Mikä porukka on Tampereella se joka tahtoo

aivan-hirveetä

lopettaa erilaisin määräyksin yksityisautoilun ? Sellaisesta ideologiasta löytyy esimerkkejä ainoastaan entisen itäblokin maista. Sitä elämisen malliako ihannoidaan ja ollaan tuomassa Tampereellekin.

Ihmiset halutaan massata valtaviin betonikolosseihin ratikkareitin varteen ainoina liikkumismahdollisuuksina se mitä ideologisesti värittynyt yhteiskunta suo. Hyvästi kesälomamatkat, kesämökit, sukuloinnit yms...

96

885

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tätä.ne.hiipparit

      Touko Aaltohan on ainakin nuorempana julkisesti kertonut olevansa kommunisti. Miksi muuksi se siitä olisi muuttunut? Vallanhimoa se on kun on niin kivaa päättää ihmisten asioista, niin työ- kuin vapaa-ajastakin.

    • C.Sativa

      Ei aidoissa hipeissä mitään vikaa ole. Ihan harmittomia otuksia (nimim. ollut aikanaan)
      Ei apinoissakaan moittimista, tosin niitä ei paljon kulmilla näe.
      Vihreä värikin on aivan ihana, varsinkin kun muistelee vanhoja viljelyaikoja:)

      Mutta, mutta, mutta, vihreä ajattelu on sivistyksen alasajoa.

    • vihreä-vihaa-ihmisiä

      Kun on päästy edesmenneen Neuvostoliiton systeemiin niin onpa paljon halpoja kesämökkejä myynnissä. Tosin Puolueen johto ottaa niistä ne parhaat omiksi datshoikseen minne koppalakkinen kuljettaja kyytii heitä mustalla limusiinilla.

      Touko Aalto ottaa sen parhaan mitä Suomesta löytyy. Tavan kansa istuu kesät talvet ja viikonloput niissä pienissä betonihäkeissään ratikkareitin varrella. Tämä on se suuri tavoite ja maali.

      • valintojen-maailma

        Se on tavan kansan oma moka jos muuttaa betonikuutioihin. Teiskossa on tilaa asua leveästi. Omalle pihalle mahtuu useampikin auto. Ei kaikissa Tampereen kaupunginosissa tarvitse asua epämukavasti.


    • pistin.merkille

      Ainakin mt-palveluihin pitäisi näköjään panostaa enemmän.

    • eeweffwew

      mt-palvelu ?????

    • Järkipäätös

      Niin, mt-palvelu on meidän vakikäyttäjien omaa slangia mielenterveyspalveluista.

      • tulkintaa

        Suomennos olisi ehkä avohoito. Joidenkin mielestä se on ollut käytännössä pelkkä mt-ongelmaisten heittelillejättö.


    • aivan.lapsiakin

      Se on suurimmaksi osaksi porukkaa, joka juoppouden, huumeiden käytön tai laiskuudesta johthuvan työttömyyden takia ei ole kyennyt eikä koskaan kykenekään hankkimaan omaa autoa. Kateudesta ei kellään sitten saisi mikään asia olla heitä paremmin ja julkinen ajoneuvo tulisi olla aina saatavilla kun jäbän tekee mieli jonnekin lähteä.

      Osa on sitten näiden rapppeutuneiden harhauttamia nuoria idelisteja joiden mieli muuttuu kun ikää ja perhettä tulee.

    • ettätämmöstäminä

      Kun on päästy P-Korean tai entisen neukkulaan malliin, että h-autoja on vain johtajilla niin sitten kai voimme myydä turhiksi käyneet moottoritiemme ulkomaille ja rakentaa sillä rahalla ratikat kaikkiin Suomen yli 200 asukkaan taajamiin.

      • Veroparasiitteihin

        Itse asiassa me myydään tai annetaan joka tapauksessa tiet ulkomaalaisten rahastettaviksi, se on EU:n tahto ja se on asiaa ajanut jo 90-luvulta lähtien, EU-parlamentin sivuillakin asiaa on lobattu jo 2000-luvun alusta lähtien ja direktiivejäkin jo annettu autojen paikannuksesta.


    • jokutolkkuoltava

      No millähän ilveellä ihmiset käyvät töissä yli 10 km päässä kotoa, jos autoista tulee lailla kiellettyjä? Perkele toihan on ihan perseestä. Suomessa on ympäri vuoden niin paskat kelit, ettei kukaan voi pitkiä työmatkoja fillarillakaan ajaa. Tai onhan jotkut semmoisia, että käyvät ympäri vuoden fillarilla töissä jossain 15 kilsan päässä. Mutta ei se sitä meinaa, että kaikki niin tekisivät.
      Mulle tarjottiin työpaikkaa Akaasta. Koska en omista autoa, niin en sitten lähtenyt Akaaseen asti töihin. Fillarilla en tasan lähde ajamaan työmatkoja Tampereelta Akaaseen ympäri vuoden. Sit vittu toinen vaihtoehto olisi, että ensin bussilla rautatieasemalle, sitten junalla Akaaseen ja sitten Akaan asemalta työpaikalle. Sit kun se työpaikka ei oo siinä missään aseman vieressä, vaan Akaassa täytyis vielä mennä asemalta bussilla jonnekin sivumalle. Alkaa mennä niin kusiseksi fantasiaksi että ei helvetti. Kyllä se täytyis tommoseen työmatkaan oma auto olla, muuten ei tule hevonvittua. Eikä sitä omalla autollakaan voi ihan kuinka helvetin kauas tahansa töihin ajella, kun siinä alkaa mennä sitten niihin bensoihin ihan poskettomia. Siinäkin pitää olla sellanen kohtuus, ettei mene liikaa aikaa ja rahaa pelkkiin työmatkoihin.

      • jokotaikyllä

        kohtuus olisi jos työpaikan saisi vierestä ja voisi ainakin kesällä ottaa pikkasen bisseä työaikanakin, työajat saisivat olla vapaammat ja palkka semmonen että kannattaisi töihin mennä, vihreät ovat kieltämässä kaiken yrittäjyyden


      • VaroRikastaKepulaista

        Maalaisliittoministeri Berner näitä kuoppia maalaisille kaivaa.
        Itse liikkuu kalleimmalla Bemaricitymaasturilla ja yksityislentokoneella.
        Kaksinaamaisia nämä nykykepulaiset.
        Ei mitään siteitä enää maaseutuun.
        Lomat vietetään Goassa.
        Lentokenttävero kaukolomalennoille. Kiitos.


      • entäsjosnekieltääsen

        Outoa jossitella asialla, joka ei ole edes suunnitteilla 😉

        T: joku, joka kulkee 15 km työmatkansa pyörällä tai bussilla.


      • en.osta.bussia
        entäsjosnekieltääsen kirjoitti:

        Outoa jossitella asialla, joka ei ole edes suunnitteilla 😉

        T: joku, joka kulkee 15 km työmatkansa pyörällä tai bussilla.

        Minäkin kulkisin bussilla, mutta bussi on hyvin epätaloudellinen. Se vie polttoainetta yli 50 l/100km, ei oikein hyvin mahdu pihaani, eikä minulla ole edes ABCD ajokorttia.


      • llookisesti.ajatellen

        ratikka vie sähköä enemmän kuin omakotitalo elinaikanaan, erittäin kallista


      • ihan-kauheeta-se
        en.osta.bussia kirjoitti:

        Minäkin kulkisin bussilla, mutta bussi on hyvin epätaloudellinen. Se vie polttoainetta yli 50 l/100km, ei oikein hyvin mahdu pihaani, eikä minulla ole edes ABCD ajokorttia.

        Ratikka se vasta epätaloudellinen onkin. Muutama ihminen kyydissä ja 70 tonnin hirmu satojen kilowattien moottoriteholla paahtaa pysähtyen ja taas liikkeelle lähtien muutaman sadan metrin välein. Hirveää.


      • ratikkaparas
        ihan-kauheeta-se kirjoitti:

        Ratikka se vasta epätaloudellinen onkin. Muutama ihminen kyydissä ja 70 tonnin hirmu satojen kilowattien moottoriteholla paahtaa pysähtyen ja taas liikkeelle lähtien muutaman sadan metrin välein. Hirveää.

        Ratikka syöttää jarruttaessaan liike-energiansa takaisin sähköverkkoon. Se on lähes ikiliikkuja verrattuna polttomoottoribusseihin.


      • tosi.kauheeta

        Miettikää, miten epätaloudellinen laiva on. Ja lentokone!


      • tajunnan.virta
        ratikkaparas kirjoitti:

        Ratikka syöttää jarruttaessaan liike-energiansa takaisin sähköverkkoon. Se on lähes ikiliikkuja verrattuna polttomoottoribusseihin.

        ......Ratikka syöttää jarruttaessaan liike-energiansa takaisin sähköverkkoon....

        Syöttää jos sellainen tilataan ja halutaan maksaa tuon ominaisuuden tuoma raju lisähinta. Ei se automaattisesti niin tee vaan siihen pitää rakentaa toimintasysteemit ja ne maksaa maltaita.


      • eisyötäverkkoon
        tajunnan.virta kirjoitti:

        ......Ratikka syöttää jarruttaessaan liike-energiansa takaisin sähköverkkoon....

        Syöttää jos sellainen tilataan ja halutaan maksaa tuon ominaisuuden tuoma raju lisähinta. Ei se automaattisesti niin tee vaan siihen pitää rakentaa toimintasysteemit ja ne maksaa maltaita.

        Tampereella ei tiettävästi ole haluttu maksaa tuosta lisäominaisuudesta.


      • kepulixi.menee
        VaroRikastaKepulaista kirjoitti:

        Maalaisliittoministeri Berner näitä kuoppia maalaisille kaivaa.
        Itse liikkuu kalleimmalla Bemaricitymaasturilla ja yksityislentokoneella.
        Kaksinaamaisia nämä nykykepulaiset.
        Ei mitään siteitä enää maaseutuun.
        Lomat vietetään Goassa.
        Lentokenttävero kaukolomalennoille. Kiitos.

        Bernerihän on Sveitsin kansalainen.


    • Hämppiralli.lopetettu

      Onko Hämeenkatu koko Tampere vai? Ei yksityisautoilua ole tietääkseni kielletty Tampereella vaikka Hämeenkadulla ei saakaan ajaa. Eikö sulle riitä muutTampereen kadut? Miks pitäis ajaa välttämättä Hämeenkatua pitkin?

      • Res.kulj.au

        Autoilu on kielletty myös useilla muilla kaduilla, tai osalla niistä.
        Muutamia mainitakseni; Viistokatu, Kuninkaankatu, Aleksis Kivenkatu, Värjärinkatu, Kauppakatu Pirkankadulle, Keskustori (katu Keskustorin etelä ja itäpuolella), Kirkkokatu, Tuomiokirkonkatu, Otavalankatu.
        Siinäpä nyt ainakin muutama.


      • kjhkjvljjkj

        Miksi ihmeessä pitää päästä ajamaan, jokaista katua mikä keskustasta löytyy??


      • Päätä.saa.käyttää
        kjhkjvljjkj kirjoitti:

        Miksi ihmeessä pitää päästä ajamaan, jokaista katua mikä keskustasta löytyy??

        Ehkä siksi, että ne kadut on tehty liikennöimistä varten.
        Eikä varmastikaan kukaan aja keskustan "jokaista katua", mutta vuorollaan jotain katua, koska haluaa päästä sinne, mihin katu johtaa tai mitä kadun varrella on.
        Välillä pitää oikein tosissaan miettiä, että onko nämä kyselijät ihan oikeasti noin tyhmiä.


      • V-tun.Viistokatu
        Res.kulj.au kirjoitti:

        Autoilu on kielletty myös useilla muilla kaduilla, tai osalla niistä.
        Muutamia mainitakseni; Viistokatu, Kuninkaankatu, Aleksis Kivenkatu, Värjärinkatu, Kauppakatu Pirkankadulle, Keskustori (katu Keskustorin etelä ja itäpuolella), Kirkkokatu, Tuomiokirkonkatu, Otavalankatu.
        Siinäpä nyt ainakin muutama.

        Kyllä maailmalla on kaupunkeja joissa on koko keskusta jalkautettu. Millä vuosikymmenellä oikein elän kun jauhat jostain Viistokadusta?


      • agugigu
        Päätä.saa.käyttää kirjoitti:

        Ehkä siksi, että ne kadut on tehty liikennöimistä varten.
        Eikä varmastikaan kukaan aja keskustan "jokaista katua", mutta vuorollaan jotain katua, koska haluaa päästä sinne, mihin katu johtaa tai mitä kadun varrella on.
        Välillä pitää oikein tosissaan miettiä, että onko nämä kyselijät ihan oikeasti noin tyhmiä.

        Onko jossain keskustan kadun varrella sellainen paikka, jonne haluaisit päästä, mutta pääsy on estetty?


      • Järkipäätös
        Res.kulj.au kirjoitti:

        Autoilu on kielletty myös useilla muilla kaduilla, tai osalla niistä.
        Muutamia mainitakseni; Viistokatu, Kuninkaankatu, Aleksis Kivenkatu, Värjärinkatu, Kauppakatu Pirkankadulle, Keskustori (katu Keskustorin etelä ja itäpuolella), Kirkkokatu, Tuomiokirkonkatu, Otavalankatu.
        Siinäpä nyt ainakin muutama.

        Kehittyvä Tampere tarvitsee oman vanhan kaupunkinsa, jollainen on nyt tehtyjen toimivien ratkaisujen ansiosta on mahdollista muodostua nykyisen keskustan alueelle. Jossa ihmiset voivat viettää aikaansa. Ja, jonka palvelurakenne on hyvä ja toimiva. Siksi henkilöautoille on rakennettu toimivaa uutta parkkikapasiteettia keskustan alueelle.
        Se heräävä positiivinen toiveikkuus, joka on syntynyt ihan tavallisten tamperelaisten keskuudessa on hyödynnettävissä monin eri tavoin. Rakentamisen ansioista muuttava ja kehittyvä Tampere antaa dynaamisen kuvan asioiden hoidosta.
        Siinä missä Turku on löytänyt oman merellisen vahvuutensa. Ja Länsi-Suomi muutenkin on noussut talouden toiseksi veturiksi PK-seudun lisäksi, jonnekin Rauman korkeudelle asti. Niin siinä samassa on myös Tampereella omat mahdollisuutensa löytää ne kansainväliset yhteydet, joiden avulla alueen elinkeinoelämää on sen kaikilta osiltaan mahdollista kehittää ja vahvistaa.
        Tämä myös merkitsee sitä, että tällöin on oltava riittävä tietoisuus siitä, mihin on järkevää mennä. Ja on oltava esillä ja edustettuina niissä pöydissä, joissa Tampereen kannalta merkittäviä päätöksiä tehdään.
        Voidaankin melkein sanoa, että perinteisen "parkkiruutu poliitikoinnin" aika on tullut tiensä päähän. Sitä ei ole enää syytä jatkaa. Vaikkakin on tietenkin turvattava se, että elinkeinonharjoittajilla on mahdollisuus palvella asiakkaitaan.
        Joka kyllä onnistuu nykyisten järjestelyiden ansiosta. Ja, jos jossakin on käynyt niin, että joku on asetettu nyt tehtyjen ratkaisujen suhteen eri arvoiseen asemaan. Ja se kohtuuttomasti haittaa. Niin tilanteeseen voidaan vielä puuttua. Mutta tämä edellyttäisi sitä, että väärinkäytökset esim. invapaikkojen ja erityiskaupalle varattujen pysäköintikaupunkitilojen suhteen voitaisiin eliminoida. Koska muutoin on vaarana väärinkäytösten tähden vaikeutuva tilanne asian suhteen. Pysäköinninvalvonnan resurssien ollessa rajalliset tämänkin asian valvomiseen. Siksi voidaan miettiä sitä että esim. erikoiskaupan tavaranhakupaikan sakotus oikeus voisi olla myös niillä erikoiskaupan tahoilla, joiden tilaa väärinkäytetään. Siten, että kaupunki tiliöisi osan tietyn viitenron pohjalta niiden tilille joiden asiakkaiden tilaa väärinkäytetään. Nyt on siis huomattava, että edellä esitetty tapa toimia, on yksityisajattelua. Mutta kuitenkin se on esitetty siksi, että olemassa olevista ongelmista voidaan saada hieman parempi ja tarkempi kuva, jotta niitä voidaan ratkaista.
        Kaikenkaikkiaan valitut kehityssuunnat ovat varsin hyviä. Ja niistä on erittäin hyvä jatkaa. Painopistealueen kuitenkin kohdistuen ja siirtyen yhä enevässä määrin tehostuen niihin kontakteihin, johon yhä selkeytyvämpää tampereprofiilia voidaan markkinoida siten, että se koituu koko kaupungin ja siinä asuvien ihmisten henkiseksi ja fyysiseksi hyvinvoinniksi.


      • Puppusanageneraattorista
        Järkipäätös kirjoitti:

        Kehittyvä Tampere tarvitsee oman vanhan kaupunkinsa, jollainen on nyt tehtyjen toimivien ratkaisujen ansiosta on mahdollista muodostua nykyisen keskustan alueelle. Jossa ihmiset voivat viettää aikaansa. Ja, jonka palvelurakenne on hyvä ja toimiva. Siksi henkilöautoille on rakennettu toimivaa uutta parkkikapasiteettia keskustan alueelle.
        Se heräävä positiivinen toiveikkuus, joka on syntynyt ihan tavallisten tamperelaisten keskuudessa on hyödynnettävissä monin eri tavoin. Rakentamisen ansioista muuttava ja kehittyvä Tampere antaa dynaamisen kuvan asioiden hoidosta.
        Siinä missä Turku on löytänyt oman merellisen vahvuutensa. Ja Länsi-Suomi muutenkin on noussut talouden toiseksi veturiksi PK-seudun lisäksi, jonnekin Rauman korkeudelle asti. Niin siinä samassa on myös Tampereella omat mahdollisuutensa löytää ne kansainväliset yhteydet, joiden avulla alueen elinkeinoelämää on sen kaikilta osiltaan mahdollista kehittää ja vahvistaa.
        Tämä myös merkitsee sitä, että tällöin on oltava riittävä tietoisuus siitä, mihin on järkevää mennä. Ja on oltava esillä ja edustettuina niissä pöydissä, joissa Tampereen kannalta merkittäviä päätöksiä tehdään.
        Voidaankin melkein sanoa, että perinteisen "parkkiruutu poliitikoinnin" aika on tullut tiensä päähän. Sitä ei ole enää syytä jatkaa. Vaikkakin on tietenkin turvattava se, että elinkeinonharjoittajilla on mahdollisuus palvella asiakkaitaan.
        Joka kyllä onnistuu nykyisten järjestelyiden ansiosta. Ja, jos jossakin on käynyt niin, että joku on asetettu nyt tehtyjen ratkaisujen suhteen eri arvoiseen asemaan. Ja se kohtuuttomasti haittaa. Niin tilanteeseen voidaan vielä puuttua. Mutta tämä edellyttäisi sitä, että väärinkäytökset esim. invapaikkojen ja erityiskaupalle varattujen pysäköintikaupunkitilojen suhteen voitaisiin eliminoida. Koska muutoin on vaarana väärinkäytösten tähden vaikeutuva tilanne asian suhteen. Pysäköinninvalvonnan resurssien ollessa rajalliset tämänkin asian valvomiseen. Siksi voidaan miettiä sitä että esim. erikoiskaupan tavaranhakupaikan sakotus oikeus voisi olla myös niillä erikoiskaupan tahoilla, joiden tilaa väärinkäytetään. Siten, että kaupunki tiliöisi osan tietyn viitenron pohjalta niiden tilille joiden asiakkaiden tilaa väärinkäytetään. Nyt on siis huomattava, että edellä esitetty tapa toimia, on yksityisajattelua. Mutta kuitenkin se on esitetty siksi, että olemassa olevista ongelmista voidaan saada hieman parempi ja tarkempi kuva, jotta niitä voidaan ratkaista.
        Kaikenkaikkiaan valitut kehityssuunnat ovat varsin hyviä. Ja niistä on erittäin hyvä jatkaa. Painopistealueen kuitenkin kohdistuen ja siirtyen yhä enevässä määrin tehostuen niihin kontakteihin, johon yhä selkeytyvämpää tampereprofiilia voidaan markkinoida siten, että se koituu koko kaupungin ja siinä asuvien ihmisten henkiseksi ja fyysiseksi hyvinvoinniksi.

        En jaksanut lukea tuota ylipitkää puppusanageneraattorin tuotosta!


      • jjjjkjbbjjbbj
        Päätä.saa.käyttää kirjoitti:

        Ehkä siksi, että ne kadut on tehty liikennöimistä varten.
        Eikä varmastikaan kukaan aja keskustan "jokaista katua", mutta vuorollaan jotain katua, koska haluaa päästä sinne, mihin katu johtaa tai mitä kadun varrella on.
        Välillä pitää oikein tosissaan miettiä, että onko nämä kyselijät ihan oikeasti noin tyhmiä.

        Onhan niitä liikenneympyröitäkin joissa voi ajealla, vaikka koko päivän.


      • mikset.sitten.käytä
        Päätä.saa.käyttää kirjoitti:

        Ehkä siksi, että ne kadut on tehty liikennöimistä varten.
        Eikä varmastikaan kukaan aja keskustan "jokaista katua", mutta vuorollaan jotain katua, koska haluaa päästä sinne, mihin katu johtaa tai mitä kadun varrella on.
        Välillä pitää oikein tosissaan miettiä, että onko nämä kyselijät ihan oikeasti noin tyhmiä.

        Viistokatu... Kuninkaankatu...
        Välillä voisi myös ensin miettiä, ennen kuin alkaa päteä.


      • sekin.taas
        V-tun.Viistokatu kirjoitti:

        Kyllä maailmalla on kaupunkeja joissa on koko keskusta jalkautettu. Millä vuosikymmenellä oikein elän kun jauhat jostain Viistokadusta?

        Viistokadun poistaminen liikenteestä oli kanssa tyhmä asia.


    • hullujakaikkityyni

      Pitäis ainakin maalata niihin autoihin samanmoisia kuvia kuin tupakkiaskeihin, sillä niiden päästöt aiheuttaa esim keuhkosyöpää passiivisillekin, sitten niitä kuvia, kuinka paljon autoilu tappaa metsän eläimiä joilla on aivan yhdenvertaiset oikeudet käyttää maatamme. Muutama kuva auto-onnettomuuksista vähentäis tuota autoilua ja mikä parasta niin uusien autojen myynti tyrehtyisi niiden kuvien vuoksi ja alettaisiin taas kunnioittamaan materiaa ja kunnostamaan vanhaa. Jätteitäkin tulisi sitä muotoa vähemmän.

    • Pierunatelua

      Autoilua on hankaloitettu,mutta auto on tervetullut keskustaan. Muistelujenne mukaan ennen oli jokaiselle oma keskustaparkki juuri sen rakennuksen edessä mihin oli tarve mennä. Lisää tälläisia dementikkojen muisteluksia ei kaivata.

    • auto-tarvitaan

      Kaikilla veronmaksajilla kunnon ihmisillä on oma auto jolla pitää päästä tarvitessaan myös liikennöimään vaikka vain kerran vuodessa.

      • ihan.tottakin

        Ehdottomasti juuri noin.


    • totuus-asiaan

      Kaiken takana on rahaton luuseriporukka, erilaiset elämäntapaintiaanit, jotka autoilukiellolla haluavat vallata keskustan itselleen, omaksi puuhamaakseen. Miksi asiaa ei kysytä keskustan asukkailta, heitähän se eniten koskee. Kuullaan vain satunnaisesti Tampereella asuvia opiskelijoita ja kaupungin vuokratalojen asukkaita. Kyllä opiskelijain mieli muuttuu kunhan tulee ikää, ammatti ja perhe. Autottomuus ei enää kiinnosta kuten vielä 20-vuotiaana.

      • Eipidäpaikkaansa1

        Voin itse sanoa henkilönä, joka ei ole koskaan ajokorttia ajanut, että jos ajokortin ajaminen ja auto ei kiinnosta 18-vuotiaana, on aika todennäköistä, että se ei kiinnosta myöhemminkään. Ajokortittomien nuorten määrä on kasvussa ainakin PK-seudulla, ja koska nuoria ei enää kiinnosta yksityisautoilu, on liikennettä kehitettävä niin, että joukkoliikenne ja kevyen liikenteen väylät ovat toimivat. Ja mieluiten keskusta autoton.


      • hahhaaatavaan
        Eipidäpaikkaansa1 kirjoitti:

        Voin itse sanoa henkilönä, joka ei ole koskaan ajokorttia ajanut, että jos ajokortin ajaminen ja auto ei kiinnosta 18-vuotiaana, on aika todennäköistä, että se ei kiinnosta myöhemminkään. Ajokortittomien nuorten määrä on kasvussa ainakin PK-seudulla, ja koska nuoria ei enää kiinnosta yksityisautoilu, on liikennettä kehitettävä niin, että joukkoliikenne ja kevyen liikenteen väylät ovat toimivat. Ja mieluiten keskusta autoton.

        ------Voin itse sanoa henkilönä, joka ei ole koskaan ajokorttia ajanut, että jos ajokortin ajaminen ja auto ei kiinnosta 18-vuotiaana, on aika todennäköistä, että se ei kiinnosta myöhemminkään----

        18-vuotias on vielä täysi lapsi eikä tiedä mitä tulee elämältään tahtomaan. Jäljellä kun voi olla elämää vielä lähes 90 v.

        -----. Ajokortittomien nuorten määrä on kasvussa ainakin PK-seudulla,----

        Kerros nyt mistä saadaan julkiseen liikenteeseen kuskit ja rekkojen sekä jakeluautojen eli yleensäkin hyötyautojen kuskit jos autokoulun käynti ei suomalaisia nuoria enää kiinnosta, mamuistako vain ?


      • A - ajokortti on ollut elämäni suurin virhe. Olen katunut sitä lähes koko ikäni. Autoilu vie elämästä sisältöä. Ja vie elämästä sitä aikaa, jonka voisi käyttää jotenkin toisin. Tuhlaten turhaan ihmisen resursseja. Olenkin luopunut autoilusta jo pitkä aikaa sitten. Eniten kadun sitä, että olen koskaan käyttänyt henkilöautoa. Koska se on käyttänyt uusiutumattomia luonnovaroja väärin. Tuhonnut mm. asfaltin muodossa elävää vihermassaa. Ja syytänyt suuren määrän erilaisia mikropartikkeleita viattomien ihmisten keuhkoihin. Vaikka sen ajoneuvon malli olikin eurooppalaiset tiukat päästöstandardit täyttävä. Ennen autosta luopumistani oikeutin, vielä erilaiset luontomatkat esim. muuttolintujen seurannassa henkilöautolla siten, että muuten niiden muuttoa ei pääsisi katsomaan. Samoin sieniretket, vaeltamisen, patikoinnit jne.
        Mutta lopulta ymmärsin vain pettäväni itseäni. Koska nykyaikaisen tiedonvälityksen ja autoilun onneton loppuyhteentulema on vain se, että yhä kiristyviin aikatauluihin sisällytetään yhä enemmän minuuttiaikataululla tapahtuvia asioita. Ja tietovirran epäolennaisuudet, sekä turha henkilöautoilu kaappaavat ihmisten ajasta yhä suuremman osan. Kyllä ihminen voi kulkea varsinkin lähialueluonnossa muutenkin. Ja sijoittaa luontoretkensä pitemmälle, siten vapaisiin, että pääsee kohteeseen ilman turhaa ja rasittavaa henkilöautoilua. Puhumattakaan kaupunkialueesta, jossa henkilöauto on täysin tarpeeton. Ja vain suurten verukkeiden tähden voidaan ylläpitää sen olemmassaolon oikeutusta. Tai ainakaan puolustella sen käyttöä alle 10km matkoilla. Tosiasiassa pyörällä operoitava matka on yleensä n. 20km. Koska jos menee aamulla, niin illalla on mahdollisuus palata. Jos tahtoo. Mitään hyvää ei ole henkilöautoilussa. Ja totuus löytyy polkupyörän ohjaustangon takana.


      • Olis.käyttänyt.kumia
        Greenway kirjoitti:

        A - ajokortti on ollut elämäni suurin virhe. Olen katunut sitä lähes koko ikäni. Autoilu vie elämästä sisältöä. Ja vie elämästä sitä aikaa, jonka voisi käyttää jotenkin toisin. Tuhlaten turhaan ihmisen resursseja. Olenkin luopunut autoilusta jo pitkä aikaa sitten. Eniten kadun sitä, että olen koskaan käyttänyt henkilöautoa. Koska se on käyttänyt uusiutumattomia luonnovaroja väärin. Tuhonnut mm. asfaltin muodossa elävää vihermassaa. Ja syytänyt suuren määrän erilaisia mikropartikkeleita viattomien ihmisten keuhkoihin. Vaikka sen ajoneuvon malli olikin eurooppalaiset tiukat päästöstandardit täyttävä. Ennen autosta luopumistani oikeutin, vielä erilaiset luontomatkat esim. muuttolintujen seurannassa henkilöautolla siten, että muuten niiden muuttoa ei pääsisi katsomaan. Samoin sieniretket, vaeltamisen, patikoinnit jne.
        Mutta lopulta ymmärsin vain pettäväni itseäni. Koska nykyaikaisen tiedonvälityksen ja autoilun onneton loppuyhteentulema on vain se, että yhä kiristyviin aikatauluihin sisällytetään yhä enemmän minuuttiaikataululla tapahtuvia asioita. Ja tietovirran epäolennaisuudet, sekä turha henkilöautoilu kaappaavat ihmisten ajasta yhä suuremman osan. Kyllä ihminen voi kulkea varsinkin lähialueluonnossa muutenkin. Ja sijoittaa luontoretkensä pitemmälle, siten vapaisiin, että pääsee kohteeseen ilman turhaa ja rasittavaa henkilöautoilua. Puhumattakaan kaupunkialueesta, jossa henkilöauto on täysin tarpeeton. Ja vain suurten verukkeiden tähden voidaan ylläpitää sen olemmassaolon oikeutusta. Tai ainakaan puolustella sen käyttöä alle 10km matkoilla. Tosiasiassa pyörällä operoitava matka on yleensä n. 20km. Koska jos menee aamulla, niin illalla on mahdollisuus palata. Jos tahtoo. Mitään hyvää ei ole henkilöautoilussa. Ja totuus löytyy polkupyörän ohjaustangon takana.

        Luulen että isäsi suurin virhe, oli kuvitella ettei anaaliseksistä voi tulla raskaaksi.
        Mutta isäsi erehtyi pahasti, josta sinä olet häntä muistuttamassa.


      • s1342
        hahhaaatavaan kirjoitti:

        ------Voin itse sanoa henkilönä, joka ei ole koskaan ajokorttia ajanut, että jos ajokortin ajaminen ja auto ei kiinnosta 18-vuotiaana, on aika todennäköistä, että se ei kiinnosta myöhemminkään----

        18-vuotias on vielä täysi lapsi eikä tiedä mitä tulee elämältään tahtomaan. Jäljellä kun voi olla elämää vielä lähes 90 v.

        -----. Ajokortittomien nuorten määrä on kasvussa ainakin PK-seudulla,----

        Kerros nyt mistä saadaan julkiseen liikenteeseen kuskit ja rekkojen sekä jakeluautojen eli yleensäkin hyötyautojen kuskit jos autokoulun käynti ei suomalaisia nuoria enää kiinnosta, mamuistako vain ?

        "Kerros nyt mistä saadaan julkiseen liikenteeseen kuskit ja rekkojen sekä jakeluautojen eli yleensäkin hyötyautojen kuskit jos autokoulun käynti ei suomalaisia nuoria enää kiinnosta, mamuistako vain ?"

        No mistä nyt ylipäänsä saadaan ammattilaiset? Ammattikuskeja tietysti tulee aina olemaan, ellei sitten liikenne täysin robotisoidu, mihin en itse usko. Yksityisautoilu sen sijaan tulee romahtamaan.


      • vihreekauhee
        Greenway kirjoitti:

        A - ajokortti on ollut elämäni suurin virhe. Olen katunut sitä lähes koko ikäni. Autoilu vie elämästä sisältöä. Ja vie elämästä sitä aikaa, jonka voisi käyttää jotenkin toisin. Tuhlaten turhaan ihmisen resursseja. Olenkin luopunut autoilusta jo pitkä aikaa sitten. Eniten kadun sitä, että olen koskaan käyttänyt henkilöautoa. Koska se on käyttänyt uusiutumattomia luonnovaroja väärin. Tuhonnut mm. asfaltin muodossa elävää vihermassaa. Ja syytänyt suuren määrän erilaisia mikropartikkeleita viattomien ihmisten keuhkoihin. Vaikka sen ajoneuvon malli olikin eurooppalaiset tiukat päästöstandardit täyttävä. Ennen autosta luopumistani oikeutin, vielä erilaiset luontomatkat esim. muuttolintujen seurannassa henkilöautolla siten, että muuten niiden muuttoa ei pääsisi katsomaan. Samoin sieniretket, vaeltamisen, patikoinnit jne.
        Mutta lopulta ymmärsin vain pettäväni itseäni. Koska nykyaikaisen tiedonvälityksen ja autoilun onneton loppuyhteentulema on vain se, että yhä kiristyviin aikatauluihin sisällytetään yhä enemmän minuuttiaikataululla tapahtuvia asioita. Ja tietovirran epäolennaisuudet, sekä turha henkilöautoilu kaappaavat ihmisten ajasta yhä suuremman osan. Kyllä ihminen voi kulkea varsinkin lähialueluonnossa muutenkin. Ja sijoittaa luontoretkensä pitemmälle, siten vapaisiin, että pääsee kohteeseen ilman turhaa ja rasittavaa henkilöautoilua. Puhumattakaan kaupunkialueesta, jossa henkilöauto on täysin tarpeeton. Ja vain suurten verukkeiden tähden voidaan ylläpitää sen olemmassaolon oikeutusta. Tai ainakaan puolustella sen käyttöä alle 10km matkoilla. Tosiasiassa pyörällä operoitava matka on yleensä n. 20km. Koska jos menee aamulla, niin illalla on mahdollisuus palata. Jos tahtoo. Mitään hyvää ei ole henkilöautoilussa. Ja totuus löytyy polkupyörän ohjaustangon takana.

        "Tai ainakaan puolustella sen käyttöä alle 10km matkoilla. Tosiasiassa pyörällä operoitava matka on yleensä n. 20km."

        Vain murto-osa suomalaisista pystyy nykyään enää ajamaan polkupyörällä sen kymmenen kilometriä ja jos on mäkistä sekin murto-osuus on todella pieni. Vihreiden opastuksella ihmiset on opetettu pysymään ja makoilemaan sohvaperunoina asunnoissaan ja tuijottamaan telvisiota sekä harrastamaan asioita netin kautta niin, että luonto ei häiriinny ja kulu. Nuoriso ei armeijassa nykyisin pysty edes Cooper testiä kunnolla juoksemaan.


      • PohdippasUudestaan
        Eipidäpaikkaansa1 kirjoitti:

        Voin itse sanoa henkilönä, joka ei ole koskaan ajokorttia ajanut, että jos ajokortin ajaminen ja auto ei kiinnosta 18-vuotiaana, on aika todennäköistä, että se ei kiinnosta myöhemminkään. Ajokortittomien nuorten määrä on kasvussa ainakin PK-seudulla, ja koska nuoria ei enää kiinnosta yksityisautoilu, on liikennettä kehitettävä niin, että joukkoliikenne ja kevyen liikenteen väylät ovat toimivat. Ja mieluiten keskusta autoton.

        ".. Ajokortittomien nuorten määrä on kasvussa ainakin PK-seudulla, ja .."

        Tottakai se on kasvussa, eikä vain pääkaupunkiseudulla. Suomessa on jo lähes miljoona köyhyysrajalla kitkuttavaa, joista monet lapsiperheissä. Et kai kuvittele, että niillä on varaa ajaa ajokorttia? Ja mitäpä sitä ajokorttia ajamaan, kun ei ole varaa autoa pitää.

        Turun ratikka lopetti liikennöintinsä vastakkaisesta syystä. Suomalaisten varallisuus nousi niin paljon, että oli varaa ostaa jokaiseen perheeseen auto. Auto oli on ja on edelleen demokratian ja yksilönoikeuksien tae; voit matkustaa minne haluat ja milloin haluat.

        Nythän julkinen valta ilmiselvästi ajaa sitä, että valtio ja kunta päättää, mihin sinä matkustat. Lieneekö ideana se, että ei vain asuminen vaan myös suomalaisten liikkumista rajoitetaan? Mökit saavat jäädä haaveeksi ja sehän on vain plussaa, kun 95% Suomen pinta-alasta halutaan antaa takaisin suurpetoeläinten, lahoavien metsien ja soistuvan maan valtaan.

        Suomalaiset tiesivät 60-luvulla tasan tarkkaan, miten hankalaa se julkinen liikenne on. Silloin sitä vasta busseja liikennöikin, kun maaseutukin oli asutettu. Siitä huolimatta yksityisautoilu voitti kisan. Eikä tässä autoilu ole edes se ydinsanoma vaan se, että joillakin on näköjään lähes kiiman kaltainen halu kääntää edistyksen pyörää taaksepäin ja yksityisautoilu on siitä vain yksi merkki. Sama poppoo kannattanee myös torakoiden ja pettuleivän tuomista kouluruokailuun?


      • hyvin.sää.tiedät
        vihreekauhee kirjoitti:

        "Tai ainakaan puolustella sen käyttöä alle 10km matkoilla. Tosiasiassa pyörällä operoitava matka on yleensä n. 20km."

        Vain murto-osa suomalaisista pystyy nykyään enää ajamaan polkupyörällä sen kymmenen kilometriä ja jos on mäkistä sekin murto-osuus on todella pieni. Vihreiden opastuksella ihmiset on opetettu pysymään ja makoilemaan sohvaperunoina asunnoissaan ja tuijottamaan telvisiota sekä harrastamaan asioita netin kautta niin, että luonto ei häiriinny ja kulu. Nuoriso ei armeijassa nykyisin pysty edes Cooper testiä kunnolla juoksemaan.

        Sinulla on aivan huikeita näkemyksiä siitä, miten vihreät saavat asioita tapahtumaan. Millä tavoin he opastavat ihmisiä pysymään sohvillaan, ja ennenkaikkea miten he saavat ihmiset tottelemaan?


      • s1342
        vihreekauhee kirjoitti:

        "Tai ainakaan puolustella sen käyttöä alle 10km matkoilla. Tosiasiassa pyörällä operoitava matka on yleensä n. 20km."

        Vain murto-osa suomalaisista pystyy nykyään enää ajamaan polkupyörällä sen kymmenen kilometriä ja jos on mäkistä sekin murto-osuus on todella pieni. Vihreiden opastuksella ihmiset on opetettu pysymään ja makoilemaan sohvaperunoina asunnoissaan ja tuijottamaan telvisiota sekä harrastamaan asioita netin kautta niin, että luonto ei häiriinny ja kulu. Nuoriso ei armeijassa nykyisin pysty edes Cooper testiä kunnolla juoksemaan.

        Unohdit nyt sähköpyörät, joiden käyttö yleistyy koko ajan. Esim. Kööpenhaminassa melkein puolet ihmisistä kulkee työmatkat pyörällä, joten kyllä se pyöräily alkaa aika yleistä olemaan. Siellä on hyvät pyöräilyväylät, ja kun niitä kehitetään Suomenkin kaupungeissa, alkaa täälläkin pyöräily yleistymään. Ja yksityisautoilu vähentyy.


      • oletkotosissasi1
        PohdippasUudestaan kirjoitti:

        ".. Ajokortittomien nuorten määrä on kasvussa ainakin PK-seudulla, ja .."

        Tottakai se on kasvussa, eikä vain pääkaupunkiseudulla. Suomessa on jo lähes miljoona köyhyysrajalla kitkuttavaa, joista monet lapsiperheissä. Et kai kuvittele, että niillä on varaa ajaa ajokorttia? Ja mitäpä sitä ajokorttia ajamaan, kun ei ole varaa autoa pitää.

        Turun ratikka lopetti liikennöintinsä vastakkaisesta syystä. Suomalaisten varallisuus nousi niin paljon, että oli varaa ostaa jokaiseen perheeseen auto. Auto oli on ja on edelleen demokratian ja yksilönoikeuksien tae; voit matkustaa minne haluat ja milloin haluat.

        Nythän julkinen valta ilmiselvästi ajaa sitä, että valtio ja kunta päättää, mihin sinä matkustat. Lieneekö ideana se, että ei vain asuminen vaan myös suomalaisten liikkumista rajoitetaan? Mökit saavat jäädä haaveeksi ja sehän on vain plussaa, kun 95% Suomen pinta-alasta halutaan antaa takaisin suurpetoeläinten, lahoavien metsien ja soistuvan maan valtaan.

        Suomalaiset tiesivät 60-luvulla tasan tarkkaan, miten hankalaa se julkinen liikenne on. Silloin sitä vasta busseja liikennöikin, kun maaseutukin oli asutettu. Siitä huolimatta yksityisautoilu voitti kisan. Eikä tässä autoilu ole edes se ydinsanoma vaan se, että joillakin on näköjään lähes kiiman kaltainen halu kääntää edistyksen pyörää taaksepäin ja yksityisautoilu on siitä vain yksi merkki. Sama poppoo kannattanee myös torakoiden ja pettuleivän tuomista kouluruokailuun?

        Tukholmassa viimeisimmän näkemäni tilaston mukaan 9% nuorista ajaa ajokortin 18-vuotiaana. Väitätkö nyt ihan tosisaan, että 91% tukholmalaisista on niin köyhiä, että vain sen takia eivät aja ajokorttia?


      • sinäkin.tiedät
        hyvin.sää.tiedät kirjoitti:

        Sinulla on aivan huikeita näkemyksiä siitä, miten vihreät saavat asioita tapahtumaan. Millä tavoin he opastavat ihmisiä pysymään sohvillaan, ja ennenkaikkea miten he saavat ihmiset tottelemaan?

        Sitä sanotaan kunnallisdemokratiaksi. Vastahan nuo läpsivät toisiaan olalle ja onnittelivat vaalivoitostaan. Nyt kaavaillaan jo suurimman puolueen titteliä erinnäisissä kaupungeissa, ja tietty siitä seuraa myös iso joukko hyviä virkoja hallinnossa ja se hallintohan näistä proggiksista tekee päätökset...

        Yritätkö leikkiä tietämätöntä?


      • faktat.ja.uskonasiat
        oletkotosissasi1 kirjoitti:

        Tukholmassa viimeisimmän näkemäni tilaston mukaan 9% nuorista ajaa ajokortin 18-vuotiaana. Väitätkö nyt ihan tosisaan, että 91% tukholmalaisista on niin köyhiä, että vain sen takia eivät aja ajokorttia?

        LOL. Tieto ja usko ovat kaksi eri asiaa. Ruotsin Trafikverket (liikennelaitos) kertoo kotisivullaan seuraavaa, vapaasti suomennettuna:

        - 18-24 -vuotiaiden ikäluokassa auton omistavien määrä on laskenut 75% -> 60% vuodesta 1980 -> 2011. Tukholmassa mainitaan luvuksi 40%. Eikä taatusti ole nykyisellään 9%

        - Yksi syy sille, miksi muutokset tapahtuivat nimenomaan 90-luvulla johtui korkeasta nuorisotyöttömyydestä ja talouskriisistä.

        - Keski-ikäisten ja eläkeläisten joukossa ajokortillisten määrä nousee. On noussut yhtäjaksoisesti vuosikymmeniä. Ilmeisesti moni ajaa sen ajokortin kuitenkin myöhemmin, kun talous paremmalla tolalla.

        - Näin ollen pipertämisen ja vihertämisen voi nähdä köyhtymisenä ja vaihtoehdottomuutena

        Elikä, mitenkäs se suu nyt laitetaan?

        http://www.trafikverket.se/om-oss/var-verksamhet/Rapporter/Omvarldsanalyser/Trender-i-transportsystemet/Transporttrender/Bilberoendet/Farre-korkort/


      • faktoja.ja.uskonasioita
        oletkotosissasi1 kirjoitti:

        Tukholmassa viimeisimmän näkemäni tilaston mukaan 9% nuorista ajaa ajokortin 18-vuotiaana. Väitätkö nyt ihan tosisaan, että 91% tukholmalaisista on niin köyhiä, että vain sen takia eivät aja ajokorttia?

        LOL. Tieto ja usko ovat kaksi eri asiaa. Ruotsin Trafikverket (liikennelaitos) kertoo kotisivullaan seuraavaa, vapaasti suomennettuna:

        - 18-24 -vuotiaiden ikäluokassa auton omistavien määrä on laskenut 75% -> 60% vuodesta 1980 -> 2011. Tukholmassa mainitaan luvuksi 40%. Eikä taatusti ole nykyisellään 9%

        - Yksi syy sille, miksi muutokset tapahtuivat nimenomaan 90-luvulla johtui korkeasta nuorisotyöttömyydestä ja talouskriisistä.

        - Keski-ikäisten ja eläkeläisten joukossa ajokortillisten määrä nousee. On noussut yhtäjaksoisesti vuosikymmeniä. Ilmeisesti moni ajaa sen ajokortin kuitenkin myöhemmin, kun talous paremmalla tolalla.

        - Näin ollen pipertämisen ja vihertämisen voi nähdä köyhtymisenä ja vaihtoehdottomuutena

        Elikä, mitenkäs se suu nyt laitetaan?

        (viesti uudestaan, koska Suomi24 poistaa vieraskieliset linkit)


      • hyvin.sää.tiedät
        sinäkin.tiedät kirjoitti:

        Sitä sanotaan kunnallisdemokratiaksi. Vastahan nuo läpsivät toisiaan olalle ja onnittelivat vaalivoitostaan. Nyt kaavaillaan jo suurimman puolueen titteliä erinnäisissä kaupungeissa, ja tietty siitä seuraa myös iso joukko hyviä virkoja hallinnossa ja se hallintohan näistä proggiksista tekee päätökset...

        Yritätkö leikkiä tietämätöntä?

        En yritä leikkiä tietämätöntä. Ihan oikeasti olen kiinnostunut saamaan vastauksen. Sinä et osannut sitä antaa, mutta kysymykseni näköjään aiheutti sinulle pahan mielen. Se ei ollut tarkoitus.


      • Faktojatässä

        Määrä on Tukholman keskustassa ollut vuonna 2013 9%. Tukholman ympäristössä määrä on ollut 16%. Nämä luvut tuskin tästä ovat ainakaan nousseet, todennäköisesti laskua on tapahtunut entisestään, kun trendi on pitkään ollut laskeva muutekin. Helsingissä vuonna 2013 enää 30% nuorista on ajanut ajokortin 18-vuotiaana.

        "Ajokortin omistavien nuorten määrä vähenee nopeasti pääkaupunkiseudulla.
        Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin uusimpien tietojen mukaan määrä on vähentynyt edelleen ja on Helsingissä nyt vähän päälle 30 prosenttia. Sama ilmiö näkyy muissakin yliopistokaupungeissa, vaikkei vielä yhtä selvästi.

        Ruotsissa nuorison ajokorttien määrä romahti jo 1990-luvulla.

        Koko maassa kortin ajaa noin kolmannes 18-vuotiaista, Tukholman ympäristössä 16 prosenttia ja kaupungin keskustassa vain 9 prosenttia."

        http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/yha-harvempi-nuori-ajaa-ajokortin/634569/


      • Lisääfaktaa

        Tältä vuodelta artikkeli:

        "Lapveteläisen havainto on oikea, sillä ajokorttitilastojen mukaan maaseutukuntien 18-vuotiaista noin 75 prosenttia hankkii heti ajokortin. Kaupungeissa osuus on noin 55 prosenttia. Isoissa kaupungeissa kuten Helsingissä osuus on vielä sitäkin pienempi, noin kolmanneksen.

        Muutosta on kutsuttu Tukholma-ilmiöksi, sillä se havaittiin ensimmäisenä Tukholmassa. Osa nuorista arvioi asuvansa aina isoissa kaupungeissa, joissa julkinen liikenne toimii hyvin, eikä siksi hanki lainkaan ajokorttia."

        http://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Nuorten-ajokortillisten-määrä-vähentynyt-–-syynä-pienet-ikäluokat-ja-Tukholma-ilmiö/945551


      • Faktojatässä

        Laitoit muuten lukuja 18-24-vuotiaana ajortin ajavista. Omat lukuni ovat niitä, jotka ajavat kortin 18-vuotiaana. Siitä ero. Minkä lisäksi omat tietosi ovat vanhempia. Mutta siis tukholmalaisista 18-24-vuotiaista nuorista laittamiesi vuoden 2011 tietojen mukaan 60 prosentilla ei ole ollut ajokorttia. Se on paljon, ja nyt oletettavasti ajokortittomien määrä on siellä vain kasvanut.


      • niinjanäin
        Lisääfaktaa kirjoitti:

        Tältä vuodelta artikkeli:

        "Lapveteläisen havainto on oikea, sillä ajokorttitilastojen mukaan maaseutukuntien 18-vuotiaista noin 75 prosenttia hankkii heti ajokortin. Kaupungeissa osuus on noin 55 prosenttia. Isoissa kaupungeissa kuten Helsingissä osuus on vielä sitäkin pienempi, noin kolmanneksen.

        Muutosta on kutsuttu Tukholma-ilmiöksi, sillä se havaittiin ensimmäisenä Tukholmassa. Osa nuorista arvioi asuvansa aina isoissa kaupungeissa, joissa julkinen liikenne toimii hyvin, eikä siksi hanki lainkaan ajokorttia."

        http://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Nuorten-ajokortillisten-määrä-vähentynyt-–-syynä-pienet-ikäluokat-ja-Tukholma-ilmiö/945551

        -----Osa nuorista arvioi asuvansa aina isoissa kaupungeissa, joissa julkinen liikenne toimii hyvin, eikä siksi hanki lainkaan ajokorttia.----

        Kyllä ne sen hankkivat sitten vanhempana kun huomaavat, että ideologiat eivät elätä vaan on paljon työpaikkoja joissa autonajotaito on välttämätön.

        Mikä todiste tuo muka on kun puhutaan 18-vuotiaista, kortin voi hankkia vanhempanakin.


    • tulevaisuudensuuntaus

      Yksityisautoilu on menneisyyttä tulevaisuudessa vähän samaan tapaan kuin hevosilla liikkuminen on nyt. Helsinkiin tulee autoton keskusta, kuten monessa Euroopan kaupungissa jo on. Ajokortin ajavien nuorten määrä on pääkaupunkiseudulla ollut laskussa jo pitkään. Tukholmassa enää pieni vähemmistö, muistaakseni viime vuonna enää 9% nuorista ajaa ajokortin 18-vuotiaana. Suuntaus tulee olemaan sama myös muualla Suomessa ja nuoret, joita ei kiinnosta ajokortin ajaminen, muuttavat kaupunkeihin, joissa on toimiva joukkoliikenne ja hyvin rakennetut kevyen liikenteen väylät. Pysyäkseen kehityksessä mukana Tampereen on myös kehitettävä joukkoliikennettä ja kevyttä liikennettä.

      • joko-silloin-oli

        ------Tukholmassa enää pieni vähemmistö, muistaakseni viime vuonna enää 9% nuorista ajaa ajokortin 18-vuotiaana----

        Ajavat ajokortin sitten vanhempina kun näkevät, että ilman autonajotaitoa pärjää huonosti eikä saa kunnon töitäkään.

        Miksi muuten kaupunkeja pitäisi rakentaa 18-vuotiaiden ihmisten mieltymysten mukaan kun eivät ne itsekään enää 5-10 v kuluttua ole samaa mieltä kuin olivat 18-vuotiaina ?


      • eioletotta
        joko-silloin-oli kirjoitti:

        ------Tukholmassa enää pieni vähemmistö, muistaakseni viime vuonna enää 9% nuorista ajaa ajokortin 18-vuotiaana----

        Ajavat ajokortin sitten vanhempina kun näkevät, että ilman autonajotaitoa pärjää huonosti eikä saa kunnon töitäkään.

        Miksi muuten kaupunkeja pitäisi rakentaa 18-vuotiaiden ihmisten mieltymysten mukaan kun eivät ne itsekään enää 5-10 v kuluttua ole samaa mieltä kuin olivat 18-vuotiaina ?

        Tukholmassa ja Helsingissä pärjää todella hyvin ilman omaa autoa. Tiedoksi vaan. Ja Tampereellakin kenties tulevaisuudessa entistä paremmin, kun tulee ratikkakin. Yksityisautoilusta tulee samanlainen menneisyyden ilmiö kuin hevosilla kulkemisestakin.


      • eiseauta-ei
        eioletotta kirjoitti:

        Tukholmassa ja Helsingissä pärjää todella hyvin ilman omaa autoa. Tiedoksi vaan. Ja Tampereellakin kenties tulevaisuudessa entistä paremmin, kun tulee ratikkakin. Yksityisautoilusta tulee samanlainen menneisyyden ilmiö kuin hevosilla kulkemisestakin.

        Pärjää, tottakai jos ei työssään tarvii koskaanh autoa ja aikoo pysytellä koko elämänsä vain sellaisilla alueilla minne menee julkinen liikenne. Mutta kun kaikkialle ei mene eikä onnistu kesälomareissut tai maalle mummolan matkat tai lapset harrastuksiin hankalina aikoina ratikalla vaikka kuinka ratikkakiihko olisi. Kesämökistä ei voi haaveillakaan. Eli kyllä autotta pärjää kun niin päättää.


      • kummia-juttujasi
        eioletotta kirjoitti:

        Tukholmassa ja Helsingissä pärjää todella hyvin ilman omaa autoa. Tiedoksi vaan. Ja Tampereellakin kenties tulevaisuudessa entistä paremmin, kun tulee ratikkakin. Yksityisautoilusta tulee samanlainen menneisyyden ilmiö kuin hevosilla kulkemisestakin.

        -----Tukholmassa ja Helsingissä pärjää todella hyvin ilman omaa autoa----

        Tiedoksi vaan sinulle, että ihmisiä asuu muuallakin, jopa enemmistö asuu muualla kuin noissa kahdessa packakasassa !


      • loppaajat.lobbaa
        kummia-juttujasi kirjoitti:

        -----Tukholmassa ja Helsingissä pärjää todella hyvin ilman omaa autoa----

        Tiedoksi vaan sinulle, että ihmisiä asuu muuallakin, jopa enemmistö asuu muualla kuin noissa kahdessa packakasassa !

        Ja Tukhomassa on metro, se on eri asia kuin ratikka, Hesassakin on metron tapainen taloussotku...vähän kuin ratikka.


      • joko-silloin-oli kirjoitti:

        ------Tukholmassa enää pieni vähemmistö, muistaakseni viime vuonna enää 9% nuorista ajaa ajokortin 18-vuotiaana----

        Ajavat ajokortin sitten vanhempina kun näkevät, että ilman autonajotaitoa pärjää huonosti eikä saa kunnon töitäkään.

        Miksi muuten kaupunkeja pitäisi rakentaa 18-vuotiaiden ihmisten mieltymysten mukaan kun eivät ne itsekään enää 5-10 v kuluttua ole samaa mieltä kuin olivat 18-vuotiaina ?

        Ihmiset ymmärtävät vähitellen turhan henkilöautoilun aiheuttamat haitat. Ja sen tähden sellaisessa ei tahdota olla mukana. On väärin pakottaa tavallisia ihmisiä kulkemaan jopa lyhyet työ, kauppa ja vapaa-ajan matkat henkilöautolla.
        Samalla, kun seuraamme kansainvälisiä trendejä, voimme todeta, että esim. Ranskassa Pariisissa on asetettu tiukat päästörajat sinne tuleville henkilöautoille. Samoin on juuri tullut tietoa, että eräs tunnettu henkilöautojen valmistaja on lopettelemassa nykymallin mukaisten polttomoottoriautojen valmistuksen, siirtyen täysin ympäristön kannalta vähempihaittaisten sähköautojen tuotantoon. Jolle päätökselle odotetaan jatkoa myös muiden valmistajien taholta. Suuren maailman kehitys on jo kulkenut siihen pisteeseen, että ongelmat myönnetään. Ja niiden tähden tehdään eripuolilla ratkaisuja asian suhteen.
        Miksi Tampereen pitäisi jäädä menneisyyden vangiksi, kun silläkin on mahdollisuus toimia siten, että ympäristö ja ihmiset voivat paremmin? Jokaiselle turhaa henkilöautoilua puolustavalle fanaatikolle voisi tehdä hyvää hiilinielumetsien ja viheraluiden istutustyö, jotta voi saada paremman käsityksen siitä miten suuren alan verran yhden henkilöauton haittavaikutukset ovat.
        Kaupunkeja voidaan myös rakentaa siten, että ne vastaavat niiden ihmisten tarpeita ja toiveita, jotka siellä tulevat seuraavat 50 vuotta asumaan ja elämään. Suuria haasteita Tampereella asettaa myös mm. industrialismian ajan luontoon jääneiden aineiden kartoitus ja niitä sisältävien alueiden puhdistus. Herkät vesistöt ja niiden ranta-alueiden ennallistus. Lajityyppillisten metsien ja muiden luontoalueiden ennallistus jne. Jotka oikeastaan ovat ensiarvoisen tärkeitä asioita. Ja voivat toimia tulevaisuudessa kärkihankkeina, joita Tampereelta käsin voidaan toteuttaa myös muualle, kun omat asiat on ensin saatu kuntoon.


      • Mökille.menossa
        Greenway kirjoitti:

        Ihmiset ymmärtävät vähitellen turhan henkilöautoilun aiheuttamat haitat. Ja sen tähden sellaisessa ei tahdota olla mukana. On väärin pakottaa tavallisia ihmisiä kulkemaan jopa lyhyet työ, kauppa ja vapaa-ajan matkat henkilöautolla.
        Samalla, kun seuraamme kansainvälisiä trendejä, voimme todeta, että esim. Ranskassa Pariisissa on asetettu tiukat päästörajat sinne tuleville henkilöautoille. Samoin on juuri tullut tietoa, että eräs tunnettu henkilöautojen valmistaja on lopettelemassa nykymallin mukaisten polttomoottoriautojen valmistuksen, siirtyen täysin ympäristön kannalta vähempihaittaisten sähköautojen tuotantoon. Jolle päätökselle odotetaan jatkoa myös muiden valmistajien taholta. Suuren maailman kehitys on jo kulkenut siihen pisteeseen, että ongelmat myönnetään. Ja niiden tähden tehdään eripuolilla ratkaisuja asian suhteen.
        Miksi Tampereen pitäisi jäädä menneisyyden vangiksi, kun silläkin on mahdollisuus toimia siten, että ympäristö ja ihmiset voivat paremmin? Jokaiselle turhaa henkilöautoilua puolustavalle fanaatikolle voisi tehdä hyvää hiilinielumetsien ja viheraluiden istutustyö, jotta voi saada paremman käsityksen siitä miten suuren alan verran yhden henkilöauton haittavaikutukset ovat.
        Kaupunkeja voidaan myös rakentaa siten, että ne vastaavat niiden ihmisten tarpeita ja toiveita, jotka siellä tulevat seuraavat 50 vuotta asumaan ja elämään. Suuria haasteita Tampereella asettaa myös mm. industrialismian ajan luontoon jääneiden aineiden kartoitus ja niitä sisältävien alueiden puhdistus. Herkät vesistöt ja niiden ranta-alueiden ennallistus. Lajityyppillisten metsien ja muiden luontoalueiden ennallistus jne. Jotka oikeastaan ovat ensiarvoisen tärkeitä asioita. Ja voivat toimia tulevaisuudessa kärkihankkeina, joita Tampereelta käsin voidaan toteuttaa myös muualle, kun omat asiat on ensin saatu kuntoon.

        "Lajityyppillisten metsien ja muiden luontoalueiden ennallistus jne. Jotka oikeastaan ovat ensiarvoisen tärkeitä asioita. "

        Tampere on kyllä tuhomassa noita "ensiarvoisen tärkeitä" asioita oikein vihreiden voimalla, kaikkialle kaupunkiin missä vain on vihreää rakennetaan ja tungetaan betonikuutioita ja asfaltoidaan teitä vihreiden tuella ja opastuksessa. Ihmiset tarvitsevat nyt henkilöautoa jo siihenkin, että pääsevät ahtaista ylitäyteen tiivistysrakennetuista ahdistavista betonikaupunginosista ulkomaailmaan luontoon jota kaupungeissa ei enää useimmalle ole.


    • dhfdjzg

      Keskustassa asuvana ja auton omistavana toivoisin kyllä lisää rajoituksia keskusta-autoiluun.

      • maaseudullakäytävä

        Kyllähän tampereella pääsee kulkeen hyvin julkisillakin, mutta kun pitää mennä välillä maaseudulle läheisille sukulaisille niin ilman autoa se on mahdotonta!!!. Myös kaupassa käynissä esim . marketissa auto on mlekiempä pakollinen sillä ostokset painaa. Raahaa niitä painavia kassseja sitten jossain bussissa tai ratikassa. Ei tuu mitään! Itselle auto on palkollinen!!! Ajatellaan vaan tamperetta, mutta ei sitä, että sen ulkopuolellakin on käytävä.


      • dhfdjzg
        maaseudullakäytävä kirjoitti:

        Kyllähän tampereella pääsee kulkeen hyvin julkisillakin, mutta kun pitää mennä välillä maaseudulle läheisille sukulaisille niin ilman autoa se on mahdotonta!!!. Myös kaupassa käynissä esim . marketissa auto on mlekiempä pakollinen sillä ostokset painaa. Raahaa niitä painavia kassseja sitten jossain bussissa tai ratikassa. Ei tuu mitään! Itselle auto on palkollinen!!! Ajatellaan vaan tamperetta, mutta ei sitä, että sen ulkopuolellakin on käytävä.

        Niin, niin. En minä autoa keskustassa ajamsieen tarvitse vaan juuri mökillä käymiseen. Ruokaostoksia en edes ole thenyt pitkiin aikoihin autolla muulloin kuin mökille mennessä.

        Tampereen valtatie, Hämeenpuisto, Satakunnankatu, Rautatienkatu, Vuolteenkatu, Hatanpäänvaltatie alueen sisälle jäävälle alueelle ei tarvitsisi päästä autoilla muiden kuin alueen asukkaikaiden koteihinsa, huoltoajo, pelastusliikenne ja joukkoliikenne.

        ps. Vaikkei oma kirjoituksenikaan ole kieliopiltaan lähellekkään täydellistä, niin monen huutomerkin käyttö peräkkäin antaa ihmisestä typerän kuvan.


      • Koomillista
        dhfdjzg kirjoitti:

        Niin, niin. En minä autoa keskustassa ajamsieen tarvitse vaan juuri mökillä käymiseen. Ruokaostoksia en edes ole thenyt pitkiin aikoihin autolla muulloin kuin mökille mennessä.

        Tampereen valtatie, Hämeenpuisto, Satakunnankatu, Rautatienkatu, Vuolteenkatu, Hatanpäänvaltatie alueen sisälle jäävälle alueelle ei tarvitsisi päästä autoilla muiden kuin alueen asukkaikaiden koteihinsa, huoltoajo, pelastusliikenne ja joukkoliikenne.

        ps. Vaikkei oma kirjoituksenikaan ole kieliopiltaan lähellekkään täydellistä, niin monen huutomerkin käyttö peräkkäin antaa ihmisestä typerän kuvan.

        Kun Keskusta aikoinaan rakennettiin (nyt puhutaan siis keskustasta muunakin kuin vain maantieteellisenä alueena, joten siksi iso alkukirjain), siitä kaavailtiin useiden toimintojen keskeistä paikkaa.

        Se tarkoittaa sitä, että siellä asuvat eivät omista Keskustaa eikä sitä ole luotu alunperinkään toimittamaan nukkumalähiön virkaa. Jos autot, liikenne ja ihmiset häiritsevät, muuta ihmeessä Hervantaan, Kissainmaalle tai Atalaan. Hervannassa lienee jopa suurempi asukastiheys kuin siellä Keskustassa.


      • ahfajöajaö
        Koomillista kirjoitti:

        Kun Keskusta aikoinaan rakennettiin (nyt puhutaan siis keskustasta muunakin kuin vain maantieteellisenä alueena, joten siksi iso alkukirjain), siitä kaavailtiin useiden toimintojen keskeistä paikkaa.

        Se tarkoittaa sitä, että siellä asuvat eivät omista Keskustaa eikä sitä ole luotu alunperinkään toimittamaan nukkumalähiön virkaa. Jos autot, liikenne ja ihmiset häiritsevät, muuta ihmeessä Hervantaan, Kissainmaalle tai Atalaan. Hervannassa lienee jopa suurempi asukastiheys kuin siellä Keskustassa.

        Silloin kun Tampereen keskusta on rakennettu, ei ollut autoja ollut edes olemassa. Esimerkiksi Hämeenkadun ja Hämeenpuiston tehtävä on ollut estää tulipalojen leviäminen


      • Metripoliautojatäynnä
        ahfajöajaö kirjoitti:

        Silloin kun Tampereen keskusta on rakennettu, ei ollut autoja ollut edes olemassa. Esimerkiksi Hämeenkadun ja Hämeenpuiston tehtävä on ollut estää tulipalojen leviäminen

        >Silloin kun Tampereen keskusta on rakennettu, ei ollut autoja ollut edes olemassa.>

        Ei se keskustan tarkoitus silti ole muuttunut, jo silloinkin sinne tultiin asioita hoitamaan jo silloisilla liikenevälineillä, jotka tietysti voisi ottaa keskustassa isompankin käyttöön autojen sijasta, hevoset ja sen sellaiset...

        Nukkumalähiöt on ihan muualla kuin keskustassa, yllättävää, että jotkut eivät ole tajunneet koko asiaa vaan luulleet keskustan olevan sellainen.


    • Halutaan

      Ryhmiö, joka ilmeiseti haluaaa kohdata kasvotusten. Haluuminenhan on päivänsanaa..

    • aivantätä

      Rajoituksia ajaa äärimmäisen vallanhimoinen joukko, joka haluaa päättää toisten ihmisten elämästä ja viedä heiltä oikeuden vapaaseen liikkumiseen. Ryhmä, jonka mielestä kansalaiset saavat liikkua vain paikoissa joihin pääsee kävellen, pyörällä tai julkisilla. Mihin näillä ei pääse niin sinne ei ole lupaa mennä.

      • turhavastustaa

        Yksityisautoilu nykyisenlaisena ilmiönä tulee jäämään menneisyyteen. Kuten hevosilla kulkeminen aikanaan. Varmaan silloinkin oli niitä, jotka eivät halunneet edistystä, vaan olisivat jatkaneet mielummin hevosilla kulkemista paikalla toiseen. Nuorista entistä suurempi osa haluaa kulkea pyörällä, jalkaisin tai joukkoliikenteellä. Kehitys on tämä, ja sitä on turha vastustaa.


      • us-ko-ma-ton-ta
        turhavastustaa kirjoitti:

        Yksityisautoilu nykyisenlaisena ilmiönä tulee jäämään menneisyyteen. Kuten hevosilla kulkeminen aikanaan. Varmaan silloinkin oli niitä, jotka eivät halunneet edistystä, vaan olisivat jatkaneet mielummin hevosilla kulkemista paikalla toiseen. Nuorista entistä suurempi osa haluaa kulkea pyörällä, jalkaisin tai joukkoliikenteellä. Kehitys on tämä, ja sitä on turha vastustaa.

        "Nuorista entistä suurempi osa haluaa kulkea pyörällä, jalkaisin tai joukkoliikenteellä. "

        Vain mielikuvituksissasi jotka ovat todellisuudelle selkeästi vieraita. Ongelma on enemmänkin ollut siinä, että ajokortti on tehty älyttömän kalliiksi ja hankalaiksikin hankkia useille.


      • korjaus

        Korjaus, siis varaa ajaa ajokorttia.


      • käännä.oikein

        Jutussa luki, että 50 % asukkaista pyöräilee päivittäin. Ei siinä sanottu, että 50 % pyöräilee töihin. Siinä on pieni ero. Tai aika iso.


      • Katsosanakirjasta

      • täh123

        Siis mitä ihmettä, miksi mun viestit poistuu...

        Lainasin siinä artikkelia, jossa sanottiin suomeksi, että 50% kööpenhaminalaisista kulkee pyörällä töihin. Ja commute = työmatka.

        Olisiko poistuneet, koska niissä oli linkki ulkomaiseen sivustoon...


    • Zzzzzzzzrrrrrr

      EU on sitounut päästövähennyksiin. Metsäetu menetetty hiilidioksinieluina. Tämä johtaa autoilua kohtaan tuleviin rajoituksiin. Nolla toleranssi,eli sähköauto tai et aja metriäkään.

      • EU.sta.ei.hyötyä

        Joo ja moneen muuhun huonoon asiaan, siksi EU:sta pitäisikin kiireellä pyrkiä eromaan, aivan turha ja kallis järjestö joka pyrkii liittovaltioksi huijaten ja valehdellen valtioiden talouksia ja hyvinvointia tuhoten (mikä tietenkin on vihreille mieleen).


      • Outo-puolue
        EU.sta.ei.hyötyä kirjoitti:

        Joo ja moneen muuhun huonoon asiaan, siksi EU:sta pitäisikin kiireellä pyrkiä eromaan, aivan turha ja kallis järjestö joka pyrkii liittovaltioksi huijaten ja valehdellen valtioiden talouksia ja hyvinvointia tuhoten (mikä tietenkin on vihreille mieleen).

        Totta, vihreet on monessa suomalaisten elinoloja honontavassa hankkeessa mukana poliittisina tuki ja takuumiehinä.


      • vihreet.sekoilee

        Kannattaa muistaa, että sähköauto on edelleen auto. Eihän siinä muutu kuin käyttövoima. Vastustetaanko tulevaisuudessa sitten sähköllä toimivia henkilöautoja?


      • tuulivoimaa.vaan
        vihreet.sekoilee kirjoitti:

        Kannattaa muistaa, että sähköauto on edelleen auto. Eihän siinä muutu kuin käyttövoima. Vastustetaanko tulevaisuudessa sitten sähköllä toimivia henkilöautoja?

        Totta kai vastustetaan, johan niiden tekemiseen menee energiaa joka saastuttaa... samalla =>

        => EU torppaa Lapin suuret biovoimalat !

        http://hemmokoskiniemi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/240018-eu-torpaa-lapin-suuret-biovoimalat

        >Eiköhän meidän osamme EU:ssa ole olla pohjoinen virkistysalue keskisen Euroopan kansalaisille. Siihen ei kuulu metsien hyödyntäminen eikä moni muukaan meidän asioiden edistäminen.


    • uuttatietoa

      Tässä Tampereen päättäjillekin viestiä. Nuoret eivät ole enää kiinnostuneita yksityisautoilusta samalla tavalla kuin ennen, ja jos Tampere haluaa, että nuoret pysyvät Tampereella eivätkä muuta PK-seudulle, kevyttä liikennettä ja joukkoliikennettä pitää kehittää. Ratikka on yksi askel oikeaan suuntaan, mutta muitakin muutoksia tarvitaan.

      "Henkilöauton ajamiseen oikeuttavan B-ajokortin suoritti vuonna 2016 8 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Suurin lasku vuoteen 2015 verrattuna oli moottoripyöräkorteissa, joita suoritettiin 42 prosenttia vähemmän.

      Alueellisesti suuria eroja

      Henkilöauton ajokortin 18-vuotiaana hankkineiden osuuksissa on suuria alueellisia eroja, vaikkei määrissä olekaan ollut suuria muutoksia viime vuosina. Uudellamaalla ajokortin hankki viime vuonna 48 prosenttia 18-vuotiaista, kun Etelä-Pohjanmaalla vastaava luku oli 81 prosenttia.

      Helsinkiläisnuoret erottuvat vielä selvästi muista kaupunkilaisnuorista. 18-vuotiaista helsinkiläisistä B-ajokortin omisti vuoden 2016 lopussa vain 33 prosenttia. Helsingissäkään 18-vuotiaiden ajokortillisten osuus ei ole kuitenkaan viime vuosina selkeästi pienentynyt."

      http://m.iltalehti.fi/autot/201703282200091157_au.shtml

      • Menisivät.töihin

        Rahattomat luuserit ei aja ajokorttia. Ei ne ajaneet ennenkään, mutta luusereita oli vähemmän.


      • ertrhshgegrews

        -----Henkilöauton ajokortin 18-vuotiaana hankkineiden osuuksissa on suuria alueellisia eroja,---

        Entäs paljonko ajokortteja on 28-vuotiailla ? Miksi puhutaan vain 18 vuotiaista kun kortin voi ajaa myöhemminkin ?


      • sw1435
        ertrhshgegrews kirjoitti:

        -----Henkilöauton ajokortin 18-vuotiaana hankkineiden osuuksissa on suuria alueellisia eroja,---

        Entäs paljonko ajokortteja on 28-vuotiailla ? Miksi puhutaan vain 18 vuotiaista kun kortin voi ajaa myöhemminkin ?

        Kyllä sillä on merkitystä, kuinka moni ajaa kortin nuorena noin 18-24-vuotiaana, koska aika harva ajaa sitä vanhempana. Helsingissä 18-24-vuotiaana ajokortin ajaneiden osuuskin on suhteellisen pieni.


    • Mahtavaaaa

      "Oslon kaupunginvaltuusto ilmoitti eilen, että keskustasta tulee autoton vuoteen 2019 mennessä, kertoo Reuters.

      Ajokiellon toteutuessa Oslosta tulee Euroopan ensimmäinen kaupunki, joka on asettanut pysyvän kiellon keskusta-alueelleen.

      Vastikään valittu kaupunginvaltuusto uskoo, että autottomuus on kaikkien etu.

      Valtuuston tarkoituksena on rakentaa keskustaan 60 kilometriä pyörätietä vuoteen 2019 mennessä. Julkista liikennettä aiotaan tukea, koska bussit ja raitiovaunut saavat kulkea keskustaan myös ajokiellon jälkeen."

      Hyvä Oslo! Toivottavasti Suomessakin tapahtuu edistystä asian suhteen.

    • tampereen.asiat

      "Helsingissäkään 18-vuotiaiden ajokortillisten osuus ei ole kuitenkaan viime vuosina selkeästi pienentynyt."

      Eli yhtä moni 18-vuotias ajaa Helsingissä kortin kuin ennenkin. Suunta ei ole muuttunut mihinkään.

      Entä kuinka moni Tamperelainen 18-vuotias nuori ajaa ajokortin? Eikö se ole asia mikä kiinnostaa Tampereella?

      • trendi123

        Siinä sanottiin, että viime vuosina. Jos katsotaan pidemmällä aikavälillä, osuus on Helsingissä laskenut. Ja laskua on tapahtunut muissakin suurissa kaupungeissa.

        "Lisäksi autolla ajamaan haluavat etenkin maaseutukunnissa asuvat nuoret aikuiset, kun taas isoissa kaupungeissa B-ajokortin suorittaa pienempi osuus 18-vuotiaista."

        http://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Nuorten-ajokortillisten-määrä-vähentynyt-–-syynä-pienet-ikäluokat-ja-Tukholma-ilmiö/945551


      • trendi123

        Tampere on iso kaupunki, joten voisin kuvitella, että muiden isojen kaupunkien ohella laskua on tapahtunut myös TRE:lla. Toisaalta koulutettuja nuoria myös muuttaa TRE:lta pois, koska joukkoliikenne ja kevyt liikenne ei ole yhtä toimiva kuin Helsingissä. Nuorten pitämiseksi Tampereella joukkoliikennettä ja kevyttä liikennettä on kehitettävä.


      • ei.onnistu-pyörällä
        trendi123 kirjoitti:

        Siinä sanottiin, että viime vuosina. Jos katsotaan pidemmällä aikavälillä, osuus on Helsingissä laskenut. Ja laskua on tapahtunut muissakin suurissa kaupungeissa.

        "Lisäksi autolla ajamaan haluavat etenkin maaseutukunnissa asuvat nuoret aikuiset, kun taas isoissa kaupungeissa B-ajokortin suorittaa pienempi osuus 18-vuotiaista."

        http://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Nuorten-ajokortillisten-määrä-vähentynyt-–-syynä-pienet-ikäluokat-ja-Tukholma-ilmiö/945551

        Kertokaa nyt joku himopyöräilijä miksi kaiken kaupunkisuunnittelun perustana tulisi olla se mitä 18-vuotias ajattelee vai mihin hänellä on varaa. Miksei kysytä mikä on tilanne vaikkapa 28- tai 38-vuotiailla.

        Ajokortti on kallis kapine ja auto vielä kalliimpi joten monikaan sen ikäinen ei kykene rahallisesti niitä hankkimaan. Tilanne 10 v siitä eteenpäin on jo ihan toinen kun on työpaikka, työmatkat, lasten kuljettelut, isot viikonloppuostokset jne... Ja olisi kivaa reissuunkin päästä, kesälomalla varsinkin !


    • uskon.asioita

      !Vastikään valittu kaupunginvaltuusto uskoo, että autottomuus on kaikkien etu."

      Hienoa, että uskovat noin. Uskoihan meilläkin vanha valtuusto, että ratikka tuo rahat tuplana takaisin.

      • Outoa.uskoa

        Moni tulee uskollaan autuaaksi, vaikka kyseessä olisi usko aivan absurdeihin asioihin.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      448
      2185
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      223
      1946
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1552
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1531
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      52
      1303
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1271
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      146
      1247
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      40
      1114
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      64
      1045
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      99
      1034
    Aihe