Fossiili: Eka kädellinen eli n. 60 milj v. sitten

Tähän mennessä vanhin kädelliseksi tunnistettu fossiili on osoittautunut n. 62 miljoonan vuoden ikäiseksi. Näin pitkälle on siis onnistuttu seuraamaan ihmisen ja apinoiden yhteistä sukupuuta taaksepäin. Tuo luidensa rakenteen perusteella eli jo puissa eli apinameininkiä Maapallolla on ollut siis viimeiset 60 miljoonaa vuotta.

15

570

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Nykyiset apinat ja ihminen ovat osa samaa sukupuuta. Nyt mainittu 60 miljoonaa vuotta sitten elänyt kädellinen on kaikkien tunnettujen kädellisten esimuoto eli esimerkiksi gorilla, ihminen, oranki ja simpanssi ovat tieteen mukaan aikanaan muotoutuneet siitä täyttämään luonnossa löytyneitä ekologisia lokeroita.


      • huuhaateoriat

        Ihan täyttä huuhaata. Kantamuotoja on voinut olla miten monta tahansa tuohon aikaan. Se, että onko siitä säilynyt fosiileita on eri asia.


      • huuhaateoriat kirjoitti:

        Ihan täyttä huuhaata. Kantamuotoja on voinut olla miten monta tahansa tuohon aikaan. Se, että onko siitä säilynyt fosiileita on eri asia.

        Tuo on siis *tämänhetkisen* tiedon mukaan kaikkein varhaisin tunnettu yhteinen kantamuoto. Simpanssilla, orankilla, hmisellä, gorillalla ja bonobo - apinoilla tiedetään olevan yhteinen kantamuoto jo pelkän DNA - analyysin perusteella (HERV).

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Endogeeninen_retrovirus

        Kahden eri kantamuodon mahdollisuus on tietenkin olemassa, mutta siinä tapauksessa nuo kantamuodot ovat hybridisoituneet eli lisääntyneet keskenään. Muuten HERV - jäljet eivät olisi samanlaisia sekä ihmisillä että muilla apinoilla.


      • ExB kirjoitti:

        Tuo on siis *tämänhetkisen* tiedon mukaan kaikkein varhaisin tunnettu yhteinen kantamuoto. Simpanssilla, orankilla, hmisellä, gorillalla ja bonobo - apinoilla tiedetään olevan yhteinen kantamuoto jo pelkän DNA - analyysin perusteella (HERV).

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Endogeeninen_retrovirus

        Kahden eri kantamuodon mahdollisuus on tietenkin olemassa, mutta siinä tapauksessa nuo kantamuodot ovat hybridisoituneet eli lisääntyneet keskenään. Muuten HERV - jäljet eivät olisi samanlaisia sekä ihmisillä että muilla apinoilla.

        Simpanssiin johtanut kädellisten sukupuun haara ja ihmiseen johtanut haara erosivat joskus noin 10 - 12 miljoonaa vuotta sitten mutta eivät kokonaan lakanneet vuorovaikuttamasta. Eri haaroihin kuuluneet eläimet risteytyivät keskenään vielä noin 4 miljoonaa vuotta sitten.


      • Nykyiset ihmisetkään eivät ole samoja ja samanlaisia eläimiä kuin fossiililöytöjen perusteella tunnetut 10 miljoonaa vuotta sitten eläneet varhaisemmat versionsa.


      • Kun tuo kommentti ihmisten ja apinoiden välisen sukulaisuussuhteen tarkentamisesta on niin kivulias ajattelin avata siitä oman keskustelunsa.



      • ExB kirjoitti:

        Nykyiset ihmisetkään eivät ole samoja ja samanlaisia eläimiä kuin fossiililöytöjen perusteella tunnetut 10 miljoonaa vuotta sitten eläneet varhaisemmat versionsa.

        DNA:n perusteella tiedetään, että ihmisen ja nykyisten apinoiden kantamuoto eli joskus miljoonia vuosia sitten. Nykyiset apinat eivät polveudu ihmisistä eivätkä ihmiset polveudu nykyisistä apinoista.


      • NoDaaSentään
        ExB kirjoitti:

        DNA:n perusteella tiedetään, että ihmisen ja nykyisten apinoiden kantamuoto eli joskus miljoonia vuosia sitten. Nykyiset apinat eivät polveudu ihmisistä eivätkä ihmiset polveudu nykyisistä apinoista.

        "DNA:n perusteella tiedetään, että ihmisen ja nykyisten apinoiden kantamuoto eli joskus miljoonia vuosia sitten. Nykyiset apinat eivät polveudu ihmisistä eivätkä ihmiset polveudu nykyisistä apinoista."

        Tuo tietohan löytyy koulujen biologian oppikirjoista.


    • Keskustelussa välistä puuttuvat viestit ovat niitä, joissa kuvailen nykyihmisen ja nykyisten apinoiden sukulaissuhteita evoluutioteorian perusteella.

      • Pitkästä aikaa asiallinen ketju, mutta miksi aiheeseen liittyviä viestejä on poistettu?


      • agnoskepo kirjoitti:

        Pitkästä aikaa asiallinen ketju, mutta miksi aiheeseen liittyviä viestejä on poistettu?

        Nykyään keskustelun oleellisena osana näillä palstoilla on paitsi se, mitä kirjoitat niin myös se, minkä onnistut poistattamaan. Automaattista moderointirobottia on ilmeisesti mahdollisuus kusettaa tekemällä eri ip - osoitteista riittävästi poistopyyntöjä.

        Tähän mennessä jokainen tästä keskustelusta poistettu viesti on ollut minun tällä tunnuksellani kirjoittama.


      • ExB kirjoitti:

        Nykyään keskustelun oleellisena osana näillä palstoilla on paitsi se, mitä kirjoitat niin myös se, minkä onnistut poistattamaan. Automaattista moderointirobottia on ilmeisesti mahdollisuus kusettaa tekemällä eri ip - osoitteista riittävästi poistopyyntöjä.

        Tähän mennessä jokainen tästä keskustelusta poistettu viesti on ollut minun tällä tunnuksellani kirjoittama.

        Jos lainattu viesti on hävinnyt niin siihen on syy. Lainatussa viestissä käsiteltiin syitä asiallisten viestien häviämiseen palstalta.


      • ExB kirjoitti:

        Nykyään keskustelun oleellisena osana näillä palstoilla on paitsi se, mitä kirjoitat niin myös se, minkä onnistut poistattamaan. Automaattista moderointirobottia on ilmeisesti mahdollisuus kusettaa tekemällä eri ip - osoitteista riittävästi poistopyyntöjä.

        Tähän mennessä jokainen tästä keskustelusta poistettu viesti on ollut minun tällä tunnuksellani kirjoittama.

        Edelleenkin kaikki poistetut viestit ovat samaa asiaa käsitteleviä ja minun kirjoittamiani.


    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1623
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      18
      641
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe