Kiinnostuin aiheesta palstalla keväällä ja talvella olleiden jankkausten perusteella. Olen seurannut markkinaa nyt puoli vuotta ja tämä menee näin.
- Uusi vene, riippumatta valmistajasta (HRstä-Bavaan), menettää n. 40-50% arvostaan 2-7 vuoden kuluessa käyttööotosta. Lysti on kallista, arvonmenetys on kymmenestä eurosta ylöspäin per vuorokausi!
- Käytetty vene 5-7 vuodesta eteenpäin, lähes riippumatta valmistajasta, menettää paljon vähemmän arvoaan aina 20-25 ikävuoteen asti. Tässä on pieni ero, ns laatuvene voi säilyttää hieman paremmin arvonsa. Selittävä tekijä voisi tosin olla tarjonnan vähyys. Vaatimus on kuitenkin merkistä riippumatta aina lähes moitteeton kunto ja tehdyt uudistukset ja parannukset (purjeet, elektroniikka, yleinen siisteys), muutoin hinta jatkaa nopealla laskukäyrällä riippuen huolimattoman ylläpidon laajuudesta. Veneharvinaisuudet tai huonoiksi osoittautuneet ovat ongelmallisia, niiden arvo on pahimmillaan todella alhainen jo nyt.
- vanha vene, hankalin arvioitava. Joukossa on todellisia helmiä ja totaalisia pommeja. Ja keskinkertaista tusinatavaraa paljon. Väite siitä, että osin jo arvotonta tavaraa on lienee oikea, ihan jo tarjolla olevan määrän perusteella. Mutta helmet ovat arvossaan ja hienokuntoisina niistä saa vielä rahaa, tosin vähemmän kun nuoremmista vastaavista. Pommeja ei osta kukaan, ei ainakaan kun vahingossa. Ja tusinatavarassa ostajan markkina isosti eli kauppahinnat tämän mukaan. Siis kategorian helmillä on edelleen kohtuullinen arvo, käytetty vene skenaarion jatkomona. Kaikki muut arvottomia tai lähes kaiken arvon menettäneitä, kauppa vaatii tuuria ja todellista halua irtautua veneestä. Vanhat isot hienot avomerijahdit (Swan & Baltic) näyttävät myös olevan haasteellisia, syynä lienee käsiteltävyys ja sopivuus saaristopurjehdukseen eli niiden todellinen arvo on arvoitus.
Summa summarum, nuoren ekonomistin arvio on: markkina on varsin raadollinen ylä- ja alapäässä, ylitarjonta on tosiasia.
Neuvo on : Ostakaa halvalla laatutavaraa tai haluttua sarjatuotantoa niin voitte tarvittaessa myydä halvalla. Kaikissa muissa tapauksissa harrastus voi tulla kalliiksi. Veneharvinaisuudet on syytä kiertää kaukaa, niistä tulee kumppani loppuiäksi.
Purjevene sijoituksena
67
2016
Vastaukset
- Jaagailija
Niin se vain on, että aikuiset joutuvat itse maksamaan harrastuksistaan.
Veneeseen pätee hyvin pitkälle sama kuin asuntoon: valtaosalle se ei ole sijoitus vaan käyttöomaisuutta. Ekonomisti lienee tutustunut käsitteisiin capex ja opex?
Erityisen selvästi näin meille, jotka olemme ostaneet jo ensimmäiseksi veneeksi niin ison, ettei ole tarvetta parin vuoden välein vaihtaa ja/tai emme muutenkaan ole sitä ihmistyyppiä, joka vaihtaa asuntoa/autoa/venettä/vaimoa tiuhaan tahtiin. Pääoman arvolaskelmilla ei ole meille merkitystä, koska veneen vaihtoarvoa ei tarvitse murehtia.Heitänpä vielä tämän: maksoin omasta 35-jalkaisestani n. 11 vuotta sitten 80 000 euroa. Veneellä on nyt ikään 30 vuotta. Samanlaisista (merkki/malli/ikä) näköjään pyydetään n. 43-48 000, korkeimmat pyynnit Suomessa, halvimmat UK:ssa ja Hollannissa. Olettaisin, että realistinen käypä arvo olisi 35-40 000, jos kävisin myymään. Vaan en käy, meinaan seilata tällä loppuikäni, jota ehkä voi olettaa veneilykuntoisena olevan jäljellä parikymmentä vuotta. Tällä tahdilla voisi arvata, että kun minun seiluuni on seilattu, voi tuosta paatista saada jotain 5000 euroa (nykyisellä rahanarvolla), jos edes jonkin verran jaksan huoltaa ja ylläpitää. En pidä pahana menetyksenä, jos veneilyn pääomakulut ovat luokkaa 2500 euroa vuodessa.
- Pitkänlinjanvene
" Veneharvinaisuudet on syytä kiertää kaukaa, niistä tulee kumppani loppuiäksi."
Olisiko tämä sitten joku ongelma? Ensimmäisen veneen omistin 29 vuotta. Nykyistä olen omistanut 14 vuotta. Vaihtoe en ole edes harkinnut. Jos käytössä on 150 te, kannattaa sijoitusta hakiessa laittaa 50te veneeseen ja 100te sijoittaa muualle, niin sitten 10 vuoden päästä on taas 150te.
- Sitähänon
Juuri noin! Itsellä sattui olemaan 13 vuotta sitten noin 1,3 milj. Euroa, noin 300000 th laitoin 16 metriseen teräspurjeveneeseen ja loput sijoitin. Sijoitus onnistui kohtuullisesti, eli sijoituksen arvo on nyt noin 2,1 milj. Euroa. Venekin on yhä olemassa ja kunnossa, uskoisin siitä myytäessä saavani vielä 170- 200000 th Euroa. En kylläkään ole myymässä, uusi pitkä matka ihan niillä isoimmilla vesillä on pian edessä!
- esimerkki.tämäkin
Minä maksoin yli 20 v sitten omastani 300 000. Lasku- ja historiantaitoinen huomaa niiden olleen markkoja. Tarkempaa kirjaa en ole pitänyt, mutta tähän mennessä ylläpitoon on mennyt liki saman verran, vain vanhentuvan tarpeiston uusimiseen. Ja vene on enemmän kuin elinikäinen kumppani, jälkipolvi ottaa sen mielellään perintönä vastaan. Ei aivan one-off, mutta melkein. Silti sisarvene on pari vuotta sitten vaihtanut omistajaa reilusti suuremmalla summalla kuin minä omastani maksoin. Muutoin samankuntoiset veneet, minun on vain paremmin varustettu. Väittäisin aikanaan ostaneeni halvalla laatutavaraa.
- Joakim1
Katsotaanpa miten väitteesi on toteutunut viimeisen 7 vuoden aikana. 2010 Bavaria 32 Cruiser maksoi 67 500. Mukaan tuli melko hyvä varustus, tuskin noista tyypillisesti ainakaan yli 80 tonnia on maksettu kaikkine varusteineen ja alennuksineen. Siis mielestäsi noista saa vain n. 40 tonnia nyt. Nettiveneessä on kaksi myynnissä, pyynnit 64 ja 71 tonnia. Euroopassa nopeasti katsottuna pyynnit 62-78 tonnia. Siis tuon arvo ei ole laskenut juuri lainkaan euromääräisesti.
HR 310 maksoi samoihin aikoihin uutena n. 155 tonnia. Ehkä tuo sitten oli 170 tonnia varusteineen? Varustelistalta saa kyllä ruksittua helposti 200 tonnin hintaankin. Noista siis mielestäsi saa nykyään n. 90 tonnia. Nettiveneessä on yksi myynnissä (2011) pyyntihinta 151 tonnia. Euroopasta nopeasti katsottuna löytyi 145 ja 165 tonnin pyynnöt (2011 ja 2013). Aika hyvin siis HR:kin on hintansa pitänyt.
Katsotaan sitten käytettyjä. Niistä saa jotain kuvaa katsomalla vaikkapa Blue Oceanin myytyjä veneitä. Otsikolla "Myyty" löytyy 2011 ja vanhemmat kaupat. Sieltä voi poimia vaikkapa FG 33 -05 135 tonnia tai X35 -07 135 tonnia. Nykyään molemmista laatuveneistä pyynnit ovat tyypillisesti alle 100 tonnia. Aika paljon ovat siis tippuneet, vaikka olivatkin niitä suosittelemiasi käytettyjä.
Arvonalennusta suurempi kustannus tulee helposti laskemalla sijoitetetulle pääomalle sisäistä korkoa. Jo 5% korolla 7 vuodessa pääoma kasvaisi 41%.
Ostin nykyisen veneeni 2011 muutaman vuoden käytettynä. Silloisista "laadukkaammista" vaihtoehdoista olisi joutunut maksamaan n. tuplat, vaikka ne yleensä olivat vanhempiakin. Nykyään hintaero ei ole läheskään tuplat. Paremminkin nuo samat veneet ovat vain 40-50% arvookkaampia kuin omani. Toisin sanoen halvempi vaihtoehto on pitänyt suhteessa huomattavasti paremmin hintansa, puhumattakaan absoluuttisesta hinnan muutoksesta ja pääoman sisäisistä koroista.- HrPurjehtija
Parin tutun HR-kauppoja seuranneena ja käytettyjä katselleena on jäänyt käsitys, että lähtöhintaan tulee helposti 30 % lisää.
- Tunari1
Hyvä faktapohjainen tutkielma, josta vetäisin johtopäätöksen että kannattaa aina sijoittaa itseensä. Jos hyvä vointi edellyttää veneen ostamista, vene on silloin erinomainen sijoitus.
- paava
Bava 320 maksoi vuonna 2010 paljon enemmän kuin 67500e. Tuo "hinnat alkaen" - malli oli mm ilman purjeita ja moottoria tehtaalla noudettavissa paljon muuta. Näillä ns välttämättömyyksillä hinta nousi n 20 000e tuosta. Eli kyllä tuon alkuperäisen kirjoittajan logiikka toimii.
Ai mistäkö tiedän? No siitä että minulla on tässä kädessäni tarjous talvelta 2010-2011. En ostanut Bavaa. paava kirjoitti:
Bava 320 maksoi vuonna 2010 paljon enemmän kuin 67500e. Tuo "hinnat alkaen" - malli oli mm ilman purjeita ja moottoria tehtaalla noudettavissa paljon muuta. Näillä ns välttämättömyyksillä hinta nousi n 20 000e tuosta. Eli kyllä tuon alkuperäisen kirjoittajan logiikka toimii.
Ai mistäkö tiedän? No siitä että minulla on tässä kädessäni tarjous talvelta 2010-2011. En ostanut Bavaa.Nyt on pakko vähän ihmetellä. Sen tiedän, että Bavarian kuten useimpien muidenkin veneiden hinnat ilmoitettiin huijaten eli ainakin kuljetus Suomeen, pohjamaalaus ja lämmityslaite piti siihen lisätä, samoin muistaakseni septin imutyhjennys. Mutta tuo on täysin uutta, että moottori ja purjeet eivät olisi kuuluneet siihen hintaan; minun näkemissäni hintatiedoissa ne kyllä aina olivat vakiovarustelistoilla.
Joillain messuilla maahantuoja sanoi (tosin vähän isompaa mallia eli 37:ää katsellessani), että 15 000 euroa oli keskimääräinen lisäkustannus sen "tehdashinnan" päälle. Tuntuu hiukan oudolta, että pienemmän mallin kohdalla lisähinta olisi isompi.
Sinänsä minusta on melko raivostuttava ja epärehellinen ilmiö, että veneitä markkinoidaan sellaisilla "alkaen" hinnoilla, joilla se ei missään tapauksessa ole vielä käytettävissä. Minusta ainoa rehellinen tapa olisi ilmoittaa se minimihinta, jonka maksettuaan voi loikata maahantuojan laiturissa olevaan veneeseen (vaikka sitten kannullinen dieseliä kädessä) ja lähteä liikkeelle.- Joakim1
paava kirjoitti:
Bava 320 maksoi vuonna 2010 paljon enemmän kuin 67500e. Tuo "hinnat alkaen" - malli oli mm ilman purjeita ja moottoria tehtaalla noudettavissa paljon muuta. Näillä ns välttämättömyyksillä hinta nousi n 20 000e tuosta. Eli kyllä tuon alkuperäisen kirjoittajan logiikka toimii.
Ai mistäkö tiedän? No siitä että minulla on tässä kädessäni tarjous talvelta 2010-2011. En ostanut Bavaa.Bavarialla ei ole ollut mallia 320 (ehkä 80/90-luvulla on?). Kyse on Cruiser 32 mallista.
Yacht 22/2009 eli aivan loppuvuosi 2009 testin mukaan Saksassa hinnat olivat seuraavat:
Perusvene 64 140 € (erona Suomen hintaan ALV, sis 18 hv kone, iso ja rullafokka)
Purjehdusvalmis 67 155 € (ankkuri kettinki, fendari, köydet, myrkkymaalaus, vesilllelasku ja rikaus)
Mukavuusvarusteltu 83 440 € (Tuossa on jo todella paljon ja osa harvinaisempia Suomessa, kuten ankkurivinssi).
Nämä kaikki tehtaan listahinnoilla. Suomeen tulee lisäksi kuljetus. Ainakin Boatman/JL:n aikana ko. hinnoista sai alennusta (esim kuljetus puoleen hintaan) ja osa lisävarusteista asennettiin Suomessa merkittävästi halvemmalla kuin tehtaan listahinta.
Vene 3/2011 vertailussa ko. vene maksoi Suomessa 66 297 €. Hintaan kuului lehden mukaan D1-20 kone, iso, fokka, maasähkö, kylmäkone, painevesi jne. Puuttuvia olivat ainakin sprayhood, genaakkeri/spinaakkeri varusteineen, lämppäri, pukki, myrkkymaalaus ja kuljetus. - ostin.ja.hain.ulkomailta
10-14 kirjoitti:
Nyt on pakko vähän ihmetellä. Sen tiedän, että Bavarian kuten useimpien muidenkin veneiden hinnat ilmoitettiin huijaten eli ainakin kuljetus Suomeen, pohjamaalaus ja lämmityslaite piti siihen lisätä, samoin muistaakseni septin imutyhjennys. Mutta tuo on täysin uutta, että moottori ja purjeet eivät olisi kuuluneet siihen hintaan; minun näkemissäni hintatiedoissa ne kyllä aina olivat vakiovarustelistoilla.
Joillain messuilla maahantuoja sanoi (tosin vähän isompaa mallia eli 37:ää katsellessani), että 15 000 euroa oli keskimääräinen lisäkustannus sen "tehdashinnan" päälle. Tuntuu hiukan oudolta, että pienemmän mallin kohdalla lisähinta olisi isompi.
Sinänsä minusta on melko raivostuttava ja epärehellinen ilmiö, että veneitä markkinoidaan sellaisilla "alkaen" hinnoilla, joilla se ei missään tapauksessa ole vielä käytettävissä. Minusta ainoa rehellinen tapa olisi ilmoittaa se minimihinta, jonka maksettuaan voi loikata maahantuojan laiturissa olevaan veneeseen (vaikka sitten kannullinen dieseliä kädessä) ja lähteä liikkeelle.Pelkkä rahti Suomeen on jo ollut 7000-10000 €. Luovutus 2000-3000 €. Ja lisävarusteet päälle. Listahinta siis täysin ohjeellinen.
- Ikipurjehtija
Maksoin -81 veneestäni 35 k€ seitsemän vuotta sitten. Ne olivatkin ainoat irtonaiset rahat siihen aikaan. Nyt en saa veneestä mitään koska se ei ole myynnissä. Varusteita ostettu matkan varrella kymppitonnilla ja työtunteja tehty paljon. Niin on ollut elämäniloa, ettei mahdollisella myyntihinnalla ole juurikaan väliä sitten muutaman vuosikymmenen kuluttua, kun harrastuksesta joutunee luopumaan.
- Lamanjälkeen
Minä purin sijoituksia koska jäin työttömäksi. Nousukautena hyvältä ajatukselta tuntunut "kerralla riittävän iso" purkkari josta "on iloa loppuiäksi koko perheelle" piti myydä pois kesken syvintä lamaa. On selvää että aika monta kymppiä tulli takkiin vaikka vene oli prk oma kunnissa.
Työllistyin lopulta mutta tietenkin palkka oli pieni. Ostin pientäkin pienemmän purjeveneen jolla ei uskalla isolle merelle lähteäkään.
Tuntuu huolettomalta kun purkkarilla on hintaa sen verran mitä ennen maksoin laituripaikasta ja vakuutuksesta ja huollosta per vuosi. Sääli että nyt on enää aika vähän aikaa purjehtia kun töitä piisaa. Iltaisin on riittänyt kunnosteltavaa mutta kaikki on sellaista pikkuaskaretta. Bonuksena se että tällä pääsee mihin vaan poukamaan ja sen voi autolla siirtää toiseen rantaan. - Pavariantti
Yksi venetyyppi näyttäisi pitävän hintansa hyvin, nimittäin retkikäyttöön soveltuvat purjejollat. Jostain Stillin 525:stä ja vastaavista pyydetään 3-4 tonnin hintoja. Samalla hintaa saa kelvollisia köliveneitä, H, Guy22 jne.
Ostin joskus "mökkiviklan" 600 markalla - nyt vanerijollatkin hinnoitellaan nelinumeroisilla euroluvuilla - Katelaskelmaan
Huomioi myös hoitokulut, talvivarastointi ja kuljetukset, jos tuottoa alat laskemaan.
- Bisnespurjehtija
Minä vaihdan purjevenettä joka vuosi enkä koskaan menetä rahaa. Käyn joka kesä ostamassa Saksasta käytetyn purjeveneen, tuon sen Suomeen, purjehdin sillä kesän ja myyn pois kauden loputtua. Saksassa on paljon halvemmat purjeveneet kuin Suomessa, joten pystyn myymään veneeni täällä aina kilpailijoita halvemmalla ja tekemään silti voittoa! Aina on mennyt heti kaupaksi. Säästyy lisäksi veneen nosto- ja talvisäilytyskustannukset!
- Ssppss
Kerro muita iltasatuja uneksijoille!
- Sadepäivänkelailuja
Nettiveneessä on myynnissä 70 kpl yli 100 000 € purjevenettä. Vaikka tuossa on mukana muutama uuden veneen ilmoitus ja ulkomailla olevia veneitä, on selvää, että suurin osa ei mene kaupaksi. Voikin olla, että käytettyjen veneiden virta alkaa jossain vaiheessa kääntymään Suomesta Ruotsiin ja Keski-Eurooppaan päin. Täällä talous edelleen kituuttelee, kun muualla menee jo lujaa. Luulisin, että makeassa vedessä vähän seilatut suomiveneet voisivat olla haluttuja Euroopassa esim. loppuun ajettujen Kroatialaisveneiden sijaan. Pyyntihinnatkin alkavat lähestyä Euroopan intoja ainakin osassa veneistä.
Ostin nykyisen veneen käytettynä Euroopasta 2010. Samanlaisten pyynnit ovat pudonneet 7 vuodessa 20-30%. Sama pudotus näkyy myös muissa tuolloin vaihtoehtona olleissa veneissä. Ylläpitoon on mennyt varmaan likimain sama summa. Ei veneen omistusta suinkaan voi minään taloudellisena sijoituksena pitää. No, ei tässä muuta voi kun pitää paatista hyvää huolta ja toivoa, että se joskus jollekin kelpaa kun itse ei enää vesille taivu. - Köpare
Olen seurannut muutaman vuoden ajan vanhoja Swaneja nettiveneessä ja pohjoismaissa. pallottelen vähän S&S:n ja myöhempien vaiheiden välillä. Hinnasta on paha sanoa mitään, Suomessa on 3 kpl 37:aa ja yksi pysyy tasaisesti 85 tonnissa, toinen on pudonnut ja kolmas mennyt vähän ylöspäin jos en muista ihan väärin. Sitten taas Blueoceanin välittämä 371 on tullut rajusti alaspäin (S/Y Geronimo). Muutama vuosi sitten pyynti oli 80-90 tonnin välillä, nyt "enää" 55t€. Liekö ihan pommi. Blueocean kauppaa Sunbeam 34:sta ja sama paatti on kaupan nettiveneessä kymppitonnin kalliimmalla. Ota näistä sitten selvää.
Ei välttämättä sen kummemmin "pommi" verrattuna muihin, mutta myyjällä kovempi halu saada kaupat tehtyä. Uusi vene ehkä jo alla ja vanha pitäisi saada realisoitua.
Eikä Swan ole ihan jokaisen mieleen perheveneenä. Jos katsoo tuota seilauskuvaa BO:n sivuilla, niin siinä on "urheilullisuusfaktori" vähän korkeampi kuin keskivertoveneilijä kaipaa.- myy.paremmin
10-14 kirjoitti:
Ei välttämättä sen kummemmin "pommi" verrattuna muihin, mutta myyjällä kovempi halu saada kaupat tehtyä. Uusi vene ehkä jo alla ja vanha pitäisi saada realisoitua.
Eikä Swan ole ihan jokaisen mieleen perheveneenä. Jos katsoo tuota seilauskuvaa BO:n sivuilla, niin siinä on "urheilullisuusfaktori" vähän korkeampi kuin keskivertoveneilijä kaipaa.Kuva tuhdista koneajosta myisi paremmin. Samaa mieltä.
myy.paremmin kirjoitti:
Kuva tuhdista koneajosta myisi paremmin. Samaa mieltä.
No en nyt sitäkään tarkoittanut. Ja onhan tuokin kuva tietylle pienelle osalle veneilijöitä "myyvä", mutta useimmille myy paremmin sellainen , missä kallistusta on vähemmän ja ihmiset näkyvät ottavan rennosti. Eli sellainen, jota yleensä venevalmistajien mainosesitteissä on.
- Dididdkdkdk
Swan 371 on ongelmallinen perheveneenä ja ilmoituksen kuvat korostavat noita ongelmia. Suojaton pieni avotila, ei sprayhoodia, vinssit siroteltu pitkin kantta, leveä välikansi ja jyrkät korkeat portaat. Kuvissa venettä ajetaan kovassa kelissä suurella miehistöllä. Herää heti kysymys, onko vene purjehdittavissa 2 aikuisen voimin ?
Sisäkuvissa patjat puuttuvat, joka paikka on täynnä työkaluja ja muuta roinaa. Ei yleiskuvia sisältä, vain lähikuvia joissa näkyy puuosien huono kunto. Uusittu tiikkikansikin näyttää nuhjuiselta.
Swan tai ei, ilmoituksen perusteella kiertäisin kaukaa. - helppoa.menoa
10-14 kirjoitti:
No en nyt sitäkään tarkoittanut. Ja onhan tuokin kuva tietylle pienelle osalle veneilijöitä "myyvä", mutta useimmille myy paremmin sellainen , missä kallistusta on vähemmän ja ihmiset näkyvät ottavan rennosti. Eli sellainen, jota yleensä venevalmistajien mainosesitteissä on.
Näin se on. Vastaiseen kulkeminen kallellaan on epämukavaa ja hankalaa, vendat ihan yhtä tuskaa. Ei ihme, että valtaosa veneilijöistä lyö koneen tulille tässä kohtaa.
Harrastuksen pitää olla vaivatonta ja mukavaa. - Köpare
Dididdkdkdk kirjoitti:
Swan 371 on ongelmallinen perheveneenä ja ilmoituksen kuvat korostavat noita ongelmia. Suojaton pieni avotila, ei sprayhoodia, vinssit siroteltu pitkin kantta, leveä välikansi ja jyrkät korkeat portaat. Kuvissa venettä ajetaan kovassa kelissä suurella miehistöllä. Herää heti kysymys, onko vene purjehdittavissa 2 aikuisen voimin ?
Sisäkuvissa patjat puuttuvat, joka paikka on täynnä työkaluja ja muuta roinaa. Ei yleiskuvia sisältä, vain lähikuvia joissa näkyy puuosien huono kunto. Uusittu tiikkikansikin näyttää nuhjuiselta.
Swan tai ei, ilmoituksen perusteella kiertäisin kaukaa.Samaan tulokseen olen itsekin tullut. Kahdelle turhan iso ja mun makuun liian iso syväys; rajoittaa monta luonnonsatamaa. Nuo S&S:t ovat silmää paremmin miellyttäviä. 371 on niihin verrattuna aika halko. Ja totta, sisältä selvästi jätetty hoitamatta. Onhan olla veneellä ilmeisesti kisattu ja ajettu rapakon ylikin.
- Didididododod
Köpare kirjoitti:
Samaan tulokseen olen itsekin tullut. Kahdelle turhan iso ja mun makuun liian iso syväys; rajoittaa monta luonnonsatamaa. Nuo S&S:t ovat silmää paremmin miellyttäviä. 371 on niihin verrattuna aika halko. Ja totta, sisältä selvästi jätetty hoitamatta. Onhan olla veneellä ilmeisesti kisattu ja ajettu rapakon ylikin.
Jos rahasta ei ole kiinni, olisi kahdelle Itämerikäyttöön hyvä tuo blueoceanin EF34. Pyynti on kyllä kova. Sunbeam näyttää valitettavasti olevan matalalla kölillä, mikä tuntuu aika lailla kryssillä.
- Joakim1
Didididododod kirjoitti:
Jos rahasta ei ole kiinni, olisi kahdelle Itämerikäyttöön hyvä tuo blueoceanin EF34. Pyynti on kyllä kova. Sunbeam näyttää valitettavasti olevan matalalla kölillä, mikä tuntuu aika lailla kryssillä.
BlueOceanin ilmoituksessa väitetään Sunbeamin syväydeksi 1,90 m, mutta kuvien perusteella taitaa tosiaan olla 1,5 m versio. Tämä taitaa olla sama vene: https://www.nettivene.com/purjevene/s/658636
- Köpare
SIltä minustakin näyttää. Siis matalalta köliltä. EF:ää olen funtsinut, mutta hinta on jo kipurajalla.
- Joakim1
Köpare kirjoitti:
SIltä minustakin näyttää. Siis matalalta köliltä. EF:ää olen funtsinut, mutta hinta on jo kipurajalla.
Hieno venehän tup EF34 on (en tiedä mitään ko. yksilöstä), mutta tuolla hinnalla tuossa koko- ja ikäluokassa valikoimaa on runsaasti. Tai paremminkin valikoimaa on runsaasti hiukan tai selvästi halvemmassa hintaluokassa. Tuohan on kuitenkin melko vanha malli (2001), jota ei ole enää saatu uutena kaupaksi pitkiin aikoihin. Joskus kymmenisen vuotta sitten noita joutui jonottamaan jopa yli vuoden, mutta sen jälkeen kauppa loppui.
Esimerkiksi Dehler 34 DD/JV tai 34/35 SV ja FG 33(1) ovat hyviä vaihtoehtoja, joita saa tuota halvemmalla. Dufour 34, First 36.7/35 tai Bavavria 35 Match ovat sitten jo erittäin paljon halvempia, samoin X-332, tosin ne ovat jo selvästi vanhempia.
- TuulaJärvenpäästä
Nuorella ekonomisteille on täysin oikeaan osuutta pohdintaa.
Purjevene ei ole enää muutamaan vuoteen ollut hyvä sijoitus, jos se sitä on koskaan ollutkaan.
Tämä totuus on monelle old saltylle niin kirvelevä, että he mielellään yrittävät johdatella keskustelua teemoihin " harrastukset maksavat" ja purjehdus on niin hienoa". Molemmat väitteet ovat tietenkin aivan totta, mutta se ei muuta miksikään sitä tosiasiaa että vanhojen purjeveneiden kaupaksi saaminen edes mihinkään hintaan on haasteellista.
Kuten nuori ekonomisti ansiokkaasti linjaa markkinoilla on paljon keskinkertaisesti pidettyjä,tusinaveneitä jotka eivät kiinnosta oikein ketään.
Eivät ainakaan jos ne on hinnoiteltu merkittävästi yläkanttiin - ja niitä riittää.
On harmillista, että käytetyistä veneistä ole saatavilla luotettavaa kauppahintatilastoa, sillä oma arvioini on, että pursien pyyntihinnat ovat pääsääntöisesti vain myyjien märkiä unia.
Jos seuraa esim BOn hintapyyntöjä, niin pahimmillaan tai parhaimmillaan jo pelkkä hintapyyntö on tippunut 75% ( Calypso) ja täälläkin viitattu Swan 37 hintapyyntöä on joudutti reilusti tiputtamaan.
Se mikä tässä markkinatilanteessa on positiivista on, että purjehduksen aloittaminen on edullisempaa kuin vuosiin.- Kauppakäysittenkin
Osui silmään BO:n sivuilta allaoleva. Yllättävän hyvin venekauppa tuon mukaan on käynyt.
"Kulunut vuosi 2016 oli yrityksellemme ennätyksellinen. Myimme vuoden aikana 64 purje- ja moottorivenettä. Tämä tekee Blue Oceanista alan johtavan välittäjän Suomessa varsinkin kun myytyjen veneiden keskihinta on noin 100.000€. Haluamme kiittää asiakkaitamme luottamuksesta ja tulemme toimimaan jatkossakin ollaksemme saavutetun luottamuksen arvoisia."
"Vuosi 2017 on alkanut vauhdikkaasti. Olemme myyneet tammi-helmikuussa yhteensä 15 käytettyä purje- ja moottorivenettä. Erityisen positiivista on ollut, että nyt myös suuremmat veneet on mennyt kaupaksi. Rattaat lähtivät pyörimään vauhdikkaasti Vene 2017 messujen aikana kun suuri yleisö sai tiedon, että veneveroa ei tule.
Kaikki merkit ovat sen suuntaisia, että voimakas trendi tulee jatkumaan ja me Blue Oceanissa teemme parhaamme kysynnän tyydyttämiseksi." - TuulaJärvenpäästä
Kauppa käy kun tavaran hinta on oikea. BO tietää kaupankäynnin perusperiaatteet ja laskee tarvittaessa hintapyyntöjä todella agressiivisesti.
- Oneenvestäjä
TuulaJärvenpäästä kirjoitti:
Kauppa käy kun tavaran hinta on oikea. BO tietää kaupankäynnin perusperiaatteet ja laskee tarvittaessa hintapyyntöjä todella agressiivisesti.
Näin on, pari vuotta listoilla roikkunut Skyllakin meni kaupaksi kun hintapyynti tippui 45 -> 25, ja myyntihintaa ei enää edes kerrota. Nyt Forgus 362 (onko tuollainen olemassa, 361 on kyllä...?) hp putosi 56 -> 42, siinäkin on ilmeisesti omistalla todellinen halu saada vene myytyä. Silti BO listoilla roikkuu noita ikuisuustapauksia, joista heti alkuun hokasi että hinnoittelu on menny mettää - joku 23 vuotta vanha Dehler 35, hp 60 k€ ja tuota Forgusta vasta SY 36, hp on tippunut, mutta on vieläkin naurettava, 85 tonnia 32-vuotiaasta 36 ft purresta, samanlainen mutta uudempi nettiveneessä hp 52.
Nuo muutamat BO listoilla roikkuvat eivät kerro mitään myytyjen hintatasosta, pelkästään niistä hintapyynneistä joilla venettä ei saa myytyä.
- vanhainsinööri
Nuori ekonomi näyttää ajattelevan purkkaria pääomasijoituksena ja eihän se tuota kuten edellä monet ovat todistaneet. Mutta jos sitä ajatteleekin tuotannollisena sijoituksena, niin kuva muuttuu,ainakin paremmaksi.
Kyse on tietenkin veneen vuokraamisesta toisille eli liiketoiminnasta.
Tuottoa ei voi tietenkään verrata pienten kerrostaloasuntojen ostamiseen ja vuokraamiseen. Eli jos vain raha kiinnostaa, niin veneet voi unohtaa.- TuulaJärvenpäästä
Olen hieman eri mieltä nuoren ekonomistin tarkoitusperistä.
Hän analysoi mielestäni aivan oikein venemarkkinaa. On veneitä jotka käyvät kaupaksi ja on veneitä jotka käyvät huonommin kaupaksi ja sitten on veneitä joilla ei enää ole arvoa. Tämän viimeisen kategorian olemassaoloa moni vielä epäilee, mutta muutaman vuoden kuluttua se on aivan totta.
Nyt kannattaa hankkiutua 70-80 luvun pursista eroon jos suinkin vain pääsee.
Harva on veneen ostanut sijoitusmielessä, mutta aiemmin ajat olivat paremmat käytetyille pursille.
Kannattaa lukea nuoren ekonomistin arviot avoimin mielin, sillä niissä on totuuden siemen. - vanhainsinööri
Kyllä, markkina-analyysi on hyvin mietitty ja perusteltu. Mutta kun otsikossa lukee "sijoitus" eikä esim. harrastus, niin pitää puhua tuotoista ja kuluista.Ja jos erotus ei ole positiivinen niin "sijoitus" on menetys.
- sijoitukset_erikseen
Sijoituskohteita rahalle purjeveneet eivät ole koskaan olleetkaan.
- Uponnut_kustannus
Mikä tietysti heittää epäilyksen varjon sen ylle, että aloittajalla olisi mitään tekemistä ekonomin kanssa. Tuula saattaa hyvinkin olla Järvenpäästä.
- kyllä.tuotti
sijoitukset_erikseen kirjoitti:
Sijoituskohteita rahalle purjeveneet eivät ole koskaan olleetkaan.
Kyllä sellainenkin aika on ollut. 70-luvulla "The Economist" rankkasi Swanit teollisuusosakkeita tuottavammaksi sijoituskohteeksi. Ei siis edes mikään sikäläinen seiska-lehti.
- Joakim1
kyllä.tuotti kirjoitti:
Kyllä sellainenkin aika on ollut. 70-luvulla "The Economist" rankkasi Swanit teollisuusosakkeita tuottavammaksi sijoituskohteeksi. Ei siis edes mikään sikäläinen seiska-lehti.
On tuottavia aikoja ollut myöhemminkin, mutta kuten osakemarkkinoilla on pytänyt ostaa ja myydä oikeaan aikaan oikea vene. Esimerkiksi 2000-luvulla (siis ennen vuotta 2010) pohjoismaiset "laatuveneet" kallistuivat uutena todella vauhdikkaasti, mikä sai käytettyjen arvot nousemaan selvästi ostohintaa suuremmaksi useissa tapauksissa. Vaikkapa FG33 maksoi tullessaan markkinoille 2002 95 tonnia (ei ole varma tieto) , syksyllä 2002 99 500 ja 2003 vielä 105 tonnia. 2009 uusi FG 33(1) maksoi jo 159 900. Tuossa 2007-2009 paikkeilla FG33 ja EF34:ssa oli 1-1,5 vuoden jono uusiin veneisiin, jolloin tietysti hyväkuntoinen muutaman vuoden ikäinen oli kuumaa tavaraa. Varmasti 2002-2003 ostettusta sai enemmän kuin inflaation verran yli maksamansa summan, jos ei ollut tuhlannut liikaa varustukseen ja purjeisiin.
Vuosittaiset kulut olisi voinut enemmän kuin kompensoida vuokraamalla veneen muutamaksi viikoksi. Tai vain hyväksyä ko. kulut vaihtoehtona vuokraveneelle tai kesälomamatkalle.
Ko. aikana myös monen käytetyn hinta nousi selvästi, pudotakaseen pian vielä selvemmin. Myös 90-luvun alkupuolella ostettu käytetty vene oli kohtuullinen sijoitus hintojen noustessa laman jälkeen.
Ehkä nytkin jo kannattaa ostaa vene? Käytettyjen hinnat uusiin tai muutaman vuoden takaisiin ostohintoihin nähden ovat historiallisen halpoja, varmaankin 93-95 tasoa elli alempiakin. Uusien markkinoiden elpyessä voi käytettyjen (ja uusien) hinnat nousta selvästi. Tosin suurena erona noihin mainitsemiini vuosiin on selvästi pienempi kynnys hakea veneitä Keski-Euroopasta, jolloin Suomen hintataso ei voi enää juuri poiketa siitä. Sekä tietysti se, ettei Suomessa enää tavallisia purjeveneitä tehdä. - TuulaJärvenpäästä
Veneiden pyyntihinnat ovat tosiaan pudonneet jo jonkin verran. Toteutuneista kauppahinnoista ei kukaan muu kuin ostaja ja myyjä varmuudella tiedä, mikä hankaloittaa arviointia. Mitta arvioisin, että hinnoista voi, tapauksesta tietysti riippuen, tinkiä 10-25%.
Arvelisin, että kun oma myynti-ilmoitus on ollut Nettiveneessä vuoden-kaksi, niin jokainen oikea tarjous kiinnostaa todella.
Ja ostajien pitää ylös arvioida miten he sitten joskus tulevaisuudessa saavat purren myytyä ja mihin hintaan.
En usko, että käytettyjen veneiden hinnat voivat mitenkään nousta. Uusia "edullisia" veneitä on markkinoilla riittävästi ja käytettyjä todella runsaasti. Samaan aikaan purjehduksen suosio harrastuksena näivettyy pikku hiljaa.
Uusia purjehtijoita pitäisi tulla vuosittain satamäärin lisää, että käytetty kalusto alkaisi merkittävästi vähenemään.
Nyt jos koskaan kannattaisi aloittaa purjehdusharrastus, valinnan varaa olisi todella runsaasti.
Kyllä venettä voi arvioida sijoituksena aivan hyvin kuten autoakin. Eihän kaikki sijoitukset mitä teemme ole hyviä, ei edes kohtalaisia sijoituksina.
Mitä kertoo pursimarkkinoista se, että suomalaisen purjeveneosaamisen timantit Swa 37 , Baltic 33 ja Jon 33 ovat jo pitkään myymättä vaikka ovat maltillisesti hinnoiteltuja, 50k€ molemmin puolin? - Joakim1
TuulaJärvenpäästä kirjoitti:
Veneiden pyyntihinnat ovat tosiaan pudonneet jo jonkin verran. Toteutuneista kauppahinnoista ei kukaan muu kuin ostaja ja myyjä varmuudella tiedä, mikä hankaloittaa arviointia. Mitta arvioisin, että hinnoista voi, tapauksesta tietysti riippuen, tinkiä 10-25%.
Arvelisin, että kun oma myynti-ilmoitus on ollut Nettiveneessä vuoden-kaksi, niin jokainen oikea tarjous kiinnostaa todella.
Ja ostajien pitää ylös arvioida miten he sitten joskus tulevaisuudessa saavat purren myytyä ja mihin hintaan.
En usko, että käytettyjen veneiden hinnat voivat mitenkään nousta. Uusia "edullisia" veneitä on markkinoilla riittävästi ja käytettyjä todella runsaasti. Samaan aikaan purjehduksen suosio harrastuksena näivettyy pikku hiljaa.
Uusia purjehtijoita pitäisi tulla vuosittain satamäärin lisää, että käytetty kalusto alkaisi merkittävästi vähenemään.
Nyt jos koskaan kannattaisi aloittaa purjehdusharrastus, valinnan varaa olisi todella runsaasti.
Kyllä venettä voi arvioida sijoituksena aivan hyvin kuten autoakin. Eihän kaikki sijoitukset mitä teemme ole hyviä, ei edes kohtalaisia sijoituksina.
Mitä kertoo pursimarkkinoista se, että suomalaisen purjeveneosaamisen timantit Swa 37 , Baltic 33 ja Jon 33 ovat jo pitkään myymättä vaikka ovat maltillisesti hinnoiteltuja, 50k€ molemmin puolin?Minulle ainakin myymättömät Swan 37, Baltic 33 ja Jon 33 kertoo siitä, että 70-luvun laatupursille ei enää ole suurta kysyntää. Itse en olisi ollut tuollaisista koskaan kiinnostunut, vaikka hinta olisi vielä paljon alempi. Nehän ovat olleet varsin vanhanaikaisia jo 80-luvun alusta saakka. Joitakin tuollaiset klassikot kiehtovat enemmän, tosin mikään noista ei mielestäni ole klassikko, kuten vaikkapa Swan 36 ja 38.
Toisin kuin 10 vuotta sitten ei nyt ole uusia edullisia veneitä suhteessa 5-10 vuotta vanhoihin. Jos nyt voi vaikkapa ostaa Bavaria 36/37:n 70 tonnilla erittäin hyväkuntoisena n. 10 vuotiaana, niin uusi Bavaria 37 on jo lähtöhinnaltaan 130 tonnia. 2007 Bavaria 37 maksoi 104 500 ja 2005 Bavaria 36 91 500. Tuolloin muutaman vuoden vanha käytetty maksoi enemmän kuin nyt. - aaltoliikettä
TuulaJärvenpäästä kirjoitti:
Veneiden pyyntihinnat ovat tosiaan pudonneet jo jonkin verran. Toteutuneista kauppahinnoista ei kukaan muu kuin ostaja ja myyjä varmuudella tiedä, mikä hankaloittaa arviointia. Mitta arvioisin, että hinnoista voi, tapauksesta tietysti riippuen, tinkiä 10-25%.
Arvelisin, että kun oma myynti-ilmoitus on ollut Nettiveneessä vuoden-kaksi, niin jokainen oikea tarjous kiinnostaa todella.
Ja ostajien pitää ylös arvioida miten he sitten joskus tulevaisuudessa saavat purren myytyä ja mihin hintaan.
En usko, että käytettyjen veneiden hinnat voivat mitenkään nousta. Uusia "edullisia" veneitä on markkinoilla riittävästi ja käytettyjä todella runsaasti. Samaan aikaan purjehduksen suosio harrastuksena näivettyy pikku hiljaa.
Uusia purjehtijoita pitäisi tulla vuosittain satamäärin lisää, että käytetty kalusto alkaisi merkittävästi vähenemään.
Nyt jos koskaan kannattaisi aloittaa purjehdusharrastus, valinnan varaa olisi todella runsaasti.
Kyllä venettä voi arvioida sijoituksena aivan hyvin kuten autoakin. Eihän kaikki sijoitukset mitä teemme ole hyviä, ei edes kohtalaisia sijoituksina.
Mitä kertoo pursimarkkinoista se, että suomalaisen purjeveneosaamisen timantit Swa 37 , Baltic 33 ja Jon 33 ovat jo pitkään myymättä vaikka ovat maltillisesti hinnoiteltuja, 50k€ molemmin puolin?Ajatus purjehdusharrastuksen näivettymisestä on varmasti aivan yhtä väärä kuin ajatus purjehdusharrastuksen päättymättömästä kasvusta olisi ollut muutama vuosikymmen sitten. Tällaiset asiat menevät aaltoliikkeenä ylös ja alas. Jo nyt tässäkin ketjussa on viitteitä myynnin vilkastumisesta. Tietenkään nousu ei lähde siitä, mistä lasku alkoi, vaan johonkin uuteen suuntaan. Kasvu vetää silti perässään jopa niiden veneiden kauppaa, jotka eivät tällä hetkellä kenellekään tunnu kelpaavan.
- TuulaJärvenpäästä
Toivon hartaasti, että olet oikeassa.
Mikään tosiasia ei ikävä kyllä sen puolesta puhu, että purjehdus harrastuksena olisi nousussa.
Myynti on tosiaan vilkastunut mikä tarkoittaa muutamaa kymmentä pursikauppaa vuodessa.
Venenäyttelyssä oli myytävänä uusia purjeveneitä neljä-viisi kappaletta.
Uusia pursia rekisteröidään vuosittain vain n. 20-30 kpl.
Merikarhuissa on ainaisjäseniä, (käytännössä yli 70 vuotiaita herrasmiehiä) noin neljännes koko 2800 jäsenen jäsenmäärästä.
Samanlainen kehitys on havaittavissa myös omassa pursiseurassani.
Suurin muutos on kuitenkin se, että työelämä on muuttunut ja vakinaiset työsuhteet ovat harvojen nuorten herkkua.
Nuoret sijoittavat rahansa mieluummin matkustamiseen tai johonkin muodikkaampaan harrastukseen kuin purjehdukseen.
Samankaltainen ilmiö on käymässä nuorten ajokortin ajamisen suhteen. Aina vaan harvempi nuorista katsoo ajokortin hankkimisen tarpeelliseksi.
Vesille lähdetään !(jos ylipäänsä lähdetään)mieluummin helposti pulpettiveneellä kuin monimutkaisella purjeveneellä. - Pasiperniöstä
TuulaJärvenpäästä kirjoitti:
Veneiden pyyntihinnat ovat tosiaan pudonneet jo jonkin verran. Toteutuneista kauppahinnoista ei kukaan muu kuin ostaja ja myyjä varmuudella tiedä, mikä hankaloittaa arviointia. Mitta arvioisin, että hinnoista voi, tapauksesta tietysti riippuen, tinkiä 10-25%.
Arvelisin, että kun oma myynti-ilmoitus on ollut Nettiveneessä vuoden-kaksi, niin jokainen oikea tarjous kiinnostaa todella.
Ja ostajien pitää ylös arvioida miten he sitten joskus tulevaisuudessa saavat purren myytyä ja mihin hintaan.
En usko, että käytettyjen veneiden hinnat voivat mitenkään nousta. Uusia "edullisia" veneitä on markkinoilla riittävästi ja käytettyjä todella runsaasti. Samaan aikaan purjehduksen suosio harrastuksena näivettyy pikku hiljaa.
Uusia purjehtijoita pitäisi tulla vuosittain satamäärin lisää, että käytetty kalusto alkaisi merkittävästi vähenemään.
Nyt jos koskaan kannattaisi aloittaa purjehdusharrastus, valinnan varaa olisi todella runsaasti.
Kyllä venettä voi arvioida sijoituksena aivan hyvin kuten autoakin. Eihän kaikki sijoitukset mitä teemme ole hyviä, ei edes kohtalaisia sijoituksina.
Mitä kertoo pursimarkkinoista se, että suomalaisen purjeveneosaamisen timantit Swa 37 , Baltic 33 ja Jon 33 ovat jo pitkään myymättä vaikka ovat maltillisesti hinnoiteltuja, 50k€ molemmin puolin?"Kyllä venettä voi arvioida sijoituksena aivan hyvin kuten autoakin."
Nimenomaan. Eli ei yleensä ottaen voi. Kumpikaan kohde ei tuota, mikä taas on sijoittamisen idea. - malta.odottaa
TuulaJärvenpäästä kirjoitti:
Toivon hartaasti, että olet oikeassa.
Mikään tosiasia ei ikävä kyllä sen puolesta puhu, että purjehdus harrastuksena olisi nousussa.
Myynti on tosiaan vilkastunut mikä tarkoittaa muutamaa kymmentä pursikauppaa vuodessa.
Venenäyttelyssä oli myytävänä uusia purjeveneitä neljä-viisi kappaletta.
Uusia pursia rekisteröidään vuosittain vain n. 20-30 kpl.
Merikarhuissa on ainaisjäseniä, (käytännössä yli 70 vuotiaita herrasmiehiä) noin neljännes koko 2800 jäsenen jäsenmäärästä.
Samanlainen kehitys on havaittavissa myös omassa pursiseurassani.
Suurin muutos on kuitenkin se, että työelämä on muuttunut ja vakinaiset työsuhteet ovat harvojen nuorten herkkua.
Nuoret sijoittavat rahansa mieluummin matkustamiseen tai johonkin muodikkaampaan harrastukseen kuin purjehdukseen.
Samankaltainen ilmiö on käymässä nuorten ajokortin ajamisen suhteen. Aina vaan harvempi nuorista katsoo ajokortin hankkimisen tarpeelliseksi.
Vesille lähdetään !(jos ylipäänsä lähdetään)mieluummin helposti pulpettiveneellä kuin monimutkaisella purjeveneellä.Muistatko maailmasta mitään ilmiötä, joka olisi mennyt vain yhteen suuntaan? Jos pursikauppa on vilkkaampaa kuin viime vuonna, täytyy veneenomistajia olla enemmän kuin viimevuonna. Se ei vielä todista, että edes ensi vuonna nousu jatkuisi, mutta suuntaukset vain aika ajoin muuttuvat. Kuten autovertaukset aina, on ajokorttien ajaminen tässäkin täysin epärelevantti verrokki. Voisi jopa ajatella asian täysin toisinpäin, autot eivät kiinnosta, mutta tuulivoiman käyttö ehkä onkin houkuttelevampaa ajokortittomille. Ei siitä mitään tietoa ole, mutta en siltikään olisi yllättynyt, jos kymmenen vuoden kuluttua näkisimme taas uuden sukupolven suuren ryntäyksen purjehtimaan.
Ai niin, minäkin olen MK ainaisjäsen. Ja aktiivisia purjehdusvuosia pitäisi olla vielä monta. Juuri juhannuksen vietosta palanneen saattoi todeta, että saaressa oli vanhan vakiokaartin ohella runsaasti nuorempaa sukupolvea ja heidän (purjehtivia) junioreitaan. malta.odottaa kirjoitti:
Muistatko maailmasta mitään ilmiötä, joka olisi mennyt vain yhteen suuntaan? Jos pursikauppa on vilkkaampaa kuin viime vuonna, täytyy veneenomistajia olla enemmän kuin viimevuonna. Se ei vielä todista, että edes ensi vuonna nousu jatkuisi, mutta suuntaukset vain aika ajoin muuttuvat. Kuten autovertaukset aina, on ajokorttien ajaminen tässäkin täysin epärelevantti verrokki. Voisi jopa ajatella asian täysin toisinpäin, autot eivät kiinnosta, mutta tuulivoiman käyttö ehkä onkin houkuttelevampaa ajokortittomille. Ei siitä mitään tietoa ole, mutta en siltikään olisi yllättynyt, jos kymmenen vuoden kuluttua näkisimme taas uuden sukupolven suuren ryntäyksen purjehtimaan.
Ai niin, minäkin olen MK ainaisjäsen. Ja aktiivisia purjehdusvuosia pitäisi olla vielä monta. Juuri juhannuksen vietosta palanneen saattoi todeta, että saaressa oli vanhan vakiokaartin ohella runsaasti nuorempaa sukupolvea ja heidän (purjehtivia) junioreitaan." Jos pursikauppa on vilkkaampaa kuin viime vuonna, täytyy veneenomistajia olla enemmän kuin viimevuonna. "
Ei välttämättä. Tuossa ei ole todistusvoimaista syy-yhteyttä olemassa, koska emme tiedä, onko samaan aikaan vanhoja veneitä romutettu tai tuhoutunut/hylätty ja jos, niin minkä verran.
- yövahti
Tämä on mukava ketju. Kaikki uskovat asiaansa ja muuan neitonen jopa usean julkaisun verran. Mutta missä lymyää ketjun aloittaja, nuori ekonomi(sti)? Onko hän kiirehtinyt tekemään hyvät kaupat saatuaan neuvoja palstan tietäjiltä vai nauraako vain partaansa saatuaan aikaan paljon puhetta. Jännitys on lähes sietämätön, kirjoittaako hän vielä palstalle?
Kun ketjun aloittaja ei osallistu keskusteluun ollenkaan herää kysymys mistä on kysymys.Näitä aloittajia on vaikka kuinka paljon.Minäkin luulen että nauravat partaansa.
Välillä tuntuu miksi vastata yleensä mihinkään.- Uuttajauutta
lihamylly1 kirjoitti:
Kun ketjun aloittaja ei osallistu keskusteluun ollenkaan herää kysymys mistä on kysymys.Näitä aloittajia on vaikka kuinka paljon.Minäkin luulen että nauravat partaansa.
Välillä tuntuu miksi vastata yleensä mihinkään.Aivan tyypillistä näillä sivuilla. Toki aina välillä vaikuttaa siltä, että aloittaja jopa itse vastaa omaan aloitukseensa, uudella nimimerkillä tietysti. Iso osa aloituksista lienee ihan provokaatioiksi tarkoitettuja, varsinkin esim. eräillä uskonnollispohjaisilla sivuilla näyttää olevat puoliammattimaisesti monta kertaa päivässä ja päivästä toiseen provosoivia aloituksia tehtailevat henkilöt. Ja aina vaan jotkut erehtyvät tarttumaan täkyyn ja kommentoimaan, ja sekös taas näitä aloittajia entisestään innostaa...
- Seppomartti
Niin pitkä ketju, etten jaksa tarkistaa onko joku jo käyttänyt vanhan vertauksen : vene on kuin musta aukko , mikää vetää puoleensa rahoja ja sinne ne katoavat.
- 180
Voidaan ilmeisesti olla samaa mieltä, koska edellä kirjoittanut nimimerkki, jos kuka tietää mistä puhuu.
Minäkin olen taas tänä keväänä tehnyt merkittäviä päivityksiä veneeseeni - joiden arvoa ei koskaan tarvitse voivansa realisoida myydessä. Kyllä, vene ei ole mikään sijotus ja sitä ylläpidetään ei myynnin takia vaan sen takia että kaikki toimii.
Uuttajuutta, olen kanssasi exact samaa mieltä, joku saa provosoinnista orkkuja.Tätä on vain kestettävä tai jäädä pois.
- adrift_
Tuolta löytyi yksi tuollainen:
https://youtu.be/NtlnhSzHhss- 100_mailia_rantaan
Selvisikö koskaan kuinka sijoitus oli päätynyt tuonne keskelle meksikonlahtea? Perässä oli jolla hinauksessa, kannella maalipurkki ja maaliakin näkyi kyljessä.
- aihe_kiinnostaa
Veneitä hintaluokassa > 50 donaa on myynnissä 15-20% enemmän kuin vastaavaan aikaa viime vuonna. Määrä on selvästi suurempi vuoden takaiseen. Lisäksi tämän hintaluokan veneitä tulee myyntiin tasaista tahtia jopa näin alkukesästä.
Mistäkö tiedän? Tein itse venekauppaa pari vuotta ja sain vihdoin vanhan kaupaksi ja uuden hankittua, molemmat tuossa hintaluokassa jota seurasin tarkkaan sekä Suomessa ja Ruotsissa.
Trendi on kuitenkin aika selvä, tarjonta kasvaa edelleen suhteessa kysyntään. Nousukausi ei ainakaan vielä näy ostohalukkuudessa, myyntipuolella kylläkin.- aloin_seuraamaan
Lieneekö sitten kylmä kesä vai pitkään patoutunut yleinen myyntipaine veneitä tulee myyntiin tuossa hintaluokassa paljon enemmän kun aiemmin. Juhannuksen jälkeen myyntiin tulleita veneitä on jo merkittävä määrä (10-15?). Kauppoja näyttäisi syntyneen muutamia, kuitenkin vähemmän.
- TuulaJärvenpäästä
Oikea huomio: pursikauppa on täysin nappikauppaa tällä hetkellä. Syitä siihen on monia: purjehduksen yleinen suosion lasku, huono kesä,sinilevä mutta ehdottomasti suurimpana esteenä on käytettyjen pursien väärä hintataso.
Blue Ocen pystyy tekemään kauppaa koska se osaa kaupankäynnin yksinkertaisen perussäännön-oikean hinnoittelun. Parhaimpana esimerkkinä vaikkapa äsken myyty Calypso, hintapyyntöä laskettiin n. 70% ja kauppa kävi sen jälkeen ripeästi. Nopeasti kävi kaupaksi myös Forgus 36 jonka hintapyyntöä laskettiin n. 25%.
Öljyn hinta ei tule nousemaan näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa merkittävästi ja moottoriveneilijä on tehnyt jo valinnan siitä, että polttoaineeseen menee rahaa venetyyppiä valitessaan.
Lisäksi moottoriveneiden käyttötunnit ovat keskimäärin vuodessa todella alhaisia, lienevät jotain 50 tuntia per. vuosi. Tuolla 50 tunnillakin päästään 25 solmun nopeudella 1250 mailia mikä taas vastaa lähes neljää edestakaista Helsinki-Maarianhamina reissua.
Ne moottoriveneilijät joita tunnen ajavat rahaa säästääkseen tarvittaessa kesässä hieman vähemmän ja kevyemmällä kaasulla.
Tämän kesän pursikaupat on jo pääsääntöisesti tehty, sillä harva ostaa uutta venettä enää heinäkuussa-muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
Ilmainen neuvo kaikille niille jotka oikeasti haluavat veneestään eroon: vaikka kuinka tekisi kipeää laskekaa hintapyyntöä merkittävästi, sillä ne aarteenne ovat ensi keväänä taas vuotta vanhempia.
Öljyn hinta kipuaa taas ylöspäin, ja moottoriveneet on sille herkkiä. Kun öljyn hinta nousi sataseen tynnyriltä, alkoi viimeksi veikkaukset purjeveneilyn lisääntymisestä. Moottoriveneilyä on pari vuotta kannatellut aiempaa edullisempi polttoaine, mutta tilanne voi muuttua. Edellisen kolmen päivän aikana purjehdin 65 mpk, kymmenmetrisellä m-veneellä olisi palanut rahaa jotain 300 euroa, kun nyt selvittiin 10 eurolla, oltiin vain ankkurissa luonnonsatamissa. Kyllä silläkin on merkitystä.
- skiglaava.öljytraideri
Öljyn (ja energian yleensä) fundat aika pysyvästi kaakossa. Aika vaikea nähdä, että mikään kääntäisi tuota. Silloin veneiden hinta ei ole kovin suuri murhe.
- Ssppss
Öljyn hinta vaikuttaa uuden veneen muovin hintaan. Mutta tuuli pysyy ilmaisena purjeveneessä
skiglaava.öljytraideri kirjoitti:
Öljyn (ja energian yleensä) fundat aika pysyvästi kaakossa. Aika vaikea nähdä, että mikään kääntäisi tuota. Silloin veneiden hinta ei ole kovin suuri murhe.
Osaatko sanoa saman suomeksi?
- selkouutiset
Bossu kirjoitti:
Osaatko sanoa saman suomeksi?
Öljy halpenee tästä eteenpäin. Riski hinnannousulle pienenee koko ajan, koska vaihtoehtoiset tavat tuottaa energiaa halpenevat ja yleistyvät.
selkouutiset kirjoitti:
Öljy halpenee tästä eteenpäin. Riski hinnannousulle pienenee koko ajan, koska vaihtoehtoiset tavat tuottaa energiaa halpenevat ja yleistyvät.
Tämä on varmaan trendi, mutta muutaman vuoden aikajaksolla veikkaisin hinnan voivan noustakin, kun kehitysmaissa kulutus lisääntyy. Toki öljyn kysyntä tulee joustavammaksi, kun vaihtoehdot lisääntyvät ja kysyntäkäyrästä jyrkempi.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1739933Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523275Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja483041- 632764
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2012135- 1142093
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251963Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä641576Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121326Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221286