Heissan kaikki tieteen ystävät!
Voimalinjoissa on sähköisiä eristeitä, siis näitä https://i.ytimg.com/vi/MqDgo55sib0/hqdefault.jpg. Mitkä ovat noiden tarkoitukset? Ne eristävät ilmeisesti sähköä, mutta mistä? Eroitetaanko noilla voimalinjoissa oleva sähkö erilleen, jotta se ei "sähköttäisi" pylvästä tai tolppaa jossa kaapeli on kiinni?
Sitten toinen kyssäri: Voimalinjojen välillä, kun ne ovat taivaalla roikkumassa, niiden välillä on sellaisia välikappaleita. Mitäs ne ovat? Estävätkö ne oikosulkua tapahtumasta vai kulkeeko niissä virta samaan suuntaan ns. voimistaen tätä virtaa suuremmaksi, kuin mitä se yksittäisellä kaapelilla olisi?
Entä mitä tapahtuu, jos puu kaatuu voimalinjan päälle, ja puu on erittäin painava, meneekö kaapeli poikki vai voiko se venyä maahan asti?
Mites sitten sähköiskut? Niitä ei saa ilmeisesti linjan alla kulkiessa, mutta linjojen päällä / sivuilla vissiin taitaa jonkinlainen sähkökenttä vallita vai..?
Tässä pohdiskelen kaikkea ei niin käytännöllistä :).
Voimalinjat - mitä ne maallikolle ovat?
33
3645
Vastaukset
Sähkölinjoissa metallisia johtimia liikkuu samoja sähköisiä varauksia, joita esiintyy salamaniskuissa ja hiuksia pakkasella kammatessa rätisevissä kipinöissä. Nuo kipinät hyppäävät siksi, että jopa ilman eristyskyky oli varausten tuottamaan jännitteeseen nähden riittämätön. Linkissäsi on voimalinjan eristin, jonka pinta pitkin yhdestä päästä toiseen päähän kulkeva reitti on mahdollisimman pitkä. Mitä pidempi pinnan pituus ja mitä vähemmän teräviä reunoja sitä paremmin se estää varauksia kulkemasta itseään pitkin. Eristimen tulee toimia myös rankkasateessa, siksi se on usein niin pitkä. Ne metriä pidemmät ovat linjoissa, joissa jännitettä löytyy useamman sataa kilovolttia.
Jos voimalinjan päälle kaatuu puu niin tapahtumat riippuvat linjan mekaanisesta lujuudesta ja linjaan kytketyn sähkönsyöttölaitteiston asetuksista. Tässä Norjasta kuvaa tapahtuneesta...
https://www.youtube.com/watch?v=Rw7vnFLT9SU
Tuon kun katsot niin sinulle tarjoillaan Youtubesta paljon mielenkiintoisia videoita siitä, mitä sähkö tekee kun eristeet pettävät. Yleisohje on se, että kannattaa olla kaukana tapahtumista. Valokaari polttaa ja suurjännite kulkee myös maata pitkin. Jos näet pudonneen johtimen niin älä mene lähelle.
Tiedän paikan, jossa pyörätie kulkee mäen päällä hyvin lähellä voimalinjaa. Sen kohdalla saa polkupyörän metalliosaan koskemalla sähköiskuja ja avaimella koskettamalla pimeässä näkee selvän kipinän syttyvän ja jäävän palamaan. Suuri jännite, pieni virta,- airfoiljokaeikirj
Välikaapeleilla vaihetaan säännöllisin ajoin keskimmäinen ulommaiseksi, koska keskimmäiseen kaapeliin indusoituu enemmän virtaa. Siksi vaihto ettei erot kasva liian suureksi.
Ei auennut kuva. Mutta haastellista saada kovalla sateella eristin pelittämään ettei pöly ja sade muodosta yhtenäistä polkua kuten edellinen vastaaja sanookin. - joku.aivan.muu
Voimalinjassa näkee usein eristeen kiinnityskohdan molemmin puolin johtimen (alapuolella) suuntaisen lieriömötikän. Mikähän semmoisen tarkoitus on? Wikipedian kuvassa näkyy noita lieriöitä ripustuskohdan molemmilla puolilla:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Pylon.detail.arp.750pix.jpg
❓- fysiikka.rules
Nuo ovat värähtelynvaimentajiksi nimitettyjä lisämassoja, joiden tarkoitus tehdä ripustuskohdasta mekaanisen värähtelyn nollakohta. Värähtelyä syntyy kun tuuli puhaltaa johtoon nähden poikittain.
- joku.aivan.muu
No niinpäs ovatkin, kaikkea sitä oppii. Videossa on esitetty vaimentajien tehokkuutta, verrattu johdinta vaimentajien kanssa ja ilman.
https://m.youtube.com/watch?v=ACKfWfuTVKc Joku aivan muu |• Ihmetteli mitä noi lieriö mötikät on eristeen ylä ja alapuolella, sehän Lukee siinä kuvatestissä, käytä kääntäjää jos et hallitse koulu englantia.
- fysiikka.rules
Ne tangon tai kolmionmuotoiset välikappaleet estävät nippujohtimen osajohtimia menemästä keskenään solmuun, kun tuuli heiluttaa johdinta.
- airfoiljokaeikirj
Itse ihmettelin että mikä järki on koota johdosta suuri erillään oleva nippu. Mutta jotenkin tähän tapaan. sähkö kulkeekin johtimen pinnassa ja kolmen nippu muodostaa ikäänkuin suuren halkaisijan. Sähkö menee helpommin kuin jos ne kaksi tai kolme johdinta sidottaisiin kiinteäksi nipuksi. Suurissa linjoissa, (tosi suurissa) on jo kuuden kaapelin nippuja kullekin vaihteelle. Esim Kiinassa katsoin mielenkiinnolla niitä.
- fysiikka.rules
Johtimen paksuus ja johtimien välimatka vaikuttavat johdon ominaismpedanssiin ja tehonsiirtokykyyn.
- Suattaapa-Ollakii
airfoiljokaeikirj kirjoitti:
Itse ihmettelin että mikä järki on koota johdosta suuri erillään oleva nippu. Mutta jotenkin tähän tapaan. sähkö kulkeekin johtimen pinnassa ja kolmen nippu muodostaa ikäänkuin suuren halkaisijan. Sähkö menee helpommin kuin jos ne kaksi tai kolme johdinta sidottaisiin kiinteäksi nipuksi. Suurissa linjoissa, (tosi suurissa) on jo kuuden kaapelin nippuja kullekin vaihteelle. Esim Kiinassa katsoin mielenkiinnolla niitä.
Avojohtojen ongelmana on valmistusmateriaalina käytetty alumiini, sen lämpölaajeneminen on aika suuri ja jääkuorma ja kova pakkanen vaihtokuormana aiheuttaa lisäksi venymää, joten kesähelteillä riippuma voi olla aika huomattava ja kuten edellä viisaat jo totesivat tuuli i aiheuttaa monenlaista värähtelyä piuhoihin ja jopa vapaan välin keskiosallakin saattaa olla vaiheiden erossa pitäviä eristimiä.( hienommin ilmaistuna muodostamassa ylimääräisiä solmukohtia.)
Syy useamman langan käyttö samassa vaiheessa on yksinkertaisempi, kun tehoa siirretään paljon eikä riittävän suuria kaapeleita ole, niin pannaan useampi pieni !
Taitaa nykyään olla niin että muuntajien/-asemien välinen siirto on vain 20,110 ja 400 kV, muut on jääneet kai historiaan, mutta kertokaas tietävämmät miksi VR käyttää 25 kV jännitettä linjoissaan vaikka maassa on jo vuosikymmeniä vakiintunut 20 kV verkosto ? - Eiosajohtimissa
Paikoin on sellaisia pidempiä välieristimiä pitämässä johtimia erillään toisista, joko toiseen vaihejohtimeen tai toisen virtapiirin välillä.
Esim. Vantaalla Tapaninkyläntien varren sähkölinjoissa Tammiston puoleissa päässä. - Sähköputkimies_
Suattaapa-Ollakii kirjoitti:
Avojohtojen ongelmana on valmistusmateriaalina käytetty alumiini, sen lämpölaajeneminen on aika suuri ja jääkuorma ja kova pakkanen vaihtokuormana aiheuttaa lisäksi venymää, joten kesähelteillä riippuma voi olla aika huomattava ja kuten edellä viisaat jo totesivat tuuli i aiheuttaa monenlaista värähtelyä piuhoihin ja jopa vapaan välin keskiosallakin saattaa olla vaiheiden erossa pitäviä eristimiä.( hienommin ilmaistuna muodostamassa ylimääräisiä solmukohtia.)
Syy useamman langan käyttö samassa vaiheessa on yksinkertaisempi, kun tehoa siirretään paljon eikä riittävän suuria kaapeleita ole, niin pannaan useampi pieni !
Taitaa nykyään olla niin että muuntajien/-asemien välinen siirto on vain 20,110 ja 400 kV, muut on jääneet kai historiaan, mutta kertokaas tietävämmät miksi VR käyttää 25 kV jännitettä linjoissaan vaikka maassa on jo vuosikymmeniä vakiintunut 20 kV verkosto ?Johtimet ovat alumiinia ja terästä (keskiosa).
Siirrossa on myös muita jännitetasoja mm. 220 kV joka vähenemässä ja jakelupuolella 30 ja 45 kV harvaan asutuilla alueilla. Ruotsissa käyttävät paljon 70 kV.
Junasähköt vaihtelee aika paljon eri maissa, esim.
Venäjä, Belgia, Puola ja Italia 3kV DC
Ruotsi, Norja, Saksa, Itävalta ja Sveitsi 15 kV 16 ⅔ Hz
Yleisin on maailmassa 25 kV 50 Hz tai 60 Hz.
Esim. Ruotsissa on tuon takia oma 2-vaiheinen suurjännitteinen siirtoverkko erikseen ratoja varten.
- heissantieteenystavat
Miksi junan katolla saa sähköiskun, mutta sähköiskua ei saa, jos juna menee sillan ali ja itse seisot sillalla (eli käytännössä junan yllä)? Onko tämä välimatka eristetty vai miten selitätte?
Kuva 1: http://c8.alamy.com/comp/B9FYND/high-voltage-management-detail-insulators-pylon-high-voltage-power-B9FYND.jpg
Nämä kuvan 1 eristykset eristävät sähkön, joka kaapeleissa kulkee, niin siis sähkötolpasta, niinkö?
Kuva 2: http://c8.alamy.com/comp/B80JDB/spacer-separating-wires-power-line-B80JDB.jpg
Välikappale, joka eristää kaapeleita. Miksi näitä siis käytetään? Jotta kaapelit ei menisi sotkuun? Koska sähkövirta on suurempi kahdella kaapelilla kuin yhdellä suurella? Vai siksi, ettei kaapelit kosketa toisiaan oikosulun estääkseen?
Kuva 3: http://orig03.deviantart.net/6295/f/2009/153/8/8/bird_on_powerline_by_jjohnsen919.jpg
Miksi kuvan lintu ei saa sähköiskua? Fysiikan kirjassa lukiossa opittiin, että toinen jalka tsirpalla on pystyssä = ei sähköiskua, koska ei virtapiiriä! Mites tämä kuva selitetään?- fysiikka.rules
1) Eitajuu. Eristin kuin eristin. Mikä tuossa on outoa?
2) Tuo välikappale on alumiinia ja estää johtimia menemästä solmuun tuulella. Molemmat johtimet kuuluvat samaan nippujohtimeen ja ne ovat samassa potentiaalissa. Kumiholkki ei ole mikään eriste 100 kV jännitteellä. Se estää hankauksesta johtuvan kulumisen.
3)Miksi linnun pitäisi saada sähköisku? Toisiko se jotain lisäarvoa? Tässä hiukan sähköiskun mallia:
https://www.youtube.com/watch?v=AGXQNLq19FQ - fysiikka.rules
Enkä ole saanut junan katolla enkä sillalla sähköiskua. Olenko jotenkin erilainen nuori?
- heissanhih
fysiikka.rules kirjoitti:
1) Eitajuu. Eristin kuin eristin. Mikä tuossa on outoa?
2) Tuo välikappale on alumiinia ja estää johtimia menemästä solmuun tuulella. Molemmat johtimet kuuluvat samaan nippujohtimeen ja ne ovat samassa potentiaalissa. Kumiholkki ei ole mikään eriste 100 kV jännitteellä. Se estää hankauksesta johtuvan kulumisen.
3)Miksi linnun pitäisi saada sähköisku? Toisiko se jotain lisäarvoa? Tässä hiukan sähköiskun mallia:
https://www.youtube.com/watch?v=AGXQNLq19FQ1) Siis mitä tapahtuisi jos tuota ei olisi? Miksi noita eristimiä on? Miksi ne on tollaisia ihmeen mallisia, miksei eristin voisi olla vaikka pätkä neliskanttista muovia?
2) Kiitos, nyt ymmärsin tämän!
3) Koska jos minä menisin roikkumaan piuhoille, minä saisin sähköiskun varmasti. Koska muodostaisin virtapiirin. Lisäarvo termi tässä yhteydessä on hieman erikoinen. Kyseessähän siis on fysiikan lait. Miksi lintu ei saa sähköiskua, koska kaapelissa/vaijerissa kuitenkin on sähkövirta?
Ja olen kuullut sanottavan, ja nähnyt videoita, että junan katolla voi saada kuolettavan sähköiskun. Ihan tosijuttu, minkä varmaan sähköasioista 99 % ihmisistä tietää, jopa minäkin. Tosin en tiedä miksi. Onko junan ympärillä / yläpuolella sähkökenttä, vai miksi tällaista kuulee sanottavan tai näkee youtube -videoilla. Haluan ymmärtää ilmiöitä. - fysiikka.rules
1) Jos nuo johtimet olisivat pultilla tai nittoteipillä kiinni pylväässä, niin sitten ne olisivat kaikki samassa potentiaalissa. Eli oikosulussa. Virta kulkisi ensimmäisen pylvään kautta takaisin generaattorille.
2) Ok.
3) Eitajuu. Taidat olla jonkinlainen fysiikan lakeja toteuttava sähköfakiiri. Et sitten katsonut videota.
Kaikenlaista isot pojat tupakkiringissä kertovat.
Junan katolla voi todellakin saada kuolettavan sähköiskun, vaikka ei ajojohtimeen koskisikaan. Veturin katolla on runsaasti kaikenlaista jännännäköistä 25 kV härpäkettä. Erottimia, eristimiä ja katkaisija. Nuo ovat usein monen metrin etäisyydellä virroittajasta. Kun hiiviskelet katolla, niin saatat jopa sellaisen löytää. - fysiikka.rules
Hiukan lisää.
1) Ne eristimet ovat lautasenmallisia ettei vesi ja ilmasta putoava scheisse tekisi johtavaa kalvoa johtimien välille. Nuo lautaset ovat lisäksi uurteisia alapinnaltaan niin että pintavirran ryömintämatka on mahdollisimman suuri.
Tuossa kuvassa on kyseessä kiristyspylväs, jossa eristinketju on lähes vaakatasossa. Kannatinpylväissä eristinketju on pystyasennossa, joka on lautasten optimaalinen asento. - heissans
fysiikka.rules kirjoitti:
Hiukan lisää.
1) Ne eristimet ovat lautasenmallisia ettei vesi ja ilmasta putoava scheisse tekisi johtavaa kalvoa johtimien välille. Nuo lautaset ovat lisäksi uurteisia alapinnaltaan niin että pintavirran ryömintämatka on mahdollisimman suuri.
Tuossa kuvassa on kyseessä kiristyspylväs, jossa eristinketju on lähes vaakatasossa. Kannatinpylväissä eristinketju on pystyasennossa, joka on lautasten optimaalinen asento.1) Ahaa, elikkä siis juujuu got it!
3) Katsoin videon, pikakelauksella tosin. Pitääpä katsoa uudestaan.
Ja niistä junan katolla olijoista https://www.google.fi/search?q=miksi junan katolla&source=lnms&sa=X&ved=0ahUKEwjVuNKSqJLUAhVL1SwKHdH_DzsQ_AUIBSgA&biw=1680&bih=886&dpr=1 .
Eli linkin takaa avautuu lukuisia uutisia, joissa ihmiset ovat saaneet sähköiskuja junan katolla oltuaan. Niitä saa siis vain koskettaessaan joitakin em. komponentteja? - gfhgfyu
Ei se juna ole siinä oleellinen, vaan se että joudut liian lähelle sitä sähköjohtoa, aivan sama minkä päälle kiipeät jos se on radalla.
- Toisaalta_näin
fysiikka.rules kirjoitti:
1) Jos nuo johtimet olisivat pultilla tai nittoteipillä kiinni pylväässä, niin sitten ne olisivat kaikki samassa potentiaalissa. Eli oikosulussa. Virta kulkisi ensimmäisen pylvään kautta takaisin generaattorille.
2) Ok.
3) Eitajuu. Taidat olla jonkinlainen fysiikan lakeja toteuttava sähköfakiiri. Et sitten katsonut videota.
Kaikenlaista isot pojat tupakkiringissä kertovat.
Junan katolla voi todellakin saada kuolettavan sähköiskun, vaikka ei ajojohtimeen koskisikaan. Veturin katolla on runsaasti kaikenlaista jännännäköistä 25 kV härpäkettä. Erottimia, eristimiä ja katkaisija. Nuo ovat usein monen metrin etäisyydellä virroittajasta. Kun hiiviskelet katolla, niin saatat jopa sellaisen löytää.Mutta saisihan siinä mahtavan kerran elämässä -kokemuksen...
- Anonyymi
*Välikaapeleilla vaihetaan säännöllisin ajoin keskimmäinen ulommaiseksi, koska keskimmäiseen kaapeliin indusoituu enemmän virtaa. Siksi vaihto ettei erot kasva liian suureksi.*
Avatkaapa vähän tätä, miten ja miksi keskimmäiseen kaapeli
IiN *indusoituu* virtaa- Anonyymi
Ei siihen johtimeen indusoidu mitään. Vierekkästen johtimien vuorottelu tehdään sen vuoksi että impedanssi kaikissa johtimissa olisi sama.
Tuo vastaa sitä kun kaikki kolme johdinta olisivat kierrettynä spiraaliksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei siihen johtimeen indusoidu mitään. Vierekkästen johtimien vuorottelu tehdään sen vuoksi että impedanssi kaikissa johtimissa olisi sama.
Tuo vastaa sitä kun kaikki kolme johdinta olisivat kierrettynä spiraaliksi.... josta on myös se ilo, että linjojen keskenään muodostamat virtasilmukat menevät keskimäärin nollaksi jolloin ulkoisen magneettikentän muutokset eivät niihin indusoi virtoja.
Kun geomagneettinen kenttä Auringon purkausten vuoksi alkaa muuttua eli tapahtuu geomagneettinen myrsky niin se indusoi virtasilmukoihin varsin suuria DC - virtoja, jotka sitten magnetoisivat linjan päässä olevaa muuntajaa tasavirralla. Muuntaja lakkaa toimimasta muuntajana kun sitä magnetoidaan tasavirralla. Sen induktanssi romahtaa ja siitä tulee oikosulku.
Vaihejohtimien ja maan välille jää virtasilmukka, johon geomagneettinen kenttä pääsee käsiksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei siihen johtimeen indusoidu mitään. Vierekkästen johtimien vuorottelu tehdään sen vuoksi että impedanssi kaikissa johtimissa olisi sama.
Tuo vastaa sitä kun kaikki kolme johdinta olisivat kierrettynä spiraaliksi.Edelleen en ymmärrä miten sähkö- tai magneettikenttä vaikuttaa impedanssiin, vai onko vuorovaikuttimena jok7n muu?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Edelleen en ymmärrä miten sähkö- tai magneettikenttä vaikuttaa impedanssiin, vai onko vuorovaikuttimena jok7n muu?
Impedanssi on johdon ominaisuus eikä siihen sähkö- ja magneettikentät mitään vaikuta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Impedanssi on johdon ominaisuus eikä siihen sähkö- ja magneettikentät mitään vaikuta.
Impedanssi on siirtolinjan (johdon) ominaisuus mutta se määräytyy paitsi johtimien muodosta (geometria) niin myös johtimien tuottaman sähkömagneettisen kentän ulottuvilla olevien materiaalien ominaisuuksista (permittiivisyys eli dielektrisyysvakiot sähkökentälle, permeabiliteetti eli magneettiset ominaisuudet).
Kun puhutaan avolinjana kulkevan suurjänniteverkon impedanssista 50Hz taajuudella niin dielektrisillä vakioilla ja permeabiliteetillä ei juurikaan ole merkitystä. Geometria määrää silloin kaiken. Suurtaajuuksilla tilanne on toinen.
- Anonyymi
No mikä on se ilmiö joka eliminoi impedanssien erisuuruuden johtimissa kun johtimia risteytetään?
- Anonyymi
Symmetria ja keskiarvoistus. Linjassa impedanssi johdinparien välillä on keskimäärin sama kun asiaa katsotaan koko linjan pituudelta. Verkkosähkön taajuudella 50 Hz on aallonpituus 6000 km, joten kaapeleiden järjestyksen keskinäinen vaihteleminen voi tapahtua varsin harvakseltaan kilometreissä mitattuna ilman että vaihesiirtoon liittyvät siirtolinjailmiöt alkavat sotkea tilannetta.
- Anonyymi
Epäsymmetria syntyy jos kolmivaihejohdossa kaikki kolme johdinta on samassa tasossa. Kahden reunimmaisen johtimen välillä kapasitanssi on aivan erisuuri kuin reunimmmaisen ja keskimmäisen johtimen välillä. Sama koskee induktanssia.
Johdon ominaisimpedanssin määräävät kapasitanssi ja induktanssi.
Epäsymmetriaa ei synny jos johtimet ovat tasasivuisen kolmion kärjissä.
- Anonyymi
Mutta miksi imbedanssit ovat erit eri johtimissa, mikä 8n se fysiikall7nen selitys tai peruste?
- Anonyymi
Siirtolinjan impedanssi Z on tämäntyyppisissä (TEM) linjoissa Z=sqrt(L/C) eli neliöjuuri metriä kohti näkyvästä linjan induktanssista jaettuna metriä kohti näkyvälle kapasitanssille.
Kun johtimet ovat lähempänä toisiaan niin tuo kapasitanssi kasvaa ja samalla induktanssi vähenee virtasilmukan pienentyessä. Tällöin impedanssi pienenee.
TEM = Transverse ElectroMagnetic wave eli linjaa pitki etenevässä aallossa sekä sähkökenttä että magneettikenttä ovat kohtisuorassa johtimien suuntaan nähden.
https://phys.libretexts.org/Bookshelves/Electricity_and_Magnetism/Electromagnetics_and_Applications_(Staelin) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siirtolinjan impedanssi Z on tämäntyyppisissä (TEM) linjoissa Z=sqrt(L/C) eli neliöjuuri metriä kohti näkyvästä linjan induktanssista jaettuna metriä kohti näkyvälle kapasitanssille.
Kun johtimet ovat lähempänä toisiaan niin tuo kapasitanssi kasvaa ja samalla induktanssi vähenee virtasilmukan pienentyessä. Tällöin impedanssi pienenee.
TEM = Transverse ElectroMagnetic wave eli linjaa pitki etenevässä aallossa sekä sähkökenttä että magneettikenttä ovat kohtisuorassa johtimien suuntaan nähden.
https://phys.libretexts.org/Bookshelves/Electricity_and_Magnetism/Electromagnetics_and_Applications_(Staelin)Impedanssi mittaa sitä kuinka suuri osuus siirtolinjassa etenevän sähkömagneettisen aallon energiasta on magneettikenttänä verrattuna sähkökenttään sitoutuneen energian osuuteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367669Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381915Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251880- 911623
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791545Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104978- 49910
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4819Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810- 33783