Onko noiden rumpukalvojen säätämiseen jotain sääntöä?Ostin uudet rummut ja osa tomien kalvoista oli löysällä, oli ruttuja kulmissa...Sitten kun kiristin niitä niin tuntui että ääni meni ihan perseeksi..Eli kun lyö niin ääni ei ole sellainen tasainen vaan ikäänkuin loppua kohden nousee ylöspäin..Sitten samalla meni sekaisin äänisävyt pikku tomissa paljon matalampi ääni kuin isossa tomissa..
nm. aloitteleva rumpali..
rumpujen kalvojen..
11
1959
Vastaukset
- vireeseen
rummut pitää virittää kuten melkein mikä soitin vaan, pyydä jotakuta asiantuntevaa tuttua tai tutun tuttua käymään ja virittämään....
- rumpali
tuskin mitään sääntöjä ole, mutta säätöjä kylläkin.
Nythän on niin, että riippuen rumpujesi merkistä, mallista, tomien syvyyksistä, materiaalista, kalvoista, lyönti voimakkuudestasi jne. jne. miten niitä kalvoja kiristellään tahi löysätään.
Yleensä rumpalit pyrkivät itse, tottakai, säätämään kalvot parhaiksi soittamiseen, riippuen tietenkin soittotyylistä tai bändistä. Onhan se nyt järjetöntä, jos tanssipumpun rumpalilla on syvät tomit tuplaöljykalvoilla ja muutenkin setti vastaa vaikka Dream Theaterin Miken settiä.
Asiaan... loppupeleissä mikseri pystyy vaikuttamaan soundiin jumalattomasti, oli ne sitten ihan päin peetä viritettykin.
Ja joo-o, aina parempi mitä lähempänä sävelasteikkoa pystyy virittämään, vähän niin kuin kitara tai basso.
Variaatioita kannattaa kokeilla, vaikka bumppausta kalvoille, jos haluaa ettei kalvo/rumpu soi lyönnin jälkeen kauaa.
Pääsääntönä voisi pitää, että ykskään kalvo EI ole rutussa mistään kulmista, vaikuttaa särisevästi ääneen.
Pienemmät tomit viritetään tietenkin kireämmälle eli saadaan korkeat äänet ja vastaavasti isommat tomit löysätään niin, että saadaan niitä DOOMääniä.
Kyllä se taitaa olla kohdallasi niin, että kokeilemalla saat tuloksia aikaiseksi, tai pyydä joku toinen rumpali virittelemään.
Yksi keino saada koko kalvo vireeseen on, että kiristät kaikki ruuvit siten , että lyödessäsi kalvoon kiristysruuvin kohdalle, 2-4cm reunasta keskustaan, kuuluu jokaisen lyönnin ja ruuvin kohdalla sama ääni, ei siis vaihteluita äänessä. Eli et ole kiristänyt vain vaikka joka toista ruuvia tiukalle, jättäen taas joka toisen kiristämättä tai vastaavaa.
Onnea yrityksille...- kireys..
joo kiitos vastauksista..Ei nää rummut ole mitkään huiput mutta aloittelevan paketti..New Sound merkkiset..Olen soittanut koulu bändissä 6 vuotta ja nyt ollut 10v tauko..Päätettiin aloittaa alusta kaikki...Silloin koulussa ei opetettu sen kummemmin rumpujen virityksestä tahi kalvojen kireydesta..Oli aina kaikki valmiina..Harjoitellaan tällä hetkellä heviä, rautiaista, sentencediä ym.suomalaista..Kyllä vielä muistaa eron että TAMAN rumpusetti koulussa oli aika paljolti laadukkaamman oloinen kun tämä nykyinen..Onneksi pellit on kuitenkin Paisten, olen kuullut että nuo orkkikset ei oikein kestä..Ja kyllä kalvojenkin vaihto tulee kohta eteen, aika ohkaset on nuo alkuperäiset
- rumpali
kireys.. kirjoitti:
joo kiitos vastauksista..Ei nää rummut ole mitkään huiput mutta aloittelevan paketti..New Sound merkkiset..Olen soittanut koulu bändissä 6 vuotta ja nyt ollut 10v tauko..Päätettiin aloittaa alusta kaikki...Silloin koulussa ei opetettu sen kummemmin rumpujen virityksestä tahi kalvojen kireydesta..Oli aina kaikki valmiina..Harjoitellaan tällä hetkellä heviä, rautiaista, sentencediä ym.suomalaista..Kyllä vielä muistaa eron että TAMAN rumpusetti koulussa oli aika paljolti laadukkaamman oloinen kun tämä nykyinen..Onneksi pellit on kuitenkin Paisten, olen kuullut että nuo orkkikset ei oikein kestä..Ja kyllä kalvojenkin vaihto tulee kohta eteen, aika ohkaset on nuo alkuperäiset
Joo, meneehän nuokin ainakin aluksi, vaikka TOSIMIES saa soundid esille vaikka kurkkupurkeista. Taitaa rummuissasi olla yksinkertaiset valkoiset maalikalvot...ko? Käy musilafkassa kyselemässä eri vaihtoehtoja ja mahdollisuuksien rajoissa koita niitä siellä liikkeessä paikanpäällä. Kerro myyjälle, mikäli vähänkään on "asiantuntija", minkälaista musaa väännätte, niin eiköhän sieltä jotain löydy. Samalla voit kuulostella vinkkejä virityksiin.
Vähän vaikee selittää kun niis on semmoset pienet ulokkeet vai mitä ne on. Ni sulla on semmonen väännin sitku väännät ni sun pitää seuraavaks vääntää sitä mikä on sitä vastapäätä esim. ylhäällä ja sieltä alas ja sit takas ylös ja sen vierestä seuraava jne. vähän epäselvä selitys kyl.
- rumpali
Vitun trolli... EI kannattais kirjoittaa, ellei tiedä edes mitä kirjoittaa... pölö mikä pölö...
rumpali kirjoitti:
Vitun trolli... EI kannattais kirjoittaa, ellei tiedä edes mitä kirjoittaa... pölö mikä pölö...
helvetin pälli en mä mikää opettaja oo!!!
- ???????????????
poso-jr kirjoitti:
helvetin pälli en mä mikää opettaja oo!!!
Juu ja sen kyl huomaa....
- Julli
rumpali kirjoitti:
Vitun trolli... EI kannattais kirjoittaa, ellei tiedä edes mitä kirjoittaa... pölö mikä pölö...
Näköjään nimim. rumpali herkästi haukkuu muita vaikka ei omat ohjeetkaan olleet kuin vähän sinne päin. Helpoin tapa löytää ohjeita on etsiä googlella ohjeet miten viritys oikeasti pitäisi tehdä, esim.:
http://www.dafry.net/vrumpu/Vr1_97/ Kettusen viritysohjeet.htm
Muutamia kommentteja nimim. "rumpalin" ohjeisiin:
"Ja joo-o, aina parempi mitä lähempänä sävelasteikkoa pystyy virittämään, vähän niin kuin kitara tai basso."
Yleensä tätä vältetään ettei rummut soi hyvin tietyssä biisissä ja toisessa aiheuta riitasointuja.
"Variaatioita kannattaa kokeilla, vaikka bumppausta kalvoille, jos haluaa ettei kalvo/rumpu soi lyönnin jälkeen kauaa."
Ainakin tomien osalta voi sanoa että jos demppausta tarvii niin silloin ei ole viitsitty virittää.
"Pääsääntönä voisi pitää, että ykskään kalvo EI ole rutussa mistään kulmista, vaikuttaa särisevästi ääneen."
Jos haluaa bassariin märän soundin voi lyöntikalvon jättää rutulle.
"Pienemmät tomit viritetään tietenkin kireämmälle eli saadaan korkeat äänet ja vastaavasti isommat tomit löysätään niin, että saadaan niitä DOOMääniä."
Pieniä tomeja ei "tietenkin" viritetä kireämmälle, ne vaan kuulostaa ja tuntuu olevan kireämmällä pienemmän rummun halkaisijan takia.
"Taitaa rummuissasi olla yksinkertaiset valkoiset maalikalvot...ko?"
Nämä ovat kuitenkin yleensä ihan hyviä yleiskäyttöisiä kalvoja joilla saa rummut soundaamaan, edelleen jos vaivautuu virittämään... - rumpali
Julli kirjoitti:
Näköjään nimim. rumpali herkästi haukkuu muita vaikka ei omat ohjeetkaan olleet kuin vähän sinne päin. Helpoin tapa löytää ohjeita on etsiä googlella ohjeet miten viritys oikeasti pitäisi tehdä, esim.:
http://www.dafry.net/vrumpu/Vr1_97/ Kettusen viritysohjeet.htm
Muutamia kommentteja nimim. "rumpalin" ohjeisiin:
"Ja joo-o, aina parempi mitä lähempänä sävelasteikkoa pystyy virittämään, vähän niin kuin kitara tai basso."
Yleensä tätä vältetään ettei rummut soi hyvin tietyssä biisissä ja toisessa aiheuta riitasointuja.
"Variaatioita kannattaa kokeilla, vaikka bumppausta kalvoille, jos haluaa ettei kalvo/rumpu soi lyönnin jälkeen kauaa."
Ainakin tomien osalta voi sanoa että jos demppausta tarvii niin silloin ei ole viitsitty virittää.
"Pääsääntönä voisi pitää, että ykskään kalvo EI ole rutussa mistään kulmista, vaikuttaa särisevästi ääneen."
Jos haluaa bassariin märän soundin voi lyöntikalvon jättää rutulle.
"Pienemmät tomit viritetään tietenkin kireämmälle eli saadaan korkeat äänet ja vastaavasti isommat tomit löysätään niin, että saadaan niitä DOOMääniä."
Pieniä tomeja ei "tietenkin" viritetä kireämmälle, ne vaan kuulostaa ja tuntuu olevan kireämmällä pienemmän rummun halkaisijan takia.
"Taitaa rummuissasi olla yksinkertaiset valkoiset maalikalvot...ko?"
Nämä ovat kuitenkin yleensä ihan hyviä yleiskäyttöisiä kalvoja joilla saa rummut soundaamaan, edelleen jos vaivautuu virittämään...sen enenpiä puolustella kirjoituksiani, mutta mutta... pakko muutamaan kohtaan oli vastine laittaa...
"Näköjään nimim. rumpali herkästi haukkuu muita" -juu pitää osiltaan paikkaansa. Sana MUITA korahti. KETKÄ MUUT? siis monikossa! Tietääkseni olen vastannut yhdelle... hmmm.... teinikännykkätekstiviestiä käyttävälle, en muille. Ja yritäppä itse kirjoittaa ajatuksesi sanoiksi, vaikka itse tiedät mitä tai miten sen virityksen teet.
Ei sinänsä, HYVÄN LINKIN LAITOIT... PLUSSAA SIITÄ, NÄITÄ LISÄÄ.
Ja sitten niistä ja tai niihin kommentteihin;
Ensiksi, ethän vain ole syönyt chiliä tai vetänyt herneenpalkoa nenääsi vastaillessasi muutamiin kirjoittamaani lauseeseen. Ethän ole unohtanut koko kirjoitusta.
-Siis missä tietyissä biiseissä ja toisissa riitasointuja? Tietääkseni kirjoitin, että riippuen soittajasta itsestään, rummuista, kalvoista jne jne ja tietenkin bändistä/orkesterista itsestään. Onko käytettävissä mikseri ja asian osaava miksaaja. Tottakai sävelasteikko auttaa, onhan se nyt ihan älytöntä virittää rumpuja vaikka dark/death-metal soundisiksi, soittaessaan poppia.
-dempista tai bumpista, asuinalueesta riippuen, valitettava tosiasia vain on niin, että jossain tapauksissa toimenpide on enemmän kuin suositeltavaa, vaikka rummut itsessään onkin "vireessä"! Esim studiossa!
-jaapa jaa, pilkkua jos haluaa n******, niin miksi ei ottaisi koko basarin etukalvoa pois, tai tekisi mikille tarkoitettua reikää(saa myös valmiina olevia kalvoja) tai ns. fyllaa matoilla/vaahtomuovilla basaria vaikuttaaksesi ääneen. Niin kuin kirjoitin variaatioita kannattaa kokeilla. Ei yksinään basarin etukalvolle vaan myös tomien lyöntikalvoille tai alakalvoille. Nythän on niin, että riippuu rummuista, kalvoista, soittajasta jne kannattaako niitä kalvoja jättää ruttuun. Vaikuttaa kuitenkin ääneen ja kalvojen, varsinkin lyöntipuolen eli yläkalvojen, kestävyyteen. Sen vuoksi kannatan sitä, ettei yksikään kalvo jää ruttuun.
-tomeihin vaikuttaa niin moni asia. Helpoiten sen saa selville kun ottaa viritysruuvin ja alkaa vääntämään puoleen tahi toiseen. Olisi hulvatonta nähdä ja kuulla miten saat esimerkiksi 8" tomin kuulostamaan hyvältä, mikäli et kiristä ruuveja ja samalla kalvoa melko tiukkaan. Toki rummun syvyys ja materiaali sekä kalvo että lyöntilujuus vaikuttaa ääneen.
-maalikalvot ovat yleensä... edelleen olisi hupaisaa nähdä monellako rumpalilla on kyseiset yksikertaiset maalikalvot rummuissaan. Snaressa eli "virvelissä" käyttö huomattavasti yleisempää, kuin tomeissa. Ja siinäkin vissiin suositaan Ambassador tupla tai kevlar-kalvoa, ei niinkään yksinkertaista maalikalvoa. Tämä jo ihan kestävyyden takia ja tietenkin vaikuttaa niihin soundeihin.
Eli kaiken kaikkiaan, hyvää päivän jatkoa.... - Julli
rumpali kirjoitti:
sen enenpiä puolustella kirjoituksiani, mutta mutta... pakko muutamaan kohtaan oli vastine laittaa...
"Näköjään nimim. rumpali herkästi haukkuu muita" -juu pitää osiltaan paikkaansa. Sana MUITA korahti. KETKÄ MUUT? siis monikossa! Tietääkseni olen vastannut yhdelle... hmmm.... teinikännykkätekstiviestiä käyttävälle, en muille. Ja yritäppä itse kirjoittaa ajatuksesi sanoiksi, vaikka itse tiedät mitä tai miten sen virityksen teet.
Ei sinänsä, HYVÄN LINKIN LAITOIT... PLUSSAA SIITÄ, NÄITÄ LISÄÄ.
Ja sitten niistä ja tai niihin kommentteihin;
Ensiksi, ethän vain ole syönyt chiliä tai vetänyt herneenpalkoa nenääsi vastaillessasi muutamiin kirjoittamaani lauseeseen. Ethän ole unohtanut koko kirjoitusta.
-Siis missä tietyissä biiseissä ja toisissa riitasointuja? Tietääkseni kirjoitin, että riippuen soittajasta itsestään, rummuista, kalvoista jne jne ja tietenkin bändistä/orkesterista itsestään. Onko käytettävissä mikseri ja asian osaava miksaaja. Tottakai sävelasteikko auttaa, onhan se nyt ihan älytöntä virittää rumpuja vaikka dark/death-metal soundisiksi, soittaessaan poppia.
-dempista tai bumpista, asuinalueesta riippuen, valitettava tosiasia vain on niin, että jossain tapauksissa toimenpide on enemmän kuin suositeltavaa, vaikka rummut itsessään onkin "vireessä"! Esim studiossa!
-jaapa jaa, pilkkua jos haluaa n******, niin miksi ei ottaisi koko basarin etukalvoa pois, tai tekisi mikille tarkoitettua reikää(saa myös valmiina olevia kalvoja) tai ns. fyllaa matoilla/vaahtomuovilla basaria vaikuttaaksesi ääneen. Niin kuin kirjoitin variaatioita kannattaa kokeilla. Ei yksinään basarin etukalvolle vaan myös tomien lyöntikalvoille tai alakalvoille. Nythän on niin, että riippuu rummuista, kalvoista, soittajasta jne kannattaako niitä kalvoja jättää ruttuun. Vaikuttaa kuitenkin ääneen ja kalvojen, varsinkin lyöntipuolen eli yläkalvojen, kestävyyteen. Sen vuoksi kannatan sitä, ettei yksikään kalvo jää ruttuun.
-tomeihin vaikuttaa niin moni asia. Helpoiten sen saa selville kun ottaa viritysruuvin ja alkaa vääntämään puoleen tahi toiseen. Olisi hulvatonta nähdä ja kuulla miten saat esimerkiksi 8" tomin kuulostamaan hyvältä, mikäli et kiristä ruuveja ja samalla kalvoa melko tiukkaan. Toki rummun syvyys ja materiaali sekä kalvo että lyöntilujuus vaikuttaa ääneen.
-maalikalvot ovat yleensä... edelleen olisi hupaisaa nähdä monellako rumpalilla on kyseiset yksikertaiset maalikalvot rummuissaan. Snaressa eli "virvelissä" käyttö huomattavasti yleisempää, kuin tomeissa. Ja siinäkin vissiin suositaan Ambassador tupla tai kevlar-kalvoa, ei niinkään yksinkertaista maalikalvoa. Tämä jo ihan kestävyyden takia ja tietenkin vaikuttaa niihin soundeihin.
Eli kaiken kaikkiaan, hyvää päivän jatkoa....OK, myönnetään, taisi olla vähän huono päivä, ei ollut tarkoitus noin jyrkästi vastata. Laitetaan nyt vielä muutama lisäkommentti:
- periaatteessa tärkein sääntö rumpujen virityksessä on että siinä ei ole mitään sääntöjä, mutta tunnetusti sääntöjä on helpompi rikkoa jos tuntee ne. Kuitenkaan ketään ei (tiettävästi)pistetä vankilaan jos setti kuulostaa kasalta pahvilaatikoita, kyse on kuitenkin "vain" musiikista.
- jos haluaa tutustua viritykseen niin esim. googlella löytyy tosi hyviä ohjeita, niitä seuraamalla ja ruuvaamalla ja kuuntelemalla ja opettelemalla homma valkenee. Esim www.kumu.fi:ssä on tosi hyvää selostusta.
- mitä rumpujen sävellajiin viritykseen tulee, niin siinä on kahta koulukuntaa, toiset haluavat ehdottomasti virittää tiettyihin säveliin mutta monien oppaiden mukaan tätä halutaan välttää juuri sen takia ettei rummut olisi "sävelsoitin" tai miten sen sanoisi...
- ehdottomasti kehottaisin liikaa luottamasta mikserin/PA:n ylivertaiseen voimaan, nekään ei ihmeitä voi tehdä. Niinkuin sanotaan, kaikesta ruskeasta ei konvehtia saa vaikka olisi miten hienot puristimet. Eli lähtösoundit kuntoon niin miksaajankin elämä helpottuu.
- mitä tuohon kalvon ryppyihin tulee, tarkoitin bassarin lyöntikalvoa, en etukalvoa
- mitä demp. tai bump. tulee niin henk. koht. sitä ei ole edes bassarissa, vain pieni pala virvelissä. Toki voi olla tarpeen niinkuin sanoit
esim. studiossa.
- usein jos on huonot soundit niin haukutaan ensin kalvot vaikka pitäisi katsoa peiliin (=ei ole välitetty/osattu virittää/huono lyöntitekniikka). Uskallan väittää että ns. maalikalvotkin osaavissa käsissä tuottavat tarpeeksi hyvää soundia valtaosaan tapauksia.
Omalta osaltani sain kaiveltua hernekasvit pois nenästä, hyvää päivän ja elämän jatkoa nimim. rumpalille muille jotka ehkä jaksoivat seurata tätä "kinastelua". Rokrok.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1739933Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523275Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja483041- 632764
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2012135- 1142093
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251963Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä641576Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121326Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221286