Minun mielestä Mozartin suuren g-mollisinfonian 3. osa on ihan kuin barokkia! Jos ei koko osa, niin ainakin kaikki mollissa olevat pätkät - se välitaite G-duurissa on ehkä perinteisempää wieniläistä klassismia kieltämättä.
Mutta peruspoljennossa ja pääteemassa: siis siinä on hemiola-rytmi, bassokuviosta tulee minulle Bach-konnotaatio. En ainakaan näe, miksei se voisi olla barokkimusiikinkin bassokuvio. Yleisesti kappaleen modulaatiot, äänenkuljetus, jne. tuovat minulle barokkimaisen olon.
Osaako joku selittää, onko tämä kappale klassismin tyylin mukaista vai lainaako se erityisen paljon barokista? Mikä tekee tästä menuetista - ja sanotaan sen pääteemasta mollissa - klassismia, mitkä musiikilliset keinot?
Kun allekirjoittaneelle se kalskahtaa erikoiselta, miten hemiolaa myöten biisi on kuin Bachin ajalta.
Mikä tekee Mozartin g-mollimenuetista klassismia?
Amatöörikuulija
3
205
Vastaukset
- roope-erkki
Todella ansiokas ja fiksu kysymys,
kukahan voisi vastata. Itse en pysty! - RoopeJaakkola
Äärimmäisen fiksu ja filmaattinen tulokulma mielenkiintoiseen kappaleeseen. Olisi erittäin upeaa, jos joku vastaisi kysymykseen, sillä se palvelisi koko palstaa ja suomalaista musiikkitietoisuutta.
En osaa vastata kysymykseen, mutta tietaakseni hemiolaa ei käytetä ainoataan barokkimusiikissa. Kokonaisuuteen katsottuna vastaisin kuitenkin kyllä, on klassismia. Crescendo, diminuendo, kertausta, niin sanottu puhdasta ja kirkasta, tyypillistä klassismia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2224098Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1112593Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit382315Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?811416Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te861298- 481159
- 751037
- 59903
Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme
Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu58891- 45886