Miksi mies yhtäkkiä haluaa erota syyttä?

Surunsyönyt

Olemme olleet nyt 1,5v yhdessä ja asuneet yhdessä n.vuoden todella pienessä asunnossa (46m2 yksiö tavallaan kaksio). Olemme olleet todella onnellisia ja kaikki on mennyt hyvin suhteessa ja olemme nauttineet suuresti toistemme seurasta.
Sitten tuli eteen työttömyys, minä olen ollut kohta vuoden työttömänä ja miehelläni vammautui käsi(ranne) joulukuussa, jonka seurauksena hän ollut työtön n. Puolivuotta. Käsi jouduttiin leikata, leikkaus oli vaikea. Kuitenkin nyt toipunut hyvin, sairaslomaa jäljellä 1 kk.
Pikkuhiljaa huomasin miehelläni masennuksen merkkejä, hän väsyi ja mielialat vaihteli suuresti minua kohtaan, ei saattanut poistua asunnosta 3 päivään ulos.. ja lopulta alkoi välillä torjua minua kun yritin lähestyä esim suudella, pussata tai halata. Hän vaan hoiti sen "nopeasti pois" niinku puspus äkkiä ja mee pois tyyliin.. vaik ei sitä sanonut. Itse hän ei lähes ollenkaan lähestynyt eikä tullut pissaamaan/halaamaan. Aikaisemmin suhteessa hän kosketteli kokoajan jotenkin tai hipaisi edes tai kehui minua.

Nyt meillä tapahtui ns. Kriisitilanne, olimme molemmat humalassa risteilyllä ja siellä pidimme hauskaa, kunnes baarissa huomasin että mieheni ei ollutkaan läsnä niin kuin minä pidin hauskaa. Hän pyysi että menemme hyttiin käymään. Menimme sinne ja siellä yhtäkkiä sitten tuli jotenkin tilanne, että mieheni sanoi "pitääkö suaki potkaista" ja tämän seurauksena potkaisi.. ja haukkui minut. mielestäni en ollut tehnyt tai sanonut mitään aiemmin, luulin että olimme vielä lähdössä baariin jatkamaan ja laitoin siinä hiuksia. No sitä tietenkin säikähdin ja lähdin ulos hytistä huutamaan apua. Joitakin siinä tulikin humalaisia, eivät osanneet tehdä mitään. Mieheni poistui hytistä ja sain otettua omat tavarat ja lähdin itse hakemaan toista hyttiä. Tätä en tietenkään kertonut miehelleni missä uusi hyttini on.

Seuraavana päivänä mieheni oli laittanut viestiä whatsupin kautta että
Haluaa erota jne. Ja että hän ei tiedä minusta mitään, joten lähtee kaverille juttelemaan... minulla oli datat pois käytöstä jonka vuoksi sain viestit vasta kotona.

Nyt on sitten sellainen tilanne että kun kohdattiin kotona reissun jälkeen, mies ei suostunut puhumaan ollenkaan yhtään mitään!! :O olimme pari vuorokautta ihan hiljaa eikä kumpikaan puhunut, kunnes minä aloitin keskustelun ja yritin kysyä mikä on nyt niin paha ettei voida puhua? Mies sanoo että "en tiedä pystynkö enää jatkamaan tätä suhdetta kun on tällaisia ihme riitoja.." :(
Kerran aiemmin olllut samanlainen riita humalassa jossa hän yritti lyödä vähän ja lähdin karkuun kotoa. Tulin pian kuitenkin takaisin. Tässäkään en ollut tietääkseni tehnyt mitään tai sanonut haastanut riitaa. Hän sanoi myös että ei olisi ennen koskaan naista kohtaan käynyt näin, mitä en tietenkään voi olla aivan varma.. eli oletin että häntä harmittaa nyt tuo tilanne että näin on päässyt käymään mun kanssa sitten ja että katuu tekoaan.. pyysi anteeksi ja oli pahoillaan kyllä siinä.
Minusta tuntuu todella pahalta kun hän ei kerro eikä puhu mikä on pohjimmainen syy että ei pystyisi jatkaa?? Ja miksi tämä on nyt niin elämääsuurempi asia että pitäisi muka erota?? :'( hän sanoo että hänestä tuntuu pahalta nyt ja on paha olo.. no minulla on ainakin todella paha olo,epätietoisuudesta! Enkä pysty syömään oikein mitään ja kokoajan paha olo ja vatsa sekaisin. :(

Sain hänet suostuteltua käymään keskusteluavussa yhdessä. Kävimme siellä ja siellä hän sanoi samat asiat. Että ajattelee että ero ratkaisisi tämän asian. "Ainakaan sillon ei ois enää tuommosia riitoja" sanoo hän.. lisäksi oli pahoillaan siitä, kun minä olen usein järjestänyt meille jotain "biletapahtumia" ja että niitä on liikaa aina, vaikka olen olettanut tietty että hän on halunnut myös niihin mennä. Myönnän että näitä on ollut ehkä liikaa ja sanoinkin hänelle että ne ei ole tärkeitä, olen valmis luopumaan alkoholista kokonaan, meidän suhde on tärkeämpi!!

Meidän pitäisi lisäksi muuttaa yhteiseen asumisoikeusasuntoon tämän kuun lopulla.. asia on allekirjoitettu jo. Ei voi perua.

Mikä olisi ratkaisu tällaiseen? Itse haen töitä nyt kokoajan, varmaan auttaisi että edes minulla olisi jokin rutiini enkä ole kokoajan kotona? Lisäksi ajattelin urheilla paljon, kun se on miehellenikin tärkeä asia elämässä, sitä haluaisin yhdessäkin tehdä mielummin kuin juoda!
Onhan minun pakko antaa tilaa nyt, ja en puhu näistä asioista liikaa enää,,koska hän ei puhu ollenkaan mistään. Mutta miten tämän lukon saisi auki?

Onko kellään ollut näin kummallisesti? En keksi muuta kuin, että näytän itse etten tarvi alkoholia elämääni ja urheilen, käyn salilla jne. Ja yritän olla "normaalisti" vaikka sisältä sattuukin niin helvetisti.. :'( uskon vaan ettei hän ehkä halua nähdä minua kokoajan surullisena siinä tai se tekee vaan pahaa,, että onko se vaan se aika ja omien juttujen keksiminen mitä pitää antaa?
Rakkauteni on niin suurta etten haluaisi luovuttaa tosta noin vaan, kuten hän olisi tekemässä.. <3

14

608

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Surunsyönyt

      Tätä kriisitapahtumaa ennen olimme olleet juuri 5päivää ennen ihanalla kylpyläyöpymisellä hotellissa ja oli todella kivaa yhdessä!

      Tämän kriisin jälkeen en ole saanut ollenkaan koskea mieheeni.. :'( ei minkäänlaista kosketusta! Kyllä on kummallista!!!!??? :'(

    • Keskustelu.ainoa.keino

      Tuossa on nyt niin monta erilaista liikkuvaa ongelmakenttää, et suositelisin et koetat eritellä niitä. Näet kokonaisuuden paremmin. Vähän tähän tapaan:

      Ensiksikin molempien elämä on osin juuttunut pieneen asuntoon sun työttymyyden ja miehen sairausloman vuoksi. Se aiheuttaa varmaan henkistä painetta molemmille. Tästä pitäisi puhua, eli minkä pitää muuttua että olis hyvä ja miten olosuhdetta nyt siedetään. Ja mitä arkeen pitäisi molemmille kuulua erikseen ja mitä halutaan tehdä yhdessä. Jos ei mies kerro ajatuksiaan, pattitilanne.

      Toisekseen miehesi ei pysty puhumaan tunteistaan vaan vetäytyy. On ihan mahdotonta sanoa onko hän tullut toisiin ajatuksiin jatkosta sinun kanssa vai onko hänellä muuta ahdistuneisuutta/ muutoshalua johon voisitte vaikuttaa yhdessä.

      Kolmanneksi alkoholinkäyttö. Mies on itse havainnut että purkaa pahaa oloaan sinuun ja voi jopa käydä käsiksi. Tollaset purkaukset viinapäissään eivät vaan käy laatuun, on opittava puhumaan mikä vituttaa.

      Ratkaisu tulevaisuudesta. Olette muuttamassa yhdessä asumisoikeusasuntoon. Miehellä voi olla epävarmuutta siitä onko hänen tunteet sua kohtaan sellaisia että ratkaisu olisi oikea. Kun hän ei pysty tätä asiaa avaamaan sulle, on teidän pakko laittaa jäihin tuo muutto yhdessä joka tapauksessa. Kyllä sen perua voi käytännössäkin.

      Kaikenkaikkiaa musta huonoin ajatus on jäädä odottelemaan, että asiat tuosta kuin itsellään korjaantuisivat pysyvästi. On erittäin huono merkki, että mies haluaa ja pystyy torjumaan sinut noin täysin fyysisesti ja henkisesti, eikä halua käsitellä riitatilanteita muuten kuin nostamalla esiin eroamisen.

      Jos olisi niin, että tuo aggressiivisuus, etäisyys ja puhumattomuus johtuukin vain siitä, että hän ei halua enää jatkaa suhdettanne ja haluaa erota, sekin pitää pystyä sanomaan suoraan. Tuollainen viesteily aiheesta riidan päälle ehkä vielä promilleissakin on lapsellista eikä johda mihinkään.

    • Surunsyönyt

      Kiitos vastauksestasi.
      Kyllä ymmärrän ja tiedän että tässä on monta ongelmaa yhdessä, ja uskoisinko että suurilta osin on miehen päässä ne ongelmat ja ahdistus/masennus. Kuten terapeuttiani sanoi että näyttäisi siltä ettei itse meidän suhteessa olisi paljoakaan ongelmia, vaan tässä tilanteessa ja miten tähän on tultu. Kun kaikki pohjalähtökohdat on niin huonot (työttömyys, masentuneisuus, ahdistua, pieni asunto)

      Ja se on pahinta kun mies ei suostu eikä halua puhua, siksi ajattelinkin että tässä ei muu auta kuin antaa sitä tilaa ja keksiä omia juttuja tehdä omia asioita... on vaan ihan hirveää älää tässä epätietoisuudessa Ja vieläpä kun ei ole syyllistynyt mihinkään tietääkseni.. :( odotan vaan päivää milloin hän olisi valmis keskustelemaan vähän enemmän..
      Huono on se kun minulla on niin paha olo ettei ruoka maistu jne. Kun olen niin surun murtama! :'( rakkauteni on niin suurta ja kun hän On Päästänyt minut rakastumaan niin syvästi itseensä.. :O

      Outoa sekin, että hänellekin on paha olo ja sen näkee ja on sanonut sen myös ääneen... mutta miksi hän ei ymmärrä että keskustelu auttaisi siihenkin? Kumpikaan ei saa nukuttua kunnolla jne..

      Itse haluaisin kovasti muuttaa siihen asuntoon ja edes yrittää.. siellähän olisi tuplasti enemmän tilaa jne. Tarvittaessa toiselle alakerta, toiselle yläkerta. JatkossahAn asian voisi ratkaista niin jos hän ei vieläkään halua olla kanssani, että minä jään siihen asumaan, hän hakee muualle,, paitsi ongelmana tällä hetkellä se, etten pysty yksin maksamaan sitä vastiketta mikä siinä olisi, koska työtön vielä.. joa pääsen töihin, niin Mahdollista.

      Toivon vaan niin paljon että asiat järjestyisi... en ole koskaan ollut näin tosissani! En ymmärrä miksi mieheni ei ymmärrä kuinka paljon rakastan häntä ja kuinka tosissani olen kaikessa..? :'( olen ollut niin hyvä ja ihana hänelle ja tukenut häntä suuresti tuon käden onnettomuuden kanssakin esim...

    • Surunsyönyt

      Ainiin ja mietin sitä, että jos mieheni olisi halunnut jo erota Jan lopettaa, niin kai hän olisi jo lähtenyt.... meinaa. Hänellä on ystävä joka varmasti on tarjonnut majapaikkaa omakotitalossaan.... eli luen tämän niin että ehkä hän jollain tavalla haluaa vielä jatkaa, kun kerta on täällä minun kanssani ja pystyy viettää aikaa tässä samassa asunnossa vielä..

      • Keskustelu.ainoa.keino

        Ota huomioon, että hän voi vitkutella eroa monestakin syystä. Ei henno sanoa sinulle koska pitää sinusta ihmisenä. Ei haluaisi muuttaa kenenkään nurkkiin. Ei jaksaisi aloittaa erodraamaa, vaan koettaa vain elää nitkuttaa tilanteessa vältellen asian käsittelyä. Rahatilanne hankalampi jos muuttaa yksin. Tämmöstä kaikenlaista voi olla tai ei ole takana.

        Mutta älä siis lue asioita haluamallasi tavalla vain siksi koska itse rakastat. Sinun pitää tietää mitä mies ajattelee oikeasti. Jos ei suostu puhumaan, ahdistava parisuhdetilanne vie sinulta valtavasti energiaa.

        Sanot että mies ei ymmärrä kuinka paljon rakastat häntä ja kuinka tosissasi olet. Kyllä hän ehkä ymmärtääkin. Homma on vaan niin, että jos hänellä ei ole vastakaikua tunteillesi, sillä ei ole vaikutusta. Rakkautesi jää epätoivoiseksi ja yksipuoliseksi.

        Näytä tämä keskustelu hänelle. Istukaa yhdessä alas ja kerro, että tämä pitää nyt selvittää koska molemmilla on niin paha olla.

        Ydinkysymyksenne minusta ovat:
        -rakastatko minua vielä?
        -voidaanko olla onnellisia yhdessä?
        -haluatko yrittää vai erota?

        Nämä ovat niin helppoja kysymyksiä lopulta, että kyllä niihin aikuiselta pitää vastaus tulla. Ratkaisutkin piilevät noissa vastauksissa.


    • Surunsyönyt

      Hän on sanonut minulle kun juteltiin tuossa tuon tapahtuman jälkeen ekan kerran, että rakastaan minua Ja olen hänelle tärkeä ihminen...
      lisäksi terapiassa sanoi että kyllähän se sattuu helvetisti jos ero tulee....
      Eli en ymmärrä sitten miksi pitää noin sulkeutua minua kohtaan? Onko se vaan tuo masennus joka on ottanut niin pahasti ihmisen ja tunteet valtaansa? :(

    • oooops

      btw; mikä on suhteene ikärakenne? sinä ?? vuotta, ja miehesi??

    • vellihousut.miehet

      Ei kukaan halua erota ilmaan syytä. Monilla, varsinkin miehillä, on kuitenkin vaikeuksia panna täytäntöön se eropäätös.

    • tosihuvittavaa

      Olet työttömänä. Mies on työttömänä ja sairaslomalla samaan aikaan, vaikka oikeesti ei voi olla kuin jommalla kummalla.
      Olette olleet 5 vrk kylpylälomalla ja sitten heti perään laivalla ryyppäämässä ja naps tuosta noin vaan riidat syttyy ja löysit vapaan hytinkin kuin tyhjää vain kun mies alkoi väkivaltaiseksi. Sitten pistät puhelimen äänettömälle pariksi päiväksi ja katoat taivaan tuliin, tulet reisssusta kotiin ja olette puhumattomana pari päivää.
      Mies on yrittänyt lyödä aiemminkin jne jne

      On asoasuntoon muuttamista mitä ei voi muka perua. Aina voi jos muuttaa erilleen.

      Ja siihen päälle nämä kliseet, mies on päästänyt sinut rakastumaan itteensä, yrität elää jatkossa terveellisesti ettei mies suuttuisi jne jne jne ja kirsikkana kakun päällä... MIKSI MIES HALUAA EROTA SYYTTÄ!!!!

      Eikö sun mielikuvitus yhtään parempaan pysty?

    • Hei Surunsyönyt.

      Ihan aluksi haluan kannustaa käymään keskusteluavussa edelleen. Kuulosti hyvältä ja terveeltä, että olette hakeutuneet avun piiriin! Jatkakaa!

      Sielläkin varmaan on tullut esiin, että tarinassanne on vähintään kaksi eri teemaa, joita ei tule sekoittaa.
      Väkivalta ei siis varsinaisesti ole parisuhdeongelma. Vaan se on aina väkivaltaa käyttävän ihmisen oma henkilökohtainen valinta. Parisuhteeseen ei kuulu väkivalta minkäänlaisena osana riitoja. Mikään ongelma ei 'vaadi' ratkaisuksi potkimista tms vaan kaikki tilanteet pitää oppia hoitamaan toisella tavalla, puhumalla. Väkivaltaa käyttävän henkilön on pystyttävä ottamaan täysi vastuu siitä ja hoidettava ongelmansa itse, oppien tunnistamaan ne kohdat, joissa väkivallan uhka alkaa ja vältettävä niitä esim. poistumalla itse paikalta ennen tätä.

      Toinen asia on alkoholi. On vaan fakta, että ryyppäämisestä usein tulee ongelmia parisuhteelle, tavalla tai toisella. Olet jo kertonut, että olet valmis valitsemaan parisuhteen jatkamisen ja vaikka lopettamaan biletyksen, suhteen puolesta. On hienoa, että osaat asettaa asiat tärkeysjärjestykseen ja nähdä, ettet halua alkoholin pilaavan ihmissuhteitasi. Mutta se ei yksin riitä. Parisuhteeseen tarvitaan ensinnäkin molempien sitoutuminen siihen ja tässä tapauksessa myös väkivallan poistumiseen sitoutuminen, jotta suhteessa olisi terveellistä ja turvallista elää.

      Merja, diakoni

    • öskdfäsd

      Minusta mies ei halua erota syyttä! Hän on ollut väkivaltainen sua kohtaan eikä halua sellaista enää. Hän pelkää tekevänsä niin uudelleen ja haluaa erota. Sinunkin pitäisi tässä tilanteessa eroa tahtoa sillä väkivaltaa ei saa hyväksyä missään muodossa. Se raaistuu vaan kun yksi tilanne on sallittu.

      Ehkä hyväkin että eroatte sillä voitte kauempaa katsella tilannetta uusin silmin.

    • oeiurqotuw4

      On kummallista jos terapeutti ei ole puuttunut väkivaltaan. Potkiminen ja käsiksi käyminen eivät ratkea sillä että yrität "käyttäytyä paremmin" vaan tosiaan väkivalta raaistuu ajan myötä. Jos mies ei halua hoitoa väkivaltataipumukseen (joka ei johdu sinusta) niin ero on parempi ratkaisu, vaikka kirpaiseekin. Ei ole normaalia lyödä masentuneena, pienen asunnon takia tai muusta syystä. Väkivalta on vakava varoitusmerkki.

      Erillään asuessakin voi seurustella, mutta jos mies ei halua enää jatkaa niin tilanteen pitkittäminen lienee turhaa.

    • Turhanarista

      Vähän olet tyhmä ,jos et eroa väkivaltaisesta tyypistä. Oikeinko haluat turpiisi lopun elämään ja tietysti käy mäihä ,että teette vielä lapsiakin kärsimään siihen sotkuun.Kaikkien tuollaisten pitäis pysyä kaukana toisistaan,mutta lienee just päinvastoin .Vakka kantensa valitsee.Kärsi ruumis kärsi.

    • voivoivoivoivo

      Aika prosoivaa juttua. Pitkäaikaistyöttömät muuttaa asumisoikeusasuntoon, ei muka voi perua, juuri oltiin viikko kylpylässä. Tällaisen elämän viettäminen ei ole rahattomalle mahdollista. Joten koko stoori on täyttä sekundaa ja itse keksittyä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      3228
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2141
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1915
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe