Windows xp:n kovalevy windows seiskaan

emahp

Miten windows xp:n kovalevy liitetään turvallisesti windows 7 koneeseen niin ettei win 7 kone sekoa toisen kovalevyn liittämisen takia.

21

406

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olisitpäivittänyt

      No ei mitenkään. Ensinnäkin Windows 7 on jo todella vanha ja turvaton käyttöjärjestelmä, joka olisi pitänyt päivittää kymppiin jo aikapäiviä sitten. Uskomatonta, miten ihmiset on niin jääräpäitä ja pitäytyvät vanhassa paskassa. Tästä silloin varoittelin.

      Parin vuoden päästä on sama tilanne kuin XP:n kanssa. Onneksi kympissä ei ole enää vastaavaa ongelmaa vaan Microsoft päivittää sen noin kerran vuodessa kokonaisuudessaan uuteen versioon eikä käyttäjät pysty sitä kovin helposti estämään.

      No, aina löytyy niitä jääräpäitä jotka alkavat vaikka pitämään WSUSia kotonaan ettei vaan mene päivitykset ohi sormien, olisihan se aivan hirveää että käytössä olisi nykyaikainen ja turvallinen käyttöjärjestelmä.

      • emahp

        Missä vanhassa paskassa. Hyvin toimii xp ja seiska enkä ole koskaan kuullut kummastakaan mitään oikeita ongelmia. Pitäisi tuo xp-koneen kovalevyn tavara saada talteen ennen käyttöjärjestelmän uudelleen asennusta. Sähläsin xp-koneen juntturaan.


    • Laita vaikka USB-kiintolevyjen telakkaan se tökkää kiinni USB-porttiin.

    • asdfzxcv

      "Miten windows xp:n kovalevy liitetään turvallisesti windows 7 koneeseen niin ettei win 7 kone sekoa toisen kovalevyn liittämisen takia."

      Ihan vaan liittämällä levy tietokoneeseen vaikka sata-väylään tai USB:n kautta jos on ulkoinen kotelo käytössä. Ei siinä mitään ihmeempiä tarvita. Boottijärjestyksen voisi tarkastaa BIOS:sta, ettei kone lähde XP-levyltä käynnistymään.

    • silläonnistuu

      Onnistuu mutta tarvit Burg-käynistyslataajan

      • Tosihelppoo

        asenna mint tai ubuntu ensin pimäärilevylle, liitä XP levy ja kirjoita pääteeseen:
        sudo update Burg
        Ja se löytää sun XP:n


      • Huomaaja
        Tosihelppoo kirjoitti:

        asenna mint tai ubuntu ensin pimäärilevylle, liitä XP levy ja kirjoita pääteeseen:
        sudo update Burg
        Ja se löytää sun XP:n

        burg pienellä


    • Kakkoslevyllä oleva käyttis ei sekoita mitään. Sitä ei käynnistetä. Toki sitten jälkikäteen voit poistaa sieltä Windowsin.

      • XPforever

        XP:tä nyt kukaan mee poitaan! Pars windows kautta aikojen!


    • Liittämisessä ei vaaraa kunhan käynnistysjärjestystä ei muuteta. Levyä voi huoletta lukea, mutta ohjelmia en sieltä käynnistäisi. Voivat toki toimia, mutta kirjoittavat Windowsin rekisteriin tavaraa ja omia asetuksiaan joiden poisto voi olla hankalaa. Aikoinaan uuden levyn lisäys sekoitti Windows levyjen järjestyksin. C:n jälkeen tuli uuden levyn primaari. Sitten vanhan levyn loogiset osiot ja sitten uuden levyn osiot ja joku ohjelma lakkasi toimimasta kun datat hukassa.

      • emahp

        Miten estetään se että käynnistysjärjestystä ei muuteta. XP-kone meni sekaisin kun liitin koneeseen digiboksin kovalevyn.


      • emahp kirjoitti:

        Miten estetään se että käynnistysjärjestystä ei muuteta. XP-kone meni sekaisin kun liitin koneeseen digiboksin kovalevyn.

        Digiboxin levyjä on monenlaisia. Osa salattuja ja niissä ei välttämättä XP:n tukemaa tiedostojärjestelmää. XP ei ymmärrä isoja levyjä. Biossissa voi katsoa miten levyt on tunnistettu ja mikä käynnistetään oletuksena.


      • rottenpotatoes
        emahp kirjoitti:

        Miten estetään se että käynnistysjärjestystä ei muuteta. XP-kone meni sekaisin kun liitin koneeseen digiboksin kovalevyn.

        Ata (pata) -levyillä voikin saada käyttiksen sekaisin kun pistää kaksi master levyä kiinni.


      • rottenpotatoes kirjoitti:

        Ata (pata) -levyillä voikin saada käyttiksen sekaisin kun pistää kaksi master levyä kiinni.

        Kaksi masteria voi olla jos molemmat eri ide-piuhassa. Jos samassa piuhassa niin toisen pitää olla slave. Noita näkee harvemmin. Näin jälkeenpäin naurattaa Windowssin kirjain tunnukset ja sen sekoilu levyjen kanssa. Levyn lisäys tosiaan saattoi sekoittaa systeemiä.


      • rottenpotatoes
        Mikko_Tku kirjoitti:

        Kaksi masteria voi olla jos molemmat eri ide-piuhassa. Jos samassa piuhassa niin toisen pitää olla slave. Noita näkee harvemmin. Näin jälkeenpäin naurattaa Windowssin kirjain tunnukset ja sen sekoilu levyjen kanssa. Levyn lisäys tosiaan saattoi sekoittaa systeemiä.

        Niinpä, tuonaikaisissa ( viime vuosikymmenellä) oli yleensä vain kaksi IDE-piuhanpaikkaa ja toisessa oli kovalevy masterina ja toisessa CD/DVD masterina.


      • rottenpotatoes kirjoitti:

        Niinpä, tuonaikaisissa ( viime vuosikymmenellä) oli yleensä vain kaksi IDE-piuhanpaikkaa ja toisessa oli kovalevy masterina ja toisessa CD/DVD masterina.

        Muistaakseni tuo oli tärkeää. Muuten kovalevy toimi CD-aseman nopeudella :) Ide piuhaan sai kaksi levyä kiinni - masterin ja slaven. Korpulle oli erilainen piuha. Siihenkin sai muistaakseni kaksi laitetta. CD/DVD tarvitsi vielä piuhan äänikorttiin.


      • emahp

        Miten koneen saa palautettua siten että kone käynnistyy alkuperäiseltä levyltä. Onko muuta keinoa kuin järjestelmän palautus.


      • emahp kirjoitti:

        Miten koneen saa palautettua siten että kone käynnistyy alkuperäiseltä levyltä. Onko muuta keinoa kuin järjestelmän palautus.

        Valitset Biossissa sen alkuperäisen levyn käynnistyväksi.


    • kokenut_windowisti

      Vaihda windows Ubuntuun niin pääset noistakin ongelmista.

    • sitselähtee

      Töpseli irti, akku irti, levy kiinni ja piuhat, käynnistä kone.

    • TOTUUSHAON

      XP on paras windows

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      105
      1034
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      918
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      787
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      85
      703
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      645
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      580
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      506
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      485
    9. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      482
    10. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      45
      472
    Aihe