Taksin kilpailukyky

kaikenlaistajuu

Taksin kilpailukyky tulevaisuudessa on laskettavissa jo nyt. Tiedossa on kulut. Joten alkakaa ynnäilemään onko varaa ajella noin kolmasosan pienemmällä kyytimäärällä per yksi vuoro. Sen verran ajot vähenee. Ruotsissa joutuvat venyttämään entisen kymmenen tunnin vuoron kolmeentoista tuntiin tästä syystä. Siis sen verran tulee uusia ajelijoita jakamaan nykykakkua.
Siihen päälle nämä suursijoittajat, jotka polkevat liikennesopimuksia alihinnoittelulla.

38

1030

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lopettava

      Taksissa on muuttumattomia ( pysyviä kuluja ajoit tai et), sekä muuttuvia kuluja ( muuttuvat ajomäärien mukaan). Jo pelkät muuttumattomat kulut ovat melko valtavat liikevaihtoon nähden. Vakuutukset, YEL-maksu, kalusto, tilauskeskusmaksut, tallivuokrat jne. Muuttuvia kuluja on taas sitten, polttoaine, renkaat, auton huolto, pesut, pankin kulut, maksuliikenneprovisiot, ALV, verot ei suinkaan vähäisimpimänä, jne.

      Ymmärrämme, että liikevaihtoa on saatava nnn euroa, että selviää pakollisista menoista. Samalla kun kasvatamme liikevaihtoa, myös muuttuvat kulut kasvavat ja kasvavat tasaisesti enemmän, mitä enemmän ajetaan. Julkisuudessa on puhuttu, että taksaa halventamalla asiakasmäärät lisääntyvät, sen myötä lisääntyvät myös muuttuvat kulut, ajetaanhan sen mukaan enemmän.

      Täällä kirjoittelevat paljon asioista mitään tietämättömät, sellaiset, jotka luulevat, että kaikki mittariin kertyvä raha jää lyhentämättömänä omaan käyttöön. Jopa vuosia toisen palveluksessa olleet eivät ymmärrä taksiyrityksen kulurakennetta. Tosiasiassa taksiyrittäjälle jää maksimissaan n. - 20% bruttotuloista, tästä sitten vähennetään verot. Tarkoittaa siis tilannetta, jossa "isäntä" ajaa yhdessä yhden palkatun kuskin kanssa. Jos isäntä ei aja yhtään, tilanne lähentelee tänä päivänä 5-7% ajetuista tuloista edellyttäen, ettei satu mitään kolareita tms. aiheutuvia yllättäviä kuluja. Sitten on näitä yksin ajavia, heidän tulonsa ovat pienet n. pari tonnia kuussa. Usein ihmettelenkin, mikseivät palkkaa itselleen apuvoimia.

      Kuten aloittaja mainitsi, ei taksaa millään voi halventaa, jos mielii alalla pärjätä, automäärä lisääntyy reilusti asiakasmäärän pysyessä samana. Mistäpä se raha otetaan, kuin juurikin pidentämällä päivää ja onko sekään tarkoituksen mukaista? Puhutaan, että kilpailu laskee hintoja? Kysynkin, miten niitä voi laskea, kun nykyisetkin hinnat ovat juuri ja juuri sellaiset, että nipin napin pärjää, ei nykyhinnoissa ole "ilmaa" yhtään. Ymmärrän kilpailun, jos hinnat ovat sellaiset, että niissä on varaa laskea, ovat siis ylisuuret, taksihinnoisa ei tätä ilmiötä ole.

      No, vuoden päästä jokainen hyvämaineinen suomalainen saa hakea itselleen taksiliikenneluvan ja ottaa kiikenteeseen niin monta autoa, kuin haluaa. Saa tulla "kilpailemaan".

      TERVETULOA!

      :-)

      • tulotjulkisia

        Paskapuhetta! Liikevaihto pyörii noin 110k vuodessa josta jää helposti yrittäjälle 40k bruttotulot. Ei tarvi ajaa edes kuin 3 vuoroa viikossa ni se on siinä.


      • Puhut.Läpiä.Päähäsi
        tulotjulkisia kirjoitti:

        Paskapuhetta! Liikevaihto pyörii noin 110k vuodessa josta jää helposti yrittäjälle 40k bruttotulot. Ei tarvi ajaa edes kuin 3 vuoroa viikossa ni se on siinä.

        Hmmmm. Siis 790€ joka vuorossa, kolme vuoroa kuukaudessa ja 40.000€:n vuosiansiot? No, miksei. Et tosin kertonut, mikä on vuoron pituus? Sellaisella 20 tunnin vuorolla voi hyvällä tuurilla saada tuon 790€ kassaan, siis keskimäärin. ;)

        Kyllä, tulot on julkisia, kaikkien tulot saa selville käymällä verotoimistossa kyselemässä. Et sitten varmaankaan käynyt siellä verotoimistossa, kun tuollaisia kerrot? Buaaaah ;-)


      • tulotjulkisia

        En tiedä etkö tahallaan halunnut ymmärtää. Kuski siis ajaa loput vuorot eli noin 4-5 vuoroa viikossa isännän 3 vuoron päälle ja tästä muodostuu omistajalle noin 40k tulot ja kuskille se 20-25k tulot.


      • voijeesusmitäidiootteja

        Aika hyvin ... Reilusti yli 50% Auton bruttotulosta muodostuu tuloksi.
        Oletko kauan ollut yrittäjänä ??


      • TyhmyysLoistaaTaas
        tulotjulkisia kirjoitti:

        En tiedä etkö tahallaan halunnut ymmärtää. Kuski siis ajaa loput vuorot eli noin 4-5 vuoroa viikossa isännän 3 vuoron päälle ja tästä muodostuu omistajalle noin 40k tulot ja kuskille se 20-25k tulot.

        Loistavaa. Neuvo lisää. Olet oikea business nero. Montako taksia sinulla on kun osaat noin hyvin laskea auton tuoton? Kiitos tästä. Nyt minusta tulee rikas.


      • Junioryrittäjä
        tulotjulkisia kirjoitti:

        Paskapuhetta! Liikevaihto pyörii noin 110k vuodessa josta jää helposti yrittäjälle 40k bruttotulot. Ei tarvi ajaa edes kuin 3 vuoroa viikossa ni se on siinä.

        Uudellamaalla taksin liikevaihto nettona on noin 90 000 vuodessa ely keskuksen mukaan.
        Ihan 40k euroa ei kyllä pysty kukaan yrittäja tienaamaan yhdellä täyspäiväisellä kuskilla, mutta 30-35k bruttotuloihin voi olla mahdollisuus jos tingitään ihan kaikesta jopa sen palkkakuljettajan provisioista. Siis jos kuski ajaa 40tuntia viikossa ja isäntä ajaa 30h viikossa. Lisäksi keskitytään vaan ja ainoastaan sesonkiaikoihin ja laiminlyödään päivystysvelvoite.


      • tulotjulkisia
        TyhmyysLoistaaTaas kirjoitti:

        Loistavaa. Neuvo lisää. Olet oikea business nero. Montako taksia sinulla on kun osaat noin hyvin laskea auton tuoton? Kiitos tästä. Nyt minusta tulee rikas.

        Hyvinkin paljon olen tekemisissä myös taksiyrittäjien kanssa kuten muidenkin yrittäjien. Liikennealalla olen työskennellyt ikäni. Jos sulla ei ole antaa parempia esimerkkejä niin voit lopettaa vieraisiin pöytiin huutelun. 9000e/kk bruttotuloihin pääsee ihan helposti keskisuurissa ja isoissa kaupungeissa. Ellei niin kannattaa ruveta ajamaan ne vuorot niin kuin listassa lukee ja pysyä poissa huoltoasemilta työaikana.


      • HänOnGuru
        tulotjulkisia kirjoitti:

        Hyvinkin paljon olen tekemisissä myös taksiyrittäjien kanssa kuten muidenkin yrittäjien. Liikennealalla olen työskennellyt ikäni. Jos sulla ei ole antaa parempia esimerkkejä niin voit lopettaa vieraisiin pöytiin huutelun. 9000e/kk bruttotuloihin pääsee ihan helposti keskisuurissa ja isoissa kaupungeissa. Ellei niin kannattaa ruveta ajamaan ne vuorot niin kuin listassa lukee ja pysyä poissa huoltoasemilta työaikana.

        Sihän oletkin taloustieteiden tohtori. Sen verran loistavaa katelaskelmaa tuotat. Kiitos jälleen kerran viisaudestasi.


      • 9000kuussaBruttona
        tulotjulkisia kirjoitti:

        Hyvinkin paljon olen tekemisissä myös taksiyrittäjien kanssa kuten muidenkin yrittäjien. Liikennealalla olen työskennellyt ikäni. Jos sulla ei ole antaa parempia esimerkkejä niin voit lopettaa vieraisiin pöytiin huutelun. 9000e/kk bruttotuloihin pääsee ihan helposti keskisuurissa ja isoissa kaupungeissa. Ellei niin kannattaa ruveta ajamaan ne vuorot niin kuin listassa lukee ja pysyä poissa huoltoasemilta työaikana.

        Taksiyrittäjällä 9 000,-/bruttotulot kuukaudessa. Varmasti. Pelkästään yrittäjän palkkoihin ilman lakisääteisiä maksuja pitää auton liikevaihdol olla 118 00,-/vuosi. Lisää liikevaihtoa tarvitaan että saadaan maksettua auton kulut, kaikki lakisääteiset maksut jne. Hyvin olet perillä asioista.

        Varsinainen neropatti olet. Huutele vaan omaan pöytääsi. Älykkyytesi ei riitä muuhun.


      • tulotjulkisia

        Auton kk bruttotuotosta oli kyse kun 9000e/kk mainitsin. Yrittäjän bruttotulot on edelleen siinä 40k/vuosi paikkeilla johon siis sisältyy ennakkoverot. Kannattaa lukea koko ketju ennen kuin kommentoi..


      • tulotjulkisia
        voijeesusmitäidiootteja kirjoitti:

        Aika hyvin ... Reilusti yli 50% Auton bruttotulosta muodostuu tuloksi.
        Oletko kauan ollut yrittäjänä ??

        Yli 50%?? Missä sä olit matikan tunnilla? 40k tulot 110k liikevaihdoista. 40k verot veke ni nettotulo noin 30k käteen eli vajaa 30%. Kuskin palkka ja palkan sivukulut on menoja ainakin meilläpäin.


      • MissäOlitKunÄlyäJaettiin
        tulotjulkisia kirjoitti:

        Auton kk bruttotuotosta oli kyse kun 9000e/kk mainitsin. Yrittäjän bruttotulot on edelleen siinä 40k/vuosi paikkeilla johon siis sisältyy ennakkoverot. Kannattaa lukea koko ketju ennen kuin kommentoi..

        KIRJOITIT NÄIN: lopettaa vieraisiin pöytiin huutelun. 9000e/kk bruttotuloihin pääsee ihan helposti keskisuurissa ja isoissa kaupungeissa

        Missä olit silloin kuin järkeä jaettiin? Kannattaa lukea mitä kirjoittaa, vaikka oletkin taloustieteiden tohtori, on ulosantisi lapsen tasolla.


      • tulotonnäin
        tulotjulkisia kirjoitti:

        Yli 50%?? Missä sä olit matikan tunnilla? 40k tulot 110k liikevaihdoista. 40k verot veke ni nettotulo noin 30k käteen eli vajaa 30%. Kuskin palkka ja palkan sivukulut on menoja ainakin meilläpäin.

        Oliko sulla muuta?

        Taksiyrittäjälle jää 20 euron taksimatkasta käteen vain pikkuhiluja, vahvistaa Helsingin Taksiautoilijat ry:n puheenjohtaja Jukka Kuusisto.

        Opiskelijoiden verkkolehti Tuiman teettämän laskelman mukaan taksiyrittäjä tienaa hänen työntekijänsä ajamasta parinkympin taksimatkasta vain 97 senttiä.

        30 vuotta taksiyrittäjänä toiminut Kuusisto kierrätti laskelman kirjanpitotoimistossa, joka peilasi lukuja vertailukelpoisten taksiyritysten tietoihin ja teki oman laskelmansa.

        – Työntekijän ajamasta 20 euron taksimatkasta jää yrittäjälle noin 1,2–1,5 euroa.

        – Tulos on suurinpiirtein samansuuntainen kuin opiskelijoiden laskelmassa. Joka tapauksessa summa on aivan järkyttävän pieni, Kuusisto tuhahtaa.

        Verkkolehti Tuiman laskelmassa 20 euron matkasta on vähennetty arvonlisävero, henkilöstökulut, polttoainekulut, kaluston kuluminen, vakuutusmaksut, taksikeskusmaksu, taksamittariohjelman ylläpito, huollot ja auton muut kulut, oheiskulut, kuten pankkimaksut ja puhelinlaskut, yrittäjäeläkemaksu sekä kirjanpitokustannukset.

        – Opiskelijoiden laskelmassa on kuitenkin laskettu hieman yläkanttiin esimerkiksi kaluston kuluminen, polttoainekulut ja vakuutusmaksut, Kuusisto sanoo.

        Esimerkiksi bensaan oli arvioitu menevän 8,6 kilometrin matkalla kaksi euroa. Kuusiston mukaan polttoainekulut ovat tosiasiassa matalammat.

        Myös vakuutusmaksut oli laskettu hieman yläkanttiin. 1,08 euron sijaan vakuutuksiin kuluu Kuusiston mukaan noin 0,75 euroa.

        – Kokonaisuudessaan opiskelijoiden laskelma on kuitenkin oiva esimerkki, sillä parinkympin taksikyyti on kaikista tyypillisin taksikyyti.

        Helsingin Taksiautoilijat ry:n puheenjohtaja Jukka Kuusiston mukaan taksiyrittäjän arki on kovaa.

        – Kyllähän käteenjäävä summakin sen kertoo. Välillä itsekin katson peiliin ja mietin, miksi olen taksiyrittäjä.

        – Tilanne on johtanut siihen, että pienyrittäjät yrittävät monin tavoin tinkiä kuluistaan. Esimerkiksi yrittäjäeläkemaksut pidetään suhteellisen matalina, Kuusisto tietää ja jatkaa, että tämä taas heijastuu taksiyrittäjän eläkepäiviin.


      • tulotjulkisia

        Niin kirjoitin. Mainittiinko siinä jossain kohtaa sun mielestä, että kyse olisi yrittäjän bruttotuloista? Osaan kyllä kirjoittaa ja ymmärrän lukemani. Sä et taida ymmärtää lukemaasi tekstiä kovinkaan hyvin vaan teet omia päätelmiä kun ei ole kunnollisia vasta argumentteja antaa. Hyvä kuitenkin, et saat pahaa oloasi purettua arvostelemalla mua.


      • tulotjulkisia
        tulotonnäin kirjoitti:

        Oliko sulla muuta?

        Taksiyrittäjälle jää 20 euron taksimatkasta käteen vain pikkuhiluja, vahvistaa Helsingin Taksiautoilijat ry:n puheenjohtaja Jukka Kuusisto.

        Opiskelijoiden verkkolehti Tuiman teettämän laskelman mukaan taksiyrittäjä tienaa hänen työntekijänsä ajamasta parinkympin taksimatkasta vain 97 senttiä.

        30 vuotta taksiyrittäjänä toiminut Kuusisto kierrätti laskelman kirjanpitotoimistossa, joka peilasi lukuja vertailukelpoisten taksiyritysten tietoihin ja teki oman laskelmansa.

        – Työntekijän ajamasta 20 euron taksimatkasta jää yrittäjälle noin 1,2–1,5 euroa.

        – Tulos on suurinpiirtein samansuuntainen kuin opiskelijoiden laskelmassa. Joka tapauksessa summa on aivan järkyttävän pieni, Kuusisto tuhahtaa.

        Verkkolehti Tuiman laskelmassa 20 euron matkasta on vähennetty arvonlisävero, henkilöstökulut, polttoainekulut, kaluston kuluminen, vakuutusmaksut, taksikeskusmaksu, taksamittariohjelman ylläpito, huollot ja auton muut kulut, oheiskulut, kuten pankkimaksut ja puhelinlaskut, yrittäjäeläkemaksu sekä kirjanpitokustannukset.

        – Opiskelijoiden laskelmassa on kuitenkin laskettu hieman yläkanttiin esimerkiksi kaluston kuluminen, polttoainekulut ja vakuutusmaksut, Kuusisto sanoo.

        Esimerkiksi bensaan oli arvioitu menevän 8,6 kilometrin matkalla kaksi euroa. Kuusiston mukaan polttoainekulut ovat tosiasiassa matalammat.

        Myös vakuutusmaksut oli laskettu hieman yläkanttiin. 1,08 euron sijaan vakuutuksiin kuluu Kuusiston mukaan noin 0,75 euroa.

        – Kokonaisuudessaan opiskelijoiden laskelma on kuitenkin oiva esimerkki, sillä parinkympin taksikyyti on kaikista tyypillisin taksikyyti.

        Helsingin Taksiautoilijat ry:n puheenjohtaja Jukka Kuusiston mukaan taksiyrittäjän arki on kovaa.

        – Kyllähän käteenjäävä summakin sen kertoo. Välillä itsekin katson peiliin ja mietin, miksi olen taksiyrittäjä.

        – Tilanne on johtanut siihen, että pienyrittäjät yrittävät monin tavoin tinkiä kuluistaan. Esimerkiksi yrittäjäeläkemaksut pidetään suhteellisen matalina, Kuusisto tietää ja jatkaa, että tämä taas heijastuu taksiyrittäjän eläkepäiviin.

        Niin ihan totta kun kuski pelkästään ajaa niin jää tuo. Siinä ei ole huomioitu sitä kun yrittäjä itse ajaa. Suurin kuluerä on työntekijä. 20e kyydistä yrittäjän ajamana jääkin jo hanskaan helposti 7-8 euroa.


      • 74yrteiwi
        tulotjulkisia kirjoitti:

        Niin kirjoitin. Mainittiinko siinä jossain kohtaa sun mielestä, että kyse olisi yrittäjän bruttotuloista? Osaan kyllä kirjoittaa ja ymmärrän lukemani. Sä et taida ymmärtää lukemaasi tekstiä kovinkaan hyvin vaan teet omia päätelmiä kun ei ole kunnollisia vasta argumentteja antaa. Hyvä kuitenkin, et saat pahaa oloasi purettua arvostelemalla mua.

        Olet nolo.


      • tulotjulkisia

        Tuosta voikin laskea vaikka nyt niin, että yrittäjä ajaa kassaa 5000e/kk ja kuski 4500e. 5000e × 0,4 = 2000e ja 4500e × 0,07 = 315e. Nettotuloja siis kk kohden noin 2315e ennakkovero esim. 885e/kk joten bruttotulot 3200e/kk. Näin ollen yrittäjän vuositulot 38400e. Toki jos jaksaa yrittäjä ajaa vaikka 5 vuoroa itse viikossa niin ollaankin jo lähellä 45k tuloja. Toki vaatii yrittäjältä myös vkl öiden ajoa.


      • parastapalvelua

        Kilpailuttaminen kannattaa aina ;))


      • yuityutuy
        tulotjulkisia kirjoitti:

        Tuosta voikin laskea vaikka nyt niin, että yrittäjä ajaa kassaa 5000e/kk ja kuski 4500e. 5000e × 0,4 = 2000e ja 4500e × 0,07 = 315e. Nettotuloja siis kk kohden noin 2315e ennakkovero esim. 885e/kk joten bruttotulot 3200e/kk. Näin ollen yrittäjän vuositulot 38400e. Toki jos jaksaa yrittäjä ajaa vaikka 5 vuoroa itse viikossa niin ollaankin jo lähellä 45k tuloja. Toki vaatii yrittäjältä myös vkl öiden ajoa.

        Yksi pyyntö... ÄLÄ laske enenpää, kun ei siitä mitään tule.


      • HankiApua
        tulotjulkisia kirjoitti:

        Tuosta voikin laskea vaikka nyt niin, että yrittäjä ajaa kassaa 5000e/kk ja kuski 4500e. 5000e × 0,4 = 2000e ja 4500e × 0,07 = 315e. Nettotuloja siis kk kohden noin 2315e ennakkovero esim. 885e/kk joten bruttotulot 3200e/kk. Näin ollen yrittäjän vuositulot 38400e. Toki jos jaksaa yrittäjä ajaa vaikka 5 vuoroa itse viikossa niin ollaankin jo lähellä 45k tuloja. Toki vaatii yrittäjältä myös vkl öiden ajoa.

        Lopeta jo kun et selvästi tiedä mitään.


    • markkinointia

      Voin kuvitella miten pizzataksi tuottaa pizzan tilaamalla samalla jatkokyydityksen illanviettoon. Tulevaisuuden kilpailua.

      • Vituix.meni

        Kai näitä kiertoteitä on maksujen pimittämiseen? Silläkö Suomi nousuun? Voi kysyä, mitä päättäjät ajattelivat uutta taksilakia luodessaan? Ennen taksiyritykset olivat tiukasti suomalaisia ja tulot tulivat SUOMEEN. Nyt markkinoille rynnivät ulkomaiset yritykset ja tulot eivät enää jääkkään Suomeen, vaan valuvat isommille emoyhtioille (mm. Cabononline), tällähän se Suomi nousee, niinkö?

        No, päättäjät päättivät ja tähän on tyytyminen. Ajatellaan asiaa miten tahansa....


      • euuuuuussssa
        Vituix.meni kirjoitti:

        Kai näitä kiertoteitä on maksujen pimittämiseen? Silläkö Suomi nousuun? Voi kysyä, mitä päättäjät ajattelivat uutta taksilakia luodessaan? Ennen taksiyritykset olivat tiukasti suomalaisia ja tulot tulivat SUOMEEN. Nyt markkinoille rynnivät ulkomaiset yritykset ja tulot eivät enää jääkkään Suomeen, vaan valuvat isommille emoyhtioille (mm. Cabononline), tällähän se Suomi nousee, niinkö?

        No, päättäjät päättivät ja tähän on tyytyminen. Ajatellaan asiaa miten tahansa....

        Alko, Apteekit, Vr,Taksit,...Jne.Eikö Suomeen saa tulla kilpailua niinkuin muualla Euroopassaa.????Pitäisikö vapaata palvelujen ja tavaroiden ja ihmisten liikkuvuuttta rajoittaa???? Pitäisikö elinkeino vapautta rajoittaa????Pitäisikö Suomesta tehdä suljettu yheiskunta???No onneksi tämä ei ole kaikkitietävien Taksiyrittäjien päätettävissä.


      • Vituix.meni
        euuuuuussssa kirjoitti:

        Alko, Apteekit, Vr,Taksit,...Jne.Eikö Suomeen saa tulla kilpailua niinkuin muualla Euroopassaa.????Pitäisikö vapaata palvelujen ja tavaroiden ja ihmisten liikkuvuuttta rajoittaa???? Pitäisikö elinkeino vapautta rajoittaa????Pitäisikö Suomesta tehdä suljettu yheiskunta???No onneksi tämä ei ole kaikkitietävien Taksiyrittäjien päätettävissä.

        Ei ole sinunkaan päätettävissä. Juu, kilpailua vaan kehiin, myydään koko Suomi, sillähän Suomi nousee, ex je?


    • jo_oli_aikakin

      Vanhat jäärät istuu tolpalla, kun lasissa on maksimihinta. Uudet tulokkaat
      ajaa yötä päivää vähän halvemmalla, mutta tekee tiliä. Kannattaa laskea
      mitä maksaa auton seisottaminen tyhjän panttina kuukauden. Kulut
      kuitenkin juoksee vaikket ajakaan. Ehkä se hiukan pienempi korvaus
      on sittenkin parempi kuin ei mitään. Asiakas tulee määräämään hinnan.

      • kaikkienasioidentietäjä

        " Asiakas tulee määräämään hinnan."
        Älä nyt hengitystäsi pidättele sitä odotellessasi. Tulee vielä iso pettymys sinulle.


      • itämaantietäjä_
        kaikkienasioidentietäjä kirjoitti:

        " Asiakas tulee määräämään hinnan."
        Älä nyt hengitystäsi pidättele sitä odotellessasi. Tulee vielä iso pettymys sinulle.

        Jollei suomalainen aja, joku muu ajaa. Nyt jo ryssitty rakennusala,
        bussikuljetus, siivousala ja moni muu. Ei taksi mikään poikkeus ole.


      • Taksieläkeläinen

        Kyllä se on markkinat, ja työn kannattavuus, joka määrää hinnat. Alkuun voi tulla alihinnoittelua, kuskit kyllä palaa ruotuun, kun huomaavat, että taksiduunin pitää myös elättää. Ei kukaan ilman tee mitään. Hinnat tulevat nousemaan. Kuinka paljon, jää nähtäväksi.

        On pidetty koko ajan maksimihinta mittareissa, koska valtiovalta on määrännyt taksamme alakanttiin. Ensi vuoden heinäkuun 1 päivästä lähtien taksa on vapaa. Jokainen ajakoon sillä hinnalla, millä kykenee, kilpailu on avoin. Muistakaa, mitä tapahtui Ruotsissa v. -90, kun taksa siellä vapautui. Halventuiko? ;)


    • Bktbktbkt

      Eräs ollut siivousyrittäjänä vuoden. Hänen firmansa veloittaa tunnin siivouksesta vähän alle keskitason, 28 euroa.
      Siivouspalvelut saa vähentää verotuksessa.
      Usein työvuoron jälkeen taksin brutto keskituntiansio on alle tuon.

      Miksei taksi avustus ja asiointipalvelut voisi kelvata kotitalousvähennyksen piiriin?

      Kummallakohan yrittäjällä on pienemmät kulut? Taksi vai siivous ?

      Siivousalan yrittäjä tienaa enemmän vaikka ala on täysin vapaa, eikä mitään suurempia lupiakaan vaadita.

      Noh! Määrääkö se asiakas sen siivouksen hinnan nyt ?

      Paljon siivous maksaa la-su välisenä yönä klo 03:30? Tuleeko jos maksan kolme euroa päälle ?

      Olen yksinkertainen, en tiedä, kysyn teiltä viisailta

      • taksipappi

        Kummallako on isommat kulut? Lakimiehellä vai siivoojalla. Toinen nyhtää 30€ tunti ja toinen 250€ tunti. Toista arvostetaan ja toista ei.

        Sama kun kuorma-autoilijat kitisevät taksin km hinnasta ja väittävät kaluston olevan kalliimpaa. Rekka on halvempi per kilometri (taksi-passatilla ajetaan 0,3 ja rekkanupilla 1,5 miljoonaa kilometriä ja rekkanuppi maksaa vähemmän per kilometri. Molemmissa hommissa se on aika ja palkka, mikä maksaa.


    • tragol

      Ei täysin vertailukelpoinen Bktbktbkt:n mainitsema siivousala.

      Työkohteita todennäköisesti vähemmän kuin taksialalla.

      Mitä asiakas on valmis maksamaan
      siivoustyöstä.

      Siivooja voi hinnoitella itsensä ulos markkinoilta. Hinta/laatusuhde onko
      kohdallaan.

      Toki taksi on monien mielestä hinnoitellut ulos varsinkin kun yksi asiakas
      kyseessä.

      Harmi kun siivousalalta ei lupia vaadita, moni kiinteistö on mädätetty
      siivoojan toimesta.

      Millä siivooja vie työkalunsa työkohteeseen? Audilla vai 15 k€:n autolla
      millä myös homma hoituu. Isommissa kohteissa siivousfirman työkalut
      ovat paikalla joten selvitään henkilökuljetuksella (taksillako).

      Tuntuu siltä taksimiehen mielestä ainut keino tulotason kohottamiseen
      on hintojen korottaminen. Verrataan taas siivoojaan joka odottelis
      kopilla siivouskeskuksen odottamaa keikkaa.

      Ei siivoojalta voi edellyttää yhtä edullista palvelua yöaikaan, siitä
      pitää ammattiliitotkin huolta. Monessa julkisessa laitoksessa
      on siivous ulkoistettu ammattiliittojen toimesta.

      • Kertailuvelpoinen

        Kaikki vapaat alat ovat vertailukelpoisia. Asiakkaiden määrästä ja maksukyvystä huolimatta, kyllä markkina ohjaa.
        Nyt vapailla markkinoilla olevat yritykset voivat ns, valita asiakkaansa ja erikoistua johonkin tiettyyn myyntiin ja palveluun. Tai laittaa kioskin kiinni kun on hiljaista.
        Kaikkia ei tarvitse palvella kaikkina vuorokauden aikoina.
        Tulevaisuudessa taksiyritys voi olla arkiyönä tai muulloinkin lomien aikaan kiinni. Toisin sanoen taksi voi valita asiakkaansa tulevaisuudessa, aivan kuin asiakas voi valita taksin, saatavuus vaihtelee molemmilla ryhmillä.

        Oli muuten "Travoltan" kirjoituksessa suorastaan häikäisevän taitavasti ilmaistu kaikki taksialaa ja siivousalaa koskevat pienetkin solmukohdat. Suosittelen vilpittömästi harkitsemaan tietokirjailijan uraa, ettei vaan esikoisteoksen luonnos jo pilkistäsikin sängyn alta ??


      • taksipappi

        Siivoustoimen, että taksin tuntijana voin kertoa, että siivousta ulkoistetaan siksi, että saadaan kulu juokseviin, eikä taseeseen. Yritysten on halvempi maksaa siivouksesta enemmän ja laittaa kulu heti vähennykseen, kuin pitää siivooja, usein hyväkin sellainen, Vaikka se maksaisi 30% enemmän. Ulkoistettu siivous on aina kalliimpaa, mutta se näyttää hyvältä taseessa.

        Siivoustyössä siivoustyön järjestäjä vie nykyään siivoojan rahat ja taksityössä uberin kaltaiset toimijat vievät taksikuskin rahat. Tilaájalle näytetään kauniita kuvia, joista kuvaajan rahat vie mainostoimiston osakkeenomistaja.


    • järkiperää

      Taksisysteemi on itse rakentanut kuluverkon "rotat" ympärilleen . Yrittäjä voi ajaa yhdellä koslalla ihan itse , ei tarvita useampaa autoa jolloin renki syö kaiken .

    • Normi160kk

      Nykypäivänä itseajavana yrittäjänä pitäää ajaa 50 tuntia viikossa jotta saavuttaa keskituloisen vuosiansiot. Lomia ei ole varaa pitää lukuun ottamatta muutamia pidennettyjä viikonloppuja.
      Jos sairastuu ja on pari päivää pois, niin seuraavat kaksi viikkoa pitää tehdä 60 tuntia viikossa. Lisäksi pitää hoitaa autonpesut ja huollot sekä pienimäärä kirjanpitohommia sekä muita hallinnollista hommaa.
      Tollasta työtahtia ei moni jaksa montaa vuotta joten sen takia niitä kuljettajia palkataan.
      Yhteensä työtunteja kertyy helposti kuussa 200-230. Normaalisti ihmiset tekee 160

      • Pomp.Pasi

        Tämä on sitä "yrittäjän ihanuutta". Yrittäjä tekee työtään pääsääntöisesti 24/7/365. Ei ole toki läsnä työkohteessaan jatkuvasti, vaan tekee piilotyötä taustalla autonpesun, huollon, laskujen maksun ym. asioiden parissa. Suomessa yrittäminen on äärimmäisen lujaa ja toimii kannattavuuden rajoilla, ainakin taksiautoilijan duuni tänä päivänä tällä hetkellä. Taksiautoilija vie duuninsa myös uniin funtsaamalla kaiken aikaa, miten homma toimii ja selviääkö laskuista jne. Täällä ollaan kovasti sitä mieltä maallikoiden taholta, että taksat tulisivat kilpailun myötä laskemaan? Ajatellaanpa näin: Yrittäjien määrä jos vaikka kaksinkertaistuu, kaksinkertaistuuko myös asiakasmäärät? Ei. Mikäli tätä asiakkailta saatua rahakakkua jakaa tuplamäärä "syöjiä", riittääkö kaikille yhtä suuri viipale? No, tulot riittävät nipin napin laskujen maksuun nyt ja kapeaan elintasoon pitkillä työpäivillä, pitäisikö työpäivää pidentää edelleen? Olisiko kuitenkin loogisempaa yrittäjän taholta nostaa hieman hintoja kuin tappaa itsensä kannattamattomalla yrittämisellä?

        1.7.2018 alkaen tilanne alkaa sitten selkiytyä, vai alkaako kilpailu verenmaku suussa? Sekavuutta alkuun on tiedossa, markkinat määräävät kuitenkin tason jossain vaiheessa.

        Mitä tapahtui Ruotsissa v. -90 kun taksi vapautui siellä? Mahtoikos hinnat laskea, muistatteko? Yhdessä yössä hintoihin tuli 20% lisää.


    • Sehän on sitä markkinataloutta, kaikki joukolla vain sijoittajiksi.
      Tämä on päivän teema. työ ei saa olla tekijälleen tuottavaa millään muotoa, mutta jos kaikki ryhtyvät mm. Taloussanomien tuon tuostakin ylistämään sijoitustoimintaan, niin kuka sen tuoton enää tekee.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      84
      5850
    2. Kohta katson sun kuvaasi

      ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      3497
    3. VOI TÄTÄ ILON

      JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      156
      2012
    4. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

      Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      223
      1938
    5. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

      jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      168
      1683
    6. Martinan bisnekset rajusti tappiolla

      Seiska 28.7: nousukiito katkesi, yritykset C-luokkaa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      1475
    7. Voiko olla, onko se tosiaan niin että

      Kumpikin rakastetaan toisiamme. Nyt pitää sukeltaa pakastimeen ❤️🥵
      Ikävä
      57
      1011
    8. Metsa Man Extra kanava toimii hyvin

      ja sieltä voipi kahta vanhoja vitejoita pahimpaan puutteeseen. Peukalot ylös.
      Tuusniemi
      21
      970
    9. Tiedätkö mitä kaivattusi harrastaa?

      Minä en tiedä.
      Ikävä
      64
      954
    10. Mitkä yleiset huonot tavat ihmisillä ärsyttävät sinua ?

      Aloitukseen saa vapaasti purkaa tuntojaan. Itseäni hiukan kiusaa, kun saman talon asukkaat eivät vastaa tervehdykseen.
      80 plus
      109
      917
    Aihe