Kela kysyi terveydentilaa asumistuen yhteydessä?

Seppo_vain

Hei.

Kävin tänään viemässä Kelaan asumistuen vuositarkistus lomakkeen ja liitteet. Virkailija otti nämä vastaan, sanoi että hänen pitää esittää muutamia kysymyksiä.

Asutko yksin?
Oletko parisuhteessa?
Millainen on terveydentila tällä hetkellä?

En vastannut noihin kysymyksiin mitenkään. Toimiko virkailija oikein tässä asiassa?

Mitä noilla kysymyksillä ajetaan takaa?

Kiitos

15

515

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tontont

      Ainakin sillä on merkitystä asumistuen määrään, asutko yksin vai asuuko samassa asunnossa muitakin.

    • kysymyksistänoista

      Asumistukeen tosiaan vaikuttaa se, että asuuko yksin vai onko asunnossa toinenkin asukas. Ja Kelalle on velvollisuus ilmoittaa, että moniko asunnossa asuu. Toinen kysymys lienee ollut jotenkin toisin sanoin koitettu lähestymistapa, jos vastaaja ei ole ymmärtänyt ensimmäistä kysymystä. Kolmas kysymys puolestaan liittynee siihen, että Kelan virkailijoilla on velvollisuus tarjota tietoa muistakin tuistaan, jos arvelee hakijan saattavan olla niihin oikeutettu. Varsinkin toimeentulotuen kohdalla Kela selvittelee kovastikin sitä, mihin muihin tukiin henkilö voi olla oikeutettu, mutta toisinaan näin tehdään myös esim. asumistuen kohdalla.

      Terveydentilakysymys ei siis liene koskenut asumistukea, vaan liittynyt mahdollisesti esim. siihen, että saattaisitko olla johonkin sellaisiin tukiin oikeutettu, joita et nyt saa. Joskus terveydentilakysymyksiä esitetään myös tukien takaisinperintäriskisten henkilöiden kohdalla, koska huono terveydentila voi olla peruste jättää jokin takaisinperintä tekemättä, kuten vaikkapa opintosuorituksiin nähden liikaa maksetun opintotuen takaisinperintä tekemättä.

    • 112233445566

      Ihan oikein toimi, koska Kelan asiakaspalvelijoiden tulee nimenomaan kartoittaa asiakkaan kokonaistilanne. Eli kuten jo edellisessä vastauksessa mainittiin, kysymykset siis liittyvät mahdollisten muiden etuuksien saamiseen.

    • murciat

      Samoin minulta kysyi joihin oli helppo vastata.

    • 45843785843

      Näin äkkipäätä arvioiden ei ole toiminut korrektisti, mutta tosiaan jää asiakkaan kontolle ymmärtää jättää vastaamatta. Tietty ne kysymykset olisi voinut pyytää kirjallisena perusteluineen, jolloin olisi ollut valituskelpoinen paremmin.

      • fnmdms

        Miten niin "valituskelpoinen paremmin"???

        Ei neuvonta ole valituskelpoista. Kyse oli kai asiakasneuvojan esittämistä kysymyksistä, jonka luo ketjun aloittaja oli itse mennyt, ja jonka tehtävä on koittaa auttaa hakemusten tekemisessä. Jos neuvontatarvetta ei olisi ollut, hakemus olisi jätetty vain postilaatikkoon, eikä menty neuvojan vastaanotolle. Hakemuksen käsittelijä on aina eri henkilö ja tämä on todennäköisesti ihan eri paikkakunnaltakin kuin asiakasneuvoja.


      • 45843785843
        fnmdms kirjoitti:

        Miten niin "valituskelpoinen paremmin"???

        Ei neuvonta ole valituskelpoista. Kyse oli kai asiakasneuvojan esittämistä kysymyksistä, jonka luo ketjun aloittaja oli itse mennyt, ja jonka tehtävä on koittaa auttaa hakemusten tekemisessä. Jos neuvontatarvetta ei olisi ollut, hakemus olisi jätetty vain postilaatikkoon, eikä menty neuvojan vastaanotolle. Hakemuksen käsittelijä on aina eri henkilö ja tämä on todennäköisesti ihan eri paikkakunnaltakin kuin asiakasneuvoja.

        Ja mitäköhän siinä on sitten yritetty neuvoa, jos viranomainen on vaatinut terveystietojen kertomista ilman että etuuden hakija on kysynyt neuvoa, ennemminkin tuo tilanne kuulostaa päätösharkinnalta ja sen vuoksi esitetyt lisävaatimukset olisi pitänyt pyytää kirjallisena, jotta etuuden hakija olisi voinut arvioida viranomaisen toiminnan lainmukaisuutta ja reagoida siihen tarvittaessa joko valittamalla tai kantelulla.


      • skdkwn
        45843785843 kirjoitti:

        Ja mitäköhän siinä on sitten yritetty neuvoa, jos viranomainen on vaatinut terveystietojen kertomista ilman että etuuden hakija on kysynyt neuvoa, ennemminkin tuo tilanne kuulostaa päätösharkinnalta ja sen vuoksi esitetyt lisävaatimukset olisi pitänyt pyytää kirjallisena, jotta etuuden hakija olisi voinut arvioida viranomaisen toiminnan lainmukaisuutta ja reagoida siihen tarvittaessa joko valittamalla tai kantelulla.

        Kelassa asiakasneuvojat eivät ole käsittelijöitä. Eivätkä edes voi tehdä päätösharkintaa tapaamiensa asiakkaiden osalta. Ja tekevät asian kyllä usein selväksi. Esim. kun kysyy jotain, niin ainakin oman perheeni yleisimmin saama vastaus Kelasta on, että ei voi tietää, mitä käsittelijä tästä asiasta ajattelee, niin ei voi ohjeistaa miten kannattaisi toimia, kun käsittelijä on joku muu...

        Käsittely tapahtuu omissa yksiköissä valikoiduissa kaupungeissa per tukiaihe, ja sitä varten on omat organisaationsa Kelan sisällä, ja asiakasneuvontaan omansa.


      • enndn
        skdkwn kirjoitti:

        Kelassa asiakasneuvojat eivät ole käsittelijöitä. Eivätkä edes voi tehdä päätösharkintaa tapaamiensa asiakkaiden osalta. Ja tekevät asian kyllä usein selväksi. Esim. kun kysyy jotain, niin ainakin oman perheeni yleisimmin saama vastaus Kelasta on, että ei voi tietää, mitä käsittelijä tästä asiasta ajattelee, niin ei voi ohjeistaa miten kannattaisi toimia, kun käsittelijä on joku muu...

        Käsittely tapahtuu omissa yksiköissä valikoiduissa kaupungeissa per tukiaihe, ja sitä varten on omat organisaationsa Kelan sisällä, ja asiakasneuvontaan omansa.

        Kelalla on velvollisuus neuvoa niissäkin tilanteissa laajasti, joissa neuvoa ei erikseen kysytä, mutta on kuitenkin tultu neuvontaan. Osa toimeentulotuen hakijoista ei tunne tukiehtoja, eikä muitakaan tukia. Ja neuvoja ei välttämättä mitenkään voi etukäteen tietää, että mitä neuvontaan tullut henkilö tietää ennalta ja ymmärtää ja mitä ei. Ja että miksi hän on paikalle tullut. Koulutettu väki osaa paremmin kysyä itse asioita, osa ei tiedä edes, mitä pitäisi kysyä, ja tarvitsee aivan kädestä pitäen tapahtuvaa neuvontaa.


      • 45843785843
        enndn kirjoitti:

        Kelalla on velvollisuus neuvoa niissäkin tilanteissa laajasti, joissa neuvoa ei erikseen kysytä, mutta on kuitenkin tultu neuvontaan. Osa toimeentulotuen hakijoista ei tunne tukiehtoja, eikä muitakaan tukia. Ja neuvoja ei välttämättä mitenkään voi etukäteen tietää, että mitä neuvontaan tullut henkilö tietää ennalta ja ymmärtää ja mitä ei. Ja että miksi hän on paikalle tullut. Koulutettu väki osaa paremmin kysyä itse asioita, osa ei tiedä edes, mitä pitäisi kysyä, ja tarvitsee aivan kädestä pitäen tapahtuvaa neuvontaa.

        Todellakin aika pöyristyttävä tilanne, että asiakaspalvelu alkaa kyselemään terveystietoja ilman että pyytää asiakkaalta lupaa tähän, kun kerta asiakkaan käynnin syy ei sitä millään muotoa edellyttänyt, oli sitten ohjeistettu virastossa mitä tahansa. Selvä kantelun paikka. Uskokaa jo nyt ihan huviksenne.


      • 45843785843
        enndn kirjoitti:

        Kelalla on velvollisuus neuvoa niissäkin tilanteissa laajasti, joissa neuvoa ei erikseen kysytä, mutta on kuitenkin tultu neuvontaan. Osa toimeentulotuen hakijoista ei tunne tukiehtoja, eikä muitakaan tukia. Ja neuvoja ei välttämättä mitenkään voi etukäteen tietää, että mitä neuvontaan tullut henkilö tietää ennalta ja ymmärtää ja mitä ei. Ja että miksi hän on paikalle tullut. Koulutettu väki osaa paremmin kysyä itse asioita, osa ei tiedä edes, mitä pitäisi kysyä, ja tarvitsee aivan kädestä pitäen tapahtuvaa neuvontaa.

        Tässä tapauksessa ei liene jäänyt kummallekaan osapuolelle epäselväksi, miksi siihen neuvontatiskille oli tultu. Se on hyvän hallintotavan vastaista lähteä kyselemään asiakkaalta ilman suostumusta esimerkiksi juuri asumistukihakemuksen varjolla vaikkapa terveystietoja jotta asiakaspalvelu voisi arvioida sillä ko. henkilön muun neuvontatarpeen. Itseasiassa se menee jo päätösharkinnan puolelle ja siltä osin valituskelpoista kokonaan riippumatta siitä, onko sillä ko. virkailijalla minkäänmuotoista päätösvaltaa todellisuudessa tai ei.
        Tämä on kyllä tökeröintä mitä on tullut vastaan sitten Kelan uuden pääjohtajan ensimmäisen ulostulon, sillä jos viranomaisen olisi pakko tuputtaa jotain etuisuutta, niin silloin se joutuisi kyllä informoimaan kaikkia etuisuuden piiriin kuuluvia yhtälaisesti, eikä millään neuvontatiskin satunnaisotannan perusteella. Se Kelan asiakaspalvelu kun ei ole mikään terveydenhoitajan vastaanotto, jossa voidaan kysellä kaikki aiemmat sairaudet jonkin oirekuvan mukaisen taudin poissulkemiseksi.


      • ööööhääh

        "Tässä tapauksessa ei liene jäänyt kummallekaan osapuolelle epäselväksi, miksi siihen neuvontatiskille oli tultu."

        No miksi tiskille on sitten tultu? Jos neuvontaa ei olla hakemassa, vaan jättämässä vain asumistukihakemusta, täytetyt laput jätetään postilaatikkoon. Jos mennään neuvojan vastaanotolle, jotain on oletettavasti epäselvää, ja neuvontaa kaivataan.

        Epäillessään, että joku asiakas saattaa olla erityisen tuen tarpeessa, Kelan virkailijoilla on velvollisuus selvittää, onko erityistä tuen tarvetta, ja ohjata tarvittaessa henkilö kokonaisvaltaiseen erityistuen piiriin, jossa "Kela-neuvoja varmistaa, että asiakas ja hänen perheensä saa kaikki heille kuuluvat tuet ja palvelut oikea-aikaisesti":
        http://www.kela.fi/henkilokohtainen-kela-neuvonta

        Eli jos on vaikkapa sairaasta henkilöstä kyse, niin voi olla, että tällä on tarvetta laajemmillekin tukien hakemispalveluille. Näitä palveluita virkailijoiden pitää tarjota niitä tarvitseville. Mutta jos ei tiedä, onko joku esim. sairas vai ei, niin sairaille suunnattuja palveluita on paha tarjota ennen kuin terveydentilasta on jotain tietoa.


      • 45843785843
        ööööhääh kirjoitti:

        "Tässä tapauksessa ei liene jäänyt kummallekaan osapuolelle epäselväksi, miksi siihen neuvontatiskille oli tultu."

        No miksi tiskille on sitten tultu? Jos neuvontaa ei olla hakemassa, vaan jättämässä vain asumistukihakemusta, täytetyt laput jätetään postilaatikkoon. Jos mennään neuvojan vastaanotolle, jotain on oletettavasti epäselvää, ja neuvontaa kaivataan.

        Epäillessään, että joku asiakas saattaa olla erityisen tuen tarpeessa, Kelan virkailijoilla on velvollisuus selvittää, onko erityistä tuen tarvetta, ja ohjata tarvittaessa henkilö kokonaisvaltaiseen erityistuen piiriin, jossa "Kela-neuvoja varmistaa, että asiakas ja hänen perheensä saa kaikki heille kuuluvat tuet ja palvelut oikea-aikaisesti":
        http://www.kela.fi/henkilokohtainen-kela-neuvonta

        Eli jos on vaikkapa sairaasta henkilöstä kyse, niin voi olla, että tällä on tarvetta laajemmillekin tukien hakemispalveluille. Näitä palveluita virkailijoiden pitää tarjota niitä tarvitseville. Mutta jos ei tiedä, onko joku esim. sairas vai ei, niin sairaille suunnattuja palveluita on paha tarjota ennen kuin terveydentilasta on jotain tietoa.

        Voi olla velvollisuus, mutta sitten on myös vastuu, jolloin päästään juuri tähän aloittajan kysymykseen, että millä keinoin näihin voi puuttua, ja se on edelleen se sama kantelu ylemmälle viranomaistaholle/ylimmille laillisuusvalvojille taikka pyyntö saada esitetty vaatimus kirjallisena, jolloin se asiakaspalvelija joutuu tekemään kirjallisen ratkaisun puoleen taikka toiseen ja siihen sitten voi reagoida valituksella. Neuvonta on viranomaistehtävä, joten kyllä siihen pitää olla mahdollisuus päästä käsiksi.


    • KalleVaan123

      Kerran menin Kelalssa sanattomaksi kun virkailija kaivoi tiskin alta hesarin ja ryhtyi esittelmään avoimia työpaikkoja. Olin kuulemma ollut niin pitkään työttömänä. Vastasin asiallisesti, että olen menossa tämän tilaisuuden jälkeen lukemaan tuota hesarin numeroa.

    • ErilaisetMaat

      Ruotsissa on oikeasti asiantuntevia auttajia. Suomessa sähelletään, usein ei tiedetä ja seurauksena on, että jokin tuki pysähtyy hitaan uudelleen jaarittelun ajaksi.

      Ruotsissa jo lähtökohtaisesti katsotaan, että mitä oikeastaan hakija tarvitsee ja voiko olla avuksi muiden etuuksien saamisessa. Suomessa etuudet koetetaan piilottaa ja etenkin toimeentulotuen kohdalla niillä voi iskeä, koska...

      ...ET OLE HAKENUTKAAN sinulle kuuluvaa etuutta. Ei sillä, että muita etuuksia saisikaan, mutta niitä on vaan haettava. Muuten sanktioidaan esim. -20% perustukiosuudesta.

      Kelassa on kyllä hyviäkin yksilöitä, suorastaan mahtavia. Kokonaisuus on kuitenkin heikko, koska enemmistö on lähinnä paperien vastaanottajia eikä vastuuta kanna kuin asiakas, oli miten monesti tahansa käynyt tiskillä.

      Suomi on köyhä, siksi ihmisiä kituutetaan. Ruotsi vauras, on varaa olla inhimillinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      146
      6130
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      25
      3736
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      128
      2931
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      49
      2620
    5. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      41
      2560
    6. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2026
    7. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      269
      1924
    8. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

      IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      51
      1858
    9. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      34
      1633
    10. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1620
    Aihe