Työkyvyttömyyseläkehakemykseni hylättiin...

Kuinka moni tänne kirjoittaneista on hakenut työkyvyttömyyseläkettä? Ja miten on käynyt? Millaisia perusteluita Kela on esittänyt hylkäämiselle?

Täytän kohta 58 vuotta ja olen ollut työttömänä yhtäjaksoisesti 20 vuotta. Missään tukitoimenpiteissä ja kursseilla en myöskään ole ollut. TE-toimisto kehotti minua vuosi sitten hakemaan työkyvyttömyyseläkettä, koska minulla on useita terveydellisiä rajoitteita ja työllistymiseni näyttää täysin mahdottomalta pitkän työttömyysputken jälkeen.

Kelan perustelut minulle olivat mm. että mainitsemani työkykyäni rajoittavat tekijät eivät kansaneläkelain mukaan aiheuta työkyvyttömyyttä ja että olen kykenevä minulle sopivaan työtön, josta voin saada kohtuullisen toimeentulon.

Kela oli myös selvittänyt kuntoutusmahdollisuuksiani ja todennut, että tällä hetkellä Kelan järjestämä ammatillinen kuntoutus ei ole ajankohtaista.

Mukana hakemuksessani oli myös lääkärin B-lausunto, jossa mainittiin, että en ole kykenevä minkäänlaiseen työhön ja että olen pysyväisesti työkyvytön.

Tuota minä nyt ihmetteln, että mitä käytännössä tarkoittaa se, ettei kuntoutus minun kohdallani ole ajankohtaista. Jos lääkäri, joka on minusta B-lausunnon kirjoittanut ja tuntee minut ja tilanteeni, on sitä mieltä, ettei minusta ole työelämään niin eikö olettaisi Kelan tarjoavan minulle välittömästi ammatillista tai muuta vastaavaa kuntoutusta.

Ilmeisesti minun tapauksessani ei kannata Kelan päätöksestä valittaa.
Ilmianna
Jaa

18 Vastausta

Useimmat tekevät uusia hakemuksia sen sijaan, että valittaisivat kielteisistä. Jos valitus menee läpi, korvauksia saa kyllä takautuvasti, joten jotkut menevät myös sitä tietä. Paremmat mahdollisuudet saada eläke taitaa kuitenkin olla uuden lääkärinlausunnon ja hakemuksen kautta.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Niinpä se varmaan on. Ilmeisesti minun kannattaa hakea lausunto joltain toiselta lääkäriltä kuin siltä, joka kirjoitti B-lausuntoni nyt. Hyvin oli kyllä lääkäri kirjoittanut lausunnon ja kuvaillut asiani ja sairauteni juuri niin kuin asiat ovat, joten siihen ei ole mitään lisäämistä.

Olisi kai pitänyt vedota psyykkisiin eikä neurologisiin syihin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Sinitintti58 kirjoitti:
Niinpä se varmaan on. Ilmeisesti minun kannattaa hakea lausunto joltain toiselta lääkäriltä kuin siltä, joka kirjoitti B-lausuntoni nyt. Hyvin oli kyllä lääkäri kirjoittanut lausunnon ja kuvaillut asiani ja sairauteni juuri niin kuin asiat ovat, joten siihen ei ole mitään lisäämistä.

Olisi kai pitänyt vedota psyykkisiin eikä neurologisiin syihin.
Olen kuullut perusteen vaihtamisen psyykeksi auttaneen joskus.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Paitsi että myös Kuntien Eläkevakuutuksesta tulleessa lausunnossa mainittiin, että minulla ei ole psyykkeen rajoitteita. Ja niitähän ei B-lausunnossakaan mainittu olevan - vaikka umpihulluksi itseni tunnenkin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Sinitintti58 kirjoitti:
Paitsi että myös Kuntien Eläkevakuutuksesta tulleessa lausunnossa mainittiin, että minulla ei ole psyykkeen rajoitteita. Ja niitähän ei B-lausunnossakaan mainittu olevan - vaikka umpihulluksi itseni tunnenkin.
Niin, lääkärin lausunto juuri niistä se pitäisi aluksi saada.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ei kai KELA sentään tarjoa kuntoutusta eläkkeen hakemisen yhteydessä. Sitä tulee hakea erikseen.
Ilmianna
Jaa
heh heee, - kunnossa kaiken ikää !! se on se teema.
- eläkkeelle ei enää pääse. vaan on oltava työttömänä noin, 65 v. asti.
sitten pienelle eläkkeelle, näin se köyhyys jatkuu.
- turhia puheita yms. ja kuntoutus puheita kyllä on,,,, mutta miten palkka työpaikkojen pulasta kuntoutetaan ??
- aika kaksinaamaista peliä tämä, mutta edullista eläkevakuutusyhtiöille.
köyhät on välitilassa jopa 15-20v....... kun vanhoille ei vaan ole palkkatöitä enää..
Ilmianna
Jaa
Pyydä Kelalta ratkaisumuistiot, joihin heidän päätöksensä perustuu. Sieltä näet, mitä asioita ovat vakuutuslääkärit nyppineet hoitavan lääkärinn lausunnoista hylkäävään päätökseensä.
Asiakirjapyyntö menemään, niin paperit ovat luonasi viipymättä, muistaakseni viimeistään kahden viikon sisällä.
Ilmianna
Jaa
Minulla on ikää nyt 59. Vuosi sitten pääsin lopulliselle työkyvyttömyyseläkkeelle kolmen vuoden Kelan kanssa käydyn taistelun jälkeen. Useampikin lääkäri kirjoitti Kelalle lausunnon terveydentilastani (minulla on synnynnäinen vika selässä joka vanhemmiten alkoi vihoittelemaan todella pahasti) mutta aina siellä Kelassa joku "lääkäri" oli sitä mieltä, että olen työkykyinen. Ennen eläkkeelle pääsyä olin kuitenkin muutaman vuoden jatkuvasti sairauslomalla ja kaikki olivat täysin ihmeissään miksi minua ei jo "armahdettu" Kelassa.

Kuten kerroin, kolmisen vuotta Kelan kanssa joutui tappelemaan ennen kuin hyväksytty työkyvyttömyyseläkepäätös tuli. Mä olin ollut todella alamaissa jo pitkään koska selkäni ei kestänyt enää normaalia työntekoa mutta Kelassa oltiin toistamieltä. Mitä ihmeparantajia siellä Kelassa oikein työskentelee kun useamman lääkärin mielestä minäkin olin lopullisesti työkyvytön mutta Kelan lääkäri paransikin minut edes näkemättä minua?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
sinä et ole merkittävä, siis et ole merkittävässä asemassa, tms.
suomi köyhää on köyhä, ja sitä saa kohdella miten vain.
vain rikkaat saa asiallista palvelua. ja myös pakolaisturistit, jostain syystä .. !

toiseksi on kielto päästää köyhiä eläkkeelle, se olisi vastoin vakuutusyhtiöiden bisnestä !!!!
ja myös eläkeikää nostetaan....
tunnen monta rikasta, tärkeitä asemassa olleita, jotka on luovittu työkyvyttömyyseläkkeelle tosi helposti, kun on suhteita !!
eräskin "selkäsairas alkoi heti talonrakennukseen kun pääsi huippu eläkkeelle !!
vääryys kukoistaa....
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Minäkin tunnen yhden kaverin, joka jäi vähän alle viisikymppisenä työkyvyttömyyseläkkeelle selkänsä takia. Sen jälkeen vielä rakensi peräti kaksi omakotitaloa!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
52 olin kun irtisanottiin ponselta. Tämän jälkeen ei töitä kuulunut pariin vuoteen ja 54 vuotiaana hain työkyvyttömyyseläkettä kun alkoi työttömyys ja työharjoittelut sapettamaan. Lääkärissä sanoin, että muisti on alkanut heikentymään niin paljon, että en muista enää oikein perusasioita. Muistitestejä tehtiin ja päästä kuvat otettiin. Kuvien ottamisessa hieman jännitti, että kariutuuko huijausyritykseni siihen mutta kaiketi niistä jotain alkavaa muistisairautta sitten löydettiin kun läpi meni. Ensimmäisen lääkäri laittoi vielä käymään toisen luona joka ei enää muuta tehnyt kuin totesi ja allekirjoitti diagnoosin. Kohta 7 vuotta eläkkeellä ja muisti toimii edelleen ja ei ole harjoitteluissa tarvinnut ravata.
Ilmianna
Jaa

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa

Ilmianna
Jaa
Kyllä se on sillä lailla että nuoret naiset ovat suurin ryhmä jotka vinkuvat eläkkeelle ja siksi tämä on tällaiseksi mennyt. Katsokaa vaan niin siellä nuoret terveet naiset hakevat masennuksen ja paniikkihäiriön vuoksi eläkkeelle kun muka ei enää pysty mitään tekemään.

No ei onnistu! Kaikki hakemukset hylätään ja siinä menee sitten samalla OIKEASTI sairaat mukana.
Siis lyhyesti kaikki: Naiset pilasivat koko eläke homman!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Nykyisin ei enää pääse työkyvyttömyyseläkkeelle masennuksen tai paniikkihäitiön takia. Näille mainituille tarjotaan ensin terapiaa ja lääkitystä ja sitten laitetaan kuntouttavaan työtoimintaan. Eläkkeelle eivät tämän päivän Suomessa enää pääse.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kannattaa tehdä töitä mahdollisimman hyvin. Koulua käydä ja elää ihmisten tavoin.
Ei mulla muuta.
Ilmianna
Jaa
Laiskureita ei päästetä eläkkeelle. Eläkkeelle pääsee vain eläkkeensä ansaitsevat. Ne jotka ovat itse tienanneet eläkkeensä. Muut hakevat rahansa ensisijaisesti töistä ja Kelasta. Kelassa on paljon rahaa ja riittää kaikille.
Ilmianna
Jaa
Itse hain 7 vuotta sitten ja meni läpi. Kahdella lääkärillä piti käydä ja saada molemmilta lausunto. Täytyy myöntää, että hieman jännitti meneekö läpi kun itse en kumminkaan kokenut ongelmia muulloin kuin raskaissa töissä kun nivelet olivat niin kuluneet. Nyt elämäni parasta aikaa kun ei tarvitse enää kärvistellä 500e kuukaudessa ja vihdoin oli varaa ottaa toinenkin koira. En ymmärrä kun eläkeläiset valittavat eläkkeiden pienuudesta vaikka tämä on kuin lottovoitto kun on ensin elänyt työttömänä... tällä hetkellä tulot noin 400e enemmän kuukaudessa kuin työttömänä ollessa.
Ilmianna
Jaa
Ei yhdellä B-lausunnolla saa työkyvyttömyyselekettä eikä määräaikaista kuntoutustukea. Vaan ensin pitää olla 300 pv saikulla jota myönnetään B-lausunnoilla 3 kk kerrallaan ja vasta tämän jälkeen myönnetään ks. tuet. Ja sinun pitää olla joku maanisdepressivinen tai paranoidinen skisofreenikko, että pääset eläkkeelle.
Ilmianna
Jaa

Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Työkyvyttömyyseläkehakemykseni hylättiin...

Kuinka moni tänne kirjoittaneista on hakenut työkyvyttömyyseläkettä? Ja miten on käynyt? Millaisia perusteluita Kela on esittänyt hylkäämiselle?

Täytän kohta 58 vuotta ja olen ollut työttömänä yhtäjaksoisesti 20 vuotta. Missään tukitoimenpiteissä ja kursseilla en myöskään ole ollut. TE-toimisto kehotti minua vuosi sitten hakemaan työkyvyttömyyseläkettä, koska minulla on useita terveydellisiä rajoitteita ja työllistymiseni näyttää täysin mahdottomalta pitkän työttömyysputken jälkeen.

Kelan perustelut minulle olivat mm. että mainitsemani työkykyäni rajoittavat tekijät eivät kansaneläkelain mukaan aiheuta työkyvyttömyyttä ja että olen kykenevä minulle sopivaan työtön, josta voin saada kohtuullisen toimeentulon.

Kela oli myös selvittänyt kuntoutusmahdollisuuksiani ja todennut, että tällä hetkellä Kelan järjestämä ammatillinen kuntoutus ei ole ajankohtaista.

Mukana hakemuksessani oli myös lääkärin B-lausunto, jossa mainittiin, että en ole kykenevä minkäänlaiseen työhön ja että olen pysyväisesti työkyvytön.

Tuota minä nyt ihmetteln, että mitä käytännössä tarkoittaa se, ettei kuntoutus minun kohdallani ole ajankohtaista. Jos lääkäri, joka on minusta B-lausunnon kirjoittanut ja tuntee minut ja tilanteeni, on sitä mieltä, ettei minusta ole työelämään niin eikö olettaisi Kelan tarjoavan minulle välittömästi ammatillista tai muuta vastaavaa kuntoutusta.

Ilmeisesti minun tapauksessani ei kannata Kelan päätöksestä valittaa.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta