Onko epäusko syntiä?

joudunko.helvettiin

Onko palstafundisten mielestä epäileminen pahimmanlaatuista syntiä? Onko epäilijä auttamattomasti tuomittu helvettiin joutuvaksi tuonpuoleisessa? En pysty uskomaan moneenkaan Raamatun kertomukseen muuten kuin vain satuina. En usko, että Bileamin aasi puhui. En usko että Jeesus käveli vetten päällä, en usko että neljättä päivää kuolleena ollut Lasarus heräsi eloon ja paljon muuta.

79

505

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Trollolllooolloooo

Trollollloollooooooooo

• joopajoo-

Kiitos vastauksestasi. Se olikin hyvin valaiseva. Näinhän sitä syntyy hyviä keskusteluja.

• tervemenoa_

Palstafundisten mielestä pitää uskoa juuri samalla tavalla kuin hekin. Jos et tähän pysty, helvetti on edessäsi.

• mikä.mättää

Miksi fundikset itse eivät vastaa aloittajan kysymykseen?

• VastausTuleeTässä

Tässäpä suora vastaus Jeesukselta, Joh 16: 7-11

"Mutta minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Ellen mene pois, ei Puolustaja tule teidän luoksenne, mutta mentyäni pois minä lähetän hänet luoksenne.
      Kun hän tulee, hän osoittaa maailmalle todeksi synnin, vanhurskauden ja tuomion:
      synnin, koska ihmiset eivät usko minuun,
      vanhurskauden, koska minä menen Isän luo ettekä te enää näe minua,
      ja tuomion, koska tämän maailman ruhtinas on tuomittu."

Tuossahan tuo selvästi sanotaan, että "synnin, koska he eivät usko minuun" siis epäuskosta on kyse, jonka Pyhä Henki osoittaa maailmalle todeksi, että se on syntiä.

• Kiitos, hyvän kohdan postasit Raamatusta.

• niinkö.on

Aloittaja kirjoitti ettei hän voi uskoa Bileamin aasin puhumiseen, Lasaruksen kuolleistaheräämiseen ja Jeesuksen vetten päällä kävelemiseen. Tämän takiako hän joutuu helvettiin?

• niinkö.on kirjoitti:

Aloittaja kirjoitti ettei hän voi uskoa Bileamin aasin puhumiseen, Lasaruksen kuolleistaheräämiseen ja Jeesuksen vetten päällä kävelemiseen. Tämän takiako hän joutuu helvettiin?

Ei tietenkään juuri sen takia mutta tuo on vain oire vakavammasta 😐

• Aloittajalle:

Ei ole kovin fiksua aloittaa keskustelua nimittelemällä jo otsikossa sitä jolta pyyttää vastausta. Mutta näinhän te raukat ateistipelkurit toimitte.

• Jos aloittaja olisi ateisti hän ei pelkäisi joutuvansa helvettiin.

• Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

Jos aloittaja olisi ateisti hän ei pelkäisi joutuvansa helvettiin.

Oli tai ei hän ei siitä päätä mihin joutuu 😈

• joudunko.helvettiin

Otsikkoni aloituksessa oli "Onko epäusko syntiä?" Miten mielestäsi nimittelin siinä?

• joudunko.helvettiin kirjoitti:

Otsikkoni aloituksessa oli "Onko epäusko syntiä?" Miten mielestäsi nimittelin siinä?

Luehan oma aloituksesi uudeleeen vai onko tuo normaali puhetapasi kaikille?

• usko.vainen kirjoitti:

Oli tai ei hän ei siitä päätä mihin joutuu 😈

Ethän sinäkään usko helvettiin.

• usko.vainen kirjoitti:

Luehan oma aloituksesi uudeleeen vai onko tuo normaali puhetapasi kaikille?

Hauku lisää keskustellahan et osaa.

• attekoopää
        joudunko.helvettiin kirjoitti:

"Onko palstafundisten mielestä..."

>>> Tykkäisitkö kun sinulta kysyttäisiin että onko sinun k*sipään mielestä se ja se syntiä?

Joten pyydäpä nyt ensin anteeksi tuota nimittelyä niin katsotaan sitten onko kysymyksesi muilta osin edes asiallinen.

Ethän sinäkään usko helvettiin.

Todentotta uskon.

Hauku lisää keskustellahan et osaa.

Hau-hau-hau 🐶
        Keksisit edes joskus jotain omaa sanottavaa etkä aina toistelisi muiden sanomisia.
        Mistä nyt keskustelit?

• joudunko.helvettiin
        attekoopää kirjoitti:

"Onko palstafundisten mielestä..."

>>> Tykkäisitkö kun sinulta kysyttäisiin että onko sinun k*sipään mielestä se ja se syntiä?

Joten pyydäpä nyt ensin anteeksi tuota nimittelyä niin katsotaan sitten onko kysymyksesi muilta osin edes asiallinen.

Täällähän puhuttiin otsikosta jossa kuulemma loukkasin jotain. Onko muuten "palstafundis" ja "k*sipää" mielestäsi synonyymejä?

• usko.vainen kirjoitti:

Todentotta uskon.

Mutta et silti kuulu kirkkoon.

• usko.vainen kirjoitti:

Hau-hau-hau 🐶
        Keksisit edes joskus jotain omaa sanottavaa etkä aina toistelisi muiden sanomisia.
        Mistä nyt keskustelit?

Itse puhut jatkuvasti jumalasta ja uskonnosta ja kaikkeen siihen liittyvästä. Sekö muka ei ole toistamista?

Mutta et silti kuulu kirkkoon.

Miksi minun pitäisi kuulua kirkkoon, siellähän vähemmistö on uskovia?

Itse puhut jatkuvasti jumalasta ja uskonnosta ja kaikkeen siihen liittyvästä. Sekö muka ei ole toistamista?

Palstan aiheessa pysyminen ei ole toistamista vaan aiheessa pysynistä 😉

• usko.vainen kirjoitti:

Jos et kuulu kirkkoon et ole uskovainen. Taivaaseen pääsee vain ne jotka maksavat kirkollisveroja.

• usko.vainen kirjoitti:

Palstan aiheessa pysyminen ei ole toistamista vaan aiheessa pysynistä 😉

Ja miten sinun hymiösi liittyvät palstan aiheeseen? Kai täällä saa hieman ohi aiheen huomauttaa jotakin. Vai yritätkö riistä sanavapauttani?

Jos et kuulu kirkkoon et ole uskovainen. Taivaaseen pääsee vain ne jotka maksavat kirkollisveroja.

😂 😂

Ja miten sinun hymiösi liittyvät palstan aiheeseen? Kai täällä saa hieman ohi aiheen huomauttaa jotakin. Vai yritätkö riistä sanavapauttani?

Käytä sinäkin hymiöitä 😚

• usko.vainen kirjoitti:

Käytä sinäkin hymiöitä 😚

Minä en alennu sinun tasollesi.

• usko.vainen kirjoitti:

Käytä sinäkin hymiöitä 😚

Hymiöistä puhuminen ei kuulu palstan aihepiiriin.

Minä en alennu sinun tasollesi.

Sinun pitäisi NOUSTA minun tasolleni 😄

Hymiöistä puhuminen ei kuulu palstan aihepiiriin.

Missä se on kielletty 😮

• usko.vainen kirjoitti:

Sinun pitäisi NOUSTA minun tasolleni 😄

En taida kyetä olemaan niin suuri mulkero.

En taida kyetä olemaan niin suuri mulkero.

Älä taidakaan 😛

• usko.vainen kirjoitti:

Missä se on kielletty 😮

Jaa-a päätä sinä. Jos et osaa voin päättää puolestasi.

Jaa-a päätä sinä. Jos et osaa voin päättää puolestasi.

24 €/ kg 🐷

• usko.vainen kirjoitti:

24 €/ kg 🐷

Mitä? Mihin tämäkin liittyy? Kokoa itsesi nyt.

Mitä? Mihin tämäkin liittyy? Kokoa itsesi nyt.

Siinä sinulle keskusteltavaa 🤓

• usko.vainen kirjoitti:

Siinä sinulle keskusteltavaa 🤓

Juu-u

• Oletko.suomenkielinen
        usko.vainen kirjoitti:

Älä taidakaan 😛

Mitä tarkoittaa älä taidakaan? 🤔

• Oletko.suomenkielinen kirjoitti:

Mitä tarkoittaa älä taidakaan? 🤔

Suomi on yksi kieleni 😝

• Oletko.suomenkielinen
        usko.vainen kirjoitti:

Suomi on yksi kieleni 😝

Ei uskoisi.

• Oletko.suomenkielinen kirjoitti:

Ei uskoisi.

Eiks ookkin jännää 😏

• Hmm___
        Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

Jos aloittaja olisi ateisti hän ei pelkäisi joutuvansa helvettiin.

Aloittaja ei kerro pelkäävänsä helvettiä tai edes uskovansa helvetin olemassaoloon. Hän vain kyselee fundisten mielipidettä asiasta. Vastausta ei vain kuulu.

• usko.vainen kirjoitti:

En tosiaan usko, että kirkossa sinua ja Korkkiruuvia yhtään kaivataan.

• Hmm___ kirjoitti:

Aloittaja ei kerro pelkäävänsä helvettiä tai edes uskovansa helvetin olemassaoloon. Hän vain kyselee fundisten mielipidettä asiasta. Vastausta ei vain kuulu.

Miksi sitten nimimerkki on joudunko.helvettiin?

• Hmm___

Miksi sitten nimimerkki on joudunko.helvettiin?

Siinä aloittaja haluaa todennäköisesti fundisten mielipiteen siitä joutuuko hän helvettiin heidän mielestään. Se ei kerro uskooko hän itse kyseisen paikan olemassaoloon vai ei.

• Hmm___ kirjoitti:

Siinä aloittaja haluaa todennäköisesti fundisten mielipiteen siitä joutuuko hän helvettiin heidän mielestään. Se ei kerro uskooko hän itse kyseisen paikan olemassaoloon vai ei.

Ja miksi ketään kiinnostaisi fundisten mielipiteet?

• Hmm____

Ja miksi ketään kiinnostaisi fundisten mielipiteet?

Kyllä minua ainakin kinnostavat myös fundisten mielipiteet. Suoria vastauksia heiltä vaan on hyvin vaikea saada niin kuin tämäkin ketju osoittaa.

• s------s
        Hmm____ kirjoitti:

Kyllä minua ainakin kinnostavat myös fundisten mielipiteet. Suoria vastauksia heiltä vaan on hyvin vaikea saada niin kuin tämäkin ketju osoittaa.

Vastaukset ovat suoria mutta kun et ymmärrä niin et ymärrä.....

• rauhoittukaa.nyt

Kyllä nyt "palstafundikset" ovat ottaneet herneen nenuunsa aivan turhasta. Fundis eli fundamentalisti ei ole millään muotoa haukkumasana. Sillä tarkoitetaan uskovaa joka uskoo Raamatun olevan kirjaimellisesti totta. Eli fundiksen mielestä Bileamin aasi todella puhui, Jeesus käveli vetten päällä ja Lasarus heräsi kuolleista vaikka ruumis jo haisi.

• Niin. Mitä nuo nyt ovat Jumalalle kaikkeuden Luojalle 🤓

• usko.vainen kirjoitti:

Niin. Mitä nuo nyt ovat Jumalalle kaikkeuden Luojalle 🤓

...joka ei ole 2000 vuoteen liikauttanut todistettavasti eväänsäkään, vaikka osaa luoda maailmankaikkeuksia ja omaa rajattomat resurssit tehdä mitä tahansa. Jokin tässä mättää.

• Jostain syystä se koetaan nimittelynä. Tosin arkikielinen muoto saattoi vaikutta asiaan?

• kristitty_mies

Me kristityt uskomme Jeesukseen Kristukseen. Emme usko Raamattuun, emmekä sen tarinoihin aaseista, kuolleistaherättämisistä tai vetten päällä kävelemisistä.

• kiiskivastarannalta

Mitä sinunlaiisesi kristitty sitten Raamatusta uskoo?

• kristitty_mies
        kiiskivastarannalta kirjoitti:

Mitä sinunlaiisesi kristitty sitten Raamatusta uskoo?

Vastasinhan jo. Uskon Jeesukseen Kristukseen. Erityisesti hänen eettiset linjauksensa evankeliumeissa ovat minmulle tärkeitä joiden mukaan pyrin itsekin elämään.

• vivamoilaiselle
        kristitty_mies kirjoitti:

Vastasinhan jo. Uskon Jeesukseen Kristukseen. Erityisesti hänen eettiset linjauksensa evankeliumeissa ovat minmulle tärkeitä joiden mukaan pyrin itsekin elämään.

Sinä et usko evl muuhun kuin omatekemääsi jeesukseen.

• taskuttäynnäkiviäkö

Ketä te kristityt olette, jos ette usko Raamatun sanaan? Miten voi uskoa Jeesukseen Kristukseen uskomatta kirjaan, jossa Hänestä kerrotaan?

• taskuttäynnäkiviäkö kirjoitti:

Ketä te kristityt olette, jos ette usko Raamatun sanaan? Miten voi uskoa Jeesukseen Kristukseen uskomatta kirjaan, jossa Hänestä kerrotaan?

Erittäin hyvä kysymys. Vastaisin, että liberaali 🙄

• kiiskivastarannalta
        kristitty_mies kirjoitti:

Uskotko Jeesuksen kaikki opetukset? Hän puhui paljon helvetistä, mitä siitä ajattelet?

• Raamattu ei todellakaan ole Jumala. Ja se tulee lukea oikeassa kontekstissaan.

• MistäLöydätTotuuden
        mummomuori kirjoitti:

Raamattu ei todellakaan ole Jumala. Ja se tulee lukea oikeassa kontekstissaan.

Mistä sinä mummo sen perimmäisen totuuden kaivat, ellet Raamatusta? Pidätkö itseäsi niin täydellisenä, ja erehtymättömänä, että omien korviesi välistä kykenet löytämään totuuden ja kertomaan mikä Raamatussa on totta ja mikä valhetta? Sinähän et pidä Raamattua erehtymättömänä, kun virheellisesti kuvittelet sen olevan vain ihmisten ajatuksia Jumalasta.

• taskuttäynnäkiviäkö

Aloittajalta tekisi mieleni kysyä, uskooko hän Jeesukseen Jumalan Poikana ja syntiemme sovittajana? Minusta se on oleellisempi kysymys kuin aasit ja vetten päällä kävelyt.
      Toki Raamattu on Jumalan sanaa ja siellä kyllä kerrotaan sekin, kuinka olla Jumalan lapsi ja perillinen.

• luterilainen_

Raamatussa on paljon satuja ja legendoja ja epähistoriallista ainesta. Raamattu on moneen kertaan tulkittua kerrontaa jota kukin meistä tulkitsee vielä lisää. Katekismus ja luterilaiset tunnustuskirjat ovat luterilaisen kirkon tulkintaa uskonpuhdistuksen hengessä. Siihen me luterilaiset olemme sitoutuneet. Kovin varmoja ja yksityiskohtaisia vastauksia Raamattu ei meille anna tai sitten se antaa monia erilaisia ja toisensa poissulkevia vastauksia. Jeesuksen seuraajilla ei ollut uskoa sinapinsiemenenkään vertaa. Onko meillä? Uskoa ei voi tosta vaan ottaa, jos sitä ei kerran ole. En usko että Jumala rankaisee sellaisesta asiasta jolle ihminen itse ei voi mitään.

• vivamolaiselle

Onko sinulla evl tuo postaus oikein tallennettuna kun sitä taas jakelet?

• Jotakuinkin noin.

• Ierika

Synti on uskonnollinen määritelmä ihmisten syyllistämiseksi. Uskontojen toimintamekanismihan on luoda ongelma ja myydä sitten siihen ratkaisua. Ei uskontoa - ei syntiä - ei ongelmaa.
      Ja sanon jo valmiiksi että uskomattomien moraali on yleensä kehittyneempi kuin kirjauskovaisten.

• taskuttäynnäkiviäkö

Ierika mihin perustat kväitteesi, että " uskomattomien moraali on yleensä kehittyneempi kuin kirjauskovaisten." ja keitä tarkoitat kirjauskovaisilla?

• näin.on
        taskuttäynnäkiviäkö kirjoitti:

Ierika mihin perustat kväitteesi, että " uskomattomien moraali on yleensä kehittyneempi kuin kirjauskovaisten." ja keitä tarkoitat kirjauskovaisilla?

Kyllä fundisuskovien moraalitaju on heikosti kehittynyt. Onko sitä ollenkaan? Vuosituhansia vanhojen paimentolaisheimojen tekstien lainaaminen kritiikittä kertoo oman moraalitajun täydellistä puuttumista.

• Jumala.on.sadunkertoja

Fundikselle epäileminen on kuolemansynti. Jos hän epäilee kertomusta Bileamista ja hänen aasistaan, hän on hyvin kaltevalla pinnalla: jos hän antaa periksi, kohta hän ei usko jumalaankaan. Vapaampi uskovainen voi silloinkin todeta: Jumalalla on huumorintajua. Hän on hyvä sadunkertoja.

• Aasin puhumaan laittaminen on Jumalalle pikkujuttu. Mutta tiesätkö MIKSI Jumala laittoi aasin puhumaan? Siinä on se opetus mitä et ilmeisti edes ole lukenut kun vain toistelet noita attemantroja.

• taskuttäynnäkiviäkö

Jos/kun Jumala on kaikkivaltias, ei Hänelle tietysti mikään ole mahdotonta. Ihmiselle moni asia on mahdoton.

• taskuttäynnäkiviäkö

Jos nyt oikeasti pohditaan epäuskoa, niin kyllä minusta Raamatun lehdiltä löytyy epäuskoa. Minä uskon, auta epäuskoani, huudahti eräs mies. Pietari epäili ja vajosi, Elia toivotti itselleen kuolemaa....uskon sankarit, joista Raamattu kertoo, ovat olleet hyvin inhimillisiä ihmisiä heikkouksineen.
      Turhaan ei myöskään Raamatussa sanota, että Herra on heikoissa väkevä. Kerrotaan myös kuinka pieni meidän uskomme on...ja kuitenkin se usko riittää.
      Toisaalta usko tulee Jumalalta. Room.12:3. Sillä sen armon kautta, mikä minulle on annettu, minä sanon teille jokaiselle, ettei tule ajatella itsestänsä enempää, kuin ajatella sopii, vaan ajatella kohtuullisesti, sen uskonmäärän mukaan, minkä Jumala on kullekin suonut. PS.91:14. "Koska hän riippuu minussa kiinni, niin minä hänet pelastan; minä suojelen hänet, koska hän tuntee minun nimeni.
      15. Hän huutaa minua avuksensa, ja minä vastaan hänelle, minä olen hänen tykönänsä, kun hänellä on ahdistus, minä vapahdan hänet ja saatan hänet kunniaan.
      16. Minä ravitsen hänet pitkällä iällä ja suon hänen nähdä antamani pelastuksen."

• todellisuutta_

"Koska hän riippuu minussa kiinni, niin minä hänet pelastan; minä suojelen hänet, koska hän tuntee minun nimeni.
        15. Hän huutaa minua avuksensa, ja minä vastaan hänelle, minä olen hänen tykönänsä, kun hänellä on ahdistus, minä vapahdan hänet ja saatan hänet kunniaan.
        16. Minä ravitsen hänet pitkällä iällä ja suon hänen nähdä antamani pelastuksen."

- Kuinka suuressa ristiriidassa tämä "Jumalan sanan" paikka onkaan todellisuuden kanssa. Muistakaamme vain mitä tapahtui vähän aikaa sitten natsi-Saksassa. Missä oli kaikkivaltias, huolehtiva ja rakastava Jumala kun sadat tuhannet lapsetkin huusivat hänen puoleensa odottaessaan murhaamistaan.

• Room.12:3. Sillä sen armon kautta, mikä minulle on annettu, minä sanon teille jokaiselle, ettei tule ajatella itsestänsä enempää, kuin ajatella sopii, vaan ajatella kohtuullisesti, sen uskonmäärän mukaan, minkä Jumala on kullekin suonut.

Siinä se.

• taskuttäynnäkiviäkö

Lisään vielä senkin, että meidän syntimme on sovitettu ja anteeksi saa pyytäessään

• raamatunlukija

Uskoa tai epäuskoa, sillä ei ole merkitystä. Rakkaudenteot kertovat oikeasta asenteesta. Jaakopin kirje ja Jeesuksen kertomus viimeisestä tuomiosta on hyvin selväsanainen.

• taskuttäynnäkiviäkö

Kärsimys maailmassa ja omassa elämässä voivat asettaa Jumalan olemassa olon kyseenalaiseksi. Ymmärrän sen oikein hyvin. Ei ole helppo käsittää, miksi Jumala ei puutu asiaan.
      Itselläni on sen asian kanssa oma näkemykseni, joka auttaa siinä, etten vaivu epätoivoon.
      Jumalan aivoituksia,kun / jos nyt lähdemme siitä, että Jumala on olemassa ja kaikkivaltias ja se, joka Raamatun kertomuksista löytyy, ei varmasti ole helppo ymmärtää ja varmasti se on mahdotontakin, koska viisautemme ei yllä sinne asti.
      Jumalahan on kirjoittanut tämän "näytelmän" jota elämäksi kutsutaan ja Hän vie sen myös päätökseen niinkuin Hänen aivoituksensa ovat. Ei romaanin päähenkilökään edes voi kirjoittaa romaania, sen tekee kirjailija.
      Tai kuten Raamatussa sanotaan: Room.9:20. Niinpä niin, oi ihminen, mutta mikä sinä olet riitelemään Jumalaa vastaan? Ei kaiketi tehty sano tekijälleen: "Miksi minusta tällaisen teit?"
      21. Vai eikö savenvalajalla ole valta tehdä samasta savensa seoksesta toinen astia jaloa, toinen halpaa käyttöä varten?

• On syntiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      612
      2246
    2. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      108
      1098
    3. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      25
      1095
    4. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      5
      944
    5. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      855
    6. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      86
      845
    7. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      50
      759
    8. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      89
      752
    9. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      725
    10. Moi, olen Lampunhenki

Kerro toivomuksesi🏺
      Ikävä
      65