avannosta, se pitää lain mukaan palauttaa heti takaisin veteen!
Saaristomerellä aletaan mitata kasvaako kääpiöityny kuhakanta vai ei.
Tietoja kerätään niin ammattikalastajilta kuin vapaa-ajankalastajilta.
Alamitan täyttävän kuhan saanti pannulle on käynyt niin vaikeaksi, että se on alkanut kuumentaa vapaa-ajankalastajien tunteita.
Uusi korkeampi alamitta ei koske ammattikalastajia, mitä pidetään epätasa-arvoisena.
Asiasta kirjoittaa tänään TurunSanomissa toimittaja Jukka Vehmanen, hänen textiään lainasin tuossa alussa.
Koko asiassa ei ole mitään järkeä että harrastajakalastajan olisi palautettava avannosta pilkkimänsä kuha takaisin mereen. Kuha ei kuitenkaan jää henkiin kun sen kerran on avannosta ylös kiskonut!
Siis mitä järkeä on heittää pois juuri pilkkimänsä kuha, ravinnoksi kelpaavaa kalaa?
Ammattikalastaja Toivonen saa noin 70% palkastaan kuhasta.
"-Parin vuoden päästä ammattikalatajien kuhien alamitta nousee 40 senttiin, haittaa se myös ahventen verkkokalastusta.
- Jos saan 50kg ahvenia, sivusaaliina voin saada 10kg kuhaa. Kuhan alamitan noustessa 40-senttiin täytyy ahventen kalastus keskeyttää, tai sitten pitää alkaa heittämään lain vaatimusten mukaisesti alle 40 senttiset kuhat takaisin mereen, jossa ne melko varmasti heti kuolevat. Se ei ole kansantaloudellisesti järkevää... " :sanoo Toivonen.
Jopa ammattikalastajakin on asiasta kanssani samaa mieltä; kun nyt vapaa-ajankalastajalla 42-senttiä on alamittana... niin ammattikalastajan pyytämiä alamittaisia kuhia myydään silloinkin laillisesti torilla!
Pyydetyt kuhat sekä ahvenet kuolee tukehtumalla kun ne on nostettu ylös vedestä, jopa kalastusta harrastajana; jäällä pilkkivä nainenkin sen tietää... eikä noudata lainsäätäjän tyhmääkin tyhmempää lakia! Sakottakoot:sitten on valvojillakin työtä!
Laki kun on vielä siitä erikoinen että minä pilkin kanssa en mitenkään voi olla verrattavissa ammattikalastajaan: saaliin saanti suuruudessa...
ja silti minulla on vielä rajoituksena alamittakin!
Mitatkaa ja tutkikaa asiaa... mutt tehkää nyt edes laki joka on sama kaikille!
Minä en verkkokalasta edes silakkaa, niitä saa monta kerrallaan ongellakin...
kun siimaan on kiinnitetty monta koukkua ja niissä pieni pala matoa! =))
että.silleen
Jos harrastuskalastaja saa alle 42-senttisen kuhan
19
1673
Vastaukset
En tiedä onko tuo kuhan alamitta aiheellinen merialueella missä kalakanta on kuitenkin melko mittava.
Sisävesillä se kyllä on ihan paikallaan vaikka siellä on vähän ammattikalastajia niin sisävesillä on paljon vapaa ajan kalastajia jotka kalastavat verkolla
Alamitta on kuitenkin turha mikäli verkon silmäkokoa ei rajoiteta.
Yleensähän verkosta päästetty kala kuolee koska kala saa verkosta limakalvoon ja nahkaansa vaurioita joiden kautta sienet ja infektiot pääsevät pesiytymään kalaan.
Verkon silmäkokoa on rajoitettu Päijänteellä ja Saimaalla jo parikymmentä vuotta ja sillä on saatu ainakin lohikalojen keskikokoa kasvamaan joten toivon, että suuntaus säilyy nykyisenlaisena.
Lohikaloja ei tosin pelasta silmäkokorajoittuskaan mikäli vanhoja tuottamattomia voimalaitospatoja ei pureta lohikalojen kutujokia patoamasta.
Tällä hetkellähän lohikalakannat koostuvat suurimmaksi osaksi istukkaista.- gfjugfkuhglu
Välillä on merellä ollut vaikeuksia kuhasaaliin kanssa. Ovat perkeleet uiskennelleet Viroon päin. Sieltä nousee.
Turhan iso on alamitta. Ja kuten sanottu, turha muutenkin, koska tervettä yksilöä ei nostetusta tule. - kuhan_postasin
.
"Kuhan kuvan postasin "
https://naurunappula.com/1290649/kuhan-postasin-vaa
har-har-har-har-har-har-har-har-har-har-har
. - missä.vanhempasi
kuhan_postasin kirjoitti:
.
"Kuhan kuvan postasin "
https://naurunappula.com/1290649/kuhan-postasin-vaa
har-har-har-har-har-har-har-har-har-har-har
.Mikä vitun har, oletko vajakki?
- Sinkkumies---
Sain kerran 8 kiloisen kuhan
- Pillujen--asiantuntija
Oon saanut vain haukia, ahvenia, siikaa, lahnaa, särkii, suutarii, säynee. Isoin 14 kg hauki. Täälläpäin ei oo kuhaa.
- 19.11
Merialueella on esim. suomalaisia kalastusveneitä jotka on myyty virolaisille ja nekin kalastaa Suomen aluevesillä!
Myyden niitä (MINULLE: alimittaisia kuhia) torikauppiaille, jotka puolestaan kauppaavat niitä laillisesti torilla...n.25-30€/kg hintaan.
Se laki voisi olla merialueella eri, kuin sisämaan järvissä.
Eikö olisikin fiksumpaa laatia laki kaikille samanlaiseksi,niin ammattikalastajalle kuin harrastuskalastajallekin, jos samoilla välineillä kalastamme?
Voisi sen eroittaa vielä vaikka erilliseksi koskemaan ainoastaan pilkintää ja ongintaa ihan yleisesti koko maassa, koska ei kukaan voi saada pelkästään pilkimällä tai onkimalla sellaista näkyvää konkreettista vahinkoa kalakantaan!
Ymmärrän toki minäkin että on eri asia kalastaa verkoilla... ja verkkojen silmäkootkin ovat tietysti ratkaisevia, mitä niihin jää saaliiksi!
Minun kalastus reissuni yleensä ovat myös ulkoilu ja virkistys mielessä tehtyjä huvittelumielellä, joskin se kalan saanti on aina tervetullut bonus!
Tosin olen ollut myös ihan pyyntireissuillakin veljieni mukana, mut silloinkaan ei olla verkkoja käytetty... pitkääsiimaa kylläkin ajossa merellä ja syötillä.
Se jos kielletään, noudatetaan kyllä lakia.
Kun ainoastaan itselleen kalastaa, ei saaliiden tarvitse taloudellisesti niin suuria olla, kuin taas ammattikalastajalle se on elinkeinona merkityksellinen.
Kuhat eivätkä ahvenet selviä siitä ylös nostosta. Itse asiassa se ei ole rakko, mikä suuhun tulee, vaan sisuskalut. Rakko painaa ne ulos.
Kyse on anatominen.
Ahvenkaloilla, kuten Kuhalla on rakon painetta säätelemässä erikoinen rakkorauhanen. Se ei pysy mukana toiminnassa, eli on liian hidas, jos kala nostetaan nopeasti ylös syvältä.
Ne kalat joilla on rakosta suora yhteys nieluun pystyvät säätelemään sitä nopeammin, esimerkiksi lohikalat. =))Muuten olen samaa mieltä, kuitenkin kiinnittäisin huomiota siihen, että yleensä kesäaikaan Kuha usein nappaa pinnan tuntumasta joten se selviää kyllä hengissä kun vapautetaan uistimesta joten alamittaiset kalat voi ainakin tässä tapauksessa päästää kasvamaan.
- 19.11
hullu_ukko kirjoitti:
Muuten olen samaa mieltä, kuitenkin kiinnittäisin huomiota siihen, että yleensä kesäaikaan Kuha usein nappaa pinnan tuntumasta joten se selviää kyllä hengissä kun vapautetaan uistimesta joten alamittaiset kalat voi ainakin tässä tapauksessa päästää kasvamaan.
Noin on tullut tehtyäkin, mutt pilkillä ollessani en tuhlaa sitä kalaa vain kunnioituksesta tyhmää lakia kohtaan.
Lain laatijat eivät kyllä ole edes pilkkikalastusta harrastaneet, eivätkä ole olleet hereillä piologian/eläinopin tunneillakaan ilmeisesti.
Jos eivät itse tunne asiaa silloin kun lakia laativat, voisivat edes kysyä neuvoa joltain asiantuntijalta... ettei ihan hölmöyksiä tule laadittua!
- eimullamuuta-
Kalastan kesäisin ja syksyisin paljon ahventa ja siikaa verkoilla ja myyn kaikki mun enolle joka on kauppias marketissa. Tienaan kesässä pari tonnia
- Edwardo_pieni_lampi
Verkkokalastus pitäisi lopettaa alkuunsa, ja ammattikalastustakin miettiä toistamiseen. Paljon ns. tuottavampaa olisi edistää suuria kalakantoja, hupikalastusta ja kalastusmatkailua, mikä olisi taloudellisesti sekä ekologisesti monin verroin kannattavampaa. Eikä meikäläiset taida muutenkaan ostaa kuin jotain vitun Norjan lohta, mikä taas levittää loispaskiaisia luonnonkantoihin.
Vain typerys ei pärjää kaloille ilman verkkoja ja mitä lie rysiä. Muikut toki asia erikseen. - Kuhamiespirkanmaa
Meidän järvessä on muutenkin ollut iät ajat niin harva kuhakanta että otan kaikki mitä saan olkoot mitta mikä tahansa. Itsehän niistä kalastuskunnalle maksankin vuosittain luvissa ja kuhaa yleensä istuttavatkin. Alle puolikiloiset päästän takaisin. Ilokseen kun saan sentään vuodessa uistimella 2-7 kuhaa vain kesä aikaan on painokin ollut reilu. Viime juhannus viikonlopun kolme kuhaa painoivat 2kg, 3,9kg ja 4.5kg. Kaksi varmaan 2-3kg kuhaa karkas juuri ennen haaviin päätymistä. On kyllä niin hyvä kala että niin idiootti en ole että ne takaisin laskisin poissa silmistä kuolemaan kidukset rikkinäisinä ja sama koskee muitakin kaloja ihan vaan eläinsuojelullisestikin ajatellen. Yksi kalamies on mulle kateuksissaan valittanut että kun otan noinkin isoja kuhia ovat juuri niitä lisääntyviä tärkeitä kaloja jotka pitäis laskea takaisin. No mikä vitun koko se sitten olisi oikea kun liian pieniä ei saa ottaa ja useampi kiloisia ei sit kateellisten mielestä sais ottaa?? No enivei. Mulla päätyy pannulle kaikki yli 500g kuhat oli mitta alle tai yli.
- kaisanoasaa
Luin ensin että "alle 42-senttisen kalun" ja ihmettelin että mitä sille sitten pitää tehdä jos sen mittainen vekotin jollakin on.
- hehheheheh
Ei välii kuha se on alle 42-senttinen.
- Kiltti-ja-kunnollinen
Minullakin on vene kesällä koska ostin sellaisen. Mistäpäin turun merialueelta saa hyvin kalaa?
- kaisanoasaa
Toispualt jokke.
Minusta tuohon lakiin niin kuin moniin muihinkin (usein EU:sta tuleviin) voi suhtautua ihan vaan maalaisjärjellä eli ottaa ne kalat jotka itse katsoo sopiviksi ja sillä sipuli, jos sitten tulee joku poliisina niitä saaliita tarkastelemaan ja toteaa rikoksen niin olkoon sitten niin mutta epäilen että ihan rauhassa saa kalastella kun ei liikoja murehdi tuosta. Vähän sama kuin autolla ylinoopeutta ajaessa, saatat tietää mitä merkki tienposkessa sanoi mutta todettuasi kelin hyväksi voit ajella hieman sen ylikin omatunnon soimaamatta koska tiedät ettet siinä kovin isoa rikosta tee kuitenkaan.
- polliisi_
Lait on tehty rikottaviksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan653502Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan283011- 1212376
- 121464
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631346Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121098- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13822