Alkaa taas olemaan aika varailla hammaslääkäriä, ja mietinkin tässä, että kuinka suuret erot mahtavat olla hinnoissa kunnallisessa ja yksityisessä hammashoidossa? Mitä maksaa esim. tarkistus ja paikkaus? Tietenkin hinnat ovat tapauskohtaisia, mutta jokin keskihinta olisi mukava saada tietää.
Kunnallisen ja yksityisen hammashoidon hintaerot
5
1238
Vastaukset
- riippuu
monista asioista.
Kunnaliselle ei pääse jonottamatta hammashoitoon ja jos sinulla on isoja reikiä,niiden kanssa ei kannata jäädä odottelemaan,etteivät mene juurihoitoon.
Juurihoitokaan ei ole aina kaikenpelastava,vaan osaa ei voida juurihoidollakaan pelastaa=voit menettää hampaan kokonaan vetkuttelemalla!
Jos siis reikäsi ovat pieniä, voit huolellisella pesulla ja karkkilakolla odotella kunnalliseen pääsyä ja säästät joitakin kymmeniä-reilu sata euroa.
Tee näin: mene vain tarkastukseen ja rtg-kuviin heti (noin 60-100e,josta n.30% kela maksaa)ja päätä sitten,paikkautatko yksityisellä vai odotatko kunnalliseen...
Taso on perushammashoidossa aivan yhtä hyvä molemmilla puolilla.- Sepi, Kerava
Olikohan se nimimerkki -"Hambaravi", joka ylisti Tallinnan hammaslääkäreitä. Ystäväni on myös asioinut siellä ja saanut edullisesti hampaansa kuntoon ja ennen kaikkea oman aikataulunsa mukaisesti.
Itse asun Keravalla, Uudellamaalla ja olen aikonut myös käydä testaamassa siellä paikallisen hammasklinikan palvelut ihan ensin päiväristeilyn merkeissä. Tietysti on epistä niiden kannalta, jotka eivät asu lähellä Helsinkiä.
Ystäväni, joka jokunen vuosi sitten hoidatti kalustonsa huippukuntoon siellä maksoi mummonmarkoissa 11.000mk, joka kotimaassa olisi arvion mukaan maksanut 75.000. Siis aika iso homma hänelle tehtiin: implantit ynnä muut.
Mutta kaveri on tosi tyytyväinen uuteen imagoonsa, sillä sitähän se on, kun hampaat hoidetaan huippukuntoon.
- hammashoitaja
Olen hammashoitaja suurella yksityisellä asemalla, joka kuuluu isoon ketjuun ja vastaanottoja on ympäri Suomea. Hinnastomme on yhtenäinen, tietenkin jokainen lääkäri itse päättää miten mistäkin laskuttaa.
Tällä paikkakunnalla voi ainakin sanoa, että kunnalla hoito on ihan puoli-ilmaista yksityiseen verrattuna. Pelkkä tarkastus, kuvaus, sivualueen pienet kuvat ja iso koko hampaiston kuvaus tulee maksamaan jo 100 € hujakoilla, ja tästä on jo vähennetty kelakorvaus.
Kunnalla saattaa hoito kestää pitkään ja kauan aikojen vähyyden takia, kun taas yksityisellä voi saada isonkin remontin nopeasti tehtyä. Kunnalla ei taas puututa kaikkiin asioihin eikä tehdä kaikkea sitä mitä yksityisellä. - kokemuksia
Itsellä on kokemusta sekä yksityisestä että julkisesta hammaslääkäristä.
Julkisen taso vaihtelee kaupungeittain todella paljon. Ehkä hammashoitoloittainkin. Vanhassa kotikaupungissa julkinen oli todella hyvä; oli asiantuntevat lääkärit ja ystävällinen hyvä palvelu. Kun muutin Helsinkiin, järkytyin. Pilalle stressattuja kiireisiä lääkäreitä, jatkuvaa huolimattomuutta ja välinpitämättömyyttä, pulaa tarvikkeista (mm. puudutusta ei voinut saada tarpeeksi, koska sitä on kiintiöity vain tietty määrä potilasta kohden). Lisäksi ankeat tilat ja vanhat välineet ja huonosti suomea puhuvat maahanmuuttajalääkärit. Aikamoisia ongelmia, kun lääkäri ei ymmärrä oikein kunnolla suomea ja paikkaa väärän hampaan.
Yksityinen taas on kallis ja kieltämättä esim. röntgenkuvia räpsitään #varmuudeksi" niin usein, että epäilyttää niiden kaikkien tarpeellisuus. Toisaalta hoitoon pääsee nopeasti, palvelu on parempaa ja hoitotulos on parempi.
Minulle tehtiin saman syksyn aikana kaksi hampaiden perustarkastusta (muutin paikkakunnalta toiselle ja tarkastusten väliä noin 1,5kk). Toinen oli julkisella ja toinen yksityisellä. Tulokset:
-Julkinen: Nopea vilkaisu peilin ja sen "piikin" avulla. (Vain hampaat katsottiin, ei limakalvoja, ikeniä tms). Tulos: Yksi reikä. Pieniä reiän alkuja hammasväleissä, joille ei todennäköisesti tarvitse vielä vuosiin tehdä mitään. Paikkaus aika 4 kk:n päähän. Väsynyt ja stressaantunut tyly hammaslääkäri, ei kuunnellut, ei jaksanut vastata kysymyksiin. Tarkastus oli ohi alle 5 minuutissa.
- Yksityinen: Erittäin perusteellinen tarkastus peilin ja "piikin" kanssa, kuituvalolla ja vielä röntgenkuva hammasvälien reiänalkujen takia. Limakalvojen ja ikenien tarkastus, purennan tarkastus ja hampaiden kiinnittymisen tarkastus (siis jokainen hammas koeteltiin ettei heilu tms). Tulokset: kolme paikattavaa reikää, hammaskiven poisto. Paikkausaika samalle viikolle. Henkilökohtaiset ohjeet ahtaiden hammasvälien puhdistamiseen. Kotiin mukaan näytepakkaus hammaslangasta ja opaslehtinen. Erittäin ystävällinen, kiireetön ja asiantunteva palvelu. Hammaslääkäri kyseli paljon lisätietoja (mm. mahd. aiempia sairauksia ja hoitoja) ja oli kiinnostunut potilaasta.
Jos lompakon saranat kestää, suosittelen kyllä yksityistä. Kannattaa tosiaan ensin käydä tarkastuksessa ja samalla pyytää hoitosuunnitelma ja kustannusarvio mukaan (ja jos iso remppa kyseessä niin kirjallisena). Voit kotona sitten rauhassa miettiä asiaa, hoidatatko julkisella vai yksityisellä. Rempanhan voi jakaa monelle kuukaudelle, kiireisimmät ensin ja ei-niin-akuutit vaikka muutaman kuukauden päästä. Helpottaa taloudellisesti ;-)- hammashoitaja
Kannattaa muistaa että hammaslääkäreitä - ihan kuin kaiken alan työntekijöitä - on monenlaisia. Sekä yksityisellä että kunnallisella tasolla on näitä hyviä ja vähemmän hyviä.
Alan ammattilaisena olen nähnyt jos vaikka mitä... Esim. hampaat tarkastettu alta vuosi sitten eikä yhtään reikää löydetty, toisella lääkärillä käynti ja löytyy lähes 10 reikää. Tai potilas käynyt valittamassa vuositolkulla vaivoja, eikä mitään löydetä... kuitenkin toinen lääkäri toteaa pitkälle edenneen ientulehduksen, joka on muuttunut jo parodontiitiksi ja tuhonnut hammasta luussa pitäviä kudoksia ja itse leukaluuta.
Kyllä huolellinen hammaslääkäri katsoo tarkastuksessa ikenet (=kiinnityskudokset), hampaat yksitellen, purennan, limakalvot ja apuna käytetään tarpeen mukaan jopa useitakin röntgenkuvia. Ne ovat erittäin tärkeitä hammashoidossa, koska pelkällä hampaisiin katsomisella ei näe kaikkea sitä mitä kuvista näkyy ja voi vielä käydä niinkin ettei kuvakaan näytä kaikkea!
Muttei sekään vielä takaa, että vaikka tarkastus tehtäisiin todella hyvin, että itse lääkärin työ olisi todella hyvää ja tasokasta. Monasti "hyvä hammaslääkäri tai lääkäri" -mielikuva tulee vain siitä millaisena potilas kokee saamansa hoidon. Pelkkä helläkätisyys, ystävällisyys ja se, että lääkäri tuntuu "hyvältä tyypiltä", yms. ei takaa että kyseessä on "hyvä lääkäri". Olen kuullut niin kovasti kehuttavan ja pidettävän hyvänä erästäkin hammaslääkäriä, jolle en itse menisi edes suutani avaamaan, niin "hyvää hoitoa" häneltä saa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka672415- 661397
Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin
Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww761230EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje61152- 79865
Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä
Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi19860- 44713
Ratikka Turkuun
Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta84693Miehet trikoissaan
On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe26668- 30656