Ajatuksia tänne muuttaneena

arvokysymys

Mitäkö kaipaan entisistä asuinpaikoista, mm. Oulu, Helsinki! En mitään, nyt olen huomannut ne asiat, mitkä ovat ihmiselle tärkeitä! Kun käyn täältä muualla, on kiire kotiin takaisin. Parempaa palvelua olen saanut täällä ja joka asiaan olen avun saanut. Olen huomannut myös sen, vaikka kaupungissa oli kaikki ns. lähellä,ei niitä palveluja tullut käytettyä. Täällä olen esim. käynyt jo monta kertaa elokuvissa Naavassa, monenlaisia konsertteja olen myös käynyt kuuntelemassa kirkossa, Revontulikappelissa, luonnossa, Aittakurussa! Kaupassakin on kiva käydä, kun myyjät juttelevat, vaikka se monelle näkyy olevan valittamisen aihe! Tänä aikana, olen joutunut käymään vain silmälääkärissä muualla, muuten olen Pelkosenniemeltä löytänyt tarvitsemani. Tämä luonto, se kyllä joka päivä puhuttaa, kotiovelta pääsee nytkin hiihtelemään hyväkuntoisilla laduille. Huomaan, että sisälläni on rauha verrattuna entiseen elämääni. Elän ulkoisesti vaatimattomammin, mutta sisälläni on rikkautta yllin kyllin. Jokaisen pitäisi varmaan joskus pysähtyä ja miettiä mitä tarvitsee?Tottakai ymmärrän, että työtä ei ole kaikille, työttömyys on raskasta, mistä saadaan työpaikkoja tänne ja näin lisää onnellisia pelkosenniemiläisiä??

22

517

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hölökynkölökyn

      Muistan, kuinka aloitettuani juuri uudessa työpaikassani Pelkosenniemen kunnassa tuli joku eläkeläinen pilaamaan jouluateriani kertomalla, kuinka isäni (toisin kuin minä) oli kyllä pidetty henkilö ... vieläpä naapurikylässä suoraan alenevassa polvessa pyöveli-Pelkosen sukukunnassa.

      Jos yhtään lohduttaa, niin kepulaiset ovat siedettävämpiä siellä kuin täällä etelässä. Täällä on ongelmana se, että 20 % populaatiosta käyttää 80 % palveluista - ja sama akka on pyörittänyt tätä levyä jo 40 vuotta. Ja samat ääliöt äänestävät hänet aina vain kaupunginvaltuustoon, jotta me muut pahoittaisimme mielemme.

      Nämä tosiasiat kun osaa sivuuttaa, niin jäljelle on jäänyt pelkkää positiivista ammentamista siellä viettämästäni ajasta: Aivan loistavaa ja aikaansa edellä olevaa pedagogiikkaa koulussanne! Säilyttäkää koulunne!

    • Lynxcat

      Hieno juttu!

    • hungrygurdy

      Vittu mitä paskan jauhantaa! Ihan luuseri kylä. Helsinki ja Oulu pieksää Pelkosenniemen mennen tullen. Vittu mikä dorka!!!

      • puhdasrauhallisuus

        Uusi eliitti katselee jo niemeenki päin... ulkomailtakin. Miksi matkailu kasvaa kohisten korpimaisemiin maailmalta... pohi sitä.


      • otaiisisti

        Tuliko sinulle nyt hyvä mieli nimimerkki "hungrygurdy"?Jokaisellahan saa olla mielipide asioista! Sinä olet näköjään Pelkosenniemestä noita v-alkuisia sanoja mieltä, mutta ethän sinä voi toisen mielipidettä arvostella paskan jauhamiseksi ja vielä dorkaksi ao. sanoa! Sinun mielipiteesi on ihan ok, mutta anna arvo toisten mielipiteille! Ymmärsin, että aihe oli nimenomaan siitä, miten henkilö on kokenut elon ja olon Pelkosenniemellä, tänne muuttaneena! Toivottavasti sinä pääset täältä luuseri kylästä pian paremmille seuduille! Voi kyllä olla hankalaa löytää sitä auvoista paikkaa, kun sinulla on tuollainen asenne!!!!


      • elämäoli

        Oulu, Helsinki... heh... sinneppä menkööt hakemaan onnea ken haluaa. nähty molemmat. hyviä olivat molemmat asua. nyt toiset mietteet...


      • hungrygurdy

        Älkää te pehmopäät höpiskö typeryyksiä. Perseniemessä ei ole yhtään mitään järkevää.


    • kuntavaalittulossa

      On eka kerta, kun saan äänestää täällä kuntavaaleissa ja se kiinnostaa, vaikka politiikka ei ole muuten "minun alaa"! Nyt tuli julki henkilöt, joita valtuustopaikka kiinnostaa. Yritän ottaa mahdollisimman paljon selvää, mikä on ehdokkaan motiivi ja kenen etuja hän ajaa, puolue ei kiinnosta, vain itse henkilö. Hämmästyin todella paljon tiedoista, että kuinka paljon kunnan viroissa ja toimissa on väkeä, jotka eivät ole kuntalaisia, siis veronmaksajia!Miten he voivat ajatella kunnan etua, no ainakin niin, että verotulot riittävät heidänkin palkan maksuun!!!Veroäyri vain nousee!!! Miten he ovat osallistuneet ns. kuntatalkoisiin ja säästöihin?Onko se vain meidän asia, jotka maksamme verot tänne! Itselläni ei tullut mieleenkään, etten maksaisi veroja tänne, vaikka olisin voinut jäädä veronmaksajaksi entiseen kuntaan ja maksaa pienempää veroäyriä, siellä on kyllä omaisuutta vieläkin!!!Tänne kuitenkin katson oikeudekseni maksaa verot, kun asun ja palveluja käytän( kunta ei ole kuitenkaan minun palkanmaksajani)! Eräät valitut ovat vielä sanoneet muuttavansa tänne, jos valitaan virkaan, mutta näin ei ole tapahtunut! Eikö olisi ollut rehellistä, sanoa, etten muuta, hoidan vain hyvin työni, jos valitaan! Näin olisi tämä jo tiedossa ettemme saa veronmaksajaa kuntaan, vaan hyvän työntekijän. Ei saisi antaa turhia lupauksia, jos ei voi niitä pitää, se ei ole reilua, eikä lisää luottamusta! Voisiko joku ehdokas laskea, kuinka paljon menetämme verotuloja näin?Mehän ne palkat maksetaan,on kai meillä oikeus tietää, mihin ne menevätkin! Nyt myös rehellisyyttä kuntavaaliehdokkaat, toivottavasti olette pienen kunnan asukkaiden etuja ajamassa. Edistämässä meille hyvää kuntaa asua ja elää täällä Suomen sydämessä "vauvasta vaariin"!

      • Kivijalat

        Nytkö vasta huomasit ettei varsinkaan yli 2 th € bruttopalkan tienaavat olekkaan kirjoilla täällä? Vain alemman kastin työläiset ovat


      • pitääköollahuolissaan

        Kaikkea ei voi heti tietää, ajan kanssa asiat selviää! Niin hyvät kuin huonotkin uutiset, "pitääkö olla huolissaan", niinkuin kysytään eräässä televisio-ohjelmassa? Näin vaalien alla, toivottavasti kaikki äänestäjät ottavat asioista selvää ja antavat äänensä mielestään oikealle henkilölle!!!!


      • RoKeSo

        Vähän sama jos presidentti olisi ruotsalainen...maksettaisiin ulkopaikkakuntalaiselle ja rahat menisi periaatteessa mopen perseeseen


    • katsetulevaan

      Muutaman vuoden täällä asuneena, tykkään täällä asua ja elää!!!Sitä olen vain kovasti ihmetellyt, kun olen tutustunut ihmisiin ja erilaisiin tapahtumiin, miksi täällä annetaan niin vähän kiitosta! Taitaa se olla yleismaailmallinen juttukin kyllä nykyään!!!Mollaaminen tuntuu olevan yleistä, etsitään vain sitä moitittavaa, jopa ihan aiheetonta ja asiatontakin! Moni on sanonut, että esimieskään ei ole koskaan kiitoksen sanaa lausunut, vaikka on kokenut tehneensä hyviä asioita! Kyllä esimiesten pitäisi huomata hyvät työntekijät, se motivoi ja antaa uskoa tekemisiin ja jaksamiseen, kun joskus saisi kiitoksen sanan! Palkka ei voi olla ainoa motiivi työlle, näitäkin työntekijöitä ikävä kyllä on!!!Täällä on moni asia paremmin kuin esimerkiksi monessa isommassa paikassa, sen olen saanut huomata. Olen sen myös "kulkiessani maailmalla" ylpeäsi tuonut esille keskusteluissakin! Sitä on ihmetelty, miten voi olla täällä syrjässä ja pienessä kylässä moni asia näin hyvin!!!!! Nyt taas, kun vaalit ovat tulossa ja ennakkoäänestysaika jo takana, on näilläkin sivuilla ollut monen laista juttua, ikäviä ja asiattomiakin myös! Meillä on ollut monta mahdollisuutta käydä tapahtumissa, joissa on voinut tavata ehdokkaita ja kysyä suoraan heidän mielipiteitään ja mitkä asiat heille ovat tärkeitä! Ei olisi tarvinnut täällä kirjoitella omia arveluja henkilöistä ja heidän ajatuksistaan tietämättömyyttään! Toivotaan, että saamme nyt joukon hyviä valtuutettuja, jotka edistävät meille hyvää kuntaa elää ja asua täällä "Suomen sydämessä"! Ollaan me myös yhteistyökykyisiä kuntalaisia tätä edistämässä, eikö vaan!!!!

      • Tutsekalevaan

        Mistä tiedät että kirjoitukset ovat omia arvailuja tai tietämättömyytttään kirjoitettuja? Kovapa olet itse laupiaan samarialaisen roolissa muita arvioimaan, eikös vain?


    • Talouskunnossa

      Keskiviikon Lapin Kansassa oli uutinen:"Pelkosenniemen talous on hyvässä kunnossa"! Kunnan viime vuoden tilinpäätös osoittaa 138 360,03 € ylijäämää! Verotuloja kymmenen prosenttia enemmän kuin edellisvuonna!!!Työllisyystilannekin kohentunut jonkin verran edellieen vuoteen verrattuna! Perusterveydenhuolto ja erikoissairaanhoito alittivat budjetin reilusti!Meidän omassa TK:ssa saa hyvin hoitoa ja pääsee hyvin hoitoon, senkin voisi nostaa plussaksi! Kunnan lainan määrä on kohtuullisella tasolla ja talouden tunnusluvut ovat kriisikuntarajan paremmalla puolella!Huolellista talouden pitoa pitää jatkaa, sanoo kunnanjohtajakin lehtijutussa!Kiitoksia nyt jakoon ja toiveita, että valitut uudet valtuutetut ovat kuntalaisten luottamuksen arvoisia! Hyvää jatkoa ja jaksamista jokaiselle kuntalaiselle, pidetään toisistamme huolta, myös tulevista pakolaisperheistä!!!!!

      • RosmoSoininväärä

        Kunnan talous paranee, jos
        1. kuntaan muuttaa uusia veronmaksajia
        2. kunnasta muuttaa sairaat toiseen "Hiippakuntaan".
        Ilmeisesti 2. on toteutunut.


      • Naapurikyttääjä

        Joo Pertillä on varaa hehkuttaa, sillä hän on onnistunut saamaan ison muksulauman muuttamaan etelästä Pyhällä ja aloittamaan businekset Kuusirannassa.
        Muksulauma tietenkin tuo muovikassilla rahaa kirstuun ainakin tuon voitto-osuuden verran vuodessa ja lisäksi perhe sijoitti Kuusirannan paskakasaan varmaan satatonnia kunnes Pertti laitto ne pihalle,
        Toi kaveri osaa ton paskan puhumisen, kirjoitti tilinpäätökseenkin ihan puppua, kunnan pääpaino on lapsiperheissä ja uusissa yrittäjissä... eipä tunnu olevan kunnalla mitään kiinnostusta, että tuo muksulauma on ihan puilla paljailla ja kunnan kassa pullistelee!
        Uusi yrityskin saa mennä vaikka Sallaan seuraavaksi.

        Mitä hyvää tästä kunnasta muka löytyy? Kasa maitopurkin kansia? Ilmainen päivähoito Luoma-ahon lapselle? Homeessa kaikki rakennukset ja työntekijät? Pakolaisia kyläkeskuksen slummitaloihin? Tuo kyläkeskus näyttää ihan keskiaikaiselta pakolaisleiriltä...

        Eri asia on kansallispuisto ja muu luonto, jonne Pertti ei uskalla mennä, tulee karhun kanssa riitaa...

        Minäkin aikaan luulin Pyhän olevan rehellisten ihmisten koti, mutta kyllä nyt on totuus tullut julki, ihan mielettömän kateellisia, itsekeskeisiä valehtelijoita ja Keskustalaiseen tyyliin omaan pussiin pelaajien keskuspaikka, jota johtaa Pertti, Tero ja Mika!

        Tervetuloa sävelmä "tulkaa tänne vaan, tulkaa tänne vaan, viemme kaikki sun rahat"!!


      • Kuumavesipalju
        Naapurikyttääjä kirjoitti:

        Joo Pertillä on varaa hehkuttaa, sillä hän on onnistunut saamaan ison muksulauman muuttamaan etelästä Pyhällä ja aloittamaan businekset Kuusirannassa.
        Muksulauma tietenkin tuo muovikassilla rahaa kirstuun ainakin tuon voitto-osuuden verran vuodessa ja lisäksi perhe sijoitti Kuusirannan paskakasaan varmaan satatonnia kunnes Pertti laitto ne pihalle,
        Toi kaveri osaa ton paskan puhumisen, kirjoitti tilinpäätökseenkin ihan puppua, kunnan pääpaino on lapsiperheissä ja uusissa yrittäjissä... eipä tunnu olevan kunnalla mitään kiinnostusta, että tuo muksulauma on ihan puilla paljailla ja kunnan kassa pullistelee!
        Uusi yrityskin saa mennä vaikka Sallaan seuraavaksi.

        Mitä hyvää tästä kunnasta muka löytyy? Kasa maitopurkin kansia? Ilmainen päivähoito Luoma-ahon lapselle? Homeessa kaikki rakennukset ja työntekijät? Pakolaisia kyläkeskuksen slummitaloihin? Tuo kyläkeskus näyttää ihan keskiaikaiselta pakolaisleiriltä...

        Eri asia on kansallispuisto ja muu luonto, jonne Pertti ei uskalla mennä, tulee karhun kanssa riitaa...

        Minäkin aikaan luulin Pyhän olevan rehellisten ihmisten koti, mutta kyllä nyt on totuus tullut julki, ihan mielettömän kateellisia, itsekeskeisiä valehtelijoita ja Keskustalaiseen tyyliin omaan pussiin pelaajien keskuspaikka, jota johtaa Pertti, Tero ja Mika!

        Tervetuloa sävelmä "tulkaa tänne vaan, tulkaa tänne vaan, viemme kaikki sun rahat"!!

        Katkera 'yrittäjä' tilittää tuntojaan. Silläkö lienet tullut pyhälle kun se ei nimenomaan ole rehellisten ihmisten koti


      • Naapurikyttääjä
        Kuumavesipalju kirjoitti:

        Katkera 'yrittäjä' tilittää tuntojaan. Silläkö lienet tullut pyhälle kun se ei nimenomaan ole rehellisten ihmisten koti

        Kerro sinä paremmin, jos tiedät mitä tässäkin tapauksessa on sitten tapahtunut? Ja miun syyt on ihan omat syyni, miksi täällä ollaan oltu, eikä sillä ole merkitystä, voin koska vaan häipyä...
        Mutta tosiasia on, että hyväveli järjestelmä täällä pelaa!


      • Kuumavesipalju
        Naapurikyttääjä kirjoitti:

        Kerro sinä paremmin, jos tiedät mitä tässäkin tapauksessa on sitten tapahtunut? Ja miun syyt on ihan omat syyni, miksi täällä ollaan oltu, eikä sillä ole merkitystä, voin koska vaan häipyä...
        Mutta tosiasia on, että hyväveli järjestelmä täällä pelaa!

        Tiedän ja tasan tarkkaan mitä siinä on tapahtunut ja senkin mitä tulee tapahtumaan vielä.
        Turha loata muita jos oma liikeidea ei tehoa.
        Kovin hepposia on markkinat jos se perustuu pelkkään perseen huuhteluun paljussa tai saunassa. Samoja palveluita oheistuotteena on samalla alueella muillakin mutta ei pää liikeideana.
        Lisään vielä että tänne saa tulla ja täältä saa lähteä ilman uhkailuja, liikkuvuutta emme rajoita.


      • Naapurikyttääjä
        Kuumavesipalju kirjoitti:

        Tiedän ja tasan tarkkaan mitä siinä on tapahtunut ja senkin mitä tulee tapahtumaan vielä.
        Turha loata muita jos oma liikeidea ei tehoa.
        Kovin hepposia on markkinat jos se perustuu pelkkään perseen huuhteluun paljussa tai saunassa. Samoja palveluita oheistuotteena on samalla alueella muillakin mutta ei pää liikeideana.
        Lisään vielä että tänne saa tulla ja täältä saa lähteä ilman uhkailuja, liikkuvuutta emme rajoita.

        Arvasin, sinä et tiedä totuudesta mitään. Pelkkää arvailua ja kuppikunnan keskusteluun perustuvaa tietoa ja ilmiselvästi olet kunnan edustajien lemmikki. Huh Huh!

        Minulla on sentään faktaa pöydässä, mutta selvähän se on tällaisessa instanssissa, nimettömänä voi puhua mitä vaan...


    • yksitoistakello

      pitäisikö naapurikyttääjän vaikka nukkua öisin? eikä kytätä naapureita? olisko viisasta?

    • Tasavertainenihmisarvo

      Vastaanottokomitea odottaa mamuja. Rakkaudesta ja hyvän tekemisestä ? Ei suinkaan vaan rahasta joka on heihin korvamerkitty. Kaikki laitetaan valmiiksi. Se on hyvä se. Näinhän se pitää lähimmäiselleen tehdä.
      MUTTA kyselkäähä myös paikkakunnan vähävaraisilta, onko teillä asiat hyvin? Onko tarpeeksi vaatetta? Entä ruoka rahaa? Miten harrastusten laita? Sossu ei anna ja kela laskee tiukasti anonyyminä siellä tulot omaisuuden ja menot. - ai ai nyt valitettavasti teille ei voida myöntää kuin sata euroa, kun teillä on tuo vaarivainajalta saatu mökkitontti. Myökää se ensin pois. Turhaa sitä siellä säilöö. Ja menkäähän siitä töitä hakemaan.(Turhaa siinä valitatte ja notkutte , oma vikanne mokoma pitkäaikaistytön juoppo.) Onko tää teidän mielestä tasa-arvoista kohtelua? Ei ole minun mielestäni. Häpeällistä..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      90
      6286
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2594
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      30
      2130
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1837
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1641
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1347
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe