Suomalainen lapsiperhe ajelehtii purjeveneessä rajussa merenkäynnissä Kiinanmerellä: "SOS viestiä ei ole annettu"
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201704012200095627_ul.shtml
Suomalaisia merihädässä
131
5632
Vastaukset
- Aprilliääää
Hyvää aprillia sullekin.
- minevao
Ihan turha uutinen. Mitään hätää ole mutta pahoinvointia voi tulla aallokossa. Turhaan soittelee.
- KylläNäinOn
Lue uusimmat käänteet MUSERTAVASTA TRAGEDIASTA!!!!!!!!!!!!! Hernekeittotölkkejä on jäjellä enää 8 kpl!!!!!!!!
- kiinassa
Säätiedotus aamuksi avomerelle Hong Kongista etelään: 18.68°N / 113.97°E
Sunday 4/2
Morning
Very windy with large choppy seas. Small craft advisory. Large short period wind waves.
Winds: ENE 23 to 31 knots.
Seas: ENE 3.3 meters at 9 seconds.
Maanantai:
Monday 4/3
Morning
Windy conditions with choppy seas. Small craft advisory. Large short period wind waves.
Winds: ENE 19 to 25 knots.
Seas: ENE 3.3 meters at 10 seconds.- TeemuEr
Naurettavan pieniä tuulia. Jos tuollaista ei kestä, ei pitäisi edes harkita veneilyä. Edes Suomessa.
- just.joo
Tän mukaan https://www.windytv.com/?2017-04-03-18,16.404,114.324,6
tuulta on vieläkin vähemmän.
Kuitenkin http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/suomalaisperheen-purjehdusolosuhteet-huonontuneet-kehotimme-heita-tekemaan-evakuintipyynnon/6373990 mukaan: "Turun meripelastuskeskuksen mukaan aallokko on kasvanut, joten olosuhteet merellä ovat huonontuneet."
Eli sääennustajat ei tiedä mitään, veneessä olijat ei itse tiedä mitään (heidän mukaansa hätää ei ole), mutta meripelastuskeskus toisella puolella planeettaamme sitten tietää paremmin ?!?
Onkohan niiltä jäänyt huomaamatta että oli aprillipäivä, ja menivät uskomaan lehdistön lööppeihin? - Mallinnus
just.joo kirjoitti:
Tän mukaan https://www.windytv.com/?2017-04-03-18,16.404,114.324,6
tuulta on vieläkin vähemmän.
Kuitenkin http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/suomalaisperheen-purjehdusolosuhteet-huonontuneet-kehotimme-heita-tekemaan-evakuintipyynnon/6373990 mukaan: "Turun meripelastuskeskuksen mukaan aallokko on kasvanut, joten olosuhteet merellä ovat huonontuneet."
Eli sääennustajat ei tiedä mitään, veneessä olijat ei itse tiedä mitään (heidän mukaansa hätää ei ole), mutta meripelastuskeskus toisella puolella planeettaamme sitten tietää paremmin ?!?
Onkohan niiltä jäänyt huomaamatta että oli aprillipäivä, ja menivät uskomaan lehdistön lööppeihin?"Eli sääennustajat ei tiedä mitään, veneessä olijat ei itse tiedä mitään "
Nuo sääennusteesi on täysin tietokoneen laskemia ennusteita matemaattisista malleista. Ei niitä ennusteita meteorologi ole laatinut. Matemaattinen malli on vain apuväline meteorologille, se ei ole täysin kelpoinen ainoaksi totuudeksi. - just.joo
Mallinnus kirjoitti:
"Eli sääennustajat ei tiedä mitään, veneessä olijat ei itse tiedä mitään "
Nuo sääennusteesi on täysin tietokoneen laskemia ennusteita matemaattisista malleista. Ei niitä ennusteita meteorologi ole laatinut. Matemaattinen malli on vain apuväline meteorologille, se ei ole täysin kelpoinen ainoaksi totuudeksi.Meteorologit on laatineet ne yhtälöt jotka koodaajat on siihen tietokoneen käyttämään ohjelmaan tehneet.
Veneessä olijat ei liity sääennusteeseen mitenkään, mikä olisi sinullekin selvinnyt hieman aivoja käyttämällä.
- Koettu
Oletko ollut koskaan ison meren mainigeissa noin naurettavissa tuulilukemissa? Vielä jos vuorovesivirta menee eri suuntaan kuin tuulen puhallus.
Naurettavaa asrvostella jo ei ole kokemusta kuin Itämerestä.- Macee
Jep, vene on lisäksi ohjauskyvytön. Ei ole mukavaa.
- Perimelastaja
Macee kirjoitti:
Jep, vene on lisäksi ohjauskyvytön. Ei ole mukavaa.
Onko vene ohjailukyvytön vai eikö sitä ohjata, eli se on laitettu piihin?
En nääs ole nähnyt juttua jossa kerrotaan ohjailukyvyttömyydestä tai sen syistä. Päinvastoin hesarin jutussa "Salokanteleen mukaan veneessä ei ole vakavia vaurioita, vaan esimerkiksi purjeet, moottori ja sähköt ovat kunnossa."
Jos ohjailukyky menee, niin se on vakava vaurio!
http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005152708.html
On se ihanaa kun moottoriveneilijöiden lisäksi lastensuojeluintoilijat ym. maakravut on saatu tälle palstalle häiriköimään :D - Macee
Vene "ajelehtii". Jotenkin siitä voisi päätellä että tällöin sitä ei kauheasti ohjailla vaikka peräsin olisikin kunnossa.
http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005153023.html - ajelehtii_piissä
Macee kirjoitti:
Vene "ajelehtii". Jotenkin siitä voisi päätellä että tällöin sitä ei kauheasti ohjailla vaikka peräsin olisikin kunnossa.
http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005153023.htmlOhjailukykynsä ansiostahan vene pysyy piissä, keula tuuleen.
- ei.voi.päätellä
Macee kirjoitti:
Vene "ajelehtii". Jotenkin siitä voisi päätellä että tällöin sitä ei kauheasti ohjailla vaikka peräsin olisikin kunnossa.
http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005153023.htmlEtkö tuon vertaa osaa lukea lehtiä ja iltapäivälehtiä erityisesti? Ihme vain, ettei lehtiartikkelissa vielä reivattu suuntaakin. Eli tuolta pohjalta ei pidä päätellä mitään.
- Macee
ei.voi.päätellä kirjoitti:
Etkö tuon vertaa osaa lukea lehtiä ja iltapäivälehtiä erityisesti? Ihme vain, ettei lehtiartikkelissa vielä reivattu suuntaakin. Eli tuolta pohjalta ei pidä päätellä mitään.
"Vene ajelehtii muutaman solmun nopeudella kohti länttä". Tuosta voi päätellä aika monta asiaa kaikki muut paitsi sinä.
- Perimelastaja
Macee kirjoitti:
"Vene ajelehtii muutaman solmun nopeudella kohti länttä". Tuosta voi päätellä aika monta asiaa kaikki muut paitsi sinä.
Jep, kuten sinäkin voit päätellä, paikallisten säätietojen perusteella (tuuli NE 15 m/s) ja Hesarin sijainnin ja ajelehtimissuunnan osoittavan kartan perusteella, veneen kulkusuunta on ollut WNW, eli tyypillisesti piissä olevan veneen käyttäytymistä. Ohjauskyvytön vene ajautuisi tuulen mukana, tuossa tilanteessa lounaaseen.
Eli piissä oleminen tai lontooksi "heave-to"
Tuosta voit lukea perusperiaatteet: https://www.thoughtco.com/heavy-weather-sailing-2915502 - MissMobyDick
Itse asiassa hove to, jos nokka suoraan tuuleen.... Tuulen ja aaltojen eri suunta vaikeuttaa, varsinkin jos ei ole myrskäriä käytössä.
Mahtaakohan olla "sea anchoria mukana"? vaatii kyllä taitoa sitä käyttää, eli uskaltaa päästää tarpeeksi pitkälle. - Eastwindkö
MissMobyDick kirjoitti:
Itse asiassa hove to, jos nokka suoraan tuuleen.... Tuulen ja aaltojen eri suunta vaikeuttaa, varsinkin jos ei ole myrskäriä käytössä.
Mahtaakohan olla "sea anchoria mukana"? vaatii kyllä taitoa sitä käyttää, eli uskaltaa päästää tarpeeksi pitkälle.Itse asiassa ei, vaan nokka "vastahankaan", eihän purjeet ylhäällä kuten piissä ollaan, ole mitään mahdollisuutta olla nokka suoraan tuuleen.
Nyt: "Alukselta saatu tieto, että he ovat laskeneet meriankkurin veteen ja laskeneet purjeet. Aluksen vauhti on hidastunut, mutta purjeiden antama vakaus on vastaavasti vähentynyt." Onnittelut, tuo ajoankkurin lasku ei ole ihan niitä piis-of-keik juttuja kovassa kelissä!
Mitenkään väheksymättä kipparin ja miehistön hätää, niin jotain varsin omituista tuossa on. Vaikka olisi tuulta vastaan virta ja mulperot ristiaallot, niin silti, eihän olosuhteet ole mitenkään lähelläkään pahinta mitä valtamerillä voi olla? Ja jos vene on Eastwind 45, niin eihän se pitäisi olla mikään lastu laineilla?
Ja eihän minulla ole valtamerikokemusta, eteläisellä Itämerellä olen kylläkin ollut yön yli nelimetrisessä aallokossa, tuulta tietysti enemmän, 17-19 keskituuli, mutta paljon pienempi vene. On se epämukavaa, kun ihmistä heitetään puolenkymmentä kertaa minuutissa4-5 m ylös-alas, kun häirikkövesikasa tulee väärästä suunnasta ja pyyhkäisee yli. Niin kuin jossain huvipuiston kieputushärvelissä, joka ei niin vain sammukkaan.
Tässä tapauksessa vielä lapset mukana, ja kuolemanpelko ja hyvin ilmeisesti liian kokematon ja "short-handed" miehistö, eli kippari vaikka olisikin kokenut, on meritaudissa, ei enää jaksa ja pelkää ja tekee kaikkensa, varmuuden vuoksi on yhteydessä meripelastukseen. Mut ne kypärät mukana :-o eli on ainakin varustauduttu. Eikä siinä mitään nauramista, ittensä telominen veneen heittelehtiessä on suurimpia vaaroja, eli kyllä vene kestää jos miehistö kestää.
Ja täällä me jaaritellaan kun raukat Kiinanmerellä yrittävät pärjätä. Tosin jos kantti kestää, niin uskon että heillä on ihan hyvä ennuste. Kun vain kippari saisi nukuttua jotta jaksaa taas. Nostavat kipparin herättyä purjeet ja tulevat pois keikkumasta. - Keulastakoroikkuu
"Mitenkään väheksymättä kipparin ja miehistön hätää, niin jotain varsin omituista tuossa on."
Se ei ole kerta eikä yksi, kun miehistön pää pettää kovassa kelissä. Ehjiä veneitä on jätetty ja tullaan jättämään jatkossakin.
Toivottavasti tästä ei tule yhtä sellaista tapausta.
Tuota meriankkurin laskemista pidän omituisena, koska niin monet sen vaaroista varoittelevat. - maissa.viisaina
Helsingin sanomissa Turun meripelastuskeskus taas ihmetteli miksi ajoankkuria ei laskettu jo aiemmin.
- samalla
Kun ajoankkuri laskettiin niin myös purjeet laskettiin joten purjeiden antaman tuen loputtua keikkuminen lisääntyi.
- MissMobyDick
Hove to voidaan olla kun laitetaan myrskäri keulaan ihan flätiksi. Se on taas eri asia, onko tuulen ja aallonsuunta sama. todennäköisesti ei. Viidellä valtamerellä ja myös filippiinit-hong kong akselilla purjehtineena tuolla etelä-kiinan merellä aalto-olot ovat melko samanlaiset kuin itämerellä: lyhyt aallonpituus tekee melko pienestäkin aallokosta todella jumputtavan. Toisin on esim. etelämerellä, jolla 10-metrisen aallokon ja piiitkän maininkivälin vuoksi soillakin aallonkorkeuksilla purjehtiminen on suopeampaa. Paitsi silloin kun murskytuuli kiertää parissa tunnissa kompassin ympäri, mitä se tekee siellä joka ilta kun lämpötila laskee.
"Sea anchorin" käytössä on omat riskinsä, jos se hidastaa venettä liikaa aallonnopeuteen nähden tai jos sea anchorissa on liikaa voimaa (väärin mitoitettu). Perään narun päähän roikkumaan laitettu purjekun (tai ämpäri) voi toimia sea anchorina. Pardon my french. - MissMobyDick
Ja ohattavuusongelma voipi johtua siitä, että autopilotti ei pärjää tuommoisessa kelissä, varsinkin jos aallokko on kova eikä ole tuulta riittävästi/purjeita stabiloimassa (eikä miehistö voi itse olla ruorissa tai pinnassa x syystä). Toivottavasti aallot pienenevät ja tulee kuitenkin riittävästi, niin että purjeilla pääsee heave o tai juoksemaan riittävän nopeasti aaltojen edellä. Sea anchoriahan voi käyttää myös niin, että on keulassa ja perä aaltoihin päin.
- Eastwindkö
Hei Miss, varmaankin tarkoitat kokemuksellasi jotain ihan muuta kuin mitä kirjoitat. Hove-to tai heave-to tarkoittaa piissä makaamista, eli se myrskäri (ihan flättinä) pakkiin ja iso tai mesaani myöskin flättinä ja pikkurättinä vetämään ja ruori kääntämään luuhun. Eikä silloin ole keula suoraan tuuleen, oli aallon suunta sitten mikä tahansa, vaan keula 45-55 astetta tuulesta ja ajelehtimissuunta 120 astetta tuulesta.
Eikä uutisten perusteella veneellä ole mitään "ohjattavuusongelmaa" muuten paitsi että sitä ei edes pyritä ohjaamaan. Piissä ollessahan ruori on sidottuna, autopilottia tarvittaisiin jos aktiivisesti purjehditaan, mutta sitä ei kai ole tehty. Nyt sitten ollaan laskettu purjeet ja vene on "lying ahull" eli tuuliajolla, ajoankkurin hidastamana.
Viimeisestä lauseestasi puuttui taatusti sanoja "Sea anchoriahan voi käyttää myös niin, että on keulassa ja perä aaltoihin päin."
Siis pitikö olla (myrsky)fokka keulassa, ankkuri perässä ja perä aaltoja päin? - MissMobyDick
Tilanteen ja veneen tapimusten mukaan pitää päättää, onko turvallisinta olla nokka suoraan aaltoihin, perä aaltoihin vai kulmassa aaltoihin. Purjeiden ripustus riippuu siitä, missä kulmassa se tulee aaltoihin (ja veneen haluttuun asentoon) nähden. Sekä myös se, halutaanko pitää vene liikkeessä vai passiivisena paikallaan. Kun takaa tulee 16 metrinen päälle hajoava aalto, on pakko yrittää pitää vene purjeen avulla liikkeessä (myrskäri, pieneksi kääritty keulapurje tai minimiin reivattu pääpurje, muuten jää niskaan kaatuvan vesimassan alle. Myrskyssä pinna tuulen avulla ohjaava windpilot toimii verrattain hyvin. Tosin 73 solmun myrskyssäkin olen mieluummin kannella turvavaljaiden kanssa. Keulaan ripustettu sea anchor (parashoot mallin tuossa kuvassa) esim näin: https://www.google.fi/search?q=lying ahull&client=firefox-b&tbm=isch&imgil=pzc_BNZI5gGpeM:;xTuZJZQFQWuIcM;http://www.potter-yachters.com/stories/ssmith.html&source=iu&pf=m&fir=pzc_BNZI5gGpeM:,xTuZJZQFQWuIcM,_&usg=__MxtZgqYU-yfShAP-ycVBs1kisVM=&biw=1561&bih=794&ved=0ahUKEwiYo9Dc4IfTAhVMWSwKHZdQCDkQyjcIMA&ei=mfjhWNjyHcyysQGXoaHIAw#imgdii=wOp7p4-nXYRobM:&imgrc=dhIBIoxIAC_6VM:
- nonäin
MissMobyDick kirjoitti:
Tilanteen ja veneen tapimusten mukaan pitää päättää, onko turvallisinta olla nokka suoraan aaltoihin, perä aaltoihin vai kulmassa aaltoihin. Purjeiden ripustus riippuu siitä, missä kulmassa se tulee aaltoihin (ja veneen haluttuun asentoon) nähden. Sekä myös se, halutaanko pitää vene liikkeessä vai passiivisena paikallaan. Kun takaa tulee 16 metrinen päälle hajoava aalto, on pakko yrittää pitää vene purjeen avulla liikkeessä (myrskäri, pieneksi kääritty keulapurje tai minimiin reivattu pääpurje, muuten jää niskaan kaatuvan vesimassan alle. Myrskyssä pinna tuulen avulla ohjaava windpilot toimii verrattain hyvin. Tosin 73 solmun myrskyssäkin olen mieluummin kannella turvavaljaiden kanssa. Keulaan ripustettu sea anchor (parashoot mallin tuossa kuvassa) esim näin: https://www.google.fi/search?q=lying ahull&client=firefox-b&tbm=isch&imgil=pzc_BNZI5gGpeM:;xTuZJZQFQWuIcM;http://www.potter-yachters.com/stories/ssmith.html&source=iu&pf=m&fir=pzc_BNZI5gGpeM:,xTuZJZQFQWuIcM,_&usg=__MxtZgqYU-yfShAP-ycVBs1kisVM=&biw=1561&bih=794&ved=0ahUKEwiYo9Dc4IfTAhVMWSwKHZdQCDkQyjcIMA&ei=mfjhWNjyHcyysQGXoaHIAw#imgdii=wOp7p4-nXYRobM:&imgrc=dhIBIoxIAC_6VM:
Ei ole olemassa mitään pääpurjetta. Headsail on suomeksi keulapurje. Nettipurjehtijalle tämän tietäminen on tietysti vaikeaa, oikealle purjehtijalle taas itsestäänselvyys.
- Macee
MissMobyDick kirjoitti:
Tilanteen ja veneen tapimusten mukaan pitää päättää, onko turvallisinta olla nokka suoraan aaltoihin, perä aaltoihin vai kulmassa aaltoihin. Purjeiden ripustus riippuu siitä, missä kulmassa se tulee aaltoihin (ja veneen haluttuun asentoon) nähden. Sekä myös se, halutaanko pitää vene liikkeessä vai passiivisena paikallaan. Kun takaa tulee 16 metrinen päälle hajoava aalto, on pakko yrittää pitää vene purjeen avulla liikkeessä (myrskäri, pieneksi kääritty keulapurje tai minimiin reivattu pääpurje, muuten jää niskaan kaatuvan vesimassan alle. Myrskyssä pinna tuulen avulla ohjaava windpilot toimii verrattain hyvin. Tosin 73 solmun myrskyssäkin olen mieluummin kannella turvavaljaiden kanssa. Keulaan ripustettu sea anchor (parashoot mallin tuossa kuvassa) esim näin: https://www.google.fi/search?q=lying ahull&client=firefox-b&tbm=isch&imgil=pzc_BNZI5gGpeM:;xTuZJZQFQWuIcM;http://www.potter-yachters.com/stories/ssmith.html&source=iu&pf=m&fir=pzc_BNZI5gGpeM:,xTuZJZQFQWuIcM,_&usg=__MxtZgqYU-yfShAP-ycVBs1kisVM=&biw=1561&bih=794&ved=0ahUKEwiYo9Dc4IfTAhVMWSwKHZdQCDkQyjcIMA&ei=mfjhWNjyHcyysQGXoaHIAw#imgdii=wOp7p4-nXYRobM:&imgrc=dhIBIoxIAC_6VM:
Noin vinkiksi vaan ettei kannata kopioida sitä kilometrin mittaista Google hakulinnkkiä, vaan sen varsinaisen sivun osoite joka sillä haulla löytyy...
- Lastensuojelukehiin
Tuollaisilta lapset pois kun vievät heitä moisiin olosuhteisiin. Mitähän vanhempien korvien välissä oikein liikkuu? Järkyttävää. Lastensuojelu HOI!
- jämpti.näin
Elämä on niin vaarallista ja epämukavaa, että sinultakin pitäisi ehdottomasti ottaa lapset huostaan. Ja sinä itse joutaisit vankilaan.
- MokasinItkenIltaLehdelle
Saatanan media on perkeleen paskaa!
- tuulenmukaaan
Kun täällä Helsingissä katsoo ikkunasta, niin tuuliajolla olevia perheitä osuu silmään aina muutamia päivässä.
Kannattaa satsata purjehdukseen, niin maissa tapahtuva tuulen liikutus ei tunnu juuri missään. - Nouhätää
Vene on meinannut mennä ympäri jo monta kertaa, siksi perhe on veneen sisätiloissa. Helppo yhdistää blogin perusteella kuka kyseessä. Kelin pitäisi helpottua muutamassa päivässä.
On muuten sairaita kommentteja.- KetsiKeikahtaa
Kyllähän se ketsi keikahtaa. Se taas siitä merikelpoisuudesta.
- 4971
Mihin blogiin viittaat tässä?
- harmittaviajuttuja
Kyllä vanha kansa tiesi " kun merellä sattuu vahinko, niin maalla ollaan viisaita"
Harmittaa myös someviha-kirjoittelu. . ette voi olla purjehtijoita!- ReiluPeliKunniaan
Ole hyvä ja lopeta trollaus.
- Kukkahattutäti29
Lapsien ainoa oikea paikka on olla kotona neljän seinänä sisällä. Vanhempien tärkein tehtävä on suojella lapsia eikä saattaa niitä vaaraan viemällä niitä veneellä millekkään vesialueelle. Lapset hukkuvat helposti ja lapsiperheille ei saisi myydä edes asuntoja rannikkokaupungeista. Rannikkokaupungit ovat vaarallisia asuinpaikkoja lapsille!
- VirallinenTotuus
Rajavartiolaioksen tiedote
01.04.2017 11.51
Suomalainen perhe vaikeuksissa Etelä-Kiinan merellä
Turun meripelastuskeskus sai ilmoituksen vaikeuksissa olevalta suomalaiselta purjeveneeltä Etelä-Kiinan merellä. Päällikkö kertoi, Inmarsat-järjestelmän kautta lähetetyssä viestissään, että ovat joutuneet kovan merenkäynnin vuoksi vaikeuksiin ja ovat tuuliajolla. Veneessä on neljä henkilöä, joista kaksi lapsia. Pelkona oli, että he voivat ajelehtia tuulen mukana matalaan veteen. Meripelastuskeskuksesta oltiin yhteydessä Hong Kongin meripelastuskeskukseen (Hong Kong MRCC) ja sieltä kerrottiin, että he ovat myös ottaneet viestin vastaan ja aloittaneet toimenpiteet. Myös meripelastuskeskus Pekingistä (MRCC China) on tietoinen asiasta ja hoitaa omalta osaltaan asiaa. Tapahtuma paikka on lähellä kiisteltyjä Paracel -saaria Etelä-Kiinan meren pohjoisosassa.
Viimeisin tieto, MRCC Hong Kongin mukaan, on että perhe on tällä hetkellä turvassa, eivätkä tarvitse välitöntä apua. Molemmat meripelastuskeskukset kuitenkin pitävät tilannetta silmällä ja ovat velvoittaneet venekuntaa olemaan heihin yhteydessä vähintään kuuden tunnin välein.
Päivitetty 1.4.2017 klo 1810
Alukselta saatu tieto, että sää alueella on entisestään huonontunut ja heidän on pitänyt siirtyä purjeveneen sisälle. Vene on pysynyt, päällikön mukaan, toistaiseksi pystyssä juuri ja juuri. He eivät myöskään ole saaneet enää yhteyttä paikallisiin meripelastusviranomaisiin. MRCC Turku on antanut toimintaohjeet päällikölle, jos tilanne muuttuu vielä vakavammaksi. MRCC Hong Kongin ja MRCC Turun välillä on yhteys
Päivitetty 1.4.2017 klo 2040
MRCC Hong Kong kertoi kysyttäessä, etteivät kykene lähettämään helikopteria tarvittaessa alueelle liian pitkän etäisyyden vuoksi eikä alueella partioi meripelastusyksiköitä. Käytännössä avun voi tarjota ainoastaan alueella liikkuvat kauppa-alukset ja nekin mieluiten päiväsaikaan. Tieto on myös välitetty purjeveneelle. Sää alueella ei tule viimeisimmän ennusteen mukaan enää pahenemaan, mutta pysyy kuitenkin yhtä huonona vielä seuraavat kaksi vuorokautta.
Päivitetty 2.4.2017 klo 1415
Alukselta saatu tilannetieto, että vene ajelehtii hallitsemattomasti edelleen. Miehistö on aluksessa sisätiloissa, koska ulkona ei turvallista työskennellä merenkäynnin takia. Keliolosuhteet ovat pysytelleet samankaltaisena. MRCC Hong Kongista saadun sääennusteen mukaan tuulen odotetaan pysyttelevän samoissa lukemissa noin 14-17, huiput noin 20 m/s, mutta aallokorkeuden laskevan hieman seuraavan 12h sisällä. Aallonkorkeus on tällä hetkellä 4-6m.
Lisätietoja
MRCC Turku, puh. 02941042
https://www.raja.fi/tietoa/tiedotteet/1/0/suomalainen_perhe_vaikeuksissa_etela-kiinan_merella_72872 - Seopppmarti
Edelleenkään ei ole mitään hätää. Ikävä olo voi tietysti olla, kun ei ole 5 m/s aurinkoisella Airistolla.
- MurtuvaAalto
"Vene on pysynyt, päällikön mukaan, toistaiseksi pystyssä juuri ja juuri."
Kyllähän tuossa on hätä. Jos vene kippaa, niin sen jälkeen on olemassa sekä loukkaantumisen riski että veneen hajoamisen riski.
Ihmeellisiä sankareita nämä, jotka väittävät, ettei mitään hätää ole, vaikka vene on lähellä kippaamista.- asiantuntijamäoon
Niin, päällikön mukaan, eli henkilön jolla ei ole juuri mitään käsitystä veneiden suunnittelusta, tai niiden aallokkokäyttäytymisen mallintamisesta, eikä siitä syytä minkäänlaista kykyä arvioida sitä milloin vene on vaarassa kipata ja milloin taas ei ole.
Olosuhteet alueella ovat normaalit, eikä merenkäynnissä tai tuulessa ole mitään ihmeellistä mikä vaarantaisi täysin kunnossa olevan veneen vakavuuden. Yksirunkoinen painokölivene toki rullaa tuollaisessa aallokossa, mikä on ilmeisesti tullut päällikölle täytenä yllätyksenä, veneiden suunnittelijoille se taas on itsestäänselvyys. - NimiKekkonen
"Niin, päällikön mukaan, eli henkilön jolla ei ole juuri mitään käsitystä veneiden suunnittelusta"
Jos tuo vene on teräsvene Sarema, niin sehän on itse rakennettu. Mistä niiden merikelpoisuudesta tietää. Dunckerinkin vene oli ensin upota, kun sitä koeuitettiin. Painopiste oli vturallaan. - Nimimerkki655
NimiKekkonen kirjoitti:
"Niin, päällikön mukaan, eli henkilön jolla ei ole juuri mitään käsitystä veneiden suunnittelusta"
Jos tuo vene on teräsvene Sarema, niin sehän on itse rakennettu. Mistä niiden merikelpoisuudesta tietää. Dunckerinkin vene oli ensin upota, kun sitä koeuitettiin. Painopiste oli vturallaan.Ei pidä paikkansa.
http://personal.inet.fi/yritys/merivuokko/historia.htm
VESILLELASKUPÄIVÄ
Sain aamuksi apua olinhan kuullut, että myrkkymaalit vedettiin vasta ennen vesille laskua. Appi-ukko ja Tappari myrkkyjen vedossa.
Kastekuoharit olen käynyt Kantsun viinakaupasta ostamassa pyynnöllä sellaista mikä ei vahingoita maalipintaa. Toinen pullo on varapullo, jos eka irtoaa narusta ja menee mereen.
Kuvan tarkastelu paljastaa myös korin kaljaa ja jakkaran, jonka olen tehnyt Kallion kansakoulussa kuudennella luokalla 12-vuotiana vuonna 1953!
Vesiraja on maalattu tasan laskemaani kohtaan, mutta Merivuokko painui siitä valitettavasti 20 senttiä alemmaksi ja siihen on jäänyt.
Aamulla maalasimme myrkkyvärit Kaarelassa ja illalla purjehdimme ensi kerran Pihlajasaaresta Lauttasaareen sisustetulla veneellä.
2500 työtuntia (1v 8kk vapaa-aikana) ja 25 000 markkaa rahaa oli kulunut tuon kaiken saavuttamiseen. Silloin tuon kokoinen samanlaisella 49 heppasella Perkins moottorilla varustettu tehdasvalmisteinen lasikuituvene maksoi noin 250 000 markkaa. - VainÄÄLIÖväittää
asiantuntijamäoon kirjoitti:
Niin, päällikön mukaan, eli henkilön jolla ei ole juuri mitään käsitystä veneiden suunnittelusta, tai niiden aallokkokäyttäytymisen mallintamisesta, eikä siitä syytä minkäänlaista kykyä arvioida sitä milloin vene on vaarassa kipata ja milloin taas ei ole.
Olosuhteet alueella ovat normaalit, eikä merenkäynnissä tai tuulessa ole mitään ihmeellistä mikä vaarantaisi täysin kunnossa olevan veneen vakavuuden. Yksirunkoinen painokölivene toki rullaa tuollaisessa aallokossa, mikä on ilmeisesti tullut päällikölle täytenä yllätyksenä, veneiden suunnittelijoille se taas on itsestäänselvyys.Tämä on ihan paras kommentti, voiko olla urpompaa!
Sinähän tunnet sitten kaikkien alusten vakauden, niidenkin mitkä ovat varusteltu matkaveneiksi vakio veneistä. Tunnet ja tiedät miten alus on lastattu ja nesteiden määräätkin tiedät ja onko paljonkin vapaita nesteitä vaikka pilssissä. Tiedät kaikkien alusten nykyisen kunnon ja aiemmat mahdolliset vauriot. Tiedät myös näköjään tarkalleen vallitsevan olosuhteen, aallon pituuden, nopeuden ja korkeuden tuolla Kiinan merellä.
OLET AIKA SÄLLI SUORASTAAN SELVÄNNÄKIJÄ "asiantuntija"
Sorry, jotenkin et ollut kovin vakuuttava... - Tuttav
NimiKekkonen kirjoitti:
"Niin, päällikön mukaan, eli henkilön jolla ei ole juuri mitään käsitystä veneiden suunnittelusta"
Jos tuo vene on teräsvene Sarema, niin sehän on itse rakennettu. Mistä niiden merikelpoisuudesta tietää. Dunckerinkin vene oli ensin upota, kun sitä koeuitettiin. Painopiste oli vturallaan.Tälle päällikölle muuten maksetaan aika paljon siitä, että ymmärtää työkseen rakenteiden kestävyydestä.
- vattuT
Tuttav kirjoitti:
Tälle päällikölle muuten maksetaan aika paljon siitä, että ymmärtää työkseen rakenteiden kestävyydestä.
EIkä yhtään mitään aluksen pystyssä pysymisestä.
- nimimerkkitää
VainÄÄLIÖväittää kirjoitti:
Tämä on ihan paras kommentti, voiko olla urpompaa!
Sinähän tunnet sitten kaikkien alusten vakauden, niidenkin mitkä ovat varusteltu matkaveneiksi vakio veneistä. Tunnet ja tiedät miten alus on lastattu ja nesteiden määräätkin tiedät ja onko paljonkin vapaita nesteitä vaikka pilssissä. Tiedät kaikkien alusten nykyisen kunnon ja aiemmat mahdolliset vauriot. Tiedät myös näköjään tarkalleen vallitsevan olosuhteen, aallon pituuden, nopeuden ja korkeuden tuolla Kiinan merellä.
OLET AIKA SÄLLI SUORASTAAN SELVÄNNÄKIJÄ "asiantuntija"
Sorry, jotenkin et ollut kovin vakuuttava...Olet oikeassa, kommenttiasi urpompaa on tosiaankin vaikea keksiä.
- Nykyaikaa
Minkäköhän operaattorin SIM noilla on kännykässä kun yhteydenpito onnistuu noin hyvin. Täytyy hommata itsellekin!
- 213775Ghz
Ääliö! Luulitko että Soneran kortti on ainoa maailmassa?
- Ei-ole-GSM
Inmarsat satelliittipuhelin noilla on käytössä. Sinulle Iridium voisi olla sopivampi, jos olet valtamerillä vain tilaläisesti ja/tai veneesi ei ole kovin iso.
- JessusKalle
Alus ei ole merihädässä. Kippari on ilmoittanut vaikeasta tilanteesta meripelastuskeskukseen ja ovat keskenään sopineet tilannetiedotusten antamisesta. Kuten todettiin, ainakaan toistaiseksi kippari ei ole katsonut että ihmishenki tai alus olisi vaarassa.
- VituttaakoNolot
Meitä ei kiinnosta totuus paskan vertaa, kunhan saadaan huorausotsikoita.
- tätäonpurjehdus
Ken Dunkun teokset on lukenut, niin ei pitkät unet pahimpina myräkkäaikoina ole ollenkaan poikkeuksellinen tapahtuma. Jälkikäteen vaan muistellaan, mentiinkö kaksi vai kolme kertaa ympäri.
- Dunkkis
Ja montako lasta Dunkerilla oli veneessä hoidettavana?
- Toimivana
Ei purjevenettä ympäri saa missään olosuhteissa.
- MissBobyDick
Kyllä sen saa :) Ja sekä pituus että leveyssuuntaan.
- tosiseilori
Toimivana kirjoitti:
Ei purjevenettä ympäri saa missään olosuhteissa.
"Ei purjevenettä ympäri saa missään olosuhteissa. "
Jaa ei saa? Kohdasa 45 sekuntia menee nätisti nokan kautta ympäri:
https://www.youtube.com/watch?v=VWNpdQ37BBA - eitosiseilori
tosiseilori kirjoitti:
"Ei purjevenettä ympäri saa missään olosuhteissa. "
Jaa ei saa? Kohdasa 45 sekuntia menee nätisti nokan kautta ympäri:
https://www.youtube.com/watch?v=VWNpdQ37BBAPituusakseli oli lähes pystyssä, mutta ei vene missään nimessä mennyt nokan kautta ympäri.
- 36ft
eitosiseilori kirjoitti:
Pituusakseli oli lähes pystyssä, mutta ei vene missään nimessä mennyt nokan kautta ympäri.
Eihän tuossa edes tiputtu kyydistä...
- etiIte
eitosiseilori kirjoitti:
Pituusakseli oli lähes pystyssä, mutta ei vene missään nimessä mennyt nokan kautta ympäri.
Löytyy niitäkin tuolta juutuupista. Sen kun katsot noita saman kaltaisia videoita. Katteja (isoja) kaatuu ihan keulankin kautta, en vain jaksanut etsiä sinulle sellaista videota. Vähän omatoimisuutta hei!
- ei.ympäri
eitosiseilori kirjoitti:
Pituusakseli oli lähes pystyssä, mutta ei vene missään nimessä mennyt nokan kautta ympäri.
Ehkä noin 70 astetta voi jo sanoa olevan lähes pystyssä, mutta hyvin kaukanahan siinä ollaan ympärimenosta. Ja siitä kertaluokaltaan 60 astetta kallelleen. Pahinta veneen kannalta lopulta oli vauhdin menetys. Ei siinä todellakaan minkään akselin kautta ympäri mennä.
- eitosiseilori
etiIte kirjoitti:
Löytyy niitäkin tuolta juutuupista. Sen kun katsot noita saman kaltaisia videoita. Katteja (isoja) kaatuu ihan keulankin kautta, en vain jaksanut etsiä sinulle sellaista videota. Vähän omatoimisuutta hei!
Jaksoit kuitenkin puhua paskaa siitä esimerkistä, jonka jaksoit etsiä. Ei tässä nyt puhuta muusta kuin etsimästäsi ja tulkitsemastasi.
- Sohovamunkki
Kauhistuttavaa ees aatella. Merkki luottotietoihin kaikenmaailman seilaajille on varmasti paikallaan. Järkyttää kuvitellakaan semmoisilla kotia olevan maan kamaralla laisinkaan.
- PelottaaUlkomerellä
Tosiaan. Ihme seilaajia kun menevät veneineen keskelle aavaa merta. Olen aina ollut sitä mieltä ettei veneellä saa lähteä kauemmaksi kuin että ranta on koko ajan näkyvissä. Olisi tämäkin järkyttävä ja pelottava tapaus jäänyt tapahtumatta. Samoi kuin sen 312 metrisen rahtilaivan uppoaminen Atlantilla Brasilian edustalla. Sekin oli ihan turha onnettumuus, noudattamalla minun ohjetta sitäkään ei olisi tapahtunut.
Mikse Rannikkovartiosto tee asialle mitään. Niiden pitäisi partioida sisäisten kulkuvesien rajalla ja estää alusten pääsy ulkomerelle! Kyllä tähän pitäisi joku roti saada ja laki säätää. Päättäjät ohoi! - Hyvinhoidettu
Ja eipä tulisi lähdettyä...Mutta sikäli kun mistään ymmärrän, niin tuossa on tehty kaikki mahdollinen fiksusti. Tsemiä vaan sinne röykytykseen. Teräs enemmän kestänee ja vielä jonain päivänä ruokakin pysyy sisällä.
- Ulkomaalaisiako
Ovatko nämä seikkailijat oikeasti suomalaisia veronmaksajia, vai niitä, joiden pelastamisesta ym. ikääntymisestä koituvat laskut me suomalaiset maksetaan?
- Ulkomaalaisiako
Jos ovat oikeasti suomalaisia, niin siinä tapauksessa kaikki mahdollinen tuki ja voimia!
- pelleilyyy
Pelleksi itsensä tekevät kun huutelevat radiossa vaikka mitään vaaraa ei ole. Aivan käsittämätöntä pullamössö porukkaa. Hätäviestejä lähetetään, jos on hätä. Ei se ole hätä, jo ei ole kivaa tai vene aallokossa heittelehtii. Näillä on kaikki ehjinä: vene ja miehistö, ja silti pellenä huudellaan toiselta puolen maapalloa. Ei pitäisi mennä merelle, jos ei aaltoja kestä.
- PitkäkilpinenPelle
Ettei vaan olisi eu:n ulkopuolisia Suomen kaksoiskansalaisia. Niitä jotka vahingossa ennen lähtöään ottivat muutaman miljardin kansan kassasta mukaan?
- Konsultaatio
Kyseisessä keississä kukaan ei kuitenkaan ole lähettänyt hätäkutsua tai huutanut hätäviestiä. Ihme pullamössökirjoittelijoita kun eivät tajua lukemaansa, vaan alkavat huutelemaan palstalla väärällä ymmäryksellä fuulaa.
- OsaanKirjoittaa
Juuri tulleen tiedon mukaan IltaSanomat on maailman paras lehti.
- Fin26
IS: "Etelä-Kiinan merellä myrskyssä ajelehtiva suomalaisperhe suojautui kypärin patjoilla vuorattuun hyttiin"
Missä katsastusluokassa kypärät tulevat pakolliseksi? Voiko Suomenlahden ylittää ilman kypärää hyvässä kelissä? Kenellä on kypärät mukana purjeveneessä?
Purjehduskypärä, tuo markkinamiesten hyödyntämätön potentiaali. Pian alkaa Helly Hansen ja Henri Lloyd puskemaan uusia kypärämallistoja...- ssppss
Täytyy olla ruotsinsuomalaisia ja yhteydet länteen kunnossa.
- fillaritveneessä
Jos on fillarit veneessä, pitää tietysti olla kypärätkin, vaikkei niiden puuttumisesta sakkoa saakaan. Katsastusluokat ei liity asiaan mitenkään.
- spvpotentiaalia
Ja kypärän tulee olla jokaiselle mukana olevalle oikeankokoinen ja parasta ennen päiväys kunnossa.
- Kananmuna32
Ainakin Suomen meripelastusseuran katsastusjärjestelmässä. Kypärän käyttö on joissain veneissä pakollinen.
http://www.meripelastus.fi/fi/kypärä - ei_myrskyäkään
Kuinkas tuo kolmen-neljän metrin aallokko ja vain 15 m/s tuuli koetaan niin vaaralliseksi jos venekin on täysin kunnossa. Eikö heillä ole aiempaa kokemusta pienessä veneessä vastaavissa olosuhteissa?
- Fin26
spvpotentiaalia kirjoitti:
Ja kypärän tulee olla jokaiselle mukana olevalle oikeankokoinen ja parasta ennen päiväys kunnossa.
Kypärä pitää myös tarkastaa kerran vuodessa kumivasaralla koputtelemalla. Koputtelu maksaa 25 euroa ja sillä saa tarran jonka voi liimata kypärään. Koputtelu suoritetaan valtuutetussa kypäränkoputteluhuollossa.
- MRCC-Turku
Rajavartiolaitoksen jatkotiedote:
3.4. klo 0620
Alukselta saatu tieto puoli viiden maissa aamulla että kaikki ennallaan. Aluksella jaksetaan vielä hyvin sekä aluksen rakenteet kestävät toistaiseksi. Aluksen päällikön tuntemuksien mukaan keli on ehkä hieman laantumaan päin.
3.4 klo 16.00
Alus on yhteydessä Meripelastuskeskuksiin, MRCC Turku sekä MRCC Hong Kong, 5 tunnin välein. Yhteyttä pidetään merenkulunkäyttöön tarkoitetulla sanomalaitteella. Laitteella pystyy lähettämään ja vastaanottamaan lyhyitä viestejä satelliittien välityksellä. Viimeisimmän tiedon mukaan tilanne veneessä on ennallaan. Vene on merikelpoinen ja siinä on asianmukaiset hyvät pelastautumisvälineet. Purjevene ajelehtii aallokossa, mutta välitöntä avuntarvetta ei ole. Sääolosuhteet eivät ole vielä merkittävästi parantuneet. Purjehtijat odottelevat sään parantumista veneen sisätiloissa. Purjeveneestä on laskettu niin sanottu ajoankkuri hidastamaan ja vakauttamaan ajelehtimista. Sääennusteet alueelle lupaavat parempaa säätä huomiseen mennessä. Aallokon korkeuden odotetaan laskevan 2 metriin huomisen aikana.
Lisätietoja
MRCC Turku, puh. 02941042 Siellä on veneessä varmaan ihmetys ja kummastus, kun seurataan aiheutettua mediamylläkkää Suomessa satelliittimodeemin yli.
Ja varmaan ihmetys kun käy lukemassa tämänkin palsta, kun pääsee paremmille nettiyhteyksille, Itkeekö vai nauraa, riippuu luonteesta.
Mutta jos se paatti on se miksi minä epäilen (MV), niin sillä on ainakin kokemusta maailman meristä, reilu 40 vuotta.
Mutta uskomaton määrä osaajia tällä palstalla, kun lukee kommentteja.- mv_ei
Tuskinpa se nyt Merivuokko on.
- Tuttav
Ei ole se paatti miksi luulet.
No puhdas arvelu se minulla oli, kun ei kovin montaa tuon kokoista rautavenettä Suomesta maailman merillä ole. Oleellista että selvisivät ja tulipa uutta kokemusta. Minusta kippari toimi vastuullisesti,kun oli yhteydessä meripelastukseen hyvissä ajoin, mutta oliko tässä tilanteessa meripelastuksen raportoitava julkisuuteen, jää minulle ainakin avoimeksi. Saataa tuollainen nostaa kynnystä ottaa yhteyttä meripelastukseen, ettei tarvi olla koko kansan ihmeteltävänä.
- kaikkihyvin56
HS
Julkaistu: 4.4. 6:37 , Päivitetty: 4.4. 8:00
Etelä-Kiinan merellä vaikeuksiin joutuneen suomalaisperheen kamppailu tuuliajolla on päättynyt, ja perhe etenee taas merellä purjein.
Alus on ilmoittanut Turun meripelastuskeskukseen, että merenkäynnin laannuttua tilanne on palannut jokseenkin normaaliksi. Rajavartiolaitoksen varhain tiistaiaamuna Suomen aikaa päivittämässä tiedotteessa kerrotaan, että väsynyt perhe pystyi nostamaan ajelehtimista jarruttaneen ajoankkurin ja purjehtiminen on taas mahdollista.
Näin ollen vene on jälleen miehistön hallinnassa noin kolmen vuorokauden ajelehtimisen jälkeen. Purjeiden nosto tekee olot sikälikin helpommiksi, että purjeet vakauttavat huomattavasti veneen keikkumista.- hyviätuulia
Hieno homma, onneksi tilanne ei päätynyt aluksen hylkäämiseen tai vieläkin pahempaan.
- hedheh
Lehdistössä spekuloidaan kumpaan suuntaan lähtevät, kohti Hong Kongia vai Filippiinejä?
Filippiineille on vastatuuli, Hong Kongiin myötätuuli. Mitäs luulette?- Ennenkinkäynyt
Miksi pitäisi kumpaankaan suunnata, ymmärtääkseni ovat jo kotimatkalla, joten suunta lounaaseen ja Singaporeen provianttia
ottamaan. - Perimelastaja
Ennenkinkäynyt kirjoitti:
Miksi pitäisi kumpaankaan suunnata, ymmärtääkseni ovat jo kotimatkalla, joten suunta lounaaseen ja Singaporeen provianttia
ottamaan.Joidenkin uutisten mukaan purjehtijat asuvat Hong Kongissa, joten sinne kotimatka. Eikä käy järkeen että tuon kokoisella paatilla olisivat olleet merihädässä tai edes vaikeuksissa kun tuuli oli NE 15 m/s ja suunta olisi ollut lenssiä. Olisi painava rohjake kulkenut pelkällä keulapurjeella, ei olisi tarvinnut spinnua nostaa :D Tietysti möykkynen meri vaatii aktiivisen ohjaamisen, autopilotti ei kykene ja rullaahan tuo, mutta jos ei päästä poikkilaineeseen niin ei kaadu, h-veneelläkin menee nelimetrisessä aallossa myötäseen, heh, heh...
Pikemminnii niin etteivät jaksaneet röyskyttää vasta-aaltoon, eikä tuollainen teräsvene luultavasti ole mikään kryssipaatti (ellei sitten ole...) ja siksi jäivät piihin. Johan ne siellä Singaporessa ois ollu ajat sitte jos ois viittineet seilata ja sinne olis ollu matka.
- Gulffisti
Joku uutinen, jonka katsoin osasi kertoa, että ovat ottaneet ankkurin ylös =).
Hieno homma, että ovat kunnossa. Ihmetyttää todella paljon tällaisen asian uutisointi, kun puhutaan kuitenkin ihan normaalista yhteydenotosta "varmuudenvuoksi" viranomaisiin. Tällaiseen toimintaa pitäisi kannustaa, eikä tehdä kuten nyt ja viedä asia julkisuuteen.
Vaikka jos omalta osalta ajattelisin, että joutuisin ongelmiin kovassa kelissä itämerellä, niin voisin hyvin olla yhteydessä viranomaisiin "varmuudeksi" kertoakseni tilanteen (jos lapsia veneessä). Kyllä voisi pikkasen harmittaa lukea sitten asiasta iltalehdestä...- Vanhaskönisti
Et näköjään ole koskaan edes ollut purjeveneessä. Kyseessä on ajoankkuri.
- hymiölukutaito
Vanhaskönisti kirjoitti:
Et näköjään ole koskaan edes ollut purjeveneessä. Kyseessä on ajoankkuri.
Sinä puolestasi et osaa lukea hymiöitä. Kaikki tällä palstalla tietävät, että kyse oli ajoankkurista, mutta tavistoimittajalle "sea-anchor" on pelkkä ankkuri.
- Semmoiiin
Tässä on naisten purjehdusta: "Australialaisen Lisa Blairin yritys purjehtia ennätysajassa Etelämantereen ympäri on epäonnistunut. Blair joutui hylkäämään nopeusennätyksen yrittämisen sen jälkeen kun hänen purjeveneensä vaurioitui rajussa merenkäynnissä.
Aallot olivat maanantaina seitsemänmetrisiä ja tuuli myrskylukemissa eli reilut 20 metriä sekunnissa. Pahimmillaan tuuli puhalsi 23 m/s.
Yksi veneen mastoa kannatteleva vaijeri irtosi sen jälkeen kun masto otti kosketuksen veteen, Blairin kotisivuilla kerrotaan.
Tiedottaja Tracey Whittaker sanoi uutistoimisto AFP:lle veneen vaurioituneen niin pahoin, että ennätykseen ei enää ole mahdollisuuksia.
- Masto raahautuu tällä hetkellä veneen perässä. Lisa on varmistanut veneen turvallisuuden ja arvioi tilanteen heti aamun sarastettua."
Ei itke Iltasanomisa hän...- Hjkui
Ei itke Iltasanomissa vaan AFP:llä.
- erilaista
Tuossa Blairin tapauksessa kyseessä on nopeuskilpailu ja tuuli oli myrskylukemissa. Vauhtia on yritetty pitää mahdollisimman kovana kelistä huolimatta joten riki on hajonnut.
- kyrpärät
kypärät edelleen kuitenkin päässä
- vanhatappi
Mitähän tässä oikein vaahdotaan? Valtamerillä saattaa välillä olla myrskyä, joten veneen ja miehistön tulle olla siitä tietoisia ja veneen kestää olosuhteet. Muutoin on lähdetty ihan väärään paikkaan. Tosin kipparihan on vain ilmoittanut asiasta eikä porukalla ole mitään suurempaa hätää.
- Ajelehtiminen
Ja muutenkin toiminut oikein: jos on liikaa keliä turvalliselle purjehtimiselle, vetäydytään sisälle odottelemaan parempia ilmoja.
Enemmän ihmettelen, miksi meripelastus on päättänyt tehdä asiasta tiedotusnäytöksen. Vai miten tämä on lehdistölle päätynyt? - Millä.luvalla
Saako ihmisten asioita saa levitellä tiedotusvälineissä viranomaisvoimin? Voi olla että he vain halusivat tiedottaa olevansa toistaiseksi piissä ja ilman tähystäjää. Tieto oli tarkoitettu vain meriliikenteelle.
- Showhat
Millä.luvalla kirjoitti:
Saako ihmisten asioita saa levitellä tiedotusvälineissä viranomaisvoimin? Voi olla että he vain halusivat tiedottaa olevansa toistaiseksi piissä ja ilman tähystäjää. Tieto oli tarkoitettu vain meriliikenteelle.
Eihän täällä kukaan tiedä edes veneen nimeä, ihmisistä puhumattakaan.
Silloin kukaan ei ole levittänyt mitään asioita kellekään muulle.
Ei edes viranomainen. - yksityisiä
Showhat kirjoitti:
Eihän täällä kukaan tiedä edes veneen nimeä, ihmisistä puhumattakaan.
Silloin kukaan ei ole levittänyt mitään asioita kellekään muulle.
Ei edes viranomainen.Asuvat Hong Kongissa, kaksi lasta, veneen yksi hytti on pehmustettu huone, käyttävät kypäriä jne.
- Ohshitandbuckets
yksityisiä kirjoitti:
Asuvat Hong Kongissa, kaksi lasta, veneen yksi hytti on pehmustettu huone, käyttävät kypäriä jne.
Kukaan ei ole maininnut mitään faktaa heidän asuinpaikastaan. Pelkkää iltapäivälehtien spekulointia ja sensaationtavoittelua myyntilukujen kerjäämiseksi.
Veneissä ei ole mitään huoneita, ei edes pyöreitä sellaisia. Olet varmaankin itse pehmustetussa pyöreässä huoneessa? En tiennytkään, että teillä on siellä nettiyhteydetkin! Vai onnistuuko se jotenkin muutenkin?
Radioliikenteen seuraajien mukaan vene on joka tapauksessa matkalla Suomeen, asuivatpa veneilijät itse missä hyvänsä, luultavasti Vinkuintiassa.
:-) :-) !! - IltalehtiOnPuolueetonLOL
Me mediassa emme IKINÄ valehtele, tai ole juovuksissa tai kirjoita mitään järkevää.
Älä lähetä tätä.
- StadinKingitär2
Kai se nyt oli selvää heti alusta saakka, kun veneen tiedot julkistettiin, että se on tämä. Niin vähän maailmankiertäjiä teräsveneillä on, että jokainen jää kiinni.
http://www.sarema.fi/vene/- Eri_vene
Tuuli ei ollut myrskylukemissakaan. Tuo vene on matkoillaan jo kohdannut varmasti kovempiakin olosuhteita ja painaakin 22 tonnia.
- eiselvää
Ei ole. Sarema on yhä telakoituna Alaskassa.
- iiiiiiiiiiiiips
Mutta kai tästä aivan tarpeettoman suuren huomion tiedotusvälineissä saaneesta "hätätilanteesta" on jo elokuvanteko aloitettu?
- OlenIhmispaskaa
Onko? Voinko jo kirjoittaa siitä lehteen? Saanko?
- tähtienkanssa
Veneeseen lennätetään ensin 500 - 1000 kg kotimaisia tähtiä.
- frttyttyy
kai ne edelleen itkee siellä pehmustetussa kopissa
- OlenTiedonjanoinen
Kuoliks ne jo!
- MedianEdustajatSaaTapp
Media yrittää saada nyyhkytarinaa. Säälittävää.
- LYS-luku
Tietääkö kukaan mikä sen veneen LYS-luku on?
- tapahtunutta
Samoilla seutuvlla katosi v. 2015 uusi Beneteau 60:
http://news.abs-cbn.com/nation/regions/10/08/15/no-signs-yet-search-missing-hk-yacht - Jodlari713
Eipä olis kadonnu jos olis ollu Jodlari kipparina. Olis vaan purjehtinut määränpäähänsä LYS-lukunsa mukaisella vauhdilla.
- ihminenkele
no voi voi vitun köyhät ku läksivät.
- hiivaristatoiseen
LYS on 1,16, rakennusaine corten -teräs, tosin kansi ilmeisesti on ns. räkärautaa ja päällystetty liukuestemaalilla.
Masto on lyhennetty vanhan Swan 43:n johon sen saksalainen omistaja vaihdatti lifecycle servicessä Kokkolassa uuden Sparcraftin maston. Samalla tuli mm. uusi liimaamalla kasattu tiikkikansi vanhan ruuvatun ja kannen balsat pilallemädättämän tilalle. Swaniin siis.
Koneena on Perttelissä ammoin hirvikolariosuman takia puretun Toyota HiAcen 2,2 -litrainen diesel, marinointi by Piikkiön Venevarustamo. Kone on hyväkuntoinen. Polttoainelinjassa on tuplasuotimet ja hanavalinnat jotta polttoainekasvuston tukkima suodin voidaan vaihtaa lennossa, siis koneajossa.
Lämppäri on Reflex -öljykamiina, pöntöllä istutaan naama menosuuntaan ja pentterissä lieden edessä on suojatanko.
Ei siis mikään spedevene ollenkaan.- 3bcnöj
Masto on Swan 43:n vanha masto ja uusi Sparcraft? Kansi on rautaa mutta onkin Swanin teakillä päällystetty kerrosrakenteinen lasikuitukansi? Ei mikään spedeteksti
- Jodlari.057
LYS 1,16 ???
Aivan liian korkea lyssi veneelle jonka max vauhti on vain 5,7 solmua.
Lähde: https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:4007/mmsi:230036660/imo:0/vessel:CARLOTTA
Veneellä ei siis pärjää kisoissa eikä merellä, jos sielläkin pitää meripelastuksen kanssa koko ajan viestitellä.
- Turmoil
Ei lapsia pitäis viedä tuollaisiin olosuhteisiin. Mitähän vanhempien päässä liikkuu.? Järkyttävää!
- IltaSanomienLökis
Anteeksi, että provosoimme teitä taas.
- IhmeDillejä
Jengi paino 1.10-kertoimella Clevelandia Atlantaa vastaan:DDDD LOL!!!!!!!
- mikkihiirimerellä
Mitenkä he ovat merihädässä,jos eivät tiedä siinä tilanteessa olevansa?
- JodlJodl
Ja linkkisi mukaan max speed 5,7 solmua.
Melkoinen uppotukkivene siis kyseessä.
Guy 22 on ainakin tuota nopeampi, joten jääköhän LYS-luku alle 1,0:n ? - LähettäväAIS
Marinetrafikin max nopeuteen ei kannata luottaa. Oman veneeni kohdalla maksimi nopeus MT:ssä poikkeaa huomattavasti veneen GPS:n näyttämästä. Oman havainnon mukaan se ei ole edes mikän all high arvo.
- 4993
MTV3:n jutussa puhuttiin jostain blogista. Tietääkö joku osoitetta?
- tässä.taas
Poistoautomatiikka ilmeisesti tarttui viestiin, jossa oli linkin lisäksi liian vähän tekstiä. Sattui jäämään blogi avoimeksi välilehdelle, joten ei tarvinnut etsiä:
http://www.floatingfinns.com/about-us/ - tosisuolentoimintaa
tässä.taas kirjoitti:
Poistoautomatiikka ilmeisesti tarttui viestiin, jossa oli linkin lisäksi liian vähän tekstiä. Sattui jäämään blogi avoimeksi välilehdelle, joten ei tarvinnut etsiä:
http://www.floatingfinns.com/about-us/Voi perkele. Laitoin linkin ja en koviin paljoa tekstiä mukaan ja silloinko se poistuu automaattosesti?
Ny se sanoo vain:Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.
Höh Höh!
Seuraavan kerran lisään vaikka pelkkää xxxxxxxxxxxxxxxx lopulle tilalle. Ehkä se auttaa.
- Blogeja
Hiukan erillainen tarina, ei tarvinnut soitella MRCC Turkuun (tosin Floating finss tilanteessa ihan ymmärrettävää):
http://manta2017.blogspot.fi/
Purjehdus matalapaineen läpi oli rasittava. Odottelimme piissä sopivaa lähtöhetkeä noin 30 tuntia, mikä oli leppoisaa: aurinko paistoi ja tuuli maltillisesti. Manta ei keikkunut sen enempää kuin Rapa Nuin ankkurissa. Matalapaineesta ei ollut muuta merkkiä kuin etelästä nouseva pilviseinämä.
Sunnuntaina jalustimme purjeet ja lähdimme sitä kohti. Melkein heti alkoi sataa ja tuuli yltyi. Yöllä tyyntyi ja velloimme sekavassa aallokossa, kunnes yhtäkkiä luoteesta puhaltanut tuuli kääntyi lounaaseen - olimme tulleet matalapaineen keskuksen ja oklusiorintaman yli. Sen jälkeen alkoi varsinainen vuoristorata. Tuulta oli "vain" 15-18 m/s, mutta aallot kasvoivat ja olivat lopulta ehkä 4-5 metrisiä ja murtuvia. Eivät loivia ja pitkiä, kuten aikoinaan kovalla purjehduksella Uudesta Seelannista Tahitille. Silloin nousimme vuoren huipulle ja vajosimme taas laaksoon, mutta meno oli hallittua.
Manta kiisi kolmoisreivatulla isolla ja fokan puolikkaalla 7-8 solmua. Autopilotti ohjasi erinomaisesti, eikä ollut syytä vähentää vauhtia. Kattoluukut, ovi ja dorate-venttiilit oli pidettävä kiinni, joten voitte arvata millainen ilma kosteassa 30-asteisessa veneessä on sisällä. Ulkona ei voinut ajatellakaan olevansa. Jos ei kaatosade kastellut, niin avotilaan kaatuvat aallot. Oli täysi työ olla loukkaamatta itseään holtittomasti keikkuvassa veneessä. Enimmäkseen makailimmekin punkassa.
Sain vaivalla tehtyä kahtena päivänä salaattia, mikä oli turvallista - ei kiehuvaa kattilaa. Olin myös keittänyt piissä ollessa kananmunia. Leipä oli loppu, olin kuvitellut voivani leipoa matkalla. Söimme näkkäriä ja keksejä. Ensimmäisenä keli-päivänä (ei oikein voi sanoa myrskypäivänä, kun ei ollut myrsky, ellei sitten sisällä myrskyn olosuhteet) lämmitin pari päivää vanhan pastanlopun, kolmantena päivänä söimme valmista lihakeittoa.
Makoilimme kummatkin meripunkassa, minä luin, Hanski katsoi leffaa. Silloin Manta kaatui. Valtava aalto kaatui suoraan päälle. Takahytin pikkuikkuna oli silloin auki, pari ämpärillistä merivettä syöksyi sisään kastellen sivupunkan ja vaatteita. Tavaroita kolisi pitkin lattiaa. Kun vene oikeni, katsoimme lainehtivaa avotilaa, joka hiljalleen tyhjeni. Aurinkokatos oli revennyt, yksi kehyksen tuki repsotti irti. Oli tyhmää jättää katos auki, mutta emme olleet varautuneet moiseen keliin. Ison preventteri oli katkennut, tarkemmin Hanskin pleissaama lenkki oli antanut periksi. Hyvä, että preventteri antoi myöten, mututen olisi puomi taittunut. Selvisimme säikähdyksellä. Myöhemmin totesimme, että katoksen kehikko on ehjä ja kankaan pystyy ompelemaan kasaan.
Kolmantena päivänä keli tyyntyi normaaliksi, navakaksi pasaatiksi. Aallot olivat edelleen aika suuria, mutta eivät kaatuneet avotilaan ja liikkuminen helpottui veneen liikkeiden muututtua säännöllisemmiksi. Mangareva lähestyi vauhdilla, kahtena vuorokautena kumpanakin 155 merimailia.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan
ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:4112326Olisiko sinulla mitään toiveita?
Miten sinä toivoisit minun sinua lähestyvän? Mitään mitä olisi tosi hyvä tietää ennen sitä? Jos ei sen kummempia, niin712038Miksi toisten toiveet ahdistavat teitä?
Kertokaapa miksi toisen ihmisen toiveet mahdolliselle kumppanilleen ahdistavat niin kovasti? Oletatko, että hän vaatii j2201586Turun tunnin juna toteutetaan
Köyhiltä viedään mutta tunnin juna Turkuun viedään läpi. Puhaltakaa PS nyt tämä poikki! https://www.hs.fi/politiikka/ar1571304- 871197
- 811185
Oletko kertonut tästä
Meidän oudosta jutusta kenellekään? Olen kertonut ystävälleni, että olet saanut minut sekaisin…, mutta tästä hän ei tied561103En nii kui tiiä yhtään
Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)581008- 66980
Homouden synti
Kerrotaan faktoja alkuun. On olemassa vain kaksi sukupuolta ja aviolIiitto on vain ja ainoastaan miehen ja naisen välin283970