Työhaastattelu ja pitkäaikaistyöttömyys?!

todellaluuseri

Olen siis ollut pari vuotta työttömänä omasta tahdostani ja en ole edes oikeasti kysellyt töitä mistään, paitsi vain 1 paikasta koko parin vuoden aikana. Nyt tuli kuitenkin töitä haettua ja pääsin haastatteluun.
Eli mitä sanoa kun tämä pitkäaikaistyöttömyys tulee varmasti esille haastattelussa? Voin toki kertoa olleeni työkokeiluissa missä olen oikeasti ollutkin, mutta entä jos haastattelija alkaa ihmettelemään miten en ole saanut töitä pariin vuoteen? Ja jos alkaa kyselemän yhtään mistä olen kysellyt aiemmin töitä, niin valehtelenko vaan? Mutta aika oudolta kuulostaisi omasta mielestäni, jos ei kahteen vuoteen olisi nyt edes siivoustöitä saanut, jos muka olisin yrittänyt hakea.. Kääk!

7

416

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mkolkytjarisat

Kyllä se haastattelussa selviää mitä mieltä ovat sinusta. Kaksi vuotta ei ole pitkä aika olla työtömänä tänäpäivänä.
      Minä olin puolitoista vuotta työttömänä ja ei ollut pahemmin ongelmia työhaastattelussa. Asenne ja se miten itsesi kannat ratkaisee paljon.

Työkokeilusta en puhuisi mitään, se on vähän niinkuin kertoisi olevan vajaatyökykyinen. Rohkeesti ja reteesti vaan haastatteluun!

• hooär

Vajaatyökykyinen - onko tämä oma käsityksesi työkokeilusta vai ovatko esim. työnantajat tätä mieltä..?

Tuo nimi on nyt mitä on, mutta itse olen näitä työkokeiluja vakavasti harkinnut, lähinnä kontaktien ja verkostojen takia. Ne kun eivät kotona kartu.

• skajdl

En minäkään mainitsisi mitään työkokeilusta. Se on merkki siitä, että jotakin on todella vialla. Sen sijaan voit ihan hyvin kertoa olleesi työttömänä pari vuotta ja esim. harrastaneesi itsenäistä opiskelua, vieraita kieliä tmv. tai kerrot tehneesi vapaaehtoistyötä.

Työkokeilulla, kuntouttavalla työllä ja kaikilla näillä työvoimapoliittisilla toimenpiteillä on rankasti leimaava merkitys. Se antaa ymmärää että olet moniongelmainen (vaikka et olekaan).

Jos olet alle 50-vuotias niin kaksi vuotta ei ole tänä päivänä tuomittavan pitkä aika olla työttömänä kun vain kerrot miten kehittävästi olet aikasi käyttänyt. Muista mainita harrastuksesi, liikunta, shakin pelaaminen, jonkin intrumentin soittaminen - ne tekevät vaikutuksen.

• totuushanontämä

Aika tyhmä saa olla jos joku haastattelija ihmettelee miksi ei ole töitä saanut. Ei siinä asiassa ole mitään ihmettelemistä. Nykysuomessa aikalailla mission impossible saada töitä.

Ja siihen kysymykseen miksi ei ole töitä saanut niin pitäisi vastaus kysyä niiltä työnantajilta mihin on hakemuksen laittanut. Mistäs vatusta minä sen voin tietää miksi eivät ole minua palkanneet.

• Rekvisiittahakijat

Se nyt on aika sama mitä siellä sanot. Niillä on jo ihminen siihen. Varsinkin jos kyse on viran täytöstä.

• HRhemmo

Olisi helpohkoa kommentoida asiaa alan ihmisenä, jos tietäisi, millaista työtä olet hakenut (alemman/ylemmän toimihenkilön hommia tai mitä?), kuinka vanha olet, missä päin Suomea asut ja noin millainen työhistoria suunnilleen löytyy.

Mutta noin nyrkkisääntönä on päivänselvää, että pitkittyvä työttömyysjakso ei kenenkään työmarkkina-arvoa nosta. On se sitten omaa syytä tai ei.

• hooär

Ei varmaankaan nosta työmarkkina-arvoa, mutta mitä sitten pitäisi tehdä jos työkokeiluillakin on "rankasti leimaava merkitys", kuten ylempänä todettiin?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      167
      3427
    2. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      15
      2066
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      223
      1480
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1241
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1211
    6. Voi vttu. Tiedän jo nyt että laitan sulle tänään jotain tunnustusviestiä

Koita kestää ❤️
      Ikävä
      37
      1111
    7. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1063
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      136
      1021
    9. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      994
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      38
      958
    Aihe