Voiko/kannattaako pyörään jälkeenpäin vaihtaa osia hiilikuituun?
Hiilikuitu
19
2507
Vastaukset
- Alkup_maantiepyöräi
Esimerkiksi alumiinisessa pyörässä, jossa on alumiininen etuhaarukka tai pomppukeppi, kannattaa vaihtaa kuitu- tai teräshaarukka, jos haluaa mukavuutta. Muuten kuituosilla toki usein säästää jonkin verran painoa, mutta useimmille ne ovat enemmän fiilis- ja ulkonäkökysymys kuin järki valinta.
- Talliainenvaan
Tavallinen talliainen ei huomaa eroa, oli pyörässä alumiini-,teräs-tai hiilikuituetuhaarukka. Tuntumaerot ovat todella marginaalisia.
Renkailla on enemmän merkitystä ajotuntumaan kuin etuhaarukalla.- Alkup_maantiepyöräi
Kuka tahansa huomaa eron! Alukeppi lyö käsille, mitä mukavaksi suunniteltu kuitukeppi tai teräs ei tee. Oma lukunsa ovat sitte pomppukepit. Pomppukeppi on halventava nimitys huonolaatuisille "joustohaarukoille". Ne ovat pintakovia ja käytännössä yhtä epämukavia kuin aluhaarukatkin.
- Pomppukeppi
Alkup_maantiepyöräi kirjoitti:
Kuka tahansa huomaa eron! Alukeppi lyö käsille, mitä mukavaksi suunniteltu kuitukeppi tai teräs ei tee. Oma lukunsa ovat sitte pomppukepit. Pomppukeppi on halventava nimitys huonolaatuisille "joustohaarukoille". Ne ovat pintakovia ja käytännössä yhtä epämukavia kuin aluhaarukatkin.
On kyllä liioittelua väittää että hiilikuituinen tai teräksinen haarukka tekisi pyörän heti erityisen mukavaksi. Se kyllä ottaa hieman terää pois pahimmilta iskuilta ja suodattaa jonkin verran tärinää mutta ei se mikään autuaaksi tekevä asia ole. Vaikkapa maantiepyörä 23 tai 25 mm kumeilla on aina meko kova, oli haarukka mitä materiaalia vain.
- 53728
No juuri niin. Nimim "Alkup_maantiepyöräilijä" on hifistelijä. Jos laitetaan hänet ajamaan pyörällä, jossa etuhaarukka on maalattu, hän ei pysty sanomaan oliko haarukka alumiinia, terästä vai hiilikuitua. Niin marginaalisia erot ovat. Renkailla on paljon suurempi merkitys ajomukavuuteen.
- KuntoilijaP
Maantiepyöräily on uskonto. Maantiepyöräilijät ovat luonneet uskontoonsa tietyt pyörämerkit ja osat, jotka vain täyttää maantienpyörän mitat. Kaikki muut on sekundaa.
Kuitupyörä ei anna yhtään mitään harrastelijalle ja harva edes kilpailee. Hukkaan menee kuntoilijan rahat, jos jostain 500g-300g maksaa 3donaa. Kuitupyörä on turhike ja ei edes ole turvallinen. Hiilikuitupyöriä katkeilee ja ihmisiä kuolee ihan turhaa. Tiedän nämä asiat. Olen koko ikäni harrastanut pyöriä. - Pomppukeppi
KuntoilijaP kirjoitti:
Maantiepyöräily on uskonto. Maantiepyöräilijät ovat luonneet uskontoonsa tietyt pyörämerkit ja osat, jotka vain täyttää maantienpyörän mitat. Kaikki muut on sekundaa.
Kuitupyörä ei anna yhtään mitään harrastelijalle ja harva edes kilpailee. Hukkaan menee kuntoilijan rahat, jos jostain 500g-300g maksaa 3donaa. Kuitupyörä on turhike ja ei edes ole turvallinen. Hiilikuitupyöriä katkeilee ja ihmisiä kuolee ihan turhaa. Tiedän nämä asiat. Olen koko ikäni harrastanut pyöriä.No vaikka hiilikuidun etuja on monesti liioiteltu, sinä taas liioittelet haittoja. Ensinnäkin hiilikuiturunkoisia pyöriä saa nykyään jo alle parin tonnin. Eikä niitä katkeile niin usein että siitä olisi mitäään erityistä vaaraa. Suomessa ei liene kukaan kuollut hiilikuituisen osan katkeamisen takia.
Myös alumiinirunkoja menee rikki ja katkeaa, siitä ei vain kukaan syytä alumiinia vaan vaikka huonoa suunnittelua tai valmistusvirheitä. Hyvin tehty ja suunniteltu hiilikuituosa ei hajoa sen useammin kuin alumiininenkaan. - retropyöräilijä
"Renkailla on enemmän merkitystä ajotuntumaan kuin etuhaarukalla."
Kyllä renkailla voi kovan rungon tuntumaa hiukan peitellä mutta se tosiasia että runko on kova sieltä silti läpi tulee. Oma hankaluutensa vielä siinä miten tämä tehdään maantiepyörässä jossa suurin renkaan leveys on 28mm.
Renkaat on oma juttunsa, runko ja haarukka omansa, kaikki vaikuttavat omalta osaltaan. - Nohöpsis
retropyöräilijä kirjoitti:
"Renkailla on enemmän merkitystä ajotuntumaan kuin etuhaarukalla."
Kyllä renkailla voi kovan rungon tuntumaa hiukan peitellä mutta se tosiasia että runko on kova sieltä silti läpi tulee. Oma hankaluutensa vielä siinä miten tämä tehdään maantiepyörässä jossa suurin renkaan leveys on 28mm.
Renkaat on oma juttunsa, runko ja haarukka omansa, kaikki vaikuttavat omalta osaltaan.Renkaat vaikuttavat ajomukavuuteen paljon enemmän kuin runkomateriaali. Vähän leveämmät ja korkeaprofiilisemmat vähän pienemmillä paineilla parantaa ajomukavuutta huomattavasti enemmän kuin runkomateriaali.
- Pomppukeppi
retropyöräilijä kirjoitti:
"Renkailla on enemmän merkitystä ajotuntumaan kuin etuhaarukalla."
Kyllä renkailla voi kovan rungon tuntumaa hiukan peitellä mutta se tosiasia että runko on kova sieltä silti läpi tulee. Oma hankaluutensa vielä siinä miten tämä tehdään maantiepyörässä jossa suurin renkaan leveys on 28mm.
Renkaat on oma juttunsa, runko ja haarukka omansa, kaikki vaikuttavat omalta osaltaan."Kyllä renkailla voi kovan rungon tuntumaa hiukan peitellä mutta se tosiasia että runko on kova sieltä silti läpi tulee."
Tulee se toki läpi mutta kysymys olikin siitä että ei edes teräsrunko tai hiilikuiturunko tai haarukka ole maantiepyörässä niin joustava että se tekisi sinällään sellaisesta pyörästä varsinaisesti mukavan. Parhaimmillaan vähän vähemmän epämukavan. Jos on tottunut tavallisiin peruspyöriin, maantiepyörät ovat runkomateriaalista riippumatta aina varsin jäykän tuntuisia.
- Eikatkeile
Juu, ei katkea. Esimerkiksi monien matkustajalentokoneiden siivet on kiinnitetty hiilikuitupulteilla. Eiköhän se ole aika kestävää, esim. kestävämpää kuin teräs.
- putinki
Kestäväähän hiilikuitu on, mutta tiedän monta tapausta jossa fillarin hiilikuiturunko on katkennut ajossa. Itse ajan paljon pitkiä keikkoja hyvinkin kaukana autoteistä ja asutuksesta enkä siksi ole uskaltanut hiilikuitupyörää laittaa. Tiedän, että riski on pieni, melkein olematon, mutta minun tapauksessa aiheuttaisi toteutuessaan isot ongelmat.
- Pomppukeppi
putinki kirjoitti:
Kestäväähän hiilikuitu on, mutta tiedän monta tapausta jossa fillarin hiilikuiturunko on katkennut ajossa. Itse ajan paljon pitkiä keikkoja hyvinkin kaukana autoteistä ja asutuksesta enkä siksi ole uskaltanut hiilikuitupyörää laittaa. Tiedän, että riski on pieni, melkein olematon, mutta minun tapauksessa aiheuttaisi toteutuessaan isot ongelmat.
"Kestäväähän hiilikuitu on, mutta tiedän monta tapausta jossa fillarin hiilikuiturunko on katkennut ajossa."
Tarkoitat varmaan että murtunut ajossa, tuskin nyt kauhean usein varsinaisesti katkennut (siis moneen osaan). Silloin kyllä tulisi pahaa jälkeä.
Ja minä tiedän myös monta tapausta jossa alumiinirunko on hajonnut ajossa.
- Eikatkea
Aika jännä että tiedät tuollaisia tapauksia. Minä taas en ole kuullut yhdestäkään, vaikka olen aktiivinen pyöräilyharrastaja jo vuosia ja kuulun mm. kahteen pyöräilyseuraan. Tunnen ja tiedän paljon ihmisiä pyöräilyn piiristä ja koskaan kukaan heistä ei ole puhunut mistään hiilikuitirungon katkeamisista.
Omalta osaltani en siis usko väittämääsi.
Jos ne olisivat niin herkkiä katkeamaan, niin tuskin ammattilaiset ym. huippupyöräilijät vaarantaisivat henkeään hiilikuidulla.
He käyttävät sitä juuri sen vahvuuden ja keveyden johdosta.- Pomppukeppi
Maantiepyörissä hiilikuiturunkojen ongelmat ovat todella harvinaisia. Maastopyörissä ongelmia on ollut enemmän suurempien rasitusten takia mutta sielläkin kyseessä on lähes aina vain havaittu murtuman alku, ei se että runko olisi jo ihan oikeasti hajonnut.
- VaihtoPörssiOy
Vaihda Lada Samaraan!
- spetsiald
Minä olen nähnyt katkenneen hiilirungon, menipä ihan ajamalla. Fillaripalstallakin kysellään jatkuvasti miten hiilarirungon takuu pelittää, miksi kukaan kyselee jos ei hajoa? Vaihdetaanko runkoja takuuseen väärän värin takia?
- hdttrhj
Fillaristista ei koskaan tiedä, miksi yrittää saada menemään takuun piikkiin. Milloin mitäkin osaa vaikkei niissä mitään vikaa ole. Päänsä jos saisivat takuuvaihdettua/-huollettua, niin olisi kaikille parasta.
- Pomppukeppi
"Fillaripalstallakin kysellään jatkuvasti miten hiilarirungon takuu pelittää, miksi kukaan kyselee jos ei hajoa? "
Kyse ei noissa tapauksissa ole yleensä juuri koskaan siitä että runko olisi jo mennyt rikki vaan rungoissa havaituista murtumien aluista. Tietyissä rungoissa on ollut suunnitteluvirheitä (mm. Canyonilla) jossa tietyistä malleista on esiintynyt murtumien alkuja juuri samoissa paikoissa, yleensä satulaputken seuduilla tai keskiön paikkeilla. Nämä eivät ole tietääkseni johtaneet varsinaisiin rungon hajoamisiin ja ne on hoidettu takuuna.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1086927- 954441
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483846Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483522- 513518
- 1893465
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242969- 672674
- 472507
- 131904