Työpaikalla tapahtuva koulutus

Enlöydätietoatästä

En oikein löytänyt palstaa, josta kysyä - mutta kokeillaanpa täältä.

Oppisopimuskoulutuksesta löytyy paljon kaikenlaista tietoa, mutta ei löydy juuri siitä asiasta josta itsellä kysyttävää, joten tietäisköhän täällä kukaan.

Ja se asiani koskee työpaikalla tapahtuvaa koulutusta, ja miten ne yleensä järjestetään. Kyse ei ole oppisopimuskoulutuksesta, vaan työntekijän taitojen "päivittämisestä". Onko koulutus maksullista, täysin maksutonta, vai pitääkö työntekijän maksaa osa siitä itse? Entä suoritetaanko koulutus työajalla vai illalla ja viikonloppuisin? Saako koulutuksen ajalta palkkaa, jos on työsuhteessa ja entä jos työsuhde määräaikainen mutta koulutus jatkuis työsuhteen päättymisen jälkeenkin?

8

1298

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dodeka

Katso alan työehtosopimuksesta löytyykö sieltä koulutussopimus ja sieltä pykälä ammatillinen jatko-, täydennys- ja uudelleenkoulutus tms. Sen mukaan toimitaan.

Yleensä toimitaan suunnilleen seuraavasti:

- Jos työnantaja pitää koulutusta välttämättömänä työntekijöille, niin työnantaja järjestää koulutuksen työpaikalla työaikana täydellä palkalla tai lähettää työntekijän koulutukseen muualle ja maksaa koulutuskustannukset, matkat, majoituksen ym. sekä korvaa ansionmenetykset sopimusten mukaan.

- Jos työntekijä itse hakeutuu koulutukseen, niin työnantaja päättää kussakin tapauksessa erikseen, missä määrin osallistuu koulutuskustannuksiin ja maksaako palkkaa vai ei.

Määräaikaisen koulutuksen tukeminen päättyy työsopimuksen päättyessä.

• dodeka

Lisäksi työntekijällä on opintovapaalaissa säädetyin ehdoin oikeus saada palkatonta opintovapaata.

• Enlöydätietoatästä
        dodeka kirjoitti:

Lisäksi työntekijällä on opintovapaalaissa säädetyin ehdoin oikeus saada palkatonta opintovapaata.

Alalta ei ole työehtosopimusta, mutta ehkä noilla antamillasi tiedoilla löydän itsekin jotain tietoa. Kiitos sulle.

• dodeka
        Enlöydätietoatästä kirjoitti:

Alalta ei ole työehtosopimusta, mutta ehkä noilla antamillasi tiedoilla löydän itsekin jotain tietoa. Kiitos sulle.

Liitosta löydät helpoiten, jos olet liittynyt. Muussa tapauksessa kokeile esim. hakusanoja
        - osaamisen kehittäminen
        - henkilöstökoulutus
        - laki koulutuksen korvaamisesta

Vaikka teillä ei ole työehtosopimusta, niin teillä saattaa olla vakiintuneita käytäntöjä, joita noudatetaan. Kysele esimieheltä tai luottamusmieheltä.

• Hjuurnborgi

Oletko vuokrafirmassa työntekijänä? Jos olet, niin unohda suosiolla koko juttu. Koulutus on pois laskutettavasta työajasta.

• ETTEkoulutustaSaa

Sama pätee myös "insinööritoimistojen" suhteen.

• ÄläYleistä

Ei pidä yleistää. Itse olen ollut vuokrafirman kautta neljässä eri työpaikassa, ja kaikissa olen päässyt samoihin koulutuksiin, kuin työpaikan vakituinenkin väki.

Ala IT.

• eläkeläisukko

Työssä oppiminen on normaalia työtä pienmmällä palkalla ja jos työnantaja on fiksu voi antaa lisäkoulutusta tehtävään mutta se on harvinaista kunhan oppii työn johon osoitetetan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      50
      4154
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      35
      1959
    3. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      153
      1346
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      154
      1232
    5. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      42
      1024
    6. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      192
      992
    7. Sari Multala teki "riikkapurrat"

Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      229
      976
    8. Sinut mies vain haluan

Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      80
      947
    9. Mitähän sä näit siinä akassa?

Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      55
      820
    10. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      122
      815
    Aihe