kannen kosteus

arvaamatonta

Onnistuuko kosteusmittari erottamaan, onko teakkansi vuotanut, eli onko välirakenteissa märkää? Mittaus sisältäpäin lasikuitua vasten antaisi varmaankin paremman luvan, mutta pääsyä alhaaltapäin ei oli kuin sieltä täältä.
Mitenkä muuten huomaa lähestyvät ongelmat? Mikäli kansi on tukevarakenteinen, ei se helpolla notkukaan.

14

577

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kallisremontti

      Tuskin on kosteusmittarista apua alhaaltapäin mitaten. Mikään kosteusmittari ei näyttänyt ongelmaa meidän sandwich kannen osalta, vaikka avatessa väliaine oli täysin vettynyt ja osittain lahonnutkin. Kansi avattiin siinä vaiheessa kun se selvästi painui ihmisen painosta.

    • Naapurin veneen kansi vuosi vettä sisään, ja lopulta hän ei saanut sitä paikkailemalla tiiviiksi, vaan piti irrottaa teakit.

    • ykskonsti

      Kannattaa soittaa Finnboatin venetarkastajalle ja kysyä asiasta.

    • RockKiss

      Mukavaa ku nykyää on myös foamia rungoissa, mukava kuivatus projekti jos sattuu epoksit pettää tai kivi antaa pienen suukon pohjaan, ei taida kuivua ikinä?

      • Reiska2K

        Aukaisin joku vuosi sitten avomoottoriveneen kelluntakotelot, koska vene painoi satoja?kiloja. Vene oli seissyt rannassa kesät - talvet vesilastissa, jonka takia ne täytteet olivat vettyneet.
        Kammiot oli täytetty 70-luvun vaahdolla ja ainoastaan keulakammiosta löytyi pieni alue kuivaa vaahtoa.
        Leikkelin sahalla ja puukolla ne vettyneet vaahdot pois. Kuivatin paikat ja lasikuitumies laminoi ne umpeen. Sitten niihin tehtiin tulpat, joista tilannetta sisällä voi valvoa.
        Otin sitä märkää vaahtoa tiiliskiven kokoisen palan talteen ja toin sen sisälle kuivumaan. Tein seuraavan tarkastuksen siihen palaseen n. kahden vuoden kuluttua ja totesin sen kuivuneen arviolta 2mm pinnalta - painossa ei ollut merkittävää muutosta.
        Jos se vaahtopalikka ei kuivunut vapaassa ilmassa, niin on kyllä varmaa ettei ne täytteet kuiva siellä veneessäkään.


      • seppomartti
        Reiska2K kirjoitti:

        Aukaisin joku vuosi sitten avomoottoriveneen kelluntakotelot, koska vene painoi satoja?kiloja. Vene oli seissyt rannassa kesät - talvet vesilastissa, jonka takia ne täytteet olivat vettyneet.
        Kammiot oli täytetty 70-luvun vaahdolla ja ainoastaan keulakammiosta löytyi pieni alue kuivaa vaahtoa.
        Leikkelin sahalla ja puukolla ne vettyneet vaahdot pois. Kuivatin paikat ja lasikuitumies laminoi ne umpeen. Sitten niihin tehtiin tulpat, joista tilannetta sisällä voi valvoa.
        Otin sitä märkää vaahtoa tiiliskiven kokoisen palan talteen ja toin sen sisälle kuivumaan. Tein seuraavan tarkastuksen siihen palaseen n. kahden vuoden kuluttua ja totesin sen kuivuneen arviolta 2mm pinnalta - painossa ei ollut merkittävää muutosta.
        Jos se vaahtopalikka ei kuivunut vapaassa ilmassa, niin on kyllä varmaa ettei ne täytteet kuiva siellä veneessäkään.

        Mainio tieto kuivumisesta!


      • robotsailor

        Onneksi tulos oli odotetun suuntainen, joskin yllättävän pieni kuivuma. Lämpöä ja tuuletustahan siihen veden haihduttamiseen tarvitaan.


      • Dididididi

        Kyllä pienet vuodot ovat todennäköisempiä kannessa kuin rungossa. Kannessa on satoja reikiä helojen, luukkujen, ikkunoiden yms. kiinnityksissä. Ruuvikiinnitteinen tiikkikansi varmaan suurin riski. Ennen käytettiin vielä balsaa, joka mätänee mukavasti. Umpisoluvaahto on turvallisempaa.


      • IkäväSysteemi
        Dididididi kirjoitti:

        Kyllä pienet vuodot ovat todennäköisempiä kannessa kuin rungossa. Kannessa on satoja reikiä helojen, luukkujen, ikkunoiden yms. kiinnityksissä. Ruuvikiinnitteinen tiikkikansi varmaan suurin riski. Ennen käytettiin vielä balsaa, joka mätänee mukavasti. Umpisoluvaahto on turvallisempaa.

        Näin on, koko aikaisia riskejä on kannella, itse käväisin pikku kosketuksella kivellä ja sain kuituvaurion, osa kölistä on onttoa, mutta onneksi ei foamia, sitä on nyt kuivateltu pitkään hallissa syksystä saakka, nyt alkaa olla laminointi kunnossa. Mitä jos olisi ollut foamia, voiko märjän päälle laminoida? Epäilen, että näin tehdään, koska kuivaksi ei varmasti saa!

        Toiseksi vaikka foami rungot ovat hyviä jäykkyyden, keveyden, äänen, lämmön suhteen, ovat kyllä MINOJA juuri törmätessä johonkin kahdesta syystä, kuitukerros ohuempi ja foami on kuin sieni.

        Viimeksi, kunostin itselle uutta vanhaa venettä, ihmettelin ensin erästä paattia, sen kyljissä ja keulassa oli todella paljon "hämähäkin seitti" halkeilua ja ajttelin ompa saanut kovaa käsittelyä, mutta selvisi syy, foam täyte ja ohut kuitu joka ilmeisesti ei kestänyt joko laiturissa olo rasituksia tai veneily rasituksia, kun noita seittä oli todella paljon rungossa. Yleensä veneessä voi olla pari tällaista jossain muistuttamassa kovasta tällistä, mutta tämä oli "täynnä"


      • Joakim1
        IkäväSysteemi kirjoitti:

        Näin on, koko aikaisia riskejä on kannella, itse käväisin pikku kosketuksella kivellä ja sain kuituvaurion, osa kölistä on onttoa, mutta onneksi ei foamia, sitä on nyt kuivateltu pitkään hallissa syksystä saakka, nyt alkaa olla laminointi kunnossa. Mitä jos olisi ollut foamia, voiko märjän päälle laminoida? Epäilen, että näin tehdään, koska kuivaksi ei varmasti saa!

        Toiseksi vaikka foami rungot ovat hyviä jäykkyyden, keveyden, äänen, lämmön suhteen, ovat kyllä MINOJA juuri törmätessä johonkin kahdesta syystä, kuitukerros ohuempi ja foami on kuin sieni.

        Viimeksi, kunostin itselle uutta vanhaa venettä, ihmettelin ensin erästä paattia, sen kyljissä ja keulassa oli todella paljon "hämähäkin seitti" halkeilua ja ajttelin ompa saanut kovaa käsittelyä, mutta selvisi syy, foam täyte ja ohut kuitu joka ilmeisesti ei kestänyt joko laiturissa olo rasituksia tai veneily rasituksia, kun noita seittä oli todella paljon rungossa. Yleensä veneessä voi olla pari tällaista jossain muistuttamassa kovasta tällistä, mutta tämä oli "täynnä"

        Kerrosrakenteet tehdään levymäisestä tehtaalta tulevasta umpisoluisesta muovista. Ei ne ime vettä. Vettä voi toki mennä laminaatin ja leveyn väleihin tai "näkkäristä" tehtyjen alueiden kohdalla näkkärin väleihin. Kumpikin siinä tapauksessa, että hartsi ei ole päässyt/tarttunut kaikkialle.

        Peräsimien ja kellustustilojen vaahdot tehdään paikanpäällä, jolloin tulee helposti laatuongelmia. Umpisoluisesta vaahdosta ei välttämättä tulekaan umpisoluista vaan se imee vettä.

        Kunnolla tehdyssä balsakerrosrakenteessa vesi leviää erittäin hitaasti sivusuunnassa eikä märkäkään balsa menetä lujuuttaan.


      • Joakim1

        Tuo on leikkauspinta, jossa tietysti on avoimia soluja. Oikein tehty oikeanlainen vaahto ei ime vettä, mutta huonosti tehty (= ei tehtaasta tullut ja ei oikeissa olosuhteissa tehty) voi muodostaa vääränlaisia soluja samoista aineista: http://www.boatdesign.net/forums/materials/polyurethane-foam-water-absorption-35963-2.html#post429279


      • Kdll

        Mun kannessa väliaineena violetti divinycelli. 40 v rustivuotojen jälkeen muistutti pesusientä. Ei muuta kuin rälläkkä käteen ja leikkaushommiin! Umpisoluisuus on lähinnä vitsi. Balsa olisi ilmeisesti omenyt vähemmän koska syyt ovat pystysuunnassa.


    • KosteusJAhomevaurio

      PU-vaahto on märkänä hyvin otollista homeille ja bakteereille. Home ei tarvitse muuta ruokaa kuin vaahdon itsessään. Se voi asua vaahdon sisällä ilman, että näkyy ulos.

    • homekoulu

      Ajatelkaa nyt! Ei homekouluissa olleille voi antaa vedessä kelluvia kappaleita asuinsijoiksi. Niissä voi sairastua ja loukata itsensä sekä perheenjäsenen. Sitten on mahdollisuus joutua huonoon säähän ja salamat voi iskeä. Kaikkia kiviäkään ei ole merkitty karttaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      109
      868
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      627
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      503
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe