Äänieristys

6543

Mitä suosittelette takakopin lattian äänieristykseen vanerin alle.
Bitumihuopa olisi hyvä, mutta se tarvisi kiinnittää tiukasti pohjapeltiin, mutta kun pohjapelti ei ole suora vaan siinä pokkaukset noin. 10 cm välein.
Vaikuttaako se paljon ja kerääkö kosteutta jos bitumi irti.

14

3997

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaihtoehto1

      vanerin alle olevaan en osaa sanoa mutta itse ratkaisin tuon meluongelman edes kohtuullisen tasoiseksi laittamalla siihen vanerin päälle ison ja paksuhkon kumimaton,siis rullatavaraa tai isompi pala josta itse leikkaat autoosi sopivan palan kotosalla.
      On siitä sekin hyöty että se on kuorman alla hyvä juttu,ei luista laatikot tms eikä herkempi tavara kolhiinnu kun tokihan kumimatto pikkasen pehmeämpää on kuin vaneri.
      Auton vaihtovaiheessa voi maton ottaa pois ja siirtää seuraavan tai uusia jos risa&kulunut tai niin likainen ettei sitä saa enää pestyä mutta yleensä kylläkin helppo pitää puhtaana ja kestää pitkään.
      Helppo asentaa ja vaikka kumi suht tyyristä onkin niin kerran se kirpaisee kuin kestääkin vuosia.
      Moinen isompikin pala paksuudesta riippuen 50-100e investointi ellei auto ole joku oikein iso paku jolloin pikkasen tuohon ehkä lisää tai sitten ei,seuraa tarjouksia ja kysele tarvikeliikkeistä tai sekatavara tavarataloista jos ajatus innostaa.

    • ruostepommiko

      Vastaavaa ajatellut kun on harkinnassa homata seuraavaksi käyttöautoksi jokin käytety pikkupaku maltillisilla kilometreillä.

      Ajatus olisi eristää ja vuorata se mahdollisuuksien mukaan, lattia, seinät ja katto, mutta enpä tiedä miten se oikeaoppisesti tulisi toteuttaa ettei rakenna tulevaa ruostepommia.

      Ps. Osahan rakentelee tilavempiin pakuihin jokin sortin kämpig-varustelun, vaikka kevyemmän, josta ei ole katsastusseuraamuksia ja siksi tekevät huolellisen erityshomman.

    • kosanilla

      Irtonainaisella pitumilla ei ole mitään hyötyä, melkeeen joutuis sulattaa sen sinne pellin päälle.

    • 6543

      Minulla on hyvät neuvot tuohon koko tavaratilan eristykseen. Katto ja seinät hikoilevat ja keräävät kosteutta sisäpuolelle vesisateella. Kaikki sisäpuolinen pellinpinta mikä on ulkopintaa vasten täytyy eristää solukumimatolla.
      Eli sama kun vesijohtoputket hikoilevat niihin pistetään sellainen rulla, pötköpäälle joka estää hikoilun. Niin samaa ainetta saa mattona ja se liimataan auton pellipintaa vasten. Sen jälkeen kivivilla tai finnfoam.
      Sitten vaneri, jonka voi päällystää neulehuovalla tai messumatolla tai jos haluaa paksumman, kokolattiamatto tai kuramatto.
      Samaten lattiaan kokolattiamatto tai kuramatto liimataan vaneriin.

      Mutta tuo auton pohjan resonointi minua askarruttaa, siihen on turha saada mitään kiinteää eristettä kun pohja ei ole tasainen. Sisälokasuojat pinnoitan bitumimatolla/kaistalla.
      Jos tuon pohjan jättää eristämättä ja pistää siihen pelkän vanerin ja maton, onko se riittävä.

      • ruostepommiko

        "Kaikki sisäpuolinen pellinpinta mikä on ulkopintaa vasten täytyy eristää solukumimatolla."

        Sileät pinnathan saa vuorattua, mutta siten tolpparakenteet jäävät osin ilman eristystä, eli ei saa aivan yhtä tiivistä kuin vaikkapa puurunkotalin koolinkien välinen eristys.

        Pitäisi vain tuon liimauksen olla luotettavasti pitävä ettei eristekerros ajan kanssa irtoa alustastaan.

        Olisi kiinnostava tietää miten autonvalmistajat tekevät vaneriverhoukset, eli tyytyvätkö pelkkään levytykseen vai tekevätkö nuo kosteusongelmien eristykset myöskin.

        Tuossa ensimmäisessä linkissä on vain yksi Peugeot Expertin vanerivuorauksen kuva, mutta toisessa fr-pdf-linkissä on kuvat kolmesta vuorauksen optiosta. Mutta ei ole infoa onko jotakin asennettu levytyksen alle. Ajatus jossakin vaiheessa poiketa autoliikkeessä tuotakin tiedustelemassa samalla kun katselen lähemmin noita pakuja.

        - http://www.peugeot.fi/mallisto/expert/kuormaus.html

        - http://professionnel.peugeot.f​ [...] c61e9a.pdf

        Sitten olisi kiinnostava tietää miten retkeilyautoksi muutoksi atekevät yritykset toteuttavat tuon saman asian.

        "Mutta tuo auton pohjan resonointi minua askarruttaa, siihen on turha saada mitään kiinteää eristettä kun pohja ei ole tasainen."

        Miten olisi tuohon aaltopohjaan liimata niihin uriin sopivan paksut bitumisuikaleet ja sitten seuraavaksi kerrokseksi autoissakin käytetyn huovan koko lattiapinta peittämään, jonka jälkeen levyt päälle. Olettaisi rauhoittavan resonointeja ja äänimaailmaa.


    • Vaihtoehto1

      "riittävä"on kovin laaja käsite mitä kukin haluaa lopputulokselta,mikä on se lähtökohta kun tuo meltaso hyvinkin erilainen eri automalleissa ,millainen kuulo kuskilla on,kuskaako tavaraa vai ajaako tyhjänä/puolityhjänä,nopeus,tienlaatu ja varsinkin millaiset renkaat alla on koska niissä on valtava ero melutasossa.
      Pakettiautoon tarttee hyväksyä myös moista "epämukavuutta"ja työkalumaisuutta vaikkakin paljon vähemmän enää kuin takavuosina.
      Jos erittäin hiljaisen,hyvin henkilöautomaisen,tehokkaan,tukevan&turvallisen ja kaikki vipstaakit olevan pakun haluaa niin sitten pitää hommata USA tuote,siellä niitä on paku kuin pick up puolella tehty iät ajat.
      Kyllä tuota kumimattokikkaa ainakin kokeilla voi,ei siitä haittaa ainakaan ole ja ruostumista ym pitkän ajan tähtäimiä jos ajattelet laskeskelet niin en tiedä eikä kukaan muukaan kun mikään äänieriste mitään tuuleta&hengitä tai ole luomua,unohda koko juttu ja hommaa kuulokkeet musaa niihin tai vaihda auto.

    • 453454

      On olemassa oikeita äänieristeitäkin. Yksi parhaista on ruiskutettava/telattava aine. Autihifipalstoilla osataan neuvoa paremmin.

      Melun suhteen on syytä ymmärtää että se etenee monilla tavoilla. Akustisesti ilman välityksellä etenevä melu on harvemmin ongelma Suomen jyrisevillä teillä.
      Tien pinta jyristyttää auton koria tällöin ainoa kunnollinen tapa on vaimentaa peltipintojen värähtelyä tai eristää se varsinaisista sisäpinnoista.

      1. pintojen massan kasvatus häviöllisellä aineella kuten raskasmatto tai nuo ruiskutettavat aineet

      2. pistämällä joustavaa vaimennusainetta kutenvaahtomuovia tms. ja sen päälle raskas pinta kuten kumimatto tai vaikkapa vaneeri. TÄllöin peltipinnan värähtely ei siirry varsinaiseen sisäpintaan. Tämä on kaikkein tehokkain vaimennuskeino.
      Täsmällisemmin sanottuna tässä kasvatetaan sisäpinnan ja värähtelevä peltipinnan välistä impedanssia.

      Sitten on vielä veden kondensoitumisongelma. Se pitää huomioida oli vaihtohto mikä tahansa. Vaimennusaineet autossa eivät saa ylläpitää mikrobikasvustoa. Peltipinnat mitkä jää vaimennusaineiden alle pitää olla maaliltaan täysin ehjät.

      • ruostepommiko

        Olisi kiinnostava tietää miten ja millä materiaaleilla ammatikseen mm. lisäerityksiä tekevät homman toteuttavat.

        *

        Yksilölliseksi varusteltu pakettiauto

        "Varustelemme pakettiautosi sekä sisä- että ulkopuolelta yksilöllisesti. Lisäämällä auton monikäyttöisyyttä ja käytännöllisyyttä parannat sen tehokkuutta. Voimme myös parantaa äänieristyksiä ja auttaa vaalimaan auton arvoa suojaamalla herkimpiä kohtia."

        - http://www.carsport.fi/carsport-pakettiautot

        Ps. Itsellä ajatus hommata yksityiskäyttöön mahdollisesti jokin PSA:n paku tyyliin Peugeot Expert ja sitten eristää, vuorata ja pinnoittaa siistiksi sen takaosa vapaa-ajan käyttöä ajatellen.

        Homma on ns. "vaiheessa" ja avoimia kysymyksiä josko samalla laittaisi tai oliis hyvä laittaa joitakin sähkö - netti - antenni - varauksia verhoilun alle, mutta kuitenkin niin, että lopputulema pysyy asetuksien raameissa ja pakun kategoriassa.

        Niin, ja kun ajoittaista reissuilla yöpymistäkin ajattelee (kevät-kesä-syksy), niin tuuletuspuoltakin tulisi ajatella samalla kun ulospäin ei saisi näkyä mitään normaalista poikkeavaa.


    • betonia

      Kumimaalia sumuttelet sinne viiskyt puteli ni ei humise harjut!

    • 15vuottaollu

      Synteettinen elastinenkuitumatto 15-20mm vahva joka ei toimi kasvualustana jos kosteutta pääsee vanerin alle(esim. öljynimeytysmatto) Sitten huom! Ei AINUTTAKAAN kiinnitysreikää lattiaan koska aivan varmasti sieltä tulee kosteutta. 15mm vesivaneri pysyy paikoillaa kun leikkaa riittävän huolellisesti ja sen päälle pvc-muovimatto jonka nostaa muutaman sentin reunoilta jos joskus lorahtaa. Seinien äänieristykseen ulkopeltiin 10-15 mm solukumimatto tarrakiinnityksellä jasisäpintaan kovalevyjen pintaan huopamatto mieleisellään pinnalla. Hyvä tulee eikä hikoile!

    • ruostepommiko

      Ohessa rohkea siirto asuinkulujen ja asuinmuodon muutoksessa. Kuvien mukaan näyttäisi, että pakuun on liimattu seiniin tolppien väliin paksu eristelevy (mitä lie materiaalia) ja sitten se on tiivistetty uretaanilla reunoiltaan. Lattian ratkaisusta ei oiken saa selkoa, eikä myöskään ilmanvaihdosta.

      Seuraavana etappina suunnittelee asennettavaksi keittomahdollisuuden ja suihkun.

      Haastava homma tehdä rakenteesta terve ja toimiva, sekä samalla niin ett'ei ulospäin ole nähtävisä, että kyse on asuntoautosta, huomaamattomuus ja turvallisuus tärkeää.

      Sitten avoin kysymys miten netin ja erillisen TV:n saa halutessaan toimimaan, sillä monissa maissa se on hyvin kallista varsinkin matkapuhelimen kautta toteutettuna maksasi aivan sairaasti. Avoimet Wifi-verkot eivät ole tietoturvallinen ratkaisu.

      Kiinnostava idea, mutta miten lienee toimii kuumissa oloissa kuten vaikkapa California tai Etelä-Eurooppa tai sitten lähempänä Skandinavian olosuhteita.

      *

      *USA: 31-vuotias nainen teki salaisen kodin pakettiautoon: "En halua enää maksaa vuokria"

      - http://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/201708232200345177_uh.shtml

      .

      • aina-ongelmia

        Nuo asiat on jo valmiiksi mietitty lukuisten rakentajien toimesta. Etsi vaikka haulla "minicamper"


      • ruostepommiko
        aina-ongelmia kirjoitti:

        Nuo asiat on jo valmiiksi mietitty lukuisten rakentajien toimesta. Etsi vaikka haulla "minicamper"

        Kiinnostava tuo nikin valinta "aina ongelmia" ;-)

        Ps. Kirjanmerkeissäni on liuta 'minicampers" & Co artikeleita jo luettuina. Kaikki niissäkään esitetyt eristysmallit eivät ole toisiaan vastaavia, eikä aiheesta ole olemssa talonrakennuksen kaltaisia yleisiä standardeja. Toisaalta ko. toteutuksetkaan eivät ole toteutettu toisiaan vastaavissa ilmastollisissa olosuhteissä käytettäviksi.

        Yksi pointti oli huomaamattomuus ulospäin, jota ylimääräiset ilma-aukot ritilöineen eivät edusta, vaan ne heti kertovat rikollisten silmille, että tuolla riskeeraa olla jotakin kiinnostavaa ja vieläkin suuremmassa määrin jos auto on ulkaisisa kilvissä, eli kaukana kotoaan.


    • ruostepommiko

      Vanha ketju, mutta aihe edelleen kiinnostaa. Tuosta kuvasta (2) ei oikein saa selkoa mitä materiaalia ovat liimanneet seinniin ja jotka on sitten reunoiltaan uretaanilla tiivitetty.

      Koitin tehdä nettihakua levyn pinnassa olevan tuotetiedon mukaan, AX TE PLUS-3 (lipun kuvan mukaan, isolation made in USA) mutta en saanut tulosta.

      *USA: 31-vuotias nainen teki salaisen kodin pakettiautoon: "En halua enää maksaa vuokria"

      - http://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/201708232200345177_uh.shtml

      2) Seinäeriste & uretaani: https://static.ilcdn.fi/asumisartikkelit/pau62308JOB_uh.jpg

      .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2763
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1480
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      42
      1446
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      33
      1223
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1161
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1161
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe