Alumiininen purjevene

TerraNostra

Onko alumiiniveneen runko kylmempi ja kuuluuko sen läpi enemmän ääniä kuin perinteisen lujitemuovin?

19

545

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lämmönjohde

On se.

• KokoVeneAnodina

Kyllä ja ei. Jos alus on hyvin eristetty ei tuo kylmyys vaivaa ja eristää se varmasti ääntä.

Itse pelkään alumiini alusta kuin "ruttoa" sähkökemiallisen korroosion vuoksi. Joka voi syödä aluksen nopeasti emmentaaliksi jos jokin menee vituralleen ja noita mahdollisuuksia on monia.

Lisäksi voi tulla kalliiksi, kun ptää uittaa laitureilla ollessa "pilkkejä" ympäri alusta, ettei se syövy laiturin tai toisten alusten vuoksi.

Haaveilin itsekkin eräästä todella hienosti rakennetusta Alumiini aluksesta, mutta tutustuttua tarkemmin luovuin ajatuksesta ja tyydyin lasikuituun sen verrattain yksinkertaisen ja helpon huollettavuuden vuoksi.

En väitä etteikö asian kanssa tule toimeen, kun tietää ja toimii oikein, ota kunnolla selvää!

• FF31

Varmasti ilman mitään eristystä on kylmempi jne. mutta eikö noissa tyypillisesti ole hyvin tehty eristys.

• Runkoeristys

Sarjavalmisteisissa alumiiniveneissä kuten teräsveneissäkin on lämpöeristys. Se vaimentaa äänet. Omassa teräsveneessäni uretaanieristys on 50 mm paksuinen ja sen päällä vielä puupanelointi. Lämpö- ja äänieristys on mielestäni tehokkaampi kuin missään aikaisemmassa lasikuituveneessäni.

• kuinpesusieni

Uretaania en laittaisia missään nimessä se imee jopa kondenssi veden.

• Sw271
      • Kivan oloinen vlogi. En tosin ole katsonut kuin kolme ja puoli jaksoa.

• Sw271

Olen vähän rakastumut tuohon tyttöön. Ja onhan siinä purjehdustakin. :)

• Itse kyllä veikkaisin, että lasikuituveneen taipumus saada suuria vaurioita karilleajossa, osmoosin myötä tai kannen väliaineen kastumisen aiheuttamana on huomattavasti suurempi kuin tuo alumiiniveneen ongelma. Alumiiniveneitähän liikkuu Suomen vesillä jo nyt vaikka kuinka paljon, eikä tuo vaikuta suurelta ongelmalta.

• seppomartti

Galvaaninen korroosio alumiinipursissa on niiden omistajien mielestä ilmeinen riski. Todellinen tai kuviteltu. Eiväthän he muutoin ripustelisi satamassa laidalta veteen suojia, joita joku yllä kutsuu "pilkeiksi". Suomen Busterit eivät käy tässä vertaulukohdaksi.
        Ei lasikuituveneen alumiiniosatkaan ole tästä riskistä vapaat. Sen olen itse joutunut kokemaan.

• Kysyyeieksykysyy

Miten suuri tuo riski sitten on?

• Kysyyeieksykysyy kirjoitti:

Miten suuri tuo riski sitten on?

Puolessa niistä veneistä, joita mulla tai vanhemmillani on ollut, on ollut lasikuituvikoja: karilleajo repi pohjalaminaattia, pohjaan tuli kuplia ja kerran mätäni lasikuitu-kerrosrakenne. Lasikuitu on siis näillä kriteereillä kelvoton materiaali veneisiin, koska riski on noin suuri.

• Peltisuu
        seppomartti kirjoitti:

Galvaaninen korroosio alumiinipursissa on niiden omistajien mielestä ilmeinen riski. Todellinen tai kuviteltu. Eiväthän he muutoin ripustelisi satamassa laidalta veteen suojia, joita joku yllä kutsuu "pilkeiksi". Suomen Busterit eivät käy tässä vertaulukohdaksi.
        Ei lasikuituveneen alumiiniosatkaan ole tästä riskistä vapaat. Sen olen itse joutunut kokemaan.

Miksi Suomen Busterit eivät kävisi vertailukohdaksi - ja pitäisikö minunki jotain pilkkejä alkaa Busterissani uittamaan ennen kuin se murenee alta?

• seppomartti
        Bossu kirjoitti:

Puolessa niistä veneistä, joita mulla tai vanhemmillani on ollut, on ollut lasikuituvikoja: karilleajo repi pohjalaminaattia, pohjaan tuli kuplia ja kerran mätäni lasikuitu-kerrosrakenne. Lasikuitu on siis näillä kriteereillä kelvoton materiaali veneisiin, koska riski on noin suuri.

Nuo mainitsemasi viat eivät ole lasikuiturakenteen vaan käyttäjän vikoja. Sama pätee tietenkin myös alumiinipurteen. Oikealla hoidolla molemmat ovat pitkäikäisiä, voisi varmaan käyttää kulunutta ilmaisua "isältä pojalle", kun ei ole enää naisten päivä.. Karille ajamalla, osmoosilla tai galvaanisella korroosiolla saadaan nopeasti molemmat tuhotuksi. Alumiini ilmeisesti nopeammin. Herbert von Karajanin alumiinimegajahti "Helisara" (rak.Huisman?) sanottiin lehtiartikkelin mukaan olleen uutena korrosion vuoksi uppoamisvaarassa Atlantin ylityksessä.

• onsenähty

Kyllä se lasikuitu on ihan paskaa siinä kun alumiinilla viellä ajetaan.

Lisäksi alumiini on aina arvometalli josta saa rahaa jopa purkaamolla.

Ja kolmas alumiini veneessä on jenkki versioissa erillinen väli pohja matoilla joten ei takuulla ole kylmä.

• seppomartti kirjoitti:

Nuo mainitsemasi viat eivät ole lasikuiturakenteen vaan käyttäjän vikoja. Sama pätee tietenkin myös alumiinipurteen. Oikealla hoidolla molemmat ovat pitkäikäisiä, voisi varmaan käyttää kulunutta ilmaisua "isältä pojalle", kun ei ole enää naisten päivä.. Karille ajamalla, osmoosilla tai galvaanisella korroosiolla saadaan nopeasti molemmat tuhotuksi. Alumiini ilmeisesti nopeammin. Herbert von Karajanin alumiinimegajahti "Helisara" (rak.Huisman?) sanottiin lehtiartikkelin mukaan olleen uutena korrosion vuoksi uppoamisvaarassa Atlantin ylityksessä.

On toki käyttäjän vikoja, kuten korroosiokin. Mutta jos korroosiota pidetään niin vakavana vikana, että hylätään alumiinivene sen takia, niin pitää ottaa huomioon myös lasikuituveneen huonot puolet, joita ei ole alumiiniveneessä. Kölikin taitaa harvemmin tippua alumiiniveneestä, joihin onnettomuuksiin on viime vuosinakin kuollut ihmisiä.

• Pilkit

Mitä nää väittämänne pilkit ovat? Mikä on niiden toimintaperiaate?

• KokoVeneAnodina

Isoja anodeja jotka ovat vaijerin tai johdon kanssa yhdistetty aluksen runkoon. Kun tullaan laituriin tipautetaan pilkit alas, riippuen koosta aluksessa on vähintään 4 pilkkiä joka kulmassa, jos pituutta enempi, on niitä luonnollisesti useampi.

Jos laiturissa kuten usein terästä veden alla alkaa alumiini alus olemaan jättimäinen anodi, riittää teräs venekin ja sähkökemiallinen korroosio vaan pahenee kun kytketään maasähköön.

Olen itse nähnyt, kun alumiini aluksen pilkit tiputettu veteen, alkoivat ne kuplia ilmiön johdosta.

Suomessa on valtion aluksia paikattu polyuretaani hartsilla, kohtuullisen kokoisia levyalueita, kun melkein syöpynyt puhki pitsimäisesti. Ulkoa päin ei huomattu yhtään, tarkastuksessa ihmeteltiin aineen paksuuksia, kun mittari näytti lähes puhki olevaa. Tarkempi tutkimus sisältä purkaen edestä laitteistoja havaittiin laajat syöpymät.

Jos alus olisi ollut yritys käytössä vastaavaa korjausta ei olisi varmasti hyväksytty, vaan levykentät olisi vaihdettu. Alumiinin ongelma on siinä, kun sitä hitsataan aine heikkenee vierestä, sauma on vahva mutta aine ei kestä samaa rasitusta, kuin viereinen lämpenemätön levy. Alumiinin ominaisuutena on myös tärinä joka aikaa myöten aiheuttaa aineen väsymisen ja lopuksi murtuman jos on suunnittelu kämmejä.

Jokaisessa aineessa on ongelmansa, jokainen menee sillä mitä kykenee korjaamaan ja hoitamaan, lasikuitu on verrattain helppo tee se itse kaverinkin korjailla. Alumiinin taitajia jo harvemmassa, terästä kohtuullisen helppo korjailla.

Joku toi osmoosin puheeksi, tietääkseni ei ole lujuuteen juurikaan vaikuttava ongelma lähinnä kosmeettinen, kuten ruoste, ruoste kyllä jatkaa hidasta etenemistään. Sähkökemiallinen korroosio pahimmillaan voi kairata reikiä jo verrattain lyhyenä aikana.

• derrrf

Niitä sanotaan anodeiksi. Sinkki on yleisin. Magnesiun tehokkaampi mutta kallimpi. Ne syöpyy alumiinin sijaa. Lasikuitu on itsessään myös huono lämmöneriste.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      881
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe