Sapatti on PELASTUSKYSYMYS!

Pätsi_porisee

Jos ihmissielun ikuinen kohtalo on kiinni siitä, mihin aikaan viikosta hän on tekemättä töitä ja käy kirkossa, niin pienestä on kiinni. Adventistien mukaan sapatti pelastaa, ja sapattia pitämättömät eivät pääse Jumalan valtakuntaan vaan heidät tuomitaan tyhjiin raukeamiseen/ väliaikaiseen helvetin tuleen tms.

Homma on nyt vain sillä tavalla, että tuomittavien joukossa ovat sitten kaikki adventistitkin, koska he viettävät sapattia lauantaina klo. 00:00:00 - 24:00:00. Aito ja alkuperäinen sapatti, se josta Raamatussa puhutaan, osui ajankohtaan perjantai 18:00:00 - lauantai 18:00:00. Tässä pitää nyt olla minuutintarkka, kun sapatti kerran on pelastuskysymys.

27

249

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuinka.mitataan

Se on hyvä muistaa kirjoituksissaan, että tuomiot lähtee Jumalan huoneeta.
      Jokainen meistä tuomitaan. Siksi on muistettava - että Kirjoitukset avataan Hengen kautta ja sen mukaan tehdään totta.

• omalehmä

>>Se on hyvä muistaa kirjoituksissaan, että tuomiot lähtee Jumalan huoneeta.
        Jokainen meistä tuomitaan. Siksi on muistettava - että Kirjoitukset avataan Hengen kautta ja sen mukaan tehdään totta. >>

Ja henki avaa kirjoituksia eri paikoissa eri tavoin. Toisin se avaa niitä mormooneille, toisin jehovalaisille, toisin helluntalaisille, toisin adventisteille, toisin luterilaisille, toisin roomalaiskatolisille ja lisäksi vielä saman kirkon tai lahkon sisälläkin eri tavoin eri saarnaajille. - Ja kyseessä vielä kait pitäisi olla yhden ja saman hengen!

• pyhpyhjapyh
        omalehmä kirjoitti:

>>Se on hyvä muistaa kirjoituksissaan, että tuomiot lähtee Jumalan huoneeta.
        Jokainen meistä tuomitaan. Siksi on muistettava - että Kirjoitukset avataan Hengen kautta ja sen mukaan tehdään totta. >>

Ja henki avaa kirjoituksia eri paikoissa eri tavoin. Toisin se avaa niitä mormooneille, toisin jehovalaisille, toisin helluntalaisille, toisin adventisteille, toisin luterilaisille, toisin roomalaiskatolisille ja lisäksi vielä saman kirkon tai lahkon sisälläkin eri tavoin eri saarnaajille. - Ja kyseessä vielä kait pitäisi olla yhden ja saman hengen!

Ja sinun valheesi ei meitä hetkauta yhtään.

• omalehmä
        pyhpyhjapyh kirjoitti:

Ja sinun valheesi ei meitä hetkauta yhtään.

>>Ja sinun valheesi ei meitä hetkauta yhtään. >>

Sehän on erinomaista, että jos valehtelen, niin ei se ketään hetkauta. Jos nyt kuitenkin joskus sattuisin vahingossa jotain paikkansa pitävää sanomaan niin olisihan se hyvä jos se hieman hetkauttaisi.

• todellinen_adventisti

Mistä olet tuollaisen "tiedon" saanut, että adventistit viettäisivät sapattia 00:00-24.00 välillä? Tuo ei nimittäin pidä paikkaansa. Osa adventisteista viettää sitä klo 18.00 - klo 18.00 ja loput auringonlaskusta auringon laskuun.

• adventisti

Pötypuhetta, koska me vietämme sapattia Raamatun mukaan perjantain auringonlaskusta lauantain auringonlaskuun, emme 00-24 emmekä 18-18.

• >>> Pötypuhetta, koska me vietämme sapattia Raamatun mukaan perjantain auringonlaskusta lauantain auringonlaskuun, emme 00-24 emmekä 18-18. >>>

Mielenkiintoista ajatella, että jos tämän sapatti-vouhotuksen takana on yksi ja sama edes jollakin tapaa oikeudenmukainen maaginen taikahenkilö, koska kovin epätasa-arvoisen ja epäoikeudenmukaisen järjestelmän se on luonut, jos sitä pitää noudattaa määrätyn taivaankappaleen mukaan, koska kuten tiedämme, jossain päin tätä planeettaa joutuu kitumaan aika pitkään verrattuna johoinkin toisen kolkkaan.

Talvella Suomessa ei voi pitää sapattia määrätyssä osassa Suomea, mutta taas toisaalla sapatti kestää noin iltakuudesta seuraavaan iltakuuteen.

Kesällä taas Suomessa sapatti alkaa vasta lauantain puolella määrätyssä osassa maata ja päättyy vasta sunnuntain puolella, eli jos haluaa tätä huomionkipeää jumalaa huomioida, niin ei mene ollenkaan hänen sääntöjensä mukaan, mutta taaskin määrätyssä osassa planeettaamme kesälläkin sapattia vietetään perjantaista noin kello kuudesta illalla lauantaihin kello kuuteen illalla.

Mitähän sen maagisen taikajätkän päässä on oikein liikkunut, kun se näitä hommeleita on suunnitellut?

Kuten yleensä jumalilla, niin eipä juuri yhtään mitään ja sellaista tolloa osa ihmisistä haluaa palvoa ja jopa viettää sellaisen seurassa koko kuoleman jälkeisen ikuisuuden. Mutta kuten tiedämme, meitä on moneen junaan.

• Yksi-usko
        bushmanni kirjoitti:

>>> Pötypuhetta, koska me vietämme sapattia Raamatun mukaan perjantain auringonlaskusta lauantain auringonlaskuun, emme 00-24 emmekä 18-18. >>>

Mielenkiintoista ajatella, että jos tämän sapatti-vouhotuksen takana on yksi ja sama edes jollakin tapaa oikeudenmukainen maaginen taikahenkilö, koska kovin epätasa-arvoisen ja epäoikeudenmukaisen järjestelmän se on luonut, jos sitä pitää noudattaa määrätyn taivaankappaleen mukaan, koska kuten tiedämme, jossain päin tätä planeettaa joutuu kitumaan aika pitkään verrattuna johoinkin toisen kolkkaan.

Talvella Suomessa ei voi pitää sapattia määrätyssä osassa Suomea, mutta taas toisaalla sapatti kestää noin iltakuudesta seuraavaan iltakuuteen.

Kesällä taas Suomessa sapatti alkaa vasta lauantain puolella määrätyssä osassa maata ja päättyy vasta sunnuntain puolella, eli jos haluaa tätä huomionkipeää jumalaa huomioida, niin ei mene ollenkaan hänen sääntöjensä mukaan, mutta taaskin määrätyssä osassa planeettaamme kesälläkin sapattia vietetään perjantaista noin kello kuudesta illalla lauantaihin kello kuuteen illalla.

Mitähän sen maagisen taikajätkän päässä on oikein liikkunut, kun se näitä hommeleita on suunnitellut?

Kuten yleensä jumalilla, niin eipä juuri yhtään mitään ja sellaista tolloa osa ihmisistä haluaa palvoa ja jopa viettää sellaisen seurassa koko kuoleman jälkeisen ikuisuuden. Mutta kuten tiedämme, meitä on moneen junaan.

>>Mitähän sen maagisen taikajätkän päässä on oikein liikkunut, kun se näitä hommeleita on suunnitellut?>>

Eevalla ja Aatamilla ei ollut kelloja, vaan päivät vaihtuivat auringon laskettua. Näinhän oli Luojankin luodessa maailmaa. Näin on edelleenkin hyvä ajatella, ei tarvitse vilkuilla kelloon. Esim. Havdalassa (=sapatin päätösseremonia) voidaan käydä laskemassa tähtiä, silloin kun niitä voi nähdä. Kun kolme tähteä on taivaalla, niin sitten varmasti sapatti on loppunut ja sapatti voidaan päättää.

• Yksi-usko

Herramme Jeesus Kristus yksin voi vain pelastaa, ei sapatti. Tästä on keskusteltu tällä palstalla ennenkin lukemattomia kertoja. Adventistit pyhittävät sapattia rakkaudesta Jumalaa kohtaan ja kunnioituksesta. Adventistit haluavat kunnioittaa Luojaa pyhittämällä Jumalan siunaaman lepopäivän.

• >>> Adventistit pyhittävät sapattia rakkaudesta Jumalaa kohtaan ja kunnioituksesta. >>>

No ei oikeastaan näin.

Vaan pelosta maagista taikajätkää kohtaan, koska tämä sinun maaginen taikajätkä on pelotellut sinua mitä kauheimmilla asioilla, jos et pötkötä silloin kun hän käskee.

Joten syy on sama kuin heillä, jotka uskovat sinun maagiseen taikakaveriin siitä syystä, että he pelkäävät joutuvansa ikuisesti kidutettavaksi helvetissä jos he eivät usko kyseiseen heppuun.

Syy on pelko, kuten jumalien kohdalla yleensä on. Uskotaan pelosta, että mitä voisi tapahtua jos ei usko.

• Yksi-usko
        bushmanni kirjoitti:

>>> Adventistit pyhittävät sapattia rakkaudesta Jumalaa kohtaan ja kunnioituksesta. >>>

No ei oikeastaan näin.

Vaan pelosta maagista taikajätkää kohtaan, koska tämä sinun maaginen taikajätkä on pelotellut sinua mitä kauheimmilla asioilla, jos et pötkötä silloin kun hän käskee.

Joten syy on sama kuin heillä, jotka uskovat sinun maagiseen taikakaveriin siitä syystä, että he pelkäävät joutuvansa ikuisesti kidutettavaksi helvetissä jos he eivät usko kyseiseen heppuun.

Syy on pelko, kuten jumalien kohdalla yleensä on. Uskotaan pelosta, että mitä voisi tapahtua jos ei usko.

Kyse on rakkaudesta Jumalaa kohtaan. Alla ovat käskyt, joissa käskettiin rakastamaan Jumalaa yli kaiken. Huomaatko, että lepopäiväkäsky (jae 8) alkaa sanoilla "Muista pyhittää" kun taas toiset käskyt alkavat sanalla "Älä". Sen sijaan sinun pitäisi pelätä Jumalaa, sillä (jae 7) Jumalan sanan halventaminen ei jää rankaisematta.

2. Moos. 20:1-11
        "2 "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta.
        3 "Sinulla ei saa olla muita jumalia.
        4 "Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla. 5 Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua. 6 Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.
        7 "Älä käytä väärin Herran, Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka käyttää väärin hänen nimeään.*
        8 "Muista pyhittää lepopäivä. 9 Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi, 10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, ei juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi. 11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on, mutta seitsemännen päivän hän lepäsi. Sen vuoksi Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen."

• Yksi-usko
        Yksi-usko kirjoitti:

Kyse on rakkaudesta Jumalaa kohtaan. Alla ovat käskyt, joissa käskettiin rakastamaan Jumalaa yli kaiken. Huomaatko, että lepopäiväkäsky (jae 8) alkaa sanoilla "Muista pyhittää" kun taas toiset käskyt alkavat sanalla "Älä". Sen sijaan sinun pitäisi pelätä Jumalaa, sillä (jae 7) Jumalan sanan halventaminen ei jää rankaisematta.

"2 "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta.
        4 "Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla. 5 Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua. 6 Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.
        7 "Älä käytä väärin Herran, Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka käyttää väärin hänen nimeään.*
        8 "Muista pyhittää lepopäivä. 9 Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi, 10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, ei juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi. 11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on, mutta seitsemännen päivän hän lepäsi. Sen vuoksi Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen."

korjaus edelliseen kommenttiini: Jumalan nimen halventaminen ei jää rankaisematta.

• Yksi-usko kirjoitti:

>>> Sen sijaan sinun pitäisi pelätä Jumalaa, sillä (jae 7) Jumalan sanan halventaminen ei jää rankaisematta. >>>

Sellainen pieni huomio, että uskovainen, joka pelottelee uskonnotonta jumalallaan pitäisi ottaa huomioon sellainen asia, että se on yhtä vaikuttavaa kuin lapsi, joka pelottelee aikuista sanomalla, että jos et ole nätisti niin joulupukki ei tule.

>> 2 "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta. >>>

Vale, emävale ja uskonto.

Yksikään jumala ei ole johdattanut heprealaisia pois orjuudesta Egyptistä, koska sellaista orjuutta ei ole koskaan ollut, eikä Egyptin vaikuttavasti muistiinpantu historia sitä tunne.

Se on siis satua, myytti ja legendaa, kuten sinun koko uskontosi ja jumalasi.

• --"Syy on pelko, kuten jumalien kohdalla yleensä on. Uskotaan pelosta, että mitä voisi tapahtua jos ei usko."--

Pelon ilmapiirin luominen on lahkojen pastoreiden ensisijainen tehtävä. Maailmanlopulla, helvetin kärsimyksillä, jumalien kostolla ja tuomiolla jne. pelottelu on paras keino orjuuttaa ihminen.

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/jehovan-todistajien-lapset-karsivat-pahoista-peloista-raakoja-kertomuksia-ja-pelottavia-kuvia-herasin-usein-sankyni-alta/6369736

Tämä pelkästään siksi, että kun ihminen on peloissaan omasta kohtalostaan tai tulevaisuudestaan, niin silloin häntä on myös helpompi manipuloida ja käyttää eri keinoin hyväksi niin henkisesti kuin fyysisestikin.

Ihminen ja lahkon jäsen, joka on epävarma ja peloissaan omasta kohtalostaan, on helppo saalis lahkon johtajille. Lahkon johtajat korostavat, että rahan ja muun maallisen omaisuuden uhraaminen on paras keino poistaa tulevaisuuden pelkoa.

Kulttien ja lahkojen johtajat uskottelevat, että heidän edustamansa yhteisön toiminnan rahoittaminen eri muodoin on tehokkain keino lepyttämään kiivasta ja armotonta Jahve-jumalaa. Taivaspaikka on varmemmalla pohjalla, kunhan muistat antaa avokätisesti rahaa kolehteihin ja maksat joka kuukausi 10 % tuloistasi lahkollesi.

• areena.yle

• areena.yle
        areena.yle kirjoitti:

Linkissä mainitun kirjan kirjoittaja Aila Ruoho oli jokin aika sitten Kalle Haatajan haastattelussa

http://areena.yle.fi/1-3963276

siis Kalle Haatasen

• sapattipistooli

Miten kellojen kesä ja talvi aikojen siirtely? Eihän sapatti voi olla minutintarkkaa. Raamatun aikaan ei ollut edes kelloja tikittämässä, joten täytyy perustua auringon nousuun ja laskuun. Mutta miten lapissa, jossa aurinko ei aina nouse?

Voidaanko olla varma, että sapatinpäivä on juuri meidän lauantaipäivä? Voitteko perustella? Jos sunnuntaita pitää sapattina, eikai se pahasta ole. Eikö sitä voi ajatella niinkin , että 7 päiväinen viikko toteutuu, josta yksi on lepopäivä. Jos yhden päivän viikossa pyhittää, näinhän toteutuu käsky muistaa pyhittää sapatti kerran viikossa.

Adventistit olette liian tiukkapipoisia ihan turhaan-. kyse on vain päivistä, josta turha tehdä elämän ja kuoleman kysymystä niinkuin profeettanne E G White väittää.

• omalehmä

>>Miten kellojen kesä ja talvi aikojen siirtely? Eihän sapatti voi olla minutintarkkaa. Raamatun aikaan ei ollut edes kelloja tikittämässä, joten täytyy perustua auringon nousuun ja laskuun. Mutta miten lapissa, jossa aurinko ei aina nouse?>>

Silloin kun muinais-Israelin jumala sapattikäskynsä antoi, ei hän tiennyt vielä Lappia olevankaan, jossa päivä vuorokauden läpi paistaisi.

• Ihan.yhtä.tyhmiä

"Silloin kun muinais-Israelin jumala sapattikäskynsä antoi, ei hän tiennyt vielä Lappia olevankaan, jossa päivä vuorokauden läpi paistaisi."

Ihmisen keksimät jumalat ovatkin yhtä tyhmiä ja tietämättömiä kuin jumaliinsa uskovat itse.
        Raamatussa esiintyvä Jahve-jumala olisi siis yhtä viisas tai tyhmä kuin sitä mielikuvitusjumalaa palvelevat paimentolaisetkin olivat. Jumalat olivat myös yhtä väkivaltaisia kuin ihmiset, jotka jumaliansa palvoivat.

• sapattiherttua
        omalehmä kirjoitti:

>>Miten kellojen kesä ja talvi aikojen siirtely? Eihän sapatti voi olla minutintarkkaa. Raamatun aikaan ei ollut edes kelloja tikittämässä, joten täytyy perustua auringon nousuun ja laskuun. Mutta miten lapissa, jossa aurinko ei aina nouse?>>

Silloin kun muinais-Israelin jumala sapattikäskynsä antoi, ei hän tiennyt vielä Lappia olevankaan, jossa päivä vuorokauden läpi paistaisi.

eihän se Jumalan syy ole , jos ihmiset ovat päättäneet olla tyhmiä, eivätkä ymmärrä tulkita asioita oikein.

• Yksi-usko

>>Voidaanko olla varma, että sapatinpäivä on juuri meidän lauantaipäivä? Voitteko perustella? >>

Kyllä voidaan olla täysin varmoja. Juutalaiset ovat säilyttäneet tämän alkuperäisen sapatin. Sapatti alkaa perjantai-iltana, auringon laskettua ja loppuu lauantai-iltana auringon laskettua.

Sapatista löytyy runsaasti tietoa myös netistä, esimerikiksi wikipediasta: https://fi.wikipedia.org/wiki/Sapatti

>>Jos sunnuntaita pitää sapattina, eikai se pahasta ole. Eikö sitä voi ajatella niinkin , että 7 päiväinen viikko toteutuu, josta yksi on lepopäivä. >>

Jos haluaa noudattaa Jumalan käskyä, Raamatun ohjetta, Jeesuksen esimerkkiä ja alkuseurakunnan käytäntöä, niin silloin ainoa oikea lepopäivä on sapatti, joka on lauantaina.

>>Jos yhden päivän viikossa pyhittää, näinhän toteutuu käsky muistaa pyhittää sapatti kerran viikossa.>>

Tuollaista mainitsemaasi käskyä ei löydy Raamatusta eikä muualtakaan, esim. katekismuksesta. Raamatussa kerrotaan, että Herra luomistyönsä päätteeksi lepäsi seitsemännen päivän. Sen vuoksi Hän siunasi ja pyhitti sen päivän. Ei mitä tahansa päivää, vaan juuri sen päivän, jona Hän lepäsi. Juuri tämän päivän hän haluaa meidänkin pyhittämvän.

2 Moos. 20:8-11
        "8 "Muista pyhittää lepopäivä. 9 Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi, 10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, ei juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi. 11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on, mutta seitsemännen päivän hän lepäsi. Sen vuoksi Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen."

• omalehmä
        Ihan.yhtä.tyhmiä kirjoitti:

"Silloin kun muinais-Israelin jumala sapattikäskynsä antoi, ei hän tiennyt vielä Lappia olevankaan, jossa päivä vuorokauden läpi paistaisi."

Ihmisen keksimät jumalat ovatkin yhtä tyhmiä ja tietämättömiä kuin jumaliinsa uskovat itse.
        Raamatussa esiintyvä Jahve-jumala olisi siis yhtä viisas tai tyhmä kuin sitä mielikuvitusjumalaa palvelevat paimentolaisetkin olivat. Jumalat olivat myös yhtä väkivaltaisia kuin ihmiset, jotka jumaliansa palvoivat.

>>Ihmisen keksimät jumalat ovatkin yhtä tyhmiä ja tietämättömiä kuin jumaliinsa uskovat itse.>>

No, tyhmyys ja tietämättömyys ovat hieman eri asioita.

• merkkiniminen

Kannattaa pitää sapattia joka päivä, niin ei tule tehtyä virheitä ja välttää samalla helvettikeikan. Jumala tietää kaiken ja ottaa pienimmätkin sapattivirheet esille viimeisellä tuomiolla.

• kerettiläinen-

Käskyssä sanotaan "kuutena päivänä tee työtä", joten työttömät ovat suuressa vaarassa menettää taivaspaikkansa. Ja masentuneilla ei ole edes toivoa, elleivät ryhdistäydy ja lähde työnhakuun.

Pastoreidenkin kannattaisi muistaa tämä...

• Monta.mutkaa.matkassa

Onko naiminen työtä, jos sitä tekee vielä ammatikseen?
        Pitääkö sitten sapattina olla hyppäämättä pukille?
        Saako sapattina käydä pesemässä sukukalleutensa, etteivät rupea haisemaan?

• herneen.vedin.nenään
        kerettiläinen- kirjoitti:

Käskyssä sanotaan "kuutena päivänä tee työtä", joten työttömät ovat suuressa vaarassa menettää taivaspaikkansa. Ja masentuneilla ei ole edes toivoa, elleivät ryhdistäydy ja lähde työnhakuun.

Pastoreidenkin kannattaisi muistaa tämä...

>>Käskyssä sanotaan "kuutena päivänä tee työtä", joten työttömät ovat suuressa vaarassa menettää taivaspaikkansa. Ja masentuneilla ei ole edes toivoa, elleivät ryhdistäydy ja lähde työnhakuun.>>

Olipas terävästi sanottu. Asioilla on monta näkökulmaa. Voihan sitä tehdä töitä ilman ansiota huitoa vaikka käsiään ja seisoa päällään 6 päivää viikosta, tuokin työstä käy.

• iloinen_naurajaa

Heh, sapatti on täyttä paskaa. :-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      104
      9719
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      77
      4982
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      66
      4749
    4. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      5
      3243
    5. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      9
      2451
    6. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      106
      1696
    7. Miksi pitäisit enemmän

Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      45
      1468
    8. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      53
      1441
    9. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      59
      1408
    10. Heräsin taas sinä mielessä

Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      65
      1331
    Aihe