säädettävä ac/dc -adapteri

adapterista

Montako volttia tasavirtaa tarvitaan 30 watin aikaansaamiseksi?

8

1867

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teho P on U x I eli jännite kertaa virta, joten teho P watteina W saadaan lähes mielivaltaisesti millä tahansa virralla A (ampeeri) ja jännitteellä V (voltti).

      Esimerkiksi haluttaessa 30 W tehoa 12 V jännitteellä on tarvittava virta 2,5 A.

      Säädettävissä AC/DC –adaptereissa on yleensä mainittu maksimivirta ja adapterin maksimi säätöjännitteellä tällöin saatava teho. Pienemmillä säätöjännitteillä adapteri saattaa antaa suuremman virran, mutta ei välttämättä. Laitteen tyyppikilvessä lukee tarkemmat tiedot.

      • paristoilla

        Voiko sarjaan kytketyillä pienillä AA-alkaliparistoilla saada aikaan 12V, 2,5 ampeeria, ja sitten 30W teho?


      • paristoilla kirjoitti:

        Voiko sarjaan kytketyillä pienillä AA-alkaliparistoilla saada aikaan 12V, 2,5 ampeeria, ja sitten 30W teho?

        Voi vähäksi aikaa. Itse olen huvikseni käyttänyt vanhaa 12-tuumaista kuvaputkellista matkatelevisiota kolmella 4,5 V litteällä paristolla. Hyvinhän tuo toimi, eikä olleet edes alkaliparistoja.

        Muutaman minuutin...

        Arvioisin tuollaisen vanhan matkatelevision 12 V tehonotoksi jonkun 45 W – 60 W, joten virta saattoi olla jopa 5 A. Paristo on kyllä kovilla tuollaisella virralla, joten ehkä olisi syytä olla aina useampi pari rinnan, eli AA-paristoilla kaksi rinnan kahdeksan sarjaan yhteensä 16-päkki, jolloin yhden parin virraksi 30 W kuormalla tulisi "vain" 1,25 A.


      • ohmin.laki
        paristoilla kirjoitti:

        Voiko sarjaan kytketyillä pienillä AA-alkaliparistoilla saada aikaan 12V, 2,5 ampeeria, ja sitten 30W teho?

        Kyllä tuoreista AA-paristoista saa hetken 2,5 A irtoamaan.


    • ohmin.laki

      Ei voi sanoa, tarvitsee tietää vielä virta ampeereina tai vastus ohmeina.

    • tasainen.12V-ac.virta
      • Painovihreitä spekseissä. Pitäis olla 12 V DC - virralla. Autossa on tarjolla tasavirtaa = DC ja sähköverkossa vaihtovirtaa AC.

        Kauanko ap 30 W tehoa olisi tarve saada? Yhdessä AA - paristossa on loppuun asti puristettuna luokkaa 2.5 Wh (wattituntia, kun taas D - paristosta löytyy noin 20 Wh. Nopeassa purkauksessa energiaa saadaan niistä paljon vähemmän. Kymmenen AA - paristoa parhaallakin hakkuriviritelmällä tuottaisi 30 W tehon luokkaa vähemmän kuin 15 minuutin ajan. Ilman hakkuria paristojen jännite putoaisi kuormituksen vuoksi nopeasti sellaiseksi, että niihin kytketty laite lakkaisi toimimasta vaikka energiaa olisikin vielä käytettävissä pienemmällä jännitteellä.

        Joku 60 Ah vapaa-ajanakku voisi olla parempi sähkönlähde. Toisin kuin autojen käynnistysakut sellaiset eivät hajoa loppuun asti purkamisesta ja sähköä riittäisi 30 W jatkuvalla teholla vajaan vuorokauden verran.


      • ilmanvirheitä
        ExB kirjoitti:

        Painovihreitä spekseissä. Pitäis olla 12 V DC - virralla. Autossa on tarjolla tasavirtaa = DC ja sähköverkossa vaihtovirtaa AC.

        Kauanko ap 30 W tehoa olisi tarve saada? Yhdessä AA - paristossa on loppuun asti puristettuna luokkaa 2.5 Wh (wattituntia, kun taas D - paristosta löytyy noin 20 Wh. Nopeassa purkauksessa energiaa saadaan niistä paljon vähemmän. Kymmenen AA - paristoa parhaallakin hakkuriviritelmällä tuottaisi 30 W tehon luokkaa vähemmän kuin 15 minuutin ajan. Ilman hakkuria paristojen jännite putoaisi kuormituksen vuoksi nopeasti sellaiseksi, että niihin kytketty laite lakkaisi toimimasta vaikka energiaa olisikin vielä käytettävissä pienemmällä jännitteellä.

        Joku 60 Ah vapaa-ajanakku voisi olla parempi sähkönlähde. Toisin kuin autojen käynnistysakut sellaiset eivät hajoa loppuun asti purkamisesta ja sähköä riittäisi 30 W jatkuvalla teholla vajaan vuorokauden verran.

        Eikä pitäisi. Ei ole olemassa 12 voltin virtaa riippumatta siitä onko kyse tasa- vai vaihtosähköstä.
        On olemassa sekä 12 voltin vaihtojännitettä että 12 voltin tasajännitettä.
        Voi myös löytyä 12 ampeerin tasa- tai vaihtovirtaa, mutta sellaisia virtalähteitä ei yleensä ole autoissa.

        Autossani löytyy kuitenkin vain 12 voltin tasa(nimellis)jännitettä muille laitteille tarjottavaksi, käytännössä lähempänä 14 volttia moottorin käydessä, kun akku on täynnä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1606
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      931
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      618
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      159
      497
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      188
      428
    Aihe