Kannattaako tavallisen polkupyörän sähköistys

Onko kokemuksia noista sähköistyssarjoista? Näyttää olevan tarjolla ainakin neljää tai viittä eri merkkiä Suomessakin. Kun netistä katsoin niin ajattelin, että onko ne kaikki saman tehtaan kiinalaisia vehkeitä kun ovat niin samannäköisiä? Jonkun belgialaisen merkin löysin, mutta suomalaisia ei taida olla lainkaan? Se belgialainen näytti ihan samalta kuin muutkin. Miten kovaa se etupyörän paikalle laitettava moottori vetää? Voiko se haarukka kestää jos ajaa moottorin avulla esimerkiksi ylämäkeen? Kestääkö ne vehkeet sitten miten, niin kuin moottori ja muut? Jossakin kuvassa oli nimittiäin muovisia rattaita siinä moottorissa sisällä. Minkä tehoinen olisi paras noin 80 kiloiselle tuollaiseen matala runkoiseen pyörään? Kuka teille on asentanut ne sähköt vai teittekö itse?
Olen kysellyt näitä asioita myyjiltä, mutta nyt haluan käyttäjien kokemuksia.
Ilmianna
Jaa

23 Vastausta


Ei kannata. Lisäksi pyörä, johon kaipaat sähköavustusta on väärän kokoinen sinulle ja hiuonoista osista kasattu.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Jos sulla on hyvä eli hyvistä osista kasattu laadukas fillari (ei marketti rimpula) niin sitten kannattaa. Turha ostaa kotimaisilta kalliilla kiinalaisia muunnossarjoja, sillä itse tilattuna kiinasta saat samat vehkeet yli puolet halvemmalla :)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kyllä vanha, uskollinen kulkuväline kannattaa laittaa sähkölle, jos oma kunto alkaa palautua heikommin pyörälenkin jälkeen. Asennusliikkeitä löytyy jo monelta paikkakunnalta.
Jarrut täytyy olla tavallista paremmat, sillä yllättäviä tilanteita tulee enemmän.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Honda Monkeyn moottorin kanssa pääsisit paljon kovempaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Raketti perseessä sukkis lentäisi radalta :)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Hei. Minulla on kokemusta - hyvää ja huonoa. Reklaamaatio on vielä avoin, mutta palaan asiaan ensi viikolla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
No niin, nyt se reklamaatio on hoidettu. Vähän tahmeastihan se kävi, mutta lopulta se kuitenkin hoitui. Pientä järjestelykyvyn puutetta - ehkä.
Sähkösarja on nyt ollut fillarissa paikallaan pari kuukautta ja tuota tuotteen virhettä lukuunottamatta, nyt se virhe siis korjattu, hankinta vaikuttaa hyvältä. Aika kallishan se sarja oli kun tonni meni, mutta - elämä on.
Miltä vaikuttaa?
Noh, ei sitä uskoisi kuinka rivakasti tuollainen 250w moottori liikuttaa ihan tavallista IsoJopoa tasamailla ja kivasti se vie mäkeenkin. Vääntöä on kuulema paljon yli 30 nm - voi ollakin .
Reilusti 200 metrinen, n. 10% nousu meni kevyesti polkien ja ilman nitroja. Vielä viime syksynä se mäki mentiin työntäen kun on COPD ja lisäksi sepelvaltimotauti sitä mallia jota hoidetaan vain lääkkeillä.
Pisin lenkki on nyt 50,2 kilsaa - ihan oikeesti.
Minulla on 15 Ah:n Li-Ion akku ja sille on lupailtu tosi pitkää ajomatkaa yhdellä latauksella, tuon kokoisella moottorilla. Ehkäpä pääseekin jos on sopiva sää, oikeanlainen pyörä ja sikasitkeä polkija, mutta minä en ole vielä kertaakaan pääsyt. Pisin yhdellä latauksella ajamani on n. 120 kilsaa kun koko ajan oli käytössä alin avustustaso. Enemmänkin, ehkä jopa 150, menee jos jaksaa kikkailla. No olkoon, minullahan on IsoJopo. Ehkä sillä ei auta kikkailukaan, vaikka kiva fillari onkin.
Kokonaisajomääräni on nyt vähän vaille 800 kilsaa ja mielipide voi vielä muuttua. Siihen saakka näillä mennään.
Naapurin paappa ja muutamaa muukin kyseli tämän sähkösatsin ominaisuuksia. Järjestänkö kaupat - mitä?
Nyt te sitten kysytte, että mikä merkki ja mistä minä sen ostin:-). En ala mainostelemaan ketään täällä, joten jos oikeasti kiinnostaa niin viesti tuonne. Vastaan kun ennätän.
pikkukassu@luukku.com
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
IsoJopo kirjoitti:
No niin, nyt se reklamaatio on hoidettu. Vähän tahmeastihan se kävi, mutta lopulta se kuitenkin hoitui. Pientä järjestelykyvyn puutetta - ehkä.
Sähkösarja on nyt ollut fillarissa paikallaan pari kuukautta ja tuota tuotteen virhettä lukuunottamatta, nyt se virhe siis korjattu, hankinta vaikuttaa hyvältä. Aika kallishan se sarja oli kun tonni meni, mutta - elämä on.
Miltä vaikuttaa?
Noh, ei sitä uskoisi kuinka rivakasti tuollainen 250w moottori liikuttaa ihan tavallista IsoJopoa tasamailla ja kivasti se vie mäkeenkin. Vääntöä on kuulema paljon yli 30 nm - voi ollakin .
Reilusti 200 metrinen, n. 10% nousu meni kevyesti polkien ja ilman nitroja. Vielä viime syksynä se mäki mentiin työntäen kun on COPD ja lisäksi sepelvaltimotauti sitä mallia jota hoidetaan vain lääkkeillä.
Pisin lenkki on nyt 50,2 kilsaa - ihan oikeesti.
Minulla on 15 Ah:n Li-Ion akku ja sille on lupailtu tosi pitkää ajomatkaa yhdellä latauksella, tuon kokoisella moottorilla. Ehkäpä pääseekin jos on sopiva sää, oikeanlainen pyörä ja sikasitkeä polkija, mutta minä en ole vielä kertaakaan pääsyt. Pisin yhdellä latauksella ajamani on n. 120 kilsaa kun koko ajan oli käytössä alin avustustaso. Enemmänkin, ehkä jopa 150, menee jos jaksaa kikkailla. No olkoon, minullahan on IsoJopo. Ehkä sillä ei auta kikkailukaan, vaikka kiva fillari onkin.
Kokonaisajomääräni on nyt vähän vaille 800 kilsaa ja mielipide voi vielä muuttua. Siihen saakka näillä mennään.
Naapurin paappa ja muutamaa muukin kyseli tämän sähkösatsin ominaisuuksia. Järjestänkö kaupat - mitä?
Nyt te sitten kysytte, että mikä merkki ja mistä minä sen ostin:-). En ala mainostelemaan ketään täällä, joten jos oikeasti kiinnostaa niin viesti tuonne. Vastaan kun ennätän.
pikkukassu@luukku.com
No voin minä sen nyt kertoakin. Greencyclehän se merkki on ja Kajaanista ostin. Kilometrejä nyt jo aika rapiasti enemmän, vaikka välillä oli viikkoja, etten ajanut metriäkään kun talsin mm. tuolla pohjoisen erämaissa.
Ihan hyvä hankinta tämäkin on, mutta nyt vaan tuntuu siltä, että pitäs saada läskipyörä ja vaikkapa kilowatin moottori, .... ja peräkärry ja.... No sitten pitäisi olla isompiAh akku...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
IsoJopo kirjoitti:
No voin minä sen nyt kertoakin. Greencyclehän se merkki on ja Kajaanista ostin. Kilometrejä nyt jo aika rapiasti enemmän, vaikka välillä oli viikkoja, etten ajanut metriäkään kun talsin mm. tuolla pohjoisen erämaissa.
Ihan hyvä hankinta tämäkin on, mutta nyt vaan tuntuu siltä, että pitäs saada läskipyörä ja vaikkapa kilowatin moottori, .... ja peräkärry ja.... No sitten pitäisi olla isompiAh akku...
Nuo kommenttisi kertoi riittävästi mainostamastasi firmasta.
Ennen ostopäätöstä kannattaa katsoa tuoltakin.
Ehdottomasti!

http://e-spin.fi/
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Mulla oli hyvä spessun pyörä, johon tutkin em asiaa. Päädyin kuitenkin uusiin spessu vadoihin, myös vaimolle. Maksoi aivan p..keleesti, mutta näin vain tein. Saitko tuosta mitään infoa, et varmaankan...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Oliko orgasmin paikka? Suomi24 keskustelut on siitä kivoja, että kaiken maailman runk... käsityöläiset saa purkaa siellä traumojaan. Kuten mm. nimim. re555.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
http://efatbike.blogspot.fi/ Blogi jossa ajellaan 24/7 sähköistetyllä polkupyörällä.
Ilmianna
Jaa
Tuolla plogistilla oli akun heilumisongelma. Olisin jättänyt korjausvinkin sinne, mutten viitsinyt rekisteröityä. Laitan vinkin tähän, jos joku vaikka haluaa vinkata vinkistä.

Heiluvan runkoakun tukeminen:
Laita satulaputkeen akun pään kohdalle nippusiteillä kiinni jotain pehmeää kumia esim. 8mm. Kun akku painetaan kiinni telineeseensä sen pää törmää ja painuu hieman tähän nihkeään kumiin ja pysy siten paikallaan. Akun asema (sijainti, paikka) pitää sitten vielä hienosäätää sopivaksi, eli löysää akkutelineen ruuvit ja siirrä telinettä tarpeen mukaan eteen tai taakse.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Perusvika on tuo akkumalli, joka on suunniteltu huonosti ja siksi heiluu.
Kannattaa ottaa vähän korkeampi malli, jota esim. Greencycle myy. Se pysyy tukevasti heilumatta ihan omassa telineessään ilman mitään vippaskonsteja. Niinkuin pitääkin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Jos siel on jotain muovisia höpöhöpörattaita, niin kannattaa unohtaa. Rattaiden pitää olla ehtaa metallia, niin voi olla järkevästi käyttötunteja. Muovipaska kuluu käytössä nopeasti loppuun.
Ilmianna
Jaa
Mitenkä akun isompi korkeus sitä tukevoittaisi. Ja aika samanlaisilta kyllä näyttävät kaikki tarvike-runkoakut.

Joustavasta kiinnityksestä luulisi kyllä olevan hyötyäkin, jos esim. kaatuessa tai kolarissa akku kolahtaa johonkin.

Varmistushihna estäisi akkua kokonaan putoamasta jos varsinainen kiinnitys pettää.

Voisi noissa olla lisätukena esim. vaaka- tai pystyputkeen kiinnitetty haarukka, jonka väliin akku jää.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Ei se ole se korkeus, vaan siinä korkeammassa mallissa (josku sitä on jaossain nimitetty dolphin-malliksi, mutta helpoimmin sen siis öytää greencyclen sivuilta) on enemmän otepintaa itse akun ja akun telineen välillä.
Tuo joustavuus on höpöä, kolahtaessa se heiluva hajoaa ihan yhtä helposti. Heiluva on vain yksinkertaisesti huono, piste. Kai nyt monen sadan euron osa pitää olla niin suunniteltu, ettei vaadi mitään omia virityksiä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Jousto tapahtuu akkutelineen pohjassa keskellä siinä kohdassa jossa se on kosketuksissa pyörän runkoputkeen.

Akkutelineen pohja on vissin yleensä tasainen eikä mitenkään muotoiltu runkoputken päälle. Vielä kun runkoputken kiinnityskierrereiät ovat koholla, on kosketuspinta-ala varmaan jotain 0,5 neliösenttiä.

Jotta tasapohjainen teline voisi olla tukeva pitäisi alimman kiinnityslevyn olla jotain 6mm paksua alumiinia.

Ei nuo minunkaan mielestä ole päteviä. Ehkei ole helppoa suunnitella universaalia telinettä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Tuosa korkeammassa mallissa telineen pohja ei ole tasainen, vaan sisäänpäin pyöristetty vastaamaan pyöreää runkoputkea. Lisäksi runkoputken kiinnitysreikien kohdalla on korotusta, joten ei jää siitä kohtaa kanittamaan.
Ei se sen vaikeampaa ole se suunnittelu. :)
Eikä siis heilu, tiedän kun itsellä on ollut tuollainen useamman sadan jokilometrin verran.

Toki asennettaessa kannattaa laittaa locktiteä varmistamaan ettei pultit löysty ja tarvittaessa vaihtaa ne pidempiin, jos aluperäiset on kovin lyhyitä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
En ole tosin kuullut että keneltäkään olisi telineen kiinnitys hajonnut. Omalla kohdalla on samanlainen kokemus kuin plogistilla, eli pienen heilumisen takia ruuvit löystyivät.
Ilmianna
Jaa
Itsellä on kehumaltasi Greencycleltä viime vuonna ostettu akku. Kiinnitystelineen pohjassa ei ole mitään runkoputkea vastaavaa koveraa muotoilua ja ainut kontaktikohta omassa pyöreä teräsputkiasennuksessa on kaksi kohollaan olevaa juomapullotelinekierrereikää.

Akun liike on noin 10mm kun sitä painaa reippaasti yläreunasta sivulle. On mielestäni loppujen lopuksi riitävän tukevan tuntuinen kun sitä itse kokeilee ja samalla pohtii asiaa.

Entistä vahvemmin olen sitä mieltä, että jousto on hyödyllinen ominaisuus, "akku taipuu ja sitten runko ottaa iskun vastaan". Mieluummin uusii telineen 30e kuin akun 700e.
Ilmianna
Jaa
Jos sinulla on hyvä ja laadukas pyörä niin ehdottomasti sen sähköistäminen kannattaa. Minulla on ollut tuollainen 250 wattinen sarja pyörässä jo viime syksystä. Vaihtoehtoina oli ostaa valmis sähköpyörä tai sitten tämä sarja. Ostin sitten tämän kun muuan tuttava hankkinut tavalliseen, muistaakseni Tunturi miestenpyörään sähköt ja kehui sitä kovin.
Minä tilasin omani eri paikasta ja jotenkin tuntuu, ettei tämä ole ihan yhtä tehokas kuin kaverin moottori.
Vaimokin haluaa nyt sähkösarjan omaan pyöräänsä. Tilaan samanlaisen kuin kaverilla ja asennan sen omaan pyörääni. Siirrän nykyisen sähköistykseni vaimon pyörään. Vaimo on n. 25 % minua kevyempi, joten ihan varmasti tuokin pienitehoisempi kiidättää häntä ihan kivasti.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Niin, sellainen vielä tuli, että kannattaa ottaa tarakka-akku, vähintään 12-15 Ah.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Kannattaako tavallisen polkupyörän sähköistys

Onko kokemuksia noista sähköistyssarjoista? Näyttää olevan tarjolla ainakin neljää tai viittä eri merkkiä Suomessakin. Kun netistä katsoin niin ajattelin, että onko ne kaikki saman tehtaan kiinalaisia vehkeitä kun ovat niin samannäköisiä? Jonkun belgialaisen merkin löysin, mutta suomalaisia ei taida olla lainkaan? Se belgialainen näytti ihan samalta kuin muutkin. Miten kovaa se etupyörän paikalle laitettava moottori vetää? Voiko se haarukka kestää jos ajaa moottorin avulla esimerkiksi ylämäkeen? Kestääkö ne vehkeet sitten miten, niin kuin moottori ja muut? Jossakin kuvassa oli nimittiäin muovisia rattaita siinä moottorissa sisällä. Minkä tehoinen olisi paras noin 80 kiloiselle tuollaiseen matala runkoiseen pyörään? Kuka teille on asentanut ne sähköt vai teittekö itse?
Olen kysellyt näitä asioita myyjiltä, mutta nyt haluan käyttäjien kokemuksia.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta