itse tehty kasvovesi

kotimainenkasvovesi

Kasvovettä voi tehdä itsekin. Minä keräsin alkavan kesän kasvin lehtiä ja kukintoja ja hienonsin ne pienen pieneksi silpuksi saksilla. Päälle laskin kasvien tasolle puhdasta vettä. Kun kasveja liuotin, niistä lähti erilaisia kasveissa olevia ja ihon hoitoa auttavia aineita. Painelin kasveja muutaman kerran. Parin vuorokauden kuluttua otin kaikki kasvien osat vedestä ja heitin ne pois. Veden siivilöin siivilän ja voisin kertaisen sideharson läpi ja sen jälkeen suodattimen läpi poistaakseni kasvien osat täysin vedestä. Tämän veden pullotin ja käytän kasvovetenä. Näin voi tehdä ruusuvettä ruusun lehdistä ja nupuista sekä kukinnoista. Ne silputaan, päälle vettä kasvien tasolle ja jätetään veteen likoamaan pariksi vuorokautta ja painellaan välillä tai puserrellaan kasvin nesteiden saamiseksi. Tämän jälkeen kasvi silppu pois, siivilöidään, suodatetaan ja pullotetaan. Voi käyttää puhdistusaineenakin ja kasvovetenä. Käytetyistä kasveista riippuu, millainen on lopputulos.

5

261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kasvoveden_PH

      Eikö kasvoveden tärkein tehtävä ole palauttaa ihon luonnollinen PH-arvo sen jälkeen kun kasvot on pesty saippualla. Pelkässä vesi-kukka liuksessa PH on 7, joka on aivan liian korkea kasvovedelle - ei palauta ihon normaalia PH-arvoa.
      Tärkeimmät ainekset kasvoveteen ovat etikka ja vesi, joita sekoittaa 1:1 suhteessa. Indikaattoripaperilla tarkistaa että PH on n. 4,5 ja tarvittaessa lisää vettä jos PH on liian matala, tai etikkaa jos PH on liian korkea.

      Indikaattoripaperia saa apteekista ja sitä voi käyttää kasvoveden valmistuksen lisäksi myös kaikkien käyttämiensä suihkusaippuoiden ja käsisaippuoiden testaamiseen. Hyvissä saippuoissa PH on välillä 5-6 (esim. laveran ja l'occitanen saippuat - oranssi indikaattoripaperi) ja huonoissa saippuoissa jopa 9 eli aivan liian korkea käytettäväksi edes käsisaippuana. Indikaattoripaperi muuttuu tummanvihreäksi jolloin kannattaa tuollainen saippua heittää välittömästi roskiin.

    • kasvienarvo

      En todellakaan käytä ihoni hoitoon etikkaa. Kasveista valmistettu kasvovesi on puhdas luonnon tuote ja sen ph-arvo riippuu kokonaan siitä, mitä sekaan laitetaan, ei ainakaan etikkaa. Kasvien ph on ihon hoitoon sopiva, olen testannut. Minä käytän mieluummin kasveista tehtyä kasvovettä. Käyttää saa kuka mitäkin haluaa.

      • hyödyllinen_terveellinen

        Etikka on kyllä 100% luonnontuote jossa ei ole mitään synteettistä tai kemiallista.

        Lisäksi etikalla on monenlaisia hyötyjä ihonhoidossa kun sitä käyttää kasvovetenä veteen laimennettuna. Lue artikkeli esim. Askel Terveyteen -blogista:
        https://askelterveyteen.com/omenaviinietikkaa-kasvojen-puhdistukseen/

        Artikkelissa tosin virheellisesti otsikossa sanotaan että etikkaa voisi käyttää puhdistusaineena, vaikka sitä käytetään kasvovetenä meikinpoisto- tai kasvopesuaineiden jälkeen palauttamaan ihon luontainen PH-arvo.


    • yrttejäjakukkia

      Minä juuri olen tehnyt kasvovettä ruususta ja muista kukista ja kasveista. Kun sinä kokeilet etikkaa ihon hoitoon, niin muista, että etikka kuivattaa ihoa. Se vie iholta sen luonnollisen kosteuden myös puhdistaessaan, joten joudut käyttämään tehokasta kosteusvoidetta, joka antaa iholle sen kaipaaman luonnollisen kosteuden. Minä olen sitä mieltä, että ihoani en halua kuivattaa, silloin siihen tulee kireyttä ja lopulta ryppyjä, joita kukaan ei toivo. Minulla on kuiva iho ja minä en käytä etikkaa, vaan teen tulevaisuudessakin itse kasvovesiä luonnon tuotteista, joita itse keräämällä saa. Mustikka, lakka, puolukka, ruusu, päivänkakkara ja moni puu, kuten koivu, pihlaja, mänty ja kuusi, kataja käyvät kasvovesiä ja partavesiä itse tehtäessä. Kokeilemalla tietää, mitä kannattaa kerätä ja yrttejä voi käyttää kasvojen hoitoon. Yrttikasvien luetteloita ja nimiä, mitä voi kerätä, löytyy nettiä selaamalla. Samoin tietoa yrteistä, mitä voi lääkintään esimerkiksi käyttää kasveista.

    • vaseliini

      Ihon hoitoon jotkut käyttää apteekista saatavia rasvoja ja myös esimerkiksi tummelia. Vaseliini käy myös kovettuneelle iholle ja nenän rasvaukseen käy myös vaseliini.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      313
      3757
    2. 208
      3039
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2584
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2044
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1475
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    7. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      175
      1380
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1357
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      25
      1334
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe