PSA:n pikkupakut?

P_S_A

Harkisten seuraavaksi henkilöauton korvaajaksi jotakin pikkupakua tyyllin Berlingo, Partner, Ford Connect, mutta VW Caddy on enempikin paitsiossa ainakin tällä hetkellä. Sitten pykäälää isommat pakut ovat myös teoreettinen mahdollisuus, eli ei täysin poissuljettuja.

Yhtään mainituista en toistaiseksi ole testannut, mutta PSA:n kulkineet kiinnostavat niiden oletettavasti mukavemman (?) alustan vuoksi, sillä kivirekeä en pakunakana halaisi.

Ajattelen jotakin vuodesta 2014 uudempaa max. 50 tkm ajettuna ja mieluustiainakin Euro 5 luokkainen (2015-2016).

PSA:n pikkupakuja näkee lähinnä vain (valitettavasti) pienellä 1.6 HDI koneella 75hv / 90hv ja sitten harvemmin 100hv tehoisena (udempi?). Kaikki lienee 5-vaihteisia.

Onko noissa koneissa sen kummempia eroja paitsi mahdollinen Euro-luokka suodatin- ja loukku- tekniikoineen? Entä huollot kustannuksineen ja suodattimiin ym. käsiksi pääsy jos itse öljynvaihdot hoitaisi tai joutuuko purkamaan puolet keulaa joidenkin kausiluontoisten (km) huoltojen vuoksi? Onko sen suurempia eroja huoltojen ja osien hinnoissa riippuen onko Peugeot vai Citroen?

Näillä leveysasteilla niitä näkee usein ilman väliseinää, joko 2 tai 3-paikkaisina, joissa on vain kuskin penkin takana putkirunkoinen vertikaali-suoja, muodoltaan kuin tikkaat. Ajatus olisi koettaa sitten hieman äänieristää takaosaa kuitenkin ilman, että siitä tulisi ruosteelle alustaa.

Kaksi-paikaisissa vaikuttaa ettei apparin penkki käänny alas, jotta saisi tasaisen pinnan tavaratilan kanssa, mutta 3-paikkaisen reunimmainen taitaa laskeutua vaateriin ja siinä on sitä vareten selkäpuoli pellitetty tavaran kuljetukseen.

Tuollainen pikku-paku voisi olla ihan kätevä henkilöauton korvaaja, ainakin toistaiseksi, kun kakiskin paikkaa riittää, mutta hieman monitoimisuutta ei haittaisi. Tumma väri, hieman tummennetut lasit ja aluvanteet yleisilmettä siistimään.

Onko nuo kuinka mahdottoman meluisia autoja ja pärjääkö niillä myös pidemmällä matkalla moottoriteden nopeuksissa tehojensa puolesta?

Ps. Idealia olisi jos tuollainen kulkine olisi saatavilla kestävällä automaatti-vaihteistolla.

4

611

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • P_S_A
    • P_S_A
    • jokuajatustässänyton

      sen haluan sanoa että minulla on vanha sitikan jumpy. sen moottori on tajuttoman kestävä ihan perus 1.9d. ei öljyä vie ja ajettu on 350tkm. sitikassa ja ranskiksissa on omat juttunsa kuten mm venttiilien säätö on hyvin työläs. jotkut jutut on tehty vähän vaikeamman kautta suunnitteluvaiheessa mutta kun niiden kanssa tulee toimeen, on ihan kestäviä autoja joilla on mukava ajaa. ostohintakin on huokea. koritkin noissa kestää. kaikissa autoissa on omat tyyppimurheensa. mitään lastehtauteja noissa ei ole. on vain joitakin erikoisia ratkaisuja.

      • P_S_A

        Yes, onhan nuo pakut vanhaa ja koeteltua perustekniikkaa ja niitä on valtaista määrät pitkin EU:ta ja useimmiten ammattiajossa.

        Ainoa harmi jos huollettavuus on tehty turhan vaikeaksi niin, että melko simppelitkin korjuakset vaativat suuria purkuhommia, niin korjauksille tulee hintaa, kun itsellä eiole paikkaa ja välineitä voimisteluun.

        Alla olevasa artikkelissa on listattu mekaanisia ongelmia joita on ilmennyt ja joista osa on valmistuvikoja ja kokonaan tai osin takuuseen korjattuja ja koskee lähinnä 1.6 HDi / 110hv koneita . Vuosista 2013-2014 alkaen on alkanut kuulema olla rauhallisempaa.

        En jaksa kaikkea käätää, mutta kohdasta "4. Fiabilité" eteenpäin Google-kääntäjään vaikka englanniksi, niin saa varsin hyvä lopputuloksen.

        - http://www.caradisiac.com/maxi-fiche-fiabilite-que-vaut-le-citroen-berlingo-en-occasion-108793.htm

        Ps. Itsellä melko hankala dilemma-yhdistelmä seuraavan kulkineen valinnan suhteen.

        Suurimman osan ajosuoritteeni vuoksi bensa olisi loogisin valinta, mutta pakuja ei juuri ole bensana edes tarjolla ja ovat sittemmin vaikeampia tai huomattavan vaikeita jälleenmyydä jos eivät ole dieseleitä.

        Sitten haluaisin suht mukavan alustan kuten PSA:n laitteissa, sekä _automaattivaihteiston_, mutta PSA:lla on saatavilla vain robotisoituja manuaaleja ( ei kiitos), paitsi Expert-kategoriassa joissa hyvä Aisinin valmistama perinteinen automaatti, mutta vain 180 hv:n koneella ja M-(n.5m) tai L-korilla ja sitten hintakin kiipeää korkealle.

        Sitten Ford Connectia on saatavilla 1.5 diesel & 120hv & Power Shift kaksoiskytkimellisenä, mutta sellaista ujostuttaa käytettynä edes 20-30tkm ajettuna ostaa kun on mahdoton tietää onko edellinen / edelliset käyttäjät osanneet käyttää oikealla tavalla kaksoiksytkin-laatikkoa. Väärillä käyttötavoilla ko. tekniikasta kehityy kallis pommi seuraavalle omistajalle.

        * Ajatko kaksoiskytkin-periaatteella toimivalla automaatilla? Varo: Näitä ohjeita rikkomalla saat laatikkosi taatusti hajalle

        - http://www.is.fi/autot/art-2000001215599.html

        Mutta uutakaan autoa en viitsisi maltillisille ajomäärilleni ostaa, sillä arvosta katoaa jo ensimmäisen vuoden aikana komea siivu.

        Hankalia yhtälöitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      290
      11362
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      133
      7030
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

      Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      100
      5771
    4. Vanhempi mies

      Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      41
      5141
    5. Noloa että kaipasin sinua

      Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      52
      4301
    6. Minne sä aina välillä joudut

      Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      4009
    7. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      61
      3544
    8. On niin vaikea olla lähelläsi

      En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3521
    9. Nyt peukut pystyyn

      Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      3055
    10. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      79
      3030
    Aihe