Älyavain/avaimeton käyttö: hyvää ja huonoa?

nyckeli

Onko kenelläkään kokemusta, millainen on käytössä ns. avaimeton käyttö? Siis sellainen, että älyavain voi olla taskussa koko ajan, ja voi avata tai sulkea ovet hipaisemalla ovenkahvaa sekä käynnistää auto ilman virta-avaimen laittamista lukkopesään, painamalla vain starttinappulaa.

Olen kuullut, että tuollainen systeemi kuluttaisi runsaasti avaimen patteria ja voi aiheuttaa toimintahäiriöitä. Onko siis parasta pysyä perinteisessä kauko-ohjaimella avattavissa ovissa ja käsin käännettävässä virta-avaimessa? Lisähintaa tuolla systeemillä ois 500 euroa.

27

4232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jokumuuuu

      Ei tuo systeemi avaimesta paristoa syö. Ihan samalla periaatteella autojen ajonesto on toiminut jo pitkän aikaa; Avaimessa on saattomuistisiru jota virtalukon vieressä oleva antenni lukee. Avaimettomassa lukituksessa vastaavia antenneja on myös ovenkahvoissa.

      Omassa autossani kahvojen toteutus on huono ja niiden mikrokytkimet hajoavat pakkasessa. Tuo ei kuitenkaan ole toimintaperiaatteen vika vaan autonvalmistaja on yksinkertaisesti säästänyt vähän liikaa. Muuten ei ole ollut mitään toimintahäiriöitä ja jos sellainen tulisikin, saahan lukot aina auki kauko-ohjaimen napista tai perinteisellä rauta-avaimella.

      Avaimeton lukitus on käytössä kiva varsinkin talvella kun ei tarvitse kaivella avainta taskusta ja yrittää hanskat kädessä painella sen nappeja. Sen kun avaa oven, käynnistää auton ja ajaa pois. Mutta onko se 500 euron arvoinen, se täytyy jokaisen miettiä ihan itse.

      • 12022017klo2205

        Toimii hienosti. Ei tarvitse avainta taskusta kaivaa. Ja jos jää auton sisälle ei ovet mene lukkoon, vaikka yrittäisi.


      • 13022017klo2157
        12022017klo2205 kirjoitti:

        Toimii hienosti. Ei tarvitse avainta taskusta kaivaa. Ja jos jää auton sisälle ei ovet mene lukkoon, vaikka yrittäisi.

        Minulla Hyundaissa kesti 2 vuotta.


    • Tiedäsitten

      Ainakin Fordeissa niihin puikuloihin täytyy jatkuvasti uusia paristoja. Tuo systeemihän on muutakin, kuin pelkkä ajonestosiru, johon ei paristoa edes tarvita.

      Itse en lisähinnasta ottaisi.

      • nyckeli

        Miten usein sulla on paristo vaihdettava avainmokkulaan? Muutama kk vai vuosi välinä?


      • jokumuuuu

        Vaikka kysymys ei minulle ollutkaan niin vastaanpa silti.

        Olen ajellut tuolla käytettynä ostamallani kärryllä kohta vuoden ja vaihtanut avaimen pariston yhden kerran. Luulen tosin että sen joutui vaihtamaan lähinnä siksi että vähän tyköistuvampien housujen taskussa nappulat tahtovat painua itsekseen ja syödä patteria (ja pariin kertaan myös avata auton ikkunat). Pariston edellisestä vaihtoajankohdasta ei ole tietoa mutta eipä tuota nyt ainakaan ihan jatkuvalla syötöllä tarvitse olla vaihtamassa.

        Tämä kapine on GM:n tuotos, en tiedä onko Fordien kohdalla homma toinen.


      • Tiedäsitten
        nyckeli kirjoitti:

        Miten usein sulla on paristo vaihdettava avainmokkulaan? Muutama kk vai vuosi välinä?

        Ei itselläni systeemiä ole, mutta asiakkaille noita usein vaihdellaan ja osa ihmettelee paristojen nopeaa kulumista.
        Omassani pelkkä tavallinen kaukosäädin ja siinä ollut sama paristo monta vuotta.

        Ei niitä nyt kuitenkaan viikoittain tarvitse vaihtaa.


    • suksimisestaviis

      On. Pakkasella ei avainta oikeastaan tarvitse sen enempää kuin välinettäkään.

    • Toyotalla

      Ainakin 13 vuotta vanhassa Toyotassa systeemmi toimii täysin ongelmitta, patteri kestää avaimessa yli vuoden, ja auto ilmoittaa pariston vaihtotarpeesta ajoissa (toimii vielä ainakin viikon, ei ole tulut kokeiltua pidempään).

    • händytön

      Näppärä keksintö, varsinkin isolaukkuisille nutturapäille, avain saa olla laukun pohjalla!

    • hörhöä

      Voiko tällaisen auton jättää tyhjäkäynnille ilman matkustajia? Varmaan onnistuu, onnistuuko oven lukitseminen? Se nimittäin ei onnistu edes normaaleissa avaimella käynnistettävillä uusissa autoissa.

      • tottakaivoi

        Voi jättää tyhjäkäynnille ja auto kyllä ilmoittaa siitä merkkiäänellä ja varoitustekstillä.

        Muuten itselläni on käytössä Toyota ja Renault joissa on molemmissa tällainen järjestelmä. Täytyy sanoa että Ranskalaiset on ollut fiksumpia tässä kohtaa. Toyotassa tosiaan pitää avaimettomassa mallissa hipaista kahvaa niin ovet lukkiutuu pois lähdettäessä. Renalutissa riittää kun kävelet muutaman metrin päähän, niin ovet lukkiutuu automaattisesti. Molemmissa ovet aukeaa kahvaan tarttumalla.


      • diippaadai

        Volkkaria ei voi. Ei mene ovet lukkoon.


    • Ruiseri

      Kuudetta vuotta Toyota käytössä, avainten patterit vissiin vaihdettu kerran. Systeemi toimii moitteettomasti, kerran on tainnut ilmoitella avaimen puutteesta kun yritin käynnistää autoa vaikka avain oli taskussa, hieman istuma-asentoa muuttamalla tilanne korjaantui (muita avaimia samassa nipussa saattaa häiritä). Jos autosta poistuu sen ollessa käynnissä, avaimet taskussa, kuuluu varoituspiippausta eikä ovia saa lukkoon. Erilaisia varoitusääniä on muutenkin turhan paljon, ei jaksa edes ottaa enää selvää mikä on milloinkin mukamas vinksallaan. Pääasia että toimii. Vaikka patterit loppuisi pääsee autoon sisälle rauta-avaimella ja auton käyntiin laittamalla avaimenperän starttinapin viereen.

      Systeemi tuli vakiona, en tiedä maksaisinko 500€ moisesta, ehkä, etenkin kun auto on tarkoitus pitää loppuun asti. Se, mikä on aika hassua on, että ennen ohjekirjassa oli puoli sivua tekstiä jossa kerrottiin mikä avain menee mihinkin reikään (saattoi olla kolmekin avainta), nyt näppärän ja helppokäyttöisen älyavaimen ominaisuuksia ja erilaisia häiriötilanteita selostetaan ohjekirjassa 20 sivun verran...

    • Pian_Suomessa

      Varas vie auton muutamassa minuutissa signaalivahvistimen avulla. Avaimet olisi hyvä kääriä alumiinifolioon tiukasta, se estää vahvistimen käytön.

    • uusipoloilija

      Isäukko on joutunut monta kertaa vaihtamaan avaimen pariston niiden 2½ vuoden aikana, jolloin uudessa autossa on ollut tämä ominaisuus. Tyhjentyneen pariston kanssa ajaminen on tehty niin vaikeaksi, että käytännössä on pakko aina vaihtaa paristo heti.
      Itse en ainakaan halua tällaista järjestelmää edes ilmaiseksi.

      • Jhgfyjbv

        Mikä auto isälläsi?


      • okt_aavi

        Skoda Octaviassani kessy ja patteri uusiksi 6 kk välein suunnilleen. Suolakurassa auto, niin ei toimi kahvoista kunnolla.


      • uusi_poloilija
        Jhgfyjbv kirjoitti:

        Mikä auto isälläsi?

        Golf Sportsvan. Sori kun kesti vastata, en heti huomannut kysymystä.


    • stupid.electronic.junk
    • taavettii

      Onneksi noita koe kaniineja riittää, kattellaan ny sit vielä?

    • Älykästä

      No itsellä on ollut aika monta merkkiä pelkästään kaukokeskuslukituksella ja puolesta vuodesta maksimi vuoteen paristot kestäneet niissäkään.Minä en näe hirveästi olevan vaivaa jos vain pari kertaa joutuu vuodessa jonkun patterin vaihdattaan.Osaan vaihtaa ne jo itsekin.Ikeasta halvalla pakkaus ja parin minuutin homma.Netissä on yleensä ohjeita väärällään.Kun oppii kannen avaamaan oikein niin ei tartte katsoa oikeestaan kuin että patteriin koskee vain sivuilta ja laittaa oikein päin tai vähän tumpelompi voi käydä varaosaliikkeessä muutaman euron ja muutaman minuutin satsauksella.Nyt on älyavain ja pidän siitä päivittäisestä helppoudesta kulkea minkä edun se tuo.No,en vaihtaisi näin hyvää ominaisuutta pois.Riippunee kai vähän automerkistä.Jossain on fiksummat ominaisuudet kuin toisessa.

      • uusi_poloilija

        Itse kun olen tällä vuosikymmenellä ostanut uuden auton 3 vuoden välein, ei ole tarvinnut avaimen paristoja vaihtaa lainkaan. Eikä vaihdattaakaan.


    • oilless

      Öljyä lisätty tietysti mootoriin?

      • uusi_poloilija

        Joo, kolmen viikon välein.


      • uusi_poloilija

        Älyavaimissa ei ole moottoria.


    • Anonyymi

      Vinkkinä, että sinunkin avaimessa saattaa olla tyyppivika, joka kuluttaa paristoa turhaan ja paljon. Kannattaa kysyä/reklamoida asiasta myyjälle, tulevat vastaan kustannuksissa mikäli tämän tyypin avain. Tiedän asian, koska yksi myyjä kertoi tämän minulle. Avaimia on uusittu tämän vuoksi jonkun verran tietyn vuosimallin ja merkin esim skodassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7748
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3722
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1876
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1160
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1013
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      973
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      827
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

      Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      772
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

      1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      739
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

      Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      268
      703
    Aihe