Tv sarjojen jälkeinen ahdistus

Sarjafriikki

Onko muilla kokemusta ahdistuksesta tv sarjojen loppumisen jälkeen? Katson aina sarjoja putkeen usean kauden, ja tietäessäni että sarja loppuu, niin iskee ahdistus. Viimeisenä skam sarja, jonka loppuminen sai aikaan pahan ahdistuksen. Olen katsonut klippejä,musiikkivideoita ja jopa jaksoja uudestaan saadakseni ajatukset kasaan, ettei sarja mitään olisikaan ohi.

Onko sinulla tällaisesta kokemusta ja tietkö mikä voisi auttaa?

16

2561

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdfsdfsdfsd

      Lääkkeitä kannattaa hakea ainakin parit reseptit. Ehkä kolme. Neuroleoptejä, masennuslääkkeitä ja rauhoittavia.

      • Anonyymi

        Neuroleptit on tosi hyviä.

        Tv:tä ei pysty edes avaamaan. Ei jää koukkuun.

        Liikkuvaa kuvaa ei pysty neurolepteissä seuraamaan.
        Ääni räjäyttää pään neurolepteissä.


    • eienäänuori

      En katso leffasarjoja mutta tulee haikea mieli kun pitkäaikainen toimittaja hyvästelee katsojat tai monivuotinen ohjelma esim. Inhimillinen tekijä loppuu. Ei ihan ahdista mutta muistuttaa että kaikella täällä on alku ja myös loppu. Meillä kaikilla lienee jonkinasteinen eroahdistus joka on jäänteitä lapsuudessa kun oli pakko erota ajaksi vanhemmasta.

      • Anonyymi

        Ai sitäkö ohjelmaa jää ikävä, missä se toimittaja kysyy ja vastaa itse? Hymyilee päälle hyvälle vastaukselle älykkääseen kysymykseen!


      • Anonyymi

        En ole asiantuntija, Mutta jos jää koukuun Tv sarjat. Lpetaa niden katselu ja Tv tilalle ottaa ulkoilun lähimpään kirjaston ja lainaa kirjoja.Ei mitään ääni kirjoja. Opettelee taas lukemaan.


    • juappo

      Tuttua on , aikoinaan kun Dallas sarja loppui niin en sen jälkeen ole selvää päivää nähny ja syy traumaperäinen sterssi :(

      • Anonyymi

        Onko jossain äänitallenteita Anneli Tempakan ohjelmista?
        Helpottaisi monta niiden kuuntelu.

        Samoin yölinja.

        Joillekin saattaa toimua Avaruusromua.


    • Surullinen_keinoeläjä

      Näkyy menneen pelleilyksi vastaukset, ja oli aloittaja trolli tai ei, niin tunnistan silti itseni. Olen pitkäaikaisesti masentunut ja ahdistunut, ja harvassa ovat ne sarjat joihin vielä koukuttuisi. Kun sitten koukutun ja onnistun unohtamaan oman elämäni, on kova paikka kun sarja päättyy.

      Joskus jaksan työpäivän sillä ajatuksella, että pääsen sen jälkeen kotiin tutun sarjan ääreen. Kun sitten ei olekaan muuta kuin tyhjä koti, johon palata eikä mitään mielekästä katsottavaa, niin tunnit ennen nukkumaanmenoa tuntuvat tuskaisen pitkiltä.

      • Anonyymi

        Katso Netflixiä! Suosittelen näitä sarjoja, jos et ole vielä nähnyt: The Flash, Suits/Pukumiehet, Rahapaja, Ozark, Breaking bad, Designated survivor, Timeless, Messiah, Umbrella academy, Sense 8, Spartacus, You, Good doctor, Lucifer. Kaikki äskeiset löytyvät netflixistä. Jos alat nyt katsomaan nuo kaikki läpi niin ei varmasti tule olemaan tylsää vähään aikaan.


    • Anonyymi

      Skam teatteriversio Vantaan Martinuksessa oli hyvä. Käy korvikkeena kun ei ole uusia TV jaksoja.

    • Anonyymi

      Kyllähän aloitus on ihan hyvä ja tarpeellinen. Minullakin on muutama jatkuva tv-sarja, joita seuraan. On kiva kun tiedän, että tiettynä viikonpäivänä kello tiettyyn aikaan voin istahtaa ja sulkea kaiken muun mielestäni ja seurata sarjani jakso. Se auttaa siinäkin kapenevassa elämänkulussa, jota elelen. Kun sitten ajallaan se tietty sarja loppuu, niin kyllä tulee tyhjä paikka ja sillä tavoin tyhjä olo. Kyllä se sitten kompensoituu jollakin muulla asialla, ajallaan, mutta tavallaan ohjelman loppumiset vähintään sekoittavat arjen pakkaa. Minulla ei ole kovin monia juttuja tv:ssä, joita seuraan, mutta ne vähät valitsemani ovat tärkeitä.

    • Anonyymi

      Sarjojen roolihahmoista/päähenkilöistä tulee "ystäviä". Mitä pidempään sarjaa tms seuraa, sitä tiiviimpi "suhde". Näiden "ystävien" parissa viihdytään, ei tunneta itseään yksinäiseksi, saadaan elämänohjeita, motivaatiota jne ja aina jäädään odottamaan seuraavaa "tapaamista". Sarjoihin koukuttuu yleensä ihmiset, joilla on elämässään jotain poikkeavaa, ahdistavaa tms. jota halutaan siirtää syrjemmälle. Omat murheet ja ahdistava todellisuus unohdetaan hetkeksi, kun voi elää hetken toisenlaista, parempaa, elämää "ystävien" luomassa keinotodellisuudessa. Kun sarja tms päättyy, tunne on kuin menettäisi ystävän ja myös se oma arkirealismi ottaa taas oman paikkansa, mitä seuraa entistä voimakkaampi reaktio, esim tyytymättömyys, huolet ja pelot yms. Kyse on tavan muodostuksesta, jossa alkaa esiintymään riippuvuuden muodostumista, ja voi tapauskohtaisesti olla kyse jopa muistakin mielentilan ongelmista, mutta aina niitä ei osaa itselleen selittää tai välttämättä edes myöntää. Edes itselleen.

      En itse koe ko. fiiliksiä sarjojen loppumisen jälkeen, mutta ehdottaisin lonkalta vaikka sellaista, että etsii netistä sarjaan tai henkilöihin liittyviä asioita. Esim. kun Game of Thrones, Stargate Atlantis ja Universe loppui, niin katselin silloin tällöin niihin liittyviä videoita, esim haastatteluita, julkisia tapahtumia esim. Comic con tapahtumissa, dokumentteja jne. Lisäksi löysin uusia elokuvia ja sarjoja, joissa tutut "ystävät" voi jälleen tavata. Voisin ainakin kuvitella, että tällainen pehmentää paluuta arkeen ja illuusion ei-traumatisoivaa rikkomista.

      • Anonyymi

        Tulee ikävä. Itse olen kokenut jonkinlaista ikäväntunnetta koko elämäni ajan, lapsesta saakka. Olen ollut yksin, lapsuutta lukuunottamatta, koko elämäni. Kun ei ole ihmissuhteita, mutta kova kaipuu sellaisiin, sitä helposti kiintyy juuri esim. noihin tv-sarjojen/elokuvien hahmoihin, taikka näyttelijöihin. Yläasteen aikana, iässä, jolloin muiden läsnäolon tarve ja ryhmään kuuluminen on kovimmillaan, olo oli vaikea. Minut jätettiin ryhmän ulkopuolelle ja olin kiusattukin. Ainoat "kaverini" olivat ne, joita tv-ruudun välityksellä näin. Siihen aikaan ei ollut internettiä, josta olisi voinut katsoa aiheisiin liittyvää matskua pilvin pimein. Oli vain tyydyttävä siihen pieneen hetkeen, jonka tv tarjosi. Kaiken aikaa oli ikävä jotain; eri paikkaa, eri aikaa, eri ihmisiä. Halusin vain päästä jonnekin, jossa olisin ollut olemassa.
        Samalla tavalla olen saattanut kiintyä ihmisiin, jotka ovat pienen hetken aikaa olleet läsnä. Ei varsinaisesti elämässäni, mutta sivunnut sitä niin, että ovat huomanneet olemassaoloni. Kun he sitten ovat poissa, on ollut taas ikävä. Kuin olisi menettänyt jonkun ja tietää, että hetki tämän kanssa meni jo, eikä enää tule. Paluu yksinäiseen tyhjyyteen, jonka loppua ei näy.

        Nykyään olen nelikymppinen, ja tilanne on kutakuinkin sama. Ahdistusta aiheuttaa sen tajuaminen, että elämäni on vain mennyt ohi. Viihdyn menneessä. Tykkään katsella sen ajan tuotantoja, jolloin olin itse vielä nuori. Ne ikäänkuin heijastavat oman elämäni aikakautta, jolloin oli vielä jonkinlaista toivoa. Kun uppoudun siihen maailmaan, voin hetkeksi unohtaa realiteetit. Ne tosin tulevat piakkoin taas tajuntaani, ja sitten mennään alas. Olen lopulta ikävöinyt aina menetettyä elämääni, ja sen aikaansaama ahdistus on ollut läsnä koko elämäni. Mitä enemmän ikää tulee, sitä suuremmilla kierroksilla tuntemukset aina tulevat. Jossain vaiheessa luulisi sietokyvyn tulevan vastaan. Toivottavasti.


    • Anonyymi

      Minulla ei ole aloittajan ongelmaa, mutta on aika selvää, että tuo ongelma johtuu eskapismista eli todellisuuspakoisuudesta. Ihminen pakenee arkitodellisuuttaan tv-sarjojen maailmaan, ja kun sarja on päättymässä, se tietää paluuta arkeen ainakin tilapäisesti, kunnes löytää uuden mielenkiintoisen sarjan.

    • Anonyymi

      Tiedän erittäin hyvin tunteen olen jopa itkenytkin yhden sarjan loppuessaan siitä jää sellainen tunne että on yksin

    • Anonyymi

      Kyllä niihin sarjojen henkilöihin kiintyy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      362
      4359
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1819
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1560
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1380
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1335
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    Aihe