Olisi edessä maastopyörän osto. Ajelen tavallisia hiekkateitä ja metsikköjä. Asfaltilla siirtymistä jonkin verran, mutta välillä olisi myös kinnostus mennä vaikeampaankin maastoon. Kumpi nyt sitten kannattais? Onko ajoasennoissa isoja eroja? Käytettyjä olen katsonut ja hinta on max 1500€.
Jäykkäperä vai täysjousto?
24
6973
Vastaukset
- Pomppukeppi
Jos hiekkatiet ja helpommat polut ovat pääasiallinen käyttösi, jäykkäperä on ehdottomasti parempi ratkaisu tuohon budjettiin. Saat paremmat osat ja paremman keulan sekä kaikin tavoin kevyemmän pyörän. Voit käytettynä löytää varsin asiallisen pyörän jo tuota 1500e halvemmallakin.
Täysjoustoista tuohon budjettiin sopivat ovat käytettynä vähän vaativampia ostettavia koska kuluvia osia on niin paljon enemmän. Mutta jos ajatus on siirtyä vähitellen vaativampaan maastoon, kannattaa ainakin koeajaa jotain täysjoustoakin. - fatittaja
Oletko miettinyt fatbikeä? 1500 saisi kelvollisen täysjäykän fatin jo varsin hyvillä osilla. Itse olen ajanut fatilla jo kaksi ja puolivuotta ja ympäri vuoden. Työmatkat edestakas 14km ja lenkkejä joka viikonloppu, metsä ja polkuajoa tosi paljon. Kerta kaikkiaan hauska ajettava ja jolla saa kaloreita kukumaan lyhyemmälläkin lenkillä.
Vaikea valinta, johon absoluuttista oikeaa vastausta ei ole. Itse huonon tekniikan omaavana maastokuskina tykkään täysjoustosta koska se antaa jonkin verran anteeksi virheitä. Toki samala rahalla saat laadukkaamman jäykkäperän kuin täpärin.
- Pekka-Hoo
Mulla on oikeestaan melko väljä perä. Voiko se olla kuitenkin ihan hyvä myös?
- Täpäriehdottomasti
Joku sanoi että ehdottomasti jäykkäperä. Siis miksi? Saahan täysjoustonkin lukittua jäykäksi halutessaan. Siinä on kuitenkin se valinnan mahdollisuus, jota jäykkäperäisessä ei ole.
Täysjousto seuraa paremmin epätasaista tien tai polun pintaa ja on paremmin hallittavissa, mukavampikin. Voi ajaa kovempaa. Talvellakin se on aivan ylivoimaisen mukava, koska tasoittaa epätasaiset jääropelot tienpinnassa.
Siis ehdottomasti täysjousto.- läskikuski
Tuo on yksittäinen mielipide ja tässä toinen yksittäinen ja ehdoton mielipide, eli fatbike. Voi unohtaa typerät ja painavat joustot ja lukitukset.
- Pomppukeppi
"Joku sanoi että ehdottomasti jäykkäperä. Siis miksi? Saahan täysjoustonkin lukittua jäykäksi halutessaan. Siinä on kuitenkin se valinnan mahdollisuus, jota jäykkäperäisessä ei ole. "
Vaikka täysjouston saa toki (yleensä) takajoustoltaan lukkoon, siinä joutuu aina kuitenkin raahaamaan mukaan sitä kalliimpaa hankintahintaa, ylimääräisiä kuluvia osia ja suurempaa painoa sekä huoltotarvetta. Joten jos peräpään joustolle ei ole erityisen suurta tarvetta, ei sitä kannata vain varmuuden vuoksi sinen ostaa. Jos taas kokee oikeasti takajoustoa tarvitsevansa, se kannattaa toki sitten ostaa. - Täpäritmonipuolisempia
Saa sen etujouston myös lukkoon. Aloituksessa puhuttiin 1500€ hinnasta. Sillä saa jo hyvän pyörän, myös hyvän täpärin. Se siitä kalliimmasta hankintahinnasta. Huoltotarvetta ei ole sen enempää. Minulla on ollut 7v. laadukas täpäri, iskareille ei ole tarvinnut tehdä yhtään mitään. Hyvin toimivat. Ei ne iskarit mene miksikään. Se siitä suuremmasta huollontarpeesta.
Ja aina on se valinnanmahdollisuus jouston suhteen. Itse en enää hankkisi jäykkistä. - Pomppukeppi
Täpäritmonipuolisempia kirjoitti:
Saa sen etujouston myös lukkoon. Aloituksessa puhuttiin 1500€ hinnasta. Sillä saa jo hyvän pyörän, myös hyvän täpärin. Se siitä kalliimmasta hankintahinnasta. Huoltotarvetta ei ole sen enempää. Minulla on ollut 7v. laadukas täpäri, iskareille ei ole tarvinnut tehdä yhtään mitään. Hyvin toimivat. Ei ne iskarit mene miksikään. Se siitä suuremmasta huollontarpeesta.
Ja aina on se valinnanmahdollisuus jouston suhteen. Itse en enää hankkisi jäykkistä."Saa sen etujouston myös lukkoon. Aloituksessa puhuttiin 1500€ hinnasta. Sillä saa jo hyvän pyörän, myös hyvän täpärin. "
Käytettynä sillä saa ihan hyvän täpärin, toki vanhemman tai sitten heikommilla osilla olevan kuin vastaavan hintainen jäykkäperä.
"Minulla on ollut 7v. laadukas täpäri, iskareille ei ole tarvinnut tehdä yhtään mitään. Hyvin toimivat. Ei ne iskarit mene miksikään. Se siitä suuremmasta huollontarpeesta. "
En tiedä paljonko ajat ja millainen on käyttösi. Mutta minullakin on ollut myös täpäri vuosia ja kyllä se oikeasti kaipaa enemään huoltoa. Kyllä fiksu käyttäjä huoltaa iskarit vähintään vuosittain. Linkustojen laakerit vaativat myös säännöllistä kiristelyä (momenttiavaimella) ja välillä myös niiden laakerien uusimista. AIna tässä oma vaivansa ja kulunsa on.. Ei toki mahdoton mutta on silti.
Tämän lisäksi täpärissä on enemmän säätelyä että saa jousituksen toimimaan juuri oman maun mukaan.
Minulla on siis sekä täpäri että jäykkäperä ja molemmissa on puolensa ja omat hyvät puolensa. Hauskoja ajettavia molemmat mutta vähän eri tarpeisiin.
- Heheheeeee
Ja fatbikeko ei paina? Rullaa yhtähyvin kuin traktori ja näyttää hölmöltä.
- immola2
Fatti rulla paremmin kuin kuin tavan maasturi nastarenkailla, piti ihan vertailla kun molemmat löytyy tallista.
- Renkaat1
No se on renkaista kiinni. Niitä on niin monenlaisia. Ei pyörästä. Voi se täysjoustokin rullata paremmin jos on sopivat renkaat.
- dhgsde
Vaan kun ei rullaa kunnollisilla nastarenkailla
- dtr6
dhgsde kirjoitti:
Vaan kun ei rullaa kunnollisilla nastarenkailla
Ootko ihan varma?
- dtr6
dtr6 kirjoitti:
Ootko ihan varma?
Omilla pyörillä ihan varma, sehän on helppo kokeilla, vrt. suksen luistotesti.
- pv1
Tässä mun mielipiteitä:
Fatbike - talvella metsäajoon (jos metsässä paljon lunta, pehmeä pohja, juuria, kiviä, yms..) Kesällä myös vastaavaan ajoon, tosin aika rauhallista metsä polkemista -> "traktori" :)
Jäykkäperä: Sopii jos ajat maantiellä/hiekkapoluilla. Jos menet kunnon traileille (kivikko,juuret), niin ei se vaan oikein toimi. Pystyy kyllä ajamaan, mutta eihän siinä oikein järkeä ole.
Täysjousto: Jokapaikan höylä. Maantiellä/hiekkatiella voi vetää ja takajousen saa tarvittaessa lukkoon. Traileilla menee hienosti ja jopa alamäkiajoa kesällä voi harrastaa (esim. sappee), kunhan ei ihan täysiä vedä jokaista kiveä päin.
Ainoa huoltolisä jäykkäperään on takajousi, huolto on n.125e liikkeessä ja sitä ei kovin usein tarvitse tehdä. Linkun laakerit saa laakerikaupasta muutamilla euroilla -> näitä ei tarvitse kyllä moniin vuosiin vaihtaa.
Kukin valitsee sopivan ja mielipiteistä on aika turha taistella.
Jos täpäriä katselet niin hyvä esimerkki 1500e budjettiin on käytettynä Canyon AL 7, 8 tai 9. ja 27,5" renkailla. Trekiltä ja Cubelta löytyy myös käytettynä kivasti mutta niiden merkistä saa maksaa vähän ekstraa. Kun ostat niin ota vain pyörä jossa on FOX, rockshox tai DB iskarit.
Paljon käytettyjä www.fillaritori.fi - pv21
Tässä mun mielipide. N 20 vuotta aktiivista ajoa jäykkäperällä ja täpärillä, voisin sanoa, että keskimäärin n 5 päivänä viikossa. Työmatkat ja maastossa rymyämistä. kaksi vuotta sitten hankin fatin ja paluuta täpäriin ja jäykkäperään ei enään ole. Joustoa on riittämiin ja ajaminen on hauskaa. raskaampi työmatka ajossa, mutta sou vot, kunnnolle se on vaan parempiasia.
- Maukka_55
Läskin etu on tällaiselle yli 50 v äijälle hiljainen vauhti, mutta saa kunnon treenin ja se on kaikkein tärkeintä ainakin minulle. Etuna saat sen, että läski on maan mainion hauska ajettaja. Ajan lenkkejä maantiellä ja korkeintaan poluilla, en metsässä. Vanhana maantiepyöräilijänä arvostan juuri noita ominaisuuksia. Läski kolmatta vuotta ainoana pyöränä, ennen oli kolme pyörää vakikäytössä, eli maantiepyörä, hybridi ja jäykkäperä maasturi.
- pyöräilijä2000
Itse ajan jäykkäperällä ja en mitenkään välttele vaikeita polkuja.. mutta kyllä läskipyörät ja täpärit on vaan selvästi paljon nopeempia/helpompia vaikeassa maastossa. Jos tavoitteena on olla mahdollisimman nopea kyllä valinta olisi täpäri, mutta läskipyörän ja täpärin välillä ei välttämättä ole niin kauhean isoa eroa vaikeessa maastossa. Eroja alkaa sitten syntyä vauhdikkaissa laskuissa ja tasamaalla (tiet). Jäykkäperä vs. täpäri (varsinkin jos puhutaan saman hintaisista pyöristä) nousee esiin teknisesti helpoissa ylämäissä ja tie osuuksilla, mutta siis jos 30 km reitistä 10 km on vaikeaa/teknisempää polkua alkaa mun mielestä saman hintainen täpäri olla parempi valinta.
Kaikista eniten se on kuitenkin kuskista kiinni miten pyörä kulkee...- Ihanmielenkiinnosta
Käytätkö sisäkumejä, vai päästätkö litkut sisään?
- Gumm
Ihanmielenkiinnosta kirjoitti:
Käytätkö sisäkumejä, vai päästätkö litkut sisään?
En oo käyttäny kumia kymmeneen vuoteen. Litkut vaan sisään.
- jos_on_pakko
Joku halpa romu ennemmin, ei metsään kannata mennä kallista pyörää rikkomaan.
- Laatukamaasillaalt
Sää ja su romus ootte molemmat paskana, ku meette mettää.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 904302
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?382602Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1062448Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1082228Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281937- 321935
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei1961609Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91607- 291588
- 791396