Tietääkö kukaan sanoa varmasti: Jos sairastuu esim viikon loman aikana, ja saa lääkäriltä sairaslomaa, niin siirtyykö tuo oma loma automaattisesti sairasloman loputtua?
Sairastuminen lomalla
3
206
Vastaukset
- eivoi
Ei sitä voi varmaksi sanoa. Sinun pitää lukea alan työehtosopimusta
Vuosilomalain (25 §) mukaan loma siirtyy vasta kuuden sairauspäivän jälkeen ja silloinkin vain, jos työntekijä sitä pyytää.
Eräissä työehtosopimuksissa on erikseen sovittu että omavastuupäiviä ei ole. Näin on esim. KVTES:ssa. - Ilmoitushetitöihin
Loma ei koskaan siirry automaattisesti. Jos saat lomalla sairauslomaa, ilmoitat heti esimiehelle. Hän kertoo sitten jatkosta. Tosiaan karenssipäivät on vuosilomalain mukaan.
- lukeva
Uusi Suomi kirjoittaa:
Ammatillisesta keskusjärjestöstä SAK:sta vinkataan Uudelle Suomelle, että lomalla sairastuvan työntekijän kannattaa ehdottomasti vaatia työnantajalta loman siirtoa. Tapaus kannattaa myös dokumentoida hoitamalla pyyntö sähköpostitse, jolloin työntekijä voi myöhemmin todistaa pyytäneensä loman siirtoa. Myös omaan ammattiliittoon kannattaa olla yhteydessä asian tiimoilta, SAK:sta ohjeistetaan. Metalliliiton Helenius on samaa mieltä.
Näin kannattaa palkansaajapuolen mukaan tehdä siksi, että jos tuomioistuimessa todetaan karenssisääntö lainvastaiseksi, työntekijä saattaa voida myöhemmin pitää ne lomapäivät, jotka jäävät tänä vuonna siirtymättä.
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/214843-uusi-6-paivan-saanto-iskee-osaan-tyontekijoista-tee-nain-jos-sairastut-talvilomalla
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 978624
- 474249
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021936Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html371488- 241460
Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,341199Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia121170Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53877Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31862Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v29837