En oikein löytänyt palstaa, josta kysyä - mutta kokeillaanpa täältä.
Oppisopimuskoulutuksesta löytyy paljon kaikenlaista tietoa, mutta ei löydy juuri siitä asiasta josta itsellä kysyttävää, joten tietäisköhän täällä kukaan.
Ja se asiani koskee työpaikalla tapahtuvaa koulutusta, ja miten ne yleensä järjestetään. Kyse ei ole oppisopimuskoulutuksesta, vaan työntekijän taitojen "päivittämisestä". Onko koulutus maksullista, täysin maksutonta, vai pitääkö työntekijän maksaa osa siitä itse? Entä suoritetaanko koulutus työajalla vai illalla ja viikonloppuisin? Saako koulutuksen ajalta palkkaa, jos on työsuhteessa ja entä jos työsuhde määräaikainen mutta koulutus jatkuis työsuhteen päättymisen jälkeenkin?
Työpaikalla tapahtuva koulutus
8
1153
Vastaukset
- dodeka
Katso alan työehtosopimuksesta löytyykö sieltä koulutussopimus ja sieltä pykälä ammatillinen jatko-, täydennys- ja uudelleenkoulutus tms. Sen mukaan toimitaan.
Yleensä toimitaan suunnilleen seuraavasti:
- Jos työnantaja pitää koulutusta välttämättömänä työntekijöille, niin työnantaja järjestää koulutuksen työpaikalla työaikana täydellä palkalla tai lähettää työntekijän koulutukseen muualle ja maksaa koulutuskustannukset, matkat, majoituksen ym. sekä korvaa ansionmenetykset sopimusten mukaan.
- Jos työntekijä itse hakeutuu koulutukseen, niin työnantaja päättää kussakin tapauksessa erikseen, missä määrin osallistuu koulutuskustannuksiin ja maksaako palkkaa vai ei.
Määräaikaisen koulutuksen tukeminen päättyy työsopimuksen päättyessä.- dodeka
Lisäksi työntekijällä on opintovapaalaissa säädetyin ehdoin oikeus saada palkatonta opintovapaata.
- Enlöydätietoatästä
dodeka kirjoitti:
Lisäksi työntekijällä on opintovapaalaissa säädetyin ehdoin oikeus saada palkatonta opintovapaata.
Alalta ei ole työehtosopimusta, mutta ehkä noilla antamillasi tiedoilla löydän itsekin jotain tietoa. Kiitos sulle.
- dodeka
Enlöydätietoatästä kirjoitti:
Alalta ei ole työehtosopimusta, mutta ehkä noilla antamillasi tiedoilla löydän itsekin jotain tietoa. Kiitos sulle.
Liitosta löydät helpoiten, jos olet liittynyt. Muussa tapauksessa kokeile esim. hakusanoja
- osaamisen kehittäminen
- henkilöstökoulutus
- laki koulutuksen korvaamisesta
Vaikka teillä ei ole työehtosopimusta, niin teillä saattaa olla vakiintuneita käytäntöjä, joita noudatetaan. Kysele esimieheltä tai luottamusmieheltä.
- Hjuurnborgi
Oletko vuokrafirmassa työntekijänä? Jos olet, niin unohda suosiolla koko juttu. Koulutus on pois laskutettavasta työajasta.
- ETTEkoulutustaSaa
Sama pätee myös "insinööritoimistojen" suhteen.
- ÄläYleistä
Ei pidä yleistää. Itse olen ollut vuokrafirman kautta neljässä eri työpaikassa, ja kaikissa olen päässyt samoihin koulutuksiin, kuin työpaikan vakituinenkin väki.
Ala IT.
- eläkeläisukko
Työssä oppiminen on normaalia työtä pienmmällä palkalla ja jos työnantaja on fiksu voi antaa lisäkoulutusta tehtävään mutta se on harvinaista kunhan oppii työn johon osoitetetan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .995305Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453573Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503205Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4432496Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2521537Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121291- 851289
- 771238
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321213Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1381139