Kivan näköinen paatti tullut myyntiin. Onko kellään kokemusta? Noita on taidettu rakentaa kymmenisen kappaletta. Onko tuo LYS todella 1.25 tasolla? Aika kova LYS mielestäni tuon ikäiselle ja kokoiselle paatille rullapurjeilla.
Miksiköhän on haluttu tehdä toppiriki - 50 m2 genua on perhemiehistöllä aika haastava, jos ei ole painonnostaja vaimo *hah*.
Cenit 37 paatti
14
929
Vastaukset
- Gulffari
Huomasin tämän myös nettiveneestä. Ihan kivan näköinen, mutta ratkaisuiltaan aika vanhanaikainen.
Ei tuossa nyt kuvien perusteella muuta "vanhanaikaista" kuin umpiperä (josta itse pidän enemmän kuin nykyisistä "koko sitlooda uimatasona" -malleista) ja toppiriki.
- Gulffari
10-14 kirjoitti:
Ei tuossa nyt kuvien perusteella muuta "vanhanaikaista" kuin umpiperä (josta itse pidän enemmän kuin nykyisistä "koko sitlooda uimatasona" -malleista) ja toppiriki.
Jep olet oikeassa. Nätti vene joka tapauksessa.
- Sailinki
Onko kellään tietoa ko. venetyypistä?
- Twlght
Ei ole suoraa tietoa, mutta aikanaan itse katselin myös näitä "väli-Cenitejä". Veneitä on tehty todella vähän. Veistämön tunnetummat tuotteet olivat 80-luvulla suunnitellut Cenit 33 ja 40. Taisi mennä firma konkurssiinkin välillä, mutta toiminta jatkuu.
Kaikki Cenitit ovat laadukkaita, varsin raskaasti tehtyjä ja hyvin heloitettuja. Puutyö on ensiluokkaista. Konstruktioon kuuluu toppiriki, ilmeisesti sitä ei ole näissä uudemmissakaan lähdetty muuttamaan. Rullaisoa vähän ihmettelen, muutenhan Cenit on varsin suorituskykyinen vene ja kilpaakin niillä on ajettu.
Minusta vene on hyvällä tavalla vanhanaikainen, mutta nämä ovat tietty makuasioita.Ei rullaisossa ole tuollaisessa veneessä mitään ihmeteltävää. Nykypäivän venetarjontantaan nähden Cenit on selkeästi matkaveneilijän valinta, jolle suorituskyky ei ole TOP-5 prioriteeteissa.
- Sailsson
10-14 kirjoitti:
Ei rullaisossa ole tuollaisessa veneessä mitään ihmeteltävää. Nykypäivän venetarjontantaan nähden Cenit on selkeästi matkaveneilijän valinta, jolle suorituskyky ei ole TOP-5 prioriteeteissa.
Eikö tuo 1,25 LYS ole ihan kelpo tasoa kuitenkin? Tietysti modernit 34 jalkaiset on nopeampia, mutta tuolla pärjää kelissäkin hienosti. Norjalaisen venetestin perusteella meni 20 m/s tuulessa ja isossa aallossa kuin juna.
Mielestäni tämä on kuitenkin suht nopea ja suunnittelijakin on kuitenkin (Qviberg) tehnyt Arconalle tosi hienoja ja nopeita veneitä. Esim FG 36 on LYS luvulta selvästi hitaampi. - Joakim1
Sailsson kirjoitti:
Eikö tuo 1,25 LYS ole ihan kelpo tasoa kuitenkin? Tietysti modernit 34 jalkaiset on nopeampia, mutta tuolla pärjää kelissäkin hienosti. Norjalaisen venetestin perusteella meni 20 m/s tuulessa ja isossa aallossa kuin juna.
Mielestäni tämä on kuitenkin suht nopea ja suunnittelijakin on kuitenkin (Qviberg) tehnyt Arconalle tosi hienoja ja nopeita veneitä. Esim FG 36 on LYS luvulta selvästi hitaampi.Mistä tulee tieto, että tuin LYS-luku olisi 1,25. Ei ole taulukossa eikä ole ollut todistusta ainakaan 5 vuoteen. Ruotista löytyy jotain vanhoja tuloksia 1,22 ja 1,24 SRS-luvuilla. Norjassa paikallinen luku on samaa luokkaa kuin X-332 (Suomessa LYS 1,24) tai Bavaria 36 CR 01-05 (Suomessa 1,17 ilman spinnua)
Sailguiden mukaan noita on tehty vain 8 kpl. Aika painava (7 tonnia) ja purjealaa melko maltillisesti painoon nähden. - Sailsson
Joakim1 kirjoitti:
Mistä tulee tieto, että tuin LYS-luku olisi 1,25. Ei ole taulukossa eikä ole ollut todistusta ainakaan 5 vuoteen. Ruotista löytyy jotain vanhoja tuloksia 1,22 ja 1,24 SRS-luvuilla. Norjassa paikallinen luku on samaa luokkaa kuin X-332 (Suomessa LYS 1,24) tai Bavaria 36 CR 01-05 (Suomessa 1,17 ilman spinnua)
Sailguiden mukaan noita on tehty vain 8 kpl. Aika painava (7 tonnia) ja purjealaa melko maltillisesti painoon nähden.Taidat olla oikeassa 1.22 ja 1.24 löysin muutamia. Mutta eikö purjeala ole kuitenkin aika suuri:
Iso 36
Genua 1 51
Yhteensä 87 neliötä. Spinnu 118 neliötä.
FG 36 n. 6 tonnia ja 63 neliötä
Vene on kuitenkin oikeasti 7 tonnia - suunnittelupaino 6 tonnia. - Sailsson
Sailsson kirjoitti:
Taidat olla oikeassa 1.22 ja 1.24 löysin muutamia. Mutta eikö purjeala ole kuitenkin aika suuri:
Iso 36
Genua 1 51
Yhteensä 87 neliötä. Spinnu 118 neliötä.
FG 36 n. 6 tonnia ja 63 neliötä
Vene on kuitenkin oikeasti 7 tonnia - suunnittelupaino 6 tonnia.tarkoitan tuolla 7 tonnilla Cenitin painoa, en FG:n.
- Joakim1
Sailsson kirjoitti:
Taidat olla oikeassa 1.22 ja 1.24 löysin muutamia. Mutta eikö purjeala ole kuitenkin aika suuri:
Iso 36
Genua 1 51
Yhteensä 87 neliötä. Spinnu 118 neliötä.
FG 36 n. 6 tonnia ja 63 neliötä
Vene on kuitenkin oikeasti 7 tonnia - suunnittelupaino 6 tonnia.Mistäs tuo FG36:n purjeala tuli? Niissä on tyypillisesti 36-38 m2 isopurje ja yli 40 m2 G1. FG36:n masto on n. puoli metriä korkeampi kuin Cenit 37:n.
Cenit 37:n spinnu tuskin on lähellekkään 118 m2. Tuo lienee eri pinta-alakaavalla kuin nykyiset ja ehkä myös joku IOR-tyyppinen tolkuttoman leveä keskeltä. Keulakolmio on aika lähellä vaikkapa X-35:n mittoja. Siinä on hiukan yli 90 m2 spinnu. - Sailsson
Joakim1 kirjoitti:
Mistäs tuo FG36:n purjeala tuli? Niissä on tyypillisesti 36-38 m2 isopurje ja yli 40 m2 G1. FG36:n masto on n. puoli metriä korkeampi kuin Cenit 37:n.
Cenit 37:n spinnu tuskin on lähellekkään 118 m2. Tuo lienee eri pinta-alakaavalla kuin nykyiset ja ehkä myös joku IOR-tyyppinen tolkuttoman leveä keskeltä. Keulakolmio on aika lähellä vaikkapa X-35:n mittoja. Siinä on hiukan yli 90 m2 spinnu.Tsekkasin molempien purjepinta-alan valmistajien sivuilta. Sieltä löytyi noi tiedot.
- Joakim1
Sailsson kirjoitti:
Tsekkasin molempien purjepinta-alan valmistajien sivuilta. Sieltä löytyi noi tiedot.
Tuo on malliesemerkki siitä, että purjealoja ilmoitetaan hyvin monella eri tavalla. En tiedä mistä nykyinen Finngulf.fi sivusto on tietonsa saanut. Sillähän ei edes ole mitään tekemistä ko. veneet valmistaneen suomalaisveistämön kanssa. Sehän meni konkurssiin ajat sitten (2010?).
63 m2 lienee kolmioina laskettu isopurje keulakolmio. Ei siis huomioio isopurjeen ahvenselkää eikä maston taakse ulottovia genuoita. FG 36:sta on valmistettu ainakin kahdella eri rikillä. Yhden -87 veneen mittakirjasta katsottuna P=14,20, E=4,53, I(G)=13.262 ja J=3,95. Tuosta saa kolmioina laskien 58,36 m2. Myöhemmin tullut 19/20-takila voisi antaa sen 63 m2. Vastaavasti iso ahvenselällä n. 38 m2 ja 150% G1 n. 39 m2 eli yhteensä 77 m2.
Norjalaisen Cenit 37:n mittakirjasta: P=13,70, E=4,65, I=14,2 ja J=4,38. Tuosta taas kolmioina tulee 62,95 m2. Iso ahvenselällä n. 38 m2 ja 150% G1 n. 47 m2 eli yhteensä 85 m2.
Ko. mittakirjassa takila on 19/20 osatakila. Cenit.se sivuilla taas rikipiirrustuksessa mastonhuipputakila. Ehkä molempia on ollut? Myynnissä olevassa yksilössä on rullamasto, joka vie ainakin osan ison ahvenselästä.
Suorituskyvyn kannalta ison pinta-ala on oleellisempi kuin keulapurjeen, varsinkin G1:n. - Sailorsson
Joakim1 kirjoitti:
Tuo on malliesemerkki siitä, että purjealoja ilmoitetaan hyvin monella eri tavalla. En tiedä mistä nykyinen Finngulf.fi sivusto on tietonsa saanut. Sillähän ei edes ole mitään tekemistä ko. veneet valmistaneen suomalaisveistämön kanssa. Sehän meni konkurssiin ajat sitten (2010?).
63 m2 lienee kolmioina laskettu isopurje keulakolmio. Ei siis huomioio isopurjeen ahvenselkää eikä maston taakse ulottovia genuoita. FG 36:sta on valmistettu ainakin kahdella eri rikillä. Yhden -87 veneen mittakirjasta katsottuna P=14,20, E=4,53, I(G)=13.262 ja J=3,95. Tuosta saa kolmioina laskien 58,36 m2. Myöhemmin tullut 19/20-takila voisi antaa sen 63 m2. Vastaavasti iso ahvenselällä n. 38 m2 ja 150% G1 n. 39 m2 eli yhteensä 77 m2.
Norjalaisen Cenit 37:n mittakirjasta: P=13,70, E=4,65, I=14,2 ja J=4,38. Tuosta taas kolmioina tulee 62,95 m2. Iso ahvenselällä n. 38 m2 ja 150% G1 n. 47 m2 eli yhteensä 85 m2.
Ko. mittakirjassa takila on 19/20 osatakila. Cenit.se sivuilla taas rikipiirrustuksessa mastonhuipputakila. Ehkä molempia on ollut? Myynnissä olevassa yksilössä on rullamasto, joka vie ainakin osan ison ahvenselästä.
Suorituskyvyn kannalta ison pinta-ala on oleellisempi kuin keulapurjeen, varsinkin G1:n.Joakim, eikö rullassakin pysty latoilla tuomaan ahveselkää ja tehokkuutta isopurjeeseen? Mikä tuo todellinen ero sitten on normaali isoon, jos purje on laadukasta kangasta ja latoitettu.
Onko tuossa sitten kuitenkaan kovin paljon suorituskyvyssä eroa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan
ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:3751900Olisiko sinulla mitään toiveita?
Miten sinä toivoisit minun sinua lähestyvän? Mitään mitä olisi tosi hyvä tietää ennen sitä? Jos ei sen kummempia, niin491607Miksi toisten toiveet ahdistavat teitä?
Kertokaapa miksi toisen ihmisen toiveet mahdolliselle kumppanilleen ahdistavat niin kovasti? Oletatko, että hän vaatii j2081290- 841066
En nii kui tiiä yhtään
Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)58928- 69815
Oletko kertonut tästä
Meidän oudosta jutusta kenellekään? Olen kertonut ystävälleni, että olet saanut minut sekaisin…, mutta tästä hän ei tied48762Homouden synti
Kerrotaan faktoja alkuun. On olemassa vain kaksi sukupuolta ja aviolIiitto on vain ja ainoastaan miehen ja naisen välin257716Turun tunnin juna toteutetaan
Köyhiltä viedään mutta tunnin juna Turkuun viedään läpi. Puhaltakaa PS nyt tämä poikki! https://www.hs.fi/politiikka/ar103706- 46650