Työpaikalla tapahtuva koulutus

Enlöydätietoatästä

En oikein löytänyt palstaa, josta kysyä - mutta kokeillaanpa täältä.

Oppisopimuskoulutuksesta löytyy paljon kaikenlaista tietoa, mutta ei löydy juuri siitä asiasta josta itsellä kysyttävää, joten tietäisköhän täällä kukaan.

Ja se asiani koskee työpaikalla tapahtuvaa koulutusta, ja miten ne yleensä järjestetään. Kyse ei ole oppisopimuskoulutuksesta, vaan työntekijän taitojen "päivittämisestä". Onko koulutus maksullista, täysin maksutonta, vai pitääkö työntekijän maksaa osa siitä itse? Entä suoritetaanko koulutus työajalla vai illalla ja viikonloppuisin? Saako koulutuksen ajalta palkkaa, jos on työsuhteessa ja entä jos työsuhde määräaikainen mutta koulutus jatkuis työsuhteen päättymisen jälkeenkin?

8

1188

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dodeka

Katso alan työehtosopimuksesta löytyykö sieltä koulutussopimus ja sieltä pykälä ammatillinen jatko-, täydennys- ja uudelleenkoulutus tms. Sen mukaan toimitaan.

Yleensä toimitaan suunnilleen seuraavasti:

- Jos työnantaja pitää koulutusta välttämättömänä työntekijöille, niin työnantaja järjestää koulutuksen työpaikalla työaikana täydellä palkalla tai lähettää työntekijän koulutukseen muualle ja maksaa koulutuskustannukset, matkat, majoituksen ym. sekä korvaa ansionmenetykset sopimusten mukaan.

- Jos työntekijä itse hakeutuu koulutukseen, niin työnantaja päättää kussakin tapauksessa erikseen, missä määrin osallistuu koulutuskustannuksiin ja maksaako palkkaa vai ei.

Määräaikaisen koulutuksen tukeminen päättyy työsopimuksen päättyessä.

• dodeka

Lisäksi työntekijällä on opintovapaalaissa säädetyin ehdoin oikeus saada palkatonta opintovapaata.

• Enlöydätietoatästä
        dodeka kirjoitti:

Lisäksi työntekijällä on opintovapaalaissa säädetyin ehdoin oikeus saada palkatonta opintovapaata.

Alalta ei ole työehtosopimusta, mutta ehkä noilla antamillasi tiedoilla löydän itsekin jotain tietoa. Kiitos sulle.

• dodeka
        Enlöydätietoatästä kirjoitti:

Alalta ei ole työehtosopimusta, mutta ehkä noilla antamillasi tiedoilla löydän itsekin jotain tietoa. Kiitos sulle.

Liitosta löydät helpoiten, jos olet liittynyt. Muussa tapauksessa kokeile esim. hakusanoja
        - osaamisen kehittäminen
        - henkilöstökoulutus
        - laki koulutuksen korvaamisesta

Vaikka teillä ei ole työehtosopimusta, niin teillä saattaa olla vakiintuneita käytäntöjä, joita noudatetaan. Kysele esimieheltä tai luottamusmieheltä.

• Hjuurnborgi

Oletko vuokrafirmassa työntekijänä? Jos olet, niin unohda suosiolla koko juttu. Koulutus on pois laskutettavasta työajasta.

• ETTEkoulutustaSaa

Sama pätee myös "insinööritoimistojen" suhteen.

• ÄläYleistä

Ei pidä yleistää. Itse olen ollut vuokrafirman kautta neljässä eri työpaikassa, ja kaikissa olen päässyt samoihin koulutuksiin, kuin työpaikan vakituinenkin väki.

Ala IT.

• eläkeläisukko

Työssä oppiminen on normaalia työtä pienmmällä palkalla ja jos työnantaja on fiksu voi antaa lisäkoulutusta tehtävään mutta se on harvinaista kunhan oppii työn johon osoitetetan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4529
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2205
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      102
      1376
    4. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      18
      1231
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      71
      1168
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      123
      999
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      66
      998
    8. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      925
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Kitee
      255
      884
    10. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      65
      876
    Aihe