Kaipaileeko kukaan tukea laihdutukseen?

tsemppari90

Heippa kaikki!

Mulla jo pitkän aikaa puskenut oman onnistumiseni myötä into kannustaa muitakin laihduttamaan! Nyt tuli tämmönen idea tulla tänne kyselemään haluaisko kukaan esim. sähköpostilla alkaa kirjeenvaihtoon mun kanssa? Voitas jutella kaikesta maan ja taivaan välillä ja jaan mielelläni omia käytännön kautta opittuja vinkkejä laihdutukseen ja kunnon nostattamiseen. Tässä voisin nopeasti kertoa vielä pääpiirteittäin minkälaisen kirjekaverin musta sitten sais:

Olen 26v ja mulla on kaksi vuotias pikku tyttö ja avomies. Painoa mulla oli korkeimmillaan 96kg ja pituutta löytyy 164cm. Aikamoisissa kiloissa oltiin ja vakuutan että kaikki oli sitä läskiä itseään, joten lihasta ei tuossa elopainossa ollut nimeksikään. Kunto oli hirveä. Puhutaan siis lähikauppaan ja takaisin ja hikivirtas niin, että suihkun kautta pizza uuniin ja lepäämään sohvalle. Se oli niin uuvuttavaa aikaa, että vaikutti ehdottomasti itsetuntoon ja koko elämään. Sokerihimo oli älytön. Teki vaan niin mieli ja telkkarin kattominen ilman herkkuja oli levotonta ja ärsyttävää. Eihän siinä voi rentoutua ilman suklaalevyä ja ohjelmaki on ihan paskaa katottavaa kun ei oo mitään mistä napsia...

Sitten tuli sitten tämmönen perinteinen uusi vuosi-uusi minä meininki joka kohdallani piti kutinsa. Olin aikaisemmin kesällä 2015 onnistunut jo tiputtamaan hitaasti n.8kg ja tammikuussa 2016 alkokin armoton psyykkaus ja tsemppi itseä kohtaan ja laihdutin 5kk aikana n.25kg. Laihduttaminen tapahtui ainoastaan ruokavaliolla. Yhteensä tiputettu siis n.33kg. Koin, että painoa oli kuntooni nähden niin paljon, että ei tippaakaan kiinnostanut lähteä lenkkipolulle. Myöskin hävetti sinne lähteä. Mullahan ei ole ollut mitään ammattilaisten tekemiä ruokavalioita vaan ihan kaloreita laskemalla, ruuan laatua nostamalla ja sokerin vähentämisellä pistin läskit liikkeelle.

Nyt on aikalailla vuosi ylläpidetty painoa ja kehitetty kuntoa. Nyt kuntoillaan rautaa nostamalla ja lenkkipolulla hölkätään 5km matkoja. Vyötärö kapeni 95cm ->73cm . Motivaatio on ihan niin hurja että joutuu eniten muistuttamaan itseä levosta. Omat tavotteet on olla vahva ja terve. Niitä kohti vielä menossa määrätietosesti. Herkut ja pizzat on edelleen lemppareita mutta kun kohtuus ja kuntoilu on mukana ei elämästä nauttiminen kaada mitään saavutettua.
Mä en siis tuu tuputtaan mitään erikoisia ruokavalioita taikka muutakaan hullutuksia vaan ihan maalaisjärjellä on menty.

Tämmönen...Oon aika rempseä ja hauska nainen ja olis niin kiva jakaa vinkkejä ja kannustaa jotain muutakin naista/miestä/tyttöä/poikaa. Tää muutos on saanu mut taas eloon ja voimaan hyvin. Oon nyt matkalla sitä parasta versiota itestäni ja haluisin että kaikki ylipainosta kärsivät sais kokee onnistumisen. Tietysti siis sellasta kaipaavat. Itse oon kuitenki sitä mieltä, että jokanen tietää miltä se oma kroppa tuntuu ja vaaka ja painoindeksit jää sille omalle fiilikselle kakkosiks. Jos paino ei rajota omia unelmia tai vaaranna terveyttä ja se on kantajalleen fine, niin sit se on kaikille muillekkin.

Oiskohan kukaan ? 😊

9

228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iosgdo

      Heissan! Olen itsekin 26-vuotias nainen ja kaipailisin kyllä vertaistukee ja tsemppiä tähän haasteeseen, että jos haluat niin laita vaikka s-posti tähän jos siltä tuntuu niin voin jotain kirjoitella sulle :) En halua tässä itestä paljastaa hirveesti enempää.

    • Pizzaaaa

      Tuosta pizzansyömisestä...

      Olin hämmästynyt kun selvitin pizzan ravintosisältöä, siinä on nimittäin ihan oikeassa suhteessa hiilihydraatteja, proteiinia ja rasvaa, jos verrataan virallisiin ravintosuosituksiin. Että ei se roiskeläppä tai laadukkaampikaan pizza sillointällöin ihan maailmanloppu ole.

      Toki, pohja on valkoista viljaa ja rasvatkin voisi olla parempia, mutta kokonaisuutena, se ei ole niin huono kuin maineensa. Energiaahan siinä on sen verran että määrät pitää muistaa.

      • tsemppari90

        Niin ja sehän riippuu tietysti myöski pizzasta se kalorimäärä ja ravintosisältö :) Että onko se mistä tilattu/haettu/tehty ja onko siinä 5 täytettä suolasia lihoja ja juustoa kolmee eri lajia vai ananasta, sieniä ja rucolaa jne...Ja minkälaiseen pohjaan tehty... Mutta siis nimenomaan se määrä on se mikä lihottaa...Esim pizzalla vois teoriassa laihtua ja kätännössäkin jos söis vaikka palan kaks joka päivä eikä juuri muuta. Mikä tietystikki on hullun hommaa ja sellasella pilaa oman aineenvaihduntansa ja terveytensä varmasti pidemmällä kaavalla...

        Mulla oli ennen pahinta se suolan ja hiilareiden yhdistelmä. Ja rasvaahan noissa on aina hirveet määrät. Lisäks vielä jotain hiilihapollista sokerijuomaa. Tollanen ruoka vaan vetää laiskaksi. Ja mun kroppa turpos millon mistäkin ja keräs kaiken nesteen moneks päiväks...
        Nyt on huomannu sen kun on liikkunu ja aineenvaihdunta toimii, juo paljon _vettä_ ,niin sen pizzapäivän vaikutukset ei seuraa montaa päivää ja näy naamassa....

        Yksinkertasin ja vaivattomin laihdutuskuuri varmaan oliski kelle tahansa vähentää vaan sitä määrää mitä syö. Oli se kuinka kermasta ja rasvasta ja hiilihydraattista niin pizzastakin kun laittaa puolet heti kaappiin tai jakaa jonkun kanssa niin tulee heti syötyä vähemmän kun ennen... Tai ainakin siitä on hyvä alottaa jos on kovastikkin ylipainoa. :)


      • Pizzaaaa
        tsemppari90 kirjoitti:

        Niin ja sehän riippuu tietysti myöski pizzasta se kalorimäärä ja ravintosisältö :) Että onko se mistä tilattu/haettu/tehty ja onko siinä 5 täytettä suolasia lihoja ja juustoa kolmee eri lajia vai ananasta, sieniä ja rucolaa jne...Ja minkälaiseen pohjaan tehty... Mutta siis nimenomaan se määrä on se mikä lihottaa...Esim pizzalla vois teoriassa laihtua ja kätännössäkin jos söis vaikka palan kaks joka päivä eikä juuri muuta. Mikä tietystikki on hullun hommaa ja sellasella pilaa oman aineenvaihduntansa ja terveytensä varmasti pidemmällä kaavalla...

        Mulla oli ennen pahinta se suolan ja hiilareiden yhdistelmä. Ja rasvaahan noissa on aina hirveet määrät. Lisäks vielä jotain hiilihapollista sokerijuomaa. Tollanen ruoka vaan vetää laiskaksi. Ja mun kroppa turpos millon mistäkin ja keräs kaiken nesteen moneks päiväks...
        Nyt on huomannu sen kun on liikkunu ja aineenvaihdunta toimii, juo paljon _vettä_ ,niin sen pizzapäivän vaikutukset ei seuraa montaa päivää ja näy naamassa....

        Yksinkertasin ja vaivattomin laihdutuskuuri varmaan oliski kelle tahansa vähentää vaan sitä määrää mitä syö. Oli se kuinka kermasta ja rasvasta ja hiilihydraattista niin pizzastakin kun laittaa puolet heti kaappiin tai jakaa jonkun kanssa niin tulee heti syötyä vähemmän kun ennen... Tai ainakin siitä on hyvä alottaa jos on kovastikkin ylipainoa. :)

        Heitän hihasta että pizzeriasta haettu pizza painaa puoli kiloa. jos siitä syö sen pari palaa, eli puolikkaan niin siitä tulee 250g. Kun finelissä arvaillaan tuollasille pizzoille energiatasoksi noin 200kcal / 100g niin eihän tuosta puolikkaasta tule kuin 500kcal. Eli paljon muutakin voi kyllä syödä päivän aikana.

        Mullekin kokonaisen pizzan syöminen tekee nestettä kroppaan, todellista painonlisäystähän se ei ole. Mutta vaaka näyttää viikon (!) verran kilon korkeampia lukemia. Jos syön vain puolikkaan, ilmöitä ei esiinny.


      • tsemppari90

        Nii no sehän riipuu tietysikkin sitte ihmisestä paljonko niitä kaloreita saa päivän mittaan tulla ja aktiivisuudesta... Jaa tosiaankin siitä pizzasta...Veikkaan että tommonen överi pizza viidellä täytteellä ja tuplajuustoilla (juustohan se pahin kaloripommi noissa onki!) ei ihan mahdu 1000kcal. Melkein 500kcal tulee kyllä aika äkkiä ihan 2 leivästäki ja vaikka iso lasi maitoa kun laittaa pari makkaraa, levitettä, juustoa sun muita... Että siinä jos aamupalalla vetää leipää ja pizzan kanssa limukkaa niin mennään jo yli 1000kcal että siinä voi sitte miettiä mikä on "paljon muuta" ruokaa siihen päivään jos aamu alkaa aikasin ja koko päivä pitäs puskutella töissä ja muissa meiningeissä... 2metrinen isompi mies tietty veteleeki jtn 3000kcal. Mulla esim alko paino tippuun sillon kun kun söin 1200-1300kcal päivässä. Nyt esim söisin tietty dietillä enemmän kun oon aktiivisempi....

        Mut siitähän me just puhutiinki et ei todellakaan pizza sillon tällön pilaa kyllä elämää eikä tuo läskejä. :) Jos kuhtuudella vetelee. ihmisille toi neste kans kerääntyy vähän eritavalla...osallahan ei kyllä näy missää seuraavana päivänä vaikka söis.


      • Pizzaaaa
        tsemppari90 kirjoitti:

        Nii no sehän riipuu tietysikkin sitte ihmisestä paljonko niitä kaloreita saa päivän mittaan tulla ja aktiivisuudesta... Jaa tosiaankin siitä pizzasta...Veikkaan että tommonen överi pizza viidellä täytteellä ja tuplajuustoilla (juustohan se pahin kaloripommi noissa onki!) ei ihan mahdu 1000kcal. Melkein 500kcal tulee kyllä aika äkkiä ihan 2 leivästäki ja vaikka iso lasi maitoa kun laittaa pari makkaraa, levitettä, juustoa sun muita... Että siinä jos aamupalalla vetää leipää ja pizzan kanssa limukkaa niin mennään jo yli 1000kcal että siinä voi sitte miettiä mikä on "paljon muuta" ruokaa siihen päivään jos aamu alkaa aikasin ja koko päivä pitäs puskutella töissä ja muissa meiningeissä... 2metrinen isompi mies tietty veteleeki jtn 3000kcal. Mulla esim alko paino tippuun sillon kun kun söin 1200-1300kcal päivässä. Nyt esim söisin tietty dietillä enemmän kun oon aktiivisempi....

        Mut siitähän me just puhutiinki et ei todellakaan pizza sillon tällön pilaa kyllä elämää eikä tuo läskejä. :) Jos kuhtuudella vetelee. ihmisille toi neste kans kerääntyy vähän eritavalla...osallahan ei kyllä näy missää seuraavana päivänä vaikka söis.

        Sitä tossa sun tekemisessä on pakko arvostaa, että sulla on selkeesti käsitys siitä, miksi sitä painoa tulee.

        Ja sehän on energia. Ja sulla on toi homma hanskassa, ainakin tiedon tasolla :)

        Moni ei meinaan ymmärrä että mitä voi syödä ja miten paljon ja miten paljon tulee energiaa. Sitten koitetaan olla syömättä tai jätetään leipää syömättä tai ihan mitä vaan, mutta se syvin ymmärrys puuttuu.

        Tsemppiä touhuun, täällä on -8kg kuudessa viikossa, ihan vaan hyvin syömällä ja kävelylenkkiä tekemällä. Itseasiassa vaaka näytti tänään sellaista lukemaa että 0,8 kg päästä olen jo normaalipainon ylärajalla. Mutta kyllähän tästä vielä 10kg pudotetaan että mahtuu kesävaatteet päälle.


      • tsemppari90

        Mä tein kyllä paljon virheitä tossa pudottaessa ja isoin virhe liika syömisen jälkeen on syödä liian vähän. En ikinä mitään paastoja tehny mutta aattelin et mtä vähemmäks kalorit jää sen parempi. Ja se haittaa tänäkin päivänä sen verran et se laihduttaminen hankaloittuu kummasti kun elimistön laittaa kärsimään liiallisesta energivajeesta ja se tottuu siihen :(
        Se on kyllä erittäin kumma kun jengi luulee hyötyvänsä jostain vesipaastoista ja mehudieteistä. Tai sillä jotenkin starttaavansa hurjan painon pudotuksen ja kroppa lähtee käyntiin. Sehän on just se päinvastanen homma. Laihduttaessa ei tarvis ollenkaan kärsiä nälkää jos vaan valkkaa sen mitä suuhun laittaa. Jos joku on valmis menee viikon esim juomalla ainoostaan vettä ja mehua niin miks ei oo valmis syömään kunnon settejä lihaa ja kasviksia. Hiilareidenki pelko on vähän jännä kun pelätään et nytku veti leivän iltapalaks ni game over. Kyllähän hiilihydraatteja tarvii siinä missä proteiiniaki. Mutta tossakin on se et jos syö aamulla 2 leipää, välipalaks kaks leipää, ruuan kylkee leipää ja illalla patonkia ni kyllä se alkaa näkymään pöhö ja kun energimäärä ylittyy niin varmasti paino nousee.

        Sulla on kyllä reipasta tahtia pudonnu paino vautsi! Lenkkeily se vasta aineenvaihduntaa kiihdyttääki ja se et syöt hyvin ja suht normaalisti auttaa pitämään kilot sitte poissaki!
        Senki takia moni palaa lähtöruutuun kun lopetetaan dietti seinää kun tulokset saavutettu ja sit alkaa sateleen sitä kaivattua hiilaria ja energiaa niin se on ihan -0 koko tilanne. Tsemppiä sullekki kovasti! Olo on varmasti tosi voittaja 💪 painoindeksinkin kanssa kannattaa muistaa sitten se että siinä ei huomioida lihasta eikä kantajaa. Vähän sellanen suuntaa antava. Varsinkin jos kuntoilee ja lihasta kehittää painoindeksillä ei tee mitään. Mulla esim nyt viimeset 4kk paino ollu millilleen sama vaikka vyötärö on kaventunu 3cm ja lantio 4cm. Hanska kasvanu sentin😂 että mittanauha ja peili on parempia mittareita 😊


      • IhmisetOvatErilaisia
        tsemppari90 kirjoitti:

        Mä tein kyllä paljon virheitä tossa pudottaessa ja isoin virhe liika syömisen jälkeen on syödä liian vähän. En ikinä mitään paastoja tehny mutta aattelin et mtä vähemmäks kalorit jää sen parempi. Ja se haittaa tänäkin päivänä sen verran et se laihduttaminen hankaloittuu kummasti kun elimistön laittaa kärsimään liiallisesta energivajeesta ja se tottuu siihen :(
        Se on kyllä erittäin kumma kun jengi luulee hyötyvänsä jostain vesipaastoista ja mehudieteistä. Tai sillä jotenkin starttaavansa hurjan painon pudotuksen ja kroppa lähtee käyntiin. Sehän on just se päinvastanen homma. Laihduttaessa ei tarvis ollenkaan kärsiä nälkää jos vaan valkkaa sen mitä suuhun laittaa. Jos joku on valmis menee viikon esim juomalla ainoostaan vettä ja mehua niin miks ei oo valmis syömään kunnon settejä lihaa ja kasviksia. Hiilareidenki pelko on vähän jännä kun pelätään et nytku veti leivän iltapalaks ni game over. Kyllähän hiilihydraatteja tarvii siinä missä proteiiniaki. Mutta tossakin on se et jos syö aamulla 2 leipää, välipalaks kaks leipää, ruuan kylkee leipää ja illalla patonkia ni kyllä se alkaa näkymään pöhö ja kun energimäärä ylittyy niin varmasti paino nousee.

        Sulla on kyllä reipasta tahtia pudonnu paino vautsi! Lenkkeily se vasta aineenvaihduntaa kiihdyttääki ja se et syöt hyvin ja suht normaalisti auttaa pitämään kilot sitte poissaki!
        Senki takia moni palaa lähtöruutuun kun lopetetaan dietti seinää kun tulokset saavutettu ja sit alkaa sateleen sitä kaivattua hiilaria ja energiaa niin se on ihan -0 koko tilanne. Tsemppiä sullekki kovasti! Olo on varmasti tosi voittaja 💪 painoindeksinkin kanssa kannattaa muistaa sitten se että siinä ei huomioida lihasta eikä kantajaa. Vähän sellanen suuntaa antava. Varsinkin jos kuntoilee ja lihasta kehittää painoindeksillä ei tee mitään. Mulla esim nyt viimeset 4kk paino ollu millilleen sama vaikka vyötärö on kaventunu 3cm ja lantio 4cm. Hanska kasvanu sentin😂 että mittanauha ja peili on parempia mittareita 😊

        mikä toimii toisella, ei välttämättä toimi toisella.


      • tsemppari90

        Mitä meinasit? Tietty ihmiset kestää vähän erilailla erilaisia ruoka-aineita ja jokanen löytää kokeilemalla sen mikä itelle sopii. Niikun mäkin tuol jossain puhuin niin aika kovasti turvottaa heti liika hiilari et kyllä sen määrää joutuu tarkkailemaan. Aktiivisuus ja ylipainon määrä vaikuttaa siihen miten kroppa toimii. Jos ei liiku ja on painoa kovastikkin niin nesteet jämähtää pidemmäks aikaa kroppaan. Tietty on vielä laktoosi-intorilantikkoja, joillain on keliakiaa ja muita mitkä selkeesti oireilee kropassa. Sehän on ihan päivän selvä homma.
        Mutta siltikki sanon, että ittensä rääkkääminen kuihduttamisella jollain vesipaastoilla ja muilla mistä ei saa ravintoa nimekskään ei oo hyväks kellekkään ihmisolennolle. Harvalle elukallekkaan. Vissiin joku kameli voi kyttyräänsä säästöä vettä ja painella sillä menemään mutta ihminen tarvii erilailla polttoainetta. Oli se ruokavalio millanen hyvänsä ihmisellä on silti parempi ruokkia itseään tervellisesti ja riittävästi kun olla syömättä.
        Semmonen joku nirvanaa tavotteleva buddhalainen on varmaan joku poikkeus :D mutta jos meinaa normaalia arkea elellä niin....


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      429
      3013
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      102
      2354
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2092
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1933
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1787
    6. 161
      1231
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1227
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1072
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      947
    Aihe