Aurinkosuodatin?

alex.sk

Millainen aurinkosuodatin 10" SW putkeen? Onko olemassa vaihtoehtoja?

13

260

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aurinkosuodatukseen tarkoitettua kalvoa on myynnissä useammassakin paikassa, jos itsetehty kelpaa. Tässä kannattaa olla aika huolellinen siksi, että suotimen osittainenkin rikkoutuminen voi johtaa silmä- tai kameravaurioihin.

      Ilmeisesti suodattimissa on eroja eli esimerkiksi Amazonissa myynnissä olevan muovikalvon väitetään joissakin arvosteluissa aiheuttavan terävyyden menetystä kuvaan. Kuvanlaadun kannalta paremmaksi väitetyn hopeoidun mylarkalvon ongelmana on herkkyys vaurioille. Kun kalvoon tulee naarmu tai ryppy niin valo pääsee siitä kohdasta lävitse esteettä. Itselläni ei ole kokemuksia kummastakaan joten en osaa sanoa mitä kannattaisi käyttää.

      Parhaat vastaukset kysymykseen löydät harrastajien omilta foorumeilta eli muualta kuin täältä Suomi24:n puolelta. Auringonpilkkuja ja purkauksia seuraa jatkuvasti iso joukko harrastajia, joilla on omakohtaista kokemusta suodattimien eroista.

      Tässä esimerkki Suomessa myynnissä olevista aurinkosuodattimista:
      http://www.teknofokus.fi/Astro/Akalvo.htm

      Ei siis mitenkään kohtuuttoman kallista tavaraa.

      Tämä ei koske sinun kysymystäsi suoraan mutta on syytä tässäkin mainita:

      Varoituksen sana niille aloittelijoille, jotka ovat saaneet käsiinsä halpiskaukoputken mukana okulaariin eli kaukoputkessa juuri silmän eteen asennettavan halkaisijaltaan hyvin pienen "aurinkosuotimen". Sitä kapistusta ei missään nimessä saa käyttää aiottuun tarkoitukseensa. Kaukoputki toimii polttolasina, joka fokusoi kaiken putkeen sisään pääsevän tehon tuohon pieneen lasinpalaseen. Jos putkella on edes 60 mm halkaisijaa niin pientä suodinta voi kuumentaa helposti parin watin teho. Se riittää tekemään lasista polttavan kuuman ja voi jopa saada suotimen halkeamaan, mikäli putki on pidempään suunnattuna kohti Aurinkoa.

      • alex.sk

        Tuossa 10" Dobsonin edessä muovinen suojus jossa aukko joka noin 50mm halkaisijaltaan, eikös se ole aurinkosuodatinta varten, toimiiko?


      • alex.sk kirjoitti:

        Tuossa 10" Dobsonin edessä muovinen suojus jossa aukko joka noin 50mm halkaisijaltaan, eikös se ole aurinkosuodatinta varten, toimiiko?

        Jos tarkoitat kaukoputken ja katseltavan kohteen välissä olevaa suojusta putken halkaisijaa rajoittavalla reiällä varustettuna niin sitä ei kannata käyttää. Toimiihan se ja jos ei ole kuin 50mm aukkoon sopiva suodatin niin paremman puutteessa sillä voi toki kokeilla.

        Kun putkessa kuitenkin on oikea 10'' peili niin silloin kannattaisi käyttää koko peiliä katseluun. Teleskoopilla saavutettava kuvanlaatu määräytyy hyvälaatuisen peilin tapauksessa peilin halkaisijan perusteella (diffraktio). Jos laitat 10'' (250 mm) putken eteen 2'' (50 mm) aukkoisen suojuksen niin valon kannalta katsottuna samalla rajoitat peilin halkaisijan 50 mm kokoiseksi. Sinulla on silloin käytössäsi vain 2'' Dobson ja kuvanlaatu vastaavasti huonompi.

        h t t p s : / / e n . w i k i p e d i a . o r g / w i k i / N e w t o n i a n _ t e l e s c o p e
        https://urly.fi/NmG

        Jos Dobsonissa (joka siis on toimintaperiaatteeltaan Newtonin teleskooppi) on aukollinen levy putken päässä katselusuuntaan niin teleskoopin apupeili kaikkine tukineen täyttää juuri tuon aukon. Katso tuosta linkin kuvasta. Nyt suurin osa valosta tulisi apupeiliä lähinnä ympäröivältä kehältä, jolloin tukirakenteet näkyisivät kuvanlaadussa entistä enemmän. Mikäli on pakko rajoittaa peilin kokoa niin rajoittimen ja siihen kiinnitetyn suodattimen pitäisi olla pääpeilin ja apupeilin välissä.

        Halkaisijaltaan suuria aurinkosuotimia käytetään parhaan mahdollisen kuvanlaadun saavuttamiseksi.


      • alex.sk
        ExB kirjoitti:

        Jos tarkoitat kaukoputken ja katseltavan kohteen välissä olevaa suojusta putken halkaisijaa rajoittavalla reiällä varustettuna niin sitä ei kannata käyttää. Toimiihan se ja jos ei ole kuin 50mm aukkoon sopiva suodatin niin paremman puutteessa sillä voi toki kokeilla.

        Kun putkessa kuitenkin on oikea 10'' peili niin silloin kannattaisi käyttää koko peiliä katseluun. Teleskoopilla saavutettava kuvanlaatu määräytyy hyvälaatuisen peilin tapauksessa peilin halkaisijan perusteella (diffraktio). Jos laitat 10'' (250 mm) putken eteen 2'' (50 mm) aukkoisen suojuksen niin valon kannalta katsottuna samalla rajoitat peilin halkaisijan 50 mm kokoiseksi. Sinulla on silloin käytössäsi vain 2'' Dobson ja kuvanlaatu vastaavasti huonompi.

        h t t p s : / / e n . w i k i p e d i a . o r g / w i k i / N e w t o n i a n _ t e l e s c o p e
        https://urly.fi/NmG

        Jos Dobsonissa (joka siis on toimintaperiaatteeltaan Newtonin teleskooppi) on aukollinen levy putken päässä katselusuuntaan niin teleskoopin apupeili kaikkine tukineen täyttää juuri tuon aukon. Katso tuosta linkin kuvasta. Nyt suurin osa valosta tulisi apupeiliä lähinnä ympäröivältä kehältä, jolloin tukirakenteet näkyisivät kuvanlaadussa entistä enemmän. Mikäli on pakko rajoittaa peilin kokoa niin rajoittimen ja siihen kiinnitetyn suodattimen pitäisi olla pääpeilin ja apupeilin välissä.

        Halkaisijaltaan suuria aurinkosuotimia käytetään parhaan mahdollisen kuvanlaadun saavuttamiseksi.

        Kuinka sitten nuo suodatinkalvot asennetaan tuollaiseen dobsoniin?


      • alex.sk
        alex.sk kirjoitti:

        Kuinka sitten nuo suodatinkalvot asennetaan tuollaiseen dobsoniin?

        Löysinkin tiedon Ursan sivuilta, askarrellaan kalvolle kehys jos ei osta valmista kehystä/kalvoa.

        Kiitos asiallista vastauksista "ExB"!


    • kolahdusko

      Tähtiä ei kannata tiirailla päivällä vaan yöllä.

      • 56_34_12_17

        Kannattaa valita tiirailtavaksi sellainen tähti, jonka näkee myös päivällä. Voi nukkua yöllä eikä kaupunkien valosaaste aiheuta ongelmia.


      • vinpelinpylly

        Minä vain kysyn:
        - mitä järkeä on tiirailla yhtä tähteä? Ei sieltä minnekään lähde.


      • voivoijavoi
        vinpelinpylly kirjoitti:

        Minä vain kysyn:
        - mitä järkeä on tiirailla yhtä tähteä? Ei sieltä minnekään lähde.

        Eihän niitä tähtiä tiiraillakaan siksi että ne olisivat johonkin lähdössä!


    • lirpaus
    • silmätähti

      Päivälläkin näkyy tosiaan tähtiä, vieläpä oikein hyvin.
      Linkkini tällaiseen havaintoon poistettiin jostain kumman syystä mutta lyökää YouTuben hakukentään sana silmätähti ja hämmästykää.

      • Pitää paikkansa. Jos teleskoopilla on tarpeeksi suurennusta niin sen lävitse katsottuna taivaan pintakirkkaus päiväsaikaan vähenee suurennuksen suhteessa ja samaan aikaan katseltavan tähden kirkkaus pysyy suurennuksesta riippumatta samana. Mitä suurempi suurennos teleskoopilla sitä pienempi osa sinistä taivasta mahtuu sen näkökenttään pistemäisen tähden lisäksi.

        Ei kannata laittaa viestiin englanninkielistä linkkiä. Sen sijaan suomenkielinen lyhytlinkki toimii hyvin.


    • TTxc

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe