Ehkä täältä tietoa

CompressoRi-sto

Asia koskee venepalstalla käytyä keskustelua dieselmoottorin ryntäyksestä ja siihen liittyvästä erimielisyydestä pakokaasujarrun vaikutuksesta.
käsiteltävänä oli siis tilanne kun polttomoottorin pakoputkisto suljetaan, niin kuinka suureksi paine nousee putkistossa moottorin jatkaessa pyörimistään esimerkiksi alamäessä.
Mainitussa keskustelussa esitettiin että paine nousee äärettömäksi ajoittaen paikat, joka tuskin pitänee paikkansa, samoin spekuloitiin syötön/palotapahtuman vaikutuksesta, jolla myöskään ei pitäisi olla vaikutusta.

Mutta kuinka suureksi paine sitten asettuu ?

6

151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dieselit

      Paine kasvaa kunnes:
      1) jokin paikka pettää, tai
      2) paine kasvaa samaksi kuin sylinterissä pakoventtiilien avautuessa, jolloin venttiileistä ei enää kaasuja pakopuolelle virtaa. Mikä se paine on riippuu siitä tuleeko sylinteriin työtahdin aikana lisää polttoainetta (tai sen korvaavaa voiteluainetta) ja syttyykö se, sillä työtahdin jälkeen paine on yleensä normaalisti käyvässä koneessa suurempi kuin puristustahdin jälkeen. Toki asiaan vaikuttaa sekin, että imuventtiilien avautuessa kaasut virtaavat väärään suuntaan, kun pakopuoli on tukossa, jolloin uutta happea ei sylinteriin enää mene eikä siellä siten mikään enää pala. Tämä rajoittaa paineen alemmaksi kuin muuten voisi luulla. Missä vaiheessa näin käy riippuu siitäkin mikä paine imupuolella on, eli onko turboa, jotain muuta kompressoria, vai onko vapaastihengittävä kone kyseessä. Viimeksi mainitussa tapauksessa paine on tietysti alin, ellei 1) kohta toteudu sitä ennen.

      Pakkokaasujarru taas yleensä on kytketty moottorin ohjaukseen siten että sen ollessa käytössä ei ruiskutusta ole. On siis aivan eri asia sulkea pakoputkisto tai käyttää pakokaasujarrua, mikä on kuorma-autoissa tavallista.

    • rajansa

      Veneporukalla paine nousee tuhoisaksi, koska kumiletkut vesijäähdytetystä putkesta irtoavat. Järkyttävän selvä todiste.
      Autoissa ei ole kumiliitoksia pakoputkessa, joten paineen nousu ei ole räjähtävän näköinen.
      Turbo ei pysty nostamaan sisään tulevan ilman painetta, koska sille ei ole käyttövoimaa pysähtyneistä pakokaasuista. Kompressori puhaltaa sen aikaa kun moottori jaksaa käydä putki tukossa.
      Venttiilien ajoitus ohi männän kuolokohdan, ja yhtäaikainen aukiolo alantavat painetta, jolla virtaus pysähtyy. Joka voisi olla puristuspaineen luokkaa.

    • Asentaja3

      Teoriassa ilmaa puristava mäntä saavuttaa puristuspaineen P0* E^k, jossa E on puristussuhde ja k = Cp/Cv
      Käytännössä täytössuhde jää aina alle 1 :n ja lämmön siirtyminen seinämiin pienentää myös loppupainetta joten paineen nousu on suunnilleen (0.8*E)^1.35.
      Mitatut puristuspaineet ovat noin 30 bar molemmin puolin 17...18 puristussuhteella.
      Edellä jo todettiin että palaminen loppuu hapen puutteeseen, kun samaa ilmaa siirrellään edestakaisin imusarjassa ja jos polttoaineen syöttö jatkuu se vain höyrystyy, sitoo höyrystymislämpönsä pudottaen painetta ja poistuu imukanavan kautta.
      Jo pelkkä pumppausilmiö pudottaa sylinterin täytöstä, joten edes puristuspaineetta ei synny pysyvästi pakosarjaan ja suurin merkitys on venttiilien yhtäaikaisella aukioloajalla, kuten jo mainittu ja arvauksena voisi olettaa 10...20 bar mahdollisuutta.

      • Ihan hyviä perusteluja ja arvioita, mutta turhia !

        Todellisuus lienee maksimi pakosarjan paineelle jossain alle 4 bar , pakoventtiilin jousivoima ratkaisee.
        Muutama otanta : venttiililautasen halkaisija 42 mm jousivoima auki/kiinni 700/300 N ei kovin suurta painetta pidättele.


    • Käsittääkseni pakosarjan ja -putkiston kaltaisissa putkissa, joissa liikkuu nopeasti muuttuvia painevaihteluita, syntyy paineaaltoja, joiden dynamiikkaa ei ihan perusmekaniikan laskennalla selvitetä.

      Paikallinen todellinen maksimipaine saattaa olla aivan jotain muuta kuin staattisesti laskettu.

      • Niinpä niin.
        Nuo painehuiput aiheutuvat lämmöstä ja dynamiikasta jotka kuolevat palotapahtuman loppuessa, toisaalta nekään eivät missään tilanteessa ylitä pakoventtiilin aukeamispainetta ja kysymyskin taisi olla että kuinka suureksi paine putkistossa lopulta nousee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      63
      4810
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      52
      3227
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      145
      2442
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      105
      2016
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      80
      1622
    6. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1227
    7. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      193
      1145
    8. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1131
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      87
      1118
    10. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1106
    Aihe