Suositelkaa venettä (20-40 ke)!

Vaikeapäättää

Olen hankkimassa ekaa venettä ja ajatellut, että ostan ensin muutamaksi vuodeksi pienemmän ja sitten isomman, jolla suuntana Välimeri ja maailma. Vaihtoehtoja on liikaa, joten olisin kiitollinen hyvistä ehdotuksista (merkki/malli).

Iso huoli siitä, että pääseekö siitä ekasta veneestä eroon siedettävällä summalla. Sen varalta, ettei pääse, luulen, että parempi tähdätä suoraan veneeseen, jolla voisi kohtuumukavasti siirtyä ainakin Välimerelle ja miettiä sitten jatko. (Tarkoitus ehkä budjata siinä veneessä Välimerellä jopa vuosi 1-2 hengen voimin.)

Hankintakriteerit:
budjetti n. 20 000 - 40 000 e.
myös yksipurjehdittava
noin 3 hengelle
ruoriohjaus (lähes must)
seisomakorkeus sisällä n. 190 cm olisi kiva...

Valmis ostamaan myös ulkomailta, jos sopiva löytyy sieltä.

45

1188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bläbläder

      Miksi ruoriohjaus lähes must? <siis mitkä sun perustelut?

      • Vaikeapäättää

        Onhan se nyt komeamman näköistä seistä ruorin takana, kuin roikkua palikanvarressa! :D

        Mutta oikeasti ruori antaa (selälle) parempaa tukea kelissä kuin kelissä. Lisäksi katse on menosuuntaan, mikä on luontevampaa - ja ehkäissee myös merisairautta.

        Harmittaa vaan, kuinka hölmösti ohjainkaukalot on ennen ja nykyään pääsääntöisesti suunniteltu. Veneen tärkein tila salongin ohella ja aivan liian ahtaaksi muotoiltu. Miksi ne penkit (kaukalossa) pitää olla kiinteitä koko pituudelta! Tekisin itse homman aivan toisin...


      • jätä.pois
        Vaikeapäättää kirjoitti:

        Onhan se nyt komeamman näköistä seistä ruorin takana, kuin roikkua palikanvarressa! :D

        Mutta oikeasti ruori antaa (selälle) parempaa tukea kelissä kuin kelissä. Lisäksi katse on menosuuntaan, mikä on luontevampaa - ja ehkäissee myös merisairautta.

        Harmittaa vaan, kuinka hölmösti ohjainkaukalot on ennen ja nykyään pääsääntöisesti suunniteltu. Veneen tärkein tila salongin ohella ja aivan liian ahtaaksi muotoiltu. Miksi ne penkit (kaukalossa) pitää olla kiinteitä koko pituudelta! Tekisin itse homman aivan toisin...

        Kovasti kokemattomuus paistaa noista ajatuksista. Itse asiassa yksikään noista argumenteista ei ole tosi. Hyvä, ettet ole tekemässä sitä hommaa, sutta tulisi. Jätä rattikriteeri pois listasta, molemmat toimivat erittäin hyvin, kunhan istumalaatikko on suunniteltu pinnalle tai ratille.


      • 56435ubbk
        Vaikeapäättää kirjoitti:

        Onhan se nyt komeamman näköistä seistä ruorin takana, kuin roikkua palikanvarressa! :D

        Mutta oikeasti ruori antaa (selälle) parempaa tukea kelissä kuin kelissä. Lisäksi katse on menosuuntaan, mikä on luontevampaa - ja ehkäissee myös merisairautta.

        Harmittaa vaan, kuinka hölmösti ohjainkaukalot on ennen ja nykyään pääsääntöisesti suunniteltu. Veneen tärkein tila salongin ohella ja aivan liian ahtaaksi muotoiltu. Miksi ne penkit (kaukalossa) pitää olla kiinteitä koko pituudelta! Tekisin itse homman aivan toisin...

        Hauska provo tai sitten totaalista tietämättömyyttä. Käyt purjehtimassa niin tiedät eri ratkasuiden plussat ja miinukset ja miksi veneet on rakennettu niinkuin ovat.


      • Sw271
        Vaikeapäättää kirjoitti:

        Onhan se nyt komeamman näköistä seistä ruorin takana, kuin roikkua palikanvarressa! :D

        Mutta oikeasti ruori antaa (selälle) parempaa tukea kelissä kuin kelissä. Lisäksi katse on menosuuntaan, mikä on luontevampaa - ja ehkäissee myös merisairautta.

        Harmittaa vaan, kuinka hölmösti ohjainkaukalot on ennen ja nykyään pääsääntöisesti suunniteltu. Veneen tärkein tila salongin ohella ja aivan liian ahtaaksi muotoiltu. Miksi ne penkit (kaukalossa) pitää olla kiinteitä koko pituudelta! Tekisin itse homman aivan toisin...

        En ole ikinä kuullut että joku purjehtisi pinnaveneellä siten että katselisi taaksepäin. Paitsi pakittaessa. Ihme juttuja.


      • jätä.pois kirjoitti:

        Kovasti kokemattomuus paistaa noista ajatuksista. Itse asiassa yksikään noista argumenteista ei ole tosi. Hyvä, ettet ole tekemässä sitä hommaa, sutta tulisi. Jätä rattikriteeri pois listasta, molemmat toimivat erittäin hyvin, kunhan istumalaatikko on suunniteltu pinnalle tai ratille.

        Pinna voi sopia johonkin leluveneeseen kuten optimistijollaan, jolla ei olla päiväkausia yhteen menoon vesillä. Yksinkertaisesti istuma-asento on pinnaohjauksen kanssa luonnoton, koska koko ajan joutuu olemaan kiertyneenä nähdäkseen eteenpäin. Siksi ruori on ehdottomasti parempi matkaveneeseen.


      • Kompassisuunta180

        Silloin kun ollaan yhteen menoon päiväkausia vesillä, lähes poikkeuksetta ohjauksesta huolehtii autopilotti tai tuuliperäsin - ihan riippumatta siitä, onko veneessä ratti vai pinna. Molemmat systeemit on muuten huomattavasti yksinkertaisempaa ja halvempaa asentaa pinnaohjaukseen. Ruori vie myös paljon tilaa, joten kovin pienessä veneessä se on hankala.


      • Vaikeapäättää

        Lisätään nyt vielä, että varsinkin yksinpurjehduksessa ruori on The Juttu, koska sen eteen saa telineen, jossa blotteri, juomat etc. härpäkkeet. Mutta pitäkään pinnanne, jos haluatte.


      • Kompassisuunta180

        Eiköhän nuo juomatelineet ole sieltä pienimmästä päästä murheita, kun tosissaan purjehtimaan lähdetään. Enkä ole kuullut kenenkään siirtyneen ruoriohjaukseen sen vuoksi, ettei plotterille löytyisi paikkaa - jostain muusta syystä kenties kylläkin.


      • tyypillistä
        10-14 kirjoitti:

        Pinna voi sopia johonkin leluveneeseen kuten optimistijollaan, jolla ei olla päiväkausia yhteen menoon vesillä. Yksinkertaisesti istuma-asento on pinnaohjauksen kanssa luonnoton, koska koko ajan joutuu olemaan kiertyneenä nähdäkseen eteenpäin. Siksi ruori on ehdottomasti parempi matkaveneeseen.

        Täydellisen tyypillinen näkökulma mieheltä, joka on siirtynyt auton ratista moottoriveneen rattiin ja sitten alkanut purjehdusveneilemään. Ne, jotka oikeasti tietävät pinnan ja ratin erot, tietävät, että molemmat toimivat purjehdustavasta riippumatta.


      • tyypillistä kirjoitti:

        Täydellisen tyypillinen näkökulma mieheltä, joka on siirtynyt auton ratista moottoriveneen rattiin ja sitten alkanut purjehdusveneilemään. Ne, jotka oikeasti tietävät pinnan ja ratin erot, tietävät, että molemmat toimivat purjehdustavasta riippumatta.

        Näytä minulle pinnaohjauksella varustettu vene, jossa pystyy istumaan normaalisti kroppaa kiertämättä "rintamasuunta eteen". Se, joka väittää, että tässä asennossa ruorihenkilön ei ole helpompi tähystää kuin pinnaohjauksen vaatimissa istuma-asennoissa, valehtelee rivosti.


      • Pavariantti
        10-14 kirjoitti:

        Näytä minulle pinnaohjauksella varustettu vene, jossa pystyy istumaan normaalisti kroppaa kiertämättä "rintamasuunta eteen". Se, joka väittää, että tässä asennossa ruorihenkilön ei ole helpompi tähystää kuin pinnaohjauksen vaatimissa istuma-asennoissa, valehtelee rivosti.

        Näytä minulle ruorilla ajeleva kippari, joka viittii kryssillä olla pari kolkytä astetta kallellaan olevassa veneessä istumassa ruorin takana. Itse ainakin ajelen mieluummin laidalla istuen, siksi ruorin pitää olla sen verran iso että siihen ylettää.

        Pinnaohjauksessa tarkkuuden, yksinkertaisuuden (tekniset viat), nopeuden, välittömän peräsintuntuman, ja tilavamman sitlootan (satamassa pinna pystyssä :) lisäksi hyvänä puolena jatkopinnan suoma vapaus peränpitäjän sijoittumiselle vapaammin sitlootaan.

        Mutta kun veneet kasvavat niin riittävän ohjausvoiman saaminen vaati välityksiä ohjaukseen eli ruorikoneistoa ja rattia.


      • Taas-10-14-luulee
        10-14 kirjoitti:

        Näytä minulle pinnaohjauksella varustettu vene, jossa pystyy istumaan normaalisti kroppaa kiertämättä "rintamasuunta eteen". Se, joka väittää, että tässä asennossa ruorihenkilön ei ole helpompi tähystää kuin pinnaohjauksen vaatimissa istuma-asennoissa, valehtelee rivosti.

        Tässä on sellainen:
        http://www.veneenrakentaja.com/uploads/9/0/0/4/9004736/2913406_orig.jpg

        Kovasti näyttää siltä, että pinnalla voi ohjata koko keho menosuuntaan:
        http://cartina.photo/fi/imagebank/image/64/64862/Talonpoikaisvene 64862.jpg


      • pinnakireena
        tyypillistä kirjoitti:

        Täydellisen tyypillinen näkökulma mieheltä, joka on siirtynyt auton ratista moottoriveneen rattiin ja sitten alkanut purjehdusveneilemään. Ne, jotka oikeasti tietävät pinnan ja ratin erot, tietävät, että molemmat toimivat purjehdustavasta riippumatta.

        Just niin. Paras pinnan ominaisuus on sen antama ohjausvoiman takaisinkytkentä, sekä peräsinkulmaa osoittava viisarinäyttö. Huonoin puoli satamassa manoveeratessa se, ettei pysy hetkeäkään paikoillaan ilman lukitusta.

        Purjehtijan valinta. Ymmärrän ettei sovi kaikille. Joillekin vaan solmujen tekokin on liikaa...


      • Taas-10-14-luulee kirjoitti:

        Tässä on sellainen:
        http://www.veneenrakentaja.com/uploads/9/0/0/4/9004736/2913406_orig.jpg

        Kovasti näyttää siltä, että pinnalla voi ohjata koko keho menosuuntaan:
        http://cartina.photo/fi/imagebank/image/64/64862/Talonpoikaisvene 64862.jpg

        UN-FUCKING-BELIEVABLE! Ihan tosissasiko tuot asuttavia matkaveneitä koskevaan keskusteluun tuollaisen kapineen, jonka oikea paikka olisi museossa tai juhannuskokossa??? Tuo on oman aikakautensa Buster. Ei kuulu 2000-luvun veneilyyn.


      • Pavariantti kirjoitti:

        Näytä minulle ruorilla ajeleva kippari, joka viittii kryssillä olla pari kolkytä astetta kallellaan olevassa veneessä istumassa ruorin takana. Itse ainakin ajelen mieluummin laidalla istuen, siksi ruorin pitää olla sen verran iso että siihen ylettää.

        Pinnaohjauksessa tarkkuuden, yksinkertaisuuden (tekniset viat), nopeuden, välittömän peräsintuntuman, ja tilavamman sitlootan (satamassa pinna pystyssä :) lisäksi hyvänä puolena jatkopinnan suoma vapaus peränpitäjän sijoittumiselle vapaammin sitlootaan.

        Mutta kun veneet kasvavat niin riittävän ohjausvoiman saaminen vaati välityksiä ohjaukseen eli ruorikoneistoa ja rattia.

        Minä istun aina perätuhdolla. Kallistuksen kasvaessa jommassa kummassa kulmassa, että saa vähän nojatukea peräkaiteesta, mutta joka tapauksessa rintamasuunta eteen. Tosin yli 20 astetta on perheveneessä jo epätavallinen kallistus.


      • siinähän.istut
        10-14 kirjoitti:

        Minä istun aina perätuhdolla. Kallistuksen kasvaessa jommassa kummassa kulmassa, että saa vähän nojatukea peräkaiteesta, mutta joka tapauksessa rintamasuunta eteen. Tosin yli 20 astetta on perheveneessä jo epätavallinen kallistus.

        Oletkin siirtynyt autosta moottoriveneeseen ja ajelet edelleen niilä tottumuksilla luulen sen olevan ainoa oikea. Vähintään yhtä oikeita tapoja ovat ratin takana seisominen, laidalla poikittain istuminen joko ratti tai jatkopinna kädessä tai mikä milloinkin tarkoitukseen sopii. Paljonko sinulla on kokemusta pinnalla ohjaamisesta? Minulla on parinkymmenen vuoden kokemus molemmista, enkä sillä perusteella näe yhtä toista paremmaksi, kunhan istumalaatikko on tarkoitukseen suunniteltu.

        Joitakin rantaleluiksi luokiteltavia veneitäkin on, mutta optarin kutsuminen sellaiseksi antaa oudon kuvan sanojasta. Täytyy olla todella paha kolo itsetunnossa, jos pitää omaa valintaa tuolla tavalla luokitella ainoaksi oikeaksi. Sellaista koloa on yleistä paikata ylenmääräisellä pullistelulla.


      • siinähän.istut kirjoitti:

        Oletkin siirtynyt autosta moottoriveneeseen ja ajelet edelleen niilä tottumuksilla luulen sen olevan ainoa oikea. Vähintään yhtä oikeita tapoja ovat ratin takana seisominen, laidalla poikittain istuminen joko ratti tai jatkopinna kädessä tai mikä milloinkin tarkoitukseen sopii. Paljonko sinulla on kokemusta pinnalla ohjaamisesta? Minulla on parinkymmenen vuoden kokemus molemmista, enkä sillä perusteella näe yhtä toista paremmaksi, kunhan istumalaatikko on tarkoitukseen suunniteltu.

        Joitakin rantaleluiksi luokiteltavia veneitäkin on, mutta optarin kutsuminen sellaiseksi antaa oudon kuvan sanojasta. Täytyy olla todella paha kolo itsetunnossa, jos pitää omaa valintaa tuolla tavalla luokitella ainoaksi oikeaksi. Sellaista koloa on yleistä paikata ylenmääräisellä pullistelulla.

        Mitä muuta optari muka on kuin rantalelu? Siihen kategoriaan kuuluvat kaikki ei-asuttavat purjeveneet.


    • SieltähänSe

      Osta suoraan sieltä välimereltä. Voit sitten asustella veneessä olipa se vedessä tai telakalla. Hinnat ovat kohdallaan ja tuolla budjetilla saat hyvän veneen. Toki pitää hieman nähdä vaivaa ja käydä lopulta katsomassakin mutta kokemuksesta voin sanoa, että ei se ole sen kummempaa kaupantekoa missään ja veneet ovat lämpimässä parempia kuin kylmässä ja kosteassa säilytetyt veneet kotimaassa.

    • apuvaNäille

      Ja tässä ratkaisussa haave voi toteutua, kun alus valmiiksi "maailmalla". Millä tällaiset rassukat saisi veneensä purjehdittua Välimerelle tai muualle maailmaa, kun ei tajua tunnu olevan perus asioistakaan?

      Arvaan seuraavan kysymyksen. Mikä paras kartta plotteri, i pad, kännykkä?

      Ja kolmanneksi mikä ankkuri olisi hyvä?

      • Omajokaiselle

        Tärkein , mikä lämppäri on hyvä.


      • tOSION17

        Tässä mainio esimerkki, miksi ei kannata liittyä pursiseuraan. Täynnä pelkkiä besserwisserilaiturijuoppoja tai muita elämäänsä kyllästyneitä.


      • KokenutSeilori

        Paras naviskajärjestys on tietyst luettelosi käänteisesti. Paperikarta on historian muinaisjänne. Minä ainakin seilaisin maailmamerellä kännykän kartoilla, ne on koko ajan ajantasalla ja netistä saa imuroitua ajantaisesn purjehdusalueen. 4G yhteydellä saa jo nopeasti on-linena ajantaisaiset kartat näyttöön sitä mukaan kun tarvitsee.

        Ankkuriksi paras on naara-ankkuri. Se kelpaa katsastuksessa siinä misää joku muukin, mutta ei vie veneessä tilaa. Jää enemmän tilaa kaljakeisseille. Enkä minä maailmalle lähde ankkuroitumaan vaan purjehtimaan. Ja satamissatietysti yövyn, kun pitää saada ne veeneen akut ladattua joka yö.

        Paras lämppäri on sähkötakka maston juuressa. Se on keskeiselä paikalla eikä tarvitse fossiilisia polttoaineta. Antaa valoa ja on tunnelmallinen. Ja sähköä riittää marinoissa.


      • Vaikeapäättää

        Mistä viskitynnyristä sinä tänne ryömit!
        Siellä on vielä tilkkanen, juo pois, ettet pääse selviämään!
        Ai niin mut tosimerikarhuilla on syntämähumala, joten ne eivät tule koskaan merisairaiksi.
        Ja villapusero kelissä kuin kelissä, jotta varmasti uppoavat sen vanhan puuveneensä mukana, kun perimätiedon (ainoa heille kelpaava viitoitusjärjestelmä) mukaan väylä meni tästä...

        :D


    • siksienpurjehdi

      Haha, aloitusta lukiessa kävi mielessä että tuohon pinna/ruori kohtaan varmasti puututaan ja niinhän siinä kävikin.
      Ei ainuttakaan suositusta veneestä, pelkkää mussutusta pinna/ruori asiata, hyvin te vedätte!

      • Kompassisuunta180

        Mitäpäs itse suosittelisit? Itselleni tulee mieleen montakin, mutta kun kaikissa on se pinna ;)
        Mutta aloittajan tarkoitukseen sopii melkein vene kuin vene.


      • Vaikeapäättää

        Tottakai, jos ostan ensin n. 7-8 metrisen, sitten on varmaan tyydyttävä pinnaan, mutta jos 10 m, sitten saa olla ruori. Kattoo nyt... Mutta maailmalle en pinnalla lähtisi. Yli 12 m veneissä pinna näyttääkin aivan nololta! (Kohta taas ulisijat paikalla... :D)


      • KumpiKampi
        Vaikeapäättää kirjoitti:

        Tottakai, jos ostan ensin n. 7-8 metrisen, sitten on varmaan tyydyttävä pinnaan, mutta jos 10 m, sitten saa olla ruori. Kattoo nyt... Mutta maailmalle en pinnalla lähtisi. Yli 12 m veneissä pinna näyttääkin aivan nololta! (Kohta taas ulisijat paikalla... :D)

        Jos haluat valmiin matkaveneen tuoho hintaan, niin suoraan pelipaikoilta löytyy tämä:
        ttp://www.gulfgroup.co.nz/displayboat.php?list_code=A225

        Kiertänyt jo puoli maapalloa tuolla veneellä.:
        http://sailinghimene.blogspot.fi/

        Ja tuohon venemalliin mahtuu useampi purjehtia kiertämään palloa:
        https://syhomeless.blogspot.fi/2013/

        Vakuuttava video, pinnastakaan ei tarvitse ohjata:
        https://www.youtube.com/watch?v=DWBjzblTWp8

        Omassa veneessä on ratti. 40 jalkainen alkaa olemaan liian iso pinnalla ajettavaksi.


      • Pinna on hauska, kun itse ajaa, mutta tuossahan puhuttiin välimerestä. Itse en luottaisi pinnapilotteihin yhtä paljon kuin kunnon ruorien kanssa toimiviin systeemipilotteihin, jotka kuitenkin ohjaavat 99% ajasta.


      • siksienpurjehdi
        Kompassisuunta180 kirjoitti:

        Mitäpäs itse suosittelisit? Itselleni tulee mieleen montakin, mutta kun kaikissa on se pinna ;)
        Mutta aloittajan tarkoitukseen sopii melkein vene kuin vene.

        En suosittele mitään koska en ymmärrä purjeveneistä mitään, kommenttini koski vain tätä pinna vs ruori juttua.
        Jos purjehtisin, niin minun veneessäni olisi ruori, koska se nyt vaan on mageemman näkönen.


      • Sw271
        Bossu kirjoitti:

        Pinna on hauska, kun itse ajaa, mutta tuossahan puhuttiin välimerestä. Itse en luottaisi pinnapilotteihin yhtä paljon kuin kunnon ruorien kanssa toimiviin systeemipilotteihin, jotka kuitenkin ohjaavat 99% ajasta.

        Saahan pinnaankin ihan kiinteästi asennettavan susteemipilotin. Ei irrallinen pinnapilotti ole ainoa vaihtoehto. Samat gyrot ja systeemit niissä pinnaan tarkoitetuissa vehkeissä on kuin rattiakin varten, joten ei siinä ole eroa. Esim. Reiskan EV100-200 pilotteja saa pinnaan tai ruoriin.


      • tosiasiassa
        Vaikeapäättää kirjoitti:

        Tottakai, jos ostan ensin n. 7-8 metrisen, sitten on varmaan tyydyttävä pinnaan, mutta jos 10 m, sitten saa olla ruori. Kattoo nyt... Mutta maailmalle en pinnalla lähtisi. Yli 12 m veneissä pinna näyttääkin aivan nololta! (Kohta taas ulisijat paikalla... :D)

        Ettei totuus unohtuisi, arvaas millä sitä suomalaisvenettä ohjataan, joka on kiertänyt kolme kierrosta. Ja sekin vajaa 40-jalkainen.


      • kauasjapois
        tosiasiassa kirjoitti:

        Ettei totuus unohtuisi, arvaas millä sitä suomalaisvenettä ohjataan, joka on kiertänyt kolme kierrosta. Ja sekin vajaa 40-jalkainen.

        Ja reilusti vajaa. Vain 34,5 jalkainen.


      • tosiasiassa
        kauasjapois kirjoitti:

        Ja reilusti vajaa. Vain 34,5 jalkainen.

        Oli se vielä 38-jalkainen silloin kun minä sillä purjehdin. Eikä viimeksi nähdessäkään moottorisahaa oltu käytetty. Oli joka tapauksessa aikansa todella isoja veneitä.


      • Haplaa
        KumpiKampi kirjoitti:

        Jos haluat valmiin matkaveneen tuoho hintaan, niin suoraan pelipaikoilta löytyy tämä:
        ttp://www.gulfgroup.co.nz/displayboat.php?list_code=A225

        Kiertänyt jo puoli maapalloa tuolla veneellä.:
        http://sailinghimene.blogspot.fi/

        Ja tuohon venemalliin mahtuu useampi purjehtia kiertämään palloa:
        https://syhomeless.blogspot.fi/2013/

        Vakuuttava video, pinnastakaan ei tarvitse ohjata:
        https://www.youtube.com/watch?v=DWBjzblTWp8

        Omassa veneessä on ratti. 40 jalkainen alkaa olemaan liian iso pinnalla ajettavaksi.

        Himene olisi varmaan hyvä matkapaatti!


    • rattiohjaaja

      Sellainen käytännön ero noissa ohjauksissa on, että pinna on huomattavasti nopeampi! Kokeile vaikka heittää tuollainen metrin halkaisijaltaan oleva rattiohjaus peräsimen ääriasennosta toiseen. Pinnalla sama liike tapahtuu lähes huomaamatta.

    • Ruorimiäs

      Pinnasta kokemusta 31 jalkaiseen asti pari vuosikymmentä. Sen jälkeen aina ruori 33 jalkaisesta ylöspäin toiset pari vuosikymmentä. Ruori on hyvä matkaveneessä. Jollapurjehdukseen pinna onkin ainoa vaihtoehto.

    • alehandr

      Jos nyt viisastelun sijaan yritetään vastata jotain järkevääkin, niin kysyjän tarve viittaa noin 31-33 -jalkaiseen veneeseen (hinta, hallittavuus yksin). Jopa fiksu 29-jalkainen voi toimia. Veneen kannattaisi olla 1990-luvun puolivälistä tai uudempi, mikä on tällä hinnalla hieman vaativa tavoite. (Miksi? Koska veneiden valmistamisen laatu ja käytettyjen kunto siinä ikäluokassa huikeasti parempi kuin vanhemmissa).

      Katsoisin Hanseja, mahdollisesti Jeanneauta, Beneteauta tai Dufouria. Bavaria jakaa jengiä, itse en koskaan ole digannut niiden ulkonäöstä ja alimitoitetuista heloista. Skandeista useimmat merkit OK jos ikäkriteeri täyttyy, 1980-luvun veneet vaikeita ostettavia vaikka hienoja löytöjä voi käsistään kätevä tehdäkin. Mainitsin nuo merkit siksi että ne eivät ole liian kalliita, mutta kuitenkn sen verran tunnettuja, että veneestä pääsee eroonkin ja sitä osataan korjata.

      190 cm salongissa on harvoin täyttyvä toive. Itse olen yli 190-senttinen eikä mua juuri rassaa se ettei veneessä ole seisomakorkeutta, eniten sisällä kuitenkin istutaan ja maataan. Punkan toki pitää olla riittävän pitkä.

      Ruoriohjattuja veneitä on tullut tuohon kokoluokkaan aika myöhään, eli sellaisen vekottimen löytäminen voi olla ongelma. Pidän pinnasta eniten, erityisesti koska autopilotti on piilossa kannen alla ja pinnan voi nostaa pystyyn pois tieltä. Ruoriohjauksessa on oma charminsa, mutta se on helpommin vikaantuva kuin pinna ja vie paljon tilaa avotilasta.

      Nettiveneen tarjonnasta tällä hetkellä lähimmäksi osuvat Hanse 301:t (2 kpl) ja Artina 291. Kaikissa pinnaohjaus.

      • Vaikeapäättää

        Kiitos!

        >Nettiveneen tarjonnasta tällä hetkellä lähimmäksi osuvat Hanse 301:t (2 kpl) ja Artina 291.

        Tuonkaltaisia myös harkinnassa toki.

        Mitä luulet(te), olisiko esim. noiden kahden veneen kauppaaminen Välimerellä vaikeaa (siedettävään hintaan)? Tai menisivätkö helposti vaihdossa (liikkeen kanssa), kun/jos haluaisin isomman.


      • alehandr
        Vaikeapäättää kirjoitti:

        Kiitos!

        >Nettiveneen tarjonnasta tällä hetkellä lähimmäksi osuvat Hanse 301:t (2 kpl) ja Artina 291.

        Tuonkaltaisia myös harkinnassa toki.

        Mitä luulet(te), olisiko esim. noiden kahden veneen kauppaaminen Välimerellä vaikeaa (siedettävään hintaan)? Tai menisivätkö helposti vaihdossa (liikkeen kanssa), kun/jos haluaisin isomman.

        En tunne Välimeren alueen kauppaa, mutta venebrändejä on paikallisia (kuten Artinat), jotka tunnetaan valmistusmaassa ja lähiseudulla - ja sitten globaaleja, kuten Hanse. Tsekkailemalla millaisia veneitä missäkin on saa hyvin käsitystä. Massatuotantomerkkien lisäksi kullakin maalla omia juttujaan, esim UK:ssa aivan omanlaiset veneet ja Tanskassakin Granadat ja Luffet, joita ei juuri Suomessa näe. Eli Artinan jälleenmyyntimahdollisuuksista Välimerellä en löisi vetoa.


    • voiherranjestassentään

      Ihan vinkkinä vaan - sulle sopisi parhaiten se, että meet pihalle ja otat mukaan vadin jossa kylmää vettä. Istut tukevasti tuolille, laitat paljaat jalkasi vatiin, kääntelet käsissäsi Biltemasta ostamaasi leluruoria oikealle ja vasemmalle. Välillä nouset ylös skuuttaamaan, jolloin tietenkin muistat varoa puomia. Otsa kannattaa suojata aurinkorasvalla ja ottaa myös varasukat mukaan. Kyllä se siitä.
      Ps. Muista kirjoittaa reissusta purjehdusblokia - ne on niin ratkiriemukkaita!

    • BavaMiesSavosta
      • pinnaRatiRattiPinnalla

        Ihan paras varuste :)

        "Pyörä" on keksitty uudelleen, pinnan uudelleen tulo muodikkaimmaksi tavaksi ohjailla...


      • kgllk

        Valitettavasti vaan tällä pinnaohjatulla ratilla pinnamies joutuu tekemään paljon suurempaa ohjausliikettä kuin mitä ihan aidolla pinnalla tehtäisiin.


    • Laiturijuoppo

      Haluanpa vain sanoa sen verran pinnasta vielä että se tuntuma jonka sen kanssa saa koko veneeseen on vain yksinkertaisesti parempi kuin ruorilla ikinä. Toki jos vene on yli 10m alkaa ruori olemaan järkevä vaihtoehto.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      391
      2072
    2. Olisiko sinulla mitään toiveita?

      Miten sinä toivoisit minun sinua lähestyvän? Mitään mitä olisi tosi hyvä tietää ennen sitä? Jos ei sen kummempia, niin
      Ikävä
      54
      1747
    3. Miksi toisten toiveet ahdistavat teitä?

      Kertokaapa miksi toisen ihmisen toiveet mahdolliselle kumppanilleen ahdistavat niin kovasti? Oletatko, että hän vaatii j
      Sinkut
      215
      1408
    4. Mitä tuntemuksia

      sinulle tulee, kun hän ilmestyy näköpiiriin? Vaihtelevatko ne?
      Ikävä
      87
      1130
    5. T mies missä oot

      T mies pääsetkö lähtemään sieneen villasukat tein sulle 💕🐶
      Ikävä
      72
      1043
    6. En nii kui tiiä yhtään

      Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)
      Ikävä
      58
      968
    7. Turun tunnin juna toteutetaan

      Köyhiltä viedään mutta tunnin juna Turkuun viedään läpi. Puhaltakaa PS nyt tämä poikki! https://www.hs.fi/politiikka/ar
      Perussuomalaiset
      125
      951
    8. Oletko kertonut tästä

      Meidän oudosta jutusta kenellekään? Olen kertonut ystävälleni, että olet saanut minut sekaisin…, mutta tästä hän ei tied
      Ikävä
      50
      899
    9. Homouden synti

      Kerrotaan faktoja alkuun. On olemassa vain kaksi sukupuolta ja aviolIiitto on vain ja ainoastaan miehen ja naisen välin
      Luterilaisuus
      256
      813
    10. huono vai hyvä juttu

      Miten ulkopuoliset reagoisivat jos olisit kaivattusi kanssa yhdessä....?
      Ikävä
      50
      744
    Aihe