Paras juoksutreeni?

sunnuntaijuoksija

Vähän koittaisin tässä parantaa 10k juoksuaikaa, viimeisin oli vähän yli 58min. Seuraava suunniteltu "ajanotto" olisi taas syksyllä, mutta ei talvella tullu treenattua, joten ajattelin aloitella taas. Onko hyviä treenivinkkejä? Tavoite olisi parantaa tuosta yli 58min alle 50min. Onks tää ees järkevä tavoite? Tällä hetkellä ainoa ongelma on tuleva siitepölykausi, silloin ei vaan voi olla ulkona, ja treenaamisesta menee vähän ilo...

26

571

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MariaBorg

50 min alitus vaatii lähinnä säännöllistä treenaamista. Sanotaan vaikka 30-40 km/vko juoksua.
      Perustreenissä on yksi kova treeni viikossa, jossa treenataan vauhtia. Joko intervalleja (vaikka 500 m intervalleja kävelypalautuksilla niin, että syke laskee riitävän alas välillä). Tai intervallien sijasta vk-treeni eli vaikka 2 km lämmittely lopussa lyhyitä vetoja (lihakset lämpimiksi) 5 km vauhtijuoksu 2 km kevyt juoksu (maitohappo pois lihaksista).
      Kovan treenin lisäksi yksi pk-pitkis. Jos tähtäät kympille niin varmaan 12-15 km riittää vaikkei varsinainen pitkis olekaan.
      muut pari lenkkiä 5-10 km pk-vauhdilla.
      pk-treeni 70-80% max. sykkeestä. Treenivauhdit ovat tässä tapauksessa sen verran hiljaiset, että kannattaa pitää askeltiheys korkeana, että juoksu ei ole liian "nylkkyä" eli töksähtelevää, että ei nivelet rasitu.
      Mutta 50 min alitus vaatii lähinnä säännöllistä juoksua. Kannattaa säätää juoksutekniikkaa oikeaan suuntaan eli ryhdikäs asento ja lievä etukeno, askel tulee painoisteen alle polvi on koukussa, askel on todella rento. Askeltiheys joku min 170 noilla vauhdeilla.

• Anonyymi

Jos olet aloittelija, voit unohtaa nuo intervallit. Kunhan kykenet ja pystyt juoksemaan kävelemättä kympin lenkkejä tasavauhdilla viisi kuusi lenkkiä viikossa, voit pikkuhiljaa pitentää lenkkejä ja kokeilla välillä muutamia kovan vauhdin jaksoja, tai kiristää vauhtia viimeisellä parilla kilometrillä niin kovaksi kuin pystyt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos olet aloittelija, voit unohtaa nuo intervallit. Kunhan kykenet ja pystyt juoksemaan kävelemättä kympin lenkkejä tasavauhdilla viisi kuusi lenkkiä viikossa, voit pikkuhiljaa pitentää lenkkejä ja kokeilla välillä muutamia kovan vauhdin jaksoja, tai kiristää vauhtia viimeisellä parilla kilometrillä niin kovaksi kuin pystyt.

Juu. 50min juoksu vaatii rauhallisempaa ja pitkäkestoisempaa treeniä. Mk-intervallit ok alle puolen tunnin suorituksessa.

• duchenne

Paras juoksutreen sisältää alkuun ja loppuun kevyttä bodausta. Vammattomana saanu juosta sen jälkeen kun tämän hokas. Jostain syystä kuntosaleilla hullunkurisesti kaikki lämmittelee aerobisissa laitteissa ja sitten ähkivät painojen parissa, vaikka asia pitäisi tehdä juuri toisin päin. Verryttelyksi ja jäähdyttelyksi kevyttä bodausta ja sitten aerobisella kojeella varsinainen treeni.

• MariaBorg

Lämmittelyn tarve riippuu juoksuvauhdista. Jos lähtee juoksemaan 5.30 vauhtia tai hiljempaa niin voi kai sitä lämmitellä bodaamallakin. Jos lähtee vk-lenkille vaikka 4 min/km vauhtia tai puhumattakaan 3.30 vauhdilla tai nopeammin tehtävistä intervalleista niin pelkkä bodaus ei riitä. Jalkojen lihaksisto on saatava lämpimäksi tai muuten tulee revähdyksiä.
        Kuntosalitreenaus on ihan eri asia. Siinä voi lämmitellä bodaamalla ja välillä tehdä aerobista treeniä jollain laitteella tai sitten hidasta salihölkkää matolla.
        Näin talvella kun välillä hihdän ja välillä juoksen, tuntuu lämmittely ennen juoksua tärkeämmältä, koska hiihto rasittaa eri lihaksia jaloissa ja ne kramppaavat juoksussa helposti

• duchenne

Jalat saa lämpimäksi esimerkiksi etu- ja takareisipenkissä. On se juokseminen huomattavasti helpompaa kun jalat pelittää alusta asti eikä tarvitse ensin 5km kävelypätkiä. Ylävartaloakin kannattaa hieman harjoitella. Tarkoitus ei ole treenata bodybuilderiksi ainoastaan hieman vastustaa juoksun aiheuttamaa lihasheikkoutta ja pitää huolta peruskunnosta. Kaikkia kehon lihaksia kannattaa aktivoida jollain tapaa. Kuntosali tarjoaa siihen helpon ratkaisun.

• Anonyymi
        duchenne kirjoitti:

Jalat saa lämpimäksi esimerkiksi etu- ja takareisipenkissä. On se juokseminen huomattavasti helpompaa kun jalat pelittää alusta asti eikä tarvitse ensin 5km kävelypätkiä. Ylävartaloakin kannattaa hieman harjoitella. Tarkoitus ei ole treenata bodybuilderiksi ainoastaan hieman vastustaa juoksun aiheuttamaa lihasheikkoutta ja pitää huolta peruskunnosta. Kaikkia kehon lihaksia kannattaa aktivoida jollain tapaa. Kuntosali tarjoaa siihen helpon ratkaisun.

Erikoiselta kuulostaa tuo bodauslämmittely. Minulle riittää lämmittelyksi 10min hölkkää. Sen jälkeen voi tehdä matolla esim. 5x4min vk2 vedot.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Erikoiselta kuulostaa tuo bodauslämmittely. Minulle riittää lämmittelyksi 10min hölkkää. Sen jälkeen voi tehdä matolla esim. 5x4min vk2 vedot.

Juu. Paras juoksutreeni on intervalli. Ei ylikovaa, vaan vk2 vedettynä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu. Paras juoksutreeni on intervalli. Ei ylikovaa, vaan vk2 vedettynä.

4-5x 1km rentoa

• Anonyymi

Painoliiveissä tunkkaus mäkeen auraamattomassa hangessa.

• Anonyymi

4x 6-7min anakynnyksellä rennon kovaa.

• Anonyymi

Perkele, minä kävelen kympin samassa ajassa kun sinä juokset. Taidat olla melkoinen punkero kun noin hidasta on matkan teko

• Anonyymi

Miksi kävelet kovaa, kun olisi rennompaa juosta kovempaa?

• Anonyymi

Mulla meni kymppi 33.09 ja panostin siihen 2 vuotta elämästäni 100% töitäkin vähensin vain 20 tuntiin viikko.taso ennen tuota järjestelmällistä treenausta 37-38min,Eli täytyy sanoa että jos ei ole lahjoja ei tuon parempaa tulosta vaan ole odotettavissa.

• Anonyymi

Mulla meni kymppi 41min kun panostin täysillä. Sanoisin että olet lahjakas, mutta treenasin never easyllä etkä siksi päässyt kovempaa. Kaksi vuotta on muutenkin aika lyhyt aika kohottaa kuntoaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mulla meni kymppi 41min kun panostin täysillä. Sanoisin että olet lahjakas, mutta treenasin never easyllä etkä siksi päässyt kovempaa. Kaksi vuotta on muutenkin aika lyhyt aika kohottaa kuntoaan.

Never easya ei ollut koska käytin aina sykemittaria ja seurasin palautumista, 2 vuotta on vähän suhteellinen käsitys koska olin jo alussa melko hyvässä kunnossa 37-38min mutta päätin laittaa parin vuoden projektin optimoidakseni itseni parhaaseen mahdolliseen juoksukuntoon siinä ajassa ja katsoa missä menee rajani, tuo oli siis itelleni niin sanottu millenium projekti joten siitä voi päätellä että miten kauan niistä ajoista on,olin tuolloin vähän päälle parikymppinen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Never easya ei ollut koska käytin aina sykemittaria ja seurasin palautumista, 2 vuotta on vähän suhteellinen käsitys koska olin jo alussa melko hyvässä kunnossa 37-38min mutta päätin laittaa parin vuoden projektin optimoidakseni itseni parhaaseen mahdolliseen juoksukuntoon siinä ajassa ja katsoa missä menee rajani, tuo oli siis itelleni niin sanottu millenium projekti joten siitä voi päätellä että miten kauan niistä ajoista on,olin tuolloin vähän päälle parikymppinen.

Ihan kelpo hölkkää kuitenkin ja hyvää kokemusta. Eipä tarvitse jossitella EM-mitaleista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

300km kuukaudessa on kokemukseni mukaan se taso, josta kestävyysjuoksuharjoittelu alkaa. Siitä määrää lisäämällä kehittyy ja harjoittelu kovenee määrien llisäämisen myötä automaattisesti. Itse aloitin aikanani alle 40 minuutin kympillä kylmiltäni vähän yli kaksikymppisenä . Yhden talven 300 km kuukaudessa, pääasiassa kevyellä viiden minuutin kilometrin harjoitelleena juoksentelin hölkissä jo alle 35 minuutin aikoja. Parhaimmallani olin viiden vuoden aika säännöllisen harjoittelun jälkeen, kun ratakymppi kulki 30,52. Mutta eihän sellainen mitään 70-luvulla ollut. En edes haaveillut Kalevan kisoihin pääsystä.

• Anonyymi

Ultrajuoksijalle paras nopeusreeni talvijuoksucupin 10 km alle tuntiin.

• Anonyymi

Saa'aanko Ellu tammikuussa Vantaalle?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saa'aanko Ellu tammikuussa Vantaalle?

Ellu radiohiljaisuuvessa. Missä seuraavat kähösuoritukset? HCR alle kolmen?

• Anonyymi

Kova kymppi paras treeni.

• Anonyymi

4x4min maltillisesti yläkynnyksellä paras treeni kunnon kohotukseen.

• Anonyymi

Paras treeni on tehty treeni.

• Anonyymi

Sama tavo. Miula tavoitteena hilata kympin aika alle 50min.

• Anonyymi

Vk-kymppi on hyvä treeni. Näkee kunnon kehittymisen suoraan. Ei pidä juosta täysillä vaan rennon kovaa. Sen lisäksi kerran viikossa vauhtileikki ja pitkis. Loppuina päivinä peruslenkkiä. Kevyttä bodailua voi myös harrastaa, niin lihakset vahvistuvat ennemmin kuin pettävät.

• Anonyymi

Minulla meni kymppi alle 50min treenaamatta. Sitten aloin treenaamaan ja edelleen meni alle 50min. Aika ei parantunut?!! Sitten lihosin ja enää ei mene alle 50min.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5269
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3450
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2850
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      57
      2672
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      172
      2338
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      25
      2137
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1889
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1855
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1771
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe