Oon siis 14 vuotias tyttö ja painan 77-79kg (paino hyppii) mut äsken ku kävin puntarilla painoin 78kg. Oon myös 165cm pitkä ja haluaisin nii kovasti laihduttaa, mutta en tiiä miten. Kiitos jo kaikille vastanneille etukäteen.
Ongelmakohdat ovat pää, vatsa ja reidet
laihdutusvinkkejä 14-vuotiaalle
7
4350
Vastaukset
- Matafakinbödypuolder
Aloita laittamalla ruokavalio kuntoon. Esim.
Aamupala: iso lautasellinen kaurapuuroa 400kcal
Lounas koulussa: 1/2 lautanen salaattia ja mieluummin esim. makkarapäivänä kasvisvaihtoehtoa 600kcal
Välipala: rasvaton rahka, hedelmiä, raejuustoa, EI leipää 250kcal
Päivällinen: Sovellus lounaasta <600 kcal
Iltapala: hedelmä 100kcal
Sitten voit vetää vaikka perjantaisin puolikkaan levyn 70% tummaa suklaata ja juosta 3 Hiit treeniä viikkoon, eli aluks ~5min lämmittelyhölkkää, sitten 30-45sec spurtteja ja 60sec palauttavaa hölkkää niitten väliin. Jatka ainakin 15min
Ite saannu jo melkein 10kiloa pois! - ymmeli
Eka haluan sanoa että sun EI TARVITSE OLLA NÄLÄSSÄ laihtuaksesi.
Opettele kuuntelemaan kroppaasi onko sulla nälkä vai jano, ihmiskeho on jännä ja ihmismieli varsinkin joskus nälkä ei ole nälkää vaan janoa, joten juo ensin lasi pari vettä sitten vasta syöt.
Ja mitä syöt kanaa tai muuta lihaa, mausteita voit laittaa ja suolaa mut mut vältä rasvaisia kastikkeita, lisäksi syö kasviksia, raejuustoa, maitorahkaa(lisukkeena sokeroimaton mehukeitto, hedelmä tai marjat), jos haluat makeaa syödä tee proteiini pannari. Munia ja muuta ns puhdasta ruokaa(jätä pois mikro ateriat jos sellaisia syöt). Muitakin ruokia voit syödä kuin mainitut, nää vain esimerkkinä minkä tyylisiä ruokia.
Kerran viikkoon herkkupäivä, mut älä vedä övereitä. Mutta jos tekee mieli muinakin päivinä herkkuja a)oot syöny liian vähän ja verensokerit alhaalla tai B) joskus vaan tekee mieli herkkuja, jos näin on kaupassa on myynnissä proteiini suklaa vanukkaita joissa huomattvasti vähemmän kaloreita kuin normi suklaassa mutta maistuu hyvälle ja vie suklaan himoa pois ja tietty on proteiini patukoita(osa kamalan makusia mut osa hyviä) Digitaalinen vaaka auttaa näyttämään edistymisen, mut pitää muistaa et paino voi jojoilla päivän aikana, mut se on normaalia eikä sitä pidä pelästyä jos aamulla painoa ollut 78,5 ja iltapäivällä onkin 78,8 voi olla et oot just syönyt siksi isompi lukema ja vaikka et oliskaan no worries. Eli oikealla ruokavaliolla laihdutaan liikunta laihduttaa vähemmän mut on tärkeä osa. Liikunnalla muokataan vartaloa ja tietty lisätään kalori kulutusta, mut ruokavalio on laihdutuksen kulmakivi.
Eli yksinkertaisesti vähennät herkkuja/korvaat vähäkalorisilla versioilla, syöt puhdasta ruokaa esim ateria voi olla kanaa, mausteita, kasviksia(hernemaissipaprika pussi, muutama punajuuri viipale, kurkkua, tomaattia), raejuustoa. Syöt sen verran et tulee kyllänen olo, mut ei tule ähky tai vatsa kipeeks liiasta ruoasta. Juo vettä, mehua ei jano juomaksi mutta esim aamupalalla lasi mehua ok. Ja liiku, jos et liiku tällähetkellä voit aloittaa ihan vaikka kävelemällä/pyöräilemällä kouluun, kaupungille eli hyötyliikuntaa tai muuten vaan käyt tekee reippaan kävely lenkin muutaman kerran viikossa. On myös parempi laihtua hitaasti kuin yrittää laihtua 10kg kuukaudessa. Jos laihtuu liian nopeesti kilot myös herkemmin tulee takaisin eli älä ole dieetillä vaan ota terveelinen ruokavali ja liikunta osaksi sun elämää.
ÄLÄKÄ TRESSAA! Tsemppiä! - lalalaihdutetaan
Onko sinulla joku mieleinen liikuntaharrastus, ei sen tarvitse mitään kummallista olla-- kävelyä-vaikka luonnossa, pientä hölkkää polulla, uintia, jotain tanssillista jumppaa tai mene vaikka tanssikurssille-- yksin tai ryhmässä, pyöräilyä, tennistä, sulkapalloa. Pilates-harjoittelu parantaa ryhtiä ja vahvistaa syvät vartalon tukilihakset. Muista sitten reilumman liikunnan jälkeen 1-2 vrk kuluttua syödä valkuaisaineita sisältävää ruokaa hiukan runsaammin (maitorahka, kananmunat, pähkinät, liha, kana, kala ).Liikunnalla yksistään laihduttaminen on hitaanpuoleista n. 7000 kcal vajeella 1 kg painonpudotus. Mainitsit, että vatsa on yksi ongelmakohtiasi-- liikunta vähentää rasvaa juuri sieltä keskikehosta. Reisien rasva on kyllä sitä terveydelle hyvää ruskeaa rasvaa . Maltti on valttia, muista se ja nuo edellä kirjoitetut ohjeet pätevät. Paljon tsemppiä!!
- Anonyymi
Ite oon 13v koht täytän 14 ja 13 vuotiaana alkutaipaleilla painoin 64kg ja vihasin kroppaani. Mut en tajunnu sitä et pitkään ku on pelannu jalkapalloa nii jaloissa on lihasta ja yms josta johtuu korkeampi paino. No sit päätin laihtua syömällä paljo vähemmä. Nykyää painan noin 57kg ja vihaan kroppaani viel enemmä sen takia koska laihuin epäterveellisellä tavalla ja nykyää oon paljo väsyneempi ja paskempi kunto ja paskempi jalkapallossa:D en suosittele
- Anonyymi
Olen 14 vuotias tyttö en oikein muista paljonko painan mutta olen kumminkin jotenkin isokokoinen kuin muut ja aina vähän väliä näytän laihenmalta kun esim päivä sitten tai jotain mutta jos jollain on jotain vinkkejä kiitos ongelma kohtia ovat maha ja jalat
- Anonyymi
Eli eilen et ollut lihava mutta tänään olit? Ja huomenna olet nähtävästi myös llihava kun vinkkejä haluat. Mitä eilen oli toisin kun et ollut lihava? Ei ihminen päivässä liho niin että sun maha ja jalat kasvaa
- Anonyymi
Heii! Oon 14v tyttö ja mulla on vähän sekava tilanne laihdutuksen kanssa. Eilen söin vaan kaksi jääpalaa ja yhden hajuaistilla maustetun banaanin, mutta silti musta tuntuu että mun polvet on raskaammat ku ennen. Onko mahdollista että paino menee päähän tai polviin jos ajattelee liikaa sokeria?
Mun serkku sano että jos seisoo päällä peilin edessä täysikuun aikaan ja huutaa “hiilihydraatti”, niin keho alkaa polttaa energiaa väärään suuntaan. Kokeilin tätä ja nyt mun toinen käsi tuntuu kevyemmältä kuin toinen. Voiko laihdutus olla epäsymmetristä?
Syön nyt pelkästään varjon kautta lämmitettyä keittoa ja haistan ruokia sen sijaan että söisin niitä. Tavoite olisi mahtua kirjekuoreen ennen koulun alkua. Onko vinkkejä?
PS. Älkää kertoko mun äidille että kysyin netistä, se luulee että oon alkanut meditoimaan enkä laihduttamaan. Kiitti ja anteeksi jos tää ei oo oikea paikka tälle mut mun peiliin ilmestyi teksti “kysy nyt” niin ajattelin että ehkä tää on merkki.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv262466- 1142096
- 1221759
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?451577Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.91507Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901075Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161241059Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt87985Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35967Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu15959