Haastattelussa oli kaksikielisen perheen äiti, joka kertoi pojastaan kuinka hän osaa molempia kotimaisia hyvin ja puhuu välillä toista ja sitten taas toista kieltä.
Kun haastattelija kysyi, että huomasiko pojasta mitään eroa kun hän puhui ruotsia suomen kieleen verrattuna.
Äiti ei osannut sanoa, mutta sitten hän keksi, että ruotsin kielellä puhuessa poika on jotenkin ylimielisen oloinen.
Miten kieli vaikuttaa rusuun
8
161
Vastaukset 8
-Äiti ei osannut sanoa, mutta sitten hän keksi, että ruotsin kielellä puhuessa poika on jotenkin ylimielisen oloinen.
BåååHåHåHååååå
Hyvä uutinen:-)- Kieliaktiivi
Niinpä. Ruotsin kieleen on juurrutettu suomalaisuuden halveksunta.
Minä näin isän ja pikkupojan kaupan kassajonossa. Isä puhui pojalle ruotsia ja poika vastasi suomeksi. Selvästikin isä yritti väkisin pakottaa pojan puhumaan kieltä, jota hän ei kuule ympäristössään. Varmaan poika sai sapiskaa kotona?
Minä hymyilin tietävästi vieressä, mutta en viitsinyt sanoa mitään....- tvåhemspråk
Så gör man i en tvåspråkig familj, var och en av föräldrarna talar sitt eget modersmål med barnen.Barnen får svara på vilket språk de vill.
Barnen tackar senare. - irotueitoeu
Tilanne, jossa vanhempi puhuu omaa äidinkieltänsä lapselle ja lapsi vastaa muulla kielellä, ei ole ollenkaan epätavallinen. Tunnen mm. yhden saksalais-suomalaisen perheen, jossa on aivan tämä sama tilanne. Lapsen vahvempi kieli on suomi ja hän käyttää sitä, vaikka isä puhuu saksaa. Lapsi saa tästä huolimatta erittäin hyvän saksan taidon, mikä on tärkeintä.
Kaikista lapsista ei tarvitse tulle 100% kaksikielisiä, vaan jokainen lapsi on eri asteisesti kaksikielinen. Lapsen omista henkilökohtaisista ominaisuuksista riippuu paljon, miten kaksikielisyys kehittyy. - Kieliaktiivi
irotueitoeu kirjoitti:
Tilanne, jossa vanhempi puhuu omaa äidinkieltänsä lapselle ja lapsi vastaa muulla kielellä, ei ole ollenkaan epätavallinen. Tunnen mm. yhden saksalais-suomalaisen perheen, jossa on aivan tämä sama tilanne. Lapsen vahvempi kieli on suomi ja hän käyttää sitä, vaikka isä puhuu saksaa. Lapsi saa tästä huolimatta erittäin hyvän saksan taidon, mikä on tärkeintä.
Kaikista lapsista ei tarvitse tulle 100% kaksikielisiä, vaan jokainen lapsi on eri asteisesti kaksikielinen. Lapsen omista henkilökohtaisista ominaisuuksista riippuu paljon, miten kaksikielisyys kehittyy.Niinpä. Olet oikeassa, että suurkielen oppiminen on hyödyllistä. Muta miten se liittyy johonkin marginaalikieli ruotsin pakottamiseen!?
Antaa lasten puhua rauhassa sitä kieltä, minkä kokee ja tietää tarpeelliseksi. Kyllä lapsi myöhemmin opettelee tarpeelliset muut kielet. - aiheenulkopuolelta
Kieliaktiivi kirjoitti:
Niinpä. Olet oikeassa, että suurkielen oppiminen on hyödyllistä. Muta miten se liittyy johonkin marginaalikieli ruotsin pakottamiseen!?
Antaa lasten puhua rauhassa sitä kieltä, minkä kokee ja tietää tarpeelliseksi. Kyllä lapsi myöhemmin opettelee tarpeelliset muut kielet."miten se liittyy johonkin marginaalikieli ruotsin pakottamiseen!?"
Mistäköhän mahdat puhua? Oletkohan ymmärtänyt jotenkin väärin tämän ketjun aiheen? - tvåspråkigfamilj
irotueitoeu kirjoitti:
Kaikista lapsista ei tarvitse tulle 100% kaksikielisiä, vaan jokainen lapsi on eri asteisesti kaksikielinen. Lapsen omista henkilökohtaisista ominaisuuksista riippuu paljon, miten kaksikielisyys kehittyy.Åtminstone i vuxen ålder är barnen själaglada över att de fått två språk "gratis ".
tvåspråkigfamilj kirjoitti:
Åtminstone i vuxen ålder är barnen själaglada över att de fått två språk "gratis ".
-Åtminstone i vuxen ålder är barnen själaglada över att de fått två språk "gratis ".
Kunnia kiintiöille, niin tyhmäkin pääsee pidemmälle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen nainen pahoillani, että tykkään sinusta niin paljon, että
Haluaisin panna sua. Tuntuu vaan siltä, että olet sen suhteen ihan haluton. Ei minulle riitä pelkkä ystävyyssuhde.641021Mieti oikeasti
Ollaan lähes tuntemattomia, mutta samalla on tämä erityinen vuosien tilanne takana, joka on ollut monella tapaa väärin.30687- 90685
Puukotus Kajaanissa
Kuka puukotti ja ketä? https://yle.fi/a/74-20247765 Vähemmän yllättäen päihteet mainittu24661- 46648
- 9641
kene ajoi "kolarin"?
"Punkaharjulla Luston ja Tuppuranmäen välillä sattui tiistaina aamupäivällä liikenneonnettomuus. Poliisin mukaan Savonl14635Pahin tapa satuttaa toista
On jättää toinen vaille mitään vastausta. Erityisen kipeää se tekee sillon jos toinen ghostaa.68629Alkaa jotenkin nyt kuvio hahmottuu täällä
Sellainen vaikutelma tästä alkaa tulla, että täällä on joku pieni porukka, joka tuntee toisensa tai ainakin pelaa samaan82558- 42550
Minulla on joskus ikävä sinua ja ajattelen sinua joskus.. edelleen
Olin joskus niin rakastunut sinuun. Olin onnellinen, että kohdattiin ja kun vain tiesin sinun olevan olemassa. Täytit aj22548- 62546
- 61539
- 44531
Jos kaivattusi on
Varattu niin miksi et antaisi asian olla hänen suhteen. Miksi ylipäätään vielä jatkat?47523Hyvä on sitten, jos et sitä s*ksiä halua kanssani.
Rakastetaan vaan toisiamme, voin käydä muualla tyydyttämässä fyysisenpuolen tarpeet. Puhumalla tämäkin olisi selvinnyt.134508Kylän tielle remonttia?
Mitäköhän kylän tielle ruvetaan tekemään ku laitettu tuommoset töpsät muutamien suojateitten kohille?13482Miten vuosien jälkeenkin tunteet voivat olla niin voimakkaat?
Että pelkkä ajatus sinusta täyttää silmät kyynelistä.27437Nainen, tässä olen kahden vaiheilla
Toinen pitäisi valita ja kummassakin on hyvät ja huonot puolensa. Toinen olisi sellainen pysyvä mutta työläs. Toinen taa46433Suloinen ja herkkä
Toiset huomioiva, räväkkä, yllättävä. Ei sellaisesta voi olla pitämättä.29423