Downshiftaaja: palautuminen oravanpyörästä,kauanko

Oravannahka

Eli kauanko teillä on kestänyt palautua oravanpyörän vilskeestä? Kuinka kauan ennen kun olette tunteneet itsenne taas omaksi itsekseksenne tmv.? Itse jätin kiireiseisen työn (ulkomailla) useita vuosia sitten. No ehdin kyllä siinä työssäkin olla useita vuosia, noin kymmenisen. Työtahti oli kova, työssä eteneminen epäreilua ynnä muuta, mikä vaikutti ikävien tunteiden kasaantumiseen. Pitkään siellä kärvistelin (vaikka oli se antoisaakin). Työ oli sellaista, että siinä ei saanut tehdä virheitä tai työpaikka olisi joutunut helposti lehtien palstoille. Aika paljon siellä sai nuoretkin ihmiset sydäreitä ja joskus käytävillä kuiskittiin kovasta työtahdista, paineista. Tämän homman jätin ja olen viime vuosina kouluttautunut uudestaan toisiin hommiin joka on aikalailla vastakohta tohon edelliseen. Opiskelut on nyt lopuillaan, mutta olen huomannut, että minun on vaikea ottaa ihan kunnolla rennosti. No ei nyt liian rennosti toki kuulukaan ottaa. Jollain tavalla kuitenkin stressaan liikaa. Pieniä, helppojakin juttuja etukäteen mietin ja pyörittelen päässäni ja jännitän. Varmaankin johtuu siitä, että niin monen vuoden ajan elin sellaista elämää, että jokainen työtehtävä piti tehdä kunnolla ja mielellään vielä innovatiivisesti jollain ihan uudella, nerokkaalla tavalla. Epäilen, että tämä työntekotapa on nyt niin juurtunut minuun, etten pääse siitä irti! Eipä se muuten olisikaan paha asia, mutta kun se tavallaan myös painaa mieltä ja vie paljon ajatuksia vapaa-ajalla, nakertaa ihmissuhteitakin, pysäyttää minut harrastamasta yms. ihan samaa kaavaa kun silloin joskus kun olin oravanpyörässä. Miten oppisi oikeasti hiljentämään tahtia, asettamaan matalampia tavoitteita, arvostamaan pieniä onnistumisia, työntämään työasiat sivuun vapaa-ajalla? Ja huom! en ollut lainkaan tällainen himosuorittaja koulussa enkä lukiossa (ehkä pikkuhiljaa yliopistossa juu, kun alkoi aiheet kiinnostaa, mutta viimeinen niitti oli tämä työelämä).

4

215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mindfulmediate

      meditointi, mindfulness

      • Lähtöruudussa

        Totta. Hengitystä seuraava meditointi (anapanasati). Ongelmatilanteessa meditointi ei onnistu vaan ollaan taas "lähtöruudussa". Siksi siihen pitää käyttää paljon aikaa ja se on vahvasti ennaltaehkäisevää. Hengityksen hidastuminen on merkki ajattelun hidastumisesta. Lähes kaikki päässä pyörivät ongelmat on kuviteltuja, eikä niitä edes tarvitse hoitaa, mutta sitä ei viisaudeton ihminen ymmärrä.


    • NähnytSen

      Minulla työsuhteet ovat kestäneet yleensä vuoden kerrallaan, mutta kyllä se toipuminen paskasta työpaikasta vie noin puolet siitä ajasta minkä siellä vietti. Puolen vuoden jälkeen alkaa unohtua jos duunit kestivät vuoden.

    • orvanpyörä-rikki

      Miksi mennä edes töihin kun siellä ei ole kuin huonoa oloa tarjolla ,en ymmärrä.
      Palkat lähes samaa tasoa kuin työttömänä olisit joten missä on pihvi?

      Kyllä ihmiset ovat läpensä kyllästyneet Sipilä Suomen alasajoon missä ihmiset eivät saa edes ihmisarvoa kuin vaalipuheissa mutta heti vaalien jälkeen alkaa taas syyllistäminen ja vainoaminen.

      Suomi on saavuttanut tason missä työnteosta on tullut vastenmielistä ja turhaa hommaa, sama kuin entisessä Neuvostoliitossa.

      Kun palkkaa eikä arvostusta työstä saa enää niin miksi pitäisi edes vaivautua?
      Itse aiheutettu ongelma missä ahneille firmoille käy köpelösti kun ostovoima on tuhottu jo täysin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe