Plaanaako Pogo ARC:ssä?

Plaanissa

Vene-lehdessä kehuttiin, kuinka kauniisti Pogo nousee plaaniin.

Mitäs tapahtuu, kun siihen lastataan kamat lätäkön ylitystä varten? Vieläkö plaanaa?

Katamaraanien nopeus voi romahtaa, kun niitä lastataan. Kuinkas nämä superleveät?

7

322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joakim1

      No ei tuo nyt taida ylipäätänsä niin tolkuttoman helposti plaanata, kuin ko. jutusta voisi ymmärtää. Reipastuulinen Karvalikkikisa alkoi pitkällä avotuulipätkällä Koivusaaresta mutkitellen lähelle Gråskärsbådania. Ei Pogo "lentänyt" muilta karkuun eikä edes ollut läheskään ensimmäinen "alhaallla", vaikka se ajoi spinnulla (no ehkä Code 0), toisin kuin jotkut sen edellä olleet suunnilleen samankokoiset. Pienempi J/80 taisi olla reilusti nopeampi avotuulessa ja koko kisassakin hieman nopeampi.

      Tässä tulokset: http://www.koivusaarenpursiseura.fi/wordpress/wp-content/uploads/KoPu_tiedostot/Jasen/kilpailutoiminta/karvalakkikisa/tulokset/Karvalakki_2016.html

    • seppomartti

      Plaanaako Pogo ARC: ssä?. Kyllä mutta ei ole ihan selvää, mitä plaanilla tarkoitetaan. Iso osa on surffia. Ja Pogoja on kovin monenlaisia. ARCn tuloslistoja selaamalla näkee ko pätkällä Pogojen tuloksia ja voi verrata vauhtia muihin veneisiin. 2011 Vaquita Class 40 oli nopeampi kuin Pogo 40. Pogo S3 olisi varmaan sitäkin nopeampi. Ainoa Pogo 30 minkä huomasin näissä geimeissä katkaisi mastonsa 2013. 2016 oli mukana Pogo 40 ja Akilaria 40. Arcin tuloksia arvioidessa on huomattava, että melkein väistämättä ajetaan myös plägään. Kun 3000 mpk matkalle saan 7s keskinopeuden ja hyvät vrk- matkat ovat 200mpk niin Pogo 40 kulkee 220-240 eli spinnulla plaanissa. Youtuubissa löytyy runsaasti videoita leveistä plaanaavista pikkupursista. Niissä kanattaa kiinnittää huomio kuinka vakaasti ja pienillä ohjausliikkeillä vene kulkee.

      • Joakim1

        Route du Rhumin trackigistä voi hyvin seurata kuinka uudemmat Class 40:t (Class 40 luokka) purjehtivat aivan eri vauhtia kuin suomalainen "cruising" Pogo 40, joka taas kisaa tiukasti First 40.7:n kanssa (CHRISTOPHE SOUCHAUD, jäi jälkeen kun kävi satamassa Cap Finisterren lähellä): http://www.routedurhum.com/en/s02_corporate/s02p08_cartographie.php

        Tietysti ko. kisassa purjehtijalla ja hänen tavoitteellaan on suuri merkitys vauhtiin, aivan kuten ARC:ssä.


      • Mahtaa olla todella epämukavaa menoa aallokossa. Sisällä täytyy varmaan pitää kypärää päässä eikä kannata keittoja keitellä.


    • Sunnuntaipurjehtija

      Minäkin lukaisin tuon Vene-lehden jutun enkä ymmärrä miksi lähes täysiveristä raaseria yritettiin itsepäisesti selittää matkaveneeksi.

      • MarkkinointiPsygologiaa

        Normaalia veneily alan lehtien manipuloivaa kirjoittelua, olisikohan tarkoitus autta saada näitä veneitä kaupaksi matkapurjehtijoille...


      • seppomartti

        Pogolla on paljon matkaveneitä, jotka ko firman racing- mallistoon verrattuna ovat asuttavia. Mutta tietenkin poikkeavat tavanomaisista sisustuksista koska on tavoiteltu jotain muuta kuin "huonekalulaatua" sisustuksessa. Samaa tyyliä on RM "fast cruising". Ovet mm puuttuvat painon säästämiseksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      881
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe