä whatsappia ollenkaan ja aikaa on niin rajatusti, etten kovin tiiviisti ehtisikään viestitellä. Molemminpuolinen tsemppiseura olisi kuitenkin ihan huippuhieno juttu, koska yksin tämän urakkani kanssa täällä olen. Tämä S24-keskustelu on kuitenkin ajan ja mahdollisuuksien puitteissa ainoa paikka, jossa säännöllisesti käyn.

        Millainen lähtökohta sinulla pudotukseen oli? Kovin paljon sinulla ei varmaan pudotettavaa enää ole, jos tavoitteeseen pääsy on jo 11 viikon päässä. Se kuulostaa hienolta! Jos ennätät täällä ilmoitella itsestäsi niin kuulisin mielelläni jatkossakin, kuinka sinulla menee.


    • Monarck

      Noniin, tosi hyvä viikkotulos sieltä tuli :). Jatka vaan samaan malliin!

      • Kiitos, Monarck! Oikeassa olit, turhaan kesken viikkoa aloin panikoimaan.


    • 30.1. maanantai

      Aamupala: annos puuroa voisilmällä.
      Lounas: mausteinen riisi-MiFu-kasvispata, raejuustoa, paprikaa, lasi maitoa.
      Välipala: pari ruokalusikallista mautamatonta rahkaa ja kourallinen saksanpähkinöitä.
      Päivällinen: sienikeittoa, lasi maitoa.
      Iltapala: siivu leipää margariinilla ja kananmunalla.

      Näin alkaa viikko 2. Ei tunnu ollenkaan siltä, että laihduttaisin, koska päivisin syöty ruoka ei ole muuttunut. Laskin mielessäni, kuinka paljon viikon kaloreista on koostunut pelkästään niistä iltasnäkseistä ja järkytyin. Saatoin illan aikana syödä kolminkertaisena sen määrän energiaa mitä olin saanut koko päivän aikana terveellisestä ruoasta. Nyt kun iltamässäily on poissa,voisin kuvitella painon laskevan paljonkin. Päivisin olen luopunut vain niistä satsi-annoksista ja jättänyt ylimääräisen leivän mussuttamisen pois.

      • Lounaalla muutos: teinkin ruuaksi vain ruisleipää, jonka päällä savulohisalaattia ja hiukan sinihomejuustoa muruna. Oli kiire, ei ehtinyt lämpimän ruuan tekoon.


    • 31.1. tiistai

      Aamupala: leipäsiivu homejuustolla.
      Lounas: mausteinen riisi-MiFu-kasvispata, raejuustoa, paprikaa, lasi maitoa.
      Välipala: maustamatonta jogurttia ja kourallinen saksanpähkinöitä.
      Päivällinen: sienikeitto, maitoa.
      Iltapala: annos puuroa voisilmällä.

    • Hyvimenee

      Kaloreiden laskeminen on ihan turhaa. Syö vain terveellisesti. Nuo MiFut ei kuulu terveelliseen ruokavalioon.

      • MiFu kuuluu minun ruokavaliooni, koska en syö lihaa juuri ollenkaan ja MiFulla lämpimään ruokaan saa rakennetta aivan eri tavalla kuin esim. raejuustolla, joka sopii kylmiin ruokiin, mutta menee mössömäiseksi lämpimissä. Eikä MiFussa ole mitään järkyttävää sontaa sisällä, ainoastaan suolan määrä pistää ikävästi silmään ravintosisältötaulukossa. Parempi vaihtoehto se on kuin syödä rasvaisia lihamättöjä, joiden jäljiltä ruuansulatus on ihan kanveesissa pitkän aikaa - minulla ainakin. MiFun ansiosta aloin taas syömään monipuolisemmin lämmintä ruokaa.

        Siinä olen samaa mieltä, että kaloreiden laskeminen on aika turhaa, jos annokset pysyvät järkevän kokoisina ja ruoka on kaikinpuolin monipuolista ja terveellistä (minulla se tarkoittaa myös MiFua).


    • 1.2. keskiviikko.

      Aamupala: omena.
      Lounas: kasvissosekeitto, raejuustoa, lasi maitoa.
      Välipala: maustamatonta jogurttia ja kourallinen saksanpähkinöitä.
      Päivällinen: pieni annos perunamuussia, keitetty kananmuna, puoli lautasellista sekasalaattia, ja lasi maitoa.
      Iltapala: annos kaurapuuroa voisilmällä.

    • 2.2. torstai

      Aamupala: siivu ruisleipää margariinilla ja kalkkunaleikkeleellä.
      Lounas: pieni annos MiFu-lasagnea ja iso salaatti, raejuustoa ja lasi maitoa.
      Välipala: maustamatonta jogurttia ja kourallinen saksanpähkinöitä.
      Päivällinen: raakoja kasviksia ja kermaviilidippi.
      Iltapala: puuroa voisilmällä.

      • Lisään vielä, että nyt olen lipsunut ruoka-ajoissa aika pahasti, eilen jäi jopa ruokailu väliin. Tämä ei ole hyvä merkki. On paljon tekemistä, mutta kiire ei saisi olla tekosyy. Tänään pistän itseni kuriin.


    • 3.2. perjantai

      Aamupala: maustamatonta jogurttia ja kourallinen saksanpähkinöitä.
      Lounas: tomaattikeittoa ja raejuustoa, lasillinen maitoa.
      Välipala: siivu ruisleipää margariinilla ja kasviksilla.
      Päivällinen: mausteinen pata pavuista, riisistä, ja kasviksista, sekasalaattia, ja lasi maitoa.
      Iltapala: omena.

      Eilen ruokailut vaihtelivat tosi paljon aiemmasta listastani. Nyt on niin kiire, ettei ehdi syödä kunnolla ja monipuolisesti. Söin siis eilen koko päivän aikana yhteensä kolme siivua ruisleipää, palan patonkia, ja yhden annoksen MiFu-lasagnea. Tänään kyllä pistän itseni kuriin ja syön listan mukaan!

    • 5.2. sunnuntai.

      En aio punnita tänään. Koko viikko on mennyt miten sattuu. En ole syönyt mitään epämääräistä, mutta olen syönyt milloin sattuu katsomatta määriä tai aikoja tms. En ole ollenkaan pysynyt ruokalistan ruuissa. Kauhea kiire helpottaa alkuviikosta. Sen jälkeen on helpompi pysyä ruoka-ajoissa. En uskalla ottaa sitä riskiä, että motivaationi laskee yhden huonon viikkotuloksen takia, vaikken tiedäkään, olisiko se edes huono tulos vai ei...

    • 7.2. tiistai.

      Kiirettä pitää edelleen. Ei ehdi kirjailla tänne mitään. Ilmoittelen kuitenkin (mikäli tätä joku muukin lukee), etten ole minnekään kadonnut. Harkitsen tällä hetkellä punnituksen siirtämistä perjantaille, mutta päätöstä en vielä ole tehnyt.

    • Viime viikon tulokset jälkikäteen.

      En punninnut sunnuntaina, mutta kävin puntarilla maanantaina. Silloin tulos oli 82,8kg eli -0,5kg pudotusta siitä huolimatta, että koko viime viikko meni reisille. Päätin tällä viikolla kuitenkin punnita vasta sunnuntaina, en siis vaihda päivää. Nyt on tulossa vähän rauhallisempi viikko, joten palaan normaaliin ruokarytmiin.

    • 8504y

      Hyvin menee, tsemppiä! Ja kärsivällisyyttä. Puntarin lukema ei tosiaan aina ole oikeassa suhteessa tekoihin ja varsinaiseen tulokseen (rasvakudoksen vähenemiseen), koska osa painon vaihtelusta liittyy nestemäärän vaihteluun.

      • Kiitos tsempistä! Oikeassa olet. Eniten harmittaa se, että arki on hektistä ja rytmitys ei onnistu, ja kun ateriarytmi ei ole oikea, sitä syö milloin tahansa ja mitä tahansa, ja energiaa saa kuin huomaamattaan tuplamäärän normaaliin verrattuna. Onneksi nyt alkaa helpottaa pahin stressi.


    • Otappa lisäksi kotitreeniä, vaikkapa: https://treenaakotona.com/
      Jos arki on hektistä niin muutaman kerran viikossa sykkeen nostattaminen auttaa varmasti laihduttamiseen ja tuo lisäbuustia aineenvaihduntaan. Rytmit kuntoon ja stressi alas!

      • Kiitos vinkistä! Tuota treeniä voisin kokeilla jo viikonloppuna ja ensi viikolla. Selvästi tämä stressaavin vaihe on nyt väliaikaisesti ohi. Seuraava stressipiikki taitaa tulla vasta maaliskuussa ellei jotain uutta ilmaannu ennen sitä. Toivottavasti ei.


    • Mayju

      Haluaisin kannustaa aloittajaa, sillä hänellä on itsekuria ja päättäväisyyttä!

      Minä laihduin aiemmin nopeampaa tahtia, jopa -5 kg kk:ssa.
      Nyt on mennyt vain-3kg kk:ssa, ja se paino hupenee joka 12/pvä vasta.
      En kiusaa itseäni siksi vaaálla joka viikko. Vaan pari kertaa kk:ssa.
      Lisäksi menee 1kk ennenkuin liikunta alkaa vaikuttaa "istuntaläskeihin".
      Vasta seuraavana kuuna alkaa painonlasku näkyä.
      Tosin se pari kg lähtee heti ensipäivinä, mutta sitä en laske, varsinkaan, kun
      saan pari kg lisää lihasten herätessä.

      Jatka sinä aloittaja edelleen sinnikkäästi, jos voit muuten hyvin!

      • Kiitos paljon kannustuksesta, ja onnea jo pudottamistasi kiloista! Minulla on kieltämättä nyt tosi hyvä fiilis kaikin puolin, jopa niin hyvä, etten uskaltanut käydä puntarilla sunnuntaina. Jotenkin tuntuu, että jos puntaritulos ei näytä samaa kuin olotila kertoo, saatan pettyä. En halua, että tämä hyvä fiilis yhtään laskee. On tosi energinen ja jaksava olo, eikä tämä tunnu edes painonpudotukselta, koska nälkää en tunne ollenkaan.


    • 13.2. maanantai.

      Tosi hyvä fiilis, mutta sunnuntain puntarilla käyminen jäi välistä (oikeasti unohdin sen, mutta sitten ajattelin, että onko sillä niin väliäkään...). Jos punnitsen vaikka huomenna tai sitten odotan ensi sunnuntaihin. Kropassa tuntuu nyt niin hyvältä, että se riittää palkinnoksi viime viikosta.

    • Monarck

      Mitäs siitä puntarista tosiaan Fatbozo, jossei lukemaa just koe tarvitsevansa niin turha siellä on alvariinsa hypätä, uuvuttavaa hommaa :)

      Hyvin sinä olet selvinnyt arkikiireiden haasteissa, hienoa! Semmostahan se on laihduttaessa että elämä pyörii kuten ennenkin, kiireitä, huolia, suruja, juhlia, eroja ja rakastumisiakin - mullakin nyt tuli tämän himskatin sairausloma. Jos laihdutusmetodi on kestävä, ei nuo kaikki vaihtelevat elämänpyörteet siihen lopulta kovin paljon vaikutakaan.

      Niin vaan kuukahti alkutekijöihinsä se nutrausketjukin mistä aiemmin puhuit. Harmi hänelle joka halusi kovasti laihtua, mutta niin se vaan yleensä menee, että noita "aloitan tänään nutrauksen"- juttuja syntyy tänne tämän tästä ja yhtä nopeasti sammuvat, ei se kärsimyspaasto sitten tuota mitään kunnon pysyvää tulosta lopulta. On se nälkä vaan niin voimakas vitaalielintoimintojen vietti, että parempi on vastata luonnon kutsuun ja syödä jotta jaksaa laihduttaa :)
      Mielessäni vertaan nälkää joskus kylmän välttelyyn, ei pysty monikaan ihminen kauaa pakkasessa värjöttelemään vaikka kuinka tahtoisi ja päättäisi, hyvin pian sitä lämpöön hakeutuu, koska elämä on kiinni siitä. Kuten on syömisestäkin.

      • Täytyy sanoa, että säälittää jotenkin se, miten ihminen lankeaa siihen nopeuden ja helppouden ansaan. Nutraukset sun muut paastodieetit eivät varmaan koskaan menetä suosiotaan, vaikka kuinka esittäisi todisteita niitä vastaan. Tuo kylmän sietokykyyn vertaaminen on kyllä osuvasti ajateltu. Ja vielä kun miettii sen niin, ettei siinä ole mitään järkeä! Pidemmän päälle se värjöttely on vain vahingoksi. Ja kun miettii nopeaa painonpudotusta, siihen liittyy muitakin riskejä kuin se, ettei sitä kituuttamista jaksa. Nimittäin vaikka sitä jaksaisikin ja paino putoaisi, ei pääkoppa pysy muutoksen perässä. Kun sitä henkistä työtä ei ole tehnyt, sortuu helposti takaisin vanhoihin tapoihinsa ja paino kipuaa takaisin. Tuota virhettä en halua tehdä.

        Tällä hetkellä oma tilanteeni on se, että olen saanut ruokarytmin normaaliksi ja iltasyömiset ovat ilmeisesti jääneet pysyvästi pois, koska en tunne niihin enää mitään vetoa. Vielä kun saisin ajoittain iskevät ylensyömiskohtaukset pois, olisin tosi hyvillä mielin. Nyt on asenne ja fiilis oikea. Jos saan ennen maaliskuuta painon alle 80 kilon, olen todella tyytyväinen, mutta pääasiana pidän kuitenkin sitä, että olen päässyt niistä iltasyömisistä. Ne ovat olleet minulle aina se suurin ongelma.


      • Monarck

        On todella hieno askel, että olet onnistunut repäisemään itsesi irti iltamässyttelystä! Se on varmastikin sulla se tärkein avain onnistumiseen nyt.
        Saattaa se ylensyönninkin tarve poistua kun ruokarytmi on pidempään kohdillaan. Jos siellä on taustalla enemmänkin psykologisia syitä, ehdit varmastikin pureutua niihin vähän myöhemmin.

        Tismalleen samaa mieltä, pääkoppa ei pysy mukana pikapaasto-yritelmissä. Niistä kun ei opi mitään itsestään ja syömiskäyttäytymisestään.

        Tämän tästä täällä nousee esiin myös mielestäni pikadieetti-urbaanilegenda, että "elimistö pyrkii takaisin entiseen painoon ja kilot tulevat kaksinkertaisena takaisin".
        Minusta ihan höpölöpöä, ei se elimistö mihinkään pyri - se toimii kyllä ihan luotettavasti siten miten energiaa koneeseen lykätään ja sitä kulutetaan. Se on ihmisen MIELI joka pyrkii takaisin entiseen. Jos ei ole opittu mitään, ei muutettu mitään pysyvästi ja palataan entiseen tai jopa lisätään syömisiä hällä väliä-asenteella, tulos on arvattavissa. Olin sitten alla dieetti tai ei, sama on lopputulema.


    • FatBozo

      19.2. sunnuntai

      Paino 82kg eli -2,7kg lähtöpainosta. Hyvä fiilis. Tänään huomasin, että toppatakki ei kiristä enää samalla tavalla kuin ennen. Jotain on siis tosiaan tapahtunut!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      423
      1826
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      186
      1475
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1411
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      156
      1358
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      980
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      966
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      923
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      93
      900
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe